REKLAMA

Radykalna zmiana kursu w polityce gospodarczej - rząd przedstawił pakiet ratunkowy

Światopodgląd
Data emisji:
2020-06-05 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr hab. Sebastian Płóciennik ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych wykładowca na uczelni Vistula dzień dobry czy dobre chciałbym byśmy porozmawiali, by pomógł pan komentarzem i analizą zrozumieć nam zasięg i znaczenie ogłoszonego w środę wieczorem przez niemiecki rząd pakietu mającego wesprzeć gospodarkę niemiecką z 1 strony to jest wartość tego pakietu wynosi 130 miliardów euro z drugiej Rozwiń » strony i zawiera i to 30130 miliardów euro ma być przeznaczone na różnego rodzaju działania, ale nie wiem jak bardzo to jest ciekawe propagandowo wyłącznie, a jak czy PR-owe wyłącznie jak bardzo rzeczywiście tymi wydatkami kierują 2 priorytety 1 klimatyczne, a drugi związany z rewolucją cyfrową, więc długo o tym, opowiadać m.in. o takim projekcie, który można, by nazwać 300 plus, czyli 300EUR na dziecko jak rozumiem jednorazowo ale, ale na co pan zwrócił uwagę jak bardzo też ten wymiar klimatyczny cyfrowy jest istotne przede wszystkim zwróciłbym uwagę na to, że doszło w Niemczech do no jednak dość radykalnego z do radykalnej zmiany kursów w polityce gospodarczej, ponieważ Niemcy przyzwyczaili nas do dość oszczędnego gospodarowania środkami do bardzo restrykcyjnej polityki fiskalnej prowadzili politykę przez ostatnią dekadę dzięki temu udało im się obniżyć dług publiczny do poziomu poniżej 60% PKB obecnie w czasie kryzysu Angela Merkel dokonuje gwałtownego zwrotu i czyni z Niemiec kraj, który najwięcej te wydaje w ramach polityki fiskalnej oczywiście można potraktować jako reakcję na kryzys, że jednak Niemcy uznali, że to załamanie jest tak głębokie, że potrzebne są wyjątkowe środki, ale wydaje mi się, że jednak dokonała się pewna ideologiczna zmiana w Niemczech, że ordo liberalizmu i w ogóle bardziej restrykcyjne podejście do polityki fiskalnej nie jest już tak popularne jak jeszcze dekadę temu wydaje się, że to w tej chwili jest chyba najbardziej charakterystyczne w tej zmianie kursu, a te kwestie klimatyczne kwestie cyfrowej tylko dam przykład 50 miliardów m.in. na podwojenie premii za sprzedaż pojazdów elektrycznych poza tym 7 część tego na infrastrukturę wodorową kilka mil 5 miliardów euro na koleje Deutsche Bahn, które niosą znacznie bardziej ekologiczne niż inne środki transportu 2 miliardy na modernizację budynków jeszcze rozumiemy, iż zwiększenie aktywności wydatków w zakresie morskiej energetyki wiatrowej to to jest część tego klimatycznego pakietu co robi ogromne wrażenie tak, ale to nie są wydatki, które zaskakują, bo przecież te cele zostały wymienione choćby w programie europejskim programie odnowy czy odbudowy gospodarczej Europy, który został ogłoszony czy zapowiedziane przez komisję Europejską to co moim zdaniem zaskakuje w tym programie to jest obniżka podatku VAT tak tej obniżki się nikt właściwie nie spodziewał ona pojawiła się chyba na stole negocjacyjnym w końcowej fazie negocjacji i ciekawa rzecz dzięki tej obniżce VAT z 19 na 16% udało się również zneutralizować opór lobby samochodowego, ponieważ koncerny samochodowe i związane z nimi landy, czyli np. Bawaria domagały się wprowadzenia premii na zakup samochodów tu pojawił się właśnie ten ciekawy element polityki ekologicznej, której o, której pani wspomniała czy przestawienie się na elektromobilność, ponieważ koncerny domagały się dotacji do zakupu wszystkich samochodów, czyli również tych z tradycyjnym napędem natomiast rząd zdecydował się na wsparcie wyłącznie dla samochodów elektrycznych hybrydowych i to wsparcie wynosi 6000EUR pod warunkiem, że cena samochodu nie przekroczy 40 000EUR i rodzące samochodowym tak tak powiedział, że zamiast tej zamiast tego bonusu na kupno samochodów ze zwykłym napędem macie właśnie obniżka VAT-u ta obniżka VAT-u już powoduje, że samochody powinny stać się tańsze to na co zwrócił uwagę pozwolę sobie też zacytować do miana lidera szefa polityki transportowej w organizacji na czym by oddać bez daj wersji konserwa się 1, który do bardzo też to podkreślę to co pan to znaczy, że tym razem lobby motoryzacyjne spotkał się tak dużym sprzeciwem ze strony czołowych ekonomistów ekologów większości społeczeństwa, że rządząca koalicja nie odważyła się wydać miliardów pieniędzy podatników na samochody zanieczyszczające klimat niezależnie od kryzysu owi 19 przemysł samochodowy, zwłaszcza producenci niemieccy zbyt długo opracowywali produkowali samochody zbyt dużych ilościach, które nie są do pogodzenia z kryzysem klimatycznym ze względu na ich wątpliwe konstrukcji moc dane dotyczące zużycia paliwa to jest rzeczywiście obraz słabnącej moi mocy tego ogromnego sektora niemieckiej gospodarki, jakim jest przemysł motoryzacyjny okres się branży samochodowej mówi się od dawna mówi się o tym, że firmy niemieckie przestały ten moment, kiedy trzeba było zainwestować w nowe nowe technologie technologie elektromobilność mówi się w tej chwili otwarcie, że Tesla, której jeszcze 2 lata temu co niektórzy szefowie niemieckich koncernów sobie trochę żartowali Tesla ma technologiczną przewagę około 3 lat niemieckimi firmami dlatego rząd Niemiec prowadzi politykę też nie tyle po to, by spełnić oczekiwania społeczne to jest 1 aspekt bardzo istotne, ale także po to, by zmusić koncerny samochodowe w Niemczech do dużo szybciej transformacji dużo głębszej transformacji przestawienia się na zupełnie nowe produkty z branży transportu biorąc pod uwagę ile środków jest na stole jak potężne są budżety to transformacja niemieckiego przemysłu samochodowego może rzeczywiście przyspieszyć bardzo ciekawa wydaje się, że dobrze bo, gdybyśmy podjęli 2EURpejskie wątki 1 oczywiście dotyczy tego, że Niemcy przejmą prezydencję w drugiej połowie tego co roku rozmawialiśmy też o tym, ale rozumiem, że to co pokazali w tych ostatnich dniach to to bardzo łatwo czy te priorytety w zasadzie już stały się priorytetami Unii Europejskiej biorąc pod uwagę właśnie to przewodnictwo siłę Niemiec też swoje narzucania pewnych tematów w unii Europejskiej i rzeczywiście ta kwestia klimatyczna noc staje się takim sloganem, ale z silnikiem napędowym działań Unii całej Unii Europejskiej może stać staje się w programie Unii Europejskiej wskazano na 2 cele, a właściwie 3 to znaczy pierwszy to jest to oczywiste wsparcie wzrostu gospodarczego w obliczu tego pan demonicznego kryzysu, a później dochodzą właśnie kwestie transformacji transformacji energetycznej czy zielonego ładu i transformacji cyfrowej zapominają zaś o tym, aspekcie on jest bardzo ważne, jeżeli w ogóle myśli o utrzymaniu konkurencyjności europejskich firm nie tylko niemieckich europejskich firm wobec globalnych koncernów USA czy też firm z Chin dlatego ten niemiecki program dobrze wpisuje się tą logiką przedstawioną w europejskim programie natomiast, jeżeli jeszcze rozważamy taki szerszy szerszy kontekst Unii Europejskiej w polityce Niemiec wydaje się, że sąsiedzi mają trochę mieszane uczucia, bo z 1 strony ten wielki program koniunkturalny jest znakomitą wiadomością, ponieważ można mieć nadzieję, że gospodarka Niemiec będzie lokomotywą Unii Europejskiej w procesie wychodzenia z kryzysu im silniejszy popyt w Niemczech tym większa szansa na to, że to zakupy niemieckich pociągną całą gospodarkę unijną pamiętajmy, że to jest niemal 13 gospodarki unijnej, ale z drugiej strony Niemcy wyraźnie pokazują, że mają no potencjał o wiele większe do wspierania własnej gospodarki niż pozostałe kraje Unii Europejskiej i to może no jednak zwiększyć ich dominację zwiększyć siłę gospodarczą, a co za tym idzie także polityczną dlatego Niemcy mają przed sobą dość delikatne zadanie dość trudne zadanie przekonania partnerów europejskich, że ich działania służą temu, by podnieść całą gospodarkę unijną, a nie tylko zwiększyć pozycję polityczną Niemiec w tym układzie, a powie nam pan jak jest ich cel to znaczy ten pierwszy ten drugi jak bardzo Rzeczpospolita może zdecyduje się dało taki tytuł ostry Berlin ratuje gospodarkę nie oglądając się na Unię wydaje się, że wydaje mi się, że jednak ogłoszony wcześniej pomysł wsparcia gospodarki Europejskiej ogłoszony wspólnie z Francją jednak sprawia, że no można liczyć na zaangażowanie Niemiec w ratowanie gospodarki Europejskiej pamiętajmy zresztą, że no to jest 750 miliardów dodatkowo zapowiedziane przez komisję Europejską, ale też pojawiają się kolejne działania ostatnich dniach Europejski bank centralny zdecydował się zwiększyć program ratunkowego skupu obligacji to całe 600 miliardów euro i to się dzieje w sytuacji, która jest zaledwie kilka tygodni wcześniej niemiecki Trybunał Konstytucyjny, a nie ma otwarcie zaatakował Europejski bank centralny za tego typu politykę, więc być może ta dominacja mówienie o dominacji niemieckiej Europie i też o tym, że swoją politykę politykę gospodarczą będą chcieli narzucić innym kraju unijnym jest jednak przesada to tylko krótko na koniec no, a 9 miliardów dla Lufthansy, które na razie kwestionuje komisja Europejska, więc jest bezwarunkowe wsparcie linii lotniczych inaczej niż Francja, która jednak tam stawiała zielone warunki to będzie jakiś test niezależności komisji to to może być oczywiście jest natomiast wydaje się, że Niemcy też trochę dążą do innego rozkładu akcentów np. chcą nałożyć podatki na branżę lotniczą i nie jest wykluczone, że przejęcie de facto kontroli nad lub chandrą sprawi, że cała operacja stanie się łatwiejszą Niemcy uważają, że Unia Europejska jako całość musi poszukiwać także nowych źródeł dochodu własnego nie jak podatki tak i podatku ogłosił to np. mówił o tym w wywiadzie dla Handelsblatt Olaf Scholz niemiecki minister finansów i nakładanie podatków ekologicznych jest 1 ze źródeł potencjalnych źródeł środków dla wspólnot bardzo dziękuję za to arcyciekawe jest komentarz państwa gościem był prof. Sebastian Płóciennik ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych wykładowca na uczelni Vistula Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA