REKLAMA

30-lecie samorządów terytorialnych – doświadczenie i przyszłość

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-05-30 07:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie w minionym tygodniu może nie było okazji jakiś wielkich obchodów, a szkoda, bo obchodziliśmy rocznicę pierwszych wolnych wyborów samorządowych, a więc to mamy coś ważnego do odnotowania, czyli 30 lecie samorządności terytorialnej ci, którzy będą chcieli sięgnąć do dzisiejszej gazety wyborczej zobaczą już na okładce przedstawicieli samorządu, a w środku ciekawy taki właśnie można powiedzieć zbiór wypowiedzi w rozmowie Mikołaja Rozwiń » siana z prezydentami miast samorządowcami marszałkami to się dalej ten tekst pt. bez naszych miast wsi żaden rząd nic niż działa no a teraz pora przedstawić naszego gościa jest pan Jan król, który był bardzo aktywnym współ organizatorem samorządów w Polsce pełnił funkcję w rządzie pana premiera Tadeusza mazowieckiego funkcję zastępcy pełnomocnika do właśnie spraw samorządu dzień dobry dzień dobry kłaniają się no to najpierw chwila wspomnień proszę powiedzieć przede wszystkim, skąd się wziął ten pomysł samorządnej Rzeczypospolitej ponieważ nie nie było to nic jakoś mocno ugruntowanego w naszej w naszej tradycji na tyle, żeby przy tych wszystkich przemianach ustrojowych, jakie miały miejsce 30 lat temu od razu powiedzieć tak tak samorządność to jest to na co musimy postawić mąż ten towar zwijał się w umysłach sercach prawdziwych Demokratów prace nad reformą samorządową nad zmianami w funkcjonowaniu władz lokalnych już podjęło środowisko związane z prof. Regulskim z takim grozi za to doświadczenie i przyszłość Stefana Bratkowskiego w latach osiemdziesiątych i bardzo konsekwentnie przywoływali pracowało to środowisko na koncepcję reformy samorządowej no jak nastały zmiany potężnie długo będziemy obchodzić rocznicy pierwszej jeszcze może nie w pełni wyborów do parlamentu nie stoi demokratycznych 4czerwca no to pojawiła się możliwość po wyborach przystąpienia plan intensywnego zadanie podjął wszystkim Senat ją na siebie przygotowania całego oprzyrządowania prawnego dla wdrożenia wielkiej samo ustrojowej reformy warto skoro pan właśnie po wspomniał o tych wyborach 4czerwca, a to może powiedzmy to dla niektórych słuchaczy może być zaskakującą ciekawostką, że jak wiemy do tych wyborów doprowadziły ustalenia zawarte przy okrągłym stole tymczasem właśnie podczas prac tego okrągłego stołu, gdzie pracujący pracowali przy różnych potrzeb to dzika w różnych grupach tematycznych właśnie okazało się, że właśnie chyba jedyna grupa właśnie do spraw samorządu terytorialnego nie doszła do porozumienia zakończyły się rozmowy tej grupy podpisaniem protokół protokołu rozbieżności czemu się nie udało na tym etapie no bo dogadać paradoksalnie może dziś może dobrze się stało, że tutaj doszło do pod nie podpisania porozumienia tylko sporządzono protokół rozbieżności, ponieważ strona solidarnościowa po wyborach 80 tego dziewiątego roku czerwca w dniu dziesiątego roku miała związanych rąk jakimikolwiek ustaleniami mogła rzeczywiście przystąpi do prac nad nią z faktem bardzo silnym usytuowanie samorządów w nowym ustroju, który zaczęliśmy budować, a dlatego nie było tego porozumienia, ponieważ władze obawiały się puścić z rąk władz terenowych Puszcza zrealizowana była koncepcja tzw. jednolitej władzy Państwowej i wybory do rady narodowych tak myślę, że nazywały były pewną fikcję, bo były rezultatem pełne politycznych ustaleń, o których decydowała ówcześnie rządząca partia pod nazwą polskiej zjednoczonej partii Robotniczej, która nie była ani zjednoczona robotnicza nie chcę tutaj mówić o polskości tej partii, bo tam byli Polacy, ale mogę był sowiecki co ich jako jej funkcjonowania i pan, ale też powiedzmy sobie szczerze tak przynajmniej wynika z różnego rodzaju dokumentacji na ten temat, że no tyle na głowie było spraw od momentu, kiedy pojawił się rząd Tadeusza mazowieckiego, że trochę w obozie Solidarności nie było jakiejś specjalnej takiej presji aby, aby tą sprawą samorządności się zajmować tu rzeczywiście ogromną rolę ogrywa odgrywają do tej postaci, które częściowo pan powiedział, bo padło nazwisko prof. Regulskiego, ale może cię jeszcze powiedzieć, że właśnie Jerzy Stępień Michał Kulesza Adam Kowalewski no próbują jakoś tak przebijać z tą problematyką w momencie, kiedy właśnie jest plan Balcerowicza inflacja rośnie ogromne kłopoty gospodarcze pojawiają się protesty społeczne tak moich można powiedzieć, że nowa władza ma mnóstwo na głowie jak się udało jednak dalej popychać tę sprawę samorządności w stronę ustawiono w końcu tych wyborów tak chcę powiedzieć, że mówienie wówczas samorządnej Rzeczypospolitej w stopniu Solidarność wprowadzała do funkcjonowania przedsiębiorstw samorządów mienia przedsiębiorcy jako takiej pośredniej formy własności pomiędzy własnością państwową własnością prywatną i na tym w zasadzie zjazd Solidarności koncentrował się 802 roku, a dziś ta problematyka władz lokalnych chodziła na dalszy plan tu byłam jeszcze jedno nazwisko bardzo ważne dla tego, że ta problematyka w ogóle postawiona została przy okrągłym stole, aczkolwiek bardzo aktem podrzędnym miejscu, ponieważ to tylko taki zespół pod stolik to się nazywało do spraw organizacji i samorządu terytorialnego w kręgach społecznych i samorządu terytorialnego lub Zbyszek Bujak, który w usprawnieniu Solidarności patronował politycznie nad pół nad funkcjonowaniem tego od stolika i on bardzo ewakuują mocno naciskał, że praktyka samorządu pojawiła się nazwisko Zbyszka Bujaka troszkę konika w tej dyskusji o samorządzie terytorialnym, ale rzeczywiście on miał bardzo istotne znaczenie znaczenie, jeżeli chodzi o pojawienie się tej problematyki i usytuowanie przy okrągłym stole wyznaczono w ogóle mogłaby zniknąć nie pojawić się na kwotę oczywiście przychodziły już, by dochodziło do dyskusji bardzo też ważny pomocną rolę odegrał ówczesny marszałek Senatu Andrzej Stelmachowski profesora dystans, który rozumiał tę problematykę no i ten zespół plus marszałek Stelmachowski oddziały dali na premiera mazowieckiego, które oczywiście w swoim rządzie, a czy bliskich współpracowników miał osoby niezbyt chętne, przeprowadzając reformy pierwsza koncepcja polega na tym, bo termin wyborów zbliżał się akurat wówczas nie było problemu z terminem odbioru wstrzymały wyborów trzymamy w tej chwili do czynienia po 30 latach, ale była pole, żeby wyrokować rzeczywiście wolnych wyborów, ale w ramach poprzedniego ustawodawstwa, bo to byłaby jakaś karykatura samorządu i tą drogą poszło wiele krajów postkomunistycznych i u nich samorząd nie ma tak mocnej pozycji mam myśli część dzisiejszą Słowację Węgry różnią i Ukrainie, gdzie samorząd nie uzyskał tak mocnej pozycji, jaką uzyskał w Polsce w wyniku reformy i wyborów sprzed 30 lat, a sam premier Tadeusz Mazowiecki tak jak mianował pana właśnie pełnomocnika rządu do tych spraw on właśnie miał takie poczucie, że to jest coś nieprawdopodobnie ważnego co będzie szalenie ważne bardzo wielki żal oddać czas oddać też części sprawiedliwość Tadeuszem zyskiem, który rzeczywiście duszy był szczerym demokratą i wiedział, że tam i fundament źródło Polski Demokratycznej no i swoim autorytetem spowodował, że pracy w rządzie zostały przyspieszony, a Senat w międzyczasie przygotował od 2 w fundamentalne ustawy, czyli ustawy o samorządzie terytorialnym ordynację wyborczą oraz na rządzie na pełnomocniku rządu spoczywała odpowiedzialnych za przygotowanie tzw. ustawy kompetencyjnej, która przesuwała kompetencje z władz państwowych administracji Państwowej w kierunku władz lokalnych i tutaj rozgrywa się też wielka batalia, ponieważ nowa władza każda władza nie lubi być pozbawiana pozwalać kompetencji no rzeczywiście w wielu wypadkach było wyczerpywanie kompetencji czy w obszarze ochrony środowiska w obszarze polityki społecznej w obszarze edukacji to była rzeczywiście w obszarze finansów oczywiście to była lokal tak trudna praca ustawa była ogromna zawierała prawie 300 artykułów, ale ma też to się udało w ciągu 3 miesięcy przygotować przeprowadzić przez parlament no ale też powiedzmy sobie szczerze, że te wybory 27maja łań sprzed prawie 30 laty no i mimo że pierwsze wolne itd. no i zespoły spotkały się jakimś takim wielkim entuzjazmem społecznym frekwencja wyniosła można dzisiaj by powiedzieć, że nie tak strasznie, ale wtedy wydawało się, że powinna być dużo większa wyniosła 42% uprawnionych do głosowania może to jest także właśnie byliśmy zajęci innymi sprawami ale, przechodząc już trochę zmniejsz jasność trzeba tak, proszę bardzo, że na prezesa jest to, że demokracja to jest takie zwierciadło, które się społeczeństwo może przejść przez i frekwencja w Polsce kuleje w każdych wyborach to dowodzi, że część społeczeństwa głębin jest zainteresowana udziałem w życiu państwa demokratycznego jest, a czy ich widzimy z różnych sondaży w innej części nie przeszkadza to, że łamana konstytucja, że łamane jest trójpodział władzy, więc po prostu takie mamy społeczeństwo tak, aby demokracje takie, jaką jak jak ludzie głosują jakich ludzi do władzy wybierają, ale skoro już taka refleksja związana ze współczesnością to właśnie zostały nam 2 minutki chciałbym pana poprosić o taką właśnie jako człowieka, który to wszystko współtworzył, bo nie mieliście pewnie wtedy wyobrażenia, że władza Centralna może właśnie zacząć odchodzić od tych standardów demokracji które, która wtedy dopiero rodziła, że to właśnie w samorządach tak na dobrą sprawę będzie nadzieja, że tam się tę demokrację przechowa jakoś tak pan dzisiaj też patrzy na sytuację w pozycji samorządów co jest dla pokoju tak i ta często niepokojem na zachowania władz centralnych, które chcą centralny chcą ten zrealizować władze odbierać kompetencji samorządów właśnie tak niedawno pojawił się projekt ustawy, o którym rząd sobie chcę zagwarantować prawo ingerencji zatrudnianie ludzi w samorządach, czyli klubu w ogóle byłaby koniec samorządności wcześniej przy tej przy reformie oświaty samorządy były, że ten zupełnie albo postawiony również składane pod względem finansowym przez samorządy w tej chwili wpływy już nie z powodu Korona minusy, bo to się na to w tej chwili zwala z po wcześniejszych decyzji co zmniejszone o parę no i 78 miliardów złotych co odbija się o inwestycjach i ludzie odczują także chciała nie nieprzyjaznych samorządowi mamy wiele i samorządowcy dają sygnały, że jest niedobrze taka polityka nie prowadzi do rozwoju Polski, tym bardziej że samorządy władze samorządowe cieszą się największym poparciem społecznym spośród wszystkich opłat funkcjonujących w kraju, a równocześnie wszyscy przyznają, że 9 samorządom oblicze polskiej, jeżeli zmienia się na to co widzimy na co dzień wokół siebie i naprawdę na to dowodów jest masę, więc częsta tendencja niebezpieczna liście użyć to będzie zależało od społeczeństwa jak z wyboru będzie dokonywał kolejnych wyborach prezydenckich parlamentarnych piękny dzień za te wspomnienia broni samorządów chroni samorządy, ale też oczywiście walczymy o demokrację na szczeblu centralnym bardzo dziękuję Jan król był gościem weekendowego poranka zapraszam teraz wszystkie państwa i naszego gościa na informacje także Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA