REKLAMA

Jak wygląda zdalna edukacja podczas pandemii? Jakie są największe wyzwania?

Połączenie
Data emisji:
2020-06-08 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Paulina Sobiesiak Kęćko z Instytutu spraw publicznych dzień dobry dzień dobry państwu autorka badania o edukacji zdalnej w czasach izolacji może powiedzmy na samym początku o samym badaniu w jaki sposób ono zostało przeprowadzone, o co dokładnie pytaliście to było badanie dyrektorów szkół ponadpodstawowych szkół podstawowych, którym chcieliśmy mieć dokładnie miesiąc po nałożeniu na szkoły obowiązku Rozwiń » organizacji prowadzenie edukacji znanej zobaczyć jak szkołom udało się ten proces u siebie zorganizować i jakie działania podjęły, żeby taką edukację prowadzić z jakimi wyzwaniami a jakim wyzwaniem musieli sprostać, a skąd otrzymali wsparcie, jakby to nasz sposób spojrzenia na to badania wynika z tego, że auto było to badanie zrealizowane w ramach projektu lekcja Enter to jest taki 1 znajdzie jedno taki największych od obecnie w Polsce przedsięwzięć nastawionych na budowanie kompetencji cyfrowych nauczycieli, jeżeli spojrzeć na ten najważniejszy wynik to znaczy czy szkoły były w ogóle zdolne do prowadzenia zdalnej edukacji czy mogły taką edukację prowadzić no to wydaje się, że nie jest wcale tak źle aż 59% odpowiedzi twierdzących, że tak szkoła mogła tę rolę pełnić niepokojące jest 40% to jednak jest dużo w tym pytaniu o o możliwość stan realizacji programów nauczania łącznie 85% szkół odpowiedziało, że może taką edukację prowadzić, chociaż nie we wszystkich szkołach ten proces jego potrzeby, bo był taki sam tak czy czyta czy możliwości były takie same generalnie nasze badanie pokazuje, że to może ze strony, dlaczego wzięto 50959 to zdaje się odpowiedź raczej tak 26% zdecydowanie tak czy tutaj mam pewną gradację tak tak tak czy łącznie 85 proc szkół, czyli bardzo dużo, a zdecydowana w zdecydowanej większości udało się zorganizować ten proces edukacji zdalnej oczywiście nie oznacza, że w szkołach nie ma problemów także, że nie ma wyzwań i trudności, które zresztą bardzo dużo mówi się w mediach a, ale to badanie pokazuje, że szkoły postawione przed bardzo trudnym zadaniem bardzo krótkim czasie pod silną presją czasu i nas jakby też nie mają doświadczeń w tym zakresie zmobilizowały się podjął taki wysiłek i ten proces zorganizowały wydaje się, że bardzo ważna jest to, że dyrektorzy biorąc udział w badaniu wskazywali, że przede wszystkim edukacja zdalną ten proces udało się zorganizować dzięki temu, że szkoła, gdy podejmował ataki takie działania bez szans samodzielne tak to znaczy mobilizowała zasoby własne zasoby rodziców zasoby szkoły nauczycieli deklarowali takie praktyki, a nasi badani nauczyciele dzielili się wiedzą, którą wcześniej zdobyli przecież to była taka sytuacja, w której no no Polska szkoła gmina nie miała wcześniejszych doświadczeń, więc mi się wydaje, że chociażby, bazując na tym na tym 1 wyniku warto, żebyśmy ten był wyższy wysiłek podjęty przez szkoły jak po pierwsze, dostrzegli, a zauważyli też docenieni, bo mi się wydaje, że jak w debacie publicznej, a dominują takie głosy krytyczne krytyczne komentarze dotyczące edukacji zdalnej, a mało mówi o tym, że jednak szkołom udało się także udało się chociażby ten proces zorganizować oczywiście, pamiętając o tym, że zdarzeń, że były trudności w tym zakresie no właśnie tutaj wydaje się, że mimo tego, że ta odpowiedź twierdząca trzeba jednak pamiętać o tym co to może oznaczać na takim poziomie mikro to znaczy na poziomie poszczególnej lekcji na poziomie poszczególnego ucznia to wiadomo, że to nie jest Super efektywny sposób, że to nie jest to o co chodzi, że to jest sytuacja kryzysowa i że tak dobrą sprawę nie będzie nie zastąpi szkoły nic nie zastąpi szkoły i spotkania rówieśników spotkania z żywym tu obecnym nauczycielem to jest przypuszczalnie być może to to ta krytyka pod adresem zdalnego narzucania nauczania przepraszam wiąże się właśnie z tym, że to było pewne rozwiązanie narzucone odgórnie w sytuacji, w której wiadomo, że szkoła tak nie działa nie może być takim miejscu oczywiście to jest to jest inny aspekt to, o czym pan mówi to jest szkoła nie miały nie miał wyjścia zostały postawione przed takim wyzwaniem i to co pokazuje nasze badanie to, że jak od strony takiej organizacyjnej odwołały temu wysiłkowi tak, gdzie po najtrudniejszych, gdzie jest bardzo 85% można być, ale fajnie co się dzieje z tą z tym z tym z tymi kilkunastoma procentami, gdzie to nie było możliwe odpowiedzi mówił nie albo w ogóle nie nie dajemy rady nasze badanie pokazuje, że trudniej tę edukację zdolną prowadzić w szkołach podstawowych i w gminach wiejskich szkołach podstawowych to tutaj na to nakładają się takie też aspekty dotyczące tego, że nie wiem część dzieci w klasach młodszych potrzebujesz wsparcia rodziców tak w szkołach podstawowych bardzo często pojawił się problem współdzielenia sprzętu do ministra mogą uczniowie korzystać do do nauki zdalnej i dowód to jest problem jak bardzo powszechne tam powyżej 80% dyrektorów wskazało na takie na takie trudności szkoła podstawowa na podstawowych mniejsze znaczenie ma np. ten problem braku sprzętu, bo prawdopodobnie dlatego, że to są starsze dzieci, które już wcześniej po prostu miały w domu urządzenia, które mogły być wykorzystane do do zdalnej nauki, jeżeli chodzi o szkoły wiejskie to tam też było trudniej ją Kasia deklarowały, że mają możliwość prowadzenia edukacji zdalnej, żeby podać przykład na to 33% gmin gminy miejskie, w których brali udział Skry były szkoły grającą udział w naszym badaniu stwierdziło, że zdecydowanie mogą taką edukację prowadzić, a w gminach wiejskich to było to było 18% także także mniej niż wydawałoby się z 1 strony szkoły wiejskie są mniejsze, więc może łatwiej, jakby ten proces edukacji zdalnej zorganizować z tego względu, ale wydaje się, że znaczenie tutaj mogły mieć, a takie ograniczone zasoby tych szkół wiejskich szkołach wiejskich też pojawił się bardzo często problem dotyczący jakości internetu przepustowości sieci, która no też ma kluczowe znaczenie dla możliwości uczestnictwa i prowadzenia edukacji zdalnej, ale też trzeba sobie powiedzieć, że mimo tych wszystkich działań mimo tego pewna pewnego rodzaju sukcesu jeśli można tak powiedzieć tą edukacją zdalną mimo wszystko to co pani podkreśla, że mimo wszystkich kłopotów większych szkół jakoś sobie poradziła to jakoś to jest jednak wypracowane samodzielnie oddolnie i to mocno z tego badania wychodzi, że w zasadzie szkoły musiały sobie poradzić zupełnie same, że to nie jest tak, że ministerstwo próbowało szybko wypracować jakieś narzędzia, które miały pomóc tym, którzy sobie nie radzą to trzeba było robić we własnym zakresie to prawda szkoły, żeby rozwiązywać, żeby w ogóle prowadzić edukację zdalną musiały bardzo aktywnie same działać prawie 34 naszych szkół, które wzięło udział w badaniu stwierdziło, że podzieli takie działania właśnie samo organizacyjne, że nauczyciele dzielić się wiedzą którą, którą w posiadaniu dokształca się wszyscy w tym zakresie dokształca i rodziców dokształcanie uczniów też szkoły wychodziły naprzeciw potrzebom uczniów rodziców no w zakresie chociażby taką tego sprzętu tak tam, gdzie była taka możliwość to wypożyczali taki sprzęt dla uczniów, a starało się też z nami część szkół pomagać rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji materialnej to nasze badanie pokazuje, że dyrektorzy czuli się w tym procesie no tak bardzo osamotnieni tak, że wszystko już wszystko musieli, a wszystkiego musi dochodzić sami, że nie mieli w tym zakresie świadczenia było to na nich bardzo bardzo trudne tak, tym bardziej jak wydaje mi się ten aspekt docenienia szkół za to co udało im się zrobić jest jest bardzo ważne taki, że chodzi tutaj o to, żeby te szkoły nie tylko były krytykowane za niedoskonałość edukacji zdalnej, ale też, żeby okazywać właśnie ten ten duży wkład to to, żeby ten proces w ogóle musi zadziałać no dobrze teraz tego przez przyznajmy uczciwie do słabości tego badania i do tego, czego nie wiemy dalej edukacji zdalnej w Polsce to badanie było nakierowane na sprawdzenie takich aspektów organizacyjnych, ale to oczywiście jest tylko 1 strona medalu ważna jest teraz też to co się dzieje, jakby jak edukacja zdalna wpływa na relacje wszystkich całego środowiska szkoły relacji między nauczycielami rodzicami między nauczycielami uczniami między samo też nauczyć środowiskiem nauczycieli między środowiskiem między nauczycielami dyrekcją, czyli tak jak klasówek jakościowe znak wydaje mi się to jakby też oczywiście bardzo bardzo ważne, ale to jest jakby już przedmiot powinno się spotkać powinno być też analizowane i w innych badaniach tak to nasza to jest po prostu jakiś jakiś wycinek tak boksu, którą przyjrzeliśmy sygnał jest taki, że organizacyjnie udało się to zrobić co się kryje pod powierzchnią to pewnie dopiero przy kolejnych próbach badawczych przy kolejnych przedsięwzięciach badawczych przekonamy co tak na dobrą sprawę znaczyło dla uczniów dla nauczycieli dla samej szkoły jako instytucji dziękuję bardzo, Paulina Sobiesiak ciężko z Instytutu spraw publicznych była z nami 1354 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA