REKLAMA

W jakiej kondycji z pandemii wyjdzie transport publiczny?

Połączenie
Data emisji:
2020-06-10 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Karol Trammer dwumiesięcznik zbiegiem szyn autor książki ostre cięcia jak niszczono polską kolej dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o transporcie publicznym o tym w jaki sposób pan reaguje na kryzys związany z krwi 19 w jaki sposób ten kryzys już sam transport uderza wiadomo, że to jest uderzenie z wielu stron przede wszystkim odpływ klientów odpływ pasażerów i to ma bardzo wiele wymiarów z 1 strony to Rozwiń » jest telepraca z drugiej strony to jest lęk związany z używaniem transportu publicznego z pewnością też sytuacja na rynku pracy, czyli zanik miejsc pracy też może na to się przekładać transport publiczny w Polsce ten rzecz jasna pytanie czy hasło worek, bo pod tym kryje się cała masa rozmaitych przedsięwzięć, gdyby spróbować pokusić się takie pytanie, jakiej kondycji to wszystko się teraz znalazło to co można powiedzieć, że rzeczywiście transport publiczny jest 1 z tych branż, które mocno bardzo mocno odczuły te ograniczenia zamrożenie związane z epidemią i o ile transport publiczny bardzo szybko zareagował na wprowadzenie epidemii to znaczy na wprowadzenie stanu epidemii to znaczy bardzo szybko ograniczoną ofertę przewoźnicy kolejowi ograniczyli liczbę połączeń niektórzy przewoźnicy autobusowi poza miejsce, czyli PKS-y całkowicie zawiesiły działalność, a i niektórzy przewoźnicy autobusowi jest duża wątpliwość czy w ogóle wrócą po epidemii, a natomiast, jeżeli już dochodzi do odmrażania to tu transport publiczny już nie reaguje tak szybko to znaczy wciąż połączenia duża część połączeń chociażby dalekobieżnych nie funkcjonuje, które zgodnie z rozkładem powinny kursować w i tu trochę dochodzi do takiego problemu, że np. chociażby między dużymi miastami połączenie za mało względem tego już rosnącego popytu już na trasach np. między Wrocławiem Warszawą pociągi się wypełniają czy między Katowicami Warszawą, ale wciąż tych pociągów jest za mało, więc należy teraz dążyć do jak najszybszego przywrócenia pełnej oferty chociażby z tego prozaicznego powodu, żeby po pierwsze nie od prawie pasażerów chcących przejechać pociągiem z kwitkiem, ponieważ teraz jest taki przepis, że w pociągu może być tylko, a 100% miejsc siedzących zajętych, czyli podróż pociąg jest reglamentowana, jeżeli ktoś nie będzie miejsca siedzącego nie może jechać pociągiem na druga kwestia, żeby właśnie ograniczacie tłok w kursujących pociągach, żeby tą liczbę pasażerów rozłożyć na pozostałe połączenia, które powinny kursować to jest 1 problem drugi pełny taki, że no rzeczywiście przewoźnicy transportu publicznego zostali po prostu dotknięci problemem, a zniknięcia pasażerów, a co za tym idzie zniknięcia przychodów i teraz pytanie jak sobie z tym poradzą no to jest jak rozumiem pewnego rodzaju woltyżerki, bo nawet przywracanie połączeń oznacza, że w gruncie rzeczy trzeba bardziej dotować to znaczy te przejazdy, które są nie mogą być tak wypełnione ludźmi, jakby się to działa normalnie, więc siłą rzeczy staje się to wszystko dużo droższe tak, ale tak jak zawsze na kolei w transporcie autobusowym trzeba walczyć o tego klienta to znaczy oprócz dotacji ważne są przychody ze sprzedaży biletów, a i to teraz powinien być nadrzędny cel, czyli przekonanie pasażerów, że transportem publicznym można bezpiecznie jechać to znaczy trzeba zadbać o taki wizerunek, ale nie tylko wizerunek także podbudowany twardymi działaniami i informowanie pasażera, że pociągi są myte dezynfekowane, a także, by pasażer nie obawiał się podróży transportem publicznym, bo muszę powiedzieć, że na początku epidemii trochę został zbudowany moim zdaniem nadmierne lęk wobec podróży transportem publicznym został ten zbieg okoliczności zbieg różnych sytuacji to znaczy epidemia spadek cen paliw na rynkach światowych został wykorzystany np. przez koncern Orlen do namawiania wprost podróżujących, żeby nie jechali dla własnego bezpieczeństwa transportem publicznym tylko własnym samochodem to też podchwycili potem politycy np. takie apele o to, żeby zlikwidować opłaty za parkowanie w miastach, ale nikt nie zwrócił się z apelem taki apel pat ZUS ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ale nie zwrócił się jednocześnie z apelem o to, żeby zlikwidować opłaty za podróżowanie komunikacją miejską, mimo że tak samo tak jak na parkomacie taki w automacie biletowym dotykamy tych urządzeń no więc, a mam wrażenie, że od początku transport publiczny był stawiany na gorszej pozycji nie do końca w sposób uzasadniony logiczne nie wiem czy trochę to nie jest taka spiskowa teoria dziejów to co pan teraz przedstawia, bo rzeczywiście chodziło o to, żeby rozpraszać te miejsca, w których ludzie się koncentrują siłą rzeczy autobusy tramwaje pociągi są takie miejsca tak, ale zwróćmy uwagę na to że bardzo zwracano uwagę na przypadki zakażenia Korona wirusem wśród pracowników transportu publicznego to znaczy jasno wskazywano, że np. kierowca PKS-u Jelenia Góra czy PKS Grójec miał Korona wirusa i umarł z tego powodu informowano również maszyniście szybkiej kolei miejskiej w Warszawie, a w mediach, że ma Korona wirusa, mimo że maszynista nie ma kontaktu z pasażerami siedzi w kabinie, a np. nie było tak wnikliwych informacji na temat pracowników sklepów, a nie podawano nazwy sieci w jakiej pracuje pracownik sklepu, który ma zakażenie Korona wirusem, więc mam wrażenie, że ta nazwijmy to obawa była nieco wzmacniana to znaczy automatycznie uznano, że transport publiczny jest elementem niebezpiecznym podczas gdy inne miejsca także były takimi niebezpiecznymi ogniwami, a tak wnikliwie nie podawano takich informacji może to jest przypadek nie mówię tutaj o spiskowej teorii dziejów, ale no to wszystko zadziałało na opinię publiczną natomiast mam wrażenie jechałem pociągiem kilka dni temu z Wrocławia do Warszawy, że pasażerowie w pociągach są raczej spokojni nie ma paniki w pociągach wśród pasażerów, ale ostatnie lata to jednak jest pewien renesans transportu publicznego i to zarówno prasy, którą ten transport miewa to znaczy lepiej o nim pisano więcej o nim pisano bardziej zwracano uwagę na to jakiego, jakie są korzyści z dobrze funkcjonującego transportu publicznego zarówno w miastach jak tej sieci połączeń krajowych, więc nie wiem to jest tak, że rzeczywiście to to był ten chłopiec dobicia go skorzystano z okazji, żeby przy pokazać proszę tu jest problem chyba się tutaj nakładają pewne perspektywy lat transformacji, kiedy rzeczywiście o transporcie publicznym pisano jak o obciążeniu teraz już tak chyba nie jest teraz już tak nie jest świadomość zarówno polityków jakich mediów uległa zmianie co nie bardzo cieszy, a natomiast stało się to trochę za późno to znaczy o transporcie publicznym przypomniano sobie sytuacji, kiedy tysiące km linii kolejowych zostało pozbawionych pociągów, kiedy masa przewoźników PKS-u po prostu zbankrutowała upadła na przestrzeni ostatnich dekad, a i trochę jak zwykle budzimy się za późno, ale mogę wszystkim chyba przypomniano sobie o nim w kontekście smogu to jest jednak taki tak to był taki moment, kiedy rzeczywiście trochę Polska zaczęła budzić tak w miastach zaczęto kojarzyć transport publiczny jako właśnie rozwiązanie nazwijmy to w uproszczeniu ekologiczne, a i potem przyszła też refleksja, że jeżeli transport publiczny na wsi nawet 5070 km od dużego miasta nie funkcjonuje to wpływa na decyzje mieszkańca tej wsi, który musi przyjechać do dużego miasta, a że pojedzie własnym samochodem do tego miasta zwykle wiedzie własnym samochodem, a więc zaczęto kojarzyć, że transport publiczny system naczyń połączonych i że jeżeli 50 km od Krakowa nie działa transport publiczny to w Krakowie przez to są problemy z miejscami do parkowania z korkami natomiast na razie uważam, że jest to tylko świadomość, a potrzebne są konkretne działania, które rzeczywiście rząd podejmuje mówię tu funduszu rozwoju połączeń autobusowych o rodzącym się w bólach programie kolei plus, który tworzony był przez prawie 2 lata dopiero wkrótce ma być za ma zacząć być wdrażane są też potrwa, a na to pytanie czy są skuteczne rozwiązania, bo to wszystko opiera się na trybie konkursowym, czyli dla chętnych bogatych samorządów, a potrzebujemy bardziej systemowych rozwiązań, a które pozwolą rzeczywiście odbudować ten transport publiczny tam, gdzie są najbardziej potrzebny na obszarach wykluczenia transportowego, a nie tam, gdzie są bogate i chętne samorządy, ale tam, gdzie są bogate chętne samorządy też, by się przydało to znaczy generalnie stawianie na transport publiczny powinno być pewnego rodzaju normalnie się tutaj rzecz jasna zgadzam natomiast myślę, że to co jest bardzo istotne w tej sytuacji to pytanie, skąd ten transport publiczny nabrać środki do tego, żeby przywrócić tą siatkę połączeń, którą miał przed pandemią tutaj jest cała masa pytań, bo są i słabsze przychody z podatków i mniej pasażerów, więc siłą rzeczy zaczyna się pytanie o to kto w zasadzie za to płacić jak być tak wbrew pozorom to nie pieniądze są największym problemem, ponieważ mamy różne źródła to znaczy z 1 strony mamy prawie 6 miliardów zarezerwowane na dziś lata w programie kolej plus z drugiej strony mamy np. dopłaty do ulg ustawowych za korzystanie z biletów ulgowych państwo dopłaca przewoźnikom mamy fundusz rozwoju połączeń autobusowych, więc pieniądze są przygotowane tylko chodzi o to, żeby je mądrze wydawać taka 1 ilustracja w każdym razie były możemy tak powiedzieć tak, ale się z nimi stanie no pytanie jak długo jeszcze będziemy słyszeć o tym, że trzeba wydawać pieniądze na walkę skoro na wirusem nawet trzeba trzeba tak, ale na czym cierpią konkretne już inwestycje kolejowe np. no i pytanie jak długo będziemy musieli jeszcze, że tak powiem część środków przesuwać na walkę z Korna wirusem jak to będzie długo trwało, a natomiast chodzi o taka jednak lustracja chodzi o fundusz rozwoju połączeń autobusowych on jest wbrew pozorom mało perspektywiczny to znaczy tak po postanowił pójść drogą, którą w Europie zachodniej czy naszych południowych sąsiadów w Czechach Słowacji, a nie idzie to znaczy nie ma rocznego planowania wydatków na linii, które nie funkcjonowały tylko są długie wieloletnie kontrakty, które pozwalają przewoźnikom np. wziąć kredyt na zakup autobusów i potem przez 1015 lat świadczyć usługi spłacać kredyty u nas to wszystko w trybie rocznym w związku z tym nikt nie jest odważny tak, żeby wejść w ten biznes na dobre, czego ilustracją jest to, że światowy koncern, realizując m.in. pozamiejski Przewozy autobusowe, czyli Arriva w Polsce właściwie już wycofał się w Czechach w kraju pilzneńskiego zakupił 315 nowoczesnych autobusów do obsługi połączeń lokalnych musimy kończyć dziękuję bardzo, Karol Trammer dwumiesięcznik zbiegiem szyn autor książki ostre cięcie jak zniszczono polską kolej był państwa moim gościem 1438 Anna Piekutowska przygotowała program, a realizował go Szymon waluta łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA