REKLAMA

Profesor Hołówka o Arystotelesie, badaniach społecznych i nierównościach rasowych w USA

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-06-06 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jesteśmy z powrotem Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie, a z nami jest prof. Jacek Hołówka halo halo czy dobrych występach słuch dzień dobry doskonale słyszymy świetni resort Jacka Krawczyka filozof etyk Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego no to może zacznę od takiego pytania czy uważasz, że w stanach Zjednoczonych właśnie w tej chwili wydarza się rewolucja no nie znaczy to na pewno nie jest rewolucja to co się w tej chwili dzieje to są bardzo ostre wyraźne Rozwiń » protesty, a prawdziwa rewolucja jeśli ma być odniesie jakikolwiek sukces to musi się opierać na jakiś siedzenia na jakimś programie na przygotowaniu ludzi do tego, żeby żyli w nowych warunkach i mieli nadzieję na zrealizowanie jakichś marzeń, które przedtem były przed nim kompletnie zablokowana, ale to jest marzenie o świecie, w którym nie ma instytucjonalnego rasizmu, który nie jest także więcej osób o ciemnym kolorze skóry rewolucje są krótkotrwałe natomiast to marzenie trwa już 200 lat w stanach Zjednoczonych w przybliżeniu i to bardzo widać, żeby się realizacja tego marzenia przybliżała jak sądzę, żeby zmiany, które w tej chwili się dzieje na ulicach pozostawiły po sobie istotne w ślad nawet mam takie przykro mi powiedzieć podejrzenia, że im więcej krzyku na ulicach, tym bardziej się ludzie zmęczą, tym bardziej się szybciej przestaną o tym, myśleć i tym mniej prawdopodobne, że istotne zmiany zostaną zaprowadzą wobec tego co chciałaby teraz robi się w jaki sposób wytargować i uzyskać zmiany społeczne to się naprawdę zastanowić nad tym, dlaczego bardziej w stanach Zjednoczonych niż gdziekolwiek 5 dochodzi do tego rodzaju sytuacji no tutaj prosta odpowiedź jest taka, że to się, że pewnego rodzaju hipokryzji to znaczy w stanach Zjednoczonych wszyscy deklarują, że chcieliby już nie widzieć rasizmu więcej nadal ukryty rasizm jest czymś takim endemiczne w powstającym w wielu sytuacjach ludzie najczęściej mówią no oczywiście nie ma różnicy między czarnymi braw ja, ale mam czarne dzieci to chcę, żeby partnerzy też dzieci też były czarne i odwrotnie mam białe dzieci lepiej być może mężczyzna byli białymi osoba niechętnie ktokolwiek się do tego przyznaje, ale są takie reakcje w w moim przekonaniu rzeczą najbardziej bezpieczną w tej sytuacji to jest karanie ludzi za podświadome reagowania czy mam na to 5 maja trzeba powiedzieć o pewnym ciekawym badaniu bardzo proszę oczywiście, że tak podań wygląda tak też jakieś 1520 lat temu zrobiono w stanach Zjednoczonych najpierw jako taki oto miara odległości dystansu między osobami i tam w tym badaniu dopiero co się zwykle robić to znaczy twierdzą, że płeć trochę nas oddziela kolor skóry nas oddziela wykształceni niż jest rozpoznawane to nas działa także wiara religijna nasączone potem przedstawiona przeprowadzona tak bardzo interesująca badanych 50 osób usiadło przed komputerami także osoby wzajemnie widziałam co nasza piszą powiedziane, że będą miały 30 sytuacji pokazanych na plan w odpowiedzi na pokazano sytuację każdego respondenta prosi, żeby otworzył z tą osobą, którą widzi na ekranie jakąś nową rozmowę większość z nas potrafi zrobić bez trudu pytamy dzień dobry jak się pani czuje pani jedzie trzymam czymś pomóc co pani tutaj robi to to nie jest po istotne istotne jak się wydawało tak powiedziała respondentów, że naprawdę będą badani na pomysłowość w otwieraniu tego typu konwersacji i są ci, którzy są bardzo nie pomysł mam 3 wejścia do rozmowy z kimś obcym tutaj oczekiwano tego, że będzie 30 rozmaitych wejść tak zrobią potem okazało się, że to co naprawdę było mierzone to nie różnorodność odpowiedzieć tylko długością reakcji okazało się, że nie jest wcale także na początek ludziom wszystko łatwo, a potem im dłużej rozmawiają tym trudniej znaleźć nowe formy nawiązania kontaktów tylko, jeżeli ktoś ma odczuwa dystans społeczny to dłużej zastanawiać co ma powiedzieć w ogóle wszystko jedno czy to jest pierwsza druga dziesiąty odpowiedź mocnego na początku tego testu pod koniec tego testu było wyraźnie widać osoby, które mają jakieś niepokoje rasowe zastanawiam się dłużej nad tym co powiedzieć to do kogoś, kto jest inny z innej grupy etniczne i podobnie osoby, które mają silną identyfikację religijną mają kłopoty rozmowie z kimś, kto wyraźnie wygląda na muzułmanina albo Czosnów katoliczką zakonu, a w co z tego wynika wyniki tego badania wywołały wielką burza dość prostego powodu mianowicie pytano czy odpowiadamy za nasze świadome reakcje, które wyrażają niepokój i etniczne odpowiadamy także używanie świadomy jest ukrytym rasistą ktoś ktoś, kto takim skóra cierpnie jeśli musi rozpocząć się rozpocząć rozmowę z kimś obcym, który jest należy do grupy etnicznej czy mamy wrócą niechęć religijną, jeżeli widzimy kogoś, kto w razie innego wyznania tak dalej no tutaj mamy problem rozwiązania dopóki tego problemu nie rozwiążemy to ważniejszego trudniejszego bardziej bolesnego problemu związanego z ceną brutalnością policji także się rozwiązań większość Amerykanów jest zdania, że odpowiadamy za swoje reakcje podświadome, że celem wychowania ma być wykarczowanie wykorzenienia także ukrytych niepokoju, bo to nie jest żadna żadna reakcja negatywna w stosunku do kogoś innego, jeżeli byśmy widzieli kogoś, kto ma np. tatuaż na trwalsze to zapewne będziemy te osoby traktowali tak jak każdą inną, ale pierwsza akcja będzie taka, że chwilę się chcemy zastanowić, jeżeli ta osoba zastanowienie odbiera za dowód nienawiści albo ukrytą agresję ktoś nigdy nie porozumiemy mentalność dziękuję tak tak nie to są bardzo znane badania na Harvardzie były przeprowadzane tam później wiem, że były pewne kłopoty z aplikacją tych badań i później jakoś tam jest robiono kilkanaście podobnych eksperymentów tam różne różne były wyniki tych tych replikacji natomiast niewątpliwie, jakby zjawisko istnieje to jest bardzo zasadne pytanie na ile konsekwencje powinniśmy sami wobec siebie wobec nas powinny być wyciągane właśnie w związku z tymi naszymi świadomymi reakcjami czy uprzedzeniami, ale też pytanie jest takie mamy ewidentnie pewien problem społeczny, który odzwierciedla się od oczywiście skomplikowany jest wiele wiele wymiarów tutaj można, by długo to analizować, który jakoś odzwierciedla w każdym razie w statystykach np. dotyczących tego, jakie jest ryzyko, że ktoś, kto ma ciemny kolor skóry zostanie zabity przez policjanta a jaki jest prawdopodobieństwo, że ktoś, kto ma biały kolor skóry no zostanie potraktowane zdecydowanie łagodniej i tutaj widać na poziomie danych bardzo wyraźnie, że ten rodzaj uprzedzenia wobec osób ciemnym kolorze skóry występuje on jest zinstytucjonalizowane mamy ten problem społeczny i teraz mamy takie wydarzenia właśnie choćby zabójstwo Georga Floyda wiemy co to jest wiemy, że takie zjawisko istnieje, ale co z tym robić to znaczy tutaj mamy jakiś rodzaj gniewu takiej reakcji powszechnej związanej z oburzeniem z poczuciem, że jakaś granica kolejna została przekroczona, że zmiana jest potrzebna wiadomo, że nie osiąga się takich zmian poprzez poprzez wznoszenie było wyłącznie poprzez wznoszenie haseł różnego rodzaju dochodzenie na ulice jak w ogóle widzi możliwość no przeprowadzenie jakiejś głębszej reformy jakieś głębsze zmiany która, która jest tak głęboko montowana endemiczny obecna właśnie w samej tkance życia społecznego w 2 lata kraj pierwsza pierwszą odpowiedź jest taka jeśli coś działo 10× co nam się nie podoba 10× stosowaliśmy ten sam mechanizm obronny albo korekcyjny, który nie zadziałał jest bardzo niemądre po raz jedenasty stosować ten sam mechanizm to na pewno trzeba zrobić coś nowego nas jak długo będzie teraz siła oburzenia nie pozostaje żadnej proporcji do tego, jakie są szanse wykorzenienia tego typu zjawiska to trzeba trzeba się od otwarcie powiedzieć odpowiedzieć na pytanie, skąd biorą biorą tego typu reakcje łatwe odpowiedzi na pewno są błędne to nawet jeśli statyki statystyki są jednoznaczne to nigdy nie wiemy co jest uzasadnieniem tych obserwacji kolana na pewno są tak jak mówisz to znaczy jeśli ktoś się osobą czarnoskórą i w szczególności w jakim mieście w późnym wieczorami to szansa, że jeśli zostanie podejrzana o to, że ma nóż albo albo śrubokręt albo albo panach no to się skończy bardzo niebezpieczne dlatego sąd co możemy zrobić no można to teraz to teraz może postawimy postawimy średnich, zanim powiesz co możemy zrobić, bo to będzie pewnie dłuższa wypowiedź musimy wpuścić na antenę informacje zaraz po tych informacjach wracamy prof. Jacek Hołówka jest państwa gościem to jest godzina filozofów za moment słyszymy znowu, a z nami cały czas jest prof. Jacek Hołówka, któremu musiałem brutalnie przerwać z uwagi na nie nadszedł czas informacji w sieci jeszcze bardzo proszę kontynuuje, bo właśnie miała powiedzieć o tym co można, by zrobić jak rozwiązać to trochę jak pan też do rozwiązania tak tak oczywiście jak podejść do rozwiązania tych problemów, których rozmawia też pierwsze bardzo ważny problem i jak sądzę jest to diagnoza to wiarygodna, dlatego że pod tym względem stany Zjednoczone wyraźnie różnią się od większości krajów europejskich to jest fakt, że w Ameryce wolno nosić broń nie wolno nosić broni ukrytej, ale jeżeli ma broń na widoku i a jeżeli zagrozi komuś się użyje broni przeciwko niemu takie postępowanie jest legalne wobec tego ilości wypadków związanych z nieszczęśliwym użycie broni przez ludzi, którzy zostali nagle przestraszeni źle nie potrafi się posługiwać bronią dzieci oraz brak zapewnieniom rodziców nigdy nie miałby szansę dostać się do pistoletów jakoś potrafią się dostać to powoduje, że policja jest to bardzo wyczulona na przypadku konfrontacji z jakimi osobami, które rozmaitych pochodu mogą się wydawać niebezpieczne i to, o czym mówiliśmy wcześniej dobrze tłumaczy ta to zjawisko mamy poczucie dystansu społecznego w przypadku policjanta to wyczucie tłumaczy się na poczucie zagrożenia, więc Amerykanie natychmiast mieli dużo mniej problemów rasowych, gdyby zrezygnowali ze swobodnego prawa do noszenia broni w to wierzę po prostu, że policjanci też często prze reagował ją może nie jest koniecznie za każdym razem z uwagi na te uprzedzenia, o których mówiliśmy tylko po prostu, dlatego że czują się sami zagrożeni, bo każdy potencjalnie może mieć broń może zastrzegła akta to to był mój drugi punkt to znaczy z policjanci pracujący na ulicach w globalnej sytuacji są ogarnięci przez stany lęku to znaczy boją się tych osób, z którymi muszą się konfrontować i to doprowadza do dużej bardzo ilości nieporozumień, które dość często się źle kończą jakiś czas była w stanach miałam niewiele problemów z policją, by jednak tam policja jest dobrze wyszkolona zachowuje się rozsądnie nie agresywna po pierwsze po drugie może dlatego właśnie, że nie jestem czarnoskóry mogę wyraźnie wyglądać na cudzoziemca, którego zwykle się traktuje dosyć większą łagodnością wyrozumiałością, ale jakiś czas zmian zupełnie absurdalne problem, kiedy policja zatrzymała powiedziała, że ostatni raz darowuje takie przecież przejechania przez skrzyżowanie w trzecim bardzo ostrożne jechałem powoli nikomu nie zrobiłem nie stopnie powodami żadnego zagrożenia co powiedział przepraszam, ale co zrobiłem policja na to w ogóle nie uśmiechał się tylko osoba nie mówił w nie żarty sobie wiesz dokładnie co zrobić wysiada samo kazał im wyższa wyższa samochodu i mówi dach tym razem się jeszcze puszczane, ale dotyczyła też sytuacja Franza Kafki jak Franza Kafki tak mówią przy tym tak teraz patrzy na niego myślał co uczonym kieruje jest bardzo mało prawdopodobne, że jakieś indywidualną niechęć do mnie trudno zaklasyfikować do osoby dom to pośród osoby, które wzbudzają niepokój niemłody człowiek roku tradycyjnie ubrany konserwator krytycznie krytycznie nastawiony do filozofii analitycznej wznosi zajmowały przecież tam duchowo no właśnie odchodzi się na oczach było, ale on uważa po pierwsze nie było konieczne, bo cokolwiek wyjaśnia jego zdaniem w i po drugie, cały czas groził, chociaż jeszcze nic nie robi to nie było także chciał aresztować tylko nie rozumiał właściwie, o co chodzi na pewno też przypadek nieistotne gdybania sprawa ciocia Lodzia to dzisiaj byśmy o tym, nie, ale co się okazuje to znaczy tam rzeczywiście policja jest z policją się nie dyskutuje należy wykonywać bezwzględnie wszystkie polecenia każdy najmniejszy nawet opór może skutkować bardzo drastycznymi działaniami ze strony Polski, które będą usprawiedliwione tak no i jak teraz policja ma bardzo wiele szczegółowych przepisów, których większość ludzi nieźle np. taki przepis każdy policjant zatrzymujący kierowcę w samochodzie ma obowiązek na kierowcą położyć dłoń rękę na dachu potrafił postawić linie papilarne, jeżeli ktoś nie dlatego przepisów nie rozumie, o co chodzi, że policja coś tam stuka dach czy nerwowości czy czegoś innego i tego rodzaju przepisy, które no być może są tak licznie potrzebna po to, żeby właśnie w przypadku skomplikowanie się sytuacji mieć materiał dowodowy powodują, że policja my musi myśleć o 10 sprawach ani jak rozwiązać problem szat, które staną niechęć do policjantów w Ameryce jest dosyć powszechne w wielkiej Brytanii czegoś podobnego nie ma we Francji policja potrafi być dosyć zdecydowane brutalna, ale to są wtedy jest takie działania, ale mi tutaj mamy ten problem w takim bardzo powiedziałbym wysycenie intensywnym podczas protestów okazji śmierci ojca Floyda, bo w zasadzie krążą jak i jak się patrzy na filmy, które krążą po internecie dokumentujące zachowanie policjantów no to mówiąc szczerze są to sceny naprawdę bardzo drastyczne policjanci momentami zachowują się jak ta chuligani uliczni oczywiście to jest presja jest sytuacja powszechnego niebezpieczeństwa ludzie na ulicach tam też dokonują rozmaitych dewastacji zachowują się w sposób bardzo agresywne, ale niektóre zachowania policji do kompletnie nie mieszczą się w jakim standardzie które, których mamy tutaj wciąż jeszcze mamy dla nas żyjących w państwie policyjnym to jednak jest szokujące że, że policja może po prostu w niezwykle brutalny sposób jakiś losowo wybranych ludzi z tłumu wywlekać po prostu ich pałować i kopać leżących na ziemi tak dalej to jest szokujące tak oczywiście ja jak widzę teraz stanie tam się przypomina sześćdziesiąty ósmy rok prawda i scen, które rozgrywały w Warszawie przed kościołem Świętego krzyża na krakowskiej na krakowskim Przedmieściu przy Uniwersytecie tam tak ktoś także napastliwe policyjna zastraszanie aresztowany bez powodu pan panowania po prostu tylko, dlatego że się kręci pomiędzy to było coś, ale tak tak reżim reżim totalitarny to, bo wprawdzie, ale taki totalitaryzm studia szare, a tu jest oaza wolności no to mówił ironicznie oczywiście dlatego zwracam się z nową, że to się że, że w Ameryce odrodził się stalinizm, jeżeli się mówi w Ameryce stalinizmie to także najbardziej przerażająca najbardziej bulwersująca, więc tak naprawdę stało się w sensie życia takiego MEN po pierwsze, kontaktów medialnych po drugie, era taki towarzyski społecznych między ludźmi no teraz napięcie jest w Ameryce bardzo chętnie i prowadzi to ja zacytuję ja zacytuję dzisiaj Gazeta wyborcza przedrukowała tekst Anny Lombardii pierwotnie opublikowany w La Repubblica i tutaj zaraz na początku jest wypowiedź Paula Bermana politologa amerykańskiego, który zresztą zajmuje właśnie totalitaryzmami i odpowiada tak Korona wirus kryzys gospodarczy nierówność rasowa i prezydent tak dzielący ludzi jak Donald Tramp to wszystko musi prowadzić do społecznej zapaści no tak to znaczy w bardzo trudno krytykować prezydenta obcego kraju, ale myślę, że nie ma w latach ma każdy ma swoje własne zasady mam odwrotne, ale też dziwi mnie zachowanie prezydent Stanów zjednoczonych rozmaitych okazjach i gdy był Amerykaninem byłby zażenowany i też pewnie bym mówił dużo bardziej zdecydowanie niż chciałby mówić dzisiaj tak my żyjemy oczywiście w takim okresie bardzo niebezpieczne w kryzys finansowy kryzys zdrowotny kryzys polityczna jak do tego dochodzi no to teraz zaczyna zaczną mówić, jaki los to znaczy nie można powierzchownie rozwiązywać tych problemów, które mają głębokie korzenie, a problem, który teraz widzimy i stany Zjednoczone i częściowo także w Europie, ale w Ameryce przede wszystkim to jest problem do takiej bardzo bardzo niebezpiecznej bulwersujących struktury społeczne ja nie jestem nastawiony lewicowo chodzić nie proponował żadnych rozwiązań, które mają charakter ściśle socjalistyczne to daleko mówię z 1 strony tak z drugiej strony tak silne zróżnicowanie poziomu dochodów tak silnie spiętrzona struktura społeczna, jaką można obserwować w stanach Zjednoczonych jest jakimś wydarzeniu nawet ewenementem na świecie to w przyszłości tego rodzaju już strukturę społeczną można było obserwować tzw. republikach bananowych tam dochodziło do tego, że była taka wąska kasta, która na samym szczycie społeczeństwa, a potem jakaś bardzo do Lecha handlować klasa średnia 1 otrzyma klasa ludzi wydziedziczony pozbawionych dostępu do rozmaitych instytucji społecznych, a przede wszystkim do możliwości budowania osobistej kariery no tak rodzaju zróżnicowanie w Ameryce w ciągu ostatnich 2330 lat się bardzo nasiliło i w tej sprawie poprosił o 2 minuty warto chciałby coś nawet nie musi nie musi tego zaznaczać w formie prośby po prostu za duże może być mogą być 2 może być 5 może być 10 minut nie ma problemu z serii jak rozkłada zawartą w Jaros środa czytam Arystotelesa i wiem, że to brzmi jakoś dziwacznie i byliśmy, ale rozjazd no to wszyscy czytali Arystotelesa od czasu do czasu absolutnie jeśli tak myśli tak jak to mamy trzecią księgę w dziele pt. polityka w tej trzeciej dziesiątce Arystoteles mówi takie rzeczy to, które się zwykle zapomina dlatego rząd ma taki styl reformowania problemu w sposób prosty właściwe szkolnej łatwy i potem z tego wyciąga konkluzje, które nie bardzo wynikają, a wynikają dopiero wtedy jak spostrzeżeń, jakie cicho wprowadził dodatkowe inne przesłanki jak wszyscy wiemy u Arystotelesa mamy taki proces wszystkie ustroje społeczne są podzielone na 6 kategorii trzeć istnieją 3 ustroje właściwe, w którym się szczęśliwie bezpieczne i 3 ustroje, które są zdegenerowane te właściwe to jest królestwo arystokracja i policja natomiast zdegenerowane to jest tyrania oligarchia i źle rozumiana demokracja, czyli rządy rządy motłochu on się nie przebiera w Soweto mówi wyraźnie na bardzo trudno zrozumieć to życie ci dotrzeć, żeby to było widzieć że, że to może być przekonująca odróżnienie ciągle mało przekonująca no, ponieważ jeśli chodzi o 3 pierwsze dobre systemy polityczne to w imieniu warto zrobić, jeżeli mamy dobrego króla niech będzie, jeżeli mamy dobrą arystokracja nie trzeba niczego zmienić jeśli mamy political to także to jest system bardzo szeroko rozdanych uprawnień polegający na tym, że każdy ma potwierdzoną możliwości działania politycznego rozwijania się wewnętrznego zdobywania pieniędzy itd. to wszystko jest dali idealistycznie zakrojone bardzo przekonująca w natomiast pytanie brzmi co robić z tymi wykosi ślad jony mi systemem i tutaj, ale istota proszę mówić zresztą nie wydaje się niezwykle interesujące on, mówi że najlepszy system polityczny nie mieści się w jego klasyfikacji najlepszy system polityczny siódmy system przez niego nieopisane to jest zorientują co przyzna, ale on, że czynność taką że, gdybyśmy połączyli ze sobą oligarchii i demokrację to powstanie system lepszy od wszystkich pozostałych połączyć oligarchii demokrację to znaczy zrobić taką sytuację, w której ludzie mający pieniądze mają możliwość szerszego wzięcia udziału w życiu politycznym, a ludzie, którzy występują dość dużej liczbie są na niższym poziomie dochodów mają przynajmniej uprawnienia polityczne, które też pozwalają im w życiu całego kraju brać aktywny udział po pierwsze od razu widzimy, że pomysł jest dobry, dlatego że on naprawia Arystoteles naprawia to co trzeba naprawiać, czyli oligarchii demokracie, a po drugie, pojawi się tutaj taka zagadka w jaki sposób chce to zrobić, jeżeli nie chce po prostu powiedzieć niesie system wypaczone zamieni w niej wypocząć, bo wiadomo, że to jest właśnie ten naiwny sposób myślenia, o którym się mówi przez MON więcej niż Stolat za nią przedstawią swoją koncepcję z tego nic nie w nie wyniku takie dobre intencje, który się mówi, jeżeli coś się w jaki sposób, ale źle to zachowujmy się taki sam sposób, ale nie rezultat będzie dobry tak właśnie nie da zrobić ją już rozwiązania jest tylko jedno mianowicie, że musimy zbudować silną klasę średnią, że przez jakiś czas, a ten przez stronę także zmierzały to znaczy, że oligarchia z demokracją stworzyły pewien rodzaj silnej większości, która była w stanie decydować o tym jak przebiega z całego kraju wobec tego ta klasa wyższa tutaj w przypadku Arystotelesa starania, ale w przypadku współczesne społeczeństwo trzeba powiedzieć tak klasa ludzi, którzy mają najwyższe zarobki jeśli liczba ludzi, którzy mają najwyższe zarobki jest dosyć niewielka to taka liczba nie utrudnia funkcjonowania życia społecznego natomiast jest to liczba wielka jeśli co więcej ta liczba ma tak wielkie zasoby finansowe, że połączone dochody czy połączone połączymy status finansowy w klasy najwyższe jest większy od klasy średniej to problemy są do rozwiązania dla lekarzy i tutaj przepraszam, gdyby to ode mnie zależało tobym teraz nie przerywał słuchał z wypiekami natomiast musimy z nią zrobić miejsce dla informacji po informacjach zaraz wracamy i oddam ci głos jak tylko się dziękuję także mawia się dobrze tak jest na już jesteśmy ponownie na antenie prof. Jacek Hołówka cały czas z nami raz jeszcze dzień dobre wystarczy dobre przed chwilą mówiłem Arystoteles tak takim jak ksiądz czekałam odczytaniu, a którą sam sugeruje, dlatego że jego propozycja, żeby uznać, że dobrze funkcjonujące społeczeństwo musi mieć wielką klasę średnią po pierwsze nie pasuje do tego co powiedziawszy poza tym w książce pt. polityka po drugie, niezwykle współczesne to znaczy dzisiaj też sądzimy, że dobrze funkcjonujące w krajach to są takie kraje, które mają silną klasę średnią ta, która nawiasem mówiąc w wielu krajach ulega od pewnego czasu erozji podpowiada, że kryzysu finansowego różnych innych zjawisk, a przede wszystkim w stanach Zjednoczonych to zjawisko, które tam był obserwowany jest z prawda i w tej sytuacji trzeba się spodziewać jakichś negatywnych konsekwencji te negatywne konsekwencje najłatwiej się ujawniają tam, gdzie kontrola społeczna jest najmniej skuteczna w Ameryce najmniej skuteczna kontrola społeczna to też dotyczy kwestii rasowych, dlatego że są problemy nierozwiązane i łatwy sposób rozwiązane nie mogą one są rozwiązywane są najczęściej przez takie instytucjonalne pomysł opuszczają dużą ilość studentów czarnoskórych na wyższe uczelnie osoby, które mają odpowiednie przeszkolenie zawodowe mają teoretycznie lepszą szansę do tego, żeby otrzymać zatrudnienie w olbrzymi wysiłek wkładany po to, żeby raz z przednią odradzam nie był widoczny nie prowadził do śmiertelnych wypadków natomiast to jest moim zdaniem no źle ukierunkowana staranie chcę powiedzieć jest robione celowo złej wierze, ale wszystko co mówiono ostatnio trochę źle ukierunkowane to znaczy, mówi że te kwestie ekonomiczne tak naprawdę czy wręcz klasowe są istotniejsze od kwestii nazwijmy to rasa kulturowych tak, że one stanowią podłoże, na których te problemy, które dzisiaj planujemy wyrastają tak, że nie, bo chcę chcę zrozumieć co pewną hierarchię, którą tutaj buduje jak rozumiem zwraca uwagę na to, że w istocie takim fundamentalnym podstawowym poziomem, na którym na budowę ujął się to bardziej widoczne dzisiaj problemy społeczne jest kwestia nierówności ekonomicznych nierówności klasowych i ona jest jakby pierwotna w tej chwili tak wobec tych zagadnień rasowych tak teraz czy można jakoś uzasadnić no sądzę, że ktoś, kto po trochę podróżuję po Stanach Zjednoczonych wyraźnie widzi że, chociaż pewne bardzo takie wiejskie okolice dzielnice tak jak Harlem w nowym Jorku w tej chwili wygląda zupełnie inaczej niż 20 lat temu ciągle pojawiają się takie rejony, w których istnieje duża koncentracja ludności innej niż ludność biała i tam poziom życia poziom kultury przede wszystkim znaczna struktura i kontrola społeczna stosowana w sposób spontaniczny między ludźmi powoduje, że przezwyciężenie niepokoju i niechęci rasowej okazuje się niezwykle trudne i nawet, ale załóżmy, że mam rację, że już załóż, że ta inspiracja ze strony Arystotelesa straszna ta inspiracja polega na tym, że Arystoteles uważa, chociaż mówiłam, że istnieją 3 zrzekł systemy polityczne i dobre systemy polityczne naprawdę, kiedy przychodzimy do rozwiązywania istotnych problemów społecznych muszę powiedzieć wcześniej 4 grupy społeczne i one są pod podstawowej wersji czy powstało nawet na podstawowym poziomie bardzo silnie generują konflikty, ale wiem jak konflikt rozwiązać powinniśmy ze sobą scalić grupek zwykle określaną jako oligarchia ludzi pieniędzy więc, chociaż nie są bogaci tylko o sądzie na dobrym poziomie finansować z tymi, którzy mają dobre przygotowanie fachowe i zawodowej oraz jakich scalić jakich co oni czuć tak to jest to główne pytanie jak to zrobić na to odpowiedź jest tylko 1 trzeba wyjść poza krąg tego co się mówiło dotąd, a dotąd się obie strony zwolennicy przeciwnicy tego typu głębokich zmian używają przede wszystkim epitetów jak ktoś mówi trzeba znaleźć rozwiązanie, które przezwycięży tego rodzaju w głębokie przepaście o charakterze ekonomiczna to się mówi to jest komunista ukryty komunista socjalista niech sobie to robią w Rosji tak nie wolno robić stany Zjednoczone ci z kolei, którzy mówią, że musimy otrzymać utrzymać ten system ekonomiczny, jaki w tej chwili widzimy i nie wolno w tej sprawie do dokonać jakiegokolwiek zorganizowanego na odgórnie zarządzonego ruch rynku natychmiast przez przeciwników są 3 kręci jako wrogowie ludu z 1 strony, ale przede wszystkim dużo osób o ostrzejszy epitetem mianowicie, że to są faszyści jak długo dyskusja polityczna będzie zmierzała w tej strony wobec zwolenników reform zawsze nazwać komunistami, a zwolenników status quo zawsze nazywać faszystami żaden problem nie będzie związany w natomiast tego rodzaju style rozumowania i argumentacji jak widzę stały się coraz ostrzejsze coraz bardziej wyraźna nie tylko one nie tylko zdaje się ta data ta upiorna alternatywa, której mówisz to znaczy ten rodzaj takiego radykalizmu wania swoich przeciwników czy opisu, który tych przeciwników radykalizuje bez umiaru jest bardzo charakterystycznych dla Ameryk, a amerykańskiego dyskursu politycznego, ale też np. dla polskiego no to oczywiście to samo widzę to samo mógłbym powiedzieć również Marcin ma wciąż silnie martwią się 1 kraj jak jakiś drugi pod tym cytatem z publicznego to co widzimy jakiś upadek kultury i upadek wnikliwości i takiej chęci rzeczowego teologiczne do przekonującego rozwiązania problemów, które są nabrzmiałe długotrwałe i cały czas rozwiązywane są na poziomie propagandy nasilenia dyskusji o charakterze propagandowym w tej chwili w Polsce jest moim zdaniem tak silne jako tak jakby pod koniec okresu komunistycznego czy uważam, że rzecz niezwykle niebezpieczną dlatego, że to prowadzi do polaryzacji stanowisk, a także do bardzo dużej ilości niechęci i zachowań, które umożliwiają rozwiązanie realnych problemów realnych kłopotów z czystego jak to zrobić w Polsce to zobaczymy, bo niedługo będą wybory przedtem jeszcze w pełni zaopatrzymy się na rozmaite gorszące sceny a, ale potem być może będzie od jakiegoś bardziej spokojnych rozmów jest jeszcze pewien element tej dyskusji, które jest ciekawy pod względem etycznym po prostu to znaczy jest jakimś czy uruchamia jakąś refleksję po domu filozofii moralnej, bo no mamy tam do czynienia z jawnymi aktami dewastacji mienia przemoc ludzie, którzy protestują to jest oczywiście mniejszość to nie jest tak, że wszyscy z na te ulice amerykańskich miast wyszli dokonują takich aktów nie plądrowali sklepów albo albo podpalania samochodów czy podpalania restauracji, ale jakaś tam część takich aktów dokonuje i teraz toczy się dyskusja o nasze oczy także w Polsce w różnych kręgach lewicowych prawicowych intelektualiści zastanawiają się na tym zagadnieniem toczy się dyskusja na ten temat czy to jest coś co w jakim sensie można usprawiedliwić, bo gniew jest słuszny, bo doszło do zdecydowanego przekroczenia kompetencji przez policję, bo to wyraz brutalności, która od lat jest rejestrowana i teraz osoby, które po prostu w pewnym momencie poczuły, że jakaś granica została przekroczona są wściekłe też przestraszone mają prawo do tego, żeby dokonywać takiej ekspresji tych emocji, jaka im się wydaje właściwa i niszczyć np. mienie, bo to jest mienie w ich poczuciu ich odbiorze wypracowane na na setkach lat niewolnictwa czy też raczej no należałoby postawić wyraźną granicę i powiedzieć, że protesty tak gniew słuszny, ale niszczenie i dokonywanie takich aktów dewastacji to jest coś co kompletnie nie mieści w naszym rozumieniu słusznego gniewu i protestów jak patrzeć na te na te sceny, które wyglądają często dość drastycznie, kiedy ludzie wdzierają się do sklepów rozbijają szyby niszczą samochody plądrują restauracja no to jest coś podobnego dokona wirusa, a to znaczy tutaj nikt nie pytań proszę o poważne do takiego postępowania oczywiście jest to stosowanie brutalności przemocy to jest niezgodne z prawem i większości tego rodzaju przypadków te osoby muszą być aresztowane muszą być postawione przed sądem sąd zdecyduje czy wystąpiły czynniki łagodzące łagodząca kaset tego typu natomiast niewątpliwie też łamanie prawa łamania Żak żadna sytuacja poza sytuacją, w której bronimy bezpośrednio kogoś przed utratą życia od sytuacji samoobrony nie wolno stosować przemocy wobec tego to jest absolutnie nie zależy od Kanta z taką argumentacją, że to nie jest przemoc, że niszczenie przedmiotów niszczenie samochodów rozbijanie szyb w sklepach w witrynach podpalanie nie wiem domów budynków samochodów to nie jest przemoc, bo przemoc to jest tylko agresja skierowana wobec ludzi zwierząt istot ożywionych atak naprawdę to co my tutaj widzimy to przemocą tego nazwać nie można no to są osoby, które nie widzą co się dzieje zawsze są osoby, które patrzą i mówią, że nic nie widać albo widzą to co cała reszta przemocy przemoc bez względu na to, jakie są nasze preferencje polityczne powinniśmy być w stanie tak samo opisywać fakty podstawowe to jest właśnie główny problem, który się pojawia w przypadku silnego spolaryzowane się postaw politycznych w wyniku tego sportu spolaryzowane się dla jednych rząd ludzi żąda się pełnej bezkarności, dlatego że po stronach jest racja, a dla innych w stosunku do innych, mówi że będą surowo karani, dlatego że są naszymi wrogami, bo to jest właśnie początek prac przechodząca momencie, odnosząc się i tak to jest właśnie początek myślenia rewolucyjnego rewolucja, który posiada taki sposób sieć najpierw z 7 ściemy, a potem będziemy decydowali nie tylko będziemy negocjować w jaki sposób powinniśmy osiągnąć jakiś wcale tak kompletnie nietrafne sposób myślenia to, czego w tej chwili brak to jest śmiałe i otwarte powiedzenie sobie, że łatwymi metodami nic widocznego problemów Ameryce się nie rozwiąże także łatwym metodami narastającego problemu w Polsce to się nie rozwiąże przede wszystkim trzeba pohamować ten rodzaj agresji ten rodzaj wzywającego zachowania jak np. już widzimy na terenie Sejmu, kiedy są tam osoby, które celowo stosują prowokacje w tym celu, żeby uniemożliwić prace parlamentowi tak samo w stanach Zjednoczonych rozwiązania problemu rasowego nie może być dokonane przez propagandę nie może być dokonane przez, a apelowanie do ludzi niż powszechnie swoich codziennych kontaktach używali języka poprawnego politycznie, bo to jest kosmetyka, która żadnego problemu nie rozwiązuje tylko co robić poważne badania socjologiczne, które mówią o tym, jakiego typu ograniczenia strukturalne występują w odniesieniu do ludności murzyńskiej, jeżeli protest to jest oczywiste jest jasne, że szansę za kariery zawodowej dla przeciętnej osoby czarnoskóre czas czarnoskóry znawca toczone są dużo gorsza niż dla tych, którzy mając ze względu na tradycję rodzinną albo wyłącznie ze względu na kolor skóry łatwo szanse znalezienia pracy w tej chwili bezrobocie w Ameryce sięga prawdopodobnie 20% dokładnie ile jest nie wiem to z rozmaitych źródeł rozmaite rzucił się słyszeć wszyscy mówią to jest tylko chwilowe wiąże się skoro na wirusa innych komplikacji czy zostanie szybko przezwyciężone nawet zostanie szybko przezwyciężone zostanie przezwyciężone w sposób tendencyjny te grupy ludności bardzo się dużo lepiej niż inne zaraz jak długo widzimy trudne problemy dopiero wtedy, kiedy on już nam nie pozwalają żyć normalny sposób tak długo to problemy będą rozwiązane to jest nie tylko w Ameryce, ale wszędzie na świecie od tego poczucia naprawdę robić to bardziej poważnie traktować filozofia socjologia i nic badania dotyczące szans zawodowych nic szczęścia szczęścia życiowego i organizacji polityczne co myślę, że takie rozmowy jak ta jeśli cieszą się słuchalności i popularnością co mogą przyczyniać właśnie do tego, żeby poważnie traktować filozofii socjologii, bo to jest przykład tego jak klarowna myśl potrafi uchwycić pewna pewne problemy społeczne, uciekając od takiej oczywistości i łatwości bardzo dziękuję za za te rozmowy jeszcze tak krótko chciałem zapytać jak czas pandemii mi ja czy minął, bo już w zasadzie jest za dziękuję już po biolog dał ognia w moje w mojej rodzinie wszystko poszło dobrze w mojej dzielnicy wszystko poszło dobrze, a na Uniwersytecie nie chcę powiedzieć, że w chwili w ciągu ostatniego miesiąca chyba nie było żadnego przypadku zachorowania lekarz ważył słyszałem o tym, jakoś nam się udało nieźle w oczy ta metoda budowania dystansu, a i ograniczenia towarzyskich spotkań w i chodzenie maseczka to było trochę kłopotliwa, ale zostało przyjęte no wciąż częściej używać wychowawca autorzy także oby tak dalej było, aby już po tym, luzowanie restrykcji takiego niespodziewanego nie wydarzyło bardzo raz jeszcze dziękuję prof. Jacek Hołówka filozof etyk Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego był państwa gościem no a teraz będą informacje po informacjach zmienimy trochę rejestry o kosmosie będziemy rozmawiać prof. Agnieszka Pollo będzie w państwa gościem mówimy o statku kosmicznym, który niedawno wystartował poleciał w te przestrzenie przerażająca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA