REKLAMA

Karolina Szczypek i Judyta Berłowska o odwołanych premierach w Tarnowskim Teatrze

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-12 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:48 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są reżyserki teatralne Karolina Szczypek i Judyta Berłowska i Janusz Tomczak, prawnik, który pro bono z ramienia pogotowia prawnego Kultury Niepodległej pomaga Karolinie Szczypek. Rozwiń »

Obie reżyserki wykonały część prac nad premierowymi spektaklami dla Teatru im. Solskiego w Tarnowie i z obu premier teatr zrezygnował nie wypłacając części wynagrodzenia za wykonaną pracę.


Janusz Tomczak: "Jeżeli strony uwzględniły zasady pracy, to taka umowa faktycznie jest już zawarta, były uzgadniane szczegóły. Jeśli mamy ustalone podstawowe elementy to wydaje się, że zostaje podpisana umowa." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyserki teatralnej Karolina Szczypek i Judyta Darłowska Witajcie serdecznie Hildebrand jest z nami również pan Janusz Tomczak prawnik, który pro Bono z ramienia pogotowia prawnego kultury niepodległej pomaga w sprawie, której dzisiaj będziemy m.in. rozmawiać powiedzmy w takim razie witam panie mecenasie czy dobry powiedzmy w takim razie czego rzecz dotyczy, żeby wprowadzić słuchaczy Rozwiń » temat zarówno Karolina Szczypek, jaki Judyta berło ska obie dostały atrakcyjne propozycje pracy dla teatru imienia Ludwika Solskiego w Tarnowie i obu tych realizacji teatralnych instytucja zrezygnowała, dlaczego z tego rozumiemy to to była kwestia budżetu, które zostały zmniejszone taka jest jak rozumiem odpowiedź, dlaczego tak najbardziej logiczne natomiast myślę, że istotną dla nas kwestią jest to co wydarzyło wcześniej czy znacie jego pracę wykonałyśmy no i w jaki sposób zostało to prace wykonane już potraktowana przez teatr dobrze to w takim razie zacznijmy od od sprawy pani Judyty, która na początku dostała propozycję reżyserowania sztuki, do której teatr nie zdobył praw i pani zgodziła się adaptować inny tekst tak dokładnie w tej sytuacja wyglądała tak, że stworzyliśmy oczywiście pracowaliśmy jak zespół nad koncepcją adaptacją konkretnego tekstu konkretnych grup do konkretnego spektaklu, gdyż właśnie w okolicach października dostaną informację, że może być problem z budżetem między czasie, a zmniejszać ten budżet się od faktycznie zgodziłam, żeby ten budżet był mniejszy zdając sobie sprawę z tego, że teatr ma problemy finansowe nadwyżki Szczecin przed rozpoczęciem naszych prób planowane na okazałą się, że nie możemy zrealizować tego tekstu taki sposób w jaki się umawialiśmy to znaczy to znaczy, robiąc oryginalną muzykę do piosenek, które są w tym tekście dlatego zdecydowaliśmy szukać innego tekstu, a ostatecznie zdecydowaliśmy się na dzień Walentego Iwana Wyrypajewa zrobiłam adaptację zrobiliśmy koncert w zakresie próba na jego kilka dni po rozpoczęciu prób dostała informację, że mam próby zatrzymać nie wiadomo co z tym będzie, a następnie kilka kolejnych dni później okazało się, że spektakl nie dojdzie do skutku i jakby w ogóle wszystkie ustalenia pomiędzy nami stały się nieważne warto chyba też wspomnieć, że umowy były tylko ustne, ponieważ mimo, że prosiłem mailowo, a umowa AGN, jakby nie proszę nie doczekasz, a te wydają się bardzo ważna kwestia, że były te prośby pani ma w mailach te prośby o to, żeby podpisać umowę i teatr z podpisaniem tej umowy zwlekał to się bardzo często zdarza, że te umowy rzeczywiście są podpisywane późno to jest zgodne z prawem panie mecenasie nie ma obowiązku zawierania umów pisemnych oczywiście każda ze stron jeśli zawrze umowę pisemną podpis taką umowę to czuję się bezpieczniej czuje się lepiej chronią, ale jeśli strony uzgodniły między sobą podstawowe elementy takiej umowy to znaczy w tym konkretnym przypadku co ma być wystawione jak być wystawione, jakie wynagrodzenie za to, że to dzieło, bo w tym momencie mówimy o dziele zostanie wypłacone twórcy twórcom od września tylko o nasze rozmówczynie choć, ale też osoby, które zaangażowały w przygotowaniu tego tego przedstawia przedstawień to to taka umowa faktycznie jest już zawarta jak rozumiem tutaj też w przypadku pani Judyty było toczyła się korespondencja elektroniczna między teatrem manią były uzgadniane różne szczegóły związane z wystawieniem tego przedstawienia, więc jeśli tak jak mówię mamy ustalone podstawowe elementy to znaczy co ma być wystawione jak ma być wystawiony, kto ma wystawić jakiś sposób jednocześnie jest ustalone wynagrodzenie za to to wydaje się, że została zawarta umowa, która co więcej już zaczęła być wykonywane i instytucji, która zleciła przygotowanie tego dzieła bez zapięć dwunasta się z tego wycofało ten podstawowy problem z jeszcze przypomnimy w takim razie dyrekcja teatru w Tarnowie tłumaczyła decyzję jak wniosło, więc zmniejszeniem dotacji zmniejszenie funduszy będzie fakt, że tutaj zmieniła się sytuacja finansowa tak zrozumiałam i pewnie jak będą tak nam na pewno na pewno rozmawiam o tym samym natomiast to są na służbie 2 różne sprawy dlatego przejdziemy za chwilę do sprawy pani Karoliny Szczypek jak to było pani przypadku nie zaczęły się tego, że będąc na drugim roku w połowie lutego 2018 roku dostała propozycję dyrektora artystycznego teatru w Tarnawie zrealizowania tekstu też, by rodzinie Ulmów i po rozmowach po wymianie korespondencji mailowej dotyczącej obsady dotyczącej koncertu rycerskiego doszło też do spotkania we wrześniu pół roku po pierwszej takiej propozycji wcześniej też pisałam właśnie RAM-U w mailu na temat tego, jakie w ogóle jest budżet pytałam o to, jakie są stawki, bo nie dostałem żadnej odpowiedzi w tym temacie ze strony teatru od nikogo w bramce do teatru w Tarnowie wraz z choreografem, który został zaproszony przeze mnie do współpracy tam dopięliśmy jeszcze we śnie koncept scenograficzny, który był bardzo istotne dla tego spektaklu chodziło o to, że została zaproszona do zrealizowania spektaklu na dużej scenie w teatrze w Tarnowie tylko w związku na wasze decyzje reżyserską chciał zabudować sceny widowni, czyli zmniejszyć de facto z około 400 miejsc na 120150 miejsc wtedy też poinformowałam o tym, bardzo bardzo ważnym aspekcie, który będzie miał, które miały wpływ też właśnie gościem widzów pierwotnie ustalony właśnie termin prób i pierwsze pierwszy termin premiery, czyli październik 2019 roku w międzyczasie uległ zmianie, ponieważ 1 z zaproszonych przez nas wspólnie z dyrektorem artystycznym aktorek niestety nie mogą z powodu osobistych wtedy pierwszą premię wzięcie udziału w klubach ani przedstawień także wtedy wspólnie podjęliśmy decyzję o tym, że taki termin i prób i premier zostanie przesunięty będzie ten sam sezon 20192020 tylko właśnie początek, bo ma premiera miała być pierwszą premierą w sezonie tylko końcówka i rok temu w maju wymieniliśmy dyrektorem artystycznym korespondencję na temat dokładnie wszystkich realizatorów zaproszonych przeze mnie współtwórców na temat właśnie też stawki, które wcześniej się pojawia moje oraz możliwego budżetu padły informacje na temat pierwsze próby właśnie, które miały się od 10marca oraz premiery, która może być 223maja 2020 roku po tych ustaleń przyjechałyśmy we wrześniu 2019 roku ze scenografią współpracującą ze mną do teatru w Tarnowie spotkałyśmy się wtedy kierownikiem technicznym teatru rozmawiałyśmy o koncepcji scenograficznej też się dokonywaliśmy rozmów właśnie stricte scenograficznych i miałyśmy spotkanie w tedy dyrektorem naczelnym, który poinformował nas, że pierwszy raz słyszę o takim pomyśle, że właśnie ta scena będzie zabudowana, ale do protestu rozmowy ustaliliśmy właśnie stawki zaproponowane nam i datę oddania koncepcji artystycznych oraz adaptacji całości tekstu, ponieważ tekst też licencjonowanym trzeba go przesłać jeszcze do Stanów i po tej rozmowie, kiedy padło właśnie data rozliczenia się właśnie oddania adaptacji, czyli był to ostatni dzień października 12października 2019 roku dostał pierwszego maila sygnalizującego, że prawdopodobnie nie będzie budżetu na zrealizowanie tej premiery, bo został jeszcze 1, który był potwierdzeniem równiejsze tej sytuacji i ostatecznie finalnie w połowie grudnia czy 13grudnia dostałam, a ostatnie informacje, że niestety to premier się nie odbędzie właśnie ze względu na obcięcie dotacji budżetu i że nie ma żadnych rozwiązań w międzyczasie proponowała być może przerzucenie takiej premiery na małą scenę albo na kolejny sezon, ale też dostała odpowiedź, że nie wiadomo to nie jest możliwe raczej dyrektor naczelny nie jest w ogóle zainteresowany tak naprawdę tym tytułem z tym, że bardzo ważnym aspektem jest to dyrektor naczelny teatru w Tarnowie w międzyczasie zgłosił zarówno mój tytuł, jakie Judyty kilku innych osób jeszcze 1 osoby, której premier nie została zrealizowana swojego programu konkursowego, więc dyrektor naczelny doskonale wiedzą właśnie też o tym, że taka taki tytuł jest proponowane i że ona być zrealizowane, że rzezie, że to jest realne za chwilę wrócimy do naszej rozmowy musi przerwać, bo w radiu TOK FM czas na informacje Karolina Szczypek Edyta Orłowska Janusz Tomczak są gośćmi kultury osobistej za chwilę wracamy teraz czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyserki teatralnej Karolina Szczypek i Judyta Darłowska z nami również mecenas Janusz Tomczak rozmawiamy o sytuacji, który w sytuacjach, które miały miejsce w teatrze imienia Ludwika Solskiego teatru, który zerwał współpracę z obecnymi w studiu reżyserka mimo tego, że zaczęły się już prace nad zaproponowanymi przez teatr spektaklami pani Karolina Szczypek przed chwilą opowiadała historię to właśnie myślowo dowiedziała się o tym, że spektakl, na którym już pracowała nie będzie realizowany jeszcze zapoznałem z założeniami programowymi teatru w Tarnowie na lata 20192024 i przeczytałem tam m.in. że realizacja planów wszystkich premier, a pani premier, by premier były w tym programie wymienione uzależnionej od poziomu dotacji podmiotowej z budżetu gminy miasta Tarnowa oraz dofinansowania zewnętrznego tu wymienia się Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego programu celowe i sponsorów czy panie zostały uprzedzone, że może dojść np. do takiej sytuacji, że teatr nie dostanie dotacji, na którą liczył, iż będzie musiał okroić plany repertuarowe nie ja nie dostałem takiej informacji na żadnym z etapów współpracy kontaktu z dyrektorem artystycznym ani podczas mojej wizyty wraz ze scenograf konsultując ze mną dyrektora naczelnego nie została poinformowana o takim fakcie wręcz podczas tej wizyty wrześniowej uważam, że tak będzie teraz ta realizacja dokona jednak, że jest to niewiadome dyrektorowi, że miała się odbyć na dużej scenie, ale zabudowaną widownią na dużej scenę nie było jak rozumie mowy o żadnej rekompensacie za wykonaną pracę nie czy taka rekompensata panie mecenasie reżyserką się należy tak działało w części zostało wykonane i 9 zwrócił się państwo uwagę jak dużo do momentu, w którym pani Karina została poinformowana o przedstawienie zostanie zrealizowane jak dużo zostało już do tej pory zrobione jeśli uświadomimy, że przygotowanie przedstawienia teatralnego to nie jest tylko realizacja na scenie spektaklu ale jakby cała praca intelektualna przygotowanie koncepcji zaangażowanie ludzi wynegocjowania z nimi terminu wynegocjowanych wynagrodzeń itd. musimy uświadomić to jest normalny element pracy twórcy, za które należą się wynagrodzenie i miarkując oczywiście stosunek tego co zostało wykonane do tego co mogło ani zostałoby wykonane należycie twórcy wynagrodzeń i chciałabym jeszcze tutaj dodać od siebie zawsze wiadomo, że może się wydarzyć coś jak rzecz niezależna od wszystkich, która sprawi, że realizacja nie dojdzie do skutku natomiast nie o tym, była mowa była mowa w pewnym momencie o tym, że konkurs i że nie wiadomo czy dyrekcja zostanie będzie jakaś nowa dyrekcja czy w związku z tym nasze plany sław będą aktualne, ale w momencie, kiedy konkurs odbył się też mieć potwierdzenie, że trzymamy się planu całkowicie zgadzam z panem mecenasem to jest kwestia właśnie tego ile tej pracy zostało wykonane jest taki zwyczaj wypłacenie zaliczki po rozpoczęciu prób czy przed rozpoczęciem grupki po wykonaniu tej pracy konceptualnej tej pierwszej i organizacyjne z reguły 25% wiadomo, że twórcy też muszą jakoś płynność finansową i że to 25%, a jest jak zapewnia utrzymanie w czasie produkcji zapewnia, jaki bezpieczeństwo finansowe w momencie kiedy, kiedy się urywa i w ogóle jak nie ma mowy o tym co zostało zrobione w ustalonym na mi mogę mówić tylko wyłącznie w swoim imieniu zostało zlecone przez teatr i faktycznie zrobiłam, a na to mam poczucie takiej jednak mocnej nieuczciwości w momencie kiedy, kiedy rozmawiamy o Urbanie tego na dobrze tak czy upomniały się panie o rekompensaty tak tak tak też tuż po otrzymaniu informacji właśnie tym, że nie jest takie zagrożenie, że nie będzie do premiery po pierwsze po z mojej strony padły propozycje rozwiązania takie sytuacje właśnie poprzez przeniesienie premiery na kolejny sezon albo poprzez przeniesienie premiery na małą scenę te propozycje zostały odrzucone i też potem była prośba o rekompensatę za wykonaną pracę w moim wypadku jest adaptacja dramatu też o wyrażeniu albo do prób jeszcze nie doszło, ponieważ był zaplanowany na 10marca i odpowiedź była, jaka aż przeczące, że pani nie należy tak nie ma żadnych podstaw o o wypłatę wynagrodzenia krótko zwięźle bez wykazania jakichkolwiek woli dobrej woli po prostu było myślę sobie, że tak jak pani Halina wspomniała można było tutaj, żeby wyciągnąć rękę to młodych reżyserek do młodej reżyserki powiedzieć oto jesteśmy w takiej sytuacji chociażby rozważyć 1 z rozwiązań, o których wspomniała właśnie pani Karolina czasem jest tutaj totalnie zderzenie ze ścianą panie mecenasie w jakim się w takim razie mieście porządku lub może właśnie nie mieści, że instytucje publiczne, które obracają publicznymi pieniędzmi zachowują się wobec twórców taki sposób pan nazwałby to systemową patologią nie potrafię ocenić bez systemu, bo zmierzymy się z 1 jednostkowym przypadkiem, ale z rozmów przy nie wiem czy mierzymy się 1 z jednostkowym przypadkiem, że z rozmów z osobami, które znają środowisko dowiaduje się, że to nie jest odosobniona sytuacja, że jakby ci młodzi ludzie, którzy chodzą do zawodu aktora reżysera do innych tego typu zawodów są narażeni właśnie jest ogromna dysproporcja sił pomiędzy taką instytucją publiczną, a młodym reżyserem młodym aktorem czy młodym scenografem innym twórcom i ja sobie wyobrażam, że przydałoby się być może to jest jakaś utopia, ale przydałaby się jakaś organizacja wspierająca głodnych ludzi w zderzeniu z tego typu machiną oczekiwałbym też bardzo jasnych deklaracji od stron takich instytucji, że istnieje ryzyko w samym początku współpracy, że istnieje ryzyko np. które musimy ponieść zarówno te, które ja chcę, żeby zaangażować jak my nie bierzemy czy przedstawieniem, które będziemy razem pracować np. nie uzyska finansowanie, ale też zupełnie inna sytuacja, kiedy twórca od początku wie, że musi ponieść ryzyko, bo jak finansowanie niezależnie od dobrej woli teatru tylko środków publicznych, które są w kasie miasta na no tak mogę mogę tutaj wtrącić 2 słowa oczywiście taka sytuacja tutaj myślę, że jak i jestem w zawodzie od 5 lat i z taką sytuacją często mają do czynienia, pisząc projekty to wtedy jest jasne, że instytucja zaprasza mnie, ponieważ bierze tam nie wiem zajmuje się takimi rzeczami i możemy wspólnie rozpisać projekt w programie ministerialnym np. wtedy wszyscy podejmujemy ryzyko wkładamy w to prace składem to czas może się udać może się nie udać możemy dostać mniej pieniędzy możemy dostać więcej pieniędzy to oczywiste na 2 w momencie, kiedy rozmawiam z instytucją dyrektorem instytucji, a na to jeszcze do tej pory nie zaczął się taki argument to znaczenie nie spotkała się czymś takim spotkaniu zgromadził on dziwnymi dosyć rzeczami, ale czymś takim nie, żeby ktoś twierdził, że to czy zapłacimy za wykonaną pracę zależy od tego czy sąd dostanie pieniądze, bo jeżeli zamawiał niewykonanie pracy to zakładam że, a może po prostu wie czym dysponuje prawda no tak żałuję, że niedoszła takiej rozmowy tutaj na antenie my zaprosiliśmy wydawczyni z Agatą Jankowską do audycji dyrektora teatru pana Rafała Balawejder odpisał, że dziękuję bardzo, serdecznie za zaproszenie, ale ze względu na to, że teatr jest w sytuacji sporu prawnego z paniami nie może wziąć udział z przykrością jak napisał w naszej audycji w sporze prawnym z tarnowskim teatrem panie są jakieś szanse pan panie mecenasie widzi jako prawnik wygrania tej sprawy chociażby przez panią Karolinę Szczepek, której pan pomaga to jest to takie pytanie z prezydenta czy prawnicy istnienie potrzeb pasją dzielić, jaki dobry odpowiedzialnością powiedzieć inaczej, że w dalszym ciągu pole do dyskusji rozmów z teatrem na temat polubownego załatwienia tej sprawy ja uważam, że szanse są inaczej bym się tej sprawie nie podejmował natomiast w myślę, że najlepszym rozwiązaniem zawsze jest tutaj dogadanie się i trochę po prostu nie rozumiem to ska kierownictwa teatru, że że bez od początku w w ten sposób informują, że właściwie pola do dyskusji aktualnych rozmów właściwie na wyższość wyszły panie bardzo trudną ścieżkę, bo środowisko teatralne także potrafi być niestety bezlitosne wiem, że pani Karolina dostawała takie sygnały z tzw. branży, żeby siedzieć cicho, bo potraw nigdzie nie dostanie pani pracy to źle przerażającą tak to jest przerażające, bo po tej sytuacji, którą dzieliłam się na Facebooku, ponieważ jaj to miał być mój debiut miał być mój pierwszy spektakl dostałem propozycję pracy na drugim roku czy Miami już doświadczenie zawodowe bardziej asystenckie wiedziałam też właśnie już różne głosy środowiskowych, żeby też zawsze pilnować umowy, żeby wypytywać to, więc jakoś w miarę możliwości staram się to robić opublikował taki post i po publikacji spotkam się ogromnym ostracyzmem społecznym, które do tej pory utrzymuje się wysoki status quo myślę, że nawet ciężki do odwrócenia też poza wiadomościami, a które były bardzo negatywne, które mówią, że moment nie pisała, że to jakaś serialu afera co tworzy na Facebooku powstały też powstała piosenka napisana przez pracownika Akademii teatralnej, która była upokarzająca nie bardzo mocno dostałem też poza tymi negatywnymi głosami stan dużo informacji o troszkę starszych kolegów reżyserów koleżanek reżyserek, że ja też tak miałem ja też tak mam to się zdarza bardzo często w teatrze Super o tym, mówisz mówimy o tym, właśnie głośną no tak Super, że o tym, mówisz mówili starsi koledzy, ale niczego nie potrafili też zrobić przedsięwziąć przez lata, żeby skończyć z tą no chyba trzeba to nazwać jednak swego rodzaju przemocą myślę, że tak myślę, że to jest przemocy ona mocno wynika ze strachu, bo tak naprawdę to znaczy nie będą też mogę powiedzieć o tym, swojej perspektywy boimy się mówić o takich rzeczach o tym, że u nas coś takiego spotyka, dlatego że trochę funkcjonujemy w takim przekonaniu, że tego rodzaju rzeczy spotykają ludzi, które nie są wystarczająco dobrze dobić ich, którzy nie są wystarczająco, a dobrymi artystami dobrymi realizatorami no i jak wiadomo, że to w jaki sposób, że taki sposób na godziny może to zawsze właśnie to jest moim zdaniem przyklepać systemowo, bo na gruncie rzeczy to mówimy o jakimś elementarnym szacunku mówimy o jakimś elementarnym, a szanowanie część pracy szanowani zło, a czy spraw na w momencie, kiedy zakładamy, że takie rzeczy mogą się zdarzać i powinniśmy siedzieć cicho i na to zgadzamy się na to, że ten szacunek jest od czegoś uzależniony prawda nie jest nie przysługuje nam po prostu i to ciekawe w środowisku no myślę, że jeszcze czeka bardzo zagadnienia systemowe w system z pewnością wymaga zmian do systemu niestety przyzwoitości i szacunku i uczciwości wpisać nie można no czekam mam nadzieję, że ta sprawa zakończy się po pani myśli i pomyśli pana mecenasa i być może również gdzieś tam pomyśli teatru w takim sensie, że znajdą pań państwo to miejsce na na ugodę, o czym mówił pan mecenas, żeby to była chociażby taka jaskółka, że takich spraw po prostu też nie można zamiatać pod teatralny dywan bardzo bardzo państwu dziękuję za za udział w dzisiejszej audycji reżyserki teatralne Karolina Szczypek Judyta Darłowska mecenas Janusz Tomczak byli gośćmi kultury osobistej dziękuję dziękujemy dziękuję bardzo, słyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA