REKLAMA

Fenomen disco-polo z Podhala, czyli kulturowa gra sił

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie matury matury matury trwają Szanowni Państwo jednak wiadomo, że jak matury no to trzeba się pilnie, a niewłaściwie trzeba się uczyć, bo właśnie ma być nauczony no dobrze, ale wiadomo, że nic tak nie pomaga przy relaksować się albo koncentracji jak dobra muzyka i bardzo dobrą muzyką naukowo zajmuje się mój i państwa dzisiejszy gość dr Maria mała NIK Rozwiń » Przybylska z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry dzień dobry witam pana bardzo serdecznie słuchacze, chociaż od razu powiem, że mniej naukowo interesuje każda muzyka nie tylko dobra no ale to, które dzisiaj będziemy rozmawiać jest wyjątkowo dobra, a być może nadaje się także do do matur, bo chodzi o fenomen Szanowni Państwo disco polo, ale z Podhala także proszę się nie nie krzywić to nie jest byle jakie disco polo, ale to jest disco polo z Podhala pani dr Maria mała Ania Przybylska przyjrzała się temu zjawisku czym na początek można powiedzieć czym różni się to podhalańskie disco polo od Niepokalanej jego disco-polo na różnicy jest sporo wbrew pozorom tak naprawdę dla ucha mało słuchane głos z góralskim disco polo ta muzyka wcale nie do nie zawsze musi wydawać się muzyką właśnie z tego nurtu, czyli muzyką disco polowym robiłam takie zabawy testy na moich studentach nie byli skłoni na początku zgodzić się to rzeczywiście jest disco polo natomiast i jednak zdecydowanie w tym nurcie takiej prostej muzyki zabawowej i taneczne to disco polo góralskie również mieści a jakie są różnice, bo to jest najciekawsze góralskie disco polo tak jak to blisko pola ogólnopolskiej jest zatem właśnie taką muzyką bardzo prostą nieskomplikowaną łatwo wpadającą w ucho towarzyszy, sądząc z towarzyszącą zabawą weselną różnym plenerowym imprezom natomiast zdecydowanie odnosi się te piosenki w treści swoje w tekście odnoszą się do tego co jest typowo góralskie Podhale, a pańskie pojawiają się tam bacowie owce ta 4 walki juhasi i tego typu różne rzeczy, które nam się bezpośrednio z Podhalem kojarzą niektóre piosenki disco polowe te podhalańskie są zresztą śpiewane w gwarze nie wszystkie nie większość, ale takie się takie się pojawiają ponadto bardzo często wśród instrumentów które, które towarzyszą towarzyszą tym piosenką grają również skrzypce, które są takim instrumentem bardzo kojarzący nam się właśnie właśnie z muzyką góralską i Podhalem w tym ogólnopolskim disco polo najczęściej skrzypiec nie słyszymy na równie często wokaliści śpiewają taką góralską ma rok, czyli takim mocnym głosem wysokich rejestrach takim przy silnym na pewnym krzyku nawet co jednak to góralskie disco polo odróżnia od od ogólnopolskiego jeszcze 1 dla mnie istotna rzecz jest taka, że jednak to góralskie disco polo króluje na Podhalu to znaczy to jest muzyka bardzo regionalna, która tam święcił swoje triumfy i ten główny nurt disco polowy się nie wpisuje teraz SLD groźna, o czym się skład mógłby zadać pytanie, ale właściwie, dlaczego góralskie disco polo, które pewnie należy wejść w ogóle góralszczyzny czy o od powiedziałbym wyjątkowego statusu Podhala w takiej przestrzeni i kulturowe i społecznej myślowej także, bo Podhale jako takie troszeczkę się różni od reszty Polski, bo jest takim powiedziałbym zbiornikiem pewnych wartości tak takiej w pewnym sensie na ich najbardziej Polski polskości tradycji wartości no i i trochę niezachwianej od lat, chociaż ta to postrzeganie Podhala górali zmieniało się powiedzmy nie będzie piętnastego wieku do do dzisiaj tak ja bym powiedziała nawet bardziej, że Podhale nie jest zbiornikiem wartości i tradycji takich wyjątkowo polskich nad być może po części też trochę jest, ale z pewnością obroże tak takim mityczne myślenie to znaczy my sobie to Podhale jak pan słusznie zauważa, a że IOD tego wieku w ten sposób 2 wdrażamy, ponieważ jest to proces bardzo długi on naturalnie podlega różnym zmianom natomiast zmian mało ulegało to, że zawsze inteligencja czy przedstawicieli inteligencji w Polsce chcieli to Podhale postrzegać jako właśnie takie wyjątkowe wyjątkowe miejsce wyjątkowe miejsce na mapie Polski Otóż, jeżeli tego zjawiska należy upatrywać widzi w tym wieku, czyli obcy, kiedy przypomina maturzystom Polska nie było Polski na mapach Europy straciliśmy niepodległość naczynie mieliśmy dziewiętnastym wieku niepodległości i inteligencja naukowcy badacze literaci poeci artyści starali się z 1 strony podejmowali różnego rodzaju działania na rzecz podtrzymania tego ducha narodu, a porad co zgodne było zresztą z ruchami w ówczesnej Europy starali się odnaleźć ten im ją taki Narodowy to znaczy tego ducha narodu szukali widziany jest tutaj z pomocą przyszła filozofia niemieckiego myśliciela Herdera, który uważał, że właśnie pod strzechami Chłopskich chat ten duch narodów jest zachowany najlepiej, ponieważ ludność wiejska nie ulegała wpływom chrystianizacji nie ulegała wpływom modernizacji i tych miejskich kosmopolityzmu jako ten wówczas mówiono w związku z tym przechowała te najdawniejsze tradycje wartości charakterystyczne dla danego narodu na również Herde mówił, że najlepiej szukać tych wyjątkowych elementów narodowych na terenach najtrudniej dostępne, dlatego że ci ludzie najmniej podróżowali najmniej mieli kontaktu z innymi w związku z tym tam najlepiej te wartości i tradycję i duch narodu zostały zachowane na idąc tym tropem dosyć szybko przedstawiciele polskiej inteligencji doszli do wniosku, że na Podhale jest właśnie takie odizolowane trudno się tam dostać trudno tam przejechać dróg nie było góry wysokie ludzie żyjący nie w takim ostrym niesprzyjającym przyrodniczym środowisku to muszą być właśnie ci nie ci prawdziwi Polacy potem okazało się, że nie do końca tak jest to znaczy tak etnicznie rzecz biorąc to górale nie byli Słowianami tylko przywędrowali razem z tymi migracjami wąskimi terenów bałkańskich ale jakby to nawet kiedy zostało to jakby odkryte napisanej dowodzone nie zmieniło to faktu, że górale niestety bardzo długofalowym myśleniu Stali się właśnie tym symbolem polskości wolności i takich wartości którymi my wszyscy Polacy chcielibyśmy się się utożsamiać i do tych wartości oraz do wyrażania tych wartości poprzez muzykę powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie dziesiątej 20 już za kilka minut państwa i moim gościem jest pani dr Maria mała Ania Przybylska z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego wracamy po informacjach o czary państwa i moim gościem jest dr Maria mała Ania Przybylska z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj góralskie disco polo disco polo czy tylko pole dobrze może być pole, czyli kulturowa gra sił, bo pani doktor, kiedy wsłuchuje się w góralskie disco polo to słyszy więcej nie tylko muzykę nie tylko tekst, ale rozumiem dla antropologa to jest kopalnia informacji cóż można wydobyć z tej kopalni oprócz no właśnie takiego rytmu podnóżka no w ogóle chciała może powiedzieć, że te badania moje Podhalański to był dosyć duży i długi projekt i ja zajmowałem się muzyką na Podhalu w ogóle i kiedy jechałam to nie zakładałem, że disco polo w stanie wywołać ważną przestrzenią moich dociekań, bo jak wiemy muzyka tradycyjna na Podhalu ma się świetnie muzyka folkowa na Podhalu ma się świetnie również Podhale jest gościnny dla muzyki jazzowej na Kalatówkach i różnych klasycznych form i klasycznej oczywiście klasycznej, więc ośmieliłem się w ogóle nazwać Podhale najbardziej muzycznym regionem Polski nie tylko pod tym właśnie tradycyjnym względem natomiast podczas robienia badań zauważyłam, że kiedy rozmawiałam z ludźmi na temat muzyki ten temat disco polo pojawiał się góralskiego disco-polo pojawiał się w każdej rozmowie mnie, a skoro tak no to każdy badacz społeczny antropolog też musi zrozumieć, że to jest ważny temat dla dla dla dla osób, z którymi rozmawiamy i dla tej rzeczywistości, którą próbujemy próbujemy badać dlatego, jakby na podążyła tym krokiem i zaczęłam zastanawiać się co to disco-polo podhalańskie tak naprawdę rzeczywistości życia na Podhalu mówi więcej niż to, że nie jest łatwa prosta muzyka, do której chętnie można sobie potańczyć na na weselu czy na jakiś imprez plenerowych też musi od razu powiedzieć, że niemal wszyscy moi rozmówcy, czyli osoby, z którymi prowadziłam badania to byli profesjonalni i nie mówię głównie związani z muzyką tradycyjną muzyką folkową i zaliczyła mniej ich do tzw. elity tego góralskiego świata to znaczy w większości byli ludzie, którzy mówili o sobie, że są góralami, dla których podtrzymywanie tych góralskich tradycji zwyczajów i sposobu życia funkcjonować, a byłoby to one starali się też tą wiedzę przekazywać młodszym pokoleniom angażują się w różny sposób nie życie społeczności albo edukacyjny nie, bo politycznie albo jeszcze na inne sposoby natomiast w ogóle góralszczyzna była dla nich bardzo mnie bardzo ważna, bo też trzeba podejrzenie wszyscy górale na Podhalu mają takie do tego podejść, więc ceny ci muzycy, z którymi ja robiłam badania decyzji panie zdecydowanie właśnie do tej elity góralskiego świata się zaliczają większości, chociaż rozmawiałem też z takimi młodymi osobami, które grywają w PRS torach z 1 panem, który wykonuje muzykę góralską disco polo też udało mi się też udało mi się porozmawiać też była to ciekawa rozmowa, bo pokazywał trochę inne wątpliwe w każdym razie to co mnie uderzyło w samym początku tych rozmów disco polo to jest to, że wszyscy moi elitarnej rozmówcy mówili, że to jest okropnie zła muzyka, która psuje muzykę tradycyjną na Podhalu i co najważniejsze psuje świadomość takich mniej świadomych właśnie górali dotyczącą tego czym nie jest muzyka góralska i czym w ogóle góralszczyzna jest jak należałoby ją rozumieć, więc z 1 strony wszyscy właśnie bardzo chętnie to disco polo krytykowali, jaką muzykę złą jałową niemającą nic wspólnego tak naprawdę góralszczyzną, a jednocześnie udającą, że jest muzyką góralską, bo właśnie przez to, że ta muzyka w swoich tekstach opowiada o góralskich sprawach przez to, że pojawiają się też takie elementy charakterystyczne dla górali, które wymienia na początku naszej rozmowy, jeżeli właśnie skrzypce ten wysoki śpiew itd. tak dalej to ci mniej świadomie górale uznawali, że to jest ich muzyka, że to jest muzyka mnie muzyka góralska i to budziło największe największe wątpliwości, jaki takie sprzeciw i w ogóle chęć walki wśród tych moich rozmówców tych przedstawicieli góralskiej elit, a dodatkowo, jakby oliwy do ognia dodaje tutaj fakt, że ta muzyka jest nabór na Podhalu wszechobecny, dlatego że jest to dominujący rodzaj muzyki emitowany przez radio Alex prywatną rozgłośnię radiową, która jest bardzo długo funkcjonuje lat dziewięćdziesiątych na Podhalu oczywiście jej tam absolutnie wszyscy radio Alex rozbrzmiewa bezustannie lokalnych sklepach busa, które są tam taką komunikacją miejską pomiędzy nie między miejscowościami, ale nawet w zwykłym góralskich domach nawet w tych domach niektórych przedstawicieli tej elity również radio Alex da się usłyszeć, więc jest to najczęściej wybierany radio na Podhalu, które to muzykę bezustannie emituje co powoduje, że ona staje się no jak ta KUL zamawiane przez tych przez tych górali oczywiście ci tzw. świadomie posługuje się słowami swoimi rozumieją, że to jest disco polo to jest zła muzyka i musimy mieć do niej dystans natomiast ci, którzy się nad tym bardzo nie zastanawiają słuchają tego bezustannie swoim jedynym prawdziwym góralskim radio no to jak też z tą muzyką właśnie oswajają zaczynają uznawać za swoją i to było to co najbardziej moich rozmówców tych właśnie przedstawicieli góralskiej elity bolało to znaczy, że fałszywą świadomość jakich takiej prostej banalnej góralszczyzny to to radio i ta muzyka disco polo sprzedaje tym góralom, których góralskie dusze warto walczyć, bo oni nie są jeszcze tacy do końca świadomi czym góralszczyzna jest i jak powinno się ją jak powinno się ją definiować dlatego dlatego mówi o takich takiej kultury kulturowej grze właśnie tak gra toczy się, jakby o no trochę Opole władzy, ale takiej władzy symbolicznej to znaczy kto ma prawo mówić to jest góralskie, a co nie jest góralskie jakich używa do tego narzędzie myślę, że w ogóle przedstawiciele elit w każdy w każdej grupie w każdym społeczeństwie chcą być takimi panami mówiąc z przymrużeniem oka dusz, a na pewno gustów to znaczy chcą mieć prawo decydowania o tym co jest dobre, a co nie jest dobre i oczywiście z tym wiążą się określone wartości i to w ogólnopolskiej dyskusji na temat disco polo też dokładnie widać na Podhalu też jest to widoczne tylko na Podhalu właśnie wchodzi jeszcze ten trzeci gracz, jakim jest to potężne radio Alex mnie które, jakby staje się takim właśnie adwersarzem tutaj mnie tutaj w tej grze próbującym odebrać to pole, które powinno przynależeć elicie to znaczy właśnie za fałszują obraz tej preferowanej góralszczyzny i wartości, które się z nim z nim wiąże trzeba powiedzieć też, że ja wcale nie dziwię się góralom, że słuchają Radia Alex ja też podczas swoich badań słucham go dosyć namiętnie pomiędzy warstwę muzyczną to jest niezastąpione źródło informacji lokalnych oczywiście są strony internetowe które, które podobne informacje podają natomiast tam trzeba wykonać jakiś wysiłek, żeby te informacje odnaleźć natomiast w radiu Alex mamy bardzo duża wprost podanych informacji dotyczących tego co dzieje się dzieje, gdyby wypadek droga jest zamknięta, kiedy nie będzie prądu, jakie spotkanie z wójtem burmistrzem zespołem regionalnym wernisaż widz się odbędzie są też wiadomości pogodowe jak wiadomo w górach pogoda zmienia się bardzo szybko, więc też są informacje podawane na bieżąco praktyczne po prostu też nie wolno zapominać na Podhalu nasi polscy górale w większości bardzo są przywiązani do wartości katolickich sporo właśnie takich katolickich audycji na antenie Radia Alex jest emitowany co dla tych ludzi też istotne doznań ważne nawet tych zespołów, dla którego to radio wybierają warto dodać, że także rady, ale zmieniło zakład preferowano muzykę z tej, którą byśmy nazwali pewnie bardziej tradycyjną folkową góralską właśnie na to góralskie disco polo tak to prawda też wiele osób mi o tym, mówiło niektórzy moi rozmówcy przyznawali, że jeszcze np. 1520 lat temu współpracowali z Radia, ale że ich muzyka była tam puszczana zarówno tradycyjna i przede wszystkim folkowa, bo jednak jest to radio takie zdecydowanie rozrywkowy jeśli chodzi o warstwę muzyczną charakterze, ale tak dobra muzyka folkowa, a tam nie znaczy dobra to jest wartościujące, ale mówi słowami moich rozmówców tak, czyli tata tam ta muzyka, która przetwarza go góralszczyzna, ale robi to w sposób odpowiedni i zadowalające była tam emitowana jest oczywiście to radio zmieniło zmieniło później swój swój profil tego tak się stało tego do końca nie wiem, ponieważ nie robiłam nie rozmawiałam z właścicielem właścicielem tego Radia różne teorie spiskowe przedstawiali mimo jak moi rozmówcy, ale może nie będę tutaj do końca zdradzać nie w każdym razie to zdaje się znacie takiej potocznej wiedzy czy potocznym myśleniu na ten temat hallu jest to jakiś tak jak taka transakcja wiązana to znaczy radio jest się tworzeniem i promowaniem takich młodych zespołów disco polowych góralską discopolowy to znaczy nie młodzi przed kim chłopcy to bardzo męsko zdań zdominowany rynek muzyczny wchodzą do do studia za darmo nagrywają płytę później za darmo radio tym materiałem może dysponować puszczać te piosenki nie w kółko natomiast ci młodzi chłopcy mają darmową reklamę, ponieważ po puszczeniu ich utworów podawany jest numer telefonu albo stronę internetową co powoduje, że są zaprasza na festiwal sera itd. tak dalej oczywiście są takie zespoły, które nie potrzebują żadnej reklamy są marką samą w sobie podobno, żeby zaprosić na wesele zespół ogórki trzeba zapisywać się czteroletnim wyprzedzeniem co może bezpiecznie można zmienić zdanie później natomiast tego się do tego czasu zakreślić wrócimy do naszej rozmowy o góralskim disco polo po informacjach Radia TOK FM dr Maria mała Ania Przybylska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy wcale państwa moim gościem jest pani dr Maria mała nić Przybylska z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego zostawia się nad fenomenem disco polo z Podhala, czyli jak mówi pani doktor mamy tutaj do czynienia z pewną kulturową grą sił zresztą myślę, że na terenie poziomym troszeczkę wyżej, czyli regionalnie nawet na terenie ogólnopolskim widać taką walkę o status muzyki disco polo muzyki, która kojarzyła się z tą muzyką sprzedawaną na chodnikach muzyka chodnikowa muzyka sprzedawana na kasetach magnetofonowych i przez wielu słuchana, ale niewielu słuchaczy przyznawało się do tego, że takiej muzyki słucha była chyba uważana trochę za muzykę gorszą, jeżeli możemy w ten sposób wartościować przynajmniej mówię tutaj opiniach i tak jak mówiłem raczej nie przyznawaliśmy się od czasu, kiedy zmieniły się w Polsce zmienia się ekipa rządząca zmieni się także wydaje się status muzyki disco polo muzyka hołubiona przez rządzących wielkie imprezy masowe także do powiedziałbym że, że muzyka nie może wyrasta na taką muzykę narodową w pewnym sensie i tutaj rozumiem, że mamy do czynienia z podobną taką próbą sił czy też kulturową grą sił, jaka muzyka czy, która muzyka jest muzyką korzenną co to właściwie miałoby znaczyć, że muzyka może znaczyć czy jest to muzyka, która gdzieś tam z serca twórców wybija no, jeżeli tak, jeżeli to jest muzyka to dlaczegóż nie miały być właśnie uważana za nową muzykę ludową Jan w 1 między góralskim disco polo, a tym blisko pola ogólnopolskim jest jeszcze taka, że tutaj gra się oczywiście oba są jakimś elementem w grze w grze władze natomiast różnie pojmowane to znaczy wydaje się, że to góralskie disco polo jednak w takim sensie dosłownie politycznym funkcjonuje znaczy ono raczej jest elementem gry o taką władzę symboliczną i właśnie o oto prawo definiuje co to znaczy być góralem to góralszczyzna to jest prawdziwe autentyczne to jest nieautentyczne kim właściwie jesteśmy natomiast ogólnopolskie disco polo no to oczywiście nie robią tutaj badań etnograficznych na ten temat, więc posiłkuje się tylko swoimi własnymi obserwacjami kulturalno społeczne w Polsce to zaznacza, ale dajemy się ono stricte stało się, jakby narzędziem w grze politycznej takiej takiej dosłownej to jest pewnego rodzaju różnica ponadto co było dla mnie dosyć zaskakujące to kiedy na Podhalu na temat tej góralskiej muzyki disco polo z różnymi ludźmi to nikt, ale absolutnie nikt nie uważało ani zwolennicy ani przeciwnicy tego tak tego zjawiska, że to jest nowa muzyka górę SK tego tak nazywał, że to jest nowa muzyka, że to jest tradycyjna muzyka góralska absolutnie nie to znaczy mówiono, że to jest ich muzyka również Tylka góralska raczej w tym sensie, że funkcjonuje na Podhalu i że nie służy do do zabawy dla górali przede wszystkim natomiast jednak świadomość tego co jest muzyką tradycyjną, a co nie jest tam dosyć mocna rozwinięta i nikt nie próbował udowodnić mi, że nie to muzykę góralską disco polo należałoby uznać za muzykę tradycyjną za muzykę rdzenną czy czy pan podjął błędną absolutnie nie natomiast pomysł, żeby muzykę ogólnopolską muzykę disco polo traktować jako nowe wcielenie muzyki ludowej to takie takie teoretyczne przy in pomysł z ust i napisanych ci różnych badaczy naukowców naukowców padały jeszcze właściwie z nimi nie zgadza to znaczy nie wydaje mi się, że jedyne co łączy muzykę tą tradycyjną tzw. muzykę ludową, chociaż bardzo lubię tego tego sformułowania, bo nie wiem za bardzo co to miał być ten lud, ale myślę, że od tej tradycyjnej muzyki to co łączy tradycyjną dawną muzykę wiejską ze współczesnym disco polo czy może nawet bardziej z tym disco-polo lat dziewięćdziesiątych to jest pewna funkcja, którą ta muzyka pełni te, bo będę takim stricte muzycznym no to tam za wielu połączeń połączeń nie ma, czyli tymi najważniejsze funkcja muzyki tej wiejskiej tradycyjnej i tego wczesnego disco polo na pewno byłoby to, że to jest muzyka dla wszystkich to jest muzyka, która ma łączyć to jest muzyka, która opowiada o sprawach dotyczących nas wszystkich tak, czyli o miłościach, jaki się drobnych problemach codzienności to jest muzyka, która towarzyszy ważnym wydarzeniom w życiu ludzi różnego rodzaju obrzędom, bo przecież wesela w remizach to nadal są nasze społeczne obrzędy więc, jakby po to, jesteś taka muzyka, którą szybko uznajemy za naszą wspólną muzykę, ponieważ bardzo prostą melodię bardzo proste słowa szybko możemy ją zapamiętać możemy śpiewać wykonywać razem ze wykonawcami też amatorami nie profesjonalistami, więc ona ma taki charakter łączący i jednoczące też to wczesne disco polo własnych lat dziewięćdziesiątych bardzo często miało jakich twórcy byli w pewnym sensie anonimowi czyli jakby przynależące do tej grupy społecznej, której muzyka wykonywali dzisiaj to oczywiście zmienia, bo mamy wielkie gwiazdy disco-polo więc, jakby to co łączy tamtą muzykę i etycy powiedzmy wiejską z myślą to jest moim zdaniem bardziej funkcja niż sama materia muzyczna i wyborach Nisko pole podobnie to znaczy ono też nadal taką taką funkcję społeczną jednoczą zabawowo pełni jednocześnie rozumie, że też jest przekaźnikiem jakiś wartości obstawiałbym wolność miło oczywiście oczywiście, że tak to znaczy wolna w takim sensie góralskim tak, bo to kolejny mit wolnego górala dlatego też górale Stali się takim dobrym psem takiego idealnego Polaka to jeszcze powojennym czyli, czyli peerelowskim byłoby było bardzo widoczne, że oni byli postrzegani właśnie jako ludzie wolni niezależni, którzy niczemu nie poddawali niezłomnie, jakby też były takie pomysły, że ta natura się życia w tej ostrej surowej przyrodzie takie nie sprzyjającej pomagającej oni muszą cały czas z nią walczyć też przejmują po cechy, czyli są właśnie silni jak skała zresztą tego typu treści pojawiają się w muzyce również tradycyjnej góralskiej jak również muzyce folkowej też śpiewają artyści folkowi o tym, że są góralami silnymi jak skała itd. tak dalej, więc oczywiście, że tak natomiast poza poza tymi wątkami góralskimi to zarówno ogólnopolskie disco polo jak też to góralskie skupia się przede wszystkim na wątkach miłosnych tej miłości romantycznej miłości fizycznej, ale też, gdyż bardzo duża piosenek tych wiejskich tzw. tradycyjnie też miłości mówił, więc to nie jest miłości, ale teraz normatywnej o zdecydowanie o zdecydowanie tylko wyłącznych, ale myślę, że to jest w ogóle charakterystyczne dla dla muzyki i blisko w całości nie tylko tej góralskiej 1 tylko kiedy spotkałem piosenkę która stawiała inny inny model funkcjonowania nie będę tutaj zmieniać może artystów, bo zależy mi szczególnie na propagowaniu tej piosenki, bo była to bramka atakująca to znaczy pokazująca, że tak być nie powinno w tym sensie oczywiście, że disco polo też może odnosić się do pewnych wartości oferowanych przez jak docelową grupą odbiorców i prawdopodobnie możemy wyobrazić, żeby ta preferowana grupa odbiorców jednak tylko postrzega związki damsko męskie jako związki odpowiednie, a innym być napiętnowany natomiast w muzyce góralskiej tej bezpośredniej jelenie nie trafiła natomiast możemy tam odnaleźć wiele praktycznych rad np. co zrobić, żeby Kaśka nie zdradza po albo jak radzić sobie z kacem po moim, więc co zrobić co zrobić lekarz raczej nie zdradzała to do do piosenek zespołu Górki Kaśka Kaśka no radykalne tam mają mają pomysły proszę proszę sobie posłuchać takich kar tutaj, nic więc mam i jakby to też jest, toteż czysty od oczywiście pewnym przymrużeniem oka, bo to wszystko przy wdrożeniem okręt jest nawet ci przedstawiciele polskiej przyznawali mi, że na każdym weselu ta pozycja się po i oni nie ma nic przydają to znaczy oni sami, kiedy jest sytuacja właśnie zabawy wesela do tej muzyki disco polo się w góralskiego blisko bawią tańczą i nawet mówili, że to lubią, bo to jest śmieszne, bo to jest wesołe jest rytmiczne każdy może się przy tym zabawić do tradycyjnej, żeby tańczyć tradycyjne góralskie tańce trzeba mieć pewną umiejętności wiele osób na Podhalu ją ma natomiast nie wszyscy zresztą też na weselach podhalańskiej już dzisiaj prawie zdarza się tak, żeby byli sami górale tam obecni jak wiadomo rodziny góralskie mieszkają wszędzie w Polsce w Chicago wielu innych jeszcze miejscach więc, gdy chodzi o to, żeby ta muzyka była na pewnych poziomach jednocząca w związku z tym w związku z tym oni mówili, że nie mają nic przeciwko temu, żeby ta muzyka też sobie gdzieś tam funkcjonowała za niebezpieczne uważali tylko to, że ona powoduje właśnie myślenie nie tych mniej świadomych górali, że to jest prawdziwa muzyka góralska z 1 strony bawimy się akceptujemy, ale nie chcemy też, żeby była kojarzona z prawdziwą muzyką góralską czy takie trochę powiedziałbym dychotomiczny spojrzenie na góralskie disco polo oczywiście jest trzecia odsłona tego całego konfliktu mianowicie Krupówki pełne są straganów, na których można kupić muzykę góralską tak to nazywa na sam muzyka albo tam nie wiem górale miks no i turyści kupują sobie te płyty okazuje, że to jest właśnie góralska biesiada, czyli góralskie disco polo sprzedawane pod etykietką tego co oraz ile to jeszcze to również, jakby też przedstawicieli elity bardzo drażniło to znaczy, że ludzie z Polski jak oni mówią o w cenie są z Podhala przyjeżdżają kupują sobie muzykę góralską wierzą też muzyka góralska, bo tak jest napisane na płycie na okładce stoją panowie w kapeluszach góralskich góralskich, a w związku, jakby idzie w Polskę takie fałszywe przekonanie, że to jest muzyka góralska to jest po prostu blisko, a nie żadnego no wiadomo, że cepy i tak wszystko kupią nawet oscypek w grudniu albo styczniu, więc musi dziwić bardzo bardzo pani dziękuję pani dr dr Maria mała nić Przybylska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego była państwa i moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA