REKLAMA

Wystawa "Urządzone. Zrealizowane. Prace z kolekcji Galerii Starmach" w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-08 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
19:05 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest kuratorka sztuki Julita Deluga. Rozwiń »
Julia Deluga: "Kolekcja Starmachów jest duża i rozbudowana, opiera się na sztuce polskiej. Mamy kluczowe, sztandarowe prace sztuki współczesnej. Trzonem kolekcji jest awangarda sztuki polskiej: Kantor, Jarema, Abakanowicz. Przedmiot i przestrzeń mają znaczenie kluczowe dla zbudowania wystawy "Urządzone. Zrealizowane. Prace z kolekcji Galerii Starmach" w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z właściwością twórczość jest stan płynny zmienny nietrwałe ulotne jak samo życie należy uznać za twórczość wszystko to co jeszcze nie stało się tzw. dziełem sztuki co jeszcze nie zostało unieruchomione co zawiera bezpośrednie impuls życia co nie jest jeszcze gotowe urządzone zrealizowane tak brzmi proszę państwa motto wystawy, które dzisiaj w kulturze osobistej będziemy rozmawiać motto zaczerpnięte z manifestu anty wystawy Tadeusza Kantora 1963 roku przed mikrofonem Rozwiń » Marta Perchuć-Burzyńska moim gościem jest Julita Deluga kuratorka wystawy urządzone zrealizowane prace z kolekcji galerii Starmach witam serdecznie dzień dobry witam serdecznie również wystawę możemy od maja oglądać w Państwowej galerii sztuki w Sopocie Państwowa galeria sztuki w Sopocie się odmroziła i organizuje swoje wcześniej zaplanowane wystawy podobnie jak rok temu inną wystawę również prac z kolekcji Andrzeja Starmacha zatytułowaną gry mogliśmy oglądać w Sopocie rozumiem, że to swego rodzaju kontynuacja, która świadczy o tym, że w kolekcji dobrze jest w Sopocie Sopot w szczególny sposób kolekcji sobie upodobał tak jest jest tak jakby kontynuacja, ale zależało nam też na tym, żeby to była, jakby zupełnie inna wystawa tamta miała inną koncepcjach ta ma też inną koncepcję innego typu prace jednak na tej tegorocznej są zaprezentowane zeszłoroczna wystawa miał taką koncepcję gier to znaczy były zestawione ze sobą pary prac, które jakiś sposób ze sobą korespondowały czy też prowadziły ze sobą jakiś dialog albo właśnie nie dialog tylko był między nimi taki zgrzyt no to była to była tak w skrócie bardzo dużym koncepcja wystawy tegoroczna wystawa jest troszeczkę inna ja jestem ciekawa na samym początku, zanim jeszcze do tych szczegółów dojdziemy jak bardzo te prace w ogóle pokazywane teraz także rok temu w soboty są reprezentatywne dla całej kolekcji Andrzeja Starmach trochę proszę panią, żeby chyba po prostu opowiedziała co stanowi trzon kolegów chwili tak, bo Andrzej Starmach znany był z tego, że bardzo inwestował sztukę współczesną i był można powiedzieć zawsze w awangardzie gromadzenia awangardy tak to jest kolekcja Teresy Andrzej Starmach co skoro chce szefa szefowej to są jakieś wybrane aspekty tej kolekcji i zarówno rok temu jak w tym roku ja wiem, że to jest trzon to zależy, który właśnie aspekt tej kolekcji spać, bo kolekcja jest duża rozbudowana mamy dużo pracy Jerzego Nowosielskiego w kolekcji, a które na pewno są 11 z odnóg kolekcji mieliśmy mamy też sporo pracy Edwarda Krasińskiego właśnie Tadeusza Kantora takie, że tak powiem kluczowe sztandarowe pracy jak np. właśnie ten cykl wszystko się na włosku czy labirynt pokazywane są pory z faktur jest pokazywany w tym roku pociąg mamy sporo prac Magdaleny Abakanowicz, więc te liny to jest tylko jakiś tam ułamek wcześniej niż my też ustawę właśnie Bałkanów u nas w w Krakowie galerii, a tutaj właśnie, jakby troszkę inny aspekt but inny aspekt twórczości bo, ale jednak powiązane z tym liny mamy też właśnie troszeczkę prac Marka Piaseckiego, które też pokazywane w tym roku w Sopocie mamy heli grafik mamy tylko takie zabawy w foto montaży już tak powiem, a w cudzysłowie fotograficzne, ale też mamy troszkę właśnie obiektów w tekście nowości przepraszam wszystkie te prace są przechowywane w Krakowie tacie jest to spora kolekcja dla mamy nawet nie wiem czy pani pamięta zeszłorocznej wystawy były 2 prace Magdaleny Abakanowicz runa i Cliver bardzo duże prace z cyklu gry wojenne, które są przechowywane w magazynach, ale też w Krakowie właśnie, bo u nas galerii nie mieszczą się za ciekawą walkę w tajnych magazynach rozumiem nie można powiedzieć, że w magazynach trzonem kolekcji to można śmiało powiedzieć, że taka Awangarda sztuki polskiej po czterdziestym piątym roku głównie no mamy Kantora tak jak mówiłam Marii Jaremy Magdalena Abakanowicz bardzo różne są prace z różnych, że tak powiem obszarów sztuki od obrazu przez rzeźby przez obiekty przez interwencję przez takie prace, które ciężko za klasyfikować jakoś zaszufladkować, czyli właśnie np. kraśnickiego równie pani polskich artystów wymienia tak tak tak zdecydowanie nasza kolekcja to nasza kolekcja opiera na sztuce polskiej na dobrze w takim razie przejdźmy do wystawy, którą możemy do 9sierpnia oglądać w Państwowej galerii sztuki w Sopocie urządzone zrealizowany tak brzmi tytuł sztuka współczesna bywa skomplikowana dla wielu z nas przyznaje, że dla mnie również chwilami jest dlatego po tytule staram się też pewne rzeczy rozszyfrować urządzone zrealizowane dla mnie tytuł mówiący niewiele mówiący o jakimś kongresie i trochę stawiający w kontrze wszystko co płynne i wszystko co niedokończone tak sobie to wymyślam z tym tytułem to jest tak troszkę, że on miał być takim troszkę taką prowokacją dla Dawida dla osoby, która będzie się wybierać na wystawę właśnie chodzi o to, żeby nie odsłonić zbyt dużo nie powiedzieć co jest pokazane ale, żeby dać, jakie pole do popisu dla wyobraźni też, żeby nie wiem może dać troszkę do myślenia już w trakcie oglądania czy też o obejrzeniu wystawy był pomysł i jest realizacja prawda jak wiele z tych prac one są niejednoznaczne nie są to obrazy, które tam powstawały nie był wysoki samo ile czasu tylko są jakąś ingerencją zresztą wyjścia w przestrzeń no właśnie wyjściem przez urządzenie, jakbym rozdał urządzenie no tak to wskazuje na to, że przestrzeń w tej ekspozycji odgrywa niebagatelną rolę akurat ta przestrzeń akurat taka przestrzeń też przestrzeń nie tylko jako przestrzeń, ale też jako tworzywo dokładnie dokładnie jak tworzy bardzo zależało mam nadzieję, że nie tylko osoby, które będą oglądać wystawę, ale też, które będą czytać tekst mój czy pani właśnie Mari poprzez ludzkie wyczują, że właśnie przestrzenie z tym tworzywem przedmiot przestrzeń jak i jakaś tajemna współgranie kolor relacja mają znaczenie dla zbudowania w ogóle tej wystawy takie kluczowe takie jak te pierwotne takie leżące u podstaw to wymieńmy jeszcze te prace, które zostały pokazane na wystawie panie już trochę wspominała wszystko wisi na włosku Tadeusza Kantora labirynt Edwarda Krasińskiego liny Magdaleny Abakanowicz forma pomnożona Mikołaja Smoczyńskiego i tajemnicze mikro galaktyki stworzone przez Marka Piaseckiego czemu akurat w tej przestrzeni takie zestawienie te mikro galaktyki są takie małe przedmioty co tam druga taktyka jest taki cytat, a więc, ale można je tak można tak nazwać dlaczego, dlaczego akurat te prace wybraliśmy praca im konceptualną nad tą wystawą trwała dość długo, bo praktycznie od zakończenia wystawy poprzedni w Sopocie rozpoczęły się najpierw potyczki intelektualne jak będzie wyglądała kolejna wystawa, jaki chcemy nadać charakter i które właśnie prac kolekcji spełniają, że tak najlepiej te nasze oczekiwania wybraliśmy takie prace, które po prostu są trochę muzealne można powiedzieć czy wręcz są muzealne ciężko je zobaczyć może tak na co dzień wymagają od widza jakieś zaangażowania wręcz przejścia też wejścia nie tak jak ten labirynt Edwarda Krasińskiego czy właśnie cykl wszystko się nową Kantora, dlatego że one tak jakby wciągają widza zapraszają też takie trochę do gry takiej to do uczestnictwa w tej sztuce prawda, bo nie są to praca dwuwymiarowe tylko jak najbardziej angażujący właśnie odbiorcę zwiedzającego dobrze to w takim razie o tym, uczestnictwie porozmawiamy już w kolejnej części kultury osobistej teraz czas na informacje w radiu TOK FM kuratorka wystawy urządzone zrealizowane prace z kolekcji galerii Starmach Julita druga jest dzisiaj gościem kultury osobistej czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej jest dziś Julita druga kuratorka wystawy urządzone zrealizowane prace z kolekcji galerii Starmach wystawę możemy oglądać do 9sierpnia w Państwowej galerii sztuki w Sopocie na wystawie m.in. prace uznanych klasyków polskiej sztuki Tadeusza Kantora Magdaleny Abakanowicz Edwarda Krasińskiego czy Marka Piaseckiego, jakie pani jako kurator proponuje ścieżki interpretacyjne tej ekspozycji, bo przypuszczam, że jest kilka ja zawsze staram się unikać, jakby narzucania mojej interpretacji czy też ograniczania kogokolwiek do interpretacji kuratora, bo wydaje się, że kurator to powinna być taka osoba, która prowokuje i ewentualnie jakoś naprowadza na taką czy inną ścieżkach no rzeczywiście ścieżek na tej wystawie w Sopocie jest wiele angażowanie przestrzeni wciąganie odbiorcy spacerowanie przez tę wystawę wchłonięcie tych prac ten fakt tego, że one są one po prostu wychodzą przestrzenie, jakby myślę, że to jest najciekawsze i też rozmawiam z osobami, które z moimi znajomymi tam właśnie z okolic Sopotu Gdańska dokładnie, które już zwiedzały wystawę i mówił, że rewelacyjnie została zaaranżowana tutaj właśnie u konsula mojego szefa, które jest autorem aranżacji i jakby układu Andrzej Starmach tak dokładnie Andrzej Starmach, który naprawdę świetnie to zrobił i i te osoby od razu zajmują się sztuką zawodowo, ale mają tam takie zainteresowania swój po prostu stwierdziły, że bardzo dobrze zaaranżowana wystawa, którą bardzo przyjemnie ogląda jest to bardzo ciekawe przejdzie przez to ekspozycję polecamy serdecznie, żeby wszyscy państwo wybrali ci, którzy nie zapłaci na pewno to zrobią my również tutaj z Warszawy wybieramy do Sopotu i pewnego dnia uda się nam pewnie też zobaczyć wystawę w Państwowej galerii sztuki, ale jeszcze propos tych tropów jak chciał pójść tropem, który trochę proponuje w swoim tekście wystawia Maria Pobłocka zacytuję fragment tekstu czy zatem ekspozycja zatytułowana urządzone i zrealizowane to prowokacja wystawa postawiona w kontrze do kantorowców jej anty wystawy powiedzmy może więcej w takim razie o tym, punkcie odniesienia o anty wystawie Kantora, dlaczego tutaj w kontekście państwa wystawia się właśnie pojawia, dlaczego anty wystawa w kontekście naszej wystawy znaczy no Kantor co bardzo dobrze właśnie widać w tym przez zaprezentowanym w Sopocie cyklu interesował się przedmiotem i chciał od niego odejść, ale to odejście doprowadziło do, jakby powrotu do przewartościowania przedmiotu pozornej rezygnacji zwrotu w stronę takiego takich przedmiotów biednych najniższej rangi, a on wielokrotnie w swoich tekstach podkreślał, że to są takie zmagania z przedmiotem powtarza wydaje się, że główny aspekt jego twórczości, który jest widoczny właśnie wszystko się na wózku to decyzja o przesunięcie punktu ciężkości samego dzieła sztuki do procesu, czyli do twórczego działania, że to jest najważniejsze to ani to finalny produkt taki produkt finalny zresztą wielu przypadków nie tylko w przypadku Kantora jest bardzo dobrze widoczne, ale również Piaseckiego właśnie porozmawiajmy w takim razie ma dla przedmiotu i tym utajnionym życiu przedmiotów jak zatytułowała pani swój tekst dotyczący wystawy Marek Piasecki jego prace to właśnie przedmioty tworzyły jego pracownię pani pisze, które można, by nazwać laboratorium przedmiotu proszę nam przybliżyć sylwetkę tego artysty i właśnie jego upodobanie do przedmiotu no właśnie Piasecki podobnie jak Kantor miał duże upodobanie do przedmiotu tylko jakby w innym aspekcie tego przedmiotu on podobno niestety nie miałam przyjemność zobaczyć jego pracownik pracownia była, więc ze źródeł zbudowana można tak powiedzieć dużej ilości różnych przedmiotów, którą gromadził przedmiotów troszkę takich red mediów, czyli właśnie tam nie wiem główki laleczek piłeczki szklane kuleczki, ale również jakieś drewniane fragmenty Niewiem Drwinka, z których później, bo te wszystkie przedmioty, które są pokazane na wystawie są maleńkie są takie mikro przedmioty pewnie tego na zdjęciach widać, ale rzeczywiście są małe małe formy, które powstały właśnie w wyniku jego gestu twórczego po prostu poszczególne przedmioty połączył ze sobą stworzył te małe jak to powiedzieć my Micro galaktyki przy okazji Marka Piaseckiego pani wspomina surrealistów czytaj także surrealizm rzeczywiście zmienił podejście do przedmiotu jego dzieła sztuki i do sztuki jako przedmiotu no myślę, że tak to znaczy pewnie nie tylko surrealiści natomiast realiści w swoim takim abstrakcyjnym sposobie myślenia i w nocie abstrakcyjny takim przedmiot oderwany od dotychczasowej pełnionej przez siebie funkcji nadana jest inna funkcja prawda to jest cały czas obecne również tych prac, które mamy na wystawie pokazane prawda maszynka do mięsa Edwarda Krasińskiego, która ma jakiś się zupełnie inną pełni funkcję obiektu czy taśmy Blue Scotch np. którą Edward Krasiński o oplata obklejone różne przestrzenie, nadając przestrzeni charakter wręcz dzieła sztuki prawda i to zobaczymy na wystawie tak dokładnie angażującą przestrzeń do działania twórczego, czyli my wchodząc w przestrzeń stajemy, jakby częścią tego dzieła sztuki podążamy, jaką ścieżką wyznaczoną przez artystów myślę, że surrealizm z takim nie wiem może nie ogniwem był właśnie może ogniwem może nie, że jakimś punktem zapalnym ten punkt zapalny było na pewno można wychwycić wcześniej natomiast on oni na pewno bardzo duże zasługi położyli do tego, żeby na NATO, żeby po prostu mu przedmiot spojrzenie na przedmiot miało inny charakter prawda, czego konsekwencją jest później właśnie Kantor czy Piaseckiej jego jego postrzeganie przedmiotu Edward Krasiński nazywał siebie pseudo surrealista czemu tak pseudo Dada istotami Edward Krasińskim i on miał specyficzne poczucie humoru myślę, że nie lubił, a może nie chciał być jednoznacznie klasyfikowane szufladkowania do jakich właśnie, bo krytycy sztuki historycy sztuki kuratorzy technicznych mają taką tendencję, żeby zupełnie naturalną prawda, żeby przypinać łatki, a ten czerpał z tego tamten czerpał z tego i dzięki temu się tak porządkuje praw dało łatwiej jest o tym, mówić łatwiej jest pisać ms no tak, a potem my widzowie musimy przez ten godzi się przedzierać i to wszystko, a 3 rowerek dokładnie on się mówi też sobie, że jest Gombrowicz sztuki polskiej właśnie ten Gombrowicz sztuki polskiej to jest taki tekst trochę żart to właśnie pokazuje jego stosunek do sztuki on po prostu się w tą sztuką pewną robił różne akcje, których brał udział całą swoją osobą wręcz dlatego myślę, że nazwał sobie przy sobie psa do celu surrealista z 1 strony szacunku dla surrealistów, który uważali siebie wielkich artystów on uważał że, że jest tylko ja nie wiem czy on myślał o sobie w kategoriach wielkiego artysty może w ten sposób myślę, że to jest trochę taki żart też taki żart taki ukłon w stronę widzów prowokujący prawda do zastanawiania się są tam chcę przez to powiedzieć prawda jeszcze w taki sposób to jeszcze powiedzmy proszę o pracach Magdaleny Abakanowicz możemy zobaczyć na wystawie Edwarda Krasińskiego znaczący przestrzeń ten błękitny pasek tajemnicza niebieska taśma, a u Magdaleny Abakanowicz gruba okrętowa lina tak jak myślę, że tutaj właśnie próbowałam też to w swoim tekście zaznaczyć, iż jest to takie przejście, jakby Krasińskiego Blue Scotch niebieska taśma, którą on angażuje przestrzeń tak jakby robił z niej jakiegoś mówiłam kolejne dzieło sztuki można być albo kolejną formę artystyczną, a Abakanowicz używali którymi dzieli albo łączy przestrzeń czy też zmienia właśnie charakter różnych przestrzeni i przedmiotów poprzez użycie właśnie tej liny, która gdzieś tam pojawia otuliny są bardzo ciekawe z tego względu, że ona sama jak pierwszy razy używała to użyła ich na takiej zasadzie, że brakowało jakiegoś rośnie i ingerencji w przestrzeń i ponieważ została starą linę okrętową używają jako takiej element dzielący przestrzeń, a później właśnie były już, a różne akcje, które robiła ingerencję w konkretną zastaną przestrzeń, czyli np. na festiwalu sztuki w Bordeaux to, bo 70 drugi albo trzeci rok już nie pamiętam dokładnie w miejskiej fontanny spuszczała terminy w miasto się tak wyraża Carbo rzucała przez katedrę Alba 1 była z tego co pamięta jak chce dokładnie tak albo na dachu katedry w Edynburgu tak dokładnie i my też pozwoliliśmy sobie troszkę tą linę właśnie bardzo ciekawe fajne zwykli aktorzy takiej taki kurator czy osoba angaż, aranżując przestrzeń przestrzeń ma troszkę, jakby wolną rękę może tą może to line łożyć może podzielić tą przestrzeń w taki sposób, który będzie jak będzie nawiązywał np. do pozostałych prac czy też będzie właśnie jakoś tam nie wiem angażował widza znowuż swoim układem coś takiego jest właśnie coś takiego powstało tam w Sopocie Tallina może troszkę właśnie korespondować nawiązywać do błękitnego paska, żeby pokazać właśnie jak artyści radzili sobie z przestrzenią jako obiektem dwojako jako tworzywem materiałem twórczym o tak o itu postawmy kropkę, bo to jest dobre podsumowanie tego, o czym rozmawiałyśmy dzisiaj w kulturze osobistej Julita Deluga kuratorka wystawy urządzone zrealizowane prace z kolekcji galerii Starmach była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję pani za to spotkanie na łączach stepowych również wystawę możemy możemy już na żywo w zmrożonym miejscu, jakim jest Państwowa galeria sztuki w Sopocie oglądać do 9sierpnia także zapraszamy państwa bardzo serdecznie na tę wystawę teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA