REKLAMA

Filozofia w Ogrodzie (domowym): apokalipsa, zagłada, koniec świata

TOK Powszechny
Data emisji:
2020-06-05 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 40:53 min.
Udostępnij:

Tym razem nasze zaproszenie przyjął prof. Lech Nijakowski, socjolog z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, wytrawny znawca ciemnej strony ludzkiej natury, autor m.in książek "Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki", "Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej" oraz "Świat po apokalipsie". I właśnie wokół rozmaitych wizji apokalipsy, zagłady ludzkości i końca świata będzie toczyć się nasza dyskusja. Jak wyobrażamy sobie śmierć gatunku ludzkiego? Jakich "końców świata" najbardziej się obawiamy? I - co najważniejsze - co to wszystko mówi o nas?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedstawię teraz naszego gościa później będę miał jest mało uwagę i prośba do państwa, ale to to samo na razie tylko bowiem, że to jest cykl, który prowadzimy z dr. Pawłem Boguszewskim, który teraz zamachach, żeby przedstawić dobry wieczór właśnie Paweł Boguszewski jest fizjologiem pracuje w Instytucie Nenckiego Polskiej Akademii Nauk wstyd państwu na pewno znają taka forma, a jeszcze przedstawiają wspólnie wspólnie ten set prowadzimy już od do dłuższego czasu, a Rozwiń » co powszechnym w Warszawie ta odsłona jest poświęcona tematyce, którą kiedyśmy z Sofią wybierali co jeszcze nie sądziliśmy, że będzie tak powiedziałbym aktualna jest wiecznie aktualne rzecz jasna, bo tematyka to śmieć w różnych odsłonach w różnych ujęciach, ale zdaje się, że w kontekście pan licznym to tematyka śmierci stała się wyjątkowo wyjątkowo bliska powiedziałbym, iż właśnie o różnych wariantach różnych sposobach ujmowania tego tematu sobie spotkanie rozmawiamy nasze zaproszenie od długich długich namowach boja od kiedy tylko spotkania z teatrze powszechnym filozoficzne ruszyły, czyli od maja 2016 roku usilnie namawiałem naszego gościa zgodził się przejść nigdy nie chciał jakoś zawsze znajdował jak jeszcze wytłumaczenia co Diaz, ale wreszcie jest do dziś jest nim prof. Lech Nijakowski Lechu jest może też akceptować gest charakter dzień dobry witam państwa i socjolog z Instytutu socjologii Instytutu z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego jak napisałem w opisie naszego dzisiejszego spotkania wytrawne i liczne znawca ciemnej czy mógłbym nawet najciemniejsze strony ludzkiej natury, bo socjolog zajmujący się ludobójstwa Emu końcem świata różnymi wizjami apokalipsy w kulturze, ale także pornografią, która może akurat niekoniecznie do tych najpilniejszych zawsze z musi należeć ma takie wymiary z pewnością ale, ale nie tylko Lech Nijakowski jest autorem takich książek jak właśnie pornografia rozkosz zemsty i całkiem niedawno świat po apokalipsie nie wszystkie książki tak, ale wymieniam takie istotne z naszej dzisiejszej naszego dzisiejszego punktu widzenia jak i ostatnia książka świat po apokalipsie to jest książka o różnych obrazach końca świata i tego co po końcu świata czy raczej co po końcu cywilizacji o kulturze w filmie w książkach niesamowita lektura łącząca taką dyscyplinę myślową pisarską charakterystyczną dla dla refleksji naukowej można bardzo taki zarazem po soczystym stylem i atrakcyjnie atrakcyjne pod daną problematyką bardzo wszystkie książki wahania akowskiego państwu polecam dzisiaj będziemy rozmawiali właśnie o różnych wizjach apokalipsy końca ludzkości związanych z epidemią o tym jakie obrażenia epidemii liczne dużo mniej lub bardziej popularnej się pojawiają głos jak się zmieniają się ile mają wspólnego z realnymi epidemiami i jakie konsekwencje autorzy autorki reżyserzy reżyserskim tego rodzaju książek obrazów konsekwencje społeczne cywilizacyjne kulturowe filozoficzne sobie wyobrażają i wreszcie co mówi on nas w jakim sensie właśnie cała ta literatura cała ta współczesna mitologia apokalipsy jakoś odzwierciedla kondycję dzisiejszych zachodnich społeczeństw ale zanim zaczniemy to chciałem powiedzieć, że mam takie ilekroć się spotykamy odczucie niezwykle przyjemne i ważna, że wokół tych spotkań w teatrze powszechnym też tych spotkań, które odbywamy wirtualnie stworzyła już taka społeczność, a nawet powiedziałbym, że wspólnota za państwo tu przychodzą jakoś tam się znamy mamy się na Facebooku znam znam swoje imiona twarze ja mam w każdym razie no i poczucie zawsze taki silnej łączności z jakąś wspólną grupę Lotos jak się spotykamy bardzo się z tego cieszę z tego powodu bardzo miło jak widzę bardzo wiele takich znajomych twarzy i obracających od lat które, które pojawiają się na tych wszystkich spotkaniach na w takich gronach właśnie, które jakoś tam ze sobą czują związane z czasami się różne rzeczy wspólnie celebruje no tak się składa, że dzisiaj pani Agnieszka Sobczyk kopią, która jest uczestniczką naszych spotkań od samego początku, bo od 2016 roku bodaj pierwszego spotkania pani Agnieszka tutaj zawsze przychodzi jest zawsze z nami ma urodziny w związku z tym teraz państwo wszystkich poprosił było włączenie owymi, bo ten eksperyment z umową, aby z takich mamy jak z państwa bo zwłaszcza, gdy dźwiękowe mogą być różne, ale dziś od się nam pokaże, kto ma gitarę i będzie g, którzy mają parada jest dla tak na la 21 oraz PS zaraz po raz w a to kiedy będą trwały lub wpłacić i że bardzo poruszona dziękuję wam serdecznie naprawdę uczyniliście ten dzień jak lepszym, a także serdeczne dzięki UE niecierpliwie czeka pan Walich i dzięki Nowa Praga wszystkiego dobrego w tekście to bardzo ciekawy efekt przynajmniej mnie jednak, ale tak bez organizacja tak trochę skrada się nawet, ale bardzo twórczy chaos myślę, że Darek niesiona, który jest specjalistą od różnych teorii wskazujących na właśnie twórcza wymiary chaosu i pozytywne na pewno tutaj, aby coś dopowiedzenia interpretacyjny na ten temat, ale bardzo fajnie to bardzo często się, że państwo przyłączyli do tego to jest naprawdę Super i od razu znikną jeszcze Lech Nijakowski, ale Serb jest nie wstrzyma chaosu źle, ale były jednak się wyłączyć, bo rzecz nie o niej oczy, ale oka to zacznijmy w takim razie część dyskusyjną do spotkania z kusiły wiele, żeby najpierw, zanim jeszcze zaczniemy samej apokalipsie i epidemii rozmawiać, żeby trochę zapytać o specyfikę swoich zainteresowań, bo jesteś taką postacią rzekłbym trochę kultową w Instytucie socjologii Uniwersytetu Warszawskiego tak zawsze sobie studenci mówili właśnie uwagi na dość taki szczególny charakter swoich badawczy badawczy zainteresowani, bo przyznać za apokalipsa bomba atomowa pornografia ludobójstwo to są wszystko rzeczy, które obszary, które właśnie odzwierciedlają raczej charakter mroczną stronę ludzkiej natury i może najpierw zapytam, zanim jeszcze zaczniemy tak w ogóle, a głównym temacie naszego spotkania o jak ty do tych wszystkich tematów dochodziło w sensie naukowym to znaczy jak co kierowało akurat te Reja wszystkim dziękuję państwu za zaproszenie mam nadzieję, że mówią, że słychać dobrze nie ma żadnych efektów dźwiękowych oczywiście dołączały się dołączam nadal życzeń urodzinowych eksperyment był taki dom można bardzo awangardowy, jeżeli chodzi o wymianie muzycznych i mam nadzieję, że nie zaś chodziliśmy także w ramach tego przekazu, ale wracając do historii należy jasno, że nie jest także Tomek musiał się opłacić tymi miłymi słowami, które wypowiedział niezasłużenie na mój temat, żebym przyszedł absolutnie nie udało się zresztą wiedzą państwo doskonale, że spotkania zdolne są też okazją, żeby np. 5 w tym grafiku i być może innych obciążeniach spotkać się jednak wspólnie z tak dziękuję za to tę możliwość na jeśli chodzi o moją indywidualną historię to pamiętajmy, że takie odtwarzanie historii także historię badacze naukowcy ten zaś pewna laicyzacja instynktowną i cyfryzacji przedstawiło się i tego oczami świadomość nie powiem także może 1 tylko aspekt Kasia nie jest także mnie bardzo interesowały na niego okrucieństwa, żeby moja osobowość artystyczna mogła jakoś znaleźć radość pracy naukowej jak przeciwnie akurat badania nad dowódcami są bardzo obciążające i to ale, choć wielu czołowych badaczy Gładysza i podkreśla w Polsce mamy całą szkołę historyków sza, więc o tym trzeba pamiętać, ale dla mnie chodzić chodziłem od trochę innych badań między nimi zróżnicowania etnicznego Narodowego w Polsce mniejszości narodowych etnicznych konfliktów etnicznych, a to tego typu konflikty zawsze były sposobem na wgląd społeczeństw do trochę tak jak zabawą dzieci, które psują zabawki trochę zainteresowania tego się w środku kryje, ale w tym sensie takie wydarzenia zagraniczne one pozwalają czasami zobaczyć jak mechanizmy działają naprawdę co jest istotne jest tylko pozorem przykład obozy koncentracyjne to znaczy badanie rzeczywistości obozów koncentracyjnych zagłady obozów koncentracyjnych, a przede wszystkim z czasów drugiej wojny światowej, ale nie tylko pozwala zobaczyć co z takich małych wartości stylów życia sposobu zachowania zobowiązań moralnych jest prawdziwe, bo to pewnej mierze jakość ludzi zobowiązywało do działania mimo patologicznych warunków stworzonych np. przez Niemców, ale także choćby w gułagu przez przez Sowietów zbiorników wodnych in z tego punktu widzenia to nie doprowadziło do tego badania czy ten dobry czas stosunkowo późne no ale one były właśnie m.in. z tym związane czy jak to możliwe, że tego typu wydarzenia, które byśmy chcieli umieścić w takim porządku pachnący Siarką, że jak nagle 30 obcych jacy sadyści zbrodniarzy nie wiadomo, skąd szaleńczych rzucili na ludzkość takie cierpienie właśnie najbardziej wstrząsające jest to, że do ludowości dochodzi często przy pomocy takich mechanizmów, które działają działają na co dzień w czasach pokoju np. służą produkcji państw narodowych, ale także większości takie ludobójstwa totalne Szcze wprowadzają ludzie normalnie w świetle nie mam testu osobowości stosunki z agencji SOS dla nowych kryteriów, a to najbardziej wstrząsające z tego punktu widzenia to nie doprowadziła, więc myślę że, żeby to jeszcze bardziej bezpiecznie za zabrzmiały nie jest także jestem jak miłość łaskawa określić specjalista ciemnej strony, bo problem polega na tym, że tutaj podział na czarnym grały jasne ciemne dobro zło niestety często załamuje i tu zarówno, jeżeli chodzi tu ścieżki prowadzące do czynów heroicznych, jaki do czynów okrutnych zbrodniczych czy czasami naprawdę przypadek bardzo takie z pozoru mało istotne okoliczności sprawiają, że ktoś może zaryzykować życie, żeby kogoś uratować albo 2 może od tak od niechcenia zabić dziecko i to m.in. studia nad ludobójstwem do tego prowadzą natomiast ja bym tego wszystkiego nie sprowadza do 1 mianownika jednak ludobójstwa, a konflikty etniczne narodowe wojny tak dalej tak dalej to jednak coś innego niż teraz okazję przez odesłanie w cudzysłowie, bo to pewna metafora która, zwłaszcza teraz mam towarzyszy, ale przy pomocy tego hasła apokalipsa można bardzo różne zjawiska ujmować tym wyjątkowo przyjaznej pokoju to pomówmy o apokalipsa w szczególności apokalipsa epidemicznych, ale może najpierw apokalipsa w ogóle jak patrzy na rolę, a tego źródłowego apokaliptycznego tekstów historii kultury zachodniej czy samej apokalipsy Świętego Jana w kontekście pewnych zbiorowych wyobrażeń czy pan tego sposobu myślenia o los czaszkę o tym co przed nami o początku i końcu świata na ile ten tekst perspektywa, którą wnosi chrześcijaństwo, dla którego apokalipsa jest właśnie tekstem fundacyjne na dziś jeszcze np. przenika zbiorowe wyobrażenia w jaki sposób ten tekst ukształtował nasz sposób myślenia doświadczania czasowo ości i apokaliptyczną ości zwierzęcia dwudziesty pierwsze tak stają się zdążyć dziękuje naturalnie postęp się bardzo krótka, ale przepraszam za hasło, lecz o tym, powiedzieć czy myśli szatę stąd miast rozmawiali, choć bywa radio w toku no i bez wątpienia moim zdaniem jest bardzo ważne rozróżnienie, które często znika w tych np. toczonych teraz w czasie pandemii dyskusja to znaczy apokalipsa, która oczywiście kluczowa jest apokalipsa Świętego Jana, ale to nie jest jedno miejsce w nowym testamencie gdzieś te wątki pojawiają on to jest można powiedzieć wynalazek chrześcijański w tym sensie wynalazek, że to się wiązało z nową z nową wizją nowym projektem dziejów i oczywiście ta apokalipsa podzielała różne staje wyobrażenia końca ludzkości końca czas końca czasów, ale też była czymś zupełnie nowym była związana właśnie z tym z tą wizją powrotu pauza Chrystusa na ziemie i na pewno od początku chrześcijańska apokalipsa koniec świata to była wizja optymistyczna, choć ona była powiązana z niczym okrucieństwa mi tak dalej to jest malowniczą u Jana opisane natomiast miało chodzić Chrystus miał założyć tysiącletnią królestwo ziemi in z tego punktu widzenia też ich analizy, które się później rozwijał w zasadzie do dzisiaj istnieje on właśnie czerpał z tego optymistycznego potencjału przez 2 wieki chrześcijanie czekali na powrót Chrystusa na jak w tym żarcie o stosunkach polsko-żydowskich skoro oni czekają na Mesjasza, a my na powrót Mesjasza to usiąść czekają nas uspokoiła się kłócić no, więc w tym sensie 2 wieki można powiedzieć się pełni optymizmu chrześcijanie czekali artystycznie wrócił najpóźniej zaczęło się zmieniać m.in. chrześcijaństwo jako Lidia czczą, a wzrosło strukturami władze apelują zachodnio rzymskiego, ale zostawmy na każdym razie ten ładunek optymizmu chrześcijańskiego on przed pełną moim zdaniem spokojnie do połowy wieku dwudziestego i był częścią zarówno nie wiem do tematyki kościoła katolickiego doktor innych religii chrześcijańskiej pamiętajmy, że podział na prawosławie i zachodnie chrześcijaństwo był bardzo istotne z tego punktu widzenia wczesnym o tym, zapominamy ciągle o występach moim pasem kultura ludowa to przechowała prawda, więc te ludowe opowieści o końcu świata też były bardzo istotnej one były właśnie optymistyczny i skończyło to nadal jak wskazywał na to, że na dzisiaj pisał po drugiej wojny światowej ten optymizm widzimy wysycha Logi komunistycznej, ale w kulturze w tym kulturze popularnej go nie ma, bo tę apokalipsę stała się taką zagładą 4 jeźdźcami apokalipsy cierpieniem moim zdaniem to istnieje fundamentalny bądź na nocie chrześcijańskie niekoniecznie religijne, które zachowują tą optymistyczną wizję apokalipsy, więc także pewną wizję czasu czasu, który się kończy, a który jest płytowa powrotem Chrystusa, jakim wydarzeniem w tym czasie cały żeśmy się skończy ze względu np. nasze ludzkie sprawy to co robimy czy chcemy, żeby to inni oglądali czy nie jest tak ważne, że Bóg może z tego punktu widzenia zdecydować o losach świata, a jego funkcja bardzo takie artystyczne można powiedzieć skonstruowanie tego biegu dziejów, ale się kończy to koniec czas, a z drugiej strony mamy taką wizję, która m.in. jest obecna moim zdaniem wyraźnie w kulturze popularnej, czyli takiego czasu jako niekończący się-li niekończącego się wzrostu to można powiązać są tradycją oświeceniową i w tym sensie tej apokalipsy stają się tylko takimi wydarzeniami na rodzaj tego postępu zwrócił uwagę, że w postapokaliptycznej post po to, teraz za czasów gatunek kultury popularnej to nie jest tak naprawdę opowieść nieważne czy to film powieść opowiadanie komiks jako budowa to nie jest opowieść o końcu świata pani zapowiedź końca ludzkości to gorzko opowieść o końcu cywilizacji, jaką znamy uderzamy teorii mamy pandemię obcy nas napadają, bo wszystko naraz się dzieje, ale później ta ludzkość mozolnie odbudowuje cywilizację mały, więc tym sensie post apokalipsy mimo takiego ciemnego tematu, ale są niezwykle optymistyczne też ludzkości istnieje dalej odbuduje się cywilizacja może być zupełnie inna cywilizacja jest tym sensie paradoksalnie ta wszechobecna apokalipsa w kulturze popularnej te chrześcijańskie to pasy one dominują na świecie nawet w regionach, gdzie są inne ligi, gdzie są inne tradycje apokaliptyczna Indie są świetnym przykładem a, ale jednak zakładają taką wizję właśnie związaną z nieustającym postępie wpisy brakiem tego błędu chowania dziejów jak chrześcijańskiej wizji, kiedy wszystko wraca i kończy się ten ludzki bieg dziejów innego punktu widzenia mają zajęcia odróżniać post apokalipsy, które rzeczywiście są niezwykle modne w kulturze popularnej i folklorze internetowym oraz wszyscy opowiadają o świecie za pomocą choćby memów, które są tworzone także na podstawie kadrów wyścigów popularnych na dziś obok mamy to ten apokaliptyczny rzeczywiście apokaliptyczne ma różne wraz z władz, lecz na uwagę, że to mogą być całe związki wyznaniowe kościoły to, zwłaszcza w protestantyzmie widać w stanach Zjednoczonych to są także niemi świadkowie Jehowy mówiąc mówiąc potocznie prawa, czyli tymi na zmysł używano w katolicyzmie, gdyby Milena Lis został jakoś tam odrzucone, ale mamy też w refleksji intelektualistów będzie heretyków też mogłyby będzie kół naraziła, do których lecz to rozmawiać, więc krótko mówiąc zależy czy mówimy o apokalipsie właśnie z tą całą tradycją chrześcijańską optymistyczną, która zapanowała na świecie oczywiście związane z hegemonią globalnej północy Francji w sferze kultury popularnej czy mówimy o tej apokalipsie w cudzysłowie, która dominuje w kulturze popularnej postapokaliptycznej i moim zdaniem to co teraz obserwujemy to bez wątpienia wszechobecność memów schematów, a sięgającej do kultury popularnej, ale jednak nie myślenie apokaliptyczne w tym źródłowym sensie, ale raczej właśnie taka taką nową zabawę związaną z tymi posłami choćby i symbolami apokalipsy jak te miejsca apokalipsy czas uwagę, a ja się określiło uwagę obecnej sytuacji wyznaczono nową łączymy się przez Toma przestworzy niestety biologia pokazała nam, gdzie jest nasze miejsca przywołana do porządku i jest to sytuacja, którą pan nie spłacałem zwyczajną no w swoim bardzo zasięgu, czyli pełnej pandemii pokazuje nam jednak że, choć sami osobą założyć się tak naprawdę żarty skończyły, bo można tak w skali od 156 miał opisać np. właśnie powołanie danej sytuacji znajdą tak obecna epidemia jest zaczątkiem możliwości i prawdziwej apokalipsy bądź jest odczuwana przez ludzi jako okolica traci protest w rządzie jeszcze bawią się już niektórzy nagle poczuli od końca świata na plecach proszę nie wyklucza to znaczy mogą odczuwać się ten oddech nie wiem 4 jeźdźców apokalipsy się bawić zarazem np. mówiąc o tym na Facebooku tym sensie, produkując ten współczesny folklor internetowe czy na tle epidemii, które znamy historie takich epidemii zmieniały bieg ludzkich dziejów to oko na wiosnę przepraszam kolejna newsa, ale na razie się nimi pochwalić, ale to znaczy jakoś tak bardzo mozolnie ją po wojnie zabija ludzi myśmy jako dżumę np. ona potrafiła Agcy czy nawet takie epidemie, które były są obecne, ale jakoś nie były zbyt modne, a his Faith czy malaria, ale z tego punktu widzenia to nie jest jakaś taka epidemia no jak być fundacyjne jak to było z dumą prawda gdzieś tam czternastego wieku natomiast zwrócić uwagę na to, że ten ten kryzys społeczny gospodarczy związany z grona newsem, a sama w sobie ta epidemia nie jest jakoś wyjątkowo zabójcza osie nałożył na wiele wiele innych kryzys on trochę wszelkie kryzysy jak kryzys klimatyczny, ale no właśnie m.in. sprawił, że także w języku pandemii mówi się inny problem i ten moment pojawienia się tej pandemii spraw jest jakaś taka apokaliptyczna z tego punktu widzenia, a przypadki takie czasy apokaliptyczne to znaczy mamy jeszcze 1 drobny kryzys, który się dokłada do tej lawiny, która od jakiegoś czasu nas niesie to są kryzysy bardzo różnego wymiaru, bo to nie jest tylko kryzys klimatyczne no można powiedzieć, że jeżeli mówić o apokalipsie dopiero właśnie ten kryzys klimatyczny coś pokazuje szuka systematyczne nie tylko także będzie ciepło, ale jak, zwłaszcza te doskonale jest to także m.in. panią Magdę nieprawda, bo choroby mogą wędrować dzięki temu do nowych ustaw i różne także obce gatunki jak siła niby nic, a więc pan ten kryzys klimatyczny składa się wiele wiele innych problemów także wręcz apokaliptycznych natomiast jest także kwestia w ogóle szaty czarownic wyczerpania się formułą rozwoju gospodarczego bowiem patrzą z kryzysu kapitalizmu np. to znaczy i chodzi także o to, że na te źródła wzrostu, a on już były jakoś tam wyczerpana one były wyczerpane co widzieliśmy od kryzysu z lat siedemdziesiątych co najmniej tyle tylko, że teraz można to wszystko także ubrać spójną relację, więc czasem są apokaliptyczne sam Colonna wiosce apokaliptyczny nie jest, ale może gdzieś tam właśnie jako nie na 4 jeźdźców jak apokalipsa może w GM 1 jeszcze jako apokalipsę bez wątpienia występuje bardziej kapitalizmie niż sam coś nowego przynosi jest po jeszcze mogę Tomasza, że mogę ANR to innym wcześniej mówiłeś o właśnie tym takim wpływie chrześcijaństwa na takie myślenia apokaliptyczne, że tak naprawdę pewnych norm od łamach innych kulturach protest oczekiwanie na ten naj radośniejsze najważniejszy moment czasami posunięty do wręcz taki nie intencjonalne, choć intencjonalne chęć przyspieszania typu np. skoro może być apokalipsa dojedziemy stąd tak Pomóżmy np. niechcący, wysadzając z reaktora atomowe czy detonując bombę nuklearną meczy widzisz w reakcjach no właśnie pandemii Corneliusa zwraca przede wszystkim nie chociażby przywódców światowych jakiś taki cechą charakterystyczną praw wynika właśnie takiego myślenia prok propofol jako pole politycznego przepraszająco za dużo słów połączyłem mnie czy właśnie od podejścia bardziej naukowego z takiego, gdzie odrzucamy pewnego rodzaju tańszy wymiany tego świata do lat 3 wyborczej wchodzimy z założenia, że pojazd do 71 ostatecznej po prostu musimy do niego ba czy to dobrze widać choćby w wypowiedziach polityków czy dobrze naprawdę nie dość dobrze, bo politycy nawet ci, którzy grzeszą intelektem oni jednak nauczyli się odbywać pewne role, więc ukrywają swoje tajne agendy, a że tak to powiem tajemnicza natomiast bez wątpienia powtórzę to to nie jest jakaś apokalipsa klas nagle dopadło w tym sensie żyliśmy w świecie, który aktualnie coraz więcej kryzysów co najmniej od lat 70 co najmniej dla 70 to pierwsza ważna teza, a więc tym sensie wielu polityków tłuszcze przygotowywało do tek i oczywiście tutaj można się, grając m.in. do ulubionych tą kata mówić Niewiem o tajnych bazach na ciemnej stronie Księżyca, gdzie uciekną politycy chodzi o takie przygotować raczej chodziło rozwarstwienie czy tak to wszystko walnie, a myślę, że kryzys, ale klimatyczne jest tutaj absolutnie podstawowym wyzwaniem w krótkiej perspektywie i w dłuższej jednocześnie no ale w takim razie dobrze na to ile duże, ale my ten 1% będziemy żyli, dobrze więc to się być może się dokonało w tym sensie coś co dla nas jest nowa jest wydarzeniem pojawiło się w dyskursie publicznym mogą być już bowiem projektem politycznym od dawna i to zresztą widać, że przecież wiedziano o kryzysie klimatycznym i jego źródłach związanych z przemysłem modelem gospodarczym bardzo dawno, bo nie jest także prezydenci amerykańscy tego nie wiedzieli po prostu przyjęto, że oni wprowadzamy tych radykalnych zmian tylko inaczej inne i z tego punktu widzenia także nasza opowieść o kryzysie się zmienia to takie bardzo się długie wprowadzenie teraz oczywiście Enea czy są ludzie, którzy chcieliby przyspieszyć apokalipsą od dawna, a zresztą widać pięknie choćby takim radykalnym projekcie politycznym w stanach Zjednoczonych, kiedy osie bazuje na pewnej wizji protestanckiej wizji chrześcijaństwa, gdzie z tego punktu widzenia przykładnie doprowadzenie do trzeciej wojny światowej wojny atomowej, a miało być właśnie to przyspieszeniem powrotu Chrystusa na ziemi ma przecież apokalipsa Świętego Jana Władysław dosłownie zobrazowane aktywnie wybuchami temu jądrowymi tak to było przedstawiane, więc są tacy tylko powtórzy są ciekawsze sposoby, które ludzkość może na siebie sprowadzić się to plaga współczesna właśnie tak mówimy plaga, ale powiedzmy szczerze wykona w jej dostarczeniu przedmiotu umowy żartów, ale niższym powszechnych obaw mimo wszystko bardziej się boimy tego kolejnego kryzysu gospodarczego, który nas dopadnie tego drugiego miejsca w okolicy niż tego co się dzieje jeśli już to mówimy o tym, aby takim politycznym sensie, żeby dołożyć Chińczykom np. a także moim zdaniem jak gdyby sam Colonna dziś sama pandemia ona aż tak nie zmieniła radykalnie opowieści o świecie ludzkiej sprawczości w porównaniu z wcześniejszymi głębiej zakorzenionej mi obwieszcza i czy projektami politycznych raczej pod tym parasolem będzie można coś innego sprzedać, a więc czy widzę u polityków jakieś takie zupełnie nową artykulację mogą moim zdaniem raczej nie oczywiście teraz jest mnóstwo takich na popularnych memów linków, czego tam jeszcze, w które np. realizują nie wiem przywódczyni Niemiec czy kobieta jeszcze Czesi nie mają innego polityka, ale nie widzę jakieś się radykalnej zmiany opowieść zawsze byli też osoby to, że były też osoby, które czekały na pomoc wzywały nie doszło do tego pokaz przed nimi walną następne to jest poczekajmy na słońce przestanie pracować nie było jak pracuje dalej na to mamy pandę nie będzie pomijam tego typu porządek i podnieść, ale ci którzy, gdyby sąd w ogóle w stanie realizować wielkie projekty jak brak upił się na innym porządku natomiast moim zdaniem wątpliwości wciąż jesteśmy w stanie obserwować i wypowiedziach polityków nie widzę nowej narracji inaczej jeśli już to takie pocieszające gesty pustą to jest, która próbuje powiedzieć, że teraz będzie inaczej lepiej, że po tym, od PIT już nie może być było wcześniej będzie tak samo, a największym problemem będzie to, że wszystko wróci na same tory same koleiny tak naprawdę w tym realnym sensie twardych procesów zmieni się niewiele w Chinach znowu będziemy masowo produkować i emitować dwutlenek węgla, mimo że teraz produkcja spadła dzięki temu planeta mogła oddać, więc powtarzam także w tym porządku nie widzę tego tak tego nowego w świecie polityki ciekawe to jest moment teraz, bo wspomniałeś o tym, że Paweł też jakoś na to zwraca uwagę, że z jakimś sensie apokalipsa jest zapowiedziana to znaczy zarówno apokalipsa wydawnictwa była zapowiedziana jak apokalipsa klimatyczna jest zapowiedziana z mamy wiele danych, które wskazują na nieuchronność no naprawdę daleko idące radykalnych zmian klimatycznych, choć o tym, też nieraz z tobą rozmawia pani w toku ma, ale też dostępne dzisiaj opisane wiele lat temu teksty naukowe i wystąpienia Billa Gatesa, które przewidują nadejście pandemii w kształcie w zasadzie identyczna z tą pandemią, którą mamy dzisiaj to znaczy Mandeli opartej właśnie o czy wywodzącej się właśnie jest tego miejsca geograficznego i właśnie skoro wirusowej wysepek teoretycznie wszystkie dane są też 1 aspekt drugi aspekt jest taki, że ten wątek apokaliptyczne te to w jakim sensie to wspólne oczekiwanie podszyte głębokim niepokojem rzecz jasna na jakiś rodzaj przewartościowania głębokiego upadku cywilizacji właśnie za pośrednictwem takich zjawisk takich mówimy jest obecny w popkulturze jest masywny sposób od wielu wielu lat i to jest drugi aspekt trzeci aspekt jest taki, że pomimo tego, że mamy potem wszelkie dane pomimo tego, że nieustannie oglądamy filmy czytamy książki, które nam przybliżają to zarazem nie robimy jak się okazuje realnie nic, aby po pierwsze, powstrzymać te procesy, a po drugie, przed nimi zabezpieczyć jak rozumieć, bo to jest bardzo ciekawe zjawisko jak sądzę, które jakimś sensie przypomina trochę inny temat też przez nas omawiane i Pawłem Boguszewskim stos, czyli negacjonizmu to znaczy szczególną odmianę teorii spiskowych, które polegają na tym zaś nie tyle głosi istnienie jakiegoś konkretnego spisku zjawiska, ale się neguje istnienie jakiegoś jakiegoś np. właśnie znika organizmu albo obiektu popularne teorie spiskowe negacja mistyczne mówią o tym, że część nie istnieje tak naprawdę, że ziemia jest płaska, że nie ma Korona minus tak naprawdę tylko jest to efekt oddziaływania fal 52, więc jak wszystkie elementy ze sobą zestroić to negacja mistyczne nie działanie osób decyzyjnych polityków, którzy przecież mają wszystkie środki do tego, żeby rozumieć sytuację i popkultury, która jest naszpikowana i obecności tekstów naukowych, które pokazują czy innych rozpoznanie narzędziami rzetelnymi konstruowanych, które w, które do diagnozuje, że tego rodzaju sytuacja jest właśnie w perspektywie całkiem miejskiej tak no za 10 szczęśliwie oddamy głos naszym gościom, więc mamy mieć wyraźne dzięki temu musiała ograniczyć tylko do kilku rzeczy, bo inaczej to długo musiał mówić, a więc może tak po pierwsze, moim zdaniem trzeba nieustannie pamiętać, że kultura popularna, która nie jest kulturą ludową tego nie można utożsamiać to jest nakaz w RPA, by została oczywiście w tej współczesnej wersji tą częścią w połowie wieku dwudziestego rodziła, a no, ale ona zaspokaja określone potrzeby funkcja logiczna dominuje dzieła kultury popularnej mają bawić to jest rozrywka w czasie wolnym aktorom płacimy, a i tak niezwykle ważne czy taka film, który bawi się na końcu świata no tak to właśnie bawić przez te sceny spektakularne, kiedy uderza meteory i tam małe ludziki giną na to, że ludzie uwielbiają in z tego punktu pamiętajmy w jakim kontekście ogląda filmy, jakie przedstawia to apokalipsa, a nawet religijne czy bardzo rzadko w kulturze popularnej pojawia się naprawdę apokaliptyczne przesłania to pierwsza ważna kwestia druga to jest spiskowe, które nam ciągle wracają nie mogę żyć z głowy zdjęcia, które krąży teraz sieci Tomka z oczami pijani akty w innym mieście to jest blisko to szkoła została decyzja przyciągnie no, więc jeszcze cała jest wojskowe tak nic no ale problem polega na tym, że teraz niebywale przyjemne narzędzie dla nas ludzi jak jesteśmy dość takimi zachodnimi maszynami analitycznymi, a my chcemy nie tylko my taką wizję sprawiedliwego świata siebie kosztów moralnych, ale w ogóle sensu się głosem oświadcza też bezsensowny, a teoria spiskowa jest takim można być bardzo topornym jak klocki Duklą narzędziem, ale jednak pozwalającym poskładać całkiem Espo konstrukcja może ten zamyka skoczków był planowany jest tak wspaniały jak zamek z klocków lego, ale jednak niektórym wystarcza im teorie spiskowe pozwalają opanować poznawczo świat w tym sensie proszę zwrócić uwagę, że często eksplodowały wtedy właśnie, gdy działo się coś wyjątkowego np. nie wiem najważniejsze ludzie w kraju giną jak można pojąć jak przypadek ktoś, kto za źle nadzorował nie wiem prace nad samolotem piloci lecieli niemożliwe musi za tym stać jakiś głębszy sens im, stojąc blisko doskonale nad tym panuje zwróćmy uwagę, że to jest spiskowe bardzo długą historię społeczną no od wielkiej rewolucji francuskiej przecież prawda, a ci Żydzi zresztą wyższą odwieczny dylemat czy Żydzi stoją za jak naliczyłem pilanie stoją za Żydami tego nie rozstrzygniemy dzisiaj no ale 30 Czarni bohaterowie historii byli winni prawdę masoni przypomnę czy np. jezuici też swego czasu byli właśnie takim czarnym bohaterem dojść do szkoły to niezwykle ważne że, że oczywiście te teorie spiskowe są popularne one zaspokajają bardzo głębokie na potrzebę często goszczą pomieści spoza spiskowe służba służą zabawie jak to ameby na temat sieci 52 niektóre są przeurocze nie będą opowiadał memów łatwość zguby, bo pewnie skandal, ale w każdym razie z tego punktu widzenia również te dominujące dzisiaj opowieści na temat źródeł pandemii takie są wykaz jeśli chodzi o to, że będzie następna pandemia nie epidemia tylko to no przydałaby mu filmy dokumentalne można powiedzieć, toteż poważniejsze źródło dziś mamy, a nie poważne prace naukowe jako oko na wirusie, który się weźmie z Azji no właśnie tego regionu Maciej kin wskazywano w tym kraju obok targowiska już mówiono o gminne od lat zresztą była nawet coś mówiła pani promują rozwiązania skoro na wirusa, gdzie wyśmiewają światową organizację zdrowia za to, że wprowadziła takie jest obcy niektórzy mówili, że to dlatego, żeby światowa organizacja zdrowia PiS firmami farmaceutycznymi jest oczywiście musiałem wykorzystać, a więc taki z takim spojrzeniu przeszłość pokazuje, że w gruncie rzeczy no i tam aż nasz kryzys był zapowiedziany już 6 już dawno, ponieważ przez Świętego Jana oś pamiętajmy, że akurat wśród jeźdźców apokalipsy na plaga epidemia była ważna i to w ogóle taki element bardzo głęboko zakorzeniony w historię, by dynamice cywilizacja także w kulturze ludowej kulturze popularnej epidemii były różne ich źródła powody były no ale w tym sensie o tym, mówiono ustami, a więc czy dzisiaj z tego punktu widzenia jest coś nowego nie moim zdaniem ten dokona już to jakim pretekstem na każdym poziomie, żeby mówić o czymś innym się katalizatorem do tego, żeby głębsze poważniejsze kryzysy starsi bracia Coen wirusa, a mogli to ludzkość okładać i z tego punktu widzenia paradoksalnie być może ten język na temat pandemię pozwoli nam powiedzieć o czymś, o czym wcześniej nie byliśmy w stanie napraw w Polsce mówić o wyższą oraz śmieszne, że np. dziedzictwo PRL-u dzisiaj np. system opieki zdrowotnej w Polsce, które głównie narzekamy, ale w porównaniu np. ze Stanami Zjednoczonymi osi okazują wielkim atutem znajdą się okazuje, że zapóźnień nie można powiedzieć jako wielki atut do bezpłatną państwową służbę zdrowia już pomija wiele słusznych zarzutów wobec tego rozwiązania, a także z tego punktu widzenia to jest czas, gdy jedni założyli na oczy takie właśnie okulary z popkultury, kiedy widzą pili tam Żydów i kogo tam jeszcze i wygasający słońce wyłaniające się z Księżyca bazy nazistów, a inni znaczenie mówi się tak oto tu jest katalizator spójrzmy na kryzys klimatyczny spójrzmy na wyczerpaniu się źródeł wzrostu gospodarki kapitalistycznej teraz mamy wreszcie szansę zmobilizować ludzi do projektu politycznego i w tym sensie taka powierzchniowa apokalipsa kilka to pikap lokali przez kulturę popularną ona utrudnia mówienie o poważnym projekcie politycznym nie ułatwia utrudnia właśnie produkt SA na dziś obok tego powtórzę są właśnie po prostu np. ci chrześcijanie, którzy wiedzą mierzą chwytem zdążę to sposób zapomnieć z apokalipsy czekają na powrót Chrystusa na no to nie jest grupa dominująca ona nie wyznacza ani stylów myślowych kulturze popularnej jest obecna od teścia pamiętasz jest takie wątpliwe są w tym sensie różne sensy występują niemożna tego sprowadzać tylko do 1 zjawisk tutaj mam takie pytanie, ponieważ bardzo zacieki zaciekawiło to co mówiła na temat swoich zainteresowań badawczych lub też jestem badaczem, aczkolwiek na szczęście moje obiekty są dużo bardziej ogarnia, ale i tak miasto co zainteresowało to wspomnę jeszcze wielokrotnie temat będą i to może nie jest tak bezpośrednio związane z tematem przewodnim, ale pozwolę sobie taką właśnie, aby integracji takich osób badać, aby np. chociaż obecną sytuację za pomocą balonów czy macie jakiś bardzo silnie strukturyzowane metodologię takie nie ilościowe przy przyjmowaniu np. ilości postów czy udostępnienie czy to jest raczej bardziej właśnie takiej metody opisowe czy dotyczą oczywiście mówię sedno tego co interesuje tu i teraz znam tych ludzi, którzy komunikują za pomocą memów i nosa takiej takie jak wiadomo jak to jest naukami społecznymi humanistyką wielu po dramatyczne patrząc swojej swojej perspektywy nie mogę nie ogarnia senność jeszcze inaczej natomiast są tacy, którzy nasze wykorzystują charakter sieci internetu mediów społecznościowych do tego, żeby statystycznie analizować duże byłby to się prowadzi także w odniesieniu do memów i no i są tacy jak, a także, którzy pracują jakością Dacia np. stosuje krytyczną multimedialną analiza dyskursu badaniom w są dla mnie specyficzne teksty, które badam, szukając strategii dyskusyjnych np. ale w tym sensie są z Włoszczowej jakościowej co ważne właśnie internet i między media społecznościowe, doprowadzając do powstania ogromnych baz danych uruchomiły także takie nowe badania ilościowe, kiedy właśnie można różne prawidłowości istotne statystycznie z tego wydobywać, więc dzisiaj wszystko ma dla mnie kluczowe jest to, że mamy jako specyficzne teksty jako specyficzne media jako unikatowe drugiego urzędu nie zostawimy tego kim są te stały pomysł, lecz oni są częścią współczesnego folkloru, a te współczesne folklor to jest przede wszystkim to co ludzie robią w sieci media społecznościowe gadają, zmieniając obrazkami jesteśmy konsumentami nie tylko oglądamy mamy, ale i także rozpowszechnia my tworzymy i w tym sensie ta masowość mówi coś istotnego byłaby świadomość nas oczywiście tutaj reguły wnioskowania muszą być określone są ściśle związane z toyotą wybijały to nie automatyczne także, że mamy dużo śmiesznych memów ludzie są dość tak nie jest funkcję ludyczną zresztą w mediach społecznościowych dominuje, czyli po prostu szerzą się już w sobotę mamy, które pozwalają się pośmiać niektóre, które są np. nie mają się zbliżyć jak naprawdę efekt na nowym testamencie przedstawiało się reszcie apokalipsę przedstawia się pomóc Chrystusa in z tego punktu widzenia bardzo różnie można badać natomiast generalnie jest część badania kultury popularnej dziś, która ma być źródłem wiedzy społeczeństwa oczywiście konieczne przejścia tak było np. populacja internautów różni się pod względem społecznym demograficznym niższe populacja ogólna populacja społeczeństwo po prostu już to pokazuje, że tutaj reguły wnioskowania muszą być różne, ale generalnie to ma być źródło wiedzy o o społeczeństwie np. ostatnio, badając mamy zebrane w marcu kwietniu dotyczące oczywiście apokalipsę z chciałem właśnie coś powiedzieć na temat obrażeń apokaliptycznych wyobraźnia okulistycznej wśród Polaków w czasie czasie widać takie było moje zadanie badawcze nad są aż ci, którzy rzeczywiście korzystających ogromnych baz danych MF ogromnej liczby liczby informacji o Jakuba już dziś stają się też dzięki wnioskowanie statystyczne coś powiedzieć tej populacji internautów, a tym samym o populacji Polaków ja mam ostatnie pytanie czy Milach, zanim zaczniemy, zanim zaczniemy część dyskusyjną już ze wszystkimi i ich właśnie dodawał, żeby państwo pisali zgłaszali się do zabrania głosu na czacie ona po prostu uprości procedurę proszę pisać samego pytania tylko proszę po prostu wyrazić chęć kim my będziemy z Pawłem po prostu udzielać państwu głosu tak z uwagi na to, że mamy taką ani inną sytuację oto to będzie chyba najbardziej gwarantował jakiś rodzaj struktury w tym w tym wszystkim natomiast moje ostatnie pytanie, bo słusznie Paweł Boguszewski zauważył w naszej małej prywatnej konwersacji, którą tutaj wyznam czasem prowadzimy za pośrednictwem czatu z opcją krajowi z w zasadzie ten wątek śmierci jest mało obecne w naszej dyskusji dotychczasowe jeszcze zacznie się jakoś tak zaparł nie wzięli z naprawdę poważnymi wizja zagłady ludzkości za pośrednictwem różnych mikrobów przerażających, ale to nadrobimy z pewnością, ale moje pytanie jeszcze będzie jednak trochę ruchu takich rozważań, która w, które prowadziły, bo tańsze rozmawiamy przede wszystkim o różnych wizjach apokalipsy wizjach końca świata z, a więc moje pytanie brzmi tak nas na teksty, które bada teksty kultury nie tylko popkultury, ale powiedzmy, że popkultury, które są też zakorzenione mocno formularze i wyobrażenia teologicznych religijnych rzecz jasna na ile one wpływają na nasz sposób doświadczania widzenia no już realnych zjawisk to znaczy na ile nasz sposób reagowania myślenia o tego typu zjawiskach jak dzisiaj tutaj rozmawiamy na tego typu zjawiskach częściej rozmawiamy kształtowany jest właśnie przez rozmaite obecna w kulturze wyobrażenia mity, jakie mamy itd. tego moim zdaniem wpływ jest ogromne dlatego też kulturę popularną badam na tym ta książka, której byłeś łaskaw wspomnieć świat po apokalipsie to była analiza właśnie dzieło postapokaliptycznej wszystkim powieści opowiadań filmów jak i no i w jakim sensie kultura popularna wpływa ona kształtuje nasze wyobrażenia prosty przykład tak dr House swego czasu niezwykle popularny popularny serial, ale sprawę, że ludzie przy pomocy tego bohatera w tej fabule myśleli o postępie medycznym od miast, lecz jak się diagnozuje i to właśnie sprawia, że ta kultura popularna, którą w czasie wolnym radośnie konsumujemy ona określa nasze wyobrażenia tak samo dzisiaj epidemia o tym, mało powiedzieć mamy bardzo często ludzie co widać choćby memach to jedyne źródło myślą o epidemii właśnie, czerpiąc z filmów katastroficznych w postapokaliptycznym Holdings, więc z tego punktu widzenia wpływów kultury popularnej na ludzi ogromne nawet taką książkę czy filozofia no i ostać w jakiej mierze właśnie mamy do czynienia z takimi głębszym schematami, ale co ważne ważne jest to, że można wręcz kulturę popularną dzisiaj traktować jako taką formę uprawiania filozofii przez ludzi, ale co widać choćby po tym, jak się nim dylematy etyczne przedstawia zostawia już mamy, które wyśmiewają pewne klasyczne dylematy etyczne no ale choćby zmiana czasowo przestrzenna naszych zobowiązań moralnych, a czy te filmy katastroficzne postapokaliptycznej pokazują pokazują, że się w czasie przestrzeni jej ściągnąć zobowiązania moralne, bo np. chodzi o nasze dzieci nasze wnuki nie ucierpią w wyniku naszych dzisiejszych decyzji od Otóż rzadko mówiło w takim szerszym obiegu głos odrzekł popularna pozwala lekki niezwykle złożone dylematy etyczne analizować powszechnie, kiedy właśnie patrzymy, a w tym filmie tak biedne dzieci umierają, a to wszystko, dlatego że dzisiaj za dużo plastiku np. osób poważnie, a więc to jest 1 z przykładów, kiedy mamy do czynienia z bardzo poważnymi efektami właśnie powtórzę z tym ściągnięcia w czasie przestrzeni zobowiązanie moralne oczyszczenie wszyscy się potem PiS podpiszą, ale ważne jest to o tym, dyskutujemy normą osób w ramach innych technologii komunikacyjnych w pracy rzadko o tym, dyskutowano na ulicy, a dzisiaj masowo szerokość o tym, dyskutujemy w tym sensie kultura popularna ma ogromne znaczenie, a ja nawet bym zaryzykował tezę, że większe niż nasz skoro szkolnictwo powszechne na wyobrażenia ludzi o narodzie państwie sprawczości świecie, że większym stopniu to co dzieci oglądają co grają wpływa na jego obrażenia w pozytywnym negatywnym sensie niż nauczanie szkolne w szkołach powszechnych obowiązkowych, więc dlatego, badając kulturę popularną oczywiście jako system tak jak zbiór tekstów ani wybrany film ulubioną powieść można coś ważnego powiedzieć o społeczeństwach, które te teksty tworzyły społeczeństwa, które teksty masowa kończą co może dobrze otworzymy chyba już część dyskusyjną wobec tego i będziemy prosili właśnie państwa zgłaszanie chęci opowiadasz wypowiedzenia się na czacie to nam uprości procedurę i też właśnie te osoby, które będą zabierały głos prosimy o włączenie zmodyfikowano też pojawienie się na wizji oczywiście dawno by lepiej było, jakby w ogóle jak najwięcej z państwa było z włączoną kamerą jak ptak nie wiem drażni raźniej tak to wyraźnej dobrze Klaudia się zgłaszała do zadania pytania jak rozprawia się pojawić łączy w sobie Camerata głosy po ich paść na brak kwestię dziękuję bardzo, spotkania mogę tej gościć, a i chciałam zapytać o zasadzie poniekąd uzyskała odpowiedź na te pytania, ale o w ogóle sens istnienia członkowie takiej daje jak dzieje i tego, że uczestnik mając taką przemianę pewnych zdarzeń i jesteśmy integralną częścią czegoś co wydaje się na swojej istoty ludzkie cały czas będąc wystawionymi na fakt za wszechświat, jakby skończone tym sensie, że wizytę jakoś postulują także dochodzi do ekspansji, która w pewnym momencie jak sprawić, że wszystko nagle się skurcze i wszystko zniknie na rozumiem to jest w jakim sensie uwarunkowane tym, a nasze poczucie czasu, ale zastanawiam się w takim razie na istniałoby wg pana a jakie podejście do owiec ma naszego istnienia, która nie byłoby ściśle związana uwarunkowana takim Andropow centralnym, a myśleniem o tym, że wydarzenia, w których uczestniczymy one muszą być z UE uwikłany właśnie wyłącznie w tej narracji ludzką co mogło moglibyśmy moglibyśmy włączyć więcej czynników, a do tego, żeby pomyśleć o w ogóle swoim istnieniu swojej egzystencji powiedzą to sens czy odpowie za bardzo Acta oczywiście pani dotknęła niezwykle ważnej kwestii, bo może zacznę od tego, że przykład tak napraw nowych tam teorii fizycznych tak dalej np. Stevena Kinga, który też się stały celebrytą postacią kultury popularnej wszechświata bez brzegów on bardzo krytykowany m.in. z pozycji chrześcijańskich także tam nie było miejsca dla Boga tam nie było miejsca na koniec świata itd. i fakt, że bardzo złożone modele fizyków fizycy nie zgadzają jak mają mnóstwo różnych modeli pamiętajmy, że do tej pory nie zunifikowane tak całej wiedzy o świecie w mikroskali Makowska hali tak nie ma to grawitacji i teorii kwantów, ale to zostawiam tutaj wypowiedzi jak Pawłowi natomiast jeśli chodzi o ten sprzeciw to ten przeciwko emocje, które budzą takie teorie jak koncepcja wszechświata bez brzegów Kinga pokazuje że, że jeśli zaś niska masa rozpowszechnioną np. chrześcijańską wizją to ludzie czują się zagubieni zaniepokojenie naj oczywiście dzielni są kosztów tymczasem konstrukt tak, bo w tym sensie jest wieczna teraźniejszość o moment minął to się w przeszłość przyszłość nadchodzi ale dlaczego nadchodzi taka sama no nie wiadomo dlaczego można podać przypadek jest w tym sensie ciągłość czasu już coś takiego jak 9 konstruktem nie indywidualnym konstruktem oszczep oczywiście można, by wiele psychologii postrzegania czasu mówić, ale naszym społecznym konstruktem i na temat społecznie konstrukcję czasu są grube książki napisał głównie po niemiecku, więc na poważnie się do tego podchodzi natomiast ważne jest to, że w tej wizji apokaliptycznej pasza zwrócić uwagę można postrzegać jako takie jak wspaniałe zapanowanie nad czasem, bo początek czasu stworzenie wszechświata ze względu zresztą na człowieka i koniec czasu koniec świata płytowa nie zresztą też ze względu na człowieka nie sensowne taki mamy jakieś puste nieskończoności proszę tak biegnie bez sensu, a nie wiadomo dlaczego jedziesz wobec tej wizji, która zresztą pierwotnie była cykliczna tak później dopiero na m.in. chrześcijaństwo tempem taki idealny czas fundowało rozwijały się m.in. takie wizje nieustającego postępu oświeceniową wizja itd. oczywiście z tego punktu widzenia ludzie są raczej zakorzenienie w tej taki nazwijmy to ludowej wizji do początku końca dziejów, a wszyscy prawdopodobnie ze względu na no fakt, że jesteśmy Homo sapiens sapiens jesteśmy podwójnie myślących dla naszej gatunkowej nazwy no, a wcześniej wezwaliśmy tych schematów myślowych w ogóle pasująca filozoficzna dyskusja na ile matematyka rzeczywiście uniwersalnym językiem wszechświata analiza ta matematyka tak naprawdę śląskim konstrukt związana z miejsca we wszechświecie dziś znajdujemy naszymi możliwościami poznawczymi pomijam to zresztą audycjach Tomka było sporo no ale oczywiście ta próba np. najniższego poziomu różnych teorii socjologicznych i czy naukach społecznych te wychodzą poza ludzką sprawczość i to centralne miejsce człowieka jakieś próby są one są jeszcze bardziej udane przykładem historia aktora sieci natura, kiedy akta kątem aktorem zarówno człowiek jak niemieccy aktorzy np. nie wiem on oceaniczne czy zwierzęta no i tam się największe sieci, które tworzą Lucynie lub sektorze zresztą odnalazł się intensywny wypomniał też o świecie teraz w kontekście pandę i wielu myślicieli się wypowiada, a zresztą głównie po to, że po rzutach migracji w ogóle to nie wcześniej przewidzieli agam, zwłaszcza tego byłoby mówić o tym, jego rozważania, kiedy próbuje swoją wizję obozu koncentracyjnego jako paradygmatu nowoczesności teraz wszystkim narzucić ja moja czara goryczy została przelana jeśli chodzi o jak będą zostaw na starą kie kluby są dla nas bardzo naprawy jeszcze agenda na pozycjach właściwie para negocjuje mistyczny w odniesieniu do Korona wirusa w akcie znalazły się przynajmniej w fazie początkowej pandemii miał takie wystąpienia, które właśnie z nabyły były w duchu wystąpieniu, która co właściwie jak nie negowały istnienie jakiegokolwiek problemu medycznego i uznawały to wyłącznie za za operację mającą na celu właśnie wprowadzenie rozmaitych rozmaitych środków zaradczych ukonstytuowania stanu wyjątkowego jako paradygmatu polityki tak został Adam Banaś zastępca, aby wyjaśnić zresztą też rady często ty mówiłeś na temat wracając jeszcze do pani pytania czy wypowiedzi to jak najbardziej nowi widzimy na każdym w każdym miejscu, jeżeli chodzi o naszą partię poznawczej i wyobrażenia kulturowe może ta to społeczne społeczne źródła wiedzy wspólnotowe tworzenie wyobrażeń o świecie nad nią jakieś miast, a ja jestem akurat sceptykiem, bo uważam, że my tak celowo nie wyjdziemy poza miejsce we wszechświecie, które zajmujemy, choć ziemia, choć od prawa fizyki np. ale tutaj akurat traktujemy jako obowiązkowe za nasze postrzeganie świata próbujemy to być np. przy pomocy języka matematyki, ale moim zdaniem ten anty ocen czy w każdym wymiarze nawet najbardziej fundamentalnym epistemologii licznym nas więzi, a być może nie wiem jakaś rewolucja sztucznych inteligencji tak czy inaczej zwróćmy uwagę, że nawet, gdybyśmy stworzyli sztuczną inteligencję, które będą poznawały wszechświat nas no jak pasterze prowadzi to musimy się dogadać musi być jakiś przykład przykład zawsze no i niszczy coś coś ogranicza też sprowadzać do do ludzkich działań np. więc takim prostym sensie są tworzone różne to jak na świat to jak ma siedzibę, ale tu jak próbuje wyjść poza nabytą na szowinizm gatunkowy w szerszym sensie raczej, choć filozofowie, jakim zajmują jesteśmy uwięzieni w tym naszym gatunkowym i w światowym horyzoncie poznać mamy dań to państwo pani Ala bardzo proszę tylko proszę się okazać, która niestety mam zaklejono kamerę, ale mam następujące pytanie a bo mówił pan o podejście dodatku apokalipsę w kręgach chrześcijaństwa, gdy system też bardzo ciekawa innych wizji apokalipsy też z innych kultur innych religii i jakiś zupełnie innych podejść od tego, które któremu, które mamy u nas to przed podam tylko przykład, bo wiele, bo oczywiście było wiele wizji końca świata wcześniej i katolicy tego dnia nudno, zwłaszcza w Polsce, ale mało chrześcijanie nie tylko Żydów sporo szpitali nie odrzucą cały stary testament można powiedzieć ukradnie potraktowali jako swoją świętą księgę, ale m.in. wiele bliskowschodnich nie tylko wyobrażeń włączyli wystąpi z pasjonującą większa, bo patrzymy co naprawdę w nowym testamencie zapisano wprost, a co później tradycja dodała to świetnie widać choćby, jeżeli chodzi o szatana jak niewiele jest nowym testamencie o szatanie jak wiele dzisiaj się tradycji miast już popularny już to już w ogóle także z tego punktu widzenia to jest 1 ważny wątek, ale współcześnie te zwrócą uwagę na Indie są moim zdaniem kwestującym przykładem, a ponieważ mamy tam do czynienia moim zdaniem z tą hegemonii globalnej północy, a więc także o psie przesiąkniętej przeniknięta chrześcijańskimi po sami Eco kultury popularnej mamy lokalne próby dotacyjne Bollywood jest tego świetnym przykładem, ale zarazem, że obecna jest lokalna tradycja antyczna, atakując wysławia zauważa z kolejnymi inka nacjami Leszno rośnie, ale Tomek nie poprawi, jeżeli się 7 Lech Warta piąta jest to właśnie apokaliptyczną finalną nad tym zwyciężać w świat w tym sensie nasz świat się skończy i on oczywiście jakoś tam można, by sądzić nas z tego punktu widzenia dzisiaj jest wielu no i hinduistów którzy, którzy w to wierzą, więc nie można tylko mówić o tym, jako pewnych im archaicznych ligi, które zamknęły nie są, ale okazuje się, że w globalnej kulturze popularnej mamy do czynienia z hegemonią globalnej północy, a więc także z hegemonią chrześcijańskiej obrażeń w sądach można, by wiele mówić nie mamy czasu od tych różnicach między katolikami protestantami, a fakt, że to stany Zjednoczone dominują w globalnej kulturze popularnej sprawia, że często mamy do czynienia z takimi protestanckim niż chwilami z pijanymi doktrynę katolicką Watykan czy księży katolickich na ten temat też całe książki powstał, więc tak interesujące mamy do czynienia z ilością chrześcijańskiej wizji końca świata po prostu Milena rozmów, ale do tego nie chrześcijańskim wizjami jak choćby w hinduizmie planu jednak nie przebijają się do tego globalnego obiegu nową mamy do czynienia powtórzę taką chybioną chrześcijańskiej amerykańskich wiz i Okrzei pan Witold mam pytanie prosimy też o wizję głos oraz wizja je dzień dobry jest wizja na jest ja mam pytanie posta po liczne, a tuż np. dzieci nawet na nie w okolicach 2000 roku tam do czternastego coś ciągnęło było przecież niedawno przeżywaliśmy właśnie taką gorączkę końca świata właśnie to się przypomniało, bo kalendarz Majów tam się pojawia itd. na krążyły przeróżne między nimi również mamy listy i takie różne przeświadczenia na potem minęło sprzeciwu ja jestem ciekaw czy, badając te różne zachowania społeczne związane z Polkowicami w końcu świata czy obserwuje się czy takiego jak tac albo Czkawka postapokaliptycznej, czyli jeśli nadchodzi ten moment właściwie tak za bardzo duża nie zmienia nie dzieje i rodzi to widocznie tak wyobrażam jakiś jakieś wiadomości czy wręcz odwrotnie wręcz po prostu jak już zmieniają się nic nie skończy to zapominamy natychmiast jesteśmy następnego dnia, wierząc jak mu niczego tak no oczywiście to widać zresztą, jeżeli chodzi o analogię można powiedzieć, że skaczę najważniejsze, żeby pan setkę na wypić prawda Chin tak działa kultura popularna to znaczy ona sprawia, że nieustannie nie dopuszczamy do kaca ciągle właśnie mamy tę kulturę w zapomnienie jest niezwykle ważną składową kultury popularnej myśmy wszystko zapamiętali wszystkie firmy, które obejrzeliśmy to byśmy byli w stanie AK dość pogodnie konsumować kolejnych filmów jest jego punkty z dnia zapomnienie jest wpisane w kulturę popularną, ale np. Majowie są świetnym przykładem jak kultura przejmowała dziedzictwo tak można powiedzieć zabity cywilizacji przez konkwistadorów wiek Hestia nie dawała nawet znaczy to opowieść o kalendarzu mają już, pomijając jak często zdolna i to zostawmy ona była takim porządku chrześcijańskim niezbadane nie mają Firmus straszliwych filmów bardzo niskiej jakości życia w ramach badania kultury popularnej obejrzeć przeczytać wszystko no tak że, gdyby to chrześcijaństwo dotarło do maja już przed tylko lista do rady ma w 0708. wieku nie pamiętam dzięki temu dzięki temu chrześcijaństwu Majowie mogli tak wspaniale przewidzieć efekty specjalne zresztą z tym nie były apokaliptyczne, jeżeli chodzi o doznaniach w każdym razie, więc proszę zwrócić uwagę ktoś nawet nie było listy teraz tych od 2 tysięcznego roku apokalipsy, które nam zapowiadali zresztą 2000, kto pamięta pluskwę Milenijną prawda wszyscy się tego bali się już nic o tym nie pamięta, a więc z tego punktu widzenia tak kultura popularna jako następczyni kultury masowej bazuje na zapomnienie, a między nimi zapominamy no, a do kaca łącznie dopuszczamy to znaczy natychmiast właśnie umów pijemy kolejną dawkę atrakcji na tym polega kultura popularna może trochę przesadzam sięgają takich jak gość jak szkoły frankfurckiej tak, a dolną Alzheimer popłynęli zostaną właśnie tak starsi panowie z tej Europy opóźnionej tak narzekali na tę kulturę masową w stanach, ale w każdym razie w tym przemysł płytowy i ta i ta produkcja masowa kultura jako takiej papki, którą łatwo przyswoić moim zdaniem sporo mówi o kulturze popularnej, a nie wszystko żadnej mierzenie nie wie wszystko z tego punktu widzenia, a moim zdaniem doskonale sobie zimą tylko skacowany nie z niestrawnością apokaliptyczną to znaczy bardzo szybko znajdujemy nowe zagrożenia się na bardzo cieszy, znajdując w internecie, a oczywiście na daty na aktualne przepowiednia apokaliptyczne czy wyraźnie ludziom zaczyna Ancona Rios uwierać, bo nie ma tych rząd w ogóle jakoś tak się nie powstają z 20 po asteroidzie, która zmierza zniszczyć ludzkość, że słońce zaczyna coś tam wchodzić nawet cykli i będzie bardzo źle, więc z tego punktu widzenia nieustannie mamy taki recykling idei wydawałoby się już bardzo stałych i bez sensu powraca w nowej atrakcyjnej formie, a po drugie, nieustannie nadajemy się konsul w końcu stokach inny model odbioru niż np. nie wiem kultura ludowa czy czy nasza dyskusja np. jest tym sensie dla mnie pamiętali o tej funkcji ludycznych, która jest wyznacznikiem tego np. także internetowego opowiadania o apokalipsie tutaj kluczowe 8 uwagę od no właśnie tylko nie wiem czy od pani czy oba samo, a no to jest przecież Dariusz oczywiście dziesiąte Avatar Wisznu dziesiąty obywatel istnieje kalki 100, a katarem apokaliptycznym dzień i dzięki za usługę wcześniej ten był jakiś taki łagodne, a nie cukierkowe data i Krzysiek teraz się zgłasza trzeba bardzo niskie, ale miejsca Foo term nie Platformie pytania co w formie świadczy tak pewne spostrzeżenia zdjęcia tego, o czym mówiła Klaudia, czyli teorii i kilka apolitycznych obchodziłaby poza proporcją centrysty widzenia nie wydaje, że my mamy taką taką bardzo mocno są w moim odczuciu może nie kulturze, ale muszę publicznym to oczywiste, a potrzeba darwinizm jak w Urban trzyma na człowieka naszą cywilizację jako na pewien element obecnie obecnym, ale błędem kluchy i prawdopodobnie przemijający atak który, a na masowe wymieranie i apokalipsy, które siedziały o, ale absolutnie odręcznych i kolosalnych globalnych wydarzeniach tego coś co u po prostu gwałtowną zmianą warunków, których następował reset wszystko toczyło się dalej bawić nie ma jakiegoś dobrego kierunku po prostu jest aktorem, który dzień w czasie i te wszystkie zmiany dusić ją automatycznie są może niedobre, ale właściwe o każda z tych rzeczy się wydarza się na szóstym Darwin zbierze apokalipsa w cudzysłów tabu, nawet jeżeli my jako cywilizacja przyp niemy, a te są w kulturze trochę adoptowane nowi podam przykład Onet mało, która opowiada o o ludziach i cywilizacja, o czym są dobiegnie końca ewoluuje jeszcze po prostu mniej będziemy kolejnym etapem na zmieniające się nieustająco nieznaczące my czasu, więc wydaje mi się tam istnieć taką teorię, która wychodzi poza wózki widzenia ba przekracza apokalipsę mówiąc rzeczy nie wykluczając jej, ale mówi, że nawet nasze cmentarze bądź po prostu kolejnym wydarzeniem na hit w historii czasu świata, aby w rzeczywistości jak i tyle no i czy to będzie wirus czy to będzie osobliwości ta inteligencja, która zajmie nasze miejsce będzie później się wydarzy czekają obecnie tylko łącznie, a toczy się do wydarzy, a do jak to się wydarzy nie ma wartości norm ani moralnej ani jakiekolwiek innej po prostu jest kolejne wydarzenie, które nie są w Lechu komentarz ad vocem pamiętajmy, że apokalipsa mówiła apokalipsy to mówimy o człowieku to znaczy nie tylko wizja chrześcijańska w ogóle w kulturze obecna tak to ona przede wszystkim, gdy mówimy o apokalipsie uważana w dziejach gatunku tak końca naszej ludzkiej historii to zresztą uwagę, że nie martwimy się tam torebki apaszki tak apokalipsie chodzi właśnie koniec ludzkości ba potencjalne życie na innych planetach masę nie obchodzi wyobraźmy sobie nie wiem, że apokalipsa jest wynikiem kosz mają jakiś taki inteligencji jak Solaris Lema coś przyśniło inteligencji kończy się wszechświata bylibyśmy oburzeni jestem przekonany my ludzie jakże to koniec świata nie ze względu na to co robimy a czego nie robimy tylko, że gdzieś tam jakaś inteligencja miała sens, a więc ten anty pod centrum oczywiście wpisane do wyobrażenia natomiast można używać tego określenia apokalipsa no do opisu świata historii ziemi i części stroju w ogóle wszechświata czy potencjalne przyszłości wszechświata no ale tak musimy pamiętać że, że to traci ta źródłowe znaczenia, bo możemy mówić o kolejny wymierania historii ziemi tak wielkiej wymianie czeka apokalipsa, ale to, aby sens dlatego w myśleniu nie tylko religijnym, ale apokaliptycznym kluczowe jest to, że ze względu na nas na myśl uwagę, że mógł się nawet przyjmuje Bóg Stwórca wszechświata przejmuje się nawet cięcie młody człowiek się następuje czyniono to świadczy o potędze naszego gatunku, jeżeli nawet takimi sprawami twórca wszechświata się zajmuje można powiedzieć narcyzm podłych fatalny niebywałe jest 1 ze spraw pierwszej wagi właśnie nie nawet to jest twór w pierwszej kolejności obiekt zainteresowań, a swoją drogą czy miał darwinizm mówiąc precyzyjnie tak może być można traktować jako taką nieludzką teorią niektórzy twierdzą, że opis mechanizmów tak selekcjonowania tych nowych istotne darwinizm nie jest skażony, ale on nie wie jeszcze dziewiętnastowieczną wizją tak ze względu na człowieka niektórzy oczywiście nie profesjonaliści błędnie opowiadają o o ewolucji tak jako takim kieszonkowym rosnącym w procesie, który ma prowadzić czas większych mózgów, a tymczasem wiemy choćby lekarze już nie można sobie potencjalne życiowe obrazić natomiast akcie inaczej pamiętajmy, że nawet opisujemy czasy, kiedy ludzi nie było innym kataklizmy naturalne, które dotykały innych gatunków, a my w gruncie rzeczy używamy tutaj języka to, żeby powstał do opisu dowartościowania naszej naszej historii wyobraźmy sobie taki opis wszechświata człowiek w ogóle nie ma żadnego znaczenia to takie opisy ludzi oburzają bardzo często z tego punktu widzenia nawet Vivus jest dla nas atrakcyjne jako taki wspaniały program, który może nas zarazić udoskonalić lub lub doprowadzić do naszej władzy in z tego punktu widzenia taka Jodłowa Anto potem być noś moim zdaniem wyskakuje przy bardzo różnych okazjach to pewnie specjaliści nie ma przewodnicy, którzy się bardzo kontrolować, żeby nie popaść płaciłaby, choć czasami z tego korzystają np. mówiąc że taki wszechświat jest taki, jaki jest, bo inaczej, by nie było człowieka jako inteligentnego co nad projektem, bo w tych sprawach powiedzieć więcej, a musiały takie być inaczej byłoby człowieka, który by rząd to jest może w ogóle pomijam w tym momencie natomiast chcę powtórzyć raz jeszcze, że nawet, gdy mówimy o apokalipsie w odniesieniu do nieludzkich tak Orłów do innych obszarów to my przenosimy to okręt zminimalizowanie znaczenia język nawet bardziej mówi nami niż my coś ważnego opisujemy to jest bardzo wyraźne niebezpieczeństwo, że zamknięcie jesteśmy w tym języku przy pomocy, którego opisujemy ludzkości świat mamy pana Krzysztofa Lachowskiego pani Paulina rat tylko pan Krzysztof najpierw miał taki start meta, a później dopiero pytanie i zastanawiam się czy przystań plan był też formą pytania jesteś rozumiem pani Paulina w tym, kto pierwszy pan Krzysztof może w takim razie chronologicznie pierwszy pojawił panie Krzysztofie prosimy też włączenie dziś z głosu, a widzę, że Jarosław się pojawił, więc w kwestiach teorii fizycznych matematyki i te apokalipsy ze świata itd. możemy mieć tutaj ekspercki komentarz i kotów, bo chętnych po go jest pan panie Krzysztofie, więc da, a jeszcze Okaj nie ma pan Krzysztof chyba zmienię zgłasza, więc Hans miał pytanie to Hans, proszę bardzo, nie zauważyłem przepraszam, bo to jakoś pięciolecia tutaj nie zauważyłem, że to, że to nie zgłaszała także tutaj 3 lata dobrych rzeczy wszystkim już Senat w ja mam pytanie związane z Zalesia, a pan mówi jest drugi raz jesteśmy uwięzieni pod losów naszych kategoriach nas ich nazw takich gwiazd w tym naszym języków mecenas widać wtedy moją uwagę starszej ja śledziu kilka razy teraz tych rozmów dyskusji jest sens biuro nogami jest bardzo ciekawy 7 ten wirus jest aż o antropologii antropologii izolowanych to wszystko mówi się też wirus atakuje on po prostu tego jest akcjonariuszem bądź po prostu z tego wszystkie rodzące się oczywiste w tej komórki czytali rzeczywiście jest i gdy czekamy do ludzi, gdyby pacjent, a co wysokiego wykształcenia takimi rzeczywiście nie ma ucieczki od takiej, a tak dawno też było SN z bakteriami w to czy też takich hord bakterii wojsk, a 4, który 1 atakuje drugi tak, ale jest szczęśliwy naszym dzieli tylko się czym się jak i wojny wciąż jak gdyby byt wypadali dostali to są śmieszne tylko o ten mówi się jedno nie ma ucieczki od takiego języka pan chyba też sam siebie jak być klucz to, a z drugiej strony zawsze mówimy tylko co człowiek robić jest religijny jak od Ant roboty od tej apokalipsy religijnej, gdyby chce odchodzić jak ująć taką sytuację, w której jest w tej chwili jesteśmy po ja przyznam się aktywa będą właśnie religijny my to rzeczywiście do 100 dużego stopnia niepokoi też nie ma tłumaczenia mamy takie mamy takie zagrożenie, które ewidentnie są robione przez ZUS ręka klimat wojny i tak elity wcale, ale część tego chyba z części przynajmniej obecną sytuację TEN-T dekorowane jest takim czy on jest on, a on jawił się po prostu z Niko wtedy nie wiemy zaś stosowało wymioty i jest niepokojący jak nie można czekać po prostu religijnych wierzeń wesele, a nie może też odnosić tylko to inność co inne z tym robią ja byłbym ciekaw co by tu koledzy co z tym robić jak owe naraz chciało osobiste uznaliby tłumaczeniami w trybie i odnoszenie się do innych tylko jak z jak narastał ekscesy zresztą już jestem jedynym zespołem który, gdyby tak się dymisji tak egzystencjalny tego odczuwać są na tyle oraz w oczywiście co mówiłem być może zbyt kategorycznie, jakim jesteśmy uwięzieni na czy raczej chciałem wskazać na poważne debaty filozoficzne niedostrzegalne w jak mielibyśmy stwierdzić jesteśmy uwięzieni czy nie chcę się nawet filozoficznym jak miałby wyglądać eksperyment no np. wielu fizyków twierdzi, że właśnie język matematyki oni przekraczają nasze ograniczone ludzkie doświadczenia ukształtowane na ziemi oni właśnie są wstanie poznawać fundamentalne prawa NIK świata ma świat zostawiam to Niechcę się tutaj wypowiadać natomiast generalnie jesteśmy takim istotami pożądają sensu i to nie chodzi tylko sens religijny, choć akurat ta apokalipsa temat dzisiejszy jakoś nas skłoniło do tej rozmowy i jak, ale wyobraźmy sobie, że po prostu dzieją się świata są takie po prostu przypadkowe zupełnie nie ma żadnego sensu to nie jest także my jesteśmy, a drogą do zapanowania nad tymi wszystkimi ruch niektórzy śmieją na rzecz lub celem człowieka jest takie ukształtowanie ziemi zamyka lukę po naszej śmierci po naszej zagładzie mogły panować nasze oczywiście żart tak mocnego najbardziej poważne są, ale tu jesteśmy w kategoriach sensu, a być może tego czasu nie ma być może ten porządek na ziemi dzień jest związany np. nie wiem nawet nie z materiałami czy czy wirusami, ale nie wiem trzeba i tak naprawdę trzeba by przeszli to jest ziemi ze względu na szybę, bo to jest ten punkt sensowne, ale cały czas jest sens jakiś być może tego sensu w ogóle nie ma to znaczy uporządkowanie tych wydarzeń byłoby bardzo zgubne nie w tym sensie no dobrze nie przemawiają te powieści religijne ja się nimi karnet może składać się nimi karnie natomiast doskonale rozumiem może tak niewiele osób, a nowe uznania religie instytucjonalne oraz takie można powiedzieć par ligi na wyobrażeniach to jest spiskowe, które można też jako pewnej religii rozpatrywać, bo to jest sens o tym, to jest sens to jest nie ze względu na jakieś grzyby czy Acta jak 1 człowieka ażeby pan płatności w tym stołeczną poszukiwaniu sensu wszyscy umrzemy nieważne czy na kolana wirusa czy w wyniku upadku meteorytu czy innego powodu się z tą ziemią jest tym sensie na pewno się skończy całego powiatu lekko naprawa polega istnienia chyba o to, żeby opowiadał takie rzeczy, a więc z tego punktu widzenia już widzimy, że nawet na myślenie o ciągłości istnienia świata w ziemi po nas niesprawnym daleko idącym konstruktem opartym na bardzo licznych się, by obrażenia, które czerpiemy nie tylko kultury popularne z naszego, ale tutaj się wtrąca Hans zadał bezpośrednie pytali jak sobie z tym radzimy Tomaszu jak właśnie system radzisz no mówiąc żadna mama różnych wniosków w latach różnie, bo miewa takie stany, w których sądzę, że spełni to akceptuje jestem w stanie się z tym pogodzić miewam sytuacje, w których odczuwa intensywnego sensu i potrzeba metafizyczna pewnie się budzi, ale zarazem nie jest w stanie żadnej oferty metafizycznej przejąć się za dobrą monetę, bo z 1 strony nie do tego pociągnie z drugiej strony nigdy nie byłem w stanie niestety niczym takim na dobre się zanurzyć to jest raczej taka fascynacja polegającą na na czytaniu przyglądali się temu na takim może robienie 1 kroku 2, ale później zaraz wycofywaniu się, więc to jest to jest zasadnicza sytuacja dramatyczna albo nawet tragiczna aktor tak to tak to widza, ale bardzo nie przechowuje taka taka fraza, którą kiedyś znalazłem Bertranda Russella, który do oczywiście człowiekiem skrajnie racjonalnym i jest zupełnie odporne na wszelkiego rodzaju metafizyki jest taki piękny nagranie mogą państwo sobie to zobaczyć, bo w ogóle niezbyt fajnie ogląda się pytam teraz albo tak bardzo klasyczny brytyjski dżentelmen niezwykle specyficznej fizjonomii fryzurze gestykulacji sposobie mówienia o ponad warto zobaczyć są nagrania z nich jest taka rozmowa na temat śmierci właśnie z Bertrandem rozstałam, przeprowadzając tę rozmowę dziennikarka pyta o życie po śmierci i on on jest jakiś taki wyraźnie zdziwiony, że ona może w ogóle jak zadawać tego rodzaju pytanie i odpowiada na to takim klasycznym, bo oferują takie cechy nie takiego nie taki jak Lech tylko taki bardziej jeszcze chropowate i odparł co sprzedawało w ogóle przydaje w ogóle państwowe sterowanie bodajże tak się nazywa się przydaje wielkie do jakiej elegancji takich wypowiedzi odpowiada i Skomlin absurd sposób takich cech jak wygląda zupełnie od jakakolwiek idea życia z po śmierci jest absurdalna, że w ogóle nie ma nie ma o co pytać, ale inną rzecz NIK, kiedy znalazłem bardzo się podobało no, a urząd jako, czego odporne na metafizyki powiadał, że taki jest coś takiego budzi się człowiek taki rodzaj jakieś poczucie raz poczucia radykalnej dziwności istnienia tak nawet na dobre pomyślimy o tym, fakcie, że coś istniejemy istniejemy, że to co istnieje ma taką unijną postać to to wywołuje rodzaj jakiegoś takiego poczucia, że aż można oddać stracić na tym, że to jest jakaś jakaś jakaś istota tego wszystkiego to oczywiście jakość mamy, ale powiem szczerze, że mam i fascynacji Drammen dużą przewagą znaczną, które będą zdecydowanie jeśli chodzi o doświadczenie istnienia to ja powiem od siebie jako prostym biolog fizjolog miał chyba dawno pogodziłem z tym, że jesteśmy ubocznym produktem ewolucji jakoś specjalnie obowiązuje zbyt dużą wagę do naszego swojego istnienia coś się tego nie zgadza, ale mam pytanie po pan Krzysztof bez pytania od środka jest takie boczne, ale zadamy Lechu czym jest dla siebie świadomość, a Szkopka także znak zapytania ma w Polsce także pytania to długo temu sami doskonale Japonię do doskonały zagadnienie do testowania różnych dylematów o epistemologii licznych filozoficznych innych no bo nie dymy myślimy to wiemy czym jest świadomość, że jesteśmy świadomi auto świadomi samo świadomi czujemy to doskonale w no ale gdy przychodzi do testów czy jakaś istota jest świadoma czy nie wtedy wszystko załamuje, a no i na tym np. bazują oni jak pisał Singer, które rozszerzą etykę świat zwierząt, pokazując marzenia jak możemy dowiedzieć także jak w dziecko z jakąś chorobą umysłową tak genetyczną jest wyżej rozwiniętej wyżyć tańsze niż np. jakiś ssak społeczny, który też czuję właściwie dlaczego, jakiej podstawie mamy, że człowiek automat jest świadom samo świadomy jakąś płytę wyższy ani pies jest w Bytomiu świadomie nie samo świadomym mistrzem i to dzisiaj może być dyskutowana szeroko w kontekście sztucznej inteligencji umysłu wyobrażamy sztuczną inteligencję jako świadomą oczywiście zyska świadomość natychmiast postanowili zabić ludzkość do roku niektórzy są przekonani, że nie ma co dziwić sztucznej inteligencji tak spojrzy z zewnątrz nasz gatunek, ale zostawmy natomiast najbardziej kaczkę oburzająca może być to, że roczne Agory sztuczna inteligencja niezwykle sprawna może działać w świadomości czy świadomość tak naprawdę w tym sensie nie jest niczego potrzebna, a więc czym jest świadoma oto nie mam pojęcia wiem doskonale, gdy wejrzeć w siebie oczywiście trzeba odróżnić świadomość samoświadomości natomiast gdyby miało opracować testy, które odróżnia nie wiem istot świadoma istotnie świadomych wtedy byłby ogromny problem takiego testu dobrobycie rzeczy nie ma zresztą też swoich przypomnę prawne w tym coś tam próbował bardzo wcześnie zapoczątkował już takie myślenie w kontekście kontekście maszynowym na wszystko jest z boku, ale tak ważne, że Mączka myślenie o istotach ludzkich jako jedyni takich auto świadomych jest też częścią tego dziedzictwa, którego częścią są również zmuszeni apokaliptyczne, bo to ze względu na nasz wyjątkowy gatunek się wszystko dzieje cały wszechświat skończy i to lekceważenie ich świadomości i samoświadomości innych zwierząt odniosę się do tego ona na temat, czego wielu biologów się wypowiada pytanie czy mają świadomość nie są samo świadome czy nie pozostawmy w ogóle, ale już takie taki szowinizm gatunkowy, które można już w ogóle nie dopuszczamy tak tylko jakoś tak możemy na tradycji wyhamowany pokazuje, że to znowu dotykamy niezwykle ważnego mitu naszego przywiązania do telewizji, że my jesteśmy jedynymi istotami samo świadomymi dzięki temu stoją na szczycie tego stworzenia właśnie ewolucja tak naprawdę przez miliony lat pracowała po to, żeby na końcu WTO Mosad tym samym w hokeju dziękujemy pani Paulina teraz też prosimy o głos wizja dobry wieczór ja myślę, że to tak pociąg właśnie ten temat sensu, bo wydają się, że wizja apokalipsy i te nawracające apokalipsy, które są, zwłaszcza w kulturze mogą być takim właśnie wyrazem poszukiwania sensu życia tej potrzeby przewartościowania naszego życia tej postawienia kropki nad i w tym naszym takim indywidualnym żywocie właściwie myślę, że część już poruszyliśmy w tym temacie, czego oczywiście tylko dodam, że tutaj są pobożne no tak psychiatra mógł opowiadać, że wyobrażenia apokaliptyczne są dowody indywidualny atak choroby psychicznej i w ogóle właśnie się różni no jakoś tam zaburzenie ludzie to oni wam się będą cieszyli, a dniem, gdy sobie wbiją nóż się sens tej będą umierali to wreszcie będzie ten moment panowania nad własnym życiem i zniknięcia tych lęku a gdy będę przekonany, że nie tylko ja Umer, ale wszyscy ludzie tak czy taki właśnie eset całościowe to też mogę z tego czerpać radość, więc to mogą być różne dyskusje, ale bez wątpienia ściśle ściśle powiązane powiązanej moim zdaniem fakt, że ludzie są są w stanie tak się oburza się na różne np. dziwią te moje fizyków opowieści biologów dowodzi, że tutaj mamy do czynienia z takimi wyobrażeniami głęboko nas siedzą i które określają nie tylko jakieś abstrakcyjne sny na życie, ale konkretnie no właśnie to nasze poczucie sensu zadomowienia świecie i to wytrącanie z tego poczucia udomowienia może zresztą defektów apokaliptyczny prości to jest państwo jeszcze chciałby jak chciał, bo bardzo dobrze prosimy bardzo chciałbym jeszcze tak proszę pływania pani prosimy morza, a słychać je bardzo dobrze rewelacyjnie pan wydać, a więc tak mała ulga rozejrzała się w naszym kosmos się na odległość paru miliardów lat świetlnych od nas nauka określiła ile czasu będzie istniał nas układ słoneczny i będzie nam świeciło słońce i odpowiednie teleskopy badają czy jakaś planetoida nie ma zamiaru w nas uderzyć, a jednocześnie nie ma żadnych wyników badań, które by mówiły, że istnieją zjawiska nadprzyrodzone wobec tego w wiedzy naukowej, jaką mamy to mamy przed sobą jeszcze parę mil jonów albo miliardów lat życia, jeżeli się sami nie zabijamy, bo nie sądzę, żeby Korona wielu z nas zasadził natomiast sądzę, że on może wpłynąć na naszą gospodarkę, że coś się w niej zmieni, że ten kapitalny tym się zmieni, że zwrócimy uwagę na sprawy klimatyczne i to będzie zasługa tego Korona wyrusza dziękuje w Lechu komentarz komentarz, jaki się na to stanowisko wyrażone przez przez pana jak pan pewnie jest takim optymistą to znaczy uważam, że pokona już się nie zmieni się tak wiele na dobę, ale powtórzę, że tylko na nich to był raczej co najwyżej katalizator, a i tak naprawdę z różnymi kryzysami w tym kapitalizm mamy do czynienia od dawna natomiast nie jestem takim optymistą, żeby sądzić, że po pandemię wirusa coś się radykalnie zmieni w rozwoju ludzkiej cywilizacji, a raczej mam nadzieję to wszystko wróci na stare tory także ludzkości no wreszcie nie będzie kilka milionów lat żyła, ale dobrze, jeżeli będzie można kolejny wiek do historii naszej cywilizacji dopisać także tu akurat jestem pesymistą dobrze to chyba na tym akcent pesymistycznym skończymy, bo przecież nie będzie konwencjonalnie kończyli na wnioskach optymistyczne, zwłaszcza że prof. Lech Nijakowski był naszym gościem x to nie jest człowiek, którego działalność naukowa kojarzy się optymistycznie raczej też w państwie same do badacza, który jest, który jest jak państwo słyszeli doskonale kompetentne i potrafi fantastycznie opowiadać nawet tych zagadnieniach, które są bardzo trudne w sensie merytorycznym i też bardzo trudna emocjonalnie nie psychologicznie powiedziałbym wręcz egzystencjalnie bardzo dziękuję, ale w Zatorze była z nami przez ten czas dziękuję państwu dziękuję za dyskusją też też bardzo dziękuję tutaj tylko chcę nadmienić taką 1 może mało anegdota mecze jak poznałem lekarce na spotkanie z Tomaszem Stawiszyńskim to było ma zaraz po habilitacji nadzieję, że obiecały sobie książkę po rehabilitacji tak pomyślałem Boże Expo zapracowany człowiek, który musi obiecywać, że za książkę przeczytanie nie dochodziło do wszystkich w końcu napis chyba zakładach wtedy właśnie powstała książka o światach postaw apokaliptyczny świat tak bez pamiętam jak ta książka powstawała jak Lech mówił po takiej w twarz nic z tej pracy na temat ludobójstwa chce sobie napisać coś takiego lekkiego dla trochę dla rozrywki będzie właśnie jak się okazało no tak chcę zostać bardzo raz jeszcze państwo dziękujemy będziemy się oczywiście spotyka za 2 tygodnie tam znacznie się z odpowiednio wcześnie jak to będzie wtedy naszym gościem i te informacje państwo znajdą na Facebooku stało powszechnego strefy wolnocłowej rzecz jasna na moim Facebooku na Facebooku Pawła i także te informacje będą, a za 2 tygodnie w środę wszystkich zapraszam raz jeszcze bardzo dziękuję za wspólne wykonanie awangardowej wersji 100 lat z takiej wersji, a pracuje pan demoniczne bardzo dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję bardzo, do zobaczenia uwagę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA