REKLAMA

Twórczość online. Prawa autorskie w dobie koronawirusa

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-04 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
37:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani dr Iga Bałos Instytut prawa prywatnego wydziału prawa administracji stosunków międzynarodowych Krakowska Akademia imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego dr Iga Bałos z autorką bloga sprawne edukacja Krupka PL adaptacja filmowa i jej absurdy dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry adaptacji filmowej absurdy to tematy zawsze Rozwiń » interesujące, ale niekoniecznie determinujących treści na moim blogu, ale na pewno warto zwrócić na niego uwagę cudownie, dlatego że tam więcej tematów poruszanych oczywiście od niektórych tych tematach rozmawiamy także w programie off czarek od pewnego czasu cały świat cała Polska pracuje zdalnie przy mnie tam, gdzie tę zdalną pracę da się wprowadzić no pewnie nasi słuchacze także uczestniczyli w różnego rodzaju wykładach zdalnych albo prowadzili zdalne wykłady być może uczestniczyli można powiedzieć zdalnych koncertach albo nagrywali muzykę, po czym ta muzyka była publikowana w sieci w każdym razie pojawia się czy nasze życie zmienia się i w sieci pojawi się na coraz więcej treści pytanie w jaki sposób należy myśleć teraz od tych od naszej nowej działalności w kontekście prawa autorskiego przykładowo nie wiemy, skąd skoro padł termin autorskie prawo to możemy powiedzieć o spotkaniach autorskich, które przecież autorzy książek prowadzą np. za pośrednictwem internetu teraz, o czym należy pamiętać, jeżeli chodzi o prawa autorskie w tej nowej to, żebym online nowej rzeczywistości problem polega na tym, że trzeba go było dostrzec dawno dawno temu natomiast teraz trzeba jakoś z tym żyć, dlatego że w zasadzie od 20 lat w różnych opracowaniach prawniczych można przeczytać, że internet to jest nowe medium i prawo autorskie jakoś musi dostosować swoje ramy swoje przepisy do jego funkcjonowania w trans ta sytuacja nas zaskoczyła okazało się, że wiele rzeczy da się zrobić z dnia na dzień, jeżeli chodzi o pracę zdalną tylko pytanie o jakość właśnie w odniesieniu do prawa autorskiego spotkania autorskie właśnie myślę, że możemy wyodrębnić kilka różnych problemów pewnie każda grupa zawodowa czy też odbiorców treści będzie mieć jakieś inne zagadnienia związane z prawem autorskim i właśnie o to chodzi, żeby patrzeć na dane zjawiska tak holi stycznie, bo to prawa autorskie to jest coś wysuwa się na pierwszy plan natomiast są też różnego rodzaju inne uprawnienia albo takie interesy, które lubimy postrzegać kategorię prawa autorskiego, bo to jest pierwszy coś co nam się kojarzy z własnością intelektualną taką nie materialną na jej wróćmy do tych spotkań autorskich, ale są bardzo różne można było zaobserwować chęć rozmaite sposoby utrzymywania kontaktów z czytelnikami przez wydawnictwa przez autorów, bo tutaj kwestii praw autorskich jest bardzo istotne etatem uprawnionym w danym momencie jest, ale zauważyłam, że środowiska podkreśla się bardzo mocno taką konieczność współpracy to znaczy nie odcinamy się dobra to jest mój wydawca jest interesująca sprzedana, bo przecież od tego też zależą zyski twórców najważniejsze spotkania online mają bardzo różny charakter niektóre są organizowane przez samych autorów domyślam się, że w kooperacji z wydawnictwami tutaj też nie mamy do końca pewności, kto te prawa mamy, bo w zależności od renomy pisarza to albo niech sobie zachowuje ludzie jakieś licencji natomiast część spotkań jest po prostu odczytywanie utworu online co jest formą jego rozpowszechnienia, na które można dyskutować o ochronie prawnoautorskiej trzeba mieć oczywiście do tego zezwolenia do korzystania z utworu na danym polu eksploatacji tutaj zastanawiałam się to jest coś, czego efektów tego zastanawiania się nie podobnie wymagań odpowiedź, ale się zastanawiać z punktu widzenia jakiejś rekompensaty nawiązuję tutaj działalności organizacji zbiorowego zarządzania jest dosyć trudne taka kwalifikacja ujęcie tego, iż takie wąskie ramy tabelki którymi organizacje się posługują, dlatego że tam do ochrony zgłasza konkretny utwór na to mieliśmy książkę no i teraz w zależności od formy korzystania z tego utworu należy się wynagrodzenie my teraz pytanie to jest takie rozpowszechnienie lęki one czytane takie, jakby puszczenie audiobooka z wizją no może to być problematyczne, a czy w kwestii wyliczenia wynagrodzenia ewentualnie dla autora natomiast na pewno trzeba mieć prawa autorskie możliwość dysponowania nimi, ale chciał jeszcze wrócić do tych spotkań autorskich i gdzie autorzy zarabiają na tym, że przychodzą do swoich Czytelników odpowiadają na ich pytania pobierają za to wynagrodzenie, dlatego że działalność trochę inna niż ta, do której przywykli i za którą poniekąd dostają wynagrodzenie w ramach tangiem czy trzecie udziału właśnie na sprzedaży książkowej, lecz przychodzi taki autor ma pomysł na to jak w kontekście swojej pracy 5 twórczej rozmawiać z czytelnikami daje coś od siebie generalnie zmierza do tego, że niekoniecznie chcą się wystrzelać obrazu ze wszystkich pomysłów w tym znaczeniu, że chce być dalej atrakcyjną postacią, żeby zapraszać go na kolejne spotkania teraz w momencie, kiedy rejestracja takiego spotkania trafia online na to z punktu widzenia prawa autorskiego w no jest dość tutaj wyzwanie oceny, bo nie zawsze podczas takich spotkań odbywać jednocześnie prezentacja utworu, bo nie zawsze dlatego spotkania polegają chodzi o utrzymanie kontaktu pisarzy zadanie różnych pytań być może dotyczących treści, ale jest to trochę coś innego niż takie konsumowania kultury online no i tu chodzi zapewne o jakieś uprawnienia takiej sfery intelektualnej lub osobiste chodzi tutaj też z różnych spektrum one zakazane, dlaczego np. taki autor może się zgodzić na takie rozpowszechnienia no to jest on też jego wizerunek to jest głos co nie zmienia faktu, że gdzieś będzie jednak kształt interes finansowy czy nie chcę, żeby wszyscy mieli dostęp naraz nieograniczona ilości użytkowników internetu oś no bo chciał mieć jeszcze możliwość zaoferowania treści może niekoniecznie takich samych, ale dla niektórych mogą być ocenione jak na tych jako na tyle podobne po prostu nie opłaca się pani płaci długi czas no i trzeba się zastanowić jak to wszystko pogodzić, bo nie jest oczywiście wykluczone że, gdyby taki twórca był usatysfakcjonowany wynagrodzenia za takie wpuszczenie online, które mu rekompensowało wszystkie spotkania, które być może się odbędą, bo płacą skoro już dostępne za darmo może byliby składni tutaj ci autorzy dialogu albo gdyby były siano jakieś formy i tutaj właśnie duże nieporozumienie z autorami, którzy ten wydaje, że właśnie za takie formy odtwarzania każdorazowe kliknięcie na YouTube, bo jest to najpopularniejszy wciąż się portal rozpowszechnia treści może oni coś dostaną na nas nie zostaną najczęściej propozycji kolejnego spotkania właśnie czyli gdy z tego pani mówi trochę wynika, że jesteśmy w rzeczywistości, którą mogliśmy przewidzieć czy powinniśmy byli przewidzieć czy powinniśmy byli przedyskutować, ale tradycyjnie nie powiem w ten sposób Polski, bo to nie jest tylko polską nagrodę specyfika tak, ale tradycyjnie daliśmy się, żeby zima zaskoczyła drogowców po raz kolejny, że nie rozumiem, że teraz tak no właśnie teraz sobie siedzimy w tej nowej rzeczywistości pojawiał się różne głosy no dobrze co, ale co to znaczy trochę wszyscy po omacku krążą i rozumiem że, o ile dla osób które, jakby tego nie czerpią korzyści czy też nie zajmuje się zawodowo ochroną np. praw no to jest nowa rzeczywistość, która być może ciekawa trochę taka przygotowano, ale co osoby, które dziś tam systemowo są chronione teraz mówią dobrze, ale co z naszymi prawami jak to czy to należy włączyć do umów czy nie należy włączyć do umów itd. itd. no właśnie problem polega na tym, że te podmioty, które powinny być najbardziej chętne zorientowany jak sprawa wygląda wcale wcale nie wiedzą często więcej niż użytkownicy poza tym, że jeżeli uznają, że te prawa im się już za bardzo, a co to znaczy za bardzo no i będziemy rozmawiać o różnych formach ktoś myśli dozwolonego użytku bardzo to znaczy w ten sposób, że nie mają sensu sięgać do tego źródła do oryginału i płaci za dostęp do tych treści na adres pytanie czy istnieje uzasadnienie w prawie autorskim, które pozwala na takie wyłączenie czerpania korzyści z tego monopolu musimy pamiętać o tym, że nie zawsze tak wygląda, że wypowiadamy się w imieniu twórców, którzy nie mają teraz źródła dochodu bardzo często są także interesy dużych podmiotów, ale nie można zapominać o tym, powiązaniu, że jednak te duże podmioty też no są źródłem finansowania dla dla artystów tu chodzą gra różne obszary teraz właśnie dzięki albo przez zależeć na to patrzeć epidemii wraca dyskusja także w świecie filmowców lecz gdzie współtwórcy nie mogę tutaj producenta działa, ale współtwórcę naczelni scenarzyści reżyserzy chcieliby mieć udział w jakiś w tym, że utwory są utwory, których są współtwórcami rozpowszechniane w planach takich platform jak Netflix chociażby nowa łosia, a czas nie została uregulowana no właśnie pani doktor do tego wątku powrócimy po informacjach, które zbliżają się nieuchronnie informacji o dziesiątej 20 już za chwileczkę państwa moim gościem jest dr Iga Bałos Instytut prawa prywatnego wydział prawa administracji stosunków międzynarodowych krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autorka bloga sprawna edukacja PL informacje wracamy po informacji o czary wracamy do programu Owczarek państwa moim gościem jest pani dr Iga Bałos Instytut prawa prywatnego wydziału prawa administracji stosunków międzynarodowych krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autor bloga sprawna edukacja PL prawa autorskie prawa autorskie prawa pokrewne w dobie pracy zdalnej myślę, że kolejne wyzwania, które pojawiają się to są np. kwestie związane też z muzyką online to znaczy wielu muzyków zarówno klasycznych jak i nie klasycznych ze wszelkich rodzajów muzyki nagle z zakresie nową rzeczywistością, że oto nie można już koncertować z różnych powodów, czyli czy koncertować w takim klasycznym poziom zrozumienia, że to spotykamy się w grupie razem z publicznością i wytwarza się ta słynna energia pomiędzy twórcą otworzyłem i odbiorcą, ale należy tę działalność przenieść do sieci no i dla wiele osób po prostu po prostu włączam kamerę i g, a ludzie mnie gdzieś tam słuchają teraz pytania więcej, a co teraz nagranie mogę zrobić dalej, a co z tym nagraniem mogą zrobić osoby, które np. słuchają czy rejestrują transmitują, ale sprawa się komplikuje, kiedy mamy do czynienia np. z utworami, które powstają w taki przedziwny sposób do tej pory chyba mało praktykowane, czyli poszczególni muzycy nagrywają fragmenty utworu potem ktoś te fragmenty montuje tworzy z tego 1 całość i udostępnia gdzieś tam pytania czyje prawa, kto jak wynagrodzenie od czego za co kto gdzie przy okazała się już zacząłem prawda przekazać ciekawy wątek mam wrażenie, że organizacje zarządzania tzw. rozety zbiorowego zarządzania prawami też nie do końca mają wiedzę na temat np. zawieszania utworów na popularnym serwisie YouTube mówią no to poza naszymi poza naszym poza naszą jurysdykcją proszę się kontaktować się w całe mnóstwo problemów, aczkolwiek jak popatrzymy na środowisko muzyczne może one nie są aż takie nowe, czyli wracamy do tego podstawowego problemu, czyli rzecz nie załatwia ważnych spraw od razu nie traktuje się za pilne to nigdy nie wiadomo, kiedy stanie się w obliczu takich okoliczności, że na Wyspach teraz trzymała jakieś rozwiązanie, jakie chodzi dlaczego, jeżeli taka nowa sprawa, bo jak ogląda się takie bardzo, a jako dziedziny internetu, czyli ponad dziesięcioletnie nawet chyba 15 filmy pokazywane przez organizację Creative Commons pewnie panu redaktorowi znaną, bo to jest cały czas ten cały ten system licencji, dzięki którym można łatwy sposób komunikować z innymi użytkownikami internetu, ale znowu na wszystko wygląda fajnie w ramach tego systemu podatkowego, bo tam mamy 4 obrazki, które każdy, kto korzysta z Wikipedii tak naprawdę robi to na licencji Creative obowiązek pytam zjedzie niżej niżej niżej po tekście to jest informacja, że właśnie to jest taka taka intencja tamto albo 4 obrazki wykorzystywane za pomocą, których można zrobić 6 umów albo są sławne opisy może być poza tą zaszczytna sprawa jak nikt na to niech pan, że to takie proste NOP sprawa komplikuje się to kwitnie Zobacz, jakie są warunki tych licencji jest już najtrudniej jest ten punkt to dowodzi że, ale i tak, ale czasem nie wedle prawa właściwego i zmierzam do tego, że bardzo wiele lat temu twórcy Creative Commons pokazali taki problem, że niejeden użytkowników internetu słucha o sobie swojego ulubionego wykonawcy chyba chyba zespołu jest łatwa stwierdził rząd do gra świetny ba do utworu no ale właśnie trudno było wpaść na członka tej grupy zapytać halę nieważne przeciwko tak tak podoba to też Puszcza na swojej stronie no i że ten system projekt com umożliwia pominięcie pośredników przy zawieraniu umów najmu taka utopia internetowa kwestie, o których pan wspomniał bardzo bardzo wiele różnych problemów, bo tak, jeżeli ktoś wrzuca do internetu swój fragment utworu to trzeba zapomnieć o takim rozumowaniu, że skoro jest dostępny publicznie dostępne publicznie bez żadnych zabezpieczeń technicznych każe też w domenie publicznej można robić tym co się chce mylące czasami może być nastawienie samych uprawnionych, czyli wytwórni filmowych czy wytwórni muzycznej, dlatego że ale czasem przedłużają oczy atakiem na atakiem naruszenia, bo uznają, że w sumie nic nie szkodzi, dlatego że tu wracamy do do tego wątku czy to sprawi, że ktoś miesiąc wniesienie do oryginału np. wszystkie trybie mówi dziś zbiera ceny poszczególnych filmów trafiliśmy w nawiązaniu do tych montaży w wykonaniu różnych twórców myślę, że to wszystko sprowadza się do nastawienia tego uprawnionego no bo trudno uznać, że w ramach tych istniejących obecnie dozwolonych użytków no to się mieści, że biorę fragmenty różnych utworów zbieram to całość, bo tłum można, by myśleć o jakimś prawie cytatu, ale też nie bardzo, dlatego że cytat polega na tym, że swoim utworze wspieram moje no właśnie te działania twórcze rodzą działalnością daleko od siebie na koło się zamyka wzięła, ale daje natomiast pytanie czy taką działalnością twórczą zasługującą na tak wysoką ocenę, żeby aż uzasadniała wkroczenie w sprawach innych nie jest stworzenie nowego utworu na bazie cudze jak powstaje jakaś nowa całość na pytania potem proporcji, które oczywiście na autorski nie nie wyraża mówi tylko o tym, że ten dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z trwa już myślę, że duża dzisiaj w internecie w tej przestrzeni wirtualnej dzieje się na zasadach prawa autorskiego, ale jakieś uprzejmości wzajemnego zrozumienia naj teraz pytanie do do kiedy ono będzie trwać czy wszystkie podmioty będą skłonne tak serdecznie do tego podchodzić ciekawy wątek poruszyli moi studenci bardzo mnie mile zaskoczenie pierwszy raz zresztą takie płynne przejście do problemów zdalnego nauczania w szkołach wyższych na uczelniach tam 1 właśnie formy wychodzenia naprzeciw zaliczania przedmiotów akurat byli studenci oraz soli pozwoliłam napisać esej to właśnie tam różne aspekty własności intelektualnej, bo liczą Korona wirusa no 1 ze względów pisał o tym kiedy znudzeni już kwarantanną Włosi Hiszpanie wychodzili na balkony i zaczynali śpiewać i potem te nagrania były zamieszczane w sieci jak oceniać z punktu widzenia prawa autorskiego ciekawy wątek zupełnie niezwiązane z pracą zawodową, ale jakoś lustracją konsumowanie kultury w dobie Korona wirusami, gdyby ktoś bardzo restrykcyjnie chciał podchodzi do przepisów na to byśmy raczej nie mogli oglądać tych tych występów teraz wracając do różnych problemów, które się pojawiają to część łatwiej usunąć, zmieniając przepisy część trudniej np. to, że współtwórcy filmowi nie mają Jasnej podstawy prawnej, która pozwoliłaby im czerpać korzyści jakiś udział w tych korzyściach no właśnie rozpowszechnienia utworu przez takie Platformy jak Netflix czy różnego rodzaju inne, bo przecież on też bardziej polskich nazwa to trzeba zmienić odpowiednie przepisy prawie autorskim, który mówi tam korzystający powinien też współtwórcami artystą wykonawcą, czyli aktor chociażby uiszczać pewne wynagrodzenie za pośredni organizacji zbiorowego zarządzania, ale akurat jak chodzi o film to niema tam takiego pola eksploatacji, które byłoby zbieżne z tym nad finansowym może tutaj pomogą dyrektywy, które mają być wdrożone i nie mówię, że one coś nowego, wprowadzając zmienia, ale może zwracał uwagę, że no to jest na tyle istotna sprawa, że oczywiście ustawodawcy krajowi powinni tutaj być bardziej precyzyjni no dobrze, ale np. właśnie próba, bo mówi pani o przetwarzaniu pewnej twórczości, ale prosta sprawa zacząć załóżmy, że nauczyłem się grać w jakimś instrumencie cha i chce sobie wykonać utwór użytek fachowego terminu po bożemu, czyli po prostu wziąć noty, które są dostępne polskiego wydawcy utwór twórca zmarł mniej niż 70 lat temu więc, gdyby uzależniony nie chce tego dziwnie nie chcę tego przerabiać nie chcę z tym robić chcę to wykonać tak jak jest to zapisane w notach najmłodszą sobie kamerkę albo nawet nie włączam kamerki tylko rejestruje audio i wrzucam na konkretnie na do serwisu YouTube, ale chciałbym być w porządku, więc kontaktuje się z organizacją zbiorowego zarządzania mówię nie chciałbym wprowadzić jakieś tantiemy z tego tytułu tak, żeby twórca, pomimo że już nie żyje został wynagrodzony no, a organizacja zbiorowego zarządzania mówi to proszę kontaktować z klubem, więc czy powie proszę kontaktować się tu będą na pewno nie jest dla nich tematy szczelnie pani doktor tylko, że tak jednak rozumiem pan od etycznych jest bez odpowiedzi tak odpowiedź no właśnie zagranie na strony internetowe też przed naszą rozmową zrobiłam, bo chciał ustalić np. wysokości tego wynagrodzenia Iloną, by mogło wynosić natomiast zazwyczaj informacja, że tabele są w przygotowaniu co wynika też problemu, który wiele wiele lat temu powstał, bo okazało się, że sposób ustalania tabel jest niekonstytucyjny tylko jakoś nie bardzo ktoś wprowadził korzystania z takiego jasnego, dlaczego kontaktować z czubem, dlatego że tropy to też ciekawy wątek, dlatego że zawsze my tam naukowcy zajmujący się na nie tylko strony praktycznie też teoretycznej prawami własności intelektualnej przeciwstawiamy system tych spraw rejestrowanych, czyli tam znaki towarowe wynalazki wzory użytkowe wzory przemysłowe autorskiemu zobaczy prawie autorskim ochrona powstaje od momentu ustalenia utworu nie ma żadnych formalności to jest ich zaletą i pewną dolegliwością tym są spory no jak to udowodnić, że to jest moje i tu zaczyna chodzić taki mechanizm chodzi, dlatego że trudno jest obliczać ile razy to coś widział ile razy odtworzył i raczej czeka się na reakcję osób trzecich znalazł w uchwale z góry pewne zasady tutaj to jest trochę podobny do tego systemu rejestrowego sztandarach przemysłowymi tajne znaki towarowe Novotel musi spełnić określone wymogi no ale mimo to publikujemy informacje, żeby się starać o taką ochronę imprezy ktoś zgłosi powie, że ma tutaj jakieś pretensje motywuje narusza prawa no to wtedy trzeba rozwiązać i tropy rzuca się en tutaj tę odpowiedzialność na dostawców usług, którzy już mają prostą przypominam o tym, dyskusji bardzo gorącej różnymi emocjami targane dotyczącej odpowiedzialności za ewentualne naruszenia praw autorskich, które miały być dokonywane no właśnie takich platformach agentów czy Facebook tych mających gromadzące bardzo wielu użytkowników myślę że, toteż jest próba takiego podpięcia się różnego rodzaju algorytmów i praktycznych narzędzi weryfikujących, kto to co zamieszczą to jest też trochę przykre, że mimo, że to jest bariera taka nie ma techniczna technologiczna no ale chyba skoro tak dużo mówimy o sztucznej inteligencji o tym, żona jest wszędzie w każdym telefonie no to pytanie czy gdzieś tutaj nie ma właśnie zaniedbane ana na tym etapie to jest coś trzeba było inwestować to, że to wrócimy pani doktor do naszej rozmowy po informacjach i może skoczymy jeszcze bardziej płynnie do filmu i nowych wyzwań, które pojawiło się w przestrzeni kręcenia czy też publikowania różnego rodzaju działalności filmowej dr Iga Bałos z Instytutu prawa prywatnego wydział prawa administracji i stosunków międzynarodowych krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego państwa moim gościem informacje o dziesiąty 40 wracamy po informacje które wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pani dr Iga Bałos z Instytutu prawa prywatnego wydziału prawa administracji i stosunków międzynarodowych krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autorka bloga sprawna edukacja film i prawa autorskie pani doktor, jakie nowe wyzwania pojawiło się i właśnie i w jaki sposób są rozwiązywane albo nie rozwiązywane bardzo różne obszary tutaj się pojawiły i 1, o którym miałam już okazję dzielić się tutaj uwagami, czyli np. czy teraz noc już nie te ominą obowiązek noszenia masek, ale może wrócić czy w związku z tym, że ktoś ma nałożoną maskę to oznacza, że wygasa prawo do ochrony wizerunku nową przecież nie zasłonięty nowym tutaj dementuję absolutnie żadne żadne prawo w tym zakresie nie wygasa, dlatego że wizerunek to nie tylko usta nos, które są nagrywane zresztą przez większość osób noszących maski chyba nawet nie naraz no, więc takie bardzo praktyczne podejście oczywiście w czasach ograniczeń przy produkcji filmowej, które musiały noszą zwinąć marzenie z dnia na dzień, ale na pewno z punktu widzenia planowania budżetu to właśnie tak było, jeżeli chodzi o kwestie prawne autorskie na to warto zwrócić uwagę jak dużo wydarzeń przeniosła się ona np. tutaj najbliższymi geograficznie krakowski festiwal filmowy, który wyszedł ze świetną ofertą możliwości oglądania filmu online na pewno nie mam tutaj 1 w tym zakresie jak to zostało rozwiązane, ale wymagało specjalnych porozumień, bo prawdopodobnie nie zakładano tego tego rodzaju dystrybucji filmów tu tak jak wspomniałam może powrócą dyskusję o odpowiednim wynagrodzeniu i zauważenia jak wiele można zarobić na takim polu eksploatacji, jakim są Platformy udostępniające filmy na żądanie tutaj trzeba też pamiętać że, korzystając z internetu wchodzą Grek problemy nawet nie tyle prawa autorskiego, ale też prawa prywatnego Międzynarodowego i chciałbym nawiązać no zaraz w tej sytuacji Romana szkolnictwie wyższym, która jednak też bezpośrednia wypada ten dotyczy, ale bardzo często przychodzą do nas klienci, którzy robią filmy dokumentalne, chcąc skorzystać z fragmentu fragmentu no jakiegoś innego utworzonej zastanawiają czy wolno czy nie wolno w ramach dozwolonego użytku, dlaczego to jest takie istotne czasach pandemii koronami rusza właśnie, dlatego że ta działalność rozpowszechnienie NT utworów przeszło do serwisów online i jest długa spory problem, dlatego że mimo, że próbuje się na euro ujednolicać rozmaite kwestie prawa autorskie na jednolitym rynku cyfrowymi tak dalej chodzi o dozwolony użytek tutaj wciąż nie ma porozumienia to jest kwestia na tyle delikatna znaczeniu takim, że te granice są tak płynne co wolno nie wolno zaraz mam nadzieję przejdziemy do celu edukacyjnych, które można realizować z wykorzystaniem utworów, do których ktoś ma ktoś ma prawa, że tu przydałoby się jednoznaczne rozwiązania na poziomie rozporządzenia, czyli niepozwalające na rozmaitą interpretację danych państwach członkowskich, a tych dyrektywach, które niebawem mają być wdrożone chociażby już w tym odniesieniu w tym wykorzystanie edukacyjnym jest taka furtka, że niektóre państwa mogą wprowadzić tutaj o odpowiednią odpłatność niektóre nie muszą, więc nocą to wszystko kwestie te bardzo istotne dla użytkowników przypominam, że prawa autorskie jest tak skonstruowany jest taki model ochrony, że po pierwsze nie działa w ten sposób, że wystarczy zapłacić już sprawa jest uregulowana, bo trzeba w ogóle uzyskać zgodę na daną formę korzystania no, chyba że opieramy się dozwolone użytek, który może być albo skonstruowany także nie musi pytać o zgodę nie muszą płacić, a skonstruowany także nie muszę pytać o zgodę, ale musi zapłacić w dodatku nie jest prawdą taki powtarzany in, że jeżeli nie zarabia na rozpowszechnianie utworu to nie narusza prawa autorskiego, bo to jest tylko kwestia odpowiedzi na to drugie pytanie czy zapłaciłam będzie to pierwsze czy wolą w ogóle wolno mi było i w ostatnich latach zmieniły się chociażby przepisy dotyczące tego sławnego e-learningu, który w tej nazwie w prawie autorskim nie występuje, ale przepis, który mówi o tym, że instytucje oświatowe i podmioty wymienione w ustawie prawo szkolnictwie wyższym tutaj można zwrócić uwagę, że w ostatnich latach bardzo zawężono krąg podmiotów, które może opierać ten tzw. dozwolony użytek edukacyjny mogą na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzonej działalności naukowej korzystać z rozpowszechnionych utworów, a w oryginale tłumaczenia wielokrotnie także no jest dodany ustęp, że w przypadku publicznego udostępnienia utworów taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu czasie przez siebie w branży, czyli w skrócie internet takie korzystanie z dozwolone wyłącznie ograniczonego kręgu osób uczących się nauczających prowadzącym badania naukowe my teraz, jakie tutaj mamy problemy jako osoby uczące wszystko zależy, jaką jakość edukacji się preferuje nowe, kiedy nagle okazało się, że nie będzie kolejnych zajęć lub nie było wiadomo jak długo będzie trwać na to trzeba dać student ma wielu wykładowców stanęło na wysokości zadania tak na stopniu już pierwsze albo piwnice rzuciło jakiś tam Power Point, ale potem na ile można na tych dobrych pointach ciągnąć dodatku pojawił się kolejny problem, bo studenci nie mieli dostęp do biblioteki i oczywiście już tutaj udało się zorganizować większość uczelni wykłady czy rum czy też innego rodzaju Platformy, czyli że teoretycznie wszystko jest tak jak było, bo jest wykładowca na można zapoznać z treścią, ale co później, a ja np. chciałam, żeby tu będzie nie przeczytali w jakimś zagadnieniu w artykule, który uznał za wartościowe my co teraz czy ja mogę wrzucić na ten serwis uczelniane czytając ten przepis no teoretycznie na pierwszej płaszczyźnie porządku nowa robię to w imieniu uczelni Platforma jest dostępna po zalogowaniu, czyli ograniczą tę ten krąg osób, które może mieć dostęp do formy o to chodzi, żeby nie korzystać z tego utworu ponad uzasadniony cel no ale teraz robią się kolejne problemy, bo jak wspomniałem tutaj dozwolony użytek bardzo ważny jak definiujemy poszczególne pojęcia i teraz uczelnie mogą ilustrować treści przekazywane w celach dydaktycznych tras pytanie czy, jeżeli ja też przekazuje studentom wejście do czytajcie sobie to jest cały czas ilustracje tych moich treści dydaktycznych czy też działalność uczelni czy ktoś będzie pewna praca studenta w dodatku nie ułatwia wcale nawet korzystanie z płatnych serwisów, dlatego że w naszym środowisku prawniczym w zasadzie te zdominowane przez 2 duże wydawnictwa one oferują różne płatne subskrypcje i nawet uczelnia płaci za dostęp do takiej bazy materiałów edukacyjnych tylko, że podejście do edukacji jest takie macie podręczniki i tyle tylko, że nie zawsze te informacje które, które uważa się za istotne akurat w podręcznikach różnego rodzaju inne utwory też publikowane nie najlepiej nadają do uczenia niższe niż ten, który nawet wykupiło się dostęp en myślę, że tutaj też jest tak duża obawa, że w momencie, kiedy zamieści też na takiej Platformie, a co jeśli jakiś niesubordynowanych student albo tak nierozumiejący z zakresu prawa autorskiego wrzucić gdzieś, na jaką stronę, czyli Tower trzeba było już zabezpieczać zresztą z możliwością ściągnięcia to też kolejna infrastruktura tutaj chodzi o naprawdę są to duże duże problemy i w zasadzie wszystkie artykuły, które można przeczytać na ten temat przedstawiają spektrum możliwości co pewnie nie można co być może można, ale brakuje cały czas Jasnej jasnych wytycznych jak tutaj w tej rzeczywistości działać i tak naprawdę czyn ten e-learningu i nauczanie na odległość ma być, bo ono być nie powinno to moim zdaniem ograniczać tylko i wyłącznie do przekazywania jakiś suchy 1 z definicji zupełnie już nie mówiąc o tym, że w sposób atrakcyjny pomijając, że ja np. kiedy prowadzę wykład nawet jeśli nie dotyczy on stricte przedmiotów takich potrzeb producent filmowy nota sięgam do piosenki do do filmu no bo tam też edukacja w filmach jest bardzo dużo wiadomości o prawie no i teraz, o ile jak prowadzą wypadł mogę to zrobić w ramach dozwolonego użytku w ramach cytatu nie może nawet korzystać z tych miast użytku takich edukacyjnych na to pytanie czy jak ja to rzuca rozpowszechnienie dziś będzie mogła być potem ściągnięto pewnie jeszcze w ramach prawa tak, by się obroniło natomiast tutaj są różne ograniczenia technologiczne i jest to duże wyzwanie mam nadzieję, że jeżeli cokolwiek dobrego z tego wynika, że to właśnie, że te podstawowe problemy zostaną rozwiązane, czyli ujednolicenie chociażby na terenie Unii Europejskiej, ale to mało, bo jak pan jako użytkownik internetu oczywiście konsument kultury zdaję sobie świetnie sprawę, że przecież bardzo ciekawe treści też pochodzą ze Stanów zjednoczonych, a tamten problem stosowania prawa właściwego jest jeszcze jeszcze trudniejsze, więc tam trzeba było rozwiązać patenty w zakresie dozwolonego użytku edukacyjnego co to oznacza co wolno czy można zamieścić można skopiować w jakim zakresie to może nastąpić dalej zauważenie, że potrzebna jest jednak skorzystanie z wsparcia technologicznego, jeżeli to tylko pytanie też wymówka czy to rzeczywiście powód, który uniemożliwia godziwe wynagradzanie twórców za korzystanie z treści, które są rozpowszechniane one na razie być może to jednak jest na poziomie wymówki mu jedno jest pewne no świetnie wygląda w ten sposób, że co to komu szkodzi, że obecnie zobaczyć w internecie takie taka taka roszczeniowa podejście użytkowników te powinny być eliminowane, ale chyba poniekąd jest, bo ludzie są skłonni płacić za dostęp do do wartościowych dóbr tak potwierdzam to zresztą różnego rodzaju serwisy, które oferowały można powiedzieć niezgodnie z oboju obowiązującym prawem materiały czas pobierały opłaty np. za szybszy dostęp czy brak ograniczyła się już w końcu z tego świata chętnie za to płacili tak, bo problemem nie było odpłatności problemem np. była wysoka cena materiału właśnie edukacyjnych tak, jeżeli mamy książki pisane też publikowane dla uczelni wyższych, ale można chociażby anglojęzycznych tak często one są kosztują po kilkaset albo kilka tysięcy dolarów za oczywiście nikt ich nie kupi tak to studenci zwykle oprócz uczelni studenci zwykle korzystali z tych książek czytelnia czy bibliotekach i tyle, tak więc oczywiście chętnie, by zapłacić, gdyby taka książka była dostępna w jakim magistra proporcjonalna co jej cena, gdyby tańce one tak szczerze mówiąc to nawet ceny książek one nie są proporcjonalne do wynagrodzenia wykładowcy liderem jest zresztą też myślę, że nie tylko w ramach systemu szkolnictwa wyższego inwestycja własna możliwość wykonywania prawidłowo sumiennie swojej pracy nie jest niczym nadzwyczajnym, więc jeszcze 11 jest taki problem po znaczy 1 problem kwestia powiązane, bo coraz głośniejsze są także takie opinie, że naukowcy powinni publikować części w takim dostępie open Access i bardzo często też tak jest lepiej dla mnie w tym w tym okresie oczywiście, o ile mam zajęcia ze studentami, do których mówię po angielsku okazuje się, że bardzo duża część wartościowych artykułu jest dostępna online właśnie ze względu na to, że uczelnie mają taki wymóg, by mecze płacimy bardzo często przez nie mam namyśli podatnicy oczywiście znowu zarząd pomimo tak dalej, ale efekt pracę mamy dostępne online teraz to, że kolejny wątek absurdalny jak dzisiaj, zwłaszcza te prawnicze publikacje są oceniane gdzie, a nawet nie mam tak naprawdę wpływu na to czy to będzie ograniczenie też moje dochody z korzystania z mojej twórczości intelektualnej wcale na to nie przepadają zmierzam do tego, że wcale nie miała nic przeciwko, gdyby to była rzucone powszechnie dostępne pani doktor bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie dr Iga Bałos z Instytutu prawa prywatnego wydziału prawa administracji stosunków międzynarodowych krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autorka bloga sprawne edukacja PL była państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie 11 jako informacja wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA