wczoraj państwa moim gościem jest dr hab. Patrycja Grzebyk z Instytutu stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie dzień dobry nie wiem czy pamięta pani albo nasi słuchacze jeszcze ministra Witolda Waszczykowskiego, kiedy taki minister spraw zagranicznych i faktycznie 2003 stycznia 2018 roku minister Witold Waszczykowski powiedział cieszę się, że po 20 latach Polska wraca do rady bezpieczeństwa ONZ naszymi priorytetami będą wzmacnianie prawa
Rozwiń »
Międzynarodowego i prewencję prewencja, a naszym znakiem firmowym łączenie kwestii bezpieczeństwa z rozwojem tak mówił minister Witold Waszczykowski z okazji rozpoczęcia polskiego niestałego członkostwa w radzie bezpieczeństwa organizacji narodów Zjednoczonych myślę, że to dobry moment, aby podsumować to członkostwo oraz przyjrzeć działalności rady bezpieczeństwa w 2019 roku rozpoczynamy profesor od od polskiego członkostwa co się udało, czego się nie udało jak gdyby te słowa były takim punktem odniesienia to co pani powiedziała, że odnosi się do słów ministra Waszczykowskiego to rzeczywiście trzeba powiedzieć, że przez 2 lata naszego członkowstwa w radzie bezpieczeństwa to kwestie Prawa i Sprawiedliwości mieliśmy często na ustach jest właśnie przestrzegania rządów prawa przestrzegania prawa Międzynarodowego opłat często podkreślana przez polskich przedstawicieli mam namyśli zarówno polską przedstawiciel ONZ jak i osoby, które występowały na format bezpieczeństwa występowali tam m.in. prezydent Duda, ale także ministrowie spraw zagranicznych i różni inni notable z ministerstwa życie te kwestie prawne były często eksploatowane o tym, wspomniał pan też to wypowiedź ministra Waszczykowskiego łączenia bezpieczeństwa z rozwojem tego było trochę mniej wypowiedziach Polski i pracach Polski tutaj raczej na tym rozwojem za dużo się nie pochylali świat dobrze a gdyby pani miała to nasze członkostwo podsumować to jakby wypadło wypadłby blado tak wypadły blado z tego względu, że tak naprawdę przez 2 lata byliśmy takim grzecznym członkiem, który wspierał swego swych sojuszników ku 1 sojusznika, czyli pewne czy tam, gdzie trzeba było się odezwać odezwali się zgodnie z interesami Stanów zjednoczonych, a tam, gdzie myśmy milczeć, bo nie można było skrytykować operacji Stanów zjednoczonych Syrii tam też milczeli ćmy myśmy też szli do rad bezpieczeństwa z hasłem Solidarność odpowiedzialność zaangażowanie i od początku mówiliśmy, że będziemy się skupić na kwestie humanitarne w takich kwestiach bezpiecznych w związku, z czym tutaj było to zaangażowanie polskich przyjęcie rezolucji dotyczącej ochrony osób niepełnosprawnych w konfliktach zbrojnych czy eksploatowanie tematu ochrony dzieci w konfliktach zbrojnych tylko są wszystkie tematy takie mało kontrowersyjne rozwód, które zostały przyjęte w wyniku naszego zaangażowania w zasadzie jest byliśmy współautorem 1 rezolucji dotyczącej osób niepełnosprawnych są niewiele wnoszą jeśli chodzi o rozwój prawa Międzynarodowego to potem wrzało tyle pań, które mówiły o psie głosujemy za nie mamy nic przeciwko, bo któż, by miał coś przeciwko ochronie osób niepełnosprawnych komputery zbrojnych, ale rezolucję de facto nie wnoszą niczego nowego tylko powtarzają to co już wiemy co znamy z prawa Międzynarodowego myśmy nie wywalczyli sobie takiej pozycji pan Holdera dyspozycja w ramach rady bezpieczeństwa jesteśmy autorem, kiedy przygotowujemy projekt rezolucji w pełni za niego odpowiadamy też dosyć zaskakujące biorąc pod uwagę to nie jest tak tylko Stali członkowie mogą być odpowiedzialni za projektowanie danej rezolucji zapisanie tej rezolucji, bo taką pozycję wywalczyły sobie czy Szwecja Norwegia czy Belgia nowy członek rady bezpieczeństwa, a Polsce niestety się to przez 2 lata nie udało i też to co jest charakterystyczne nam też nie udało się gdzieś zaistnieć w tych strukturach oenzetowskich zwyczaj przy pozycji niestałego członka w radzie bezpieczeństwa to jednak skutkuje pewnymi pewnymi stanowiskami dla dla danego państwa natomiast tutaj jak się wejdzie na stronę sekretarza generalnego, gdzie taka teraz taka transparentność jeśli chodzi o zatrudnienie na najwyższe stanowiska można prześledzić zatrudnienia od 2017 roku w sekretariacie znajdzie pan tam żadnego polskiego nazwiska tak oczywiście też możemy widzieć taką pewną niespójność z 1 strony mówimy o rządach prawa o tym, by prawa trzeba przestrzegać, bo jest ono tak bardzo ważny system zrozumiałe, bo jesteśmy dużym państwem jesteśmy silnym państwem, więc co można chronić stosunkach międzynarodowych to właśnie prawo międzynarodowe tego typu stwierdzenia oczywiście padały naszych ust, ale jednocześnie dla innych państw opowiedziało niespójność jednocześnie Polska była oskarżona o łamanie tych rządów prawa, tak więc tutaj była taka niekonsekwencja i to co mnie szczególnie pat to jest np. oświadczenia ministra Waszczykowskiego ministra Czaputowicza, że Polska będzie tak bardzo aktywnie włączyła się we włączanie kobiet te kwestie pokoju bezpieczeństwa polityki zagranicznej a gdy pan wejdzie na strony minister spraw zagranicznego Polski i spojrzy pan na gabinet ministra nie znajdzie tam żadnej kobiety Lolo halo słyszy się aktor, a dobrze widać niebo przez Polskę myślę, że utraciliśmy połączenie ale, ale się, czyli czyli, jakby z 1 strony mamy tę warstwę deklaratywne nią dotyczącą np. równości i udziału kobiet z drugiej strony gorzej jest realizacją tych postulatów, które się prezentuje no dobrze, ale jakie, żeby troszeczkę wejść 1 poziom wyżej i przyjrzeć działalności rady bezpieczeństwa 2019 roku to, jakie wyzwania czekają czy z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć mierzyła się rada bezpieczeństwa w ubiegłym roku 2019 roku to był ten rok czy w zasadzie 20132019 to taki trudny okres stosunkach międzynarodowych, bo w zasadzie zajmuje się taka współpraca międzynarodowa Matter 2020 roku też przez sytuację kobiet piszemy, że ta współpraca międzynarodowa naprawdę się załamuje i te instytucje dla terenu zupełnie zdają egzamin ms lat 1819 lat, kiedy myśmy byli w radzie bezpieczeństwa to jest okres tzw. zimnej wojny w odsłonie drugiej tak to znaczy widzimy bardzo ostrą wymianę zdań pomiędzy Stanami Zjednoczonymi Chinami nie ma współpracę i po czym można poznać chociażby potem, że mamy znaczną ilość nawet tak w zeszłym roku mieliśmy 3 lata poprzedni tak samo ta liczba nawet niestety utrzymuje się na poziomie 3 jest dużo dużo biorąc pod uwagę, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku mieliśmy kilka lat czy on, że nie następowały po sobie lepiej kilka lat, kiedy żadnego weta nie mieliśmy we radzie bezpieczeństwa ta współpraca była udana co więcej większość rezolucji była przyjmowana w drodze konsensusu to znaczy, że były w ogóle nie głosowano tak przyjmowane po prostu przez może być reklamację natomiast teraz kwestia głosowania jest stawiana dosyć często pojawiał się weta mamy teraz tzw. kondominium weta po Rosji Chin, ponieważ one wspólnie wetując rezolucje np. w zeszłym roku dotyczące Wenezueli czy bliskiego Wschodu, ale pojawią się też weta ze strony Stanów zjednoczonych, gdy trzeba bronić sojusznika izraelskiego, więc to co sekretarz generalny mocno podkreśla to ten stan napięcia ten to rozwali się konfliktów zbrojnych, którego nie obserwowaliśmy przez te ostatnie lata i ten brak współpracy na poziomie międzynarodowym unikania dyskusji takiej poważnej dyskusji na temat zmian klimatycznych i też radykalizacji młodych ludzi, którzy po prostu tracą jakiekolwiek zaufanie do instytucji międzynarodowych, ale też do instytucji państwowych zaczyna się buntować, tak więc ta wzrost terroryzmu czy wzrost jakich się te, które mamy zamieszek to też jest przypisywane tej radykalizacji młodych, do których nie trafiają argumenty państwa czy instytucji międzynarodowych czy mamy takie powiedziałbym 44 przestrzenie, które sekretarz generalny ONZ nakreślił jako główne zagrożenia, które stoją przed społecznością międzynarodową dwudziestym pierwsze wieku, czyli takiego zadecydowała też zagrożenia związane z cyberprzestępczością z wykorzystaniem sieci które, tym bardziej teraz widzimy, gdy tak naprawdę nasze życie przeniosło się w dużej mierze do sieci już wtedy w 2000 początku 2011 roku też generalny apelował mamy tak dużą ilość efekt newsów fałszywych informacji kłamstwa na takich nawoływanie do nienawiści właśnie w sieci nad czym kompletnie nie panujemy, gdy dochodzi do takiej pandemia kontrast mamy jako 19 to wówczas ta kwestia wzrostu tych fałszywych informacji takiego, jaki rasizmu nacjonalizmu, która pojawi się w sieci jest szczególnie niebezpieczna wrócimy do naszej rozmowy od tych wyzwaniach po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie jedenastej 20 już za kilka minut państwa moim gościem jest dr hab. Patrycja Grzebyk z Instytutu stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego informacje o 1120 wracamy po informacjach o czary wracamy do działalności rady bezpieczeństwa ONZ w latach 20182019 państwa mamy gości jest dr hab. Patrycja Grzebyk z Instytutu stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego myślę, że warto przypomnieć zagrożenia, których mówił sekretarz generalny ONZ, czyli tzw. 4 jeźdźcy apokalipsy pierwsze zagrożenie to napięcie czy też najwyższy poziom napięcia do strategicznego, czyli konflikty groźba utraty groźba użycia przez broni nuklearnej terroryzm dalej to są różnego rodzaju kryzysy klimatyczne, które zagrażają naszej egzystencji, czyli ocieplenie oceanów wymieranie gatunków zwierząt roślin globalny brak zaufania ten nr 3, które pani mówiła szczególnie, jeżeli chodzi o młodych ludzi młodych ludzi rozczarowanych globalizacją rozczarowanych brakiem możliwości kariery bunt przeciwko establishmentowi politycznemu nienawiść wrogość, która pojawia się w sieci no i po czwarte także właśnie zagrożenia związane z cyfrową rzeczywistością czy ta nienawiść wspomniane sieci, a także przestępstwo efekt newsy kwestie związane z prywatnością pogwałcenie prywatności no i także zupełnie nieprzygotowane społeczeństwa na tzw. czwartą rewolucję przemysłową, czyli kwestie związane ze sztuczną inteligencją także z bronią automatyczną, która coraz częściej występuje na Tatrach wojennych, a z drugiej strony mamy organizacja narodów Zjednoczonych, która chyba przede wszystkim musi się zmagać z topniejącym budżetem wynikającym z nie płatność niepłacenia składek członkowskich przez różne przez różne państwa tak też bardzo poważne problemy i właśnie takie apogeum tego problemu nastąpiło w 2019 roku, gdzie sekretarz generalny mówił tak naprawdę organizacja nie jest w stanie normalnie funkcjonować przy stosunkowo niewielkim budżecie, kiedy państwo po prostu nie płacą składek liczba pań, które nie płaci to jest sięga 13 wszystkich członków ONZ i co ciekawe nie są państwa, które przed borykają się z dużymi problemami ekonomicznymi po prostu nie mają tych środków, żeby opłacić swoje składki różnego rodzaju instytucjach międzynarodowych, ale od głównych szans otoczone zalegają ponad 2 miliard opłat to do organizacji narodów Zjednoczonych i nic nie wskazuje na to, żeby się miało zmienić co więcej w ostatnich dniach do prezydent Donald Tramp powiedział, że chce obciąć składkę płaconą przez stany Zjednoczone jeśli chodzi o operacje pokojowe jeśli weźmie pod uwagę, że stany Zjednoczone odpowiadają za niemal 14 budżetu ogólnego żydowskiego, a w przypadku, gdy 28%, czyli taka wypowiedź prezydenta trampa stawia pod znakiem zapytania możliwość stabilnej stabilnego finansowania operacji pokojowych on już niema tej stabilności i muszą między sobą pożyczać pieniądze na co wyraziła zgodę ostatnim czasie zgromadzeń i rady bezpieczeństwa operacji pokojowej już muszą pożyczać sobie sprzęty czasami nawet personel co pokazuje jak jesteśmy ogromnie trudnościami organizacja się boryka, żeby państwo pojechali do sieci byłem ONZ np. w Genewie to co chwilę zobaczyły polityka państwa takie kartki, na których napisane ta winda nie działa, ponieważ musimy oszczędzać w związku z tym oszczędzamy na prądzie w związku z tym proszę iść schodami albo szukać w tym, które na danym piętrze docenta ciemny jest problem czy rzecznicy będą dalej dostawać swoje wynagrodzenie na czas jest ogromny poziom frustracji tak na trasy, jeżeli są takie ogromne oczekiwania w stosunku do organizacji Zjednoczonych żona będzie odpowiadała na każdy kryzys na każdy konflikt będzie skuteczna to pytanie, jaką może być skuteczna jak ona nie może zapewnić sobie środków na normalne funkcjonowanie i i po stanowisko Stanów zjednoczonych, gdy właśnie zapowiadające kolejne cięcia, gdy wycofują się z finansowania światowej organizacji zdrowia, próbując wymóc jakieś specjalne komisje śledztwa niemających czy dobrych argumentów w rękach to wskazuje na to, że to organizacja nie ma szansy żadne pieniądze ani agencją powiązane nie mają możliwości na normalne skuteczne funkcjonowanie w sytuacji tych wszystkich zagrożeń, o których pan właśnie wszystko powiedział panie przez, ale tym się ważniejsze pytanie jest takie czy gdyby te fundusze były to czy organizacja narodów Zjednoczonych i agendy potrafiłby działać skutecznie, bo nie ma wrażenie, że troszeczkę się zmienia porządek świata, że rady bezpieczeństwa czy w ogóle organizacja narodów Zjednoczonych nie jest tak czy jest mniej skuteczna i to niekoniecznie wynika z braku środków czy z ograniczonego budżetu, ale trochę z takiego zmienia tego porządku świata to znaczy, że mamy do czynienia z głównymi graczami i miejsca przy stoliku trochę się zmieniają wcześniej to był związek radziecki stany Zjednoczone potem związek radziecki rozszerzamy zaznaczonej Rosja do tego dołączają Chiny jako drugi główny rozgrywający, ale przecież Unia Europejska też jako nie jako zbiór państw są też mniejsi gracze i mam wrażenie, że różnego rodzaju konflikty są raczej rozgrywane w strefach wpływów pomijana jest rola ONZ czy po zaczął pan od argumentu skuteczności oczywiście być musi sobie zdefiniować co rozumiemy przez to skuteczność i to co pan powiedział, że mamy wielkich graczy, którzy tutaj decydują jak ta dyskusja toczy się między nimi oczywiście to było samego początku czterdziestego piątego roku dlatego mamy stałych członków rady bezpieczeństwa, którzy nie mają głos jeśli chodzi o decyzję, którą stronę idą działania narodów Zjednoczonych natomiast samo ONZ i rada bezpiece w szczególności Wołyń takich form konsultacji, gdzie mogli uzgadniać wspólne stanowiska, a nie jak to ułatwiało pewną komunikację ja nie lekceważyłbym tych problemów budżetowych, ale także i koszty organizacyjne wyznaczone myśleć osób, jeżeli np. chcemy oczekujemy od rady bezpieczeństwa skutecznie zareaguje na konflikty w Demokratycznej Republice Konga czy jednak najdłużej trwających wojen domowych czy Republice Środkowoafrykańskiej i oczekujemy, że tam siły pokojowe będą chronić osoby cywilne wizja i wyliczeń jasno wynika, że tych ludzi, żeby rzeczywiście osiągnąć ten skutek potrzebują tam kilkadziesiąt tysięcy, a po prostu nie mamy, że są wyznaczone pewne pułapy i dalej państwa nie oferują tych ludzi, a co więcej ci, którzy decydują się tam pojechać z widzenia związku, z czym ta ich motywacja spada mamy jeszcze mniej chętnych, żeby na misje pokojowe pojechać, ale nawet, kiedy wysyłamy tych naszych piski Persów np. do mali i w ciągu kilku dni ginie ich kilku albo kilkunastu, bo nie mają odpowiednich zabezpieczeń, bo nie mają odpowiedniego sprzętu to jak możemy ocenić skuteczność organizacji narodów Zjednoczonych, kiedy ona ani dysponuje odpowiednią ilością personelu ani odpowiednimi środkami finansowymi za którymi np. mogłaby kupić odpowiedni sprzęt dla ochrony swoich ludzi, którzy by tym oba te w tym sposób chronili np. ludność cywilną tego od niej oczekuję jak byśmy nie do konfliktu łącze, dlaczego wtedy sobie narody Zjednoczone nie poradziły, dlaczego sobie nie poradziły po jego sławie zrobić ten krok do przodu, że ulepszyć pewne mechanizmy daliśmy jasny sygnał co piski pierwsi mogą, ale jeżeli te spiski Persów tych członków operacji pokojowych na miejscu nie ma to nie oczekujmy cudów tak nie oczekujmy, że jednak decyzja ONZ rezolucję od razu zmieni nastawienie danych państw, jeżeli zatem nie idą odpowiednie środki natomiast to, że decyzje są podejmowane przez wielkich graczy oczywiście, że to wiemy tak to tu dobrze pan wspomniał o tym, że czasami konstytucja się delikatnie zmienia wspomniałam państwo o tym, że stany Zjednoczone zapowiadają wycofanie funduszy np. czy obcięcie drastyczne fundusze na operacje pokojowe już poczęcie nastąpiło w zeszłym roku, kto wtedy wchodzi na mieście Stanów zjednoczonych chwile, które oferują jak w zeszłym roku ponad miliard dotacji operacji pokojowych, by ratować ten budżet, ale to nie za darmo tak czy dawanie pieniędzy przez Chińczyków oznacza, że oni mają o wiele większy wpływ na to jak operacje jak działalność organizacji Zjednoczonych wygląda ten danym obszarze to też pokazuje krótkowzroczność polityki szeregu państw w tym stany Zjednoczone, kiedy one odpuszczają pewne obszary i tam Chińczycy się umacniają, a potem się dziwimy, że dostęp do rzadkich metali rzadkich zasobów my tylko to jest to mocarstwo, tak więc to oczywiście decydują wielkie mocarstwa kilkoma liczymy na to, że on jednak balansują swoje interesy i wzajemnie się blokują natomiast, jeżeli stany Zjednoczone mówią Ameryka First i odpuszczają sobie świat o nich nie dziwią się, że w tym świecie mają coraz, więc coraz mniej do powiedzenia chyba się nie dziwię to znaczy wrażenie, że Amerykanie wciąż jednak polega na tym, że w razie czego mają swoje narodowe siły, które mogą wysłać odpowiednie miejsca na świecie nie potrzebują do tego organizacji narodów Zjednoczonych oczywiście, że stany Zjednoczone niejednokrotnie podejmowały decyzje o użyciu siły użyć swoich sił zbrojnych natomiast proszę zwrócić uwagę, że jednak przez dekady zależało im na pewno wsparciu od społeczności międzynarodowej tak teraz widzimy trochę inny trend żyta to wsparcie w czasie międzynarodowej niewielki ma znaczenie dla Donalda trampa natomiast nie wszystkie kwestie, które są leczone chciałby przeforsować na różnych forach w tym organizacji wyznaczonych udaje im się zrobić ale, toteż jak zwrócił uwagę na takie taki problem, że nie ma prawdziwej dyskusji negocjacji między tymi państwami to co teraz widzimy to jest machanie szabelką przed opinią publiczną tym jest nie ma szukania rozwiązania wystarczy tylko, że Rosja Chiny coś zaproponują coś sensownego tak jakieś rozwiązanie to w tym momencie ten liczony usztywniają swoje stanowisko, bo one nie chcą przyjąć jakichkolwiek propozycji proponowanej przez drugą stronę i to widać w przypadku negocjacji różnego rodzaju rezolucji, gdzie zamiast siąść do stołu ustalić co jest akceptowalne dla każdej z tych stron obydwie strony po prostu blokują siebie nawzajem blokada oznacza, że w aptekach nawet w przypadku Syrii jeśli nie są w stanie się dogadać w sprawie rezolucji dotyczącej udzielania pomocy humanitarnej osobom potrzebującym i pewnie rozrzuca nie jest przyjęta, ponieważ nie ma wystarczającej ilości głosów albo zawetowana to jaki efekt 2 państwa 2 bloki różne bloki różne konstelacje się wzajemnie blokują, ale de facto w terenie ludność, która potrzebuje pomocy po prostu jej nie dostaje tak dyrektor np. w radzie bezpieczeństwa nie ma dyskusji kup idzie tak o państwie osobie ze strony organizacji narodów Zjednoczonych Tomkowi jest tylko podawany jako przyczyna np. tego, że dane spotkanie rady bezpieczeństwa odbywa się zdalnie bez kobiet w dyskusji rady bezpieczeństwa jako taki nie istnieje, a zwróć mu teczkę do 2014 roku, kiedy rada bezpieczeństwa bez problemu przyjęła rezolucję dotyczącą boli jako zagrożenia dla pokoju bezpieczeństwa teraz oko widzi nie ma ani słowa dlaczego, bo kobiet stał się przyczyną politycznej awantury pomiędzy Stanami Zjednoczonymi Chinami owi został nazwany chińskim wirusem nie ma mowy o jakiekolwiek sensowne merytorycznej dyskusji w samej radzie bezpieczeństwa na temat kobiet, bo Chiny, by taką dyskusję zablokowały wiedząc, że będzie ona użyta wyłącznie do politycznego ataku NATO państwo może tutaj leży przyczyna tego status quo pani profesor, bo jeżeli nie ma woli rozmowy pomiędzy głównymi graczami to właściwa organizacja narody Zjednoczone, które trochę takim przedłużeniem powiedziałby emanacją tej woli staje się tylko taką organizacją fasadową Tusk się zgodziła rzeczywiście, jeżeli nie ma współpracy między wielkimi mocarstwami nie możemy oczekiwać od skuteczności proszę pan upominał ze strony rady bezpieczeństwa, ale pamiętajmy, że okręt aktem port uczonych to nie jest tylko państwo tak też szereg innych organizacji agencji, których rola w czasie różnych kryzysów jest kluczowa tak właśnie światowa organizacja zdrowia, która jest tak odgrywa sporą rolę w walce z obecną pandemią, jeżeli np. mówimy o oprawie edukacji dotyczy to jutro czy to nie June skoczy różnice i to jednak pamiętam, że ręce to nie są tylko ci 5 graczy w radzie bezpieczeństwa, ale jednak współpraca w różnych gremiach, żeby ocenić skuteczność ONZ jako taką musiałbym przeanalizować pracę wszystkich tych organów organizacji, żeby mówić o skuteczności czy też braku tej organizacja jest oczywiście kobiet też pokazał teraz, żeby sobie z takimi dużymi kryzysami nie radzimy, że ta współpraca się po prostu załamuje i my skupiamy się można tych skutkach zdrowotnych obecnie natomiast teraz to proszę zwrócić uwagę, że tutaj Polska pan mówił o Polsce i tej kwestii łączenia bezpieczeństwa i rozwoju jak to pięknie, ale właśnie przy obecnym kryzysie no właśnie do tego może powrócić do tego wątku Polska kryzys skowyt po informacjach Radia TOK FM dr hab. Patrycja Grzebyk z Instytutu stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem informacje o 1140, a po informacjach wracamy do programu off czarek który państwa moim gościem jest dr hab. Patrycja Grzebyk z wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy z działalności rady bezpieczeństwa w latach 20182019 i wyzwaniach, które stoją przed społecznością międzynarodową rozwiąże ONZ w części czy też zmierzeniu się z częścią tych wyzwań powinien pomagać czy pośredniczyć natomiast sam sama organizacja narodów Zjednoczonych zmaga się z wyzwaniami, z których jedno z głównych to mniejszy budżet, który nie pozwala na skuteczne działanie rozmawialiśmy w poprzednich częściach o tym, że ten sen się rada czy też w ogóle organizacja narodów Zjednoczonych wraz ze wszystkimi agencjami swoim jest przedłużeniem czy takim miejscem spotkań spotkań miejscem namysłu miejscem negocjacji różnych rozgrywających przy tych największych tych mniejszych stolikach i mam wrażenie panie profesorze coś się załamało coś się coś się wydarzyło oczywiście nie wróży dobrze, a jednocześnie czy pomimo tych wyzwań organizacji narodów Zjednoczonych czy rada bezpieczeństwa ma wciąż w swoim przewodniku wystarczającą liczbę narzędzi, żeby coś w naszej rzeczywistości zmieniać, żeby się mierzyć z tymi zagrożeniami bez polega na tym, że obecna sytuacja pokazuje nam, że myślenie o bezpieczeństwie czy pokoju takimi twardymi kategoriami wypuściła właśnie militarne jak pan wcześniej mówił o tym, że ceny zaczynają się przywołać swoje wojsko to jest takie dosyć krótkowzroczne i i przestarzałe myślenie o bezpieczeństwo dzisiaj widzimy, że zagrożeniami to co frustruje społeczności właśnie czy tym czym ja akurat zwoju, która prowadzi do lustra i tu frustracji, która prowadzi też rozwój terroryzmu i potem pojawią się twarde zagrożenia, ale ich przyczyna braku rozwodu, żeby walczyć wspólnie z pewnymi zagrożeniami też nie zapominamy o tym, kwestia zagrożenia klimatycznego, które wymuszają współpracę znajdą się bez współpracy międzynarodowej nie ma mowy o tym, żebyśmy mówili o zwalczaniu problemów naszego klimatu i gdy ta współpraca szwankuje, gdy po prostu nie ma na to tak naprawdę nie ma tego, czego potrzebowaliśmy dla celu, do którego stworzyliśmy organizację narodów Zjednoczonych, toteż systematyczności państwo bywasz np. na stronę i jest bardzo dużo działań aktywności oświadczenie sekretarza generalnego ONZ, które mówi Otóż patrzyli na obecny kryzys trochę szerzej że, żeby płacić tylko przez swój czubek nosa teraz tych głównych banków rada bezpieczeństwa czy zgromadzenie ogólne proszę zobaczyć w ostatnim czasie nie ma i że są podejmowane decyzje takie decyzje, które muszą być podjęte po kończy się nawet operacji pokojowych jak nie przegłosujemy zadaniowego przedłużenie komisja nie ma możliwości funkcjonowania trzeba ją natychmiast kończyć to jest oczywiście niemożliwe natomiast nie ma prawdziwej dyskusji o o problemach tak dzisiaj tylko, że nie ma współpracy w tym zakresie, ponieważ wszyscy zamknęli się teraz w swoich państwach i próbują rozmawiać o podyktowana tylko na poziomie państwa tutaj mamy Ameryka First możemy mówić Polska najpierw, czyli przerabiać na różnego rodzaju inne hasła albo dłuższą metę się na pewno nie sprawdzi natomiast nie wiem czy uda się odbudować na tyle współpracy też zaufanie międzynarodowe, żeby przy kolejnym kryzysie działać wspólnie, a nie tylko ograniczyć do własnego podwórka, czyli trochę mówi pani, że chyba, by potrzebne jest nowy konsensus międzynarodowy co do tego czym miałyby być nowe nowe stare organizacja narodów Zjednoczonych w 2001. wieku czy może nawet nie chodzi o jakąś wielką reformę czy zmiany zasad funkcjonowania tylko w ogóle o chęć współpracy i chęć dyskusji czasami to jest kwestia danych osobowości tak i programu które, które one próbują jak w przypadku Stanów zjednoczonych to jest kwestia odchodzenia od takiej współpracy międzynarodowej jak i stosunków wielostronnych raczej przychodzenie na stosunki dwustronne czy skupianie się na polskiej na amerykańskiej gospodarce tym podobne rzeczy natomiast no, jakby państwo zapomniało o tym jak ważna współpraca z notowań, jakie ona może przynosić pozytywne skutki tak wzajemne oskarżenia się o to kto na świat nie tym jest odpowiedzialny za pandemię, owszem, tego pytania takie pytania można zadawać czy później rozmawiać o kwestie powiedział gości, ale wtedy, kiedy czasu pracować to pandemię zakończyć to zarzucanie sobie różnych kwestii w niczym nie pomaga tak nie pomaga w jakikolwiek współpracę, a też pamiętajmy z państwa bogate sobie poradzą problemem natomiast państwo piękniejsza niekoniecznie tak tam do tam już mówi się o tym, o kryzysie ekonomicznym i obiedzie o głodzie, który nadchodzi, ale też pamiętajmy, że różnego rodzaju kryzysy jednak często skutkują takiej tendencji do autokracji tak do do ograniczenia praw człowieka do ograniczenia tego co walczyliśmy przez ostatnią dekadę, żeby dać więcej władzy w ręce państwa i to skutkuje kolejnymi kryzysami tak mówił pan użyć siły zbrojne toczone proszę zwrócić uwagę tras mówi się o tym czy USA Zjednoczone użyją swoich sił zbrojnych i to taki z własnym Petr społeczeństwa niebezpiecznych krew Amerykę jako jedno z tych głównych państw demokratycznych które, które miały być praw człowieka państwa akurat szczególnie interesuje w Powidzu czy właśnie tej tych ograniczeń praw człowieka autokracji rozumienia bezpieczeństwa to serdecznie zapraszam na jutrzejszą seminarium wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych, kiedy tych kwestiach skutków kobiety na stosunki międzynarodowe będziemy mówić też kwestia poruszona w najnowszym roczniku strategicznym, który takim przeglądem sytuacji geopolitycznej światowej, którego dwudziesty piąte piąte wydanie właśnie ukazało się na rynku, a starsze mogą państwo znaleźć zupełnie za darmo w sieci no dobrze trochę właśnie wracamy do tego, o czym pani mówi, czyli krótkowzroczność graczy to znaczy zbytnia koncentracja na partykularnych interesach niedostrzeganie tego, że wyzwania, które mogą wydawać się małe wyzwania, które mogą wydawać się nieadekwatne wyzwania, które mogą wydawać się poza strefą wpływów danego państwa czy czy danego bloku mają potencjał do przeradzania się wielkie konflikty czy problemy, które ogarną cały świat i tak ma krótkowzroczność no jest także pewną domeną przywódców państw, które rozdają karty przed międzynarodowym stoliku, ale mam wrażenie, że z 1 strony bez zmiany nastawienia tych głównych graczy, a z drugiej strony bez dowiedzieć charyzmatycznych, bo charyzma jest tylko częścią tego, ale może jakiegoś silniejszego przywództwa w ONZ cie zdaje się, że nie ma możliwości zmiany status quo zależeć mówi o silnym przywództwie teraz obecny też generalne Gutierrez jest bardzo aktywna jeśli chodzi o sygnalizowanie problemu coś takiego rola, gdy generalna powinien wskazywać kryzys problemy którymi powinny się zająć główne organy narodów Zjednoczonych to rzeczywiście robi zwraca uwagę na różnego rodzaju sytuacje tylko rozmowę no to tych problemów nie rozwiąże tak tutaj jak powiedział wracamy do przekonania liderów, że warto ze sobą negocjują, acz rozmawiać i walczyć o wspólne rozwiązywanie planów myślenie tylko w kategoriach własnego interesu rozszerzania strefy wpływów jest po prostu dramatycznie krótkowzroczne już np. polityka Stanów zjednoczonych gdzie, gdzie właśnie z tym hasłem America First oznacza oddawanie przedpola Chinom jest to szczególnie niebezpieczna już nie myśląc o kobiecie, ale wracając do 2014 roku i boli proszę zwrócić uwagę jak duży kapitał polityczny ekonomiczny w tamtym czasie zbiły właśnie Chiny, które wysyłały swój personel zasilały budżet różnych państw w walce z tą chorobą i tak wdzięczność później przełożyła się na kontrakty gospodarcze na wpływy polityczne teraz, gdy państwa zachodnie nie tylko tak zmęczona także inne wycofują się ze współpracy międzynarodowej ze wsparcia dla pań, które sobie np. nie radzą z daną sytuację pandę czy też nie mógł też kontem, ale kwestia tego dalej toczy się konflikt dalej mamy kryzys, które są wykorzystywane przez różne grupy terrorystyczne ta kwestia widuję także przez nie eksploatowana to oddawanie tego przedpola teraz przez państwa zachodnie oznacza, że później tych wpływów nie odzyskają i mogą się obu obudzić o wiele większymi problemami niż kobiet 19 no tak, czyli czekamy pani profesor na wybory prezydenckie w stanach Zjednoczonych czy czekamy czekamy z drżeniem serca, bo nie mam pojęcia czy tak naprawdę te wybory prezydenckie cokolwiek zmienią czy to jeśli chodzi o głowę państwa czy właśnie politykę Stanów ja też proszę zwrócić uwagę nie chodzi tylko o 1złe stany, które tutaj nie za nim nie potrafią zachować lider tej w tym kryzysie, gdyż chodzi o inne państwa zachodnie także o Unię Europejską i jej rolę w radzeniu sobie z kryzysem i we za dalsze zaangażowanie w rozwiązywanie problemów światowych, więc patrzę z niepokojem na to co się będzie działo w przyszłości niestety obecna pandemia sprawiła, że te kontakty są o wiele żali się dyskusji są o wiele żali się i pytanie czy my będziemy w stanie wrócić potem kryzys się do normalnej pracy normalnej współpracy na poziomie międzynarodowym czy też czasem państwo nie skupią się tylko na poszerzaniu swojej władzy nad obywatelami co obecnie teraz możemy obserwować, bo nie brzmi to zbyt optymistycznie pani profesor, a jak może być optymistyczne są generalnie proszę państwa co kilka sekund tak, jakbyśmy rzucali bomby atomowe do oceanu pod klimat nam się zmienia nie radzimy sobie z tymi zmianami klimatycznymi ludzie głodują konfliktów mamy coraz więcej kryzysów, a państwo zamiast próbować wezwać ją te kryzys różnych regionach świata wycofują swoje wsparcie nie chcą finansować operacje nie chcą wysyłać swoich ludzi, a potem dziwią się, że mają natłok imigrantów czy też ataków terrorystycznych sfrustrowanych ludzi bez jakichkolwiek wizji przyszłości i możliwości rozwoju jest tak wszystko ze sobą powiązane, że ignorowanie jednak problemów musi skutkować może wybuchnie tam, gdzie tak bardzo skupiać się średnio na bezpieczeństwie, a zignorować tego że, że jest gros ludzi bez jakichkolwiek możliwości rozwoju dbania o siebie edukacji i później przyjeżdżają czy po prowokują różnego rodzaju zagrożenia, by tych bezpiecznych rzekomo państwach np. Europy zachodniej, czyli pozostaje nam Bieszczady bardzo pani dziękuję dr hab. Patrycja Grzebyk z wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego była państwa i moim gościem dziękuję pani profesor informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
38:21 W studio: prof. Inga Iwasiów
-
22:38 W studio: prof. Wojciech Szafrański
-
36:16 W studio: Gabriela Jeleńska
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
02.10.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM23:54 W studio: Karolina Wigura , Paweł Wroński
-
02.10.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM12:22 W studio: Michał Kamiński
-
02.10.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM12:23 W studio: Joanna Scheuring-Wielgus
-
02.10.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM16:24 W studio: Małgorzata Kidawa-Błońska
-
02.10.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u13:41 W studio: prof. Krystyna Skarżyńska
-
02.10.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:52 TYLKO W INTERNECIE
-
02.10.2023 06:34 Tajemnice muzeów
-
-
02.10.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u08:50 W studio: Andrzej Sadecki
-
02.10.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka14:46 W studio: Paweł Olechnowicz
-
02.10.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka25:11 W studio: Anna Popiołek , Jolanta Ojczyk , Karolina Hytrek-Prosiecka
-
02.10.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u11:12 W studio: dr Marta Czapnik-Jurak
-
02.10.2023 12:00 Dzień po wyborach
-
02.10.2023 10:00 Pod dyktando
-
-
02.10.2023 12:00 A teraz na poważnie10:54 W studio: Bartosz Arłukowicz
-
-
02.10.2023 10:00 OFF Czarek38:21 W studio: prof. Inga Iwasiów
-
02.10.2023 13:00 Połączenie23:49 W studio: Tomasz Maćkowiak
-
-
02.10.2023 11:40 Kultura Osobista13:35 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
02.10.2023 14:40 Magazyn Europejski14:50 W studio: prof. Marek Safjan
-
02.10.2023 14:20 Połączenie08:24 W studio: prof. Joanna Zajkowska
-
-
02.10.2023 17:00 Wywiad Polityczny13:28 W studio: dr Katarzyna Lubnauer
-
02.10.2023 17:20 Wywiad Polityczny26:11 W studio: Szymon Gutkowski
-
02.10.2023 13:40 Połączenie22:03 W studio: mec. Maria Ejchart
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL