REKLAMA

Oskar Sadowski i Sandra Korzeniak o pracy nad spektaklem "Balladyna"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-10 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:07 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są reżyser Oskar Sadowski i aktorka Sandra Korzeniak. Rozwiń »
Oskar Sadowski razem z plejadą znakomitych aktorów ( m.in. Teatru Wybrzeże, TR Warszawa, Teatr Studio, Teatr Nowy) wystawił online „Balladynę" Słowackiego. Przedstawienie jest dostępne na cyfrowej platformie Player.

Sandra Korzeniak: Różne demony mnie gdzieś dopadały, fale ciężkiego kryzysu. To też dotyczyło kręcenia się w domu. Często spotykam się z tym, że nie umiem tego właściwie wyrazić. Na początku pomysł był taki żeby kręcić cały spektakl na żywo, ale później okazało się to niemożliwe.

Oskar Sadowski: " W zasadzie poza dwoma zdaniami nic do Balladyny nie do dopisaliśmy. Sandra Korzeniak gra matkę Balladyny, gdy Gaja (córka aktorki) przez przypadek w finałowej scenie weszła to było magiczne." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyser Oskar Sadowski aktorka Sandra Korzeniak Witajcie serdecznie w świeciu są z nami też ptaki to chyba pani pani Sandra to Unii tak ćwierkają ptaszki będą włączały może do rozmowy będziemy rozmawiać o Balladynie państwa są twórcami spektaklu Balladyna teatralnej produkcji czasu kwarantanny spektakl do zobaczenia na Platformie Player proszę powiedzieć jak to Rozwiń » było, zanim na Platformę Balladyna Słowackiego trafiliście były plany teatralnej premiery takiej w teatrze nie ten pomysł urodził się faktycznie jakoś w trakcie pierwszych parametrom Millera ślad po równo 2 tygodnie z rynku euro, a tam podejrzenie, że mogę ewentualnie, lecz zarażony zamknąć się na 2 tygodnie na strychu mojej mamy i chyba sprzed tygodnia w trakcie nocnej rozmowy zaczęliśmy też zwolnić do jazdy i tylko dzięki Słowak ku KUL takie 2 opcje lub w takim właśnie całą realną możliwość komisję śledczą niedobrze, ale czytanie Balladyny to jednak, a jednak ten ostatni impuls żeby, żeby wziąć się za przedsięwzięcie jedno, które jest związane z wieloma ryzykami to drugie, skąd przyszły właśnie ten impuls, żeby zrobić spektakl o wysokości tak powoli wykrywał on faktycznie obudziliśmy się rano po pierwszej nocy tego przeczytania w publicznych wydarzyło się coś magicznego i że chcielibyśmy dalej dalej w pewnych analogii z 1 z panią prezes ARiMR robiło się coraz bardziej poważne coraz bardziej skomplikowane i jakiegoś takiego czytania powstało coś się na kształt jest spektakl czy filmu czy czegoś, czego trochę pomiędzy sekwencji w sparingach unikał tych obaw przed półką z takiej okropnej sytuacji, które wszyscy byliśmy na coś pozytywnego ile z wzajemnie się brak dla wielu z nas był to ratunek w trakcie tej pandemii niewielu z nas po prostu SOS 200 lat tak tego mocno odczuł cios w głową pan pan brat Alois tak, ale i jej jeszcze tak, a propos takim zalążkiem jak zaczęliśmy to sam czytać Oskar zadzwonił w nocy kilka było wiele osób, które już gromadził zaczęliśmy właśnie do tak za podał poczytajmy sobie w nocy parlament, ale ja też w zalążku Pierre i takich pragnień pierwszych to było coś takiego, żebyśmy to w ogóle robili na Żywca na żywo, żeby kręcić i opuścić właśnie taki sposób były takie fantazje w każdym razie, ale później też tak przemienia prawda i także, by było coraz bardziej skomplikowane okazało się, że na żywo będzie wykorzystanie animacji czy montażu czy muzyki jest niemożliwe, ale udało nam się to w pewnym sensie zrobić przed samą premierą Balladyny zrobiliśmy taki trener na żywo ta w trakcie koncertu Basia, który był transmitowany z Jasnej 1 w trakcie ostatnich 3 utworów, które właśnie sobotni remis Balladyny aktorzy na żywo poinformowali trailer spektakl no jest niesamowite przedsięwzięcie, bo Balladyna rzeczywiście powstała w kompletnej izolacji lata liście do siebie w takie wirtualne odwiedziny trochę, parafrazując dedykację jaką, pisząc Balladynę Zygmuntowi Krasińskiemu napisał Juliusz słowacki powiecie na ile tekst waszego spektaklu jest wierny oryginałowi, bo chyba jednak pewne skróty musieliście przedsięwzięć są duże skróty, ale faktycznie przeczytanie w całości zajęło nam w nocy, więc skryte były one konieczne tak ale, ale w zasadzie poza chyba 2 zdaniami nic wypala dziennie pisaliśmy i jednak jest cały czas próba ich przez te warunki, które mieliśmy przy IT utrudnienia za wszelką cenę próba opowieści jak Sącza opowieści i tak fabuła Balladyny jestem cały czas obecna w czasie tak historia wydaje się, że udało się opowiedzieć szybko weszliście w ten tekst kanoniczny tekst Słowackiego przerabiany odtwarzany interpretowane na mnóstwo przecież sposobów przez lata ten język język Słowackiego, który raczej łatwe nie jest to może pytanie do pani Sand tak tak no ten tekst taki dość dla mnie im był trudnej i raczej o jakiś opór miałam jeśli chodzi o tekst no i jej tam jesteś tak wali jak nie naszej zimy te teksty mówimy w ogóle czy grane mając słuchawki w uszach nie uczyliśmy się na pamięć tych tekstów przynajmniej jakoś tam większość nas tylko znaleźliśmy taki sposób właśnie ze słuchawkami, gdzie nagrywaliśmy, jakby wcześniej, żeby mieć też podłożony tekst partnera i robiliśmy ten Niewiem na improwizacje, jakby taki sposób, że wpuszczany był właśnie przez słuchawkę ten tekst, ale też są tam inne bardziej takie może jakiś, bo te sceny były przynajmniej mnie jakby w różny sposób kręconej różnie co się wydarzyło czasami to było bardziej właśnie jakiś taki dziki improwizowany i szukanie jakieś kondycji, ale gdzieś indziej właśnie jest stąd słuchawką w uchu, a pani przypadku ci statyści tacy, którzy bardzo sympatyczni pojawiali się na na planie nie chcę wszystkiego zdradzać tym, którzy spektaklu widzieli to było zamierzone przypilnuje nowe nic nie było zamierza to nie było zamierzone po prostu, bo to też jest takie niesamowite właśnie to kręcenie w domu siebie i czyli w takiej przestrzeni prawda jakiś inny niż zazwyczaj cie, a jednak jakoś w teatrze czy filmie jesteśmy w przestrzeni do tego stworzonej, a tutaj jednak tak dali rady NATO czy Laosie do domu, jakby tą przestrzeń, jakby domową i to powinno gdzieś ja miałam bardzo trudno z tym jak znaleźć sobie szukałem dużo z domu jak w mieszkaniu takiej właśnie przestrzeni, żeby mogła, jakby się zamknąć i być sobie swobodnie i tam przez ileś godzin, jakby przymierzać się do jakiejś scen mu już mówi o takim jak aranżowania sobie przestrzeni, gdzie tam ludzie np. właśnie dziecko i cały czas też, jakby coś chce tam właśnie tam, ale gdzie, gdzie ono jest powietrznej to jest zupełnie przypadkowo re a, ale też niesamowite, że właśnie w tym momencie ona się znalazł w ogóle, a i tak tak to było takie właśnie dziś ma liczne jak sama nie tylko, że ona wkroczyła po prostu takim momencie tam akurat ja kończy w momencie sądu nad bezludną tra takie tak tak i ona tak, ale tylko wtedy wtedy wszystko się jakoś zawiązało dlatego, bo sam regule gramatykę Balladyny Witowa i kiedy Gaja Gaja w finałowej scenie w zasadzie na samym końcu sądu odpala giną też, by stało się jasne, że że, że centra jest wspomnienie matki, które ma Balladyna, a mała kraju jest mało Balladynę, a i wtedy ten jakby cały temat tego narodzin zła, którym rozmawialiśmy się zawiązał to był jakiś niesamowicie magiczne dużo dużo takich rzeczy, które właśnie powstawały jakiegoś przypadku 2 klas mega inspirujący na chwilę wracamy do naszej rozmowy rozmawiamy proszę państwa o Balladynie czasów pandemii spektaklu, który jest do zobaczenia na Platformie Player Oskar Sadowski reżyser i aktorka Sandra Korzeniak są ze mną za chwilę informacje i potem wracamy dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyser Oskar Sadowski i aktorka Sandra Korzeniak twórcy spektaklu Balladyna chyba największej teatralnej produkcji czasu kwarantanny spektakl do zobaczenia na Platformie Player cały czas rozmawiać już o można powiedzieć samotności aktorki, która musi w izolacji przygotować się do roli pani Sandra Korzeniak o tym, przed chwilą opowiadała samotność aktora to jednak też samotność reżysera Otóż chciałam spytać, bo zdalna praca przy roli to trudność właśnie nie tylko dla aktorów, ale również dla reżysera jak to było panią oskarża czy z 1 strony Kluzy jest taki, że próby nie były od dziesiątej do 1418 do dwudziestej drugiej tylko próbowaliśmy czwartej nad ranem i aktorzy w zasadzie byli dostępni cały czas, ale mnie zbył taki, że zasypiałam na próbie i budziła próba próby trwały non stop ja byłem RNA, żeby mieć też dostęp do jego lepszego lepszego sprzętu, bo same materiały, by na tym zajmują 5TB wszystkich nagrań mieszkałem przez 2 miesiące w pustym biurze mojego ojca w 5 na kanapie faktycznie po prostu nie było dla mnie innego tematu niż, ale też na co było chyba jakimś ratunkiem byłem totalnie wkręcony jak na jakimś narkotycznej farze przez 2 miesiące, gdy mi się, że to był dla mnie wyjątku wyjątkowo wymarzona praca tak naprawdę wyglądały jak wrócić do normalności, bo takim wydarzeniu powoli wracamy do tej nowej normalności także teatr tak pytanie czy na ile teatry, kiedy one zaczną funkcjonować nie wiem czy centra ma już jakiś spektakl zupełnie nie wie jak nie mam żadnych informacji na temat jakiegoś brania prawda spektakl nie nie mnie tam padają takie znamienne słowa w Balladynie to właśnie to zdanie dopisane tak jak już pan Oskar wspomniał na początku, choć zabiera się do teatru dlatego słowacki nie napisał tak tak, bo pustelni mówi choćby życie do chatki i dziś i ja wyłożyłem, choć zbiorcze do teatru, bo właśnie do Legii Jacek pustelnika słonia g i właśnie moim marzeniem było zrobienie takiego w tej wirtualnej rzeczywistości tego teatru, który na, który jak udało nam się tam zbudować i słonie właśnie takim teatralnym duchem, który taką sztuczną inteligencją, do której przychodzą się różni bohaterowie wdowę Balladyna kilkorga wyspowiadać i to faktycznie była to jakaś taka tęsknota tęsknotą wypowiadanych przeze mnie tak często jedno zdanie dopisane tęsknota za teatrem porozmawiajmy jeszcze o tym, o czym jest wasza Balladyna, bo Balladyna czasów pandemii chyba jest jednak także trochę sytuacji, jakiej wszyscy się znaleźliśmy, bo przywykliśmy mówić do tego, że Balladyna od dramatu o źródłach zła, skąd się bierze zło tak naprawdę tutaj mamy spektakl również chyba jakiś ludzki izolacji właśnie tak to właśnie w tym progu i kredytem powiedział typem Harcerza, który usiadł nad brzegiem morza i słysząc chwałę myślę, że to tłum ludzi i później zdziwił się żadne pieśni konie zyskały poklasku to w zasadzie dokładnie opisuje to co robiliśmy, czyli próba stworzenia jakiegoś teatru bez bez wice chodzi też o to, żeby każdy każdy z bohaterów gdzieś popada w obłęd jest to trochę tak jakby aktorzy przez izolację coraz bardziej się skręcali w tym Balladyna, ale pamiętam jeszcze tam premier i i ten Perform, że ten moment właśnie, kiedy wszystko skończyło i i była taka cisza był czymś czy państwo bardzo dziwnym i rent sam koniec jeszcze, bo tam premiera odbywała się Live jego rozmowy z twórcami i poprosiłem aktorów, żebyśmy wszyscy ukłonił ten moment bez bez oklasków dotyczy lekkich w bardzo mocne słowo dziwny moment stanie w no tak, bo takich odeszliśmy od tematu samego spektaklu, ale trochę pan właśnie nawiązał dramatów uważa także dramat samotności no z waszej waszej Balladyny się wyłania Goplana w tej roli Katarzyna figura ona wypowiada w pewnym momencie słowa o tym, że, że poprą dała ludzkie czyny czy też ludzkie losy pomyślałam o planach jako uosobienie pandemii w no jest czymś takim pomyśle co czeka chętnych w ale z tym jest bardziej jestem myślałem o tym, że te te skrzaty i prawnych kryć iskierka są właśnie jak te hakerzy, którzy atakują naszą rzeczywistość nie jest i gdzieś dziwny dziwny obcy w ten sposób nami kierują jesteśmy tego świadomi, ale w, ale też nikt, jakby zależało na tym, żeby taki oczywisty sposób nie nie zrobić koszt takiego widok tej pracy będzie po prostu teraz będziemy siedzieć w maseczkach i rzekł wiadomo, że ten że, że pandemii iteracji czuć, jakby był to temat od czego udało się uciec, ale leżą na to, żeby mówić o tym, sokistów bezpośrednio wprost tylko, że jest też pod skórą też coś co dziś od środka nazw psuje im przez co jakoś trampoliną do demonów którzy, których wszyscy wszyscy sobie mamy rozciąganie Utwórz wersję takiego w pani Sandro tak no i rzeczywiście tylko, że to nie jest też tak no te demony różne i atakiem czy też jest także też to u może unosić jak i czy nie nie wiem miałem znam przypadki i sama jestem tak i tu i że z 1 strony z nią różne takie demony, które gdzieś między padały i jej takie właściwie z salek, które przechodziła jakiegoś bardzo ciężkiego kryzysu i oporu i niemocy i toteż dotyczyło czasami właśnie kręcenia się w domu i takiej właśnie tej niemocy, która mnie dopadała i jakiegoś trudu bywały takie podczas tego frontu wspaniały jakieś niesamowite chwile jakich refleksji i nie jakoś tak trudno mi o tym, też mówić właściwie często spotykam się z tym, że jakoś średniej nie wiem nie umiem tego jeszcze wyrazić właściwie co to było co się działo i co to jest co za doświadczenie i po co itd. ale pamiętasz Sandra już wracając jeszcze do tego w ogóle tematu tego języka Słowackiego, który dla mnie Super inspirujący właśnie w zderzeniu z tym medium kamery i w ogóle z właśnie z animacjami z wszystkimi nowymi mediami pamiętam 1 noc, kiedy po prostu Sandra prawymi zabiła po prostu więzienia za 1 000 000zł nie będzie mówi słowackim w poniedziałek Stach tam to był godzinny monolog Sandry MAK na temat beznadziejności słowackich wybuchło mi bardzo tak tak, na który doprowadził do niesamowitej improwizacji właśnie ceny wdowy u pustelnika i ja tę próbę nagrywałem wciąż nagrywałem ekran komputera tutaj i tak i tak jest ten jak skrócona jest w spektaklu wykorzystane właśnie w tej scenie z pustelnikiem, więc co, jakby to od myśli się odbyć jeszcze tego języka Słowackiego, ale chcemy opowiedzieć właśnie o tym jak też centra mówiła jak różne sposoby były prace nad synami, bo niektóre właśnie strony aktorzy nagrywali sami, ale niektóre właśnie są z prób, a takim a gdyby podczas spotkania i takiego naszego wspólnego były nagrywane nocą wtedy Oskar to właśnie nagrywał taki sposób albo takich właśnie samemu prawda z tą kamerką z tym Tele-Foniki w ręku, który się tam trzymaj czasami, jakby ręka odpadała ram mnie od 13, czyli kamerki w taki jest mówić w ogóle wyobrazić sobie kulisy pracy na CAL dla gali, jakby ktoś z boku jest pewne jest zdrowa to jest naprawdę jakiś zjawisko niesamowite jest znawcą historii Marty żeby, która nagrywała sceny zabójstwa Aliny na polanie i wpadła na jakąś dziewczynkę wtedy cała masa wykwit wpadła na jakąś nastolatkę, krzycząc ja zabiłam siostra ach tak no po prostu jakaś tam dziewczynka akurat przechodzi od nich dziewczynka uciekła tak przeraża tak ciepłe przerażona uciekła wraz z nią myślę, że Balladyny zapamięta do końca życia powiedzcie czy my zobaczymy Balladyna w tej obsadzie waszej na scenie w teatrze jak już teatry odmrożeń są takie plan nie myślę, że to oczywiście byłoby niesamowite, ale jest chyba nierealne dlatego bo jakby przez wyjątkowy w biuletynie to, że udało nam się zebrać aktorów z całej Polski od od teatru Wybrzeże przez teatry warszawskie krakowskie lubińskie wałbrzyskie teatr w Gnieźnie, więc zebranie czy po prostu właśnie statystów mówię tutaj jakby armii kilkoro, bo to udało mi się spełnić marzenie o stworzeniu kulturowej armii, że są inni chłopaki z nowego Jorku Berlina Amsterdamu więc, żeby zebrać tę ekipę to chyba jest jednak możliwe, a jeszcze na koniec pytam jak przyszedł wam do głowy pomysł, bo używacie spektaklu różnych trików, ale akurat do tego teatr nas już przyzwyczają bitwa kilku oraz grafem wong stronami pokazane w formie gry komputerowej takiej typowej strzelanki, która toczy się zresztą pod Pałacem kultury nauki w Warszawie zastanawiałam się czy to jakieś takie nawiązanie do naszych polskich w cudzysłowie strzela Mac, które uprawiam tak, bo jeżeli zastanawialiśmy się ciekawy pomysł Marty zęby, żeby wykorzystać grę komputerową początkowo pracowali, jakby tam pracowałem montowała też z inną GROM, ale nie miałem do nich praw i udało nam się dotrzeć właśnie do polskich producentów do gry włączyła swój i właśnie niskie dziś, żeby wykorzystali to było zaraz jakoś przed premierem to szybko przygotowałem jak zobaczyłem że, że są sceny pod Pałacem kultury nauki, że możemy jak jeszcze dodatkowy poziom sięga to ująć tak to projekt jest niesamowite ale, toteż właśnie był po prostu jakiś niesamowity przypadek szczęście, że rzeczy takie w ogóle istnieje i że że mogliśmy wykorzystać to było niesamowite i buduje to Super Super dodatkowy poziom tego jednak mówimy od, o czym tu i teraz dużo dużo różnych poziomów do odczytania państwa spektaklu ja wszystkich zachęcam, żeby wybrali się na na Platformę Player tym razem to, żeby zobaczyć spektakle Balladyna w reżyserii Oskara Sadowskiego, który był gościem kultury osobistej w roli wdowy Sandra Korzeniak była również gościem kultury osobistej i deptaki w tle to od pani sam taki prezent dla państwa bardzo bardzo dziękuję za za to spotkanie na Skypie mam nadzieję do zobaczenia w dobrym zdrowiu niebawem na żywo jednorazowy bilet na internetową Balladynę powiem państwu kosztuje 20zł jest dostępna także w pakietach w audi portalu Player PL dziękuję bardzo, dziękuję bardzo do usłyszenia ciasnej formacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA