REKLAMA

Latanie po pandemii

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-06-09 12:40
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry jeszcze jest ani już 42 minuty po godzinie dwunastej zaczynamy raport gospodarczy za chwilę będziemy mówić o lataniu w czasach pandemii może w czasach po pandemii, ale wcześniej kilka informacji, która mam nadzieję także mają znaczenie o tej porze Polski fundusz rozwoju uruchomił już proces przyjmowania wniosków od przedsiębiorstw tych największych, które chcą skorzystać z pomocy Rozwiń » polskiego funduszu rozwoju i ubiegać się pieniądze w ramach tzw. tarczy finansowej chodzi o te firmy, które mają więcej niż 249 pracowników co prawda nie ma jeszcze wszystkich wymaganych zgód komisji Europejskiej, ale Polski fundusz rozwoju postanowił nie czekać na tę ostatnią zgodę i rozpoczął proces składania wniosków przypomnę ten proces jest nieco inne niż ten dotyczące średnich i mniejszych przedsiębiorców tutaj będzie swego rodzaju uznaniowość PFR na pewno nie będzie automatyzmu tylko rozmowy negocjacje z polskim Funduszem rozwoju trzeba brać pod uwagę, ale oczywiście nie dotyczy to wszystkich, którzy tę pomoc będą ubiegali, bo mowa o największych firmach szczegóły oczywiście na stronach polskiego funduszu rolę polskiego funduszu rozwoju produktu oraz brutto strefy euro w pierwszym kwartale tego roku w ujęciu kwartał kwartalnym, a więc kwartał pierwszy tego roku do ostatniego kwartału roku ubiegłego to jest spadek o 36%, a w ujęciu rocznym, czyli pierwszy kwartał tego roku w porównaniu do pierwszego kwartału roku 2019 to jest spadek 31 takie dane podał dzisiaj Europejski urząd statystyczny Eurostat w swoim komunikacie oczywiście można, by z tych danych Eurostatu wyciąga jeszcze więcej i rozmawiać o tych cyfrach liczbach, które pojawiają się, ale myślę, że ten sygnał o tym jakie dane podał Eurostat na tę chwilę nam wystarczą do kompletu w raporcie gospodarczym brakuje jeszcze o tej porze oczywiście informacji z rynku Walutowego jak zawsze frank 4zł i 12gr euro 449 funt 4zł 98gr dolar 394 w tej chwili tak to wygląda na giełdzie nie na rynku walutowym na giełdzie papierów wartościowych WIG 20 na minusie traci 117 ma w tej chwili mimo wszystko powyżej 1800 pkt 1820 indeks szerokiego rynku WIG nami się traci 13 to wszystko w pierwszej części raportu gospodarczego raport gospodarcze, a naszym gościem jest pan Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego stowarzyszenia przewoźników lotniczych dzień dobry panie prezesie dzień dobry jak właściwie będzie z tym lataniem ma no np. w Polsce polskie linie lotnicze lot realizują połączenia, ale tutaj krajowe oczywiście w reżimie i pod określonymi warunkami, a jak to będzie za kilka-kilkanaście dni kilka tygodni, a może za kilka miesięcy pan już wie w trybie nie wiem dokładnie, ale my badamy tendencje i jestem w stanie mniej więcej powiedzieć jak jak wygląda w tej chwili harmonogram takiego stopniowego otwierania oczywiście daty są nadal datami długi są uzależnione od decyzji każdego rządu i władz władze ideologiczne natomiast wiele krajów w tej chwili już otwiera połączenia krajowe i to jest taki pierwszy od etap od obrażania lotnictwa na 0202. etap to są połączenia wewnątrz Europejskiej myślę, że tutaj na przestrzeni kilku tygodni najbliższych za coraz więcej rejsów wewnątrz europejskich niektóre kraje tak jak Włochy np. już czy Grecja już zapowiedział odmrożenie i do Włoch już niektóre linie zaczęły zaczęły latać, a w trzeciej kolejności tu raczej mówimy o kilku miesiącach będą obrażane połączenia międzykontynentalne chociażby z racji tego że w tej chwili, jakby rekomenduje zamknięcie granic zewnętrznych Schengen co najmniej do końca do końca lipca jedno są takie regiony świata jak chociażby Ameryka Południowa, gdzie padł już takie daty jak październik z racji tego, że tam w tej chwili trwa na Inter na intensywniejsze fala zachorowań na łowić, więc nie ma perspektywy krócej niż 23 miesiące, zanim te muszą przyznać, że ubolewam nad jakością naszego połączenia, tym bardziej że temat jest niezwykle istotne, a nie, słysząc nawet trudno wyobrazić sobie jakich słów od pana panie prezesie nie słyszymy jakich informacji nie możemy usłyszeć, ale to ja postaram się podsumować, a proszę poprawić tam, gdzie popełnia błąd na razie za wcześnie jest, by mówić o datach zarówno w jeśli chodzi o połączenia, które będziemy realizować z Polski, jaki w ogóle połączeń Europa już takim światowym ujęciu to zdecydowanie za wcześnie, by nigra które, które z moich, która część moich, choć pan rektor nie usłyszał nie wiem czy mogę powtórzyć, bo rozumiem, że połączenie nam nam zerwało poprosiłem o takie taką ewentualnie zgoda z moim podsumowaniem, a starałem się może nie tyle wierni, ale jak najkrócej podsumować to, o czym pan mówił i 7 do takiego wniosku, że właściwym będzie następujące podsumowanie za wcześnie, by rozmawiać o datach jeśli chodzi o połączenia realizowane z Polski połączenia wewnątrz Europy, a na pewno światowe za wcześnie, by rozmawiać o datach na razie zdecydowanie za wcześnie, by rozmawiać o datach tak zgadzam się z tym podsuwanie można tylko sobie po prostu jakieś etapy ułoży dziś śledzić czy jak na nadchodzą te kolejne etapy one realizują zapytam pana wprost jak dużo będzie upadłości na rynku lotniczym w związku z tym, że ten biznes w tej chwili nie może działać tak jak działał nie wiemy, kiedy będzie mógł działać osiągać wyniki, jakie osiągał np. w 2019 roku można podejrzewać, że nie jest to perspektywa kilku miesięcy czy nawet kilku kwartałów, ale być może odzyskiwanie tej nie da tej dawnej świetności zajmie kilka lat zaczęli równie radykalnie odpowiem wprost tego nikt nie wie tak naprawdę dzisiaj jesteśmy jeszcze znowu za wczesnej fazie, żeby nawet próbować, jakie się szacunki konstruować dlatego, że dopóki branża nieznacznie z powrotem latać, dopóki nie zobaczymy, jaki jest realne zainteresowanie powrotem do latania i to, żeby jeszcze bardziej skomplikować odpowiednie w roku 2020, ale w roku 2021 no to wtedy zobaczymy po prostu ile linii przetrwa i w jakim kształcie, bo upadłość linii nie oznacza zatrzymania i funkcjonowania jest w tej chwili już kilka upadłości takich restrukturyzacyjnych ogłoszonych przez różne linie różnych kontynentach po to, żeby po prostu przygotować restrukturyzację, którą jest nic innego tylko zmniejszenie ilości samolotów ilości pracowników, więc dopiero w myśl pod koniec tego roku będzie można mniej więcej oszacować, jaka będzie skala rynku ile osób będzie skłonnych latać i próbować jakieś przymiarki robić do tego ile linii zmniejszy się radykalnie ile się połączy na ile już tak bardzo radykalnie np. w ogóle przestanie przestanie istnieć latać to w tej chwili jest to jest zdecydowanie za wczesne żeby, żeby tutaj próbować nawet czegokolwiek się domyślać, gdy rozmawia się Okole poszczególnych branżach my także tutaj to czasami rozmawiamy poszczególnych branżach odmrożenia ach, o przywracaniu możliwości korzystania z towarów czy raczej może i usług poszczególnych branż za każdym razem trzeba wymienić ile nowych obostrzenie obowiązuje przy tym korzystaniu na nowo z wcześniej zamrożonych czy wyłączonych z w ogóle działalności branż nie inaczej jest lotnictwo nie tak dawno rozmawialiśmy o tym jak będzie przebiegał proces odpraw ile się zajść, jakie będą nowe obowiązki zastanawiam się, bo to jest pytanie, które za każdym razem zadajemy jak to wszystko co obecnie dzieje się, jakie będzie miało konsekwencje na po prostu najkrócej mówiąc na ceny, które będą oferowali przewoźnicy swoim klientom no bo trzeba będzie odrobić straty nowo trzeba będzie jakoś zrekompensować sobie dodatkowe wydatki czy to wszystko będzie wpływało na podwyżki na razie biznes, poszukując możliwości realizacji w ogóle swoich połączeń nie będzie mógł decydować na duże podwyżki, bo i tak zainteresowanie lotami nie będzie tak ogromne jak kiedyś mam wrażenie, że akurat to pytanie pozostanie przynajmniej na razie bez odpowiedzi, choć na pewno odpowiedź pana prezesa Mikosza nawet jeśliby nie było tak dokładna mogłaby być niezwykle interesująca przypomnę gościem raportu gospodarczego był pan Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego stowarzyszenia przewoźników lotniczych dodatkowo jest człowiek, który tę branżę zna, bo dwukrotnie kierował polskimi liniami lotniczymi lot oraz niskimi liniami lotniczymi przerwa w tym połączeniu sprawiła, że pan prezes uniknie pewnie spodziewanego pytaniach wcześniej łącza sytuacji przerwania tego połączenia ze spodziewanym pytanie nie tylko ceny biletów lotniczych i przyszłych połączeń, które spadną na klientów, a także przyszłości polskich linii lotniczych lat, tym bardziej że, tym bardziej że ostatnio słyszymy jak to jest z tym zawiązywanie nowych spółek wokół lotu i niepokojem, a strony związkowej, jaka przyszłość czeka branżę lotniczą czy właśnie konkretnie spółka ostatnia szansa jeśli teraz słyszymy się prezesa Mikosza to jest jeszcze szansa na 1 minutę rozmowy słyszymy, że tak słyszymy, że strasznie mi przykro, że tak się trochę się odbywa panie prezesie damy radę i krótko pytałem pana czy obecna sytuacja spowoduje, że lata nie będzie droższa wtedy, gdy będzie już powiedzmy masowa dostępna tak susza bandyta straty, które ponosi branża lotnicza nie do odrobienia dzisiaj w jakąkolwiek ceną ceną biletów, bo to skala tych strat jest jest historycznie duża natomiast jadam ryby z każdej okazji, że absolutnie proszę nie obawiać na razie podnoszenia cen wręcz przeciwnie obserwujemy jako jada, że aktualne ceny, które są dostępne w systemach na tej nie wie niewiele rejsu, które są to są raczej 2030% tańsze myślę, że w pierwszym okresie branża będzie bardzo walczyła o tych pasażerów, którzy będą chcieli walczyć latać na ryby i ta walka będzie trwała pytanie jak długo będą obowiązywały obostrzenia, które np. nie pozwalają sprzedać wszystkich foteli i to to może mieć wpływ na cenę, ale w dłuższym okresie raczej nie widzę na razie żadnych przesłanek do tego, żeby ceny rosły chociażby, dlatego że paliwo na razie jest historycznie taniej będzie nadal nadal tanie to ono ma ona ma wpływ na na cenę proszę powiedzieć co, z jaką przyszłość widzi pan przed lotem, bo tutaj mamy takie informacje, które czasem trudno interpretować zawiązywanie nowych spółek pytanie o przyszłość LOT-u jest pan spokojny naszego przewoźnika z tą wiedzą, jaką pan może mieć, bo rozumiem, że nie jest tak dokładna jak w czasach, gdy kierował pan tą spółką ja zawsze jestem spokojną przyszłość LOT-u uważam, że trochę Lotto zostały podcięte skrzydła przez ten kryzys, bo akurat był na takiej fali wznoszącej, więc jestem jestem dobrej myśli tak jak pan powiedział nie, tyle że nawet nie znam szczegółów, ale szczególnie jako wiceprezesa rady nie nie chcę komentować tutaj różnych doniesień na temat możliwej takiej czy innej przyszłości myślę myślę, że branża przechodzi cały ja sionki restrukturyzację i i wyjdzie trochę nowym kształcie w przyszłym roku ze z tego takiego dwudziesto 2020 Anna chory Lis pan Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego stowarzyszenia przewoźników lotniczych były gościem raportu gospodarczego kończymy tę rozmowę zbliża się czas informacji w radiu to czasami informacje o trzynastej po informacjach połączenie zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego bardzo dziękuję Maciej Głogowski usłyszenia raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA