REKLAMA

Zamknięte szkoły i przedszkola to dla rodziców wyzwanie wychowawcze. Ekspertka radzi jak sobie z nim dobrze poradzić

Rodzice w czasach pandemii
Data emisji:
2020-06-04 16:30
W studio:
Czas trwania:
22:09 min.
Udostępnij:

Odkąd zamknięto nas z naszymi własnymi dziećmi w domu na o wiele dłużej, niż dotychczas praktykowaliśmy, dowiadujemy się zupełnie nowych rzeczy i o naszych dzieciach, i o sobie samych. Nie wszyscy rodzice są w stanie wypełnić lukę po szkole, gdy chodzi o wiedzę podręcznikową. Jeszcze trudniejsze jest jednak odnalezienie się w roli wychowawcy w skali często większej, niż dotychczas. Dodatkowo u nastolatków izolacja wywołuje obniżenie nastroju, bo jak kania dżdżu potrzebują kontaktów z rówieśnikami, i to bezpośredniego, bo jak się okazało, wirtualna rzeczywistość jest jednak tylko dodatkiem do normalnego życia. O domowym wychowaniu dzieci Dorota Wardecka-Hermann rozmawia z Martą Hendzel, właścicielką "Pracowni z oknem na świat", prowadzącą kursy edukacyjne dla dzieci i młodzieży, prowadzącą treningi zastępowania agresji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pracujecie albo próbujecie pracować w tym czasie wasze dzieci bujają się na żyrandolu, zanim wykonać 1 czynność po drodze zaczynacie 5 kolejnych bez przerwy ktoś głodny albo akcji, a wieczorem nie ma nawet siły usiąść wygodnie fotele mam tak samo jest się dowiedzieć jak przetrwać tak, żeby nie zaniedbać własnej pracy i edukacji dzieci i żebyśmy nie zwariować każdy zasobne i wszyscy razem rodzice w czasach pandę od połowy marca dzieci przebywają w niespotykanym dotąd Rozwiń » wymiarze z rodzicami w szkołach nie ma normalnych lekcji, mimo że rodzice mogą posłać dzieci najmłodszych klas podstawówek na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, a te młodsze do przedszkola i usług rasiści maturzyści mogą przychodzić na konsultacje to większość pozostaje w domach na rodziców niemal w całości spadło teraz nadzorowanie i dopilnowanie zdalnej nauki, ale nie tylko to przyznaje prof. Zbigniew Izdebski seksuolog także doradca rodzinny i pedagog kierownik katedry humanizacja medycyny i seksuologii Uniwersytetu zielonogórskiego oraz katedry bio etycznych podstaw rozwoju i seksuologii Uniwersytetu Warszawskiego my w ostatnich latach jako społeczeństwo w dużej mierze odpowiedzialność za wykonanie badaliśmy szkole nie tylko za nauczanie, ale także mam wrażenie, że wychowani, że niektórych rodzina zapomnieliśmy o tym, że mając dzieci nie jesteśmy tylko odpowiedzialni za to, że jest właśnie ubierzemy tak zaprowadziła przeprowadzimy a, ale ja odpowiadam za cały proces socjalizacji wychowania tak, ale i tam było często zaniedbane ze strony rodziców ze względu na przyjęty styl życia dotyczących ukierunkowania na na pomoc swojej ławce pracujemy od rana nie dba, by wieczorem, a przy wynajmie 1 i w momencie, kiedy my wszyscy żeśmy się panu znaleźli niektórzy zaczęli nadrabiać swoje obowiązki wychowawcze np. rygory, które wprowadzamy wobec dzieci mogą dzieciom nie odpowiada dzieci są do tego nieprzyzwyczajone Renata nieraz rodzice wymuszają pewne zachowania na dzieciach ze względu np. ma ten autorytet rodzicielski, który mają poczucie, że wynika z faktu takiego cała ulica i oczekuję, żeby wiedzieć, gdzie zachowały tak jak mitem, ale na to np. znacznie wcześniej nie zwraca uwagę, a zaczynają zwracać uwagę, o której przychodzi na śniadania tylko dziś na obiad ale dlaczego oni rozmawiać, dlaczego pan został czas w komórkę, dlaczego odchodzi od bało albo co teraz cały czas przy tym komputerze, dlaczego nie czytasz, dlaczego nie chce z nami rozmawiać albo dlaczego tak nam odpowiada rada ma powoduje niektóry rodzina burza konfliktu przyznaje prof. Zbigniew Izdebski naszym gościem jest dzisiaj pani Marta Hendzel właścicielka pracowni z oknem na świat prowadząca kursy edukacyjne dla dzieci młodzieży trening zastępowania agresji trenerka umiejętności miękkich dzień dobry dzień dobry pani Marta będziemy rozmawiać o tym jak zamknięcie szkół z powodu epidemii zwiększyło rolę rodziców w wychowaniu i szczerze mówiąc mam pewien dysonans, kiedy mówię, bo niezaprzeczalnie rodzice są odpowiedzialni za wychowanie własnych dzieci to jest rola zadanie rodziców i tak naprawdę wychowujemy dzieci od początku, pokazując niemowlakowi drzewa samochody na spacerze itd. przytulając, okazując czułość i pozwalając mu np. wyjmować z szafek wszystko co się tam znajduje, czyli my pozwalamy mu się rozwijać wychowujemy od początku, ale potem, kiedy nasze dzieci idą najpierw do przedszkola jeśli ktoś nie wybiera przedszkola to później do szkoły, która jest obowiązkowa i nawet w przypadku edukacji domowej notę nauczyciel też jest trochę mniejszym wymiarze, ale jest to oddajemy dzieci w jaki sposób częściowo też na wychowanie szkoła też jest to też zapisane, że szkoła również wychowuje jest to połączone z edukacją, a siłą rzeczy też dziecko spędza w szkole przedszkolu ile godzin przeważnie kilka godzin sporą część dnia, więc ta wychowawcza rola szkoły jest niezaprzeczalny również i znaczą tak naprawdę polegało do tej pory mówię w czasie przeszłym, bo jednak szkoła nie wróciła na razie jeszcze przez najbliższy czas wiemy, że nie wróci, więc była do tej pory wychowawcza rola szkoły nie tylko szkoły, bo również przedszkoli i jest właśnie w tych placówkach, które dr Beim dzieci wszystkich tych placówek, gdzie tak naprawdę poza nauczaniem jesteś taki element po prostu wychowywanie dzieci, bo śmiem twierdzić, że gdzieś na poziomie już liceum ten aspekt wychowawczy jest dużo mniejszym stopniu widoczny nawet jeśli szkoła próbuje to młodzież operuje natomiast tego była rola tych placówek niewątpliwie rzeczywiście edukacyjna, czyli takim celem zwyczajnie szkoły przedszkola jest to, żeby dzieci po prostu uczyły się oczywiście też właśnie takim aspektem jest aspekt wychowywania, czyli wpajanie dzieciom pewnych reguł pewnych zasad zachowań w społeczeństwie przede wszystkim w grupie no bo nie każde dziecko ma szczęście, że mieszka w wielopokoleniowej rodzinie, gdzie tak naprawdę uczy się takich zasad po prostu w domu często to są dzieci, które nie mają rodzeństwa szkołę dla nich takim miejscem, gdzie mają punkt odniesienia i to co rodzice im mówili mogą jakoś zweryfikować przede wszystkim taki obraz siebie pamiętam kiedyś pracowałam z przedszkolami bardzo intensywnie i wicedyrektorka na Kabatach 1 z przedszkoli powiedziałam, że grupa najmłodsza trzylatków przeżywa taki szok, kiedy wchodzi do przedszkola okazuje się, że wmawiano im w domu oni są najfajniejsze ich rysunek jest najcudowniejsza wszystko jest najcudowniejsza okazuje się, że w przedszkolu potem taki jest 30 i dzieci przychodzi przeżywały po prostu taki jak piszą, że w ogóle nie tylko oni są pępkiem świata, więc tu taka dygresja ale, ale też bardzo ważna funkcja taka, żeby dzieci też złe szerszy obrazek, więc niewątpliwie edukacji niewątpliwie też jest socjalizacja no też nowe jakiś element kulturowy pamiętajmy, że szkoła też po prostu jakiś sposób taki czy inne nie oceniajmy tego, ale uczy dzieci tego jak się uczyć no właśnie metoda uczenia się w ogóle kultura tego uczenia się, bo my teraz obserwujemy w domach mając nasze dzieci przed komputerem naszym swoim własnym i te dzieci są z całą klasą całą grupą i niektóre zachowania mogą być zaskoczeniem dla rodziców prawda, bo tak bardzo nie mamy pojęcia jak to dzieci funkcjonują w grupie, kiedy nas nie ma tutaj coraz jak funkcjonują w grupie, czyli rodzic niewątpliwie może w ogóle obserwować swoje dziecko jak się zachowuje w relacjach z innymi myślę, że do 1 jedno rzecz proszę pojawia, ale w ogóle jeszcze 1 taka rzecz która, która myśli wielu rodziców zaskoczyła, kiedy próbowali tym dzieciom trochę pomóc w nauce w domu, bo wiadomo zdalne nauczanie nie jest tak nie jest takie często nie daje takiego efektu okazuje się, że dziś mają problem goście z matematyką okazuje się, że że, że pewne przedmioty np. matematyka lub pewne rzeczy są już inaczej uczony niż 20 lat temu czy 30 czy 25 i toteż jest zejście taki aspekt, który gdzieś tych rodziców mógł zdziwić zwyczajnie oni w jaki sposób nie do końca o tym, życzą wszystkim mogą pomóc i tu się robi tak po prostu taka dziura, bo dzieci nie dostają tego co jest potrzebne ze szkoły rodzic jednocześnie po staremu nie może wytłumaczyć pewne rzeczy, bo coś, bo teraz inaczej pewne rzeczy uczy ma inna metodyka winny sposób się dochodzi do tych rozwiązań rodzice też w tym natłoku wszystkich obowiązków, które teraz mają w domu moją pracę w domu albo nie mają pracy i muszą szukać albo po prostu tak w czasach kryzysu, który dotknął wiele osób zadbać o pieniądze jednocześnie, zajmując się domem dopilnują tych dzieci i nagle są zdziwieni różnymi zachowaniami np. jak dziecko siedzi w takich zwyczajnych sytuacjach tak jakby nagle nie znali tych dzieci do tej pory nie dostrzegali pewnych rzeczy AAA widzą właśnie teraz, kiedy jesteśmy ze sobą dużo większym wymiarze niż do tej pory czy to może świadczyć o tym, że rodzice dzisiaj w dzisiejszych czasach pracując w takim w takim trybie w takim wymiarze w jakim się pracuje przy takiej intensywności no do tej pory dotychczasowej przed epidemią tak, bo tak naprawdę teraz się wszystko zmieniło właśnie lepszy tej całej intensywności zajęć wyjść wyjazdów, kiedy tak naprawdę ludzie się w domu rzadko widywali albo nie spędzali tak najzwyczajniej ze sobą czasu to czy to było zaniedbywanie czy to się czy można nazwać zaniedbywaniem wychowawczym jest w ogóle daleko od tego czy spółka tego rozwiązania oceniania, bo bardzo łatwo jest właśnie powtarza takie takie hasło taki populizm prawda, że tutaj teraz takie pokolenie, gdzie wszyscy pędzą za pieniądze zaniedbują dzieci tak dalej myślę, że to jakoś niesprawiedliwe też jeśli chodzi o współczesnych rodziców wydaje mi się, że jeśli takie rzeczy jak dziecko nie siedzi czy to jednak mamy okazję te dzieci zauważyć, bo jednak w sobotę w niedzielę jesteśmy z tymi dziećmi wieczorami nie ma nie użyłam słowa zaniedbanie i myślę sobie raczej, że to jest kwestia tego że, że ilość bodźców, które jest zarówno z perspektywy dziecka rodzice jest ogromna i myślę, że po prostu my trochę czasu chęć trochę nie nadążamy zwyczajnie ale, choć zdarza w każdym pokoleniu pani Marto chce tak tak tak to co różni w naszych czasach od tamtych myślę, że jest rzeczywiście to, że internet i to ogromnie zmieniło wszystko, a wnieśli jeśli chodzi o relacje społeczne to bardzo natomiast myślę, że mnóstwo rodziców, którzy po prostu mają bardzo dobre intencje po prostu nie mają umiejętności i dlatego może to z boku wygląda jako zaniedbanie natomiast po prostu tego jest dużo i oni nie wyrabiam się czasowo jak pamiętamy, bo w podstawówce to koszt, bo szkoła, a potem byli znajomi podwórko, a teraz takie wrażenie, że szkoła, a potem są kolejne projekty kolejne zajęcia dodatkowe itd. tak dalej dzieci są takie już pracowały jak już były na etatach na podwórkach dzisiaj tak naprawdę nie ma dzieci tak jak kiedyś podziela ten moment ostatni tak te 3 miesiące, ale inaczej wygląda podwórkowe życie takie wrażenie od od kilku lat właśnie rodzice nie do końca wiedzą jak się zabrać do tej nauki jak to naukę przekazywać pomagać tym i też próbują nagle tak jakoś weryfikować te zachowania dzieci i zderzenie tego z tym dotychczasowymi przyzwyczajeniami może wywołać takie spore turbulencje taką można być metaforycznie chmurę kurzu, czyli po prostu jakieś konflikty no ten trzeba sobie też wyobrazić taki rodzic wcześniej miał po prostu dziecku, które nie zawoził do szkoły dziecko samo szło do szkoły i przez ileś godzin 18 zajmował innymi sprawami czy to był człowiek, który się do firmy czy to człowiek, który miał wolny zawód, ale miał po tzw. Święty spokój mógł się tym zająć 100%, bo nawet ktoś zostaje w domu ale, ale Polski w swoim tempie sobie to wszystko robi natomiast jeśli trzeba pamiętać, że takie dziecko cały czas pod dachem rodzica czy ono ma 7 lat czy 15 to jest po prostu kolejna osoba z dzików zarządzania tak, bo do tej pory było tak jak mój syn piętnastoletni powtarza aktywność w szkole polega na tym, że trzeba było być na lekcji i ktoś oznaczy, że ta osoba była aktywna była po prostu szkole obecność była w tej chwili tak naprawdę, żeby taki nastolatek miał aktywność znaczy obecność musi być aktywny no trzeba sobie teraz wyobrazić, że to ogromny zdeterminowało też to jak bardzo muszą być zaangażowani rodzice to nauczanie muszą się nagimnastykować produkować różne dowody na to, że dziecko jest aktywna, więc to oznacza, że ten rodzic jest dużo bardziej w tym zaangażowany i tu wydaje się, że dziecko w domu, więc jest cały czas ma ma włączony komputer, tak więc jest w szkole, ale tak naprawdę wcale nie nam nawet, że dziecko spokoju może oznaczać musi po prostu spóźniona lekcje, bo po prostu niż łączyło odpowiednim momencie danego programu tak, dzięki którym łączy się z wychowawcą czy z nauczycielami klasę, więc to też wymaga od rodziców no jakiegoś, jakiej takiej czynności, żeby już nie mówi się nadzorze, bo nie każdy taki sposób funkcjonuje w domu natomiast na jakiś czujność wypatrzyć wobec co się dzieje czy to dziecku czy dziecko szkody niż w ciągu dnia, bo jednak rozleniwia takie siedzenie, a tak jak wcześniej rozmawialiśmy też tutaj tych badaniach z dolnośląskiej szkoły wyższej rzeczywiście wszyscy ostatni czas aż 44% nastolatków miał stan depresyjny właśnie z bardzo właśnie możemy też wspomnieć tych badaniach badanie powinny skłonić do obserwacji głębszej swoich dzieci to są rzeczy, o których pani mówiła w naszym podcaście właśnie tych zmianach w zachowaniu, które mogą niepokoić i rzeczywiście widać, że to już duszy jest widoczny w badaniach i okazuje się, że młodzi ludzie rzeczywiście dużo gorzej znoszą to sytuację całą epidemii tną psychicznie tak to badanie pokazało gdzieś, że jeśli chodzi o dorosłych to tutaj było tylko około 303033% dorosłych miało takie stany depresyjne czy też ma w wyniku epidemii czy pandemii prawda, a nastolatkowie nastolatków za 44% rozmawia z synem dzisiaj o tym, mówi wysoki zacząć na takie na takie właśnie wyniki badań o tym, sądzisz zapytam z czego to wynika on mówi też bardzo proste mamo nastolatkowie najważniejsze, że dla nich rzeczą dla nich to jest potwierdzenie grupy czy takie potwierdzenie, że oni są okay żołnierz fajnie, że są atrakcyjni, że są ciekawi czy akceptacja grupy tak ogromna, że jeśli tego nie ma no, a jednak przez to, że i tych kontaktów jest mniej co wiadomo, że ten stan depresyjny szybciej może przynieść jeszcze 1 rzeczy powiedział bardzo ważne, że ludzie mają bliskiego kontaktu bliski kontakt dosłownie fizyczne często też jest taki kontakt na zasadzie chłopak dziewczyna tak jeszcze ludzie którzy, którzy są młodymi parami, lecz potrzebują się przytulać mówi, że to ogromne znaczenie dla młodzieży to też ciekawe, bo tyle mówimy ostatnio o oświacie wirtualnym, które pochłania współczesne pokolenie prawda i częściowo zastępuje no właśnie te osobiste kontakty okazuje ustalenie tak, ale ten bliski kontakt z nim stanowić istotne taka trochę nie do końca na temat czasu mówimy, ale też o tym co uderzyło mu nastoletni syn powiedział że, że plusem tego co się dzieje to jest to, że w tej chwili randki online jakieś portale, gdzie ludzie się poznają nas to nastolatki jak mają zupełnie inny teraz wymiar, bo jeśli ktoś stąd dużo pisać to znaczy, że to nie jest taka przypadkowa osoba, która chce tylko się spotkać raz 2 tylko, że to znaczy to jest osoba, którą można stworzyć coś więcej jak bliższą relację ze wszystkich czeka też obserwację i młodzieży pani Marta, czyli rodzice muszą zorganizować tak, żeby właśnie pilnować czy lekcje są czy dziecko bierze w nich udział no i też przejąć jakością to wychowywanie jednocześnie jak się do tego zabrać tutaj w ogóle po pojawiam się z Facebooka takie mamy gdzie właśnie rodzice dostają dzieci to znaczy rodzice dostają takiemu wiadomo tak drodzy rodzice dzisiaj praca domowa strona to zadanie to takie są takie żarty, że tak naprawdę wszystko to i tak już idzie do ludzi, ale także pani Marto to jest prawda tak tak też mam też mam taką informację ludem właśnie z pracowni, gdzie rodzice my przyszliśmy online w marcu na wszystkie nasze kursy, ale rodzice, którzy dzwonią pytają w sekretariacie różne rzeczy co tak naprawdę wielokrotnie wydawanie tutaj żal mówią, że są wściekli na to, że tak dużo na nich spadło z różnych powodów nie są wściekli tak, bo właśnie tak jak pani, mówi że w ogóle nie przewidywali wiedzieli, że tego będzie tak dużo, ale też, dlatego że mam kiepski sprzęt, że mają też inne sprawy na głowie tak dalej, ale czy do tego zabrać no no właśnie tutaj naprawdę to, jakie emocje budził rodziców to też pokazuje też jak oni w ogóle mają stosunek zarówno do siebie do dzieci do świata tak, bo to jest taka sytuacja, na którą my nie mamy służb po prostu pandemia, więc można nad tym po prostu ubolewać psioczyć i całą energię to zużywać można równie dobrze podejść do tego jak po prostu do sprawy, którą trzeba załatwić, więc trzeba się zorientować co trzeba zrobić jak to się robi, jakie są komunikatory co do tego potrzebna i po prostu podejść do tego jak do do do zadania i co jest bardzo ważna to zawsze powtarzam, że to w jaki sposób my się do tego zabieramy jak tu zostać brzydko ogarniam to jest tak naprawdę lekcja dla naszych dzieci, bo dzieci zawsze uczą się tego nie to co mówimy nie to co robimy, ale z, jakimi emocjami co robimy, więc jeśli my pomożemy im w tym wszystkim usiądziemy zrobimy listę przygotuje jakieś materiały przygotujemy do tego sprzęt i zaszczepione dzieci takie przekonanie, że kraj spośród kolejna sprawa do załatwienia to co dzieci też uczą się takiego podejścia do do życia jeśli będziemy siedzieć mówi się niezbyt pozytywne słowo o nauczycielach o rządzących o dyrektor szkoły itd. tak dalej tutaj dzieci też będą takie przekonanie, że tak się funkcjonuje i że należy zwalać na wszystkich i używać jako tutaj wszystkich wokół ani pyta jak się do tego przygotować przed oczami od razu stanął mi brat oczywiście, że ja wiem, że ludzie różnie funkcjonują akurat mój brat ma szczęście, że projekt menedżerem, więc dla niego w ogóle ogarnięcie właśnie zdolnego uczenia swoje dwójki dzieci, czyli ośmiolatki i 11 latka było, by być proste, bo potrzeb dotarła do projektu zorientował się co jest potrzebne, jaki sprzęt zakupił nawet skany, żeby dzieci te prace, które wykonują od razu skandowały rozwiązanie za każdym razem zdjęcia komórką już tak on to zakładał od razu foldery na Unii tam na komputerach laptopach klimatyczne się one mają laptopy stworzył im system, więc on tak naprawdę ułatwił sobie bardzo życie, ale przy okazji nauczyć dzieci tego jak sobie w ogóle organizować pracę myślę sobie, że to jest bardzo cenną lekcją dla wszystkich dla dzieci też to jest właśnie taki punkt tak naprawdę wychowawczym od razu wychowujemy kształtujemy postawy podejście zachowania metody prawda samemu, działając w tej sytuacji tak, ale tak jak powtarzam działanie oraz to ważne jest czy szybka matryca natomiast to z jakim podejściem my tutaj to robimy jest kluczowe czy robimy z lekkością na myśli nas jako źródło to trochę żartujemy, ale co do zasady to podchodzimy do tego że, gdy szukaj wysoka i po prostu robimy to, żeby zaszczepić dzieciom takiego przekonania, że szkoła właśnie jest beznadziejna, że to wszystko to jest czyjaś wina, bo dzieci będą wzrastać takich przekonaniach gdziekolwiek potem pójdą będą tak postrzega rzeczywistość, a to tak naprawdę prostu robimy krzywdę wejściu do do świata dorosłych potrzeba nam wyłonienie się z chaosu, jeżeli w takim jesteśmy i chyba to jest taki trochę dla nas sprawdzian, bo mnie duży musimy poradzić sobie ze sobą ze swoimi emocjami to tak naprawdę musimy się też poradzić z dziećmi my tak naprawdę zarządzamy trzyma obszarami niegdyś zarządzamy tym co siedzi dziecko dzieje w szkole mówi często są też zajęcia dodatkowe to jednak rzecz równolegle ma projekt pt. nasza praca i trzecią już jest po prostu domu też o tym nie zapominajmy, że jednak jak szliśmy do firm dziecka do szkoły, gdzie często jadł obiad to my po prostu się to bramkarz ma tutaj, aby równolegle musimy to dziecko wykarmić jeszcze znaczka pies do prowadzenia jakieś pranie do powieszenia wiadomo, że siedzimy to czas w domu to też jest więcej bałaganu więcej rzeczy się bierze itd. tak dalej zdarza się dużo takich aspekt myślenie fuzji po prostu, ale wszystko ma dla nas to ogromne znaczenie pani Marty na koniec możemy tylko dodać, że krążą różne teorie na temat tego, o czym świadczy bałagan u człowieka, ale powiedzmy sobie szczerze, że w bałaganie nie da się normalnie funkcjonować ani dobrze pracować, więc to jest chyba podstawa pani bardzo dziękuję bardzo, dziękuję bardzo naszym gościem była pani Marta Hendzel właścicielka pracowni oknem na świat rozmawiałyśmy wspomniały w naszej rozmowie o badaniach przeprowadzonych przez studentów dolnośląskiej szkoły wyższej, którzy zbadali nastroje Polaków i poległ w czasie epidemii badania zostały przeprowadzone w kwietniu w następnym odcinku będziemy rozmawiać o tym kto gotuje sprząta prasuje zajmuje się dziećmi lekcjami, czyli o tym czy pandemia zmieniła podział ról w domach jak jest u was dzielicie obowiązkami po równo czy ten, kto został w domu ma się też dziećmi domem zajmować Piszcie do nas na adres rodzice małpa to krok Kazań rodzice w czasach pandemii podcast Doroty Czarneckiej Her do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RODZICE W CZASACH PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA