kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska, żeby Polska była polską tak śpiewał w swoim kanonicznym utworze Jan Pietrzak jako artysta opozycyjne no właśnie co z tą polską co z polską sztuką kulturą się dzisiaj dzieje chciałoby się zapytać w kontekście właśnie tego co wydarzyło się 6czerwca na dziedzińcu centrum sztuki współczesnej w Warszawie o tym, będę się w kulturze osobistej rozmawiała z moimi gośćmi są nimi Piotr Rypson
Rozwiń »
historyk sztuki kurator krytyk publicysta i literaturoznawca witam serdecznie paniom się wieczór jest z nami również Szyman Szymankiewicz grafik i plakacista witam w lecie urodzin co się wydarzyło 6czerwca na dziedzińcu CW no mi jeśli mogę powiedzieć, żebym tam nie było, więc do końca nie wiem, chociaż staram się zobaczyć relację, ale wydaje się, że pan Pietrzak odkurzone co nieco wyjęty ze szczeliny zaśpiewał zapewne ten hymn nacjonalistów czeskich, który brzmi, żeby polską była polską, bo po polsku to podczas gdy Polska, więc to jakaś siła była czeska prowokacja może w ramach rewanżu za zajęcie Zaolzia, a tak serio serio mówiąc nowy się wydaje, że pan Bernatowicz, który niedawno jeszcze pracował w radio dyrektorce wobec dyrektorce było tak po prostu poszedł jakieś takie z 1 strony bardzo krótkiej ścieżce prowokacji i zaprosił tak jakby zapraszał do Radia no jakiś muzyków i chciał pokazać bardzo, że zmieni rodzaj publiczność w związku z tym na tych muzyków dlatego Pietrzaka i Towarzystwo przyszła jakaś grupa starszych ludzi, którzy którzy, którzy mają oczywiście prawo chodzić wszędzie gdzie, gdzie chcą, ale wydaje się, że pan Bernatowicz powinien takie rzeczy organizować w klubie seniora tak albo centrum sztuki uczestniczył pomyślano tu zupełnie czegoś innego, więc nam się to była świadoma prowokacja z jego strony taka wyuczona tam w tym fachu w radiu Poznań, w którym którego był dyrektorem, że dobrze podgrzewać sytuację skupiać na sobie uwagę no tylko, że użył bardzo takich tandetnych narzędzi metod mówiąc krótko wprowadził do niegdyś świetny instytucji taką klasyczną wiochę napisał Piotr Bernatowicz na Facebooku ja przytoczę te słowa, kiedy jakiś czas temu zadzwonił do mnie Jan Pietrzak z pytaniem czy MSW dysponuje przestrzenią, którą moglibyśmy udostępnić na koncert organizowany przez Towarzystwo patriotyczne nie spodziewałem się, że moja pozytywna odpowiedź wywoła taki skandal CW przecież wynajmuje i udostępnia w zależności czy mamy do czynienia z komercyjną imprezą czy niekomercyjne wydarzeniem dziedziniec i park bardzo różnym organizacjom wynajmuje też przestrzeń wspomniany już Agorze na festiwal co jest grane taki festiwal miał się także odbyć w tym roku, dlaczego Jan Pietrzak nie mógłby zagrać no właśnie, dlaczego może trzeba jednak zmienić myślenie może może twórczość Jana Pietrzaka ma coś wspólnego ze sztuką współczesną w Polsce tylko my tego po prostu nie widzimy nie zauważamy Szymon Szymankiewicz będzie rzeczywistym tym takie myślenie można było wszystko podane w języku jako performer wszystko jest zupełna bzdura ja myślę, że sytuacja, która z w Operze leśnej w Opolu mówi jakieś 2 lata temu chyba też doskonale pokazuje to jakim dysponują jest Jan Pietrzak jak puste świecąca amfiteatr z po prostu raziły oczy, kiedy TVP relacjonowało wydarzenia i mecenas wyszedł sprzedały i jeszcze, nawiązując do tego co piąty był za wcześnie wydaje się, że z siebie Bernatowicz też próbuję też tymi metodami ale, ale zawłaszczyć kolejną instytucję sztuki kultury i poprzez właśnie takie bardzo bardzo proste prostacki działania, które niestety spotykają się z odbiorem jakieś grupy społecznej, która niekoniecznie faktycznie pasuje do programu instytucji rynku kila naszym nie będą korzystne jest takim miejscem eksperymentów do Opola tworzenia nowych wartości i i działań w przyszłość nie jesteś no tak z tego co Piotr Bernatowicz jeszcze napisał na Facebooku wynika właśnie żyją pierwsza jest ideologicznie gnębiony właśnie przez środowiska liberalnej w końcu dostanie godną siebie przestrzeń no zastanawiam się jednak rzeczywiście to nie jest pomieszanie pojęć, bo nie odmawiamy tutaj wszyscy chyba razem jesteśmy w trójkę miejsca dla Jana Pietrzaka w przestrzeni publicznej, bo ma swoich wyznawców ma swoich zwolenników wielbicieli dobrze czy czy tylko rzeczywiście to co jest WST powinno być taką przestrzenią dyrektor Bernatowicz twierdzi też, że jeśli postąpiłby inaczej nie mógł sobie spojrzeć w lustro, a jeśli tak zastanawiam jak on spogląda w w oczy na dnie w lustro, ale w oczy tych pracowników CUW, którzy jeszcze w centrum się Stali i byli rzeczywiście krzewiciel ami sztuki współczesnej z prawdziwego zdarzenia no i myśli nie chcę zastanawiać długo nad Janem Pietrzakiem nowy prezes starszy człowiek, który których, który ma za sobą jakąś długą skomplikowaną i kariery każdy ma miejsce do do swoich takie czyny występów w kraju to nie w tym rzecz natomiast każda instytucja wynajmuje lub nie wynajmuje przestrzenie i mówi w związku z tym musi bardzo pilnować dbać o swój profil swoją wiarygodność, bo przecież nie po to, utrzymujemy podatków rozmaite muzea centra sztuki tak dalej, żeby one zamieniały się bezrefleksyjną przestrzeń do wynajęcia to albo jedno albo drugie i to, żeby 1 sprawa druga to taka, że pan Bernatowicz w tym co się zgadza z Szymonem, że to jest po prostu taki skok na jak instytucje i inwestycyjne manifestacyjnie pokazanie, że w zabraliśmy sztuce ambitnej współczesnej przestrzeń będziemy robili teraz chcemy no też bardzo przemocowej sposób prowadzenia instytucją niestety rozpowszechnia przemocą nowości w zarządzaniu na skutek takiej unijnej polityki partii rządzącej nie jest też nie tylko tej partii jakoś brutalizmu jest szalenie przestrzeń publiczna w Polsce i przychodzi 1 drugi człowiek, któremu się wydaje, że może zrobić wszystko co sobie pomyśli, bo został dyrektorem to nieprawda tak nie powinno być to jest bardzo niszczące dla instytucji widzieliśmy już 12 instytucję zniszczoną przez c ostatnie dyrekcję i ekipy i obawiam się, że centrum sztuki współczesnej, jeżeli pan Bernatowicz nie pożegna się z instytucją szybko będzie kolejną nowość, bo co ten koncert Jana Pietrzaka świadczy o nowym dyrektorze centrum, czyli Piotr Bernatowicz to pan Piotr Rypson już powiedział czy możemy to tak odbierać tych rzeczywiście linia, którą obrał i oczywiście pytanie, kto następny zagra na dziedzińcu lub da swój performance oby nie był to Zenek Martyniuk, chociaż możliwe, że się wydarzy z niewielu nie mogą się mówi Amelia z nich to zaraz jestem z tego typu osób, którzy żyją w kierunku znamy się wydarzy to centrum powinno robić w co, więc jak i wystaw i i projektów performatywne tak dalej nie taką muzykę do kotleta, która jest po prostu zwykłym ordynarnym kiczem tutaj nie ma nic co jest estetycznie zajmującej wartości łące, a to, że to ma jakąś publiczność kij ma w ogóle mnóstwo publiczności na świecie, ale powtórzenie po to mamy instytucje finansowane z podatków żeby, żeby kicz upowszechniać mam sobie doskonale radzi bez tego tytułu wsparcia instytucjonalnego natomiast myślę, że pan Bernatowicz będzie szukał jakiejś sztuki, która będzie jakimś stopniu analogiczna do do tego co zaprezentował pierwsza i jego kampania myślę, że pewnie zechce zrobić wystawę takich fascynujących nacjonalistycznych ksenofobicznych plakatów plakacisty Korkuć no no nie wiem dużo tego nie ma to są krótkie krótkie ławki zarówno jeśli chodzi o obsadę Dyrekcji instytucji publicznych jak i wypełnienie ich treścią jeszcze bardziej Ross Ross sunie, bo większość środowiska artystycznego, które zupełnie przeciwna innych i pochodzą w tym także przestrzeń ta nowa minister będzie przez większy jest za chwilę wracamy do naszej rozmowy Piotr Rypson Szymon Szymankiewicz są gośćmi kultury osobistej teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Piotr Rypson historyk sztuki kurator krytyk publicysta i Szymon Szymankiewicz grafik plakacista są dzisiaj gośćmi kultury osobistej zaczęliśmy nasze spotkanie od rozmowy na temat recitalu Jana Pietrzaka, który został zaprezentowany na dziedzińcu centrum sztuki współczesnej w Warszawie rozmawialiśmy już o tym, że to jest właśnie taka linia, jaką obrał nowy dyrektor centrum, czyli Piotr Bernatowicz na nasuwa się też takie pytanie tak mi się wydaje, gdzie ma się w takim razie podziać sztuka krytyczna, która chce zło miała do tej pory swoje stałe miejsce czy ma zajść np. do podziemia na wzór chociażby teatru we Wrocławiu wykończonego przez władzę urzędników czy takie właśnie losy sztukę krytyczną w Polsce spotkają je krótko właściwie to jednak lepiej stosować wręcz, że jest to duży teraz test czasach na samorządów liczba jednostek miast poszczególne różnych instytucji kultury właśnie oni wędzone zdobędą się na to, żeby ze Szczecina się żeby, żeby jednak swój program ciągnąć pomimo różnych naczelna nacisków z góry i ekonomicznych i podejrzewam na różnych manipulacji, więc liczę na to że, że nie będzie też złożyły się sprzeciwić temu póki co rzutować na ile ja również tak myślę, że samorządy myślę, że część samorządów jest bardzo świadoma tego, że siłą rzeczy musi przejąć na siebie mimo ogromnych kłopotów finansowych, które rząd spowodował nie tylko koronę wirus musi przyjąć na siebie ciężar tych wszystkich instytucji NGO-sów artystów w środowisku tak dalej, które uciekają z miejsca zawłaszczone, które no były finansowane są finansowane przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego, które obrało taką unijną i taki nie inny kierunek ideologiczny i będą miasta starały się maksymalnie pomóc w tej sytuacji zresztą Kasia poradzi bo, bo bywa także gorzej tym lepiej jeśli chodzi o produkty artystyczne natomiast na pewno uderzy musi uderzyć w kondycję taką strukturalną troszeczkę to znaczy jakiś niewielki schodów artystów w rynku sztuki, bo przecież to wszystko wpływa na sposób odbioru sztuki jako takiej przez publiczność CERN krajową jak i zagraniczną przez kolekcjonerów przez inne instytucje artystyczne na świecie szkół mrozi jakiś system obiegu wymiany krążenia rozmaitych wartości i pozycjonuje Polskę takim koncie jakieś po prostu w peryferyjnej kultury całkowicie niesprawiedliwe Szymon jest też autorem wielu bardzo odważnych jak na nasze czasy też prac wiele emocji wzbudziła chociażby grafika twojego autorstwa przedstawiające czarne nóż z rękojeścią przypominającą twarz Jarosława Kaczyńskiego grafika pokazała się po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza czy ty się liczyć z tym właśnie, a propos tego sumowania sztuki też krytycznej na margines, że swoją główną przestrzenią wystawienniczą będzie np. Facebook wyciąć, żeby zgodnie z taką złożyła przestrzenią, jeżeli chodzi o plakat jest to medium, które dziś znów mało szerzy czasie właśnie przysłów i wizualnych informacji szczególnie poprzez Facebook myślę, że w mojej aktywności dobrze sprawdzają się bardzo duży zasięg winnic chce się z tego, że mogę dotrzeć do 50 zgodnie z 7000 odbiorców natomiast nie tylko zależy oczywiście, że chciałbym, żeby były prace były pokazywane na żywo mówią słowa wprost rozmawiam teraz mam nadzieję, że ta ustawa rodzi skutków na początku lipca szczecineccy we współpracy z instytucją Europejską z muzeum Narodowym w Szczecinie to tyle właściwie taką nadzieję przejdźmy do kolejnej sprawy, które chciałem z panami porozmawiać wiele komentarzy zdziwienie wzbudził skład nowej rady muzeum przy muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, którą w maju zatwierdziło ministerstwo kultury wśród członków rady wymienienie wszystkich po sprawiedliwości Wojciech Korkuć Ewa Malinowska-Grupińska Monika Małkowska Waldemar Baraniewski Krzysztof Nowakowski Piotr Rypson Jana Sosnowska Adam Szymczyk Andrzej Turowski Tomasz Wendland magazyn szum pyta jak autor kontrowersyjnych m.in. homofobicznych i seksistowskich plakatów już wspomniany dzisiaj rozmawia w kulturze osobistej dogada się z kuratorem dokument 14 lub byłym wicedyrektorem muzeum Narodowego w Warszawie tu ukłon w stronę pana panie Piotrze sią pisze strach nawet pomyśleć czy pan boli pytanie do Piotr Rypson nie jest w tym wieku 60 nie boję szczerze mówiąc najmniej pan Korkuć, ale do zobaczymy czy tutaj rzecz dotyczy bardzo ważnej instytucji, która ma przed sobą ogromny skok w przyszłość mianowicie budowę nowego budynku, którego do tej pory nie ma przecież muzeum sztuki nowoczesnej jest instytucją która, która zalatuje wale tu całkiem przyzwoicie ostatnio nad Wisłą w takim czasowym pawilonie, ale to jest cały czas czasówka prawda w związku z tym musimy się bardzo starać o to, żeby temu muzeum nic złego się nie stało i mam nadzieję, że nawet tak dziwnej konstelacji uda nam się jak sprawnie sprawnie działać klub dobra wszystkich na pro publico Bono, bo dziś muzeum służył będzie służyło wszystkim na dobrze jak pan sobie wyobraża współpracę, bo rozumiem, że były być może już jakieś pierwsze spotkanie nowej rady czy dogada się pan już z wymienionym 3× Wojciechem kroku się czy są jakieś np. kwestie, które panów łączą jeśli chodzi o podejście postrzeganie sztuki współczesnej widzi ja przyznam, że pana kroku zna tylko z jego wytworów w związku z tym jak nie ma pojęcia, gdyby co myśli na temat sztuki współczesnej tak dalej tak dalej natomiast duńskie dogadywanie, żeby jak będą myślę, że rzecz działają kolegialnie po pierwsze mamy jakieś między unormowane cywilizowane sposoby podejmowania decyzji poprzez głosowania tak dalej tak dalej, więc myślę, że że, że dojdziemy do jakichś pozytywnych rezultatów nie mieliśmy jeszcze żadnego spotkania i wszystko wszystko przed nami to też największy jakoś nadmiernie tego komornikom komentować, bo przyszłość pokaże, jakie kwestie w ogóle, jakie decyzje leżą w kompetencjach rady muzeum sztuki nowoczesnej jak nie było do tej pory członkiem tej rady w związku z tym nie znam dokładnie jeszcze i statutu, ale rady muzealnej no mają najczęściej com kompetencje, które są kompetencjami opiniującym to znaczy z 1 strony no odnoszą się do kwestii zarządczych w takim stopniu w jakim jakim mogą mają prawo czy mają kompetencje w drugi w drugim w drugim obszarze to jest oczywiście obszar programowy, a trzeci obszar moim zdaniem najważniejszy dla tego typu rad to jest taki taki taka przestrzeń, jakby lobbystyczną na rzecz instytucji, żeby wspierać rozmaitych działaniach, które rada uznaje za ważne i wartościowe choćby, żeby się tak powiem wspierać sam proces budowy, który swego co słyszę z urzędem miasta nie jest zagrożony, ponieważ dofinansowanie nadal jest, ale na wybudowanie budynku sieni rzecznik kończy, bo trzeba go wyposażyć tak, ale to długa droga jesteśmy na zakręcie ekonomicznym potwornym i inne co będzie związku z tym tutaj myślę rada będzie musiała bardzo się starać, żeby wspierać dyrekcję muzeum w jej zamiarach dobrze to jeszcze ostatnia kwestia, którą chciałam tak rzeczywiście pana Piotra Jacksona szczególnie zapytać jako byłego pełniącego obowiązki dyrektora muzeum Narodowego w Warszawie czy śledzi pan to co się dzieje muzeum już po tym, jak placówka opuści prof. Jerzy Miziołek myśleć o tym od o tyle, o ile bo tam się niewiele dzieje w związku z tym no bo widzę, że muzeum otwiera im no mi tyle muzeum wsi otwiera Piotr Sarzyński w polityce kilka dni temu napisał muzeum narodowe w Warszawie przeszło ostatnio zaskakującą metamorfozę od ustawowego ADHD rozumiem, że chodzi o rządy prof. Jerzego Michałka po kompletny letarg nie wiadomo co gorsza pandemia tłumaczy to pana zdaniem może wytłumaczyć się nie znam na zarządzaniu muzeum, że nowych wystaw wystaw w programie rzeczywiście nie uświadczymy no i wiem kibicuje nowej ekipie, która myślę, że mierzy się z 2 pandy Miami tak naprawdę nie wiem, która była gorsza, bo pandemia, która dotyka nas wszystkich powoduje, że do instytucji publicznych otwarty już w tej chwili takich jak muzea czy duże duże galerie przychodził mi, więc 1 widzów co do tej pory już, więc to jest po prostu dramat również jeśli chodzi o przychody jak w ogóle wyobrażenie sobie jakiś budżetowanie działalności tak dalej do i nie wiadomo zresztą co będzie za chwilę, bo ta krzywa wcale nie spada zachorowalności zaś wzrośnie natomiast ja się, że największy handel po pandemia największą była obecność tam pana Michałka, który po prostu no to muzeum skutecznie zdewastował rozwalił proces budowania 1 galerii za kilkanaście milionów złotych, który myślę teraz nowe i panom pieczołowicie tam stara się dokończyć skazał rozebrać galerii dwudziestego wieku pewnie pieniędzy na to, żeby zrobić nową nie ma, więc myślę, że ta nowa dyrekcja naprawdę ma sporo kłopotów nie za bardzo myślę jest pieszczochem władzy, bo nie słyszę, żeby ministerstwo do wypału dziś pieniędzy choćby po to, żeby załatać dziury powstałe po działalności pana Michałka no, więc do współczuje, że mogę powiedzieć najbliższy wernisaż w połowie sierpnia się odbędzie w muzeum Narodowym będzie to wystawa fotografii przedstawiających wojnę polsko-bolszewicką roku 1920 nie mam nic przeciw przeciwko takim wystawom mogą, by mamy tam zbiory fotograficzne muzeum Narodowym bardzo interesujące być może kuratorka wyciągnie rzeczy, które nie były oglądane nie są opracowane i dadzą nam jakiś przybliżony obraz tych wydarzeń muzeum Narodowym wciągu ostatnich 10 lat było kilka interesujących bardzo wystaw fotograficznych, więc fotografie czemu nie natomiast już to Niewiem instalacje interaktywne na temat Jana Pawła II przepraszam bardzo duże instytucje łącznie z muzeum mili niż mi Jana Pawła 12 naprawdę nie każde muzeum w Polsce musi musi około tego tańczyć też muzeum sztuki i powinnaś się skupić o tym, że w ogóle na sztuce warto się skupiać się na tej prawdziwej sztuce na sztuce współczesnej również przede wszystkim dzisiaj rozmawialiśmy w kulturze osobistej bardzo dziękuję panom za obecność Piotr Rypson Szymon Szymankiewicz byli moimi gośćmi dziękuję bardzo, ci dziękuję zaproszenia czas na informację w radiu TOK FM
Zwiń «