REKLAMA

Kiedy będzie można wylecieć z Polski, gdzie da cię dolecieć, czyli europejskie niebo się otwiera

Światopodgląd
Data emisji:
2020-06-03 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz Włochy proszę państwa, czyli najbardziej bodaj albo 1 z najbardziej dotkniętych poszkodowanych poranionych przez pandemię Korona wirusa krajów świecie w Europie, a w Europie na pewno na tyle uznają władzy, że może w ruchu mogą wrócić do tzw. normalności, że od dziś po raz pierwszy od 3 miesięcy Włosi mogą poruszać się bez ograniczeń po swoim kraju i wyjeżdżać zagranicę, a z drugiej strony do Włoch mogą wjeżdżać obywatele Rozwiń » strefy Schengen, a więc również porad otwierają się muzea plaże, chociaż cały czas będą obowiązywać zasady reżimu sanitarnego dotyczącej odległa dotyczące odległości czy noszenia maseczek powoli państwa europejskie otwierają te granicę pewnie zaraz państwo trochę opowiemy, które jak, ale z pewnością południe Włochy Grecja Hiszpania będą się otwierać dlatego również turystyka jest dla nich bardzo ważnym źródłem dochodów Grecję od 15czerwca będzie otwarta również dla Polaków poza tymi, którzy będą przez zamierzają przylecieć do Grecji z lotniska w Katowicach oczywiście powód jest epidemii czym połączyliśmy się teraz z Dominikiem Lipińskim ekspertem polityki i sali ośrodka analitycznego polityka Insights tydzień dobre kino no właśnie nie wiem jak pan podsumować czy da się podsumować musimy kraj po kraju analizować to powolne otwieranie się, ale i od razu przejdziemy do tego tematu, od którego pan jest ekspertami i na którym teraz bym chciał byśmy się pochylili, czyli o otwieraniu granic, ale z perspektywy nieba, czyli jak ruch lotniczy będzie wracał do tzw. normalności pewne jest, że nie wróci, ale tak słowem wstępu, czego pan spodziewa przez 2 miesiące wakacji lata tak pani redaktor powiedziała czy widać ten chętnie trzeba faktycznie realizować kraj po kraju można podsumować tam, gdzie jest dużo turystów tam, gdzie gospodarka tej letniej, zwłaszcza turystyki jest bardzo mocno zależna tam te ograniczenia dotyczące zarówno przylotów jako takich jak przekraczanie granicy przez mieszkańców poszczególnych państw są wnoszone najszybciej to właśnie są Włochy od dzisiaj też Grecja Cypr Hiszpania Portugalia, czyli generalnie wszystkie te kraje Chorwacja turystyka jednak jako 1 z niewielu państw będziemy mieć przedstawicieli państw dostęp mówiąc w skrócie, ale już nie Czarnogóra dla nas taktu jest jeszcze dodatkowy problem, bo do Chorwacji np. Polacy jeszcze bardzo często samochodami nie wiadomo czy da się przedostać przez gdańskie kraje po drodze to, że jakby trochę inna kwestia my faktycznie na pewno wiadomo, że kraje Polaków wpuszczą i kraju w ogóle wpuszczą te kraje turystyczne śródziemnomorskie wpuszczą generalnie mieszkańców najczęściej strefy Schengen albo albo całej Unii Europejskiej te przepisy się różnią poszczególne kraje, ale granie Europy Europejczyków mieszkańcy Europy natomiast drugim problemem jest debata stronę wylot ważne nadal do końca nie wiemy, kiedy jak Polski będzie można wylecieć ten takim zupełnie najprostszym fizycznym sensie nie wiemy po prostu kiedy na jakich zasadach wrócą będą mogły wrócić połączenia międzynarodowe z polskiej do tych krajów, do których Polacy mogą wlecieć, więc to, że np. Włochy teoretycznie Polaków dzisiaj wpuszczają no to jest zupełnie teoretyczne, bo mieszkaniec Polski do Włoch nie ma jak dolecieć nie będzie miał jeszcze przez co jest rozumiem nadzieje, że po 19 czerwca to się zmieni nadzieja czy w tej chwili no tak tak na literę prawa no i zakaz lotów międzynarodowych kończy się 6czerwca od 7czerwca można z Polski legalnie wylecieć i linie zagraniczne sprzedaje normalnie bilety na loty z Polski poczynając od 7czerwca faktycznie lot zawiesił połączenia międzynarodowe 19czerwca i pytanie spójność tych 2 dat jest wysokim stopniu zastanawiająca i kontrolująca pasażerów potencjalnych pasażerów nie wiadomo czy rząd wydłuży ten zakaz, żeby dorównać do poziomu, który lot i tak już wprowadzić lat wykazał się nadgorliwością nie wiadomo czy 7czerwca czy piętnastego ogólnie do dziewiętnastego będzie można Polski wyleci, czyli na tę chwilę można tak jak mówię są co linie, które sprzedają bilety jazda osoby, które mają bilet na wylot z Polski między siódmym 20czerwca natomiast w tej chwili nie da się powiedzieć trzeba na pewno to będą momenty rozmowy, które musimy zwrócić uwagę, że nasze władze nie lubią informować za bardzo do przodu albo nawet mieć planów choćby alternatywnych za bardzo do przodu tylko tak lubią nas informować tuż przed o najbardziej i to rozumiem, bo zapoznałam się z pana analizą dla polityki więcej wg pana bardzo gotowi jako linii lotniczej może zaszkodzić właśnie ta polityka informacyjna tak bardzo dobre określenie jest polityka informacyjna Polski rząd z powodu, których nie jestem w stanie zrozumieć zdaje się nimi żadnej strategii dotyczącej zarówno otwierania granic i przywracania tego Międzynarodowego ruchu pasażerskiego, zwłaszcza lotniczego jak co oczywiście zdaję sobie sprawę, że cała pandemia cały rozwój tej pandemia od marca poczynając jest nieprzewidywalny w pewnym stopniu natomiast jednak większość państw europejskich nie tylko tych turystycznych, o których mówiliśmy też państwa z naszego regionu Niemcy przede wszystkim Austria Czechy mają mniej lub bardziej dokładne plany dotyczące otwierania granic przywracania połączeń na tym żaden z nich nie zakazał połączeń w ogóle Polska tutaj ewenementem na skalę co najmniej Europejską tak naprawdę światową jako 1 z niewielu państw na świecie zupełnie zakazała lotów to polityka informacyjna jest oczywiście utrudnia życie gotowi jako spółce Państwowej jak rzutuje na samopoczucie wszystkich podatników co powinno natomiast Jacek Sasin szef wicepremier ogłosił, że lot nie upadnie jesteśmy zdeterminowani, by go ratować w trudnej sytuacji jest lot jak to pan podsumował lody bardzo trudnej sytuacji cała branża lotnicza jest w stanie tak naprawdę można powiedzieć technicznej niewypłacalności bo gdyby wziąć pod uwagę wszystkie bilety, które powinni pasażerom oddać pieniądze bilety do lotu nie ma fizycznie takiego drugie większe linii lotniczych na świecie w tej chwili natomiast rząd, jakby poza deklaracjami, że chce lot ratować bardzo dużo robi, żeby mu zaszkodzić właśnie tą polityką informacyjną równocześnie też pomocy tak naprawdę żadnej konkretnej niema co też, jakby jest daleko za tym, gdzie są, gdzie z większych państw europejskich i dużej małe linie w Europie w większości zostały już jakąś pomoc lub są na zaawansowanych etapach dostawania w Polsce nie ma nawet jak najbardziej podstawowych kwot nawet nie wiemy, jakiej kwocie pomocy ewentualnie należałoby mówić to powoduje, że gotowy będzie jeśli przetrwa mówi jeśli to nie jest wg mnie takie zupełnie pewne o wolność pan rozumiał nie przetrwać, ale jednak te linie lotnicze w ogóle stosunek państw narodowych linii lotniczych jest taki bardzo bym powiedział sentymentalny o oczywiście nie wątpię, że Polski rząd będzie robił wszystko co w jego mocy, żeby utrzymać natomiast po pierwsze, Polska ciągle jest jednak z Unii Europejskiej, jakkolwiek te zasady pomocy publicznej dla linii lotniczych zostały bardzo mocno rozluźnione obecnej chwili, ale niemiecka pomoc dla Lufthansy jest podważana przez sąd dostanie to nie jest tak jak można robić co się chce jak się chce to jakby jak zawsze kryteria pomocy publicznej są w dużej mierze politycznej zależy od tego jak się z Brukselą dany kraj dogaduje co oczywiście nie sprzyja Polsce dlatego lot jest formalnie w okresie, kiedy nie może dostać pomocy publicznej w niedawnym dostał, więc lot ma jak tak wielu także można pomóc i należy na czym rząd niemiecki może negocjować jak pomóc to teoretycznie gotowi pomóc państwo polskie nie może w ogóle w tej chwili to pewnie da się wynegocjować, ale właśnie trzeba się za to zabrać a, a na razie z tego co wiem nikt za to tak konkretnie w Polsce nie zawiera w tym analizy, do których odnosiła oczywiście pan zwraca uwagę na obniżony komfort, aby poniesione koszty takiego podróżowania, które mogą mu towarzyszyć to znaczy właśnie dodatkowe kontrole dezynfekcję itd. i nie wiedzą o tym, ale tak to przeczytam pana, że Polska utrzymuje ten pomysł co drugiego wolnego miejsca z powodu epidemii czy chcą różne też niezwykłe nadzwyczajne w stosunku do innych krajów tak też w Polsce prawo to jest zostały zadekretowane rozporządzenie rady ministrów dotyczy, więc nie tylko LOT-u, ale też wszystkich linii, która no, kiedy zaczną jednak do Polski latać polskich zagranicznych, gdy absolutny ewenement ewenement no na poziomie prawnym, bo inne zdanie w Europie, ale chyba nawet na całym świecie tego nie wprowadził prawnie, ale też wycenę na poziomie w ogóle proceduralnym, bo nawet instytucje unijne między między nimi Europejska agencja bezpieczeństwa lotniczego nie rekomendują tak ścisłych norm one zdają się nie ma żadnego sensu z punktu widzenia klinicznego niektóre instytucje niektóre linie wprowadzają co drugie miejsca wolne co nie jest równoznaczne z 50% z uwagi na układ Nowak samolotach, ale jest względnie niedużo, więc zdecydowana większość linii, jakby stosuje politykę no póki nie sprzedadzą 50% biletów to faktycznie tych pasażerów rozsadzają, ale potem nie przyjmują się jedynie nie, ograniczając sprzedaży do 50%, bo znowu wydaje się, że to po prostu nie ma żadnego sensu z punktu widzenia piwnicznego jeśli zastosuje się w paseczki ograniczenie serwisu ograniczenie możliwości przemieszczania się na pokładzie w pewnym stopniu to zdaje się w zupełności wystarczyć samolocie przepływ powietrza układ samych foteli, które są fizycznymi barierami powoduje, że naprawdę chciałbym mieć niewiarygodnego pecha dziedziczką kogoś intensywnie pachnącego jeszcze zwracającego się do nas, strasząc myśli zarazić to jeszcze na koniec dobra wiadomość dla konsumentów, a zła dla klimatu być może też dla praw pracowniczych i paru innych zdobyczy z państw europejskich dobrobytu jest to, że Ryanair WizzAir są zdeterminowane, by wrócić na rynek i przekonać nas do latania zamierzają stosować dumping cenowy, czyli będą tanie bilety być może będą oni zapowiadają, że będą natomiast to skala latania w najmniej 3 miesiące i tak będzie dużo mniejsza od tego co będzie miało faktycznie może być jakaś pula tanich biletów natomiast zmiany trudno przewidzieć wiele krajów, które są trochę się pod tym względem bardziej świadome swoich zobowiązań wobec tych przyszłych pokoleń Polska starają się wykorzystać ten kryzys do tego, żeby trochę zmienić model właśnie środowiskowy latania najlepszym przykładem Francji, gdzie szans jednoznacznie dostał zakaz latania na niektórych trasach krajowych, gdzie są dobre połączenia kolejowe zamian za pomoc publiczna dodajmy, że komisja Europejska też konsekwentnie broniła tych zapisów w klimatycznych tak krótko chciał rzucić oraz również naszych praw konsumenckich starcie z rządami i linami tak sprawami konsumenckimi ten spory na jej ostrzejszy ze względu właśnie na te zwroty biletów, na które po prostu nie fizycznie nie ma pieniędzy te, jakby rzeczywistość strony trzeba trochę stosować do niej prawo, ale powiedział komisarz obywatele też nie są łatwej sytuacji często teraz oczywiście trzeba znaleźć ten cel niełatwy balans, jakby i na wkład oferowany wspólnie wał czary dla niektórych pasażerów mogą być mądrym rozwiązaniem linią władzy dobrowolnie byle były nie przymusowo dokładnie tak dokładnie o to chodzi, jakby pasażerowie część pasażerów na wkład pasażerowie którzy, lecąc lotem tymi czarterami lot do domu musieli kupować nowy bilet, żeby oni dostali pieniądze na ten, który zostanie skasowany, bo przecież, jakby nie ma żadnego powodu, żeby nie kredytowały przetrwanie LOT-u w tej chwili bardzo bardzo dziękuję Dominik Sipiński ekspert ośrodka analitycznego polityka Insights był państwa gościem komentował informował, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA