REKLAMA

Wszystko o edukacji zdalnej i tradycyjnej

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-06-07 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielne magazyny Radia TOK FM koniem się państwo ponownie połączymy się teraz naszym kolejnym gościem jest nim pan prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie profesorze dobiega końca powoli rok szkolny 20192020 przedziwne pewnie jedyny taki w historii, a to ze względu na Panamie Korona wirusa zresztą ta pandemia implikuje nadal wszystkie inne dziedziny życia natomiast chciałbym, Rozwiń » żebyśmy skupili się na edukacji zdaje się, że ten motyw nauczania online nie będzie tylko opcją tymczasową tylko na stałe wejdzie do do sposobu nauczania też myślę, że powiodło się w niektórych sektorach to, że pracujemy zdanie, dlaczego miałoby się nie powieść w oświacie chyba, że to błędne założenie liczyliście na to edukację, bo jednak jestem za tym, żeby mówić o edukacji nie o nauczaniu, bo tak często takiej publicznej rozmowie mówimy o nauczaniu to nam sugeruje, że zajmujemy tylko lekcjami prowadzenie lekcji to bardzo mocno zawęża rolę rolę szkoły no bo co się dzieje dużo więcej rzeczy tak naprawdę nie tylko, że ktoś prowadzi lekcję ktoś inny w tych lekcjach bierze udział mamy do czynienia i istotne są tutaj rzeczy związane ktoś dzieje między ludźmi ludźmi tak, czyli to co się dzieje między uczniami, którzy robią razem różne rzeczy nie tylko co jest uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych to co się dzieje pomiędzy nauczycielami uczniem, więc inaczej jest zamówienie edukacji to tak to tak słowem wstępu pewnie później szczegółowość zajmiemy tym co tu jest ważny jeszcze innego oprócz no w miarę dobrego dobrego prowadzenia lekcji życia od razu panie profesorze panu powiem, że zamierzamy wejść z panem w polemikę, ale to to dla dobra sprawy, żeby nasi słuchacze też odczuli swego rodzaju satysfakcję i też rozwiali swoje wątpliwości jeśli takie mają tak byłem uprzedzenia ma argumenty troszeczkę już mamy też bada też nie przespali tego okresu troszeczkę mamy materiał empiryczny nowo zawsze mamy spojrzenie takie z własnego podwórka wąskie zasadniczo nie będzie wąskie niestety i mamy też spojrzenie ten się różne są dane te dane są słodko gorzkie mogę powiedzieć tak albo albo albo słodko kwaśno to znaczy są takie takie, więc zależy, gdzie ucho przykładamy tutaj edukacji zdalnej natomiast kiedy już o tym rozmawiamy chciałbym powiedzieć, że no bardzo jakby, jakby istotną sprawą bardzo istotną sprawą spojrzenie spojrzenie szersze, czyli takie spojrzenie, które otrzyma wszystko co się dzieje, a nie tylko na to w jaki sposób prowadzimy prowadzimy lekcje rzeczywiście i rzeczywiście warto tutaj powiedzieć o tym, że osoby o jakieś doświadczenie, czyli w tej chwili możemy po pierwsze, spojrzeć na perspektywy nie jak to świeża, czyli jak wszyscy przeżyli szok nagle prawda musieli robić znienacka badania np. centrum cyfrowego pokazują, że prawie ponad 810 nauczycieli w ogóle wcześniej nie korzystało z takich narzędzi edukacji zdalnej, czyli dla stanowczej większości nauczycieli to była nowość i taka nowość, która wymagała bardzo szybkiego wdrożenia nikt nie nie pytał czy ktoś jest przygotowany czy nie jest zarówno tych nadawców tych, którzy tą tą edukację tworzyli, czyli nauczycieli, jaki jak jakiś jak i uczniów którzy, którzy w niej uczestniczyli też nie pytał czy chcą tylko po prostu no wszyscy stanęli przed faktem dokonanym natomiast w tej chwili po pierwsze, już spoglądamy z perspektywy, a po drugie to jest bardzo zmienną rzeczywistość to znaczy ci, którzy musieli się nauczyć tego nagle wielu z nich nauczyło robi to na pewno inaczej lepiej niż wcześniej no to klucz tylko wzrostem, ale tak jak w 2 polemikę na te pytania takie dotyczące tego czy to się udaje to się czy to się nie daje 2 pan panie profesorze poczynił zastrzeżenie, żeby mówić o edukacji, a nie nie tylko nauczaniu online natomiast ja zadam panu pytanie czy panu siłową proszę wybaczyć nie wiem czy powinienem na antenie Radia napić się piwa z kolegą w okresie od dawno, kiedy oglądaliście siebie z ekranu urządzenia elektronicznego, łącząc się nie poprzez Skype czy też inne inne inne inne zdobycze technologii rewelacyjnie, że pan pyta bardzo dziękuję, dlaczego dlatego, że istnieje takie przekonanie naszych zajmuje 10 lat badaniem w ogóle tzw. komunikacji do pośredniczących i wykorzystania nowych mediów przez dzieci młodzież, czyli tak głębiej się przyglądał wynikom badań różnych sam też, prowadząc no i odpowiadają już bardzo bardzo wyraźnie bardzo szczegółowo na tym co panu boja wiem co się pod tym pytaniem kryje się to, że mógł pan to jest w ogóle możliwe jest możliwe mówi to teraz z kolei ze swoich empiryczne doświadczenia usiłowałem tak jest dziękuję bardzo, bliskim przyjacielem i proszę mi wierzyć po 10 minutach miał kompletnie dość człowiek musi czuć obecność drugiej osoby blisko blisko siebie po prostu żadna elektronika w tym nie pomoże 7 co do korzeni do no to już odpowiadam ja podaję zawsze taki przykład myśl ciekawe myślę, że może pan eksponować, kiedy nie rozmawia w komórkach pośredniczących z nauczycielami to przywołuję paradoksalnie zaskakujące Janusza Korczaka ktoś powie jak na tym korzysta z internetu niekorzystny, ale oni parę takich sposobów, gdzie wykorzystywał w edukacji do pewnych rzeczy możliwość komunikacji za pośredniczący, czyli takiej bezpośrednio w zakresie spotykał z nim to były np. sytuacje, w których jak ktoś chciał coś zapytać takiego trudnego czy poprosić o pomoc się wstydził miał możliwość wrzucenia kartki do dziewczynki, która później była czytana ta kartka przez czas Korczaka tak albo np. jak się wstydził przeprosić kolegę koleżankę brzydką kartkę w tygodniu do skrzynki, a później w piątek kartki z tymi przeprosinami czystymi podziękowaniami roznosił listonosz, czyli ktoś inny, czyli czemu to pokazuje, bo obok od przypadku w obu przypadkach, które omawia była komunikaty pośredniczą niebezpośrednio, ale wszyscy rozumiemy, że to Dumont to miało sens teraz ona nie jest lepsza gorsza natomiast jak powiedzieć, jakby na tych na tych przykładach, które pokazują tutaj takich sięgających przeszłość chciałbym pokazać to, że oczywiście to nie zastąpi oczywiście to jest inna natomiast to nie jest tak, że tak komunikacja za pośredniczący no jest jakby komunikacją, która z założenia, że takie proste to jednak taką twarzą twarz to taka najlepsza prawdziwa to druga dotyka podróbkę tania z byle materiału zrobiona, której nic nie mają nie lubię rozmawiać tak teoretycznie, więc przywołam konkretny przykład, w które myślą są przemawiające, żebyśmy tak się właśnie po polemizowali pokłócili się od maja oba pytania z nauczycielami kim się spotykam takie, w których chce się czegoś dowiedzieć o tym, jaki to idzie i co widzą mi Zobacz, jakie pytanie pozornie bez sensu właśnie biorąc pod uwagę pana pytanie, bo mówię Słuchajcie czy są jacyś uczniowie, którym to, że teraz komunikujemy zdanie, że prowadzimy edukację zdolną, które pomogło, którym zrobiło coś dobrego wydaje się drugie pytanie różnie uzasadniony jak takie coś co mam tak spadło jak GROM z jasnego nieba, dlaczego jesteśmy zmuszeni miałam zrobić coś dobrego i nagle okazuje ci nauczyciele, z którymi rozmawiamy w Cannes na czacie jest tam 2025 zalewają przykładami konkretnymi wymyślonymi ze swoich praw, jakie są przykłady już mówię cha mówiono tak ja pierwszy raz usłyszałem jakiegoś ucznia, którego wcześniej przez 4 lata nie słyszałem, bo się wstydził mówić jak wszelkimi sposobami zachęcają do tego, żeby mówił, żeby coś powiedział pokazał kawałek siebie pokazał jak myśli pokazał jak odbiera świat to było niemożliwe i nagle tego ucznia myślę, bo on w tej sytuacji może łatwiej i mówi no no to jest moje pytanie, a może byśmy nie strzeli nigdy, gdyby nie było takiej możliwości tak gdy, które nagle przyszła przez niechciana albo rączkę ktoś mówiąc łącznie uczennicę, który popisywał przed grupom i właśnie nic konstruktywnego nie robił właśnie zajmował tylko opisywanie przez grupom i on nagle teraz w tej sytuacji nikt nie ma takiej potrzeby pracuje bardzo sensownie angażuje się zrobić coś sensownego tak jak nie poznaje myślałem żołnierz do tego niezdolny do nauczania oni tak jest do tego zdolny tak albo ktoś inny mówi albo ktoś inny mówi mama ucznia, które no wstydził się podejmować różne wyzwania, ale teraz z nim tak miałem okazję indywidualnie popracować i nagle się okazuje, że ten uczeń również swoje siły ja w ogóle widzę rząd chodzi o jakąś inicjatywą dużą doń nie są pojedyncze przykłady on dużo takich przykładów tak, czyli jak ja widzę zagrożenia i wielu sytuacji nauczycieli nie jest na tyle wnikliwy i na tyle uważne, żeby zauważać takie rzeczy, które przed chwilą powiedziałem umieć świadomie nawet wykorzystywać te narzędzia, ale chcę tylko powiedzieć to jest dużo bardziej skomplikowane w tym czytaj edukacja zdalna nas wciągnie do czarnej dziury przyniesie nam coś dobrego niż wyda tak wydaje się to być bardzo proste jasne dopóki człowiek nie próbuje się do tego zbliżyć się temu dokładnie przyjrzeć, bo wtedy nagle okazuje, że skala tego co się dzieje różne uwarunkowania tego co się dzieje są dużo bardziej skomplikowane, że zawsze mówię dużo bardziej skomplikowane przypomina taki tytuł damy, bo taki badaczki działań młodzieży w internecie, który napisał książkę o tym co robią młodzi ludzie online zrobił młodzi ludzie z wykorzystaniem internetu i tutaj ciężkie i komplikuje to skomplikowana to tak trochę jest tutaj z tą edukacją zdalną, że jak ten rozmawia się bardzo powierzchownie to, że wszystko wydaje czarnobiała jasne oczywiste, ale jak zaczynamy wnikać w szczegóły rozmawiać z uczniami nauczycielami przyglądać różnym sytuacjom to widzimy, że to jest, że to nie jest tak prosta to panie profesorze ja wobec tego IDS propozycją tuż po informacjach Radia TOK FM omówimy sobie model doskonały wykorzystujący te narzędzia, których teraz mówimy do znanej edukacja i te tradycyjne formy nauczania pan prof. Jacek Pyżalski z moim państwa gościem już za kilka wracamy teraz informacje niedzielne magazyny Radia TOK FM po informacjach na poród łączymy się z panem prof. Jackiem Żakowskim z wydziału studiów edukacyjnych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza ponownie dzień dobry panie profesorze w dzień do rodzin no tak przerobiliśmy już nie tylko to jak zaskakującym była informacja o tym, że można prowadzić nie tylko nauczanie, ale również edukację online w czasie oddano powodowanym Korona wirusem później przeszliśmy też to za sprawą dowodów, które pan panie profesorze dostarczały do tego, że właściwie taka komunikacja między uczniem nauczycielem nie tradycyjna miała miejsce już długo w przeszłości myśli jeśli wrócimy choćby Janusza Korczaka, bo do tego przykładu pan jako pośredniczący tzw. czyli nie tak, gdzie się spotykam bezpośrednio do nas mądrze wykorzystywana wcale nie musi być gorsza chciałem to 88 Zająca może też tak spróbujmy to nazwać, ale teraz chciał, żebyśmy poszukali takich form pośrednich, bo przyzna pan troszeczkę spojrzy na tę edukację z innej strony, że niektóre branże już doszły do wniosku, że niepotrzebnym niepotrzebne ich funkcjonowaniu są duże powierzchnie biurowe, a co za tym idzie bardzo wysokie czynsze można przecież pracować trochę zdalnie trochę na miejscu to spowoduje, że przy odpowiednim ułożeniu harmonogramu pracy uda się zaoszczędzić forsy mówiąc wprost czy edukacja jest podobnie czy czy może być model, w którym Niewiem 2× uczniowie w tygodniu spędzają czas w domu, ucząc się zdanie, redukując również, a przez 3× w systemie zmianowym chodzą do szkoły w tradycyjnej formy, jaką znamy jeszcze z poprzedniego roku szkolnego nie mógłbym tak daleko to znaczy mówię również był tak daleko mam konkretnie na myśli to, że tak naprawdę edukację wcześniej, bo hybrydowa tylko była taka hybryda wykład twarzą twarz czy taka stacjonarna jak byśmy nazwali o najlepiej można chyba offline w lekką domieszką przyprawy online pewnie w tej chwili wyszła na morze trochę zmian tych proporcji, czyli dodanie tej edukacji edukacji zdalnej online może być sensownie wykorzystywane dużo większym stopniu pewnie jest mądry pomysł jak to jak to tak starożytni mówili o tym, wymiarze o tym, takim, jakim się jakimś jakimiś jakimś unikanie przesady chyba tutaj też chodzi o takie unikanie przesady, czyli pewnie chodzi o to wydaje mi się sensownej edukacji taki post panda licznej, żeby było więcej tej mądrej edukacji online, ale mądrzej, bo ona też nie jest jakimś panaceum w ogóle wykorzystanie technologii edukacji nie jest takie proste żona zawsze przynosi korzyści z badań OECD np. które porów niektóre korelują częstotliwość używania technologii szkole z wynikami w nauce one dają takie niejednoznaczne wyniki znacznie generalnie ci uczniowie, w których szkołach korzysta się bardzo mało mają gorszy wynik niż ci uczniowie których, którzy pracują w szkołach, gdzie korzysta się pewną średnim natężeniu tych technologii natomiast ku zdziwieniu wielu osób, a dzisiaj technologii używa bardzo duże są gorsze wyniki tak, czyli to nie jest tak prosto, z czym więcej technologii tym lepsze wyniki teraz dlaczego, bo po pierwsze, dlatego, że się nie tyle liczy fakt korzystania z technologii co jakość tego wykorzystania pedagogiczna można korzystać np. z mniejszym stopniu technologii, ale mądrze można korzystać bardzo duża bezsens więc, więc tutaj jest istotnym Namysł nad tym jak i tego namysłu trochę brakuje, bo czasami tak prostą mówi nowoczesna szkoła taka, że mamy sprzęt mamy szybkie łącze internetowe i będzie to nowoczesna edukacja no tak nie jest, a druga rzecz, która tutaj się dzieje myślę, o której o, których warto powiedzieć to, że to nie jest tak prosto z młodzieżą listom i w tym wykorzystaniem technologii, bo to młodzież uważa takich urodzonych urodzonych użytkowników, którzy świetnie mogą nas nauczyć, żeby tylko dać to technologia już będą wiedzieć co z tym zrobić okazuje się, że te nierówności tak naprawdę wśród młodych ludzi są dużo większe niż nam się wydawało no to co wyszło to co było widoczne wielonarodowy skutkowało także medialnie co się okazało, że nawet nierówności sprzętowe są dużo, o których mówiono, że są już takie czy częścią przeszłości, kiedy jak to było drogie prawda tego to wtedy nierówności sprzętowe były takie podstawowym problemem także 1 ma drugi nie ma 1 stać drugiego jest nazywane są rodziny wielodzietne, których łącznie być może na to stać, ale doświadczają też mają kilkoro dzieci, ale przez bzdurą jest kupować kilka komputerów, by używane były równolegle i przy takim używaniu to wychodziło nagle o tej samej godzinie ilu miał używać prawnej tak ale, że to było tak naprawdę, że no powiedzmy 1520 lat temu to rzeczywiście to byłaby podstawą powód nierówności wraz z innymi szli taki, że wbrew pozorom młodzi ludzie nie wszystko wszystko umieją, jeżeli chodzi o wykorzystanie technologii, czyli tzw. kompetencje cyfrowe są bardzo zróżnicowane i nawet jeżeli posiadamy sprzęt to 1 umie ten sprzęt wykorzystywać sensownie do mądrych rzeczy takie kompetencje związane np. nie będzie poszukiwanie informacji z lekcji komplet informacji z oceną jakości tych informacji o drugiej takiej zdolności nie ma tak 1 ma zdolność funkcjonowania różnych społecznościach konstruktywnej porządnych takich społecznością na drugi tego nie ma im okazuje się, że nauczyciele byli zdziwieni, a nawet badałem teraz, pytając nauczycieli czytając wypowiedzi nauczycieli gdzieś nagle okazuje się, że nie jest tak prosto, że nauczyciele, mówi że bardzo zdziwili zdziwiłem, czego uczniowie nie umieją tak, bo nawet okazuje się, że bardzo duży odsetek uczniów nie umie takich rzeczy technicznych aktor paradoks, ale naprawdę takie, ale głównym problemem są takie umiejętności związane z wykorzystaniem już takim społecznym informacyjnym tych cech tych tzw. nowych mediów czy czy internetu generalnie uproszczeniu mówiąc więc, więc to nie jest takie, więc mimo wszystko znowu znowu można wypowiedzieć wszystkie szczegóły tak, czyli niżeli, czyli tym jak to jak to jak tak naprawdę zrobione i jeśli pan pyta o to czy wyszło czy to nie wyszło, dlaczego mówią od kogoś, bo wyniki są podzielone te wyniki im nawet ocena ludzi także takie badania na wirtualnej Polski, które jak pokazał północ pół, czyli połowa rodziców uważa, że działa dobrze, a połowa uważa, że działanie dobrze pewnie taka jest prawda uzbroją zobaczyć, że jeżeli nikt z uczelni zgłasza 13, który ma głównie tego 1 głównego na nauczyciela, który z nim pracuje projektem nauczycieli dobry rozumie to edukacja zdalną i trzyma relacje z tymi uczniami dba o relacje pomiędzy uczniami zbiera tych uczniów i jakoś mądrze prowadzonej taktyki, bo ma głowę na karku jak to robić inni nauczył się tego bądź szybko nauczył teraz bądź korzysta ze wsparcia innych tak robi to świetnie to rodzice widzą, że podziałać jak ktoś zapyta badania powiedzą, że Super nie no jak inny rodzic trafną nauczyciela w podobnej sytuacji, które nie umiano to nocą w odpowiedzi powiedziała nie, ale Pani Minister, bo ból, bo to źle działa albo nie nie działa, bo skutek naszej rozmowy też nie rodzą się pewne pomysły, zważywszy na to jaki jest sposób działania jeśli można mówić o sposobie działania generalnie przebiega pandemia Korona wirusa na świecie, czyli ona dotyka głównie osoby starsze w mniejszym stopniu osoby dojrzałe w najmniejszym stopniu dzieci chyba dzieci na mocy są najmniej zagrożone teraz tak edukacja zdalna no chyba jednak zdaje egzamin im starszy człowiek im starsze dziecko tym samym bardziej dojrzałe możemy u zarania powinniśmy rozpocząć dyskusję czy jesteśmy na to gotowi, bo mam wrażenie, że w Polsce wciąż pielęgnujemy ten stereotyp szkoły jako takiego życiowego do punktu, w którym każdy musi się mierzyć nie nie jako szansę na to, żeby zdobyć wiedzę, która później będzie w życiu użyteczna to znaczy bowiem tak to zależy czy ten czy nauczyciel dostosowuje nowo pod tym parasolkę czy pod tym w tym pudełku z napisem edukacja zdalna mogą się kryć różne rzeczy argument jest bardziej podejścia rodziców niż samych nauczycieli no przecież w wielu domach toczą się dyskusje znowu oni od ciebie czegoś co prawda dziecko staje się w oczach rodziców tą ofiarą prześladowaną przez nauczycieli generalnie tak postrzegamy wciąż szkołę ja wiem, że to zmienia, ale bardzo często takie głosy pewnie do pana profesora dochodzą nas to jest kwestia dostosowania tego co się robi no tak czatu wyważyć z 1 strony taką nowoczesną edukację tzw. konstrukcję fizyczną, który uczeń pracuje jest odpowiedzialny za za swoje nasze aktywne tak nie jest biernym odbiorcą, że nauczyciel nadaje uczeń odbiera robi no ale chciałabym wziąć to, żeby uczeń, żeby mógł pracować w ten sposób potrzebujemy wsparcia nauczyciele łącznie podczas jazd nie tylko o to, żeby zrzucić nowego ucznia pewne rzeczy nazwać Zróbto sam sobie tak tylko tylko w ten sposób, że to uczeń był oka robił to sam, ale z poczuciem, że wie co robić jak ma robić rozumie co ma robić prawda dostaje wsparcie w momentach, kiedy gdzieś tam się zatrzymuje w tych swoich w tej swojej pracy, więc to jest kwestia dostosowania edukacji to zawsze tak było to nic nie robi to zdalna nic nie zmienia konkretnie mam namyśli to, że przecież, jeżeli jest nauczyciel, który rozumie okres rozwoju wiedzieć im brakuje czy nie czuje nastolatkami albo pracuje z tymi dziećmi młodszym wieku szkolnym prawda jeżeli, a teraz uwzględnią te prawidłowości, które znam, czyli prowadzono edukację zdolną, ale cały czas mając pamięci z kim pracuje, bo to jest kluczowe dni do zdalnego nie wiem, bo widzimy jak wiem, że dzieci młodsze mają duże trudności w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych trochę inaczej prowadzą te pojęcia abstrakcyjne niż nastolatką tak albo np. jeśli wiem co jest istotne nie wiem jak sama buduje zespół klasowy tak to mam pewne uniwersalne, że szkody, która jestem nauczycielem i chcę, żeby zespół klasowy, ale był zespołem klasowym Tołoczko myślę o tym, żeby nie tylko prowadził komunikację aktywność na linii nauczyciel uczeń tylko prowadzi różne działania takie, które wymagają współpracy ucznia tak dokładnie Mucha mówiła, żeby nie mówić o dystansie społecznym tylko fizycznym, żebyśmy społecznie byli blisko, choć fizycznie jesteśmy daleko no to np. jest pytanie czy Polska jako nauczyciel o tym, pamiętam i zadaje takie zadania, choć czasami nawet nie ciągle, które wymagają tego, żeby uczniowie ze sobą współpracowali, a pracowali w trójkach dwójkach, mimo że komunikują się też sposób pośredniczą one o tym, pamiętam to jest szansa, że buduje dalej więzi czy podtrzymuje więzi klasowe będę miał co zbierać, kiedy się pojawimy znów w tej samej sali tak ale kto o tym, zapomniała część osób o tym, zapomina i pracuje tylko na tej linii kontakt nauczyciela uczeń to może być trudniej, więc jak ja poważnie niech pan mówi o tym czy to bardziej dostarczyć do młodszych to ja mówię tak bez względu na to kim, jeżeli mądrze, jeżeli jest refleksja jeżeli, jakby pamiętając, że ta edukacja zdolna zmieniła czy ta komunikacja pośredniczącej zmieniła, ale pewnych rzeczy nie zmieniła nie dalej są dzieci z pewnym okresie rozwojowym, ale jak miałem pewne nierówności, a dzieci ze specjalnymi potrzebami w klasie, które miały pewne problemy zresztą wsparcie szkole związane z tymi specjalnymi potrzebami dzieci niepełnosprawne intelektualnie, które mamy w szkołach czy jakąś inną niepełnosprawnością wolę dalej są jak są zdalnie, jeżeli cały czas mam to na uwadze mam to, bo mam to mam mam mam mam to myśli cały czas jakby tak konstruuje co robię, że te rzeczy, że nie zapomina motyw życia to co dalej możesz udawać to jest pyta i co mamy zmodyfikować, czyli np. nie są nowe rzeczy są nowe to jest tzw. stare wino nowej butelce tak, bo ci relacji Janusz nauczyciel uczeń dobra, które są podstawą badania z ręki pana badania to relacja nauczyciel często silnie skorelowane z wynikami w nauce to 1 bez drugiego nie atak natomiast natomiast pytanie brzmi natomiast pytanie brzmi no to ktoś powie co teraz mogę robić, żeby relacji nauczyciel uczeń dalej była podtrzymywana dużo rzeczy mogę robić różne rzeczy my taką książkę wydaliśmy darmową właśnie o dalszej edukacji, którą udostępniliśmy otwartą dostępne nauczycielom wydaliśmy już 15 dni prawie o zamknięciu szkoły, tak więc bardzo się sparzyliśmy 14 osób my tam od żony cały rozdział np. że nie wiem warto się skupić na początku np. na tym żeby, żeby powiedzmy nauczyć nawiązywał do tego co robił z uczniami wcześniej rozmawiając z nimi tak, czyli przed przed zamknięciem szkół oto, żeby pewną ciągłość dać uczniom poczucie, że dalej coś się kontynuuje my tak robimy razem i pamiętam mamy jakieś tradycje razem bycia i funkcjonowania tak dalej tak to jako przykład podaje oczywiście tylko niejako jakiś panaceum tam, które załatwi wszystko natomiast natomiast my sobie musimy zadać pytanie jak stare rzeczy, które są ważne w edukacji, kiedy akcyjną re były ważne są dalej ważne jak je realizować teraz, bo to będziemy realizować samo winny sposób, więc to na każdą z tych rzeczy moglibyśmy się pochylić, gdybyśmy mieli całą noc da się tak, ale mówili Panie Ministrze od razu zapowiem, że nie skończymy na 1 rozmowie też w najbliższym czasie połączymy się, bo też bardzo interesujący jest jak poradzono sobie w innych krajach jak właśnie teraz wiadomo ten model zdalnej edukacji do końca wiele bocznic to proszę w takim razie pani proszę odpowiedzieć wypadamy źle średnio czy dobrze tylko tyle i badań porównawczych bo aby badać tymi samymi metodami trochę ośle, czyli rozmawiam z naukowcami nie ma jeszcze takich raportów w pełni przeczytanych duży, bo koncentruje na tym co się dzieje w Polsce, więc nie chcę jakoś tam czarować, ale jak rozmawiam z ludźmi, którzy zajmują długo podobnie jak badaniami takimi wielu związanymi z edukacją związaną z mediami to praktycznie nie słyszałem w żadnym poważnym naukowcem, który rozmawiałem, żeby on powiedział u nas tak byśmy weszli na edukację zdalną bezboleśnie nikt nie narzeka wszyscy byli do tego przygotowani, bo po prostu robiliśmy to już wcześniej to znaczy wszędzie pojawiają się różnego rodzaju trudności takie związane ze sposobem prowadzenia tych zajęć związana innymi sprawami choćby to co mamy w Polsce jako ważną rzeczą nie bezpośrednio związaną z samym sposobem prowadzenia zajęć jest temat dzieci, które no wypadł systemu tak, do których nie ma zdalnego dostępu tam nie odpowiadają rodzice on nie odrabiają zadania realizują właśnie obowiązku szkolnego co z nimi dzieje, tak więc teraz próbuje tam różnych sposobów, żeby do nich dotrzeć, ale był taki moment, kiedy kiedy, kiedy i to od różnie samorządy mówią, ale to jest całkiem duży, bo potrafi być odsetek takich dzieci no, więc te problemy tak czasami nie są bezpośrednio z tym związane jak edukacja i wdraża go z takimi samymi problemami społecznymi, więc jak pan pyta to nie nie mam takich danych, że mogę tak powiedzieć, kto na pierwszym miejscu, a drugimi to też nie byłoby trudne, bo zależy, jakie byśmy przyjęli, ale szczegóły jak i problemy innych krajach warto było straci też, a może wywoływać i właśnie tutaj jako punkty odniesienia panie profesorze naprawdę muszę pana przeprosić, ale musimy kończyć naszą rozmowę prof. Jacek Pyżalski, bo temat pasjonujący kraju już teraz zapraszam pana do kolejnej rozmowy prof. Jacek Pyżalski wydział studiów edukacyjnych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza moim państwa gościem kłaniam się panu państwa zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA