REKLAMA

Jutronauci 2020: jak pandemia zmienia szkołę?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-06-05 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
28:00 min.
Udostępnij:

6. odcinek podcastu w programie "Jutronauci: świat po pandemii". To pierwszy taki rok szkolny od wielu dekad - dzieci nie chodzą do szkół od marca, a matury startują 8 czerwca, czyli ponad miesiąc po tym, jak zakwitły kasztany. Czy uczniowie mogliby zdawać te końcowe egzaminy dojrzałości tak samo, jak przez ostatnie trzy miesiące pisali kartkówki i testy, czyli zdalnie? Edukacja zdalna pogłębiła podziały społeczne i zaczęła podmywać tradycyjną relację między nauczycielem i uczniem, ale czy mimo to lekcje przez internet nie stają się nową normą? I czego potrzebujemy, żeby skutecznie uczyć się w takiej szkole przyszłości? Vadim Makarenko rozmawia o tym z Przemysławem Staroniem, nauczycielem i wykładowcą, uhonorowanym tytułem Nauczyciel Roku 2018, oraz Jarosławem Sroką, członkiem zarządu Kulczyk Investments. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
reklama partnerem podcastu i programu jutro nauczyć jest Sebastian Kulczyk to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w kolejnym odcinku podcastu jutro na świat pandemii o tym jak zmieniają się różne dziedziny naszego życia rozmawiamy jutro tam, czyli wyjątkowymi osobami, które odkrywają przyszłość z czytelnikami wyborczej ósma 10 podcast gazety wyborczej nazwał Vadim Makarenko jestem redakcyjnym szefem programu internauci, a moimi gośćmi są dziś Przemysław Rozwiń » Staroń nauczyciel wykładowca z wykształcenia psycholog i kulturoznawca z 2018 roku nauczyciel roku uczy w drugim liceum Ogólnokształcącym w Sopocie oraz Jarosław Sroka członek zarządu Kulczyk Investments ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej rynku mediów wieloletni dziennikarz oraz redaktor naczelny polskich gazet gospodarczych m.in. gazety prawnej Pulsu biznesu czy tygodnika Newsweek Polska dzień dobry dzień dobry dzień dobry cieszę się, że spotykamy w takim gronie dziękuję panu za czas zaczynamy odważnego bardzo tematu wkrótce matury kolejne renomowane uczelnie ogłaszają przeniesienie całych roczników na tryb zdalny, a więc również egzaminy będą odbywały w trybie zdalnym w Polsce startują matury odbywają się jednak w trybie listów i tutaj nasz resort edukacji nie zdecydował na taką radykalną innowację i mam takie pierwsze pytanie do Przemka Staronia, który z nauczycielem czy potraficie wyobrazić zdalne matury jestem w stanie sobie wyobrazić bardzo wiele rzeczy, nawet jeżeli ktoś, mówi że nie jest możliwe trzaśnięcie obrotu tymi drzwiami ja mówię, że to nie jest możliwe, że w sumie nie zrobi, a zwłaszcza, że centrum kreatywności i założenia, że nie ma tak naprawdę problemów nie rozwiązania są tylko problemy, które są zwrócony plecami, więc wyobrazić sobie z tym stanie absolutnie zresztą jakiś czas temu z Januszem partnerem dla Onetu rozmawiam o tym jak można przeprowadzać egzaminy z takim trybie online natomiast to, że jest w stanie sobie wyobrazić to jest jedno natomiast to czy ja bym poparł np. teraz wprowadzenie zdanych matur nad zupełnie druga spała inna sprawa no i tutaj raczej nie z tego względu, że jest to tak radykalna zmiana za wymagałaby absolutnie wzięcia pod uwagę bardzo wielu czynników i spojrzenia bardzo wielowymiarową natomiast nasz rząd nie czarujmy się do ekspertów w zakresie w zasadzie czegokolwiek nie należy, więc to być naprawdę musiał zostać powierzone ekspertom takim, że tak powiem mu dyscyplinarnym, bo to musieliby być bardzo mocno zaangażowani to wszyscy ci, którzy znają się na wszystkich zagadnieniach związanych z cyfryzacją cyfrowym bezpieczeństwem ENA, a to wymaga czasu tak jakby ogólnie myślę, że jest to jak najbardziej do wprowadzenia kiedyś syn jestem w stanie wyobrazić natomiast absolutnie nie w tej chwili po prostu kompletnie do tego nieprzygotowani to szybko chciał dopytać jest tylko kwestia technologiczna kwestia bezpieczeństwa również kwestia, iż tradycji nawyków umiejętności na zdobycie, których potrzeba Niewiem lat nie myślę, że to jest to i to to znaczy zawsze trzeba spojrzeć nas takie czynniki, które fundamentalny sposób decydują o jakości przeprowadzenia różnych procesów i myślę, że kluczowym czynnikiem właśnie kwestia cyber cyberbezpieczeństwa cyber uczciwości itd. z kwestii za tradycją jest czymś osobnym to znaczy chodzi o to, że na ja zawsze bardzo wszystkim argumentom Traditional to znaczy, że zostaw coś, bo zawsze działało też OKS no nie nie ten argument jest o tyle błędne dlatego nieżyciowe, że on, jakby próbuje uzasadnić coś tylko włącznie z faktem, że coś kiedyś było to wtedy działało niema potrzeby tego zmieniać natomiast, jeżeli spojrzymy na to tak wielowymiarową oczywiście możemy zauważyć, że tak oczy jasne na tradycje są tutaj bardzo fajne tak dalej szkoda, bo pewnych tradycji odchodzić z jasno ja wyrażam w ten sposób, że jako, że zadaniem edukacji powinno być przygotowanie człowieka do życia w niezwykle dynamicznie zmieniającym się świecie płynnej nowoczesności i dostosowanie, jakby jego do tego, żeby mógł się adaptować przeróżnych warunkach zmiany to uważam po prostu, że absolutnie powinniśmy jak badać co przynosi świat i dostosowywać do tego nasze możliwości nie patrząc NATO w tym momencie, że jej coś kiedyś było szkodach natomiast absolutnie uważam, że pewne rzeczy mogą współistnieć to znaczy chodzi o to, żeby nawet nie tyle powiedzieć dobra rezygnujemy na zasadzie takiego fałszywego dylematów albo stare matury czy serialu, który tradycyjna, bo ona, że rezygnujemy z tych matur z tradycyjnych i teraz rzucony na online to może być po prostu jako forma, która będzie formą wspierającą dodatkową równoległą itd. Jarosław Sroka jako ojciec dobre sobie, że dzieci w wieku maturalnym popierasz zdanych matur poparłoby dziś zdalne matury nawet czuje się pewnie ekspertem, dlatego że ten maturzysta z długą brodą w związku z tym mam jakiś pogląd ja tak sobie, słuchając tych słów myślę o tym, że być może patrzymy na całe to wyzwanie na cały ten problem z perspektywy naszego pokolenia, czyli tych, którzy tematu już za sobą mają, gdybyśmy zapytali tych, którzy maturę w tym roku zdają albo będą zdawać za rok 510 wydają się zdana matura reżimach nadzoru sztucznej inteligencji wiary i czegoś sobie tam możemy myśleć dzisiaj, jeżeli chodzi o dostępność środków technologicznych będzie absolutnie standardowymi rozwiązaniami ten przełom, który obserwujemy dzisiaj, jeżeli chodzi o właśnie zaangażowanie młodych ludzi świat cyfrowy spowoduje, że takim naturalnym elementem tej nowej normalności cyfrowej będzie też matura zdana, siedząc przed laptopem czy komputerem będziemy to w eleganckiej białej koszuli krawacie, ale nadal pewnie w klapkach szortach i zdawać matematykę język jako ojciec tegorocznej maturzystki mogę wam powiedzieć co tegoroczni maturzyści co myślą w sprawie matury teraz hurra nie ma chętnych to tyle, a czy zdalnie czy First Wave to jest mniej istotne Przemek mam inne jeszcze by zmiana stanu maturze, ale problemy zdalnej edukacji ja widzę, że ona po pierwsze, pogłębiła podziały społeczne nagle widzieliśmy wiele rodzin nie może sobie po prostu na nią pozwolić brakuje odpowiednio wydajnego sprzętu odpowiednio szybkiego internetu albo wystarczającej odpowiednio wydzielonej powierzchni nawet w domu prawda rozdane edukacja ułatwiła nam jak się okazało rajdy na lekcje tzw. czyli poniżanie nauczycieli na niespotykaną dotąd skalę przez osoby kompletnie obce, które wbijają na te komunikatory bez zapowiedzi prawda zdalną edukację też zaczął jakąś taką dziwną transformację więzi między nauczycielami uczniami zamieniła nauczycieli trochę takich ziomków z internetu ten dystans między uczniem nauczycielem się bardzo skrócił mam wrażenie, a jednak zadam pytanie czy dalsza edukacja może stać nową normą Jarek z chwilą powiedział, że zdali matury będą nową normą czy mam jakieś bariery naprawdę nie do przeskoczenia twoim zdaniem japoński rząd pominął taki moment jak za członków byłem na europejskim szczycie edukacyjne w Brukseli to miecz mają taki panel z ministrami edukacji z różnych krajów dotyczące właśnie roli nowych technologii osiągniętej w edukacji i pamiętam, że ja powiedziałem, tak więc zdanie, że najważniejsze narzędzie pracy nauczyciela jest jego własną osobowość, a celem jest budowanie relacji z uczniem i tak jak istota, bo tylko w relacji jak pokazują różnego rodzaju badania z zakresu tylko w terapii także dopiero tworzymy tę relację bezpieczną syntetyczną wspierającą no to wtedy może zaś zmiana i pamiętam, że to zostało przyjęte z takim realnym naprawdę aplauzem i poproszony o pociągnięcie tego, więc stwierdziłem, że jakby to wszystko jest narzędziem tak jakby świat jest taka czasami mówi 1 wielka ulica, dokąd nas, gdzie można kupić naprawdę fantastyczne rzeczy różdżki w ogóle i cudowne wspaniałe gadżety z i świat w tym rozumieniu jak mówił minister w koło swej filozof jest skrzynką z narzędziami czym rzecz to właśnie wtedy powiedział jasno, że trzeba z tego z tych narzędzi, które mamy świecie korzystać maksymalnie się tylko ta pamiętając, że najważniejsza jest ważnym narzędziem jest naszą osobowość i wcale zbudowanie relacji, jeżeli mamy zachowany z jak to właściwe spojrzenie takie NATO to naprawdę tutaj wiele rzeczy jak upraszcza tak chodzi tylko o to, że pamiętać, że to są narzędzia w przypadku rzeczywistości cyfrowej mamy, jednakże pewien no można powiedzieć ma problem, bo rzeczywistość cyfrowa nie jest tylko narzędziem ona jest pewnym sposobem funkcjonowania to znaczy chodzi o to, że jeżeli mąż chętnie się zastanawiam czy rząd na zajęcia nie figurkę fanką pop Harry Potter czy rząd klocki lego oczywiście dostałem się doborem narzędzi natomiast, jakby rzeczywistość cyfrowa jest budowana nasz metabolizm informacyjny dlatego też, jakby ona rzeczywiście nie można sprowadzić tylko włącznie tutaj jakiegoś po prostu narzędzia to mówię, bo dla mnie kluczowa sprawa ona jest takim narzędziem do kwadratu bym powiedział i ona biorąc pod uwagę, że naszym sposobem życia ona będzie nieustannie coraz większą formą i by sposobu życia będzie trochę je, by w takim zaś par excellence agorą nagle będziemy się spotykać tak dalej dlatego trzeba powiedzieć jasno, że zdalna edukacja jak zresztą wiemy od dawna było kilka Stanów np. zaczął wykonywać media społecznościowe do pracy uczniami wtedy pamiętam, że zdarzało się, że ktoś donosił na mnie do Dyrekcji ja gram z uczniami na Facebooku oświadcza trochę zmienił z, kiedy wciąż obecna czata jako narzędzia edukacyjnego tak samo, że w ogóle co już w ogóle kompletnie Staroń odleciał i zawsze mówię, że tego nie unikniemy tak to te narzędzia IT on po prostu, kto w Polsce raczej mówi Kik no one one po prostu budowane jako całokształt, kiedy kilka temu było spotkanie nauczycieli roku ze świeżą jeszcze wtedy pan minister Anną Zalewską, kiedy w ogóle chcieli, aby wskazać, że ta reforma, której zaczyna się mówić to nie jest dobry pomysł to 1 z naszych nauczyciel roku Marcin Zaród nie mógł dojechać do spotkania nie łączyć oczywistym poprosił o to spotkanie z telekonferencji ona wyraźnie wyraża zgody z bardzo wtedy dla mnie takie charakterystyczne, że jeżeli ministra edukacji nie pozwala na telekonferencje no chyba tutaj mamy do czynienia z kimś takim myśleniem no trochę tak jakby anachronicznym i niestety ministerstwo nasza w żadnym wypadku nie zajęło się tym wciągu ostatnich było jeszcze ciekawsze sprawy dla nich jak terroryzowanie szkół z powodu organizacji tęczowych piątków i gdyby zostało zrobione w odpowiednim czasie no to teraz byłaby zupełnie sytuacja w momencie, kiedy wybuchła pandemia la się okazało, że trzeba przez edukację dawno, że tak naprawdę w ogóle pojawiło się tyle problemów, o których sygnalizowaliśmy Super belfra m.in. tak dalej już wcześniej no po prostu się okazało właśnie wykluczenie cyfrowe jest bardzo duże znikające lekcjach niemożność oddzielenia takiego przeprowadzenia tego podziału kraju balans tak, bo w tym momencie moja sypialnia staje się miejscem pracy zaburza się 10 higiena psychiczna, jeżeli chodzi o nauczyciela ucznia jak zawsze podkreślam, że nauczyciel powinien być i stwarza taką rzeczywistość można sobie takich rajdów przyjacielskich, ale absolutnie nie może być jego kumplem tak to są zupełnie różne sprawy i rzeczywiście tutaj, kiedy nauczyciel po prostu nadal kontakt tylko przez internet może ich w ogóle nie rozumiem zresztą wcale nie są z tego szkoleni takiej, jakby powiedzieć kultury organizacji, jaką jest no może potraktować organizacja literat organizację socjolog tu obecnego tam itd. w tym momencie rzeczywiście oni wiedzą jak to zrobić i mogą sprawiać wrażenie takich członków bez internetu i te problemy wszystko wybuchły teraz gmina przez to, że my oddolnie nauczyciele samorządy rodzice dyrektorzy uczniowie uczennice dziennikarze edukacyjny musieliśmy nieustannie być następ, by ją tłumaczyć społeczeństwu, że tu jest problem to nie o to chodzi, a no właśnie przemyślana i po to jest problem oka jest problem, ale tylko Reasumując, będzie to nowa norma czy jednak część tych barier, które wymieniłem są nie do przeskoczenia ja uważam tak jak mówię już wcześniej Wadim, że my tak nie unikniemy i edukacja zdolna ona już jest nową normą i tak kluczowe jest to, żebyśmy my mając świadomość wszystkich tych, jakby ograniczaj, żebyśmy potrafili tym zarządzić najlepszy możliwy ekspercki sposób oto chodzi tak, bo wszystko da się zrobić pod warunkiem, że jest to mądrze zarządzane mądrze przemyślane siedzą w tym eksperci ani tak jak np. zgłaszane ministerstwu edukacji, że uczniowie po prostu są tzw. uczniów, którzy zniknęli systemu minister mówi Anna zawsze byli tacy, którzy składali nauki no błagam, o czym mówimy także to musi także musi to się stało już normą natomiast musi zostać jeśli takie właśnie zarządzone przez ekspertów wtedy zostanie zinstytucjonalizowana Mańczak zinstytucjonalizowana Jarek tutaj bardzo dużo zostało powiedziane na ten temat, więc trudno cokolwiek wartościowego dodać, ale wydaje się, że kluczem i właściwe wspólnym mianownikiem do zrozumienia tego co się wydarzyło jest po prostu brak jakichkolwiek reguł gry pandemia spowodowała ogromne zaskoczenie wywołało po pierwsze, zjawisko, które chyba dość powszechne takiego wykluczenia cyfrowego, ale po obu stronach barykady, bo zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli ja mam córkę studentkę, która mówi o tym, że nauczyciele ewidentnie nie są w stanie dotrzymać kroku wielu studentom, jeżeli chodzi wręcz opresję, którą sami studenci tworzona nauczycieli, żeby kontaktować się, żeby otaczać poszczególne elementy edukacyjne właśnie zdalnie nauczyciele się tego boją nie potrafią mają bariery związane z technologiczne mają bariery mentalność owe i toteż kładzie się ogromnym cieniem pewnie na autorytecie nauczyciela o tym, wspomniałeś jak traktować takiego nauczyciela z obrazka w porównaniu vis-a-vis nauczyciela, który mogliśmy porozmawiać usiąść nawiązać jakąś inną relację i efekt jest taki, że mamy bardzo wielu wykluczonych cyfrowo nauczycieli bardzo wielu kompletnie zagubionych cyfrową uczniów my podjęliśmy firmie decyzję właśnie w kontekście tego co się działo wydaje się bardzo też taką nadzwyczajną, ponieważ kupiliśmy łącznie około kilkuset tabletów komputerów dla dzieci naszych pracowników właśnie z tego powodu, że badając, pytając co dzisiaj dla nich największą przeszkodą poza oczywiście prowadzenie szkoły w domu między kuchnią, a łazienką to okazało się w wielu przypadkach, że smartfon telefon był głównym narzędziem kontaktu ze szkołą dlatego postanowiliśmy szybko zareagować ale, toteż pokazuje jak wiele mamy do zrobienia nie tylko, jeżeli chodzi o zrobienie komuś upominku czy ofiarowanie narzędzia, które mogłoby być wykorzystywane zdalnej edukacji, ale przede wszystkim trzeba stworzyć czytelne dla wszystkich reguły gry i upewnić, że wszyscy potrafią w tym gry gracz, a na razie to absolutnie jazda bez trzymanki Jarek chyba ten Kulczyk konsekwentnie inwestuje w edukację online wsparł 1 z wielkich platform edukacyjnych, które miał ogromny skok ruchu podczas tego co dało na program jutro na oczy mieliśmy zwycięskie projekty na obszarze edukacji w ubiegłorocznej edycji Sebastian Kulczyk jako mentor program stypendialny wybrał projekt Anki sprawca, czyli Platformę łączącą uczniów nauczycieli języków obcych z całego świata tworzą Alicja szałas czy można opowiedzieć tym projektem więcej oczywiście to jest 1 z kilku projektów którymi się ostatnio zainteresowaliśmy przypomnę, że Sebastian Kulczyk poprzez swój fundusz venture Kapital inwestuje na całym świecie w spółki, a właściwie konkretnie w młodych przedsiębiorców którzy, podejmując takie globalne wyzwania, jakim bez wątpienia jest również edukacja starają się te problemy rozwiązywać, inwestując czy, wdrażając rzeczywiście najwyższej klasy rozwiązania technologiczne i z 1 strony zainwestowaliśmy w spółkę Brainly to jest dość znany projekt dość szeroko komentowany ogromnym zasięgu społecznym Bridge International jest też bardzo ciekawa inicjatywa znowu, jeżeli mówimy o liczbie społeczności, która jest z tym projektem edukacyjnym związana to mówimy znowu milionach ludzi głównie w Afryce, ale również na świecie no i pojawiła się Alicja szałas Alicja szałas z osoba obdarzona niezwykłym wdziękiem niezwykłą energią niezwykłym takim apetytem na sukces uwiodła nas myśleniem tej edukacji z 1 strony jest pedagogiem z drugiej strony próbuje być przedsiębiorcą nie jest to łatwe wyzwanie, ale pokazała nam że, tworząc rynki, czyli stosunkowo prostą Platformę do nauki najmłodszych dzieci języka angielskiego w oparciu o już ponad 100 najpierw spikerów na całym świecie w oparciu o wystandaryzowane system przekazu głosu koncepcję nauczania tych dzieci polegającą na tym, żeby rzeczywiście najpierw zbudować pewną koleżeńską sympatyczną relację zidentyfikować czym te dzieci się tak naprawdę interesują, żeby potem niejako wśliznął się ich łaski, ucząc tego angielskiego od tego co bardziej najbardziej interesuje, a potem, przechodząc do innych rzeczy rzeczywiście buduje bardzo ciekawą firmę w sposób niesłychanie konsekwentny i dlatego nagrodziliśmy i dlatego zdecydowaliśmy się na to, żeby w w najbliższych miesiącach pomagać mam pytanie do obu panów Jarka do Przemka mamy taką sytuację dzisiaj właśnie bardzo komfortowo dla współczesnych uczniów, że jeśli chcą się uczyć chcą szukać naprawdę mają spory wybór mają Platformy edukacyjne mają masę nauczycieli bardzo aktywnych bardzo utalentowanych, które prowadzą swoje jakieś lekcje zdalne np. jest taki kurs, który się nazywa ma temat na YouTubie, który ma jakieś ogromne zasięgi chciałem zapytać czy właśnie perspektywy szkoły powinny współpracować tego typu projektami skoro przecież państwo nie stworzyła żadnych własnych czy to jest jakiś rodzaj partnerstwa publiczno-prywatnego wskazany Przemek co o tym co już od, a ja chcę powiedzieć, że tak jak słucham Jarka to jednak podoba to co Jarek kusić wobec właśnie tutaj taką refleksję dotyczącą wobec rzeczywistości zdana ja was nie widzę i nie mogę Maćka spojrzeć w oczy uśmiech szansy tak bardzo nie werbalnie do zrozumienia kim się podoba mogę też zgadywać, więc przepraszam chyba nie, widząc reakcji Wadima typu z już kończ, więc taka właśnie ta refleksja, że jednak ten kontakt fizyczny jest bardzo ważne z bardzo, jakby myślał o procedowanie przez nawiążę do tego co Jarek mówił, a propos właśnie Alicji, bo tutaj nagrodzenie, jakby Anki i jest właśnie takim jasnym pokazaniem, że im więcej, by podmiotów współpracuje ze sobą odnośnie edukacji o tym, lepiej tak, jeżeli właśnie pracują załóżmy no no i Engie osy i coś zupełnie finanse, że korporacje itd. itd. to dlaczego tak się dzieje współpraca współpraca z tym co człowieka zawsze przez stulecia doprowadzało jakiś fenomenalnych rozwiązań stąd moja odpowiedź jest krótka oczywiście generalnie rzecz powinna jak z takimi właśnie osobami czy też nie ma tematu w czy są różne inne w ogóle tak naprawdę dosyć sporo, zwłaszcza w ostatnim czasie powstało oczywiście, że powinno opracować najbardziej się tylko da, bo niby można powiedzieć, że wszędzie tam, gdzie buduje mosty otworzą się na mocy synergii rzeczy, których często moglibyśmy nie pomyśleli tak, bo takie energetyczne jak wyłania się jakiś efekt dodany w momencie, kiedy po prostu ludzi zacznie pracować jest prosta suma elementu, więc jestem absolutnie za tym, żeby współpracować generować nowe, iż po prostu dopóki tego systemu nie zmienimy, żeby po prostu maksa rozwalać go od środka takim jest oczywiście rozwalać bardzo pozytywne jak bracia stryjowie pochowali się zdolne zabić tak brzmi rewolucyjnie Jarek no, jeżeli SpaceX Elona maska były w stanie zapędzić do galopu takiego dinozaura, jakim była NASA okazał no jednoznacznie, że ten skład prywatnego inwestora ta energia zupełnie inna polityka kosztowa zupełnie inny rozmach wyobraźnia i podchodzenie chyba do tematu, bo to jest kluczem w zrozumieniu tego co się stało zupełnie innej strony takiej, której byśmy wcześniej nie brali pod uwagę pokazuje, że edukacja, która 1 z najstarszych dziedzin związanych z rozwojem ludzkości, a ta edukacja, którą mamy teraz de facto zakonserwowana przez ostatnie 100 lat też wymaga takiego wstrząsu, jeżeli mogę odwołać się do takiego ciekawego projektu, który kiedyś gdzieś tam zidentyfikowała chyba nazwał Motorola zoom nie wiem czy państwo im słyszeli realizowanym w Etiopii, kiedy dzieci przewieziono dzieciom zupełnie wykluczone cyfrowo wykluczone w ogóle edukacyjny, ponieważ pochodziły z terenów, gdzie żaden nauczyciel się nie zapuszczał z różnych powodów dzieciom dostarczono urządzenia w formie tabletów, których nigdy wcześniej nie wiedziały bez żadnych instrukcji zostawiono te urządzenia urządzenia były wyposażone w aplikacji, które miały uczyć uczyć czytać uczyć liczyć śpiewać komunikować się itd. tak dalej okazuje się, że pierwsze dziecko potrafiło intuicyjnie znaleźć guzik do włączenia tego urządzenia po 4 minutach okazało się, że po 5 dniach większość dzieci już korzystała z co najmniej 40 zainstalowanych aplikacji powtórzę przez nikogo nie instruowanie po 5 miesiącach zarejestrowano pierwszą próbę nieskuteczną zresztą z atakowania tego systemu to pokazuje, że ta edukacja inaczej krojono inaczej wymyślona może być o wiele bardziej skuteczna niż ta taśmowa, którą znamy głównie generowane na potrzeby aktualnego rynku pracy musimy sobie odpowiedzieć na jedno kluczowe pytanie, które też przyświeca Sebastianowi Kulczykowi jego działalności inwestycyjnej czy ta edukacja, którą mamy dzisiaj jest szyta na miarę wyzwań, które są tutaj za rogiem, więc wydaje się, że nie, więc im więcej tego partnerstwa nazwijmy to publiczno prywatnego również edukacji będzie na pewno to nie zaszkodzi, a tylko może pomoc na koniec mam takie pytanie skoro no jesteśmy otwarci na tego rodzaju partnerstwa uważamy, że ta edukacja zdalna już właściwie staje się nową normą no to 3 podstawowe kompetencje jakich my będziemy oczekiwali od nauczycieli w szkole, która uczy zdalnie oraz od uczniów rodziców takiej szkoły, która uczy zdalnie co twoim zdaniem Przemek jest teraz najbardziej potrzebne, jakiego rodzaju umiejętność oczy ja potem będą nie wiem wydaje mi się, że najlepszą odpowiedzią będzie powołanie się na taką koncepcję, którą kiedyś stworzyłem, zbierając właśnie można tutaj jakieś dane z różnych zarówno koncepcji takich teoretycznych jak i doświadczenia w ogóle, gdyż informujący jak insygnia przyszłości, a że są takie 3 wiązki kompetencji pierwszą z nich jest po prostu umiejętność uczenia się nowych umiejętności to znaczy chodzi o to, że nie wiem jak będzie wyglądał świat tak my absolutnie no wiadomo zakładamy, że ta cyfrową będzie się rozwijać tak dalej, ale równie dobrze możemy walnąć meteoryt i nastąpi wielka awaria internetu i będzie trzeba miałem nauczyć się rozpadać ogień tak chodzi o to, żeby ich młody człowiek i każdy człowiek miał de facto takie poczucie, że z czymkolwiek mu się nie przyjdzie zmierzyć on będzie wiedział jak się nauczyć nowych umiejętności druga wiązka drugie insygnium to są wszystkie kompetencje związane zmyśleniem zmieszanie wielowymiarowym dialektyczny zmysłem krytycznym kreatywnym to jest w ogóle naprawdę no wie jak absolutny fundament naszego funkcjonowania w świecie i bez tego ani rusz i to myślenie generalnie jest bardzo związany ze tą trzecią wiązką kompetencji z insygniami, którym jak jest no można powiedzieć rozumienie swoich procesów psychicznych i procesów psychicznych innych ludzi tak jak to się tam mam między sobą jak zaczyna po prostu komunikacją Intra, czyli to właśnie jak sam sobą samym interpersonalnych i jakby to jest absolutna podstawa to jest generalnie oddanie człowiekowi fundamentalnych narzędzi i osobistym wszystkim wtedy poradzić teraz do tego oczywiście ja zawsze podkreślam tutaj jakby rozbija generalnie na atak jeszcze bardziej szczegółowo aspekty no bo kompetencje interpersonalne związane z okresu kompetencjami społecznymi dotyczącymi życia w relacjach także takiej szerokiej skali budowania polis, czyli to jest kwestia wszystko praw obywatelskich kompetencji związanych z dyskusją itd. tak dalej nie, ale to są mówi też testem fundament ja naprawdę przez lata, realizując to wszystko wcześniejsze nie wiedzą, że jest to tak nazwach no no mam takie poczucie że, że jest po prostu sedno takie często stawia się pytanie, jakim cudem pan pracując szkolenie olimpijskiej ma w ciągu kilku lat 50 olimpijczyków z filozofii mówi no właśnie dlatego tak, bo ja po prostu, jakby można powiedzieć kiedy, kiedy zaprzęgami te kluczowe kompetencje tego uczy na tym się skupiam pracuję właśnie tę relację kosztów wielu narzędzi jak rozpadają się w pole kiedyś moja uczennica napisała i absolwentka wtedy Przemku dziękuję za wiele rzeczy, ale przede wszystkim dziękuję za to, że dzięki tobie uwierzą, że mogę i jak to się tak dać człowiekowi poczucie to on zrobi wszystko sam już tak i wtedy będzie się też zasłużonego skutkiem ubocznym tych sił mój przyjaciel, który wychował w Niemczech powiedział, że miał w szkole taki przedmiot, który nazywał racjonalne Lerner Learning, czyli po prostu do jak rozumiem nauka uczenia się mniej więcej tyle to oznacza tak to jest klub Jarek się tylko boję, że w całej tej dyskusji nie zapomnieć nie stracić celownika 1 podstawy wartości, żeby ta inicjacja cyfrowa, którą tak się masowo zachłystuje teraz nie spowodowała takiego wykluczenia na innym polu, czyli wykluczenia na polu społecznym, żebyśmy niezależnie od tego jakie kompetencje będziemy nabywać w trybie absolutnie awaryjnym, bo tak się dzisiaj dzieje pandemia przyspieszyła właściwie wszystkie te procesy adaptacyjne niektórzy szacują, że też około 10 lat świat tak szybko przyspieszy, czyli w normalnym tempie żółwia, gdybyśmy tak maszerowali adaptowali się z niechęcią do tego jak świat zmienia to byśmy do tego momentu dość za 10 lat dzisiaj okazuje się ta konfrontacja już jest teraz tu i ten pociąg odjeżdża ze względu NATO jak życie biegnie szybko lada moment i kto nie zdąży albo nie uświadomi sobie, że mimo wszystko musimy przez troje naszych mózgach pewnego rodzaju priorytety, jeżeli chodzi o to co dla nas będzie ważny w najbliższych latach miesiącach na jakie kompetencje powinniśmy postawić również, ucząc się i ucząc się tego, że trzeba się uczyć, żeby się dalej rozwijać to myślę, że będziemy zgubieni, jeżeli sobie tego szybko nie świadomi Ładniak dziękuję panu bardzo dziękuję za tę rozmowę maturzystą nam chyba wypada życzyć dzisiaj połamania piór nie życzymy prawie tak trzymać się nie poprą tego akcja ma dziękuję dziękuję bardzo, państwa moimi gośćmi byli Przemysław Staroń nauczyciel wykładowca uczy w drugim liceum Ogólnokształcącym w Sopocie oraz Jarosław Sroka członek zarządu Kulczyk Investments ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję za dziś i usłyszenia kolejnym odcinku kast gazety wyborczej reklama partnerem podcastu i programu jutro na ci był Sebastian Kulczyk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA