REKLAMA

Kiedyś: Przyjedź do Polski, twój samochód już tu jest. Dziś: Przyjedź do Polski, bo tu jest fajnie

Połączenie
Data emisji:
2020-06-04 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Agnieszka Łada z niemieckiego Instytutu spraw polskich Darmstadt dzień dobry Imre będziemy mówić o tzw. barometr Polska Niemcy i o jego tegorocznej edycji może przypomnijmy co to w ogóle jest ten parametr, bo to zdaje się 2 dekady, kiedy Instytut spraw publicznych w Polsce, w którym wiele lat pracowała przygotowuje taki właśnie takie właśnie badanie tak parametr Polska Niemcy to projekt Instytutu spraw publicznych Rozwiń » fundacji nadal nakłada w Warszawie teraz także mieszkańcy do spraw spraw polskich darmo, ale teraz pracuje to jest projekt badający wzajemne postrzeganie się Polaków Niemców we przeprowadzamy badania opinii publicznej reprezentatywne badania opinii Polaków Niemców faktycznie pierwszy raz takie badanie zostało przeprowadzone przez Instytut spraw publicznych w roku 2000, czyli to już jest 20 lat nie od razu nazwa była barometr Polska Niemce wtedy przed wejściem Polski do Unii Europejskiej koledzy instytucje doszli do wniosku, że poza tym, że trzeba się przygotować politycznie gospodarczo trzeba dopisać dopasowywać prawo warto wiedzieć jak postrzegani są Polacy Polska w innych krajach Unii Europejskiej, kiedy Polska jeszcze nie była jak inne narody są postrzegane w Polsce zrobiono wiele takich badań co myśleli o Polakach Hiszpanie Francuzi Niemcy, ale to właśnie badania Polsko-Niemieckie zostały kontynuowane były kontynuowane i kilka lat później, kiedy ja też była w Instytucie nadaliśmy temu nazwę barometr Polska Niemcy no bo te to atmosferę w relacjach polsko-niemieckich mierzymy regularnie, więc ich podkreślić wagę tych pomiarów jako taką serię na faktycznie po 20 latach ukazała się w tym roku specjalnie duża obszerna edycja na po też jest co w tym roku analizować w tych relacjach polsko-niemieckich to co było głównym Heil IT jeśli chodzi o relacje polsko niemieckiej edycji 2020 na przede wszystkim takie 22 spostrzeżenia co ona pewnie nie dziwi polskiej stronie poniemieckiej warto znowu to przypominać, że historia odgrywa naprawdę dużą rolę w tych relacjach w opinii publicznej w tych relacjach Polacy mają coraz więcej skojarzeń z Niemcami związanych z historią coraz bardziej zaś częściej nas więcej Polaków uważa, że ta historia jest bardzo ważna w relacjach polsko-niemieckich to jest o tyle Highline, że z biegiem czasu można wypowiedzieć się ta historia ośrodka odchodzi w tło, ale tak w Polsce nie jest, dlaczego to pewnie zaraz możemy porozmawiać, a drugim takim dodatkowym smaczkiem tegorocznej edycji było to, że zapytaliśmy badanych z jakich źródeł czerpią państwo wiedzę na temat polityki w tej telewizja prasa radio, a jeżeli tak to jakich konkretnie tytułu i tutaj nie mogliśmy skrzyżować te pytania odpowiedzi z odpowiedziami na poszczególne inne pytania na mogliśmy stwierdzić czy widzowie media publiczne, zwłaszcza telewizji publicznej różnią się opinia o Niemczech z 2 wobec widzów np. TVN Polsatu jak to jest po stronie niemieckiej czy to tylko typu i też dość zabawne prawda jak się popatrzy na to z czego czerpiemy nawzajem sobie wiedzę pokazuje myślę przede wszystkim to, że jednak Niemcy bardziej czytają gazety chyba mają lepsze media publiczne po prostu tak to jest 1 z tych wniosków z syreną nie da się ukryć ciało sformułować faktycznie oczywiście nie dziwi, jeżeli ktoś przygląda się w ogóle Niemcom to wie, że media w Niemczech czytelnictwo gazet jest o wiele bardziej popularne niż w Polsce tam o wiele bardziej nam jest popularny prenumerować nie gazet czasopism jak gospodarstwo domowe, bo w Polsce to przede wszystkim prenumeruję instytucje firmy rzadko kiedy poszczególni obywatele w Niemczech to jest normalne, że nie ma po prostu pod drzwiami gazetę regionalną jakąś ogólną niemiecką i to wychodzi w badaniach, że Niemcy czytają więcej prasy też prace się częściej dowiadują o Polsce niż odwrotnie niż Polacy w Niemczech, a druga rzecz to faktycznie bardzo wyraźnie wyszło, że to, jaki program telewizji ogląda w Niemczech właśnie nie odgrywa roli w Polsce przy każdej odpowiedzi właściwie można było zobaczyć, że badania obron, którzy oglądają TVP mają inne zdanie niż ci, którzy oglądają stacje prywatne, jeżeli chodzi o liczby to wygląda to tak, że Polacy czerpią wiedzę o Niemcach z niemieckich polskich filmów seriali najczęściej te 31% odpowiedzi programy telewizyjne w Polsce to jest 30% potem 24 gazety czasopisma potem coraz mniej portale internetowe książki czy jakieś inne media natomiast w przypadku niemieckim jest odwrotnie programy telewizyjne w Polsce to jest prawie połowa odpowiedzi czy 48%, a gazety 35 zaś te filmy seriale, których my się utrzyma naszych zachodnich sąsiadach tylko 8% więcej niż zupełnie inaczej mają ustawione źródła wiedzy tak faktycznie no możemy oczywiście to Sieczka próbować sobie wytłumaczyć, że no właśnie tym czytelnictwa gazet w Niemczech czy czy faktem, że jakieś filmy niemieckie może są bardziej popularne u nas niż odwrotnie, ale to oczywiście zastanawiające jak pomyślimy no przecież polskie filmy nie Polska literatura, bo tam daliśmy też książki ceni specjalnie się przebijają do niemieckiej świadomości Olga Tokarczuk jej Nobel czy reżysera, że Wajda Polański to są nazwiska w tym świecie takim elitarnym krążą w Niemczech jednak to nie są High light jest się czerpie wiedzę o Polsce raczej zostaje leczy kręgach elitarnych przeciętny Niemiec nie wie o tym, lub nie kojarzy tego z polską pamiętajmy, że pytamy się postrzeganie, czyli o to czy ktoś kojarzy, że ten film był polskim filmem, że ta książka była książka z polskiego autora, bo to też jest jeszcze inna sprawa na ile jest świadomość Aes z jakiego źródła pochodzi dane dzieło to jest oczywiście pytanie o to czym nam się potem zaczynają te kraje kojarzyć to znaczy to też jest pewien rozdźwięk między Polakami Niemcami, bo nam się jednak głównie Niemcy wciąż kojarzą z historią i to tą najmroczniejsze 30% na hasło Niemcy odpowiada okupant najeść co to jest zdaje się wzrost tak zadaliśmy takie pytanie może też słuchacie sobie szybko też na nie odpowiedzą otwarte co się panu pani kojarzy jak pan słyszy słowo Niemcy ofertę pytanie czy skojarzenia można było podać i do tych 1000 ilu skojarzeń, bo 1000 respondentów maksymalnie 3 skojarzenia oczywiście nie wszyscy podaje skojarzenia dopłacały cały zbiór skojarzeń jakoś podzieliliśmy faktycznie 30% z tych skojarzeń wszystkich skojarzeń te padło tak w poszczególnych słów wyrażeń to 30% wszystkich skojarzeń było związanych z wojną okupacją naziści Hitler obozy koncentracyjne napad najazd agresja bardzo emocjonalne negatywnie nacechowane sformułowania i to z tą najnowszą historią to nie raz pali może Krzyżacy, ale reszta była naprawdę druga wojna światowa co ciekawe po niemieckiej stronie było odwrotnie ta grupa skojarzeń historycznych stanowi 7% wszystkich skojarzeń, czyli tata tata statystycznie to jest zupełnie długa druga część skali to jest jedno z najmu no jednak statystycznie rzadziej te skojarzenia Niemców padały, ale to co wydaje się szczególnie interesująca i w pewnym sensie niepokojące to znak to, że nam ten odsetek rośnie też się popatrzy na kolejną edycję barometru no to widać wyraźnie, że po prostu coraz więcej Polaków uważa, że okupant najeźdźca mimo tego, że musi jednak oddalamy historycznie od tych wydarzeń coraz bardziej to coś się dzieje z tą polską pamięcią tutaj można powiedzieć Polska polityka historyczna jednak wyraźnie daje o sobie znać, że 21% 2016 roku 30% 2020 w ciągu 4 lat mamy skok o 9 punktów procentowych dysk gigantyczny skok tak to to jest już naprawdę duży skok i i nie można tego tak po prostu zostawić się ale, ale notuje oczywiście kilka kilka powodów jak najbardziej wspomniana przez siebie polityka historyczna, czyli ten fakt, że temat drugiej wojny, zwłaszcza cały czas jest przywoływane przez media publiczne przez instytucje państwowe przez polityków ekspertów dziennikarze jednak przede wszystkich przede wszystkim te kręgi zbliżone do do obecnych elit rządzących oczywiście możemy dodać łyżkę powiedzieć, że rok 2019 też przeniósł takie dodatkowe zainteresowanie burę wielu rocznic okrągłych w związku z tym, że taka neutralna na udane powód myślę, że ktokolwiek byłby u władzy to jednak ten temat przy okrągłych rocznicach zawsze się pojawia to jest normalne natomiast tak duży skok powoduje że, że faktycznie trzeba to jednak przypisać też obecnej retoryce no i tak jak wspomniałam sprawdziliśmy czy respondenci tu się dzielę na tych, którzy oglądają media publiczne prywatne przede wszystkim telewizję, bo na pamiętajmy, że najwięcej osób wskazało telewizję takim pytaniu właśnie oglądać telewizję radio prasa zadaliśmy osobno takie pytanie czy staż pracy czy słuchasz Radia no i mogliśmy najwyraźniej zauważyć, że ci, którzy oglądają TVP częściej zwracają uwagę na wagę historii we wzajemnych relacjach no tutaj skojarzenia w związku z tym wzrost może być także przypisane temu Faktowi 1417 za chwilę wrócimy do rozmowy z 1424 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami dr Agnieszka Łada z niemieckiego Instytutu spraw polskich w Darmstadt dzień dobry jeszcze raz pragnę wracamy do naszej rozmowy barometr kolejnej edycji barometru Polska Niemcy 2020 czy już właściwie druga dekada się kończy, kiedy oglądacie historycznie jak też relacje Polsko-Niemieckie i wzajemne sentymenty przedstawiają powiedzieliśmy za zatrzymaliśmy się na takim bardzo znaczącym niepokojącym wzroście postrzegania Niemców głównie przez pryzmat historii przez Polaków tutaj warto odnieść to do tego w jaki sposób Niemcy patrzą na Polskę tu też jest bardzo ciekawy wzrost może nie tak imponujące jak w naszym wypadku, gdzie jeszcze 4 lata temu tylko 21% respondentów opowiadało, że Niemcy to okupanci najeść cały dzień to już 30%, ale też interesujące w 2016 roku 23% Niemców na pierwsze skojarzenie z polską mówi turystyka kultura, a dzisiaj mówi 29% 3 i jakiś wielki paradoks wielki rozjazd nam się tu szykuje, dlatego że Zetki coraz częściej Polacy mówią, że jeżeli Niemcy to uparty najeźdźca, a Niemcy jak rozumiem traktują nas jako 1 powiedziałbym z rozlicznych ofert kulturalnych jak sądzę też turystycznych w Europie co moglibyśmy jakoś wykorzystać cele i będziemy takie nastawienie na czarno widzę na faktycznie w tej grupie przede wszystkim te są skojarzenia turystyczne mniej nawet kulturalne ale, ale turystyczne padają ba bada bardzo wiele sformułowań typu piękne krajobrazy wypoczynek korzystne cenowo wypoczynek piękne Wybrzeże Mazury pada padają nazwy miast Warszawa Kraków Gdańsk to są skojarzenia naprawdę turystyczne pokazujące, że Polska jest atrakcyjnym krajem, że teraz więcej Niemców jeździ tam na urlop i to jest na pewno potencjał bardzo warto wykorzystać tutaj dodaje w nawiasie jak będzie mieć zamknięte granice NATO średnia to wykorzystujemy, ale też ja wiem oczywiście to granica to 1, ale to jest też oczywiście pytanie o to czy w ogóle poza dostrzegamy ten potencjał uczymy się teraz drużynę zamykamy swoich jakiś takich trochę obsesyjny jednak mniemania o tym co ten sąsiad niemiecki rząd chce zrobić niestety tak jest czy ta retoryka nie pomaga to znaczy, jeżeli będziecie patrzeć na niemieckiego turystę pt. przyjechał nie jest mi się kojarzy nazistą Hitlerem okupacją na to oczywiście to nie jest najbardziej gościnne przyjęcie takiego turystę i na pewno atmosfera taka, jaka jest budowana nie pomaga natomiast prawy ma wspaniały potencjał także to, że Niemcy doceniają, że jest wartego w Polsce zobaczyć także Polska właśnie kultura w tej strony zwiedzania jest cena no tej korzystają także w tej grupie Polski sport tutaj polscy piłkarze to jest też bardzo wielki skarb pod tym względem to, że takie wizerunkowe NASA soft Power można powiedzieć, że nazwisko na oko danego piłkarza zrobi karierę w Niemczech ta jest Lewandowski wcześniej to był Podolski ileś lat temu no to ma też oczywiście znaczenie, bo to są skojarzenia z kolei młodszych pokoleń osób może niekoniecznie my znają Polskę inaczej, ale jednak im się tak Polska przez taką reklamę pozytywnie o tym trzeba pamiętać myśląc jak mamy ten wizerunek Polski poprawiać jak budować coś naprawdę Polska Power i bardzo warto taką z tego korzyść, a to ciekawe to, że jeżeli popatrzymy na skojarzenia Niemców z polską to ewidentnie taki chyba największe spadek największa zmiana postrzegania Polski przez Niemców dotyczy takich 2 obszarów, czyli z 1 strony to takie poziomy historyczne skojarzenie ten szlak WORD mówiące o polskiej gospodarce, która miała oznaczać Polski bałagan właściwie brak dezorganizację i synonim Polski jako kraju nieporządku to bardzo wyraźnie spada w 2016 roku 11% Niemców tak mówiło się tylko 4, więc widać jak mimo tego, że naprawdę nie inwestujemy w dobry wizerunek Polski w Niemczech to on tak poprawia i druga rzecz 2016 roku też nie rozumie, dlaczego tak się stało, że co pomoże wyjaśnić politykę wzajemne relacje to było to co zdefiniowała skojarzenia z polską dzisiaj to jest tylko 7%, czego się bierze no tutaj jednak drugie da się wytłumaczyć to znaczy ten etat pierwsza grupa czy ten kraj właśnie bałaganu przestępczości to to było te lata jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej ta Polnische wiersza i po polach złodziej to pada jeszcze nie powiem, że w ogóle tego nie było, ale tego jest mniej, bo też faktycznie mniej o tym, się słyszy ta przestępczość spadła i tanie i wreszcie zaczęto mówić, że to jest niekoniecznie jak samochód prowadzono w stronę Polski to znaczy, że Polak ukradł i czasie było takich jak to taki dowcip prawda pojedzie do Polski na wakacje twój samochód już tam jest taki jest na trasę kończy, bo jej dom Polski na wakacje, bo warto, bo tanio, bo ładnie na całe szczęście tato tak można, by skreślić z treści te wyniki natomiast, jeżeli chodzi o politykę, a też bardzo bardzo konkretne lata badaliśmy 2016, czyli dokładnie środek debaty o kryzysie migracyjnym dokładnie moment, kiedy Polska powiedziała nie przyjmowaniu uchodźców i dokładnie wtedy bardzo duża, a w Polsce było w niemieckich mediach było także o Polsce duża, bo była zmiana rządów play Niemcy nie bardzo rozumieli, bo bardzo dużo tekstów na ten temat i to odbiło w postrzeganiu, bo to jest bardzo specyficzne w Niemczech jednak te badania pokazują po raz kolejny jak wielką rolę odgrywają media w postrzeganiu, zwłaszcza Polski w Niemczech, ale także Niemiec w Polsce widzimy na tym na tej mojej realizacji, ale w innym razie lat jak musiały się dowiedzieć co się wydarzyło takiego to teraz patrzę na takie wykresy historyczny wzajemna niechęć i sympatia do sąsiedniego społeczeństwo w latach 20002020 i to one są w zasadzie lustrzane dla Polski zdaniem jest aż paradoksalne, kiedy w 2005 roku 45% polskiego społeczeństwa bo, bo był entuzjastą halo słyszy się Ala no i co teraz ale, ale na chwilę coś myśmy nie słyszał nawet nie słyszeli jak ja niestety nie nawoływała nas, więc jeszcze raz powtórzę została sympatia nie było twoje pytanie tak jest wielka zmiana, że Niemcy nas lubią nagle bardziej, a my lubimy Niemców mniej to jest też specyficzna zmianami zapytaliśmy zawsze pytamy o Niemcy i Polaków drugim kraju, ale na tle innych narodowości widzimy bardzo ciekawą zmianę Niemcy wobec wszystkich narodów teraz wykazują większą sympatię, a Polacy wobec wszystkich badanych narodów wykazują wie mniejszą sympatię niższe 2 lata temu 4 lata temu, czyli tej Polacy zostali bardziej tacy niechętni generalnie, a może neutralni, bo to jest ciekawe te Polska Polska sympatia spadła nie, dlatego że mniej lubimy bardziej nie lubimy tylko do tych uczuć nie ustala czy Niemcy nie są nam ani mija nie mieli gdzieś tam są pośrodku takiej tak samo wobec Amerykanów Brytyjczyków Francuzów Niemcy generalnie bardziej lubią nas wszystkie badane narody bardziej otworzyli myślę że, toteż jest kwestia takiego większego dystansu do po tym kryzysie migracyjnym, kiedy tylko po kryzysie waha się tak niemieckie społeczeństwo zamknęło i było trochę zmęczone tym nadmiarem otwartości ten znowu myślę też te uczucia też poprawiła, ale zaściankowe to jest skokowe, bo to można powiedzieć kryzys migracyjny to jest tak mniej więcej pierwsza połowa drugiej dekady 2001. wieku, czyli około 1415 prawda wtedy rzeczywiście leciutki spadek taki ich sympatii wobec Polski celnie tak znaczące, po czym w 2000201820 dwudziestym rokiem jest skok prawie o o 20%, więc to jest niesamowite wręcz tymczasem u nas jest spadek tej sympatii też o no dobrych kilkanaście fakt, że te są niesamowite skoki oczywiście trzeba pomysł zobaczyć co będzie kolejnym roku, bo zawsze musimy poczekać jak to jak to się rozwija natomiast na pewno właśnie można wytłumaczyć to nie jest tylko wobec Polaków wobec Niemców można to jednak no, jakby to jest spójne poniemieckiej stronie innymi badaniami, że Niemcy w ogóle są bardziej tacy otwarci i jakby chętni do Lubienia do do współpracy to jest jakoś spójne polskiej stanie zwróćmy uwagę też, że to jest znowu pokłosie debat publicznych, które nas otaczają znowu, kto z Polaków badanych mniej lubi Niemców widzowie TVP zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości i to jest jednak pokłosie polskiej stanie na pewno tego co słyszymy w debatach publicznych pamiętajmy, że postrzeganie nie zmienia się od razu to nie jest także zaczynam, o czym mówić i natychmiast takie uczucia są inne im tak samo było przy badaniu 2008 roku tam też po polskiej stronie nagle nastał większy sceptycyzm, ale rządy Prawa i Sprawiedliwości już minęły tylko, że dopiero po pewnym czasie to widzimy tak samo teraz po polskiej stanie pewne zmiany zaszły nie natychmiast, kiedy pewna retoryka zacięła się być mocniejsza po pewnym czasie tak działa generalnie psychologia społeczna tak psychologię społeczeństwa takie reakcje są po prostu troszeczkę opóźnionej moim zdaniem to to to jest związane z obecnymi debatami no tak to jest taka też takie powolne przesączania się treści, które gdzieś krążą wokół nas nawet sami zauważamy, kiedy zaczynamy powtarzać, więc w pewnym sensie to, ale trzeba zaznaczyć chyba warto o tym, pamiętać jednak, że taki spadek spadki sympatii wobec Niemców tam mamy drugi w dziejach barometru to znaczy pierwsza była pod koniec rządów prawa i sprawiedliwość służbowej w jak badaliśmy co się zmieniło pożąda, kiedy już rządów nie było to badanie było naprawdę tuż po i te wyszło tak samo teraz wychodzi po tych kilku latach miasto jest ta jest bardzo pocieszające to nie pytaliśmy o sympatię do narodu do ogółu Niemców nie lubię Niemców albo nie nie lubię ich w sensie nie to, że ich lubię tylko gdzieś tam neutralne mam uczucia, jeżeli nie pytaliśmy akceptację poszczególnych rolach społecznych czy wyjście zaakceptował Niemcy jako ujęcie radnego w mieście szefa przełożonego sąsiada to tamte ten poziom akceptacji bardzo wysoki Polski stanie on nawet delikatnie wzrósł dlaczego, bo tam chodzi o konkretne osoby konkretnej jednostki no wyobrażam sobie, że sąsiadem jest Niemiec nie ma nic przeciwko temu na moim szefem Niemiec sami to przeszkadza, ale nie lubię tych Niemców albo ci Niemcy są obojętni tak nie darzy ich sympatią ale, ale jedzie Niemiec, jeżeli będzie oka to dlaczego nie myślę, że to jest pocieszające, że tutaj, jeżeli mamy konkretne przykłady na myśli to jest pozytywnie i to pan niezależni to aż tak głęboko można tak powiedz jak ważne są kontakty osobiste i ta wiedza taka bezpośrednia nie tylko czerpana z mediów czy taka ogólna ktoś posiada dziękuję bardzo, aktora mieszkała z niemieckiego Instytutu spraw publicznych w Darmstadt była z nami 1437 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizowałam wczoraj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA