REKLAMA

Jak zmieni się edukacja po pandemii?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2020-06-06 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:27 min.
Udostępnij:

Pandemia koronawirusa zmieniła diametralnie świat młodych ludzi. Z dnia na dzień musieli się oswoić z izolacją i zdalnym nauczaniem. Jak się jednak okazuje, nawet w tych warunkach byli w stanie prowadzić projekty społeczne i wspierać potrzebujących. Jakie kompetencje w tym pomagają? I jak powinna wyglądać edukacja przyszłości, by wzmacniać umiejętności przydatne w trudnych czasach? O tym opowie Paula Bruszewska, jedna z ekspertek projektu Jutronauci.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 czasach nadal pandemii innych nadal domowego studia się moim gościem jest Paula Bruszewska prezes fundacji zwolnieni z teorii 1 z ekspertek projektu to nauczy dzień dobry dzień dobry ma sporo rozmawialiśmy o przyszłości edukacji w roku 2017, kiedy była pierwszą edycję nalotów teraz mamy edycję już nawet 2020 świat pandemii jak się zmieni naszą rzeczywistość co się stanie z nową cywilizację funku, którą stosunki Rozwiń » edukacją artykuły filmy wideo i podcast związane z wykonawcami będą państwo na stronie wwwszopkawyborczapl Kosznik internauci, a ja wracam do tej rozmowy, którą mieliśmy w roku 2017 wtedy rozmawialiśmy o tym jak powinni się młodzi ludzie uczyć, czego się powinni uczyć, żeby w przyszłości zdobyć odpowiednie kompetencje czy coś tak naprawdę zmieniło w związku z pandemią twoim zdaniem to wielka zmiana cywilizacyjna, jaka nas dotknęła będzie to zmiana edukacyjną wydaje mi się, że pandemia przyspiesza zmiany, które i tak już siedziałem w NRD co słyszeliśmy od lat właściwie oddaliśmy we wszelkich raportach ekspertyzach, że liczyć się we i wiedza wyniesiona ze szkoły, ale kompetencja takiej, jaką agencja współpracy kreatywności komunikacji krytycznego myślenia są takie 44 kompetencje z, a u nas laka prawie w w stanach na rzeczy po angielsku NACE 4 c tzw. więc na to aż te kompetencje będą się liczyć coraz bardziej teraz pandemia ta informatyzacja to ona przyniosła przyspieszenie informatyzacji tylko ten trend wzmacnia tak jak kiedyś lubiliśmy używać takiego pojęcia z kompetencji przyszłości to mam poczucie, że to sformułowanie, że właśnie przedawniło są kompetencje dziś potrzebne teraz fakt, że nasza szkoła, a ich nie uciecze jestem bardziej palące w tym momencie zostaną one pandemia pandemia pokazała nam jeszcze drugi aspekt bardzo ważny, który też pojawiał się ekspertyzach i raportach międzynarodowych, a mianowicie tak duża, a wśród tych kompetencji przyszłości ważna jest też wrażliwość społeczna empatia w UE do trochę pomijane to było gdzieś tam zawsze spychane na drugi plan, ale w dobie pandemii bardzo mocno wypłynęło odnawiać i widać bardzo przy takiej sytuacji, która oczywiście może się zdarzyć być może będzie zdarzała częściej teraz również zostaną zmiany klimatyczne Solidarność między nami, czyli wyciąganie pomocnej dłoni i współczucie empatia my również bardzo istotnej to też tego też możemy uczyć jeszcze szara taką też racji tego zajmujecie się zwolnionymi z teorii, czyli taką olimpiadą projektową dla dla młodzieży ma kontakt z młodymi ludźmi chciałbym dopytać ile spraw w tym takim stereotypie mówiącym dosyć powszechnie młodzi ludzie właśnie są mało empatyczni są skupieni na sobie w czasie pandemii właśnie nie przestrzegali ograniczeń, bo uważali, że nic nie grozi faktycznie tak się stało, że młodzież nie miała tych kompetencji nie miała empatii znaczy wiesz no można popatrzeć na wyjątki faktycznie była młodzież, która wyszła nad Wisłą jest fakt udokumentowany fakt, ale młodzież ogółem jest nawet 2 000 000 nastolatków seanse w naszej grupie stroną pracujemy w bardzo przestrzegania zasad i przejęła się z teściem tą sytuacją co nie zmienia faktu, że dla czuli ogromną frustrację, dlatego że byli zamknięci w domach przez jakiś czas obowiązywały zasady nie mogą wychodzić bez opiekuna na zewnątrz co dla takiego nastolatka nauczmy siedemnastoletnia, bo nie jest jest ogromne czasem ze sprawą dorosły człowiek i czuli ogromną frustrację, bo mieli takie poczucie, że ani ograniem nie mają wpływu nawet jakby chcieli nie mogą z niej nie mogą nic oprawy nie mogą się do niczego przysłużyć nawet w wolontariat, a więc był taki moment bardzo bardzo ciężki dla młodzieży niesamowicie frustrujące wtedy ruszyliśmy z taką akcją wreszcie izba kontroli 19 cały czas dostępna w internecie aż chodziło o to, żeby zakręcić kołem i wylosować jakieś wyzwanie, które może pomoc bardzo epidemią bez wychodzenia stopę to taki, jakby trochę na zasadzie takiego ratunku, bo władzy mówiła rolnictwo wokół czują żal też chcieli dołączyć rzeźbiarzy społeczeństwu mobilizują też chcieli dołączyć, ale są uziemieni to, więc robili się różnych aktywności z nami które, które pomagały bardzo bardzo chętnie do tego przystąpi, więc ja mam trochę inne trochę inny obraz ludzi rzeź ja też uważam, że SZ to jak, jakby trochę narzeka na domach też inni robią podejmują inicjatywę ja uważam, że to czyste w dużej mierze nasza wina wina tego że, że mamy trochę takie podejście do nich, że oni tylko uczą, że oni na razie co oni na razie mogą oni mają siedzieć w szkole zdobywać cele i AJA uważam, że oni mogą wypływać ze społeczeństwa leżą sami to nie wierzą, dlatego że trochę taki system gotowaliśmy ME dorośli żal, że oni mają chodzić do szkoły z września uczyć tego co jest w szkołach i nawet ograniczę trochę tego bez szans na to no, toteż no dalej, ale jest tkwią widzę za to, że jest przełamuje trochę ten w UE takie podejście i pokazujemy słuchaj możesz zrobić możesz zmienić zostaną przez co chciał chciała zrobić od władzy robi niesamowite rzeczy to pokazuje 4 pół 1004 i 200 osób 4200 osób tegoroczny finał zostanie w historii UE, którzy dokończyli swoje własne projekty społeczne jest znacznie więcej niż wolontariatu poświęci kilka miesięcy swojej pracy, żeby zrobić coś dobrego na 1 z własnej inicjatywy i to nie dzieje się przez przypadek rozumiem dokończyli już w warunkach pandemii, czyli mimo tego ograniczenia, jakie jakieś pojawiło dali radę swoje projekty doprowadzić do końca dokładnie tak pandemia w Polsce wybuchła w połowie marca do właśnie wtedy oni byli tak na końcówce swoich projektów czy niektóre już odbyły, a jeszcze wymagały podsumowania domknięcia różnych rzeczach, a część projektów miała się odbywać właśnie w drugiej połowie marca oczyścić ana lepszą pogodę Chateau państwowych i szereg rzeczy poza planowane przez męża aż, o ile mogli tego dokończyć i kreatywności, jaką wykazali i ich rozwiązywania problemów naprawdę nas ku nam bardzo mała właśnie z tym, że udało się, gdzie jest wiele charytatywne do sieci w jakimś wyda, ale ministerstwo nie spodziewała się oni zrobili zasadniczą jeszcze można było indywidualnie uprawiać sporty oni po prostu włączyli aplikacja do indywidualnych biegów i zachęcić ludzi, żeby każdy biegał sam raz liczyli po wspólnym GN okazało się, że więcej odniesie pan realizował udział i odmienne konsekwencje przyniosą co najmniej przez młodzież część z nich przecież znacznie większą popularnością niż, gdyby były zrobione pan, tak więc się młodzież wykazała nie będąc otwartą kompetencja lądować i kolejną kompetencję radzenia sobie z nieprzewidzianymi okolicznościami jeszcze widzieliśmy, że ich wcześniejsze przygotowania i doświadczeń sprawiali mogli wykorzystać w tym momencie, bo mogli już już byli tak elastyczni już byli trochę z tym przedsiębiorczą 2 od kilku miesięcy szef nas nie ma pani po prostu chwycić byka zarobi dokończyli to projekty czasami mniej spektakularne niż spodziewali, a czasami nawet bardziej spektakularnie, ale dokończyli to wielki szacunek za to, ale to jest wciąż do tego motywu właśnie możliwości wyjścia z domu tych fizycznych spotkanie w taki stereotyp dotyczący młodzieży ona jest strasznie aktualizowana wysiedzieć to samo tylko w tych smartfonach i tak naprawdę nie wychodzi z domu na to jak widać też nie jest prawda, bo właśnie z tego co mówiła to ograniczenie możliwości wyjścia samodzielnego w domu było było bardzo dużymi problemami to nie jest tak, że już nie potrzebują młodzi ludzie spotkanie bezpośrednich takich, tworząc kwas ani trochę tak nie jest moim ze uwielbia spotykać ze swoją ekipą związać końca jest dla nich bardzo ważna rzecz tak samo jak dla każdego człowieka i media społecznościowe internet oczywiście służą do podtrzymywania kontaktów i wiele też takie funkcje społeczne mają, ale brak spotkań na żywo jest ogromny czas tak muszę to ogromny cios dla nas wszystkich, bo jesteśmy ludźmi jesteśmy istotami społecznymi jesteśmy istotami, które od setek tysięcy lat przywykł do tego, że działają urazami, ale budujące, kiedy się nie spotkać bezpośrednio to jednak znajdują jakieś sposoby na to, żeby cały czas współpracować, by robić takie rzeczy właśnie mama słynnych teorii to budujące doświadczenie jest budujące nie zmienia w 2, którzy to jest wzór wielki czas wypełnia nie musi spotykać i na morzu można można dalej działać cele do właśnie też jest taki wielki sprawdzian był wielki sprawdzian dla naszego programu panie historii czy w takiej sytuacji trudnej, a uda się dokończyć i czy to dalej będzie funkcjonowało, bo w pierwszym momencie kiedy, kiedy wszystko zmieniło i szkoły bardzo mocno skupiła się nad tym co muszą robić akcje naganę od nich też prawnie i zwolnień historii to jest coś za przyznanie dodatkowego i tu też udało nam się do egzaminu zdający my musieliśmy trochę przedłużyć termin tegorocznej olimpiady w erze, że na destrukcję możliwości czasem przestrzenią także przemyśleć projekt na oś, ale bardzo, a dziś zwolniony z sali mówię im o uczniach nauczycielach to też pokazuje, że nie jest tylko co oni ani logo projekt społeczny tak przy okazji tylko naprawdę nauczyciele i młodzież, która działa, a oni to głęboko wiesza i czują mogą tego doświadczyć działa praktycznie się uczą się zmieniają został lokalną społeczność i po prostu nie chcieli tego oddać chętnie, więc nawet w gestii nie zawalił im że, gdybym podstawowy świat do innych tylko się udało odbudować to ma wrócić do projektów społecznych też udałem się odbudować szybko też dlatego DM nauczyciela szkoły i uczniowie, którzy z nami pracują właśnie oni mają takie kompetencje praktyczne, więc takie rzeczy ich nie nie przerastają przedłożonego, choć wiadomo, że są bardzo udana im wszelką zmiana jest jest ciężka psychicznie też do udźwignięcia plus organizacyjnie ma ogromne nakłady czasu coś, ale to nie było co stoi Przemysław to są takie wrażenie, ponieważ za 7 wynik konkursu podobnego zresztą projektanci edukacji to są właśnie projekty szkolne zgłaszane im mimo tego co się stało mimo tych wszystkich utrudnień wiem, że projekty są kontynuowane w połowie czerwca będą wyniki tak pewnie wtedy poznamy kolejną pulę młodych zdolnych nadających mam nadzieję na to, że nawet takich trudnych warunkach jest stanie człowiek robić coś dobrego dla innego człowieka my wracamy do tematu za moment wojnę państwu rozmawiamy w kontekście projektu to nauczy 2020 wwwkladkawyborczapl Kosznik internauci tam są wszystkie możliwe materiały związane z tegoroczną edycją post pandemii mamy nadzieję, że będę miała lada moment skończy, ale póki jeszcze ona jest z nami my też państwo jesteśmy opowiada o tym jak sobie radzić i wracamy do tematu edukacji przyszłości za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek 0 przyszłość edukacji ze mną wirtualnym studiu domowym wciąż Paula Bruszewska prezes fundacji zwolnieni z teorii 1 z ekspertek, którzy nauczyli tam ponownie wita mieli rozmawiać o przyszłości edukacji powiedziałem na początku kompetencje, które kiedyś uważaliśmy, że one właśnie należą do tego zestawu umiejętności, które nam się przydadzą kiedyś w przyszłości już są potrzebne teraz te są kompetencje teraźniejszości to czy w ogóle jeszcze możemy coś powiedzieć na temat przyszłości edukacji czytamy to jest coś do zrobienia coś do zmiany czy już wszystko wiemy tylko należy konsekwentnie w tym kierunku jest bardzo duże zmiany i wydaje się, że kina patrzenie na edukację, że ona teraz cyfrowo no to jest edukacja o 0 to jest niesamowite spłycenie tematu UE osobiście uważam ten pandemia pokazała nam, że przeniesienie szkoły do części świata wirtualnego i osób w UE i oczywiście korzystanie z tego świata jak najbardziej jest zbędna, ale szkoła to przede wszystkim relacje UE i relacje bardzo mocno się bardzo często się buduje głównie się buduje własną w kontekście na żywo w UE i ja osobiście uważam, że ta pandemia pokazała mocno, że tam, gdzie relacje był nauczyciela z uczniami uczniów między sobą 8 ze szkołą jako instytucji to te te instytucje szkoły klasy poradził sobie znacznie lepiej, ale tych relacji nie udało się zbudować tylko w świecie wirtualnym i wydaje się, że to jest coś, o czym myślimy za mało, kiedy myślimy o szkole przyszłości o wspaniałej szkole wydaje nam, że to jest jakaś nową uznanie samo ta wiedza, którą chcemy część uczniom przekazać, a moim zdaniem ogromnej mierze chodzi tutaj również relacja to też kwestia zdrowia psychicznego, którym się tak dużo teraz mówi wydaje się, że dziś oraz jest mocno nastawieni nawiedzona teorie na ocenę jest znacznie ciężej to państwo działa mocne poczucie własnej wartości taką odporność i zdrowia psychicznego agencja uważa, że to jest szkoła przyszłości dla mnie taka, która jest mocno nakierowana na relacje na kompetencje z być może, więc może być przekazywane solidarna to prawda uważam, że atutami MR Łukasz nie lekceważ w telewizji pokazują, że część rzeczy możemy zrobić korzystny, korzystając z technologii, ale o to warto zrobić, żeby potem szkolę faktycznie w budynku w tej klasie skupić się na relacjach na kompetencjach miękkich tych międzyludzkich w tym 4 c w tym wspomina poprzednio w le, czyli współpracy kreatywności komunikacji i krytyczne myślenie nawet w myśleniu i na relacjach tak poza tym jest jeszcze tego typu kwestia przejścia cyfrową strefę, mimo że wydaje się bardzo fajne to jednak nie wszyscy uczniowie mają dostęp do do nowych technologii chcemy w domu internet nie wszyscy mają możliwość korzystania z komputera i część uczniów po prostu wypadł z tego systemu w tym momencie nikt nie do końca wielu ich jest, ale na pewno jest bolesny problem tak, chociaż też obserwowała ogromna mobilizacja i na skalę ogólnopolską, ale też lokalne urzędy też takie osoby łączy sens najmu zresztą też będzie jakiś pozytywny efekt, że faktycznie takie osoby będą miały już na dużej styczności z tym światem słyszałem no nie zmienia faktu, że nawet jeśli ktoś ma komputer dostęp do internetu, ale uważa że, ale są odnajdą planu nie sprawiają przyjemność nie czuje się mu parę lat z klas jest nauczycielem to jest szereg sposobie bycia 1 z nieba aż im na jej szczyt zapewne można jeszcze jeździć, a nie wykorzystuje ona, aby pierwszy przedstawiciel AJA nie mogę Krzystka jako atak naprawdę dobre widzimy przemianę z, ale tak naprawdę nas też jest możliwe po prostu było po prostu myśli, o czym inna jeśli celem przychodzi do szkoły lub dotrwała czujemy się blisko związani są to nie tylko jeśli nasze poczucie własnej wartości, ale też chętnie się uczymy, więc wydaje się, że tutaj tylko po prostu jeszcze wieś uwypukliło te te mankamenty które, które już tak była dla poza tym badania pokazują, że jeżeli chodzi o taką pracę, która polega na przyswajaniu wiedzy faktycznie ona zdali jest do wykonania praca powtarzalna praca automatyczna praca schematyczna, owszem, tak natomiast, jeżeli chodzi o kreatywność nowe pomysły to jednak cały czas spotkanie bezpośrednia jest jest niezbędne dla ludzi, bo wtedy są do bardziej pomysłowi więcej interakcji dochodzi łatwiej coś nowego fajnego zrobić niż wtedy, kiedy siedzi przed monitorem tak wydaje się, że ma też zupełnie inna jakość takiej to dla mnie mąż może zacznie jeść czy nie wydaje się, że to jest wielka szansa, a umowy, a dziś możemy np. moglibyśmy mieć się lekcja geografii prowadzone przez Davida Attenborough aktor robi wielka Brytania w tym momencie, czyli człowiek, który mobilną niesamowite przewodnik firmy na zgliszczach teraz po przejściach oraz rolę nauczyciela chciałabym taką zgodę czas już można wykorzystać, a z drugiej strony po to, rzecz, która moim zdaniem nowoczesny nauczyciel to właśnie nie będzie ktoś, kto i, chociaż może odezwał się takie podejście wiadomo o przekazywanie wiedzy niesamowicie atrakcyjny sposób czy nawet takiego rozumienia dzięki zmianie ustawy z Unii chodzi obiecał zaś, ale nauczyciel mógłby obserwować ludzi tych z moich uczniów, jaką sobie radzą grupie, że są zmotywowani czy nie są pracą zresztą bardziej Zofia trener jako czysto młodzieżą to bardzo często dzieje zwolnionych Story, czyli właśnie taka sytuacja, gdzie młodzież pracuje nad własnym projektem społecznym nauczycieli wspiera uważa pan nie są żadną i położna, mówi że poprawy ani relacje nauczyciela Woś rozmawia nasz ryb wcześniej nie masz osobiste w erze nauczyciel nagle są informować wcześniej ten dług aż do nauki i aż cała ta interakcja nieco za ich mama on za, a teraz, kiedy prace nad chaosem i Senat wniesie kibicuje to jest tak zmotywować nie tylko do projektu, ale też nie znają też, by taki nowoczesny nauczyciel albo widziała jego mama jego rolę i wydaje się, że technologia może mu o tyle pomóc może odciążyć od tego czy mam zajmuje na stałe teraz studia w prowadzeniu lekcji wykładowe, ale można wskazać spędzają testu wyobrażam sobie rząd część też mogłaby przejść z powodzeniem online jeśli byśmy spojrzeli na nią taki edukacyjny, jaki ona miała być naprawdę edukacyjny walczyli NT młody człowiek miałby się uczyć spod w ten sposób, że projektem pisanie, że on zdaje na ocenę w ramach pakietu prac oraz już swoje, bo ani ściągnąć albo zrobić ten tom Krasuska buble, a teraz ENA wydaje mi zjeżdżałem momencie lub łączą motywowała, żeby nauczyć, bo MiTo Senatowi no nie musimy sprawdzać częścią ministra po prostu może może robić dla siebie dużym wzięciem już nauczycielce to też może technologia stworzona dla i Renault może realnie publiczną, a on wraca na trenerską czy coachingu opraw z uczniem muszę mam takie testy czy takie egzaminy było nauczyć uczeń mógł ściągać długu ktoś mówi tylko, żeby nauczyć potem ocenił czy uczeń zrobił to sposób sensownej krytyczne, czyli krytyczne myślenie czy wiedział w ogóle, jakie zadać pytanie czy wybrał odpowiednią odpowiedź tego co Google podał, bo jak wiemy no również z tym bywa lądowanie czy zweryfikowały źródła łatwo poradził sobie, że dane mafia jest są też wniosek da, bo jak interpretować zaskakuje połączył różne rzeczy, ale tworzenie egzaminów wiedzy moim zdaniem dzisiejszym czasie nie gdzie dzisiejszych czasach naprawdę mija z sensownością, ponieważ przecież każdy z nas ma telefon komórkowy i nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, w których naprawdę jest bardzo istotne Żydem znała stolicę każdego kraju na świecie, bo przecież mogę 3 sekundy ją sprawdzić tak chyba wygramy właśnie państwo miasto co jest 1 z naszych domowych takich sposobów na edukację na zabawę gości edukacyjną ale, ale chyba wątek poboczny generalnie to zresztą staram się przyszłość edukacji powinna być bardziej skupiona na myśleniu projektowym, bo w Polsce na to nas w edukacji nie jest bardzo promowana czy są dziś jest szansa na jakieś lepsze zmiany jak bardzo wierzę w ten sposób uczenia, dlatego że pani Stali się kręcą, bo u uczelnia edukacji projektowej i widzę w tym największy plus jakiś widzę to właśnie jeśli chodzi o motywację wewnętrzną po pierwsze, młodzież sama wybiera temat projektu i ten tutaj w naszym przypadku społecznego, ale ja też miała na miejscu już ojca idzie o projekty były też naukowa i działał podobnie sam fakt, że ja wybrałam sobie temat już sprawę, że byłam do niego zmotywowana na to, że mogłam pójść dowolną stronę jak chciałam sprawiało, że oczywiście nastręcza bardzo dużo trudności, bo zwykle nie szła ścieżką, która była najłatwiejsza tylko jakość, którą się akurat my wymarzyła aż musiałem szereg rzeczy zbycia na rzecz i widzę tu też o naszych uczniach jak próbują także Ukraińców dodaje próbują jeszcze raz i u nas całe i to wszystko jest ćwiczenie kompetencji przyszłości, czyli swoistego krytycznego myślenia właśnie kwiaty zaś, iż jeśli projekty są skoncentrowane Szmal i są też projekt też równocześnie do zdobywania tych naukowych umiejętności zdobywa się też kompetencja krytycznego myślenia kreatywności dlatego bardzo duże projekty to jest po prostu takie 2 w 1 nawet wyobrażam sobie też takie projekty bardzo mocno na temat szkolne i one też mogła mogą nauczyć tych kompetencji miękkich oczywiście będą odpowiednio się przeprowadzone po mieć w Polsce, ale też obowiązkowe Chiny te w szkole ING on ona sporo w naturze, więc razem z z tym, że te wprowadza projekt do szkół potrzeba robi po prostu stopniowo i i edukować całą społeczność szkolną jak jak coś takiego robić państwo coś zupełnie inna niż to, czego przyczepić my dzisiaj szpara edukować nie tylko uczniów, ale i nauczycieli zdecydowanie tak to jest coś co zresztą nie ma wzoru ustawa o 5 w tym momencie pracujemy z trzystoma szkołami nauczyciele szkoły zgłosiliście do nas sami zresztą cały czas zgłaszają i my Teddy asc znaczyć latarni, a pracujemy nad tym jak budować motywację uczniów jak dawać informację zwrotną inną niż ocena tylko właśnie taką, a bardziej trenerską z jest niesamowita przemiana czasu dużo odkrycie dla nauczycieli w 2 no bo tak jak mówię zupełnie inne niż to co znamy dzisiaj, czyli odchodząc trzeba też troszkę zmienić swoje nastawienie odchodzą w tym tradycyjnym nastawieniem szkolne nawet do takiej nowoczesnej metody też na to wychodzi z tego wynaturzeń, więc trzeba troszkę też ten swój to swoje nastawienie zmienić Sejm z tym wymagane szeregiem szkoleń a jakie dla nauczycieli, a osobą Jana to pozostaje nam trzymać kciuki za to, żeby te szkolenia wywarły dobre efekty oby ta szkoła przyszłości była właśnie bardziej empatyczna bardziej kreatywna mniej nastawiona na tylko przyswajanie wiedzy jej egzekwowanie moim gościem była Paula Bruszewska prezes fundacji zwolnieni to jednak w skład projektu to nauczy dziękuję bardzo, dziękuję mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA