REKLAMA

Matury 2020: dużo więcej pracy dla nauczycieli, dużo więcej stresu dla uczniów

Połączenie
Data emisji:
2020-06-12 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
19:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Anna Dzierzgowska nauczycielka wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji dzień dobry dzień dobry słychać mnie tak jest będziemy mówili o maturach 2020 w kontekście Korona wirusowym przeprowadzanych matura, których bardzo się obawiała słusznie jestem strasznie zmęczona, bo tych 3 pierwszych dniach, więc uważam, że słusznie na jej tak naprawdę oczywiście jeszcze nie wiemy Rozwiń » jak tematu ostatecznie wpłyną na stan zdrowia i wydające śni nas pilnujących, chociaż oczywiście robimy absolutnie wszystko, żeby zapewnić wszystkim maksymalne bezpieczeństwo, ale to będzie się różnił się czymś zmęczeni ubiegłorocznych wcześniejszych to znaczy czy nowej rozbudowę jest męczący, czas więc pytanie czy coś było w tym roku takiego szczególnego twoim okiem, czego nie było wcześniej na zdecydowanie było dużo szczególnym rzeczy to znaczy jednak do tej pory nie musiałem wypełniać 30 protokołów rękawiczka, których jest dosyć niewygodnie i które za to dodatkowo się tak dokładają do tego zmęczenia nie musi co chwilę zakładać maski aż musiałam do tej pory za chwilę zakładać maski teraz muszę do tej pory jednak zdecydowanie naczep i raczej strasznie dużo zmiennych, które trzeba pamiętać podczas egzaminu normalnych warunkach rzeczy, które trzeba zrobić ściśle określony sposób ściśle określonym czasie naj teraz jakby doszło 1,5 raza więcej jeszcze z takim poczuciem, że jednak naprawdę na trasach wdrożyć no tak bliżej spojrzeć na to jak na tę sytuację próbują reagować tzw. rządzący to może zacznijmy od pomysłu Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka, który powiedział, że najlepiej to by było, żeby może nie tyle jest w nas w związku z animatorami, ale związków w ogóle ska zbliżającym się końcem roku wszystkim uczniom podwyższyć cenę 1 jak co na to proces z mojego punktu widzenia oceny są 1 z najmniej ważnych rzeczy z systemu edukacji nie ma nie miałabym z tym najmniejszego problemu generalnie rzecz biorąc generalnie rzecz biorąc i tak uczniowie uczennice tam, gdzie ceny są ważne tak dane z elitą mają mnóstwo różnych narzędzi metod sposobów na to, żeby nas wypraszać podwyższenia cen i rzeczywiście w tym roku jest, zwłaszcza w tym roku mam takie poczucie, że to naprawdę, jeżeli tak bardzo na tym zależy to mają poprawić nas, jeżeli mają się poczuć lepiej tego, że ta będzie lepsza w czasie bardzo, ale to chyba jest dosyć niestandardowe podejście takie powiedziałbym niszowej dość oryginalne w Polskiej szkole, która na tych ocenach jest też mocno skupiona to znaczy tak ocenianie ludzi z hali 16 naprawdę jest bardzo możecie bardzo ważne jest dawanie informacji zwrotnej bardzo ważna jest uczenie umiejętności samooceny własnej pracy Super ważną rzeczą, której ocenianie w skali 16 w bardzo nie pomaga Super ważną rzeczą jest umiejętność uczenia się na własnych błędach to znaczy dawanie sobie w ogóle prawa do popełniania błędów i dawanie sobie prawa do tego, żeby potem z tych błędów wyciągać wnioski na temat sytuacji, w której jak myślimy w takich kategoriach, że oddaje pracę dostaje ocenę od 16 potem biedne sprawdzać czy koledzy koleżanki mają mieli tyle samo punktów dostali taką samą ocenę, a potem ewentualnie do pani nauczycielki z pretensją, że koleżanka miała punkt mniej też dostała taki sam stopień to nie jest dobry system naprawdę nie, jakby nie służy on nie służy ukazaniu się tak, ale być może w takim razie trzeba by sobie w ogóle zadać pytanie o ten system nie robić takie działania, które wykonywać takie ruchy, które w zasadzie z nową jakość taką pewną powiedział populizmem takim, czyli po teraz podniesiemy uczniom ocenę 1 dorzucimy amnestię maturalną właśnie to takie rzeczy nie zgadza to znaczy rzeczywiście jest coś takiego idiotycznego w tym, że nagle okazało, że z tego systemu, który mamy można dowolne kawałki zajmować przekładać przestawiać właśnie tu czegoś zrezygnować to coś dodać absolutnie uważam, że potrzebujemy całościowej zmiany nie takiej, jaka dokonała w czasie reformy tak naprawdę dobrze przemyślanej złożonej być może na wiele lat, zupełnie jakby też innym myśleniem o celach edukacji na jej coś może dożyję takich zmian, chociaż zaczynam wątpić zostaną w takim razie należy te pomysły takie bardzo powiedziałbym przyjemne uchu, żeby podnosić ocenę 1, a wróćmy do samych matur do samego egzaminu, który notorycznie przebiega bez zakłóceń, chociaż myślę, że w pewnym sensie też pokazuje swoje słabości rozmaite tutaj odniosłem się do tego co nazywane jest przeciekiem, czyli do do tych słynnych wątkach fantastycznych weselu Wyspiańskiego, które to wątki wyszukiwane na Podlasiu już o godzinie szóstej 25, a w całej Polsce stało się faktem dopiero dziewiąte, kiedy rzeczywiście tematem ujawniono na jestem wściekła prawdę powiedziawszy, bo od ładnych kilku lat przywożą nam egzaminy maturalne arkusze maturalne między piątą rano, a siódmą pod pozorem, że to właśnie miałoby zapobiec przeciekowi i generalnie rzecz biorąc jest ta znaczy to jest najgłupsze możliwe rozwiązania przecieka zapowiada nasza uczciwość po pierwsze po drugie przeciętą zapobiega taki fakt, że arkusze maturalne otwiera się o godzinie ósmej 59 zajmuje się kasy Pancernej o godzinie ósmej 59 w asyście kilku różnych osób, które patrzą na ręce i widzą, że tarcze niebyły wcześniej otwierane są zachowane w paczkach jak te arkusze zgodnie z procedurami na Kubie otwiera dopiero w momencie, kiedy mam rozdać osobom prowadzącym egzamin i te osoby patrzą na ręce arkusze są zafoliowane zaklejone banderą toczone przyjechały piątej rano przyjechała do dzień wcześniej nie ma w tym momencie najmniejszego znaczenia tak, ale zmusza nas do tego wstawania mówi nam na piątą rano albo do wyznaczania kogoś na piątej rano będzie siedział w szkole właśnie pod pozorem, że toczą opowiada kobieta tymczasem okazuje się, że jak jest naprawdę niemądre, bo tak naprawdę idioto przepraszam za wyrażenie, żeby dokonać przecież jak jest naprawdę głupi to i tak przecież wzrok będzie chciał naj to jest naprawdę jakieś takie dość irytujące, a z czego to przekonanie, że trzeba być naprawdę głupi, bo to wydaje się, że tego rodzaju zachowania tego rodzaju impulsy są we wszystkich to znaczy ja tutaj, kiedy wygłasza pochwałę Uczniowskiego ściągania tego się nadal trzyma tak znaczy to uczniowie uczennice usiłują obejść system dla mnie jest zachowaniem dosyć naturalne, ale nauczyciele nauczycielki są odpowiedzialni za dobro swoich uczniów dokonanie przecieku na pewno zostanie wykryte to widać w tym roku doprowadzi tylko i wyłącznie do tego, że część uczniów uczennic unieważnić egzamin maturalny, czyli dokonanie przecieku jest realną krzywdą wyrządzoną uczniami uczennica w tym sensie uważam, że naprawdę trzeba być wiat w coś takiego zrobić czy to ważne jednak w gruncie rzeczy system jest szczelny tak naprawdę tak prezentacja uważam, że ten jest szczelne no bo choć jest szczelny w momencie, w którym traktujemy te swoje zadania odpowiedzialnie jednak większość traktuje na zdecydowanie tak naprawdę przecieki to są jakieś bardzo rzadkie bardzo wyjątkowe bardzo jednostkowe sytuacje jak mówi nie dlatego przecieków nie ma się nie da zrobić tylko, dlatego że naprawdę wiemy, że to jest najgorsze co można zrobić naszym uczennicom łączną nieopłacalna po prostu nie nieetyczne 1315 za chwilę wrócimy do rozwoju trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Anna Dzierzgowska nauczycielka wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji rozmawiamy ma rozmawiano o maturach amatorach, które ruszyły w ubiegłym tygodniu teraz ma lista parodiował przerwa związana z tzw. czerwcowym długim weekendem, a w poniedziałek kolejne na pytanie w pewnym sensie chyba jednak bardziej zasadne pytanie sam kalendarz prawda o tym, o to ile czasu zajmują matury, kiedy uczniowie poznają swoje wyniki, kiedy właściwie zakończy się rekrutacja do szkół wyższych to przesunięcie, które nastąpiło w związku skoro wirusem w tym roku no, więc teraz matury nam się biegły idealnie z końcem roku ostatnie egzaminy maturalne mojej szkole będzie zdawany dokładnie 26czerwca i to akurat musieliśmy ma pewne zalety, ale to z kolei powoduje, że wyniki matur będą znane dopiero w sierpniu i rzeczywiście maturzyści maturzystki stracili w tym roku tzw. najdłuższe wakacje w życiu wsi nie mają do 11sierpnia muszą czekać na 1 w stresie, bo to jest bardzo stresujący moment jeszcze w czerwcu będzie tzw. będzie za media 6 lipca będzie też na maturę w terminie dodatkowym dla osób, które ważnych powodów np. te zresztą na kwarantannie nie mogły się stawić teraz na maturę i na początku września matury poprawkowe dla tych, którzy nie zdali 1 przedmiotu i w związku z tym jak rozumiem, ale rekrutacja przesunięta na wrzesień jeszcze tego nie sprawdzałam do tej pory zawsze było także były 2 terminy rekrutacji na Uniwersytet warszawski przynajmniej 1 właśnie ten letni drugi jesienny obiło mi się już w tym roku na UW ma być tylko 1 to znaczy, że właśnie cała ta reputacja ma jakąś rzecz tak, żeby jeszcze nie załapały te osoby, które tę matury poprawkowe będą we wrześniu zdawały, ale wszystko przesunie a gdzie są korzyści, o których mówi, że to jest nawet całkiem nieźle, a nie jedyna korzyść jest po prostu taka data okaże się co moja sensie, że działające w taki jest takim się, że ja mam trochę prościej, bo właśnie nie jest także bezpośrednio z matur muszę się rzucać na zakończenia roku i wystawiania ocen tak wszystkie inne tylko szansę zrobić wcześniej z końca matury w zasadzie będę miała wakacji, tak więc ja 8 skorzystała, ale z punktu widzenia uczniów uczennic to jest nie najlepszy harmonogram jak mówię zniknęły najdłuższe wakacje, na które wszyscy tak zawsze cieszą, które są jakimś takim taką nagrodą za ten stres maturalne, ale też zastanawia mnie to jak sobie właśnie z tym wszystkim poradzą uczelnie wyższe to znaczy z tym, że właściwie ten czas niepewności i oczekiwania na wyniki oczekiwania potem na wyniki rekrutacji bardzo się skrócił się że, czego tu wydaje się, że ten zakres manewru dużo się mocno się zmniejszą tak, ale właściwie nie wiem to znaczy czy tak na na pewno dość odbije na urlopach, bo ktoś musi tę reputację obsługiwać nie wiem jak będzie dokładnie w kalendarzu, ale rozumiem, że jak różne osoby będą miały te urlopy po przesuwane natomiast czy to jest czy też w sumie dosyć szybki proces nabył bywają też wyniki one są podane w jakiej takiej formie procentowej nie wiem nie znam się na ten rok bardzo się nie zajmuje, ale nie zamierza tak długo trwało tak policzanie Toma jakie, jakie wyniki jak ludzi po umieszczać na pytania rzeczywiście co będzie z tymi, którzy w tym roku nie dostaną na studia pierwszego wyboru będzie właśnie z tymi, którzy albo statuty miast mają też w ogóle nie dostaną nigdzie jak do tej pory zawsze 2 rekrutacje różne możliwości dodatkowe trochę nie wiem jeszcze, kto będzie wyglądało w tym roku właśnie tych osobach głównie myślę w tym momencie, zadając pytanie, bo wydaje mi się, że to jest taka niespodzianka, która w, której znowu jestem dużo niepewności co znaczy tak samo jak nie było do końca jasne, kiedy maturę odbędą czy w ogóle się odbędą tygodniami czekaliśmy na datę potem się dowiedzieliśmy, że będzie, ale też nie, bo do końca jasne, kiedy i jak nam to wszystko siedziało w zasadzie w takim trybie nagłym i dość chaotycznie tak samo jest teraz rekrutacja też pod znakiem zapytania pękł szczerze nie zazdroszczę tegorocznym maturzystą i to wcale nie, dlatego że nie będą mieli tych przysłowiowych najdłuższych wakacji tylko raczej właśnie to, że perspektywa dalsza jest po prostu szalenie niepewna włącznie z tym, że nawet wiadomo uczelni w jakim trybie niż będą chcieli na tych uniwersytetach, jeżeli się tam już dostaną tak no tak samo jak my nie wiemy jeszcze tak naprawdę w jakim trybie my będziemy uczyć to znaczy pojawią się jakieś takie głosy minister Piątkowski coś powiedział, że już jesteśmy w razie czego przygotowani do tego, żeby dalsza edukacja odbywała zdalnie no i muszę będzie też coś tutaj zawsze jestem tam, gdzie się czegoś boję jest też kolejna rzecz premierze własne głowy tak to znaczy taka perspektywa, że jednak zostaniemy za tymi ekranami, że naszych nowych uczennic uczniów nie zobaczymy przypominam, że jeszcze kwestia reputacji do liceów, bo przecież egzamin po czasie jak my też został przesunięty w związku z tym samym rekrutacja też 2 zupełnie innym terminie wg zupełnie innego harmonogramu także generalnie rzecz biorąc wszystko jest w tej chwili w stanie zawieszenia rozchwiania, ale to jest rzeczywiście dosyć osobliwa perspektywa są takie uczelnie na świecie, które zapowiadają, że w ten sposób załatwią mówiąc krótko, że przyszły rok zdaje się kamienic przebiło się do świata newsów no bo wiadomo to dość poważna uczelnia, że w ogóle tego przyszłego roku przyczyną pierwszego semestru nie będzie w tym trybie, jakim był zawsze ja sobie wyobrażam, że to dopiero jest kraść test dla edukacji jako pewnego pomysłu w ogóle na takiego poziom instytucji pewnej społecznej, bo co innego w sytuacji wyjątkowej rzeczywiście na moment wprowadzić tego rodzaju Rz, a co innego w sytuacji, kiedy właściwie to co powiedział przed chwilą w ogóle nie widzieliśmy na oczy tych ludzi i dopiero musimy zbudować w pewnym sensie więzi z nimi ich poznać, bo jednak na tym cała rzecz jasna nie powinna opierać dokładnie tak, ale pamiętajmy o tym, że żyjemy w kapitalizmie i że żyjemy w świecie rządzonym logiką cięcia kosztów jeśli ktoś nagle dojdzie do wniosku, że taniej jest zrobić edukację na wasze to bardzo często przerzuca koszty na nas, bo to jednak ja płacę za prąd w tej chwili zużywa na prowadzenie lekcji, więc jeśli wtedy do takiego wniosku to nam to realnie grozi nie dlatego też lepsze rozwiązanie jakikolwiek sposób tylko, dlatego że ktoś może okazać rozwiązanie tańsze ja trochę sobie nie obrażam pomijam kwestię przedmiotów humanistycznych, ale naród tylko nie obrażaniem co będzie z laboratoriami, a będzie wydziałami medycznymi będą lekarze robili sekcje online, jakby generalnie rzecz biorąc dużą trudność tak takim takim przechodzeniu na inny system, ale troszkę się boję, że tak się może w dużym zakresie wydać, ale to chyba nie jest kwestia akurat kapitalizmu w tym konkretnym wypadku tylko rzeczywiście tego lęku przed pandemią i próby zatrzymania szerzenia się karana wirusami sama powiedziałaś w pierwszej części naszej rozmowy rozmowy tu chodzi o życie skoro tak na to musimy się, jakby jak rozumiem odnaleźć w tej sytuacji jakoś musimy mieć szczepionka musimy walczyć ruchy antyszczepionkowe tak samo musimy zwalczyć homofobię, bo to są rzeczywiście sprawy, którym zależy nasze życie i myślę, że będziemy mieć szczepionkę to wtedy rzeczywiście zobaczymy na ile moje czarne scenariusze, że tutaj trochę też chodzi o zysk okażą prawdziwe ana ile rzeczywiście szczepionka pozwoli wrócić do takiego zwykłego bardziej naturalnego trybu szczepionka karano wielu matury już za dużo, żeby w tym Barana jeszcze do tego, a następnie zarzuciła no bo to jest nasze stare na wyprawę tak narasta system przede wszystkim natury maturami tak, ale jak jestem przecież pedagog szkoły i muszę się generalnie jak przejmować tym co godzi w dobrą uczennic uczniów karta rodziny w wodzie ostatnio prezydent zgodził można, by tak nawet właśnie wznowiony właśnie na jak generalnie strasznie trudno się opiekować dziećmi w takim świecie, które naprawdę robi strasznie boleć potem, żeby skrzywdzić bardzo mało oto, żeby naprawdę jakoś zapewnić dobrostan bezpieczeństwo radość uczenia się przypomnieć o tym, że w ogóle to uczenie się też coś samo w sobie fajnego nie tylko jakiś taki środek do osiągania zupełnie innych celów nie jest łatwo w ogóle jest przestrzeń na rozmowę o takich rzeczach jak homofobia szkole dzisiaj twoim zdaniem na musi być ten, ale myślę mnie nie nieprawda nic nie można sobie powiedzieliśmy przed chwilą, że nie nie muszą nawet odbywać zajęcia musimy się poznawać twarzą twarz różne rzeczy się mogą wydarzyć, które mówią właśnie nie musi, więc pytam czy to rzeczywiście, gdzie w ogóle jest czy to się nasz ja na szczęście uczy historii w związku z tym, że uczy historii to mogę sobie nie mam materiał, na którym mogę rozmawiać np. właśnie takich zjawiskach jak osoby hetero normatywne jak w ogóle to kiedy powstają w jaki sposób są wytwarzane te podziały na Homo hetero jak jest rozumiana płeć seksualność różnych kulturach różnych podróżnymi szerokościami geograficznymi różnych czasach jak się zmienia instytucja rodziny czemu ta instytucja rodziny tak naprawdę służy, jakby wszystkiego tego mój przedmiot akurat się znakomicie nadaje mogę również bardzo dużo mówić o tym dlaczego sianie nienawiści tworzenie podziałów wymyślanie wroga jest bardzo niebezpiecznym narzędziem walki politycznej do tego narzędzia do tej pory używał, dlaczego one czasami skuteczne jak 7 narzędzi przeciwstawiać, więc jest przestrzeń no ale w przypadku historii materiału brud można powiedzieć w przypadku literatury materiału wróciła do sztuki materiałów obrót biologia jest przecież m.in. świetna do tego, żeby wytłumaczyć wszystkim, że nie istnieje coś takiego jak ludzkie rasy to też przecież ważny temat, którym warto było mówić, więc właśnie o to chodzi tak to znaczy generalnie rzecz biorąc ta cała edukacja jest o tym jak rozumieć świat, bo u siebie jak sobie z nim radzić jak oni lepiej wspólnie żyć no i ostatecznie nawet online to daje zrobić, chociaż dużo trudniej dziękuję bardzo, Anna Dzierzgowska nauczycielka wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji była z nami 1333 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA