REKLAMA

Kryzys polskiej przestrzeni. Źródła, skutki i kierunki działań naprawczych

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-10 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest dr Adam Kowalewski z fundacji rozwoju demokracji lokalnej Towarzystwa urbanistów polskich członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie panie do ciężary trzymam przed sobą raport zatytułowany kryzys polskiej przestrzeni źródła skutki i kierunki działań naprawczych pan jest 1 z ze współautorów czy z autorów tego raportu i myślę, że nasi słuchacze nawet bez czytania Rozwiń » tego dokumentu doskonale wiedzą, o czym mowa wystarczy rozejrzeć się dookoła tutaj jest taki wątek, który myślę pojawia się w tym raporcie ten słynny domek pod lasem, czyli marzenie no może nie każdego Polaka, ale wielu Polaków ten domek pod lasem, gdzie jest cicho spokojnie przyroda na wyciągnięcie ręki z dala od zgiełku i krzyku z dala od hałasu miast po prostu sielanka tymczasem ten przysłowiowy domek pod lasem to są olbrzymie koszty, bo jeżeli weźmiemy sobie grupę osób, które ten domek pod lasem co każdy chce być z dala od innych to nagle ukazuje się, że wieś miasteczko rozlewa się no ale do do wszystkich tych miejsc trzeba podciągnąć kanalizację elektryczność media itd. itd. dodatkowo jak dojeżdżać do pracy szkoły no pewnie komunikacja miejska komunikacja lokalna, która by tak dużej przestrzeni jeździło jest nieopłacalne albo bardzo droga no, więc oczywiście każdy co rano czytam o dowolnej porze siada do samochodu i będzie zawozić dzieci do szkoły sam dojeżdża jedzie po zakupy powodów jest czy też problemów jest jeszcze więcej, ale to co wydaje się takim świetnym pomysłem na życie jest niezwykle kosztowne kosztowne, gdy może Podsumujmy raz jeszcze panie doktorze mówiąc o kryzysie polskiej przestrzeni, o czym mówimy, jakie są te główne punkty tego czy cechy tego kryzysu i panie redaktorze są sprawy bardzo poważne, których nawet nie widzimy ten raport to co pan do do otrzymał to skrót synteza raportu, który w 2018 w tym roku po kilku latach pracy i opublikowała Polska Akademia Nauk i tam są policzone rzeczy, których nie widzisz gołym okiem to, że np. chaos przestrzenny kosztuje naszą gospodarkę 84 miliardy złotych to nie są pełne koszty, bo pewnych kosztów nie da się polecieć tak jak np. straty środowiskowe nie wszystkie są policzalne prawda i pan już powiedział trochę, skąd się to bierze my mamy chyba trzeci raz w ciągu kilku lat rozmawiamy i sytuacja się nie zmienia my mamy bardzo ciężki kryzys mamy niesprawne planowanie przestrzenne mamy brak kontroli nad tym co się dzieje w przestrzeni połowa inwestycji w Polsce realizowana poza obszarami planów i to jest ogromny ryzyko dla inwestorów i olbrzymie negatywne skutki również społeczne tylko finansowe i Don to opracowanie dużo, którym mówi pracowało nad tym ponad 30 osób i ma 3 tomy 850 stron to co pan dostał to synteza no 30 stronach podane najważniejsze fakty najważniejsze koszty co jest w tym wszystkim naprawdę okropnego, że o tym, dyskutujemy od wielu lat ciągle rząd Sejm swoich dokumentach bardzo krytykuje ten stan rzeczy obiecuje, że się zaczniemy po naprawiać, bo to trzeba prawo naprawić trzeba uruchomić pewne działania, żeby te wszystkie koszty ograniczyć, ale tu jest jeszcze bardzo duży obszar tak jak powiedziałem, które się ciężko w kosztach wyrazić, bo jak warunki życia pan mówi o tym, domku pod lasem przecież to rozproszona zabudowa nigdy nie będzie miała ani transportu żaden autobus to nie przyjedzie ani usług ani ochrony zdrowia, a na dokładkę rozproszona zabudowa kosztuje straszliwe miliardy złotych ja akcji na morze króciutko tylko 84 miliarda, który to było końcowe podsumowanie raportu panu Polskiej Akademii Nauk to w Pol prezes polskiej Akademii nauki prezydium skierowało tę informację do rządzących obawiam się, że będzie tak ten sam obraz, który mamy od lat i obietnice i nic się nie dzieje natomiast 84 miliardy w tym transport niepotrzebny dojazdy i 31 miliardów osadnictwo koszty infrastruktury, o czym pan wspomniał 20 miliardów ochrona środowiska to co się da policzyć 12 miliardów rynek nieruchomości wykup gruntów pod fikcyjnym plany 11 miliardów na jeszcze trzeba i tak jak mówi 84 to jest to jest taka ostrożne szacunki liczba, a ale, ale rzeczywiście koszty są gorsze ich tutaj chce 1 i to trzeba być ani ekonomistą ani urbanistą, żeby zrozumieć sytuację np. planowania przestrzennego my mówimy, że brak planowania przestrzennego tam, gdzie się mamy urbanizacji dziś buduje w związku z tym nie buduje jeszcze w oparciu o plan tylko na podstawie decyzji administracyjnej natomiast plany powstają na terenach polnych, które nigdy nie będą zabudowane, bo to jest jest oferta planistyczna dla 60 000 000 Polaków nowych, dlaczego tak się dzieje są olbrzymie naciski na władze gmin, żeby tereny rolne zamieniać na budowlane Bano przyjdzie deweloper wykupi prawda, ale to jest fikcja i przy czym te decyzje, które jest się podejmuje, które wskazuje się pod zabudowę bez planu my jak gdy jak powstawała ustawa o planowaniu przestrzennym to powiedziane, że MEN wprowadzimy bardzo dobrze działający w Niemczech system i dobrego sąsiedztwa tak Obamy i Niemcy jak mają miasto zabudowę i jakoś plombę wolny kawałek terenu między 2 obiektami po obydwu stronach ustalonej funkcji to tam dla takich rzeczy nie robią planów my jak gdyby w połowie to kupiliśmy tylko robiliśmy karykatury, bo w Polskim systemie to nie są klubowe działki wystarczy, że z 1 strony jest budynek istniejący to już można to działkę na ubiega się o pozwolenie na budowę, jakie efekt, że powstają potworki i że to jest olbrzymie ryzyko dla inwestorów, bo to proszę wyobrazić, że ktoś koło willi zbuduje warsztat samochodowy, bo i teoretycznie to możliwe czy tym bardziej że sądy administracyjne zdecydowanie preferują inwestorów, a mniejsze martwią o ludzi, którzy tam żyją i efekt jest taki, że co druga inwestycja w Polsce właśnie takie zrealizowana natomiast co się dzieje z tymi planami na polach, które nie są wykorzystywane tam się zaplanowane drogi do muszą być drogi, żeby był dojazd do tych terenów, które mają być niby zabudowane oni zostaną zabudowane, ale grunt pod drogę gmina musi wykupić w ciągu 3 miesięcy zrobić operat geodezyjny, czyli wytyczyć drogę i wykupić, czyli gmina ponosi koszty fikcyjnych planów i są znowu tu mamy w skali Polski rocznie rynek rynek nieruchomości taki niestabilny ten koszt około 11 miliardów złotych w tym wszystkim, o czym mówię jedno jest przerażające, że kolejne rządy kolejnej premierzy kolejne rady ministrów wiedziały o tym co się dzieje ja mam uchwały rady ministrów, które niesłychanie krytycznie gorzej niż w tej chwili oceniają sytuację w gospodarce przestrzennej w planowaniu i powstają dokumenty, zapowiadając tak jak polityka miejska dokument rządowy zatwierdzone mamy exposé premiera Morawieckiego, który mówił, że na polach nie będziemy budować trzeba polskie zostawić uporządkowaną co się dzieje ustawy są dalej stary nieaktualne szkodliwe ustaw nowych i poprawek nie widać, a można, by bardzo łatwo np. problem tych pozwoleń administracyjnych paroma artykułami w ustawie załatwić ten błąd usunąć i ktoś gdzieś widocznie ma interes, żeby ten chaos trwał, bo oczywiście i tu trzeba znowu sięgnąć też do zagranicznych badań rynek inwestycji i jeśli chodzi o problemy korupcji w Niemczech np. testowany na drugim miejscu na liście działań, które mogą być i podlegać korupcji dlaczego, bo tu olbrzymie pieniądze jeśli mamy teren rolny, a uda nam się tam zamieszczona budowlany to wartość tego terenu rośnie dziesięciokrotnie Noma i to są jednak to są powody również i jeśli i panie redaktorze jeśli pan chciałby coś spytać oczywiście tak chciałbym zapytać panią wiąże swoją stawkę zakończy chciałbym zapytać, ale zapytam po informacjach i też dodać, że dzisiaj to już chyba nie na nieruchomość na maseczkach i respiratora się miliony zarabia panie doktorze, ale wrócimy do przestrzeni po informacjach Radia TOK FM dr Adam Kowalewski z fundacji rozwoju demokracji lokalnej członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem informacje o 1120 wracamy po informacjach o czary państwa moim gościem jest dr Adam Kowalewski Fundacja rozwoju demokracji lokalnej Towarzystwo urbanistów polskich członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o raporcie, który mogą państwo sobie odnaleźć w internecie i pobrać tylko podpowiem, że to publikacje kropkę pan kropkę PL tam znajdą państwo kryzys polskiej przestrzeni źródła skutki kierunki działań naprawczych od źródłach tego kryzysu pan doktor opowiada w pierwszej części naszej audycji, ale chyba panie doktorze należy zastanowić się co robicie tutaj w tych rekomendacje, które pojawią się w raporcie pierwsza to szybkie usunięcie oczywistych wad prawa w postaci nowelizacji ustaw rozporządzeń, aby powstrzymać rosnące straty koszty chaosu ten raport podkreśla, że to byłaby kolejna próba, bo to nie jest pierwsza próba, ale kolejna próba powstrzymania chaosu i ograniczenia kosztów szczególnie w czasach po skandalicznych myślę to jest bardzo cenna inicjatywa czy wydaje się panu, że teraz będzie jakoś inaczej lepiej no trudno być optymistą ja tak jak mówiłem dokumenty rządowe również krytykują obecny stan zapowiadają zmianę, ale słyszymy to o ponad 10 lat komisja Kodyfikacyjna powołana przez radę ministrów viatoll tylko 1 fragment zacytować jak ocena, iż te rządowe są oceny przeciw konieczne jest przeciwdziałanie niekontrolowanej Soup urbanizacji poprzez wprowadzenie bardziej racjonalnej gospodarki terenami zwiększenie efektywności realizacji inwestycji, czyli tutaj również w sensie ekonomicznym i mamy dokumenty potwierdzające stan tej gospodarki przestrzennej te koszty, o których mówiłem jeśli nie nie będę w tej chwili tego wracał, ale pan pyta co odpowiedź jest bardzo prosta nie Polska miała od drugiej Rzeczypospolitej cały czas system planowania przestrzennego, który się rozwija rozbudowywał trzeba wrócić do tego co potrafiliśmy robić przez 100 lat prawie po drugie, próby podstawowe zasady gospodarki terenami planowania są na całym świecie podobne cywilizowane kraje od dawna wiedzą, że nie wolno tu też pozwalać na jaki żywiołowy szaleństwa i że nie opłaca się to ani interes publiczny i nie jest chroniony ani interesu obywatela nie jest chroniony podam 1 przykład myśmy mieli w Polsce tzw. normatywy one mówiły, jakie są minimalne wymagania dla strefy mieszkaniowej w tej chwili jeśli mamy do czynienia z rozpraszaniem zabudowy one nie są spełnione dlaczego, bo do tych to co wiemy pól, gdzie różne rozsianych domów nigdy ani nie będzie obsługi i prawidłowej i służby zdrowia ani, ale na dokładkę pan wspomniał coś o o głos w powietrzu i wie w Brusach Otóż są również bardzo złe skutki i to nie nie tak dawno Polsat pokazywał wyniki badań, bo zabudowa rozsiana po polach nie ma systemu grzewczego centralnego tylko pali się tam świecach cokolwiek efekt jest taki, że smog na tych terenach rozproszonej zabudowy powoduje zwiększoną umieralność ludzi badania, które prowadzone były w ostatnich latach są publikowane i to wiadomo, że to jest wyraźny wzrost i ofiar wtedy, kiedy z tych kominów leci klasy dym, który ze spalania klasyków się narodził, czyli mniej problem i tak jak mówię finansowy jest bardzo poważny, bo straty są gigantyczne tym niemniej mamy do straty również społeczne poza niepieniężne i też to ponosi społeczeństwo ponosi koszty tego ja szczerze mówiąc nie pojmuje dlaczego by od 10 lat dyskutujemy o tym, inni nie zrobiono nic, aby te na skutecznie te z błędy systemowe naszej gospodarki przestrzennej naprawić i to nie musimy daleko sięgać proszę spojrzeć na około Polski Czech Słowacja Czechy nie nie Węgry nie niekoniecznie z kapitalistyczną bogate kraje mają jednak ten swój podstawowy porządek przestrzenny potrafią to zrobić, a my mamy mając stuletnią tradycję planowaniu, które było na świecie bardzo szanowany ceniony jeszcze 50 lat temu i mu pytamy co robić, ale to jest jeszcze raz podkreślić odpowiedzialność za to co się dzieje rock ponoszą rządy i sejmy kolejne, bo ich dlaczego, bo w Polskim systemie prawnym, dlaczego ustawy są takie ważne bardzo wielu krajach istnieje nie ma tak ostrego rygoru jak w Polsce w Polsce decyzja administracyjna, a wszystko co dotyczy gospodarki przestrzennej wymaga decyzji musi wynik bycie wynika sprawa z ustawy tutaj nie ma żadnej dyskrecjonalnej o obszarów, że można już w gospodarce przestrzennej nie mając podstawy prawnej coś zdecydować na poziomie administracyjnym to Pp w pewnym sensie jest błąd systemowy, ponieważ nie wszystko da się jeśli chodzi o gospodarkę przestrzenną dobrze zapisać w tym niemniej taką mamy sytuację jeśli ustaw nie poprawimy nic nie zmieni, bo na końcu to decyzje podejmuje urzędnik, który ma wadliwą ustawę jako podstawę swojej decyzji, czyli zmiana ustaw to jest nr 1 zdecydowanie tak jak zmienimy ustawy to trzeba zająć się paroma następnymi sprawami trzeba stworzyć aparat techniczny i który będzie realizował te rzeczy proszę sobie wyobrazić w Anglii minister do spraw samorządów i mieszkalnictwa z miejsca, które zajmuje się planowaniem przestrzennym ma do dyspozycji tzw. plemię inspektor elit ma 700 fachowców doradców, którzy pilnują wspomagają gminy pilnują, żeby gospodarka przestrzenna była pod kontrolą ten inspektor ma budżet 42 000 000 funtów ostatnim roku taki miał budżet, czyli opłaca się wydawać pieniądze na gospodarowanie przestrzenią, bo inaczej ani Niemcy ani Francuzi ani i we Francji 2 ministerstwa, które się tym zajmują ani Anglicy, by tego nie robili my natomiast ponosimy te gigantyczne straty w sytuacji, kiedy zdrowie wymaga pieniędzy na badania naukowe brak pieniędzy na wsi wsparcia mieszkaniowego programu brak pieniędzy, a 80 parę miliardów idzie w błoto jak to zrozumieć no w ja panie proszę panie doktorze nie rozumiem, ale no dobrze, ale rozumiem, że oprócz tego, że musimy zmienić ustawy, że administracyjnie trochę zmian należy wprowadzić, toteż warto pracować nad systemem planowania rozwoju jak to dobrze zrobić tutaj tutaj i kolejne rządy dosyć dobrą robotę wykonują, bo ta legislacja do pro procesów rozwojowych zupełnie niezła problem polega na tym tylko, że sprawy przestrzenne sam nie są uwzględnione, a bardzo dużym stopniu rozwój i zależy od tego na ile skutecznie mądrze operujemy w przestrzeni to jest też ogromne dobro i tego tutaj też i zresztą mam takie dosyć przykre odczucie, że w ogóle wiedza w tej dziedzinie, której mówimy przestała się liczyć, bo przecież i mnóstwo dokumentów powstało przy organizacjach samorządowych szkołach biznesu wśród czy polskie nominału w misji i instytucjach naukowych powstało bardzo dużo dokumentów tłumaczących co trzeba zrobić, jakie są koszty i w jakim kierunku konieczne są zmiany tak jak powiedziałem ten nasz ostatnie 3 to umowy i raport i bardzo obszerny określa dosyć precyzyjnie jak trzeba uzupełnić legislację na temat rozwoju, która tak jak powiedziałem nie jest wcale zła o aspekty przestrzenne, bo one zostały zagubione w trakcie prac legislacyjnych i ja tutaj nie widzę żadnego problemu, bo wie, że mamy wielokrotnie większą niż to co jest nam potrzebne, tym bardziej że na świecie te rzeczy się bada publikuje i nie mówimy o kosztach rozproszenia zabudowy np. Adam jeszcze 1 przykład zbadanie uniwersytetów w Cannes kanadyjskiego o zrobiono bardzo szczegółowe badania, jakie są koszty usług komunalnych pomiędzy gminą miastem, które ma zwartą zabudowę, a gminą miastem, którą ma zaplanowane, ale rozproszone obszary zabudowy czy różnica prawie dwukrotne i DSU udowodnione krok po kroku wyliczone wszystko co, bo tam wszystkie funkcje komunalnych zostały i odrębnie zbadane, czyli my wiedzę mamy my mamy potencjał również zawodowy mamy naprawdę dobrych architektów urbanistów, którzy te rzeczy rozumieją się przygotowani do, ale niestety polityka rządzi przestrzenią rządu decyzję polityczne, bo one z są przenoszone i przekształcane w programy i prawo wszystko zaczyna się od polityki jeśli politycy nie szanują problemów przestrzennych nie rozumieją, że to wielkie bogactwo naszego kraju to nie wy nie wyjdziemy z tego kryzysu, bo zaczyna się od decyzji na władzy publicznej, która odpowiada za stan naszego państwa wrócimy panie doktorze do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie jedenastej 40 już za kilka minut dr Adam Kowalewski z fundacji rozwoju demokracji lokalnej Towarzystwa urbanistów polskich członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk jest państwa i moim gościem wracamy po informacjach informacje z 4 minuty jedenastej 40 w czasie wracamy do naszej rozmowy o chaosie przestrzennym państwa moim gościem jest dr Adam Kowalewski Fundacja rozwoju demokracji lokalnej Towarzystwo urbanistów polskich członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk dodam Szanowni Państwo, że jeżeli ktoś jest zainteresowany tym raportem, o którym rozmawiamy to znajdą państwo pisze audycji, której teraz państwo słuchają na stronie Radia TOK FM także link do tego raportu będzie umieszczony później już w podcaście w opisie podcastu stronie Radia TOK FM mam wrażenie panie doktorze, że to będzie jednak nierówna walka, bo podkreśla pan to, że oprócz tego, że to jest kwestia estetyki to jest także kwestia ekonomiczna, ale panie redaktorze i ostatnie pytanie, jakie pan zadał, by widz jest najważniejsze, bo pan mówi co z tym zrobić i ja mogę powiedzieć realizować dokumenty rządowe pamięta pan strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju jest doskonały dokument przyjęty przez radę ministrów, choć 4 lata temu co tam było powiedziane przeciwdziałanie niekontrolowanej urbanizacji poprzez wprowadzenie bardziej racjonalnej gospodarki terenami zwiększenie efektywności inwestycji na terenach uprzednio zagospodarowanych wcielenie wchodzimy na pola, a tam na realizowanym brało wśród przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom niekontrolowanej urbanizacji ekonomicznym społecznym przestrzennym środowiskowym poprzez tworzenie regulacji prawnych z zakresu planowania przestrzennego to jest dokument rządowy, który i miał decydować o rozwoju Polski i zapowiadał bardzo radykalne na naprawianie tego co jest złego przestrzenią tak powiedziałem nic do dzisiejszego dnia nie udało się zrobić to było 4 lata temu, ale pierwsze dokumenty nie o zapowiadające radykalną naprawę sytuacji to jest rok 2010 koncepcja przestrzennego zagotowania kraju tam były tzw. rozdział szósty, który mówił, lecz trzeba zrobić, żeby Polska wróciła na tory cywilizacyjnej kultury przestrzeni i ja wierzę, że któregoś dnia no w końcu rządzący potkną że, że jednak tak dalej nie można i albo zmusi zmuszał ich do tego rosnące ciągle straty, bo te rzeczy, o których mówiłem, ponieważ nie zmienia się sytuacja prawna i sytuacja techniczna to i będą rosły dalej będą straty w środowisku jeszcze większy i ja stąd jest pewna doza mojego optymizmu pełno tego nie dożyję, ale uważam, że i nie ma ucieczki ja powiem panu taką ciekawostkę, by w rządach Solidarności 3 pierwszych wiceministrem do spraw właśnie budownictwa architektury urbanistyki wtedy opublikowałem dokument reforma gospodarki przestrzennej z naszym obowiązkiem i to hasło jest martwa 3 od roku 2000 równa 1 jest martwe i on kiedyś żyje nawet niedawno wiem, że niektórzy moi koledzy wrócili do tego zaczynają procentować no dobrze panie doktorze, ale proszę zobaczyć plan zagospodarowania gmin często nie stać na to, żeby zrobić albo skończyć, a to co się teraz dzieje myślę na poziomie ekonomicznym sprawia, że pewnie jeszcze bardziej nie będzie stać, że tak można powiedzieć tak nie wydaje się, żeby nagle pojawiło się środki na dokończenie planu zagospodarowania, więc no, więc co w tym raporcie pojawi się też taki wątek, że często małe gminy sołectwa jakieś małe jednostki samorządu terytorialnego są niezależne, ale jednocześnie pojawia się tam inwestor albo pojawia się tam jakiś podmiot ze sporym kapitałem i teraz on ma bezpośrednie przełożenie na to co się będzie działo tak czy jakieś wybory może może w pewnym sensie wpływać na kształt a, ale panie redaktorze odpowiem panu jeśli przychodzi dobry inwestor do wójta to się na pewno dogadają, bo nie muszą budować na polach tylko i wielokrotnie byłem tego świadkiem gmina robi wielki plan przestrzenny porządkuje sobie fragment terenów i tam lokalizuje ten obiekt inwestor ma bezpieczną inwestycję, bo wie, że jeśli na zaplanowanym terenie zrealizuje to co ma zrealizować jest to zgodne z funkcją komunista nie grozi, że ktoś za płotem mógł zrobić coś jakąś krzywdę także, a po drugie, koszty ponosimy gigantyczne straty jeśli ograniczymy to będzie mówimy sobie dowolne planowanie zafundować po trzecie robienie mnóstwo planów nie tam, gdzie trzeba właśnie tak jak pan mówi tonie chodzi o 1 inwestora czy drugiego to są olbrzymie naciski wszystkich kuzynów i mieszkańców, żeby tutaj jest do całą gminę zamienić na teren budowlany no takie rozmowy nie w formie dowcipu słyszałem od kolegów urbanistów, więc i jeśli zaczniemy prowadzić racjonalną gospodarkę przestrzenną wszystko będzie dostępne finansowo będzie wszystko tańsze no nie wiem nie wiem czy pana przekonałem mnie być może pan przekonał a, ale nie przekonał pan naszego słuchacza pana Macieja, który pisze tak od 15 lat mieszkam na wsi kupiłem polega na działki w mieście, bo nie stać zabudowa skupiona przede wszystkim wady spekulację terenami wielokrotny wzrost ich kosztów w Niemczech działka kosztuje 200 000EUR mówienia spalaniu śmieci w nowych domach jednorodzinnych to niestety kłamstwo warunki techniczne wymagają zainstalowania ekologicznych źródeł ogrzewania koszt infrastruktury drogowej to bzdura, bo gminy nic z tym nie robią właściciele tak koszt utwardzenia drogi destruktem wyniósł u nas po 700zł na rodzinę budowa infrastruktury dla mediów to kolejna legenda robi to zakład energetyczny, który pobiegł pobiera opłatę przyłączeniową, a zysków ratuje kopalnie zalety społeczne wszyscy się znają i dbają o wspólną ulicę, a nie tak jak w mieście, gdzie każdy właściciel kawałka terenu zupełnie inną świadomość społeczną cała technologia infrastruktury idzie w kierunku rozproszenia Telefonia internet w fotowoltaice przydomowe oczyszczalnie ścieków można wymieniać godzinami nam się wydaje, że te ten pan częściowo ma rację częściowo sam sobie zaprzecza, bo rozproszona zabudowa nie daje żadnych szans na życie społeczne jest niewątpliwie działka rolna będzie tańsza od działki na obszarach zabudowanych przeznaczonych pod zabudowę dobrze zrobionym planie tylko, że nie bierze pod uwagę kosztów, jakie będzie ponosił przyszłości to co właśnie o nas od czegoś audycja zaczęła domek pod lasem tylko jeśli chodzi natomiast o wodociągi o kanalizację mamy olbrzymie za opóźnienia w tym mieście, zwłaszcza jeśli chodzi o wodociągi i to nie jest nie mój pogląd tylko myśmy mieli do każdego z tych tematów, które poruszałem zespół ekspertów, którzy nad tym pracowali niekiedy przez kilka lat rozproszenia zabudowy na szkodę nie wspominałem zwiększa zużycie energii na terenie zabudowanym właśnie w sposób niewłaściwy rozproszony i to się policzone zbadane i my się wydaje, że najlepiej byłoby, gdyby i krytycy zajrzy mu się może jakieś błędy tam robimy natomiast, żeby weszli na stronę Polskiej Akademii Nauk, bo tam cały raport 850 stron i tam są bardzo dokładnie pokazane wszystkie detale wyliczenia i oceny jak jeszcze raz przypomnę link do tego dostaje skróconej formy raportu znajdą państwo w opisie dzisiejszej audycji jest pan optymistą w tej sprawie w tej kwestii panie doktorze i jakiej sprawie przepraszam w tym, że jest szansa, żeby ten chaos ja uważam, że to jest nieuniknione, bo albo rządzący mądrze ją albo straty będą tak wielkie, że będą musieli się tym zająć nie wolałbym tę pierwszą ścieżkę, bo wymuszenie tego przez katastrofy to nie jest dobry scenariusz, ale bio i taki scenariusz również możliwe, ale to wydaje się, że to nie tylko w Polsce jest dość popularny model zarządzania, czyli jakoś to będzie do momentu katastrofy, a potem zastanawiamy się nie ale, ale o o tym, o czym my rozmawiamy w tej audycji o planowaniu przestrzennym gospodarce przestrzennej o budownictwie to i zupełnie inna sytuacja np. są kraje czuły Urbański po są takie 2 pojęcia Brom Field and Green Field bram film to są obszary zabudowane, które już nie są wykorzystywane, ponieważ funkcja się zmieniły była tam fabryka nie ma fabryki jest bocznica i duży kawał terenu uzbrojonego Otóż są kraje, gdzie nie wolno w ogóle wejść na tzw. Green Field się na tereny otwarte z żadną inwestycją dopóki miasto ma, chociaż 1ha tych branż firm, czyli niewykorzystanych terenów to są rygory prawne, które są przestrzegane i to się bardzo opłaca to niema takty takiego problemu, jakie rozmówca miał przed chwilą, bo wtedy jest uporządkowane jeśli pan zajrzy do gogli na plany miast proszę się tak przejrzeć jak wyglądają na mapach tych tych miast granice miast, ale wygląda to w Polsce w Polsce ma pan siatkę po horyzont i domów zabudowane zgodnie z podziałem rolnych działek my nazywamy urbanistyka na rolna, bo nie scala się każdy chce swoją działkę sprzedać albo właśnie takiemu przyjezdni ani samo taniej niż w mieście, ale zawsze na tym zarobi i jeśli pan porówna z jak wyglądają z lotu ptaka miasta Hiszpanii Francji Anglii to zobaczy pan, że tam bardzo dokładnie widać dzieje się z końca miasto, a zaczynają się tereny rolne otwarte leśnej Zielona dlaczego, bo na te tereny nie wolno wejść dopóki pan ma pan kawałek wolnego terenu wnieść najpierw trzeba to zabudować parytety tutaj tutaj gminy, bo to samorządy decydują głównie o tym, mają dyktatorskie uprawnienia i Holandii np. gmina przygotowuje tereny to wprowadza zakaz w ogóle zabudowy gdziekolwiek poza tymi terenami przygotuje teren zbroi i ogłasza przetargi startują do tego deweloperzy na pewno zarobią startują osoby prywatne jakaś część idzie na funkcje społeczne, a na Rossie gminy się nie buduje ja pamiętam podpisywałem kiedyś z Holendrami umowy o współpracy właśnie rosły w planowaniu przestrzennym, kiedy myśmy próbowali zbudować w Polsce od znowu to i słomy pokazał, że Holandia ma plan miejscowy na całym swoim terenie wszystko masz objęty planem miejscowym pytam czy mam się to opłaca po co to robicie mówi my tak walczymy z tym morzem o każdy hektar nowego terenu, że mocno nie możemy pozwolić, żeby zmarnować sektor, który już mamy bardzo dziękuję dr Adam Kowalewski Fundacja rozwoju demokracji lokalnej Towarzystwa urbanistów polskich członek komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju przy prezydium Polskiej Akademii Nauk państwa moim gościem informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara wspierał go Maciej Jarząb, a nad jakością połączeń czuwał Szymon walutach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA