REKLAMA

Policja - problem nas wszystkich

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-06-13 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:25 min.
Udostępnij:

O zależnościach między władzą, bezpieczeństwem i obywatelskim nieposłuszeństwem. A także o odpowiedzialności za przekraczanie granic organów porządku odpowiada profesor Lech Nijakowski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Tomasz Stawiszyński zaczynamy magazyn TOK FM sobotni tradycyjny, który wydaje Lidia Prądzyńska ary, a przepraszam, realizując Lidia Prądzyńska wydaje jak zawsze pewna Murawska prawdopodobnie pomyłka niewielką wywołały okoliczności przyrody, w których się znajduje, które teoretycznie z 1 strony mnie okradają działają bardzo kojąco, ale z drugiej strony praktycznie sprawiają pewien stres, bo nie wiem jak to się uda ten dzisiejszy magazyn połączenie mam średnio Rozwiń » stabilne internetowa, więc od razu państwa uczulam, że może być taka sytuacja, że np. na moment znikną z anteny, ale wtedy zaraz postaram się mają powrócić za pomocą innego sposobu komunikacji bardziej stabilnego tak się tutaj zabezpieczam na wszelki wypadek, ale mam nadzieję, że do tego nie dojdzie i że za pośrednictwem tego łącza internetowego, które mamy uda się jednak całą audycję poprowadzić, którą tutaj piękno podlaskich oko będę prowadził mogą państwo słyszeć w tle także śpiew ptaków, bo jestem na zewnątrz do rzeczy do rzeczy już za moment prof. Lech Nijakowski będzie państwo gości ma z nim porozmawiamy o władzy w kontekście oczywiście wydarzeń w stanach Zjednoczonych dyskusji na temat zakresu praw policji i tego do czego właściwie policja jest, ale będziemy też rozmawiali o władzy w ogóle o różnych forach władzy i o tym w jaki sposób i skąd władza czerpie swoje prerogatywy i w jaki sposób tych prerogatyw może nadużywać po godzinie dwunastej natomiast dr Jacek Dobrowolski będzie państwa gościem będzie z nim rozmawiali o filozofie, który stał się niezwykle popularny ostatnimi czasy to bardzo dobrze Rafał Trzaskowski spopularyzował tego filozofa chodzi oczywiście Barucha Spinozy wywołało to niemałe poruszenie, kiedy żona Rafała Trzaskowskiego poinformowała, że nie jego dzieci zostały posłane do komunii, a Rafał Trzaskowski skomentował taki sposób, że w Boga wierzą, ale jest to Bóg śpi nos no i natychmiast mnóstwo dziwnych tekstów na różnych prawicowych portalach na temat Barucha Spinozy się pojawiła, w których ten wybitny ciekawy myśliciel, który skądinąd dziś jest dość powszechnie czytany także na wydziałach psychologii, bo okazuje się, że wiele jego intuicji psychologicznych z nas potwierdzenie w empirycznych badaniach z zakresu psychologii Otóż stan właściciel stał się jakimś negatywnym bohaterem tu i ówdzie czytałem o nim nawet, że jest kursorem liberalnego lewactwa i w ogóle całej degrengolady jaka, jaka współcześnie w kręgach liberalno-lewicowych pan no, więc sobie porozmawiamy rozpina się o tym, kim on był, jakie były jego przekonania czy to był takim strasznym złym człowiekiem jak można wywnioskować z tych tekstów na różnych dziwnych prawicowych portalach o godzinie 13 natomiast prof. Krystyna Skarżyńska państwa gościem będziemy rozmawiali o stosunku polskiego społeczeństwa Korona wirusa, który się, w których stosunek dynamicznie się zmienił co w zasadzie może chyba skonstatować każdy, kto aktualnie kontaktuje z większymi grupami ludzi tutaj, gdzie ja jestem mu muszę powiedzieć nikt niczym się zupełnie nie przejmuje żadnych dystansów społecznych nikt już nie zachowuje żadnych środków ostrożności no, a przyrost mamy cały czas dość imponujące jeśli chodzi o kolejne zachorowania wczoraj bodaj 400 nowych przypadków jest to tylko Polska Szwecja w Europie notują takie rekordowe przyrosty czym to się skończy trudno powiedzieć, ale nie wygląda to najlepiej natomiast prof. Krystyna Skarżyńska zbadała ten stosunek polskiego społeczeństwa do Roma wirusa badała go i na początku pandemii i aktualnie w związku, z czym o tym jak z odpowiedzialnego podejścia, w którym uznawaliśmy realność tego co się dzieje przeszliśmy do całkowitego com myśli mego negowania realność Korona wirusa będziemy rozmawiali prof. Krystyną Skarżyńską po godzinie trzynastej to będzie już ostatni ostatni nasz gość no właśnie tak to dzisiaj przedstawia no a teraz będzie słynny Dzięgiel rodziny filozofów już się pojawi prof. Lech Nijakowski nauczenia a zanim przedstawię przywitam się prof. Lechem Nijakowskim to jeszcze muszę powiedzieć o tym, o czym znowu zapomniałem, ale na szczęście katana Morawska mi przypomniała błyskawicznie Otóż o Facebooku Radia TOK FM przypominam ma tost na Facebooku specjalnie informujący o czasie w tym programie będzie działo liczą bardzo państwa komentarze na jakieś myśli pytania, która w, które państwo pojawią w głowie w trakcie słuchania tej audycji oczywiście nie można zagwarantować nie mogę zagwarantować, że każde z tych zostanie włączone do przebiegu dyskusji ale, ale postaram, ale postaram, a teraz już bardzo serdecznie witam prof. Lecha Jankowskiego halo halo dzień dobry dzień dobry ja też przez UE, bo to jednak jest naprawdę używał decyzja, że jest trochę może wydarzyć policja może dobijać do drzwi, więc media też zniknie za co przepraszam mam nadzieję, że nie ucieka stały nie są w po prostu wtedy nie otwiera jak się będą dobijać udawać, że to skutecznie robią ja wiem, że terapia skutecznie, ale zdaniem użyją tych wszystkich urządzeń, które służą zabijaniu drzwi zawiasów to prawdopodobnie minie trochę czasu może będziemy mogli jednak dokończyć tę rozmowę, a w zasadzie, jakim prawem policja mogłaby wejść do swojego domu nawet kiedy to być nie chciał otworzyć drzwi ma od razu myślimy, że 2 płaszczyzny to jest w końcu godziny filozofów to możemy komplikować życie może nieco w zamian za ale, ale możemy przede wszystkim trzeba pamiętać, że ta perspektywa, która wydaje się oczywista to znaczy pras także praw obywatelskich praw człowieka w i patrzenia na policję jako na organizm nie jest w porządku państwa prawa to jest tylko część problemu oczywiście jest bardzo ważne o tym, mówią prawnicy o tym, mówi Rzecznik Praw Obywatelskich, ale też, jakby mniej interesujący graficznie bardziej interesująca jest perspektywa, którą przed dniami ujawnia choćby się w oko znaczy on pisał o policji, sięgając także bardzo wczesnej nauki o policji patrząc na narodziny tego organów już siedemnasty osiemnastym wieku jako takiej instytucji na totalnym moglibyśmy powiedzieć, gdyby nie złe skojarzenia z tym określeniem na każdym, że policja nie było tylko taki organ, który był organem koncesyjnym nie było tylko to zachowanie funkcji negatywna negatywnego sensu również funkcję pozytywne to znaczy policja miała się opiekować obywatelami miała dbać o bogacenie się szczęście populacji i w tym sensie ona nie była częścią po prostu porządku prawnego dla organu z uwagi na oczywiście poza zniknęło tak to sam w oko pokazuje opisują jak rodziły się później nowe narzędzia władzy jak ta funkcja policji została zredukowana, ale jednak dzisiaj patrzymy to obok tego porządku, który możemy odczytać nie wiem czytając kodeks karny i inne akty prawne zastanawiając się o naszych prawach o prawach policjanta to musimy też jeszcze patrzeć na policję jako bardzo szczególną część suwerennego kroku pewnego to znaczy mówimy są raz w porządku prawnym w tu oczywiście z nią dalej trochę nawiązuje do Shella koło przypomnijmy rząd wyróżnieniu ostatecznie 3 typy władzy władzy suwerena władzę dyscyplinarną bio władzy one się rodziły kolejno po sobie natomiast narodziny nowej formy władzy nie prowadziły do zaniku wcześniejszej, więc dzisiaj żyjemy w erze bio władzy wedle oko jego kontynuatorów, ale wcześniejsze formy władzy dalej istnieją proste przekładnie obowiązkowa kwarantanna to jest przykład takiej siły państwa władzy suwerennej, która nawiązuje do bardzo wczesnych form nie wiem tworzenia wyspy trędowatych wyrzucania tam chorych, więc z tego punktu widzenia, gdy patrzymy na policję to oprócz tego tej perspektywy prawniczym trzeba także dostrzec, że jest to organ, który dotyka istoty państwa państwo, które jest z Opolem na stosowanie przemocy i gdy sięgniemy choćby dali sami to on w ogóle proces cywilizacji postrzegał jako no właśnie m.in. postęp monopolizacji przemocy znaczy wcześniej gościńca byli w bójce i wyborcy w ogóle inaczej człowiek musi zachowywać inny były habitu później natomiast w naturalny sposób państwo zyskało na sile także zapewniają bezpieczeństwo, więc tej perspektywie policja jest niezwykle istotną częścią porządku nie tylko państwa Narodowego, ale nowoczesnej władze nieważne czy to jest akurat policji o milicji czy inne tego typu ciało społeczne mówiąc metaforycznie występuje bardzo różnych porządkach społeczne powiedział o tym, że państwo monopol na stosowanie przemocy to jest nawiasem mówiąc definicja państwa autorstwa Maxa Webera właśnie do tego sprowadza instytucję państwową czy raczej uznaje, że ten aspekt państwa jest właściwie najistotniejszy jest definitywny, bo tak oczywiście też może paść ani prawda, bo przecież mamy mamy m.in. przestępców morderców i tak dla terrorystów wszystkim trzeba pamiętać, że to, że państwo dążyło dąży do monopolu na przemoc to nie znaczy, że osiąga ten monopol 100% to oraz 2 Webber w ogóle już nie różne typy władzy przemocy tutaj chodziło też tą sprawą mocno przemoc to znaczy, że państwo może użyć przemocy, ale to jest przemysł pomocna, a obywatele nie mogą używać przemocy jeśli państwo na to przyzwala rzadko przyzwala to bardzo upraszcza teraz bardzo złożoną konstrukcję CBA ja się wyborem galeria SA, który akurat proces monopolizacji przemocy w uznał za 1 z kluczowych trendów procesu cywilizacji jak opisywał, który przebiegał na różnych poziomach no właśnie państwa, ale także jednostek on używa kategorii Witos który, który postrzegał trochę jak takie taka klatka społeczna w nas m.in. wg Wijasa przez cywilizację polega na tym, że obniża się próg wyzwalania wstydu to znaczy ludzie coraz bardziej się kontrolą kontrolowali coraz bardziej kontrolowali innych zaś łatwiej, bo zawstydzić to wszystko było wielki proces cywilizacji, który opisał ze stron bardzo wcześnie dość późno jest odniósł się między domy są kwestią jest inna sprawa chodzi tylko o to, żeby tu wskazać na to, że ten monopol na przemoc ta ta niechęć do przemocy czy wolności do przemocy ze strony obywateli to jest uniwersalny ten konsens, gdy porównujemy prawa Europy państw europejskich z prawami Stanów jednoczonych to co się często dyskutuje głęboko taką głęboką stoją różnice można, by odpowiedzieć filozoficzną dystynkcję to powszechne posiadanie broni w stanach Zjednoczonych prawo do tego traktowane jako absolutnie podstawowe prawo obywatela prawo konstytucyjne i ogromna niechęć do tego w Europie, czego przykładem są bezpłatnie, więc bardzo szczegółowe procedury przejął formalnie uzyskiwania pozwolenia na na broń np. przez myśliwych, więc z tego punktu widzenia ważne widzimy, że tak, jakby obywatel może więcej też ci, którzy bronią prawa do posiadania broni już pomijam, że sami się tak jak kult broni palnej zamienia to inwestowanie czasami nad fundamentalną fundamentalną sprawę fundamentalne prawo obywatela do obaw przed państwem pomijam, że to państwo dla niektórych radykałów rząd federalny, który jak będzie okazja trzeba wysadzić poza no właśnie, ale wiesz wrócimy za moment do Stanów zjednoczonych, bo właściwie to jest pretekst do naszej dzisiejszej rozmowy to co się tam dzieje te dyskusje, które się toczą i na temat prawa policji do stosowania przemocy i nad strukturalnego rasizmu, który w tym kraju panuje, który myśmy skądinąd odmawiali jakiś czas temu na antenie TOK temu pamiętam jak byłeś moim gościem bodaj nie wiem rok 1,5 roku temu dokładnie temu zjawisku poświęciliśmy całą audycję, ale wydaje się, że jeszcze 1 postać musi się tutaj pojawić taka podstawowa i bazowa dla współczesnego rozumienia władzy, czyli Thomas chłopscy to jest też autor, który niezwykle istotne dla wszystkich dyskusji o napięciu pomiędzy bezpieczeństwem, a wolnością, które to napięcie też łączy z tematem, którym rozmawiamy tak zresztą jest chyba równie źle rozumiany jako pilną Zana zarówno chłopcy jakieś pieniądze się wykłada w studiach filozoficznych, ale gorzej ze zrozumieniem, więc od stał się takim filozofem popularnym po filozofem proszę zwrócić uwagę, że wszędzie się o tym pisze aż wrócimy do tego stanu natury człowiek człowiekowi będzie wilkiem tak dalej no i w tym sensie obca ten suweren państwo ma takie wielkie prawa, dlatego że ono jak gdyby wyprowadza ludzi z tego stanu natury, w którym każdy walczy z każdym już bardzo oczywiście komiksowy to upraszcza natomiast zwróćmy uwagę, że w ogóle pytanie o to na ile istnieje coś takiego jak umowa społeczna tak najlepiej konstytucji filozoficzne jest do obrony to 1 kwestia, ale ile jest dobra rozumiem w takim znaczeniu historycznym fizycznym tak na ile rzeczywiście po taka konstrukcja opowiada, jakim zdarzeniem jako koszty filozofii w tym to nie jest tak już wychodzimy trochę poza naszą nasz dzisiejszy temat, ale Czyż to nie jest tak, że mamy zbiór społecznych zbiór ludzkich atomów nagle mamy jakieś państwo nagle mamy jakąś całość społeczną istnieje całe całe kontinuum zresztą dzisiejsze państwo to nie jest przecież jedno z dnia forma władzy sprawstwo tego państwa może być bardzo ograniczone, ale to jest także ten przykład istnieją bardzo silne więzi, które są dla ludzi często ważniejsze niż państwo więzi rodzinne rodowe lokalny one mogą być z punktu widzenia nie tylko badań opinii pobił publiczne istotniejsze, więc wracają oczywiście do do policji jako oczywiście pewnej pewnej idei, bo nie chodzi nam tutaj tylko łącznie o konkretne oddziały policyjne wejścia funkcjonariuszy różnych służb mundurowych jest bardzo wiele także w Polsce na tyle istotne jest to, że to jest ten organ właśnie związani z tym co niektórym wydaje się w ogóle kluczową cechą państwa w ogóle podstawą władzy jako taki czy siłą przemocą moim zdaniem tak nie jest, ale to zostaw czy w tym momencie oczywiście policjant ma prawo jak bez definicji użyć przemocy w obronie bezpieczeństwa porządku publicznego no i tu pojawia się właśnie z 1 strony pokusa autorytaryzmu rozważana przez wielu filozofów, ale z drugiej strony to napięcie filozoficzne etyczne zderzenie pewnych wartości konstytucyjnych między właśnie bezpieczeństwem porządkiem społecznym, a no właśnie m.in. prawem ludzi do nieposłuszeństwa prawem do protestu do kwestionowania re nie wiem podstawowych zasad, które kierują życiem państwowym, więc z tego punktu widzenia jest to bez wątpienia coś co głęboko wrosło nie tylko nowy nowoczesny porządki prawne w ogóle w nowoczesną formę państwa nowoczesną formą uspołecznienia mówiłeś o tym, prawie do stosowania przemocy przez policję to prawo jest bardzo różna w różnych państwach policjant w krajach skandynawskich często nie nosi nawet przy sobie broni w przeciwieństwie do policjanta amerykańskiego, który uzbrojony jest od stóp do głów policjant Polski, kiedy użyje broni no musi przejść przez szereg różnych procedur najpierw poprzedzających użycie broni później no i sprawdzających czy to użycie było adekwatne policjant amerykański znowu funkcjonuje zupełnie innym układzie odniesień i może posługiwać bronią w sposób znacznie bardziej swobodne ich stosować przemoc w większym zakresie aniżeli policjant Polski pomówmy trochę tych różnicach co one odzwierciedlają czy na pewno nie będę mówił o różnicach procedur one z imieniem zaraz za to nie jest tak, że nie ma w stanach Zjednoczonych policjant czegoś nie musi pożycza po użyciu broni tam nawet nie wiem kwestia pomocy psychologicznej może być bardziej rozbudowana zostaw natomiast to na co wskazałem uwagę pokazuje niezwykle ważny taki socjologiczny problem mianowicie policja to jest pewna instytucja społeczna, która jest złożona z obywateli wychowanych w danym państwie przeniknięta pewną kulturą, więc trzeba także na pracę policji zresztą jest codzienna praca, za którą dostaje się wynagrodzenie emeryturę, więc to jest pewna instytucja, która ma swoją kulturę nawet można pójść pod kulturę, która jest częścią społeczeństwa, które działa tutaj są liczne studia socjologiczne nie tylko socjologicznych, które dokładnie pokazują, jaki związek np. makro społecznych wskaźników jest działaniem policji to co jest kluczowe, o czym powiedziałem to o ile w stanach Zjednoczonych policja zabija swoich obywateli obywatel liczy ani to są liczby absolutnie przerażające na tym tle to w ogóle Polska policja jest łagodne jak baranek ale dlaczego m.in. tutaj w grę wchodzi Moto powszechne posiadanie broni pewna, jeżeli no u nas prawdopodobieństwo, że jakiś człowiek ma schowany pistolet tak powiem tak ogólnie jest bardzo niskie oczywiście nie zerowe to w stanach Zjednoczonych jest bardzo wysokie i to się przekłada na nie tylko obawy jednostki danego człowieka, który może być bardziej odważny mniej odważny bardziej rozsądne nierozsądne, ale właśnie na kulturę pewnej instytucji i na konkretne procedury formy zachowania z tego punktu widzenia nawet to pod dusza nie wiadomo, o czym mówimy prawda NATO to podrzucanie to kto nie był jakiś sadystyczny wymysł danego policjanta nie to była część pewnej pewnych środków przymusu bezpośredniego, których cele oczywiście to jasno to jest obywatela to jest chwyt, którego policjanci uczą się podczas leni on ma swoją nazwę specjalną i był powszechnie stosowane jako środek prewencji w momencie, kiedy aresztowany stawia opór i należy go unieruchomić, więc to była procedura, którą ten policjant zastosował, choć zastosował ją w sposób przesadny niewątpliwie mówiąc delikatnie i nieadekwatne, bo miał do czynienia z lekiem, który leżał skuty kajdankami nie stanowi już absolutnie żadnego zagrożenia nie było powodu, żeby go w ten sposób przeciskać kolanem do ziemi no ktoś mógłby powiedzieć zagrożenie zależy od koloru, więc w tym przypadku zagrożenie było wielkie, ale mówiąc poważnie to, o czym mówisz, o czym mówiłem wcześniej to nie tylko kwestia opatrzenia nad tą presję społeczną procedury kultury instytucji, ale także odpowiedzialność moralną to nie jest także winny jest policjant czy ci policjanci, którzy byli na miejscu, ale w tym sensie winna jest państwo, które tak jak inne procedury stosuje do USA, żeby nie było, ale policja też temat nie, bo chciałem, żebyśmy się na moment jeszcze przy tym zatrzymali bo, bo to wydają się dosyć istotny moment powiedziałeś o tym, powszechnym prawie do posiadania broni, które w, jakim sensie determinuje brutalności amerykańskiej policji nie chce tej policji liczba dzwonienie poza tym myślę teraz nie zajmujemy takimi osądzanie tego, kto tutaj jest zły, kto jest dobry ale, ale wydaje mi się, że rzeczywiście ten rodzaj niebezpieczeństwa stałego poczucie niebezpieczeństwa, którego doświadczają amerykańscy policjanci to jest czynnik, który musi ich psychologicznie naruszać taki rodzaj życia takim stałym stresie w poczuciu zagrożenia, że każdy właściwie, kto kim kim masz do czynienia z jakiejś sytuacji interwencyjnej może za moment wyjąć bronić zastrzelić to powoduje, że ich sposób reagowania zdecydowanie bardziej radykalne niż sposób reagowania w znowu policjanta w kraju w kraju skandynawski to na pewno, ale w tym sensie to wrócimy do jazd zawarte warto przywołać taką kategorię figuracji to znaczy nie jest po prostu także jednostka społeczeństwo mamy do czynienia z takimi właśnie figuracji ami układami między jednostkami jak figury w tańcu redaktor istnieją tylko, dlatego że konkretni ludzie coś robią oni to robią razem, więc w tym sensie to działanie policjanta, ale także działanie obywatela to jest wynik jak jak widać bardzo różnych i instytucji zasad formalnych pewnej kultury subkultury, żeby nie było to jest także pewne elementy tej np. dla kultury instytucji, która ma prawo używać przemocy to nie jest tylko policja jest wiele takich takich służb mundurowych, które zresztą mają bardzo szczególną pragmatyka jak to się mówi, ale efekty tego mogą być bardzo negatywne trochę jak z władcy much, kiedy zwrócimy uwagę na taką pod kulturę np. dla nazwijmy to pod kulturę to po no odwołuje się z kolei do polskiego przekładu pozostał Rzecznik Praw Obywatelskich nie wskazywał na przypadki to jego zdaniem były sytuacją torturowania osób zatrzymanych przez polską policję ja nie twierdzę, że tak było lub nie, ale zwróćmy uwagę na to, że jeśli tak było to nie jest istotna nie wystarcza do wyjaśnienia tego fenomenu tylko włącznie psychika jednostki psychika policjanta czy policjantów, ale to jest właśnie element pewnych reguł instytucjonalnych przestrzeni nawet jak wyglądają komisariat wyposażenia tych policjantów tak jak inne urządzenia oczy wejście tego poczucia zagrożenia dla ludzi może być bardzo różnie konstruowane takim w Polsce to poczucie zagrożenia może być pochodną także na szkodę niskiego wyszkolenia takich policjantów, którzy tylko chodzą w patrolu dla nie uwierzy wszystkich tak, ale niektórych w tym sensie na brak umiejętności sprawia, że taka osoba od razu sięga po najsilniejszy środki przymusu bezpośredniego zamiast próbować zastosować inne, dlaczego tak jest, bo np. była taka nie inna kultura w szkole policyjnej, kiedy ważne było to, żeby zaliczyć ćwiczenia fizyczne, a więc się z kolegą mawiało, żeby się przewrócił go tam będą bezwładnie Atu nagle człowiek nie chce się przewrócić jak stosuje ten to nie jest tak, że dotyczy wszystkich, ale tutaj chcę wyraźnie podkreślić, że te zachowania to nie jest tylko wyłącznie efekt działania takie lub innej jednostki lub jakieś odgórne dyspozycji przez to nie jest tak, że państwo polskie komendant główny policji kazali torturować nieposłusznych obywateli nie prawdopodobnie nawet ci policjanci do końca sobie nie zdawali co robią jak straszliwej praktyki uciekają, ale to było wynikiem właśnie bardzo różnych czynników co oczywiście nie zwalnia takich osób z odpowiedzialności moralnej to jest bezdyskusyjne w każdym razie chcę chcę podkreślić, że tutaj pewne formy przemocy mogą być uwikłane w bardzo różnie układy odniesienia z tego wynika także może niestety wszyscy jesteśmy odpowiedzialni znaczy nie da się tego zrzucić na nie wiem przemocy wielkomiejskich gettach afroamerykańskich odwołuje się do tych potocznych wytłumaczeń dotyczących kwoty w stanach Zjednoczonych nie da się tego zrzucić na statystycznych albo prawicowo indoktrynować innych policjantów nie w tym sensie to my taki porządek ustrojowy takie zasady także podtrzymujemy i o tym trzeba pamiętać, ale my jako społeczeństwo, które uczestniczy w tych wszystkich procesach społecznych czy jako ludzie, którzy głosują na określone ugrupowania polityczne, które odpowiadają za utrzymywanie przez wprowadzanie takich albo innych przepisów jak byś my jako obywatel miał wartę jako obywatele jako obywatela jest także pamiętajmy, że jako część społeczeństwa obywatelskiego, więc z tego punktu widzenia już tak przez serwuje, ale już pójdę tą drogą, jeżeli nie działamy na rzecz wykluczonych sąsiadów na rzecz nie wiem młodzieży z wielkich blokowisk to my też dokładamy do tej przemocy, bo to nasze zaniechanie dzisiaj to jest później ta przemoc śmierć w przyszłości zastanawiam się nad takimi polami negocjacji wszystkich kwestii, o których mówi, bo co jakiś czas wybuchają takie dyskusje one w Polsce może nie są jakieś szczególnie powszechne, chociaż też zdarzały, ale na świecie często w stanach Zjednoczonych bardzo często na temat brutalności policji wszystkich kwestii, o których towarzyszących, których powiedziałeś to wydaje się, że akurat, jeżeli chodzi o stany Zjednoczone to sytuacje są od dawna bardzo bardzo poważna, chociaż jak popatrzymy na statystyki z lat siedemdziesiątych i współcześnie to jednak liczba osób ginących rąk policji jest zdecydowanie mniejsza i też kwestie te proporcje rasowe się zmieniły na korzyść, choć cały czas jakby mamy do czynienia z ewidentnymi zachwiania równowagi zgoda o tym, moglibyśmy rozmawiać pewnie by dla słuchaczy tak bardzo interesujące nie było, a teraz chce od razu podkreślić może to jest oczywiste, że my mówimy o przemocy policji, ale pamiętajmy, że nie każdy policjant tak się zachowuje, chociaż różnie osoby osoby, ale oczywiście to postrzeganie społeczne tak działa, że tutaj się od razu mówi o odpowiedzialności pewnej instytucji, które jest szczególna instytucja umundurowana uzbrojona, więc zupełnie inaczej postrzegamy pamiętajmy np. w Polsce policja ma bardzo wysoki poziom zaufania społecznego dla sprawdziłem w pierwszej połowie lutego c, bo sobie badania to policja miała 71% zaufania, więc z tego punktu widzenia to jest rzadki przypadek, zwłaszcza że pamiętajmy, że policja miała dość szczególną drogę prawdę od milicji od tej tej kondycji kojarzonej z PRL-u nie najlepiej do dzisiejszej organizacji to jest oczywiście kosztem tego wszystkiego jest to, że grzechy 1 policjanta od razu rzutują na całą instytucję niema NATO wybrzydzać jak niektórzy obrońcy policji robiono tak po prostu jest zresztą to są też koszty tej sytuacji zawodowej, z którą wiążą się liczne liczne profity liczne bonusy społecznego pamiętajmy, że wczasy emerytów oraz warzywa analogicznie oczywiście, ale analogicznie zwróćmy uwagę na to, że nic nie mówi od razu o tym, że dziennikarze radiowi coś złego zrobili no to raczej się mówi o konkretnej stacji o konkretnym dziennikarzu, dlaczego nie wiem pracownicy Uniwersytetu, żeby tutaj rozłożyć winę, więc o tym, też pamiętajmy, że postrzeganie społeczne jest istotne oczywiście, że to postrzeganie społeczne jest inny w Polsce inne w stanach Zjednoczonych, a do tego co bardzo różnie stany Zjednoczone to nie tylko wielokulturowy charakter społeczeństwa, ale także na bardzo ciemne zależności historyczne takie trajektorię to jest sprawiły, że pewne grupy są na celowniku w tym sensie, że to profilowanie rasowe występuje jak to się brzydką myślę oczywiście przede wszystkim afro Amerykanach, kiedy niektórzy badacze w ogóle mówią, że mieliśmy do czynienia cały czas mamy do czynienia z jakąś formą społecznego zdominowanie zdominowania Afroamerykanów, kiedy zaczęło się od niewolnictwa tak później to były były jakieś getta w tym wielkich miastach taka teraz mamy już lat więzienia system więziennictwa, gdzie są na te prezentowani afro Amerykanie też niby trochę PGE to jak oka m.in. pisał ale, ale to zostawmy chcę zwrócić uwagę na 1 rzecz, że nie możemy zapominać o postrzeganiu społecznym, które wcale niesprawiedliwe my nie jesteśmy komputerami, które wszystko ważą i wydadzą obiektywne są to wymaga bardzo długiego szkolenia np. żeby sędzia mógł w miarę obiektywnie orzekać musi się długo szkolić dojrzewać we wsi dojrzewać, więc oczywiście przemówią wersji idealnej no w każdym razie podobnie jest tutaj no, więc z tego punktu widzenia ta przemoc wymierzona w etno klasy tak to określę jest szczególnie nasila moi częsta i historii współcześnie tutaj jak nie da w klasie pojawił się niedawno wejdziecie słowo na moment, bo jak już o tym, mówimy to to jeszcze 1 wątek buntu wprowadził poniekąd już przez siebie wprowadzone w WallStreet Journal czy jakiś czas temu pojawił tak, że są narazili to jest publicysta Wall Street łącznie daje się, że mam jakieś problemy z połączeniem co było nie słychać przesilenie, ale ale właśnie dobrze to jest to ja powiem jeszcze przez jeszcze raz, że są radzili publicysta Wall Street Journal afroamerykańską czy to internat gdzieś ten internet niestety bardzo przepraszam jeszcze raz zacznę chyba za moment przejdziemy na inne połączenie, bo tutaj zaczyna zaczyna ten internet nie dotyczy bankowa, acz mówiłem o tekście Samara WallStreet Journal afro Amerykanin publicysta tej gazety jakiś czas temu napisał do funduszu osoba, która jest polisy taki tekst pod takim tytułem, gdzie opowiada no tak te statystyki rzeczywiście są drastyczne jeśli chodzi o nadreprezentacji osób czarnoskórych ginących w interwencjach policyjnych, ale zarazem 13%owa mniejszość afroamerykańska w stanach Zjednoczonych jest odpowiedzialna za ponad połowę zabójstw i przestępczość w tej społeczności jest o wiele wyższa co oczywiście ma związek z fatalną polityką prowadzoną od kilkudziesięciu czy kilkuset kilkuset latach od kilkudziesięciu całą pewnością i on przygląda się tej polityce miejskiej działaniom różnego rodzaju, które getto izolują i sprzyjają rozwojowi przestępczości no ale powiada rzeczywiście właśnie w tej w tej grupie społecznej, ale rzeczywiście nadreprezentacja tych incydentów z udziałem policji przemocowych tak dalej ma związek po prostu w dużym stopniu z radykalnie wyższą przestępczością w tej w tej grupie społecznej no to bez wątpienia jest prawda zresztą można, by długo mówić o kondycja Amerykanów na pewno zawsze trzeba pamiętać, że jeżeli chodzi o ocenę etyczną to ciążenia historii czy jakieś determinanty społeczne nie usprawiedliwiają nie wiem mordu czy czy innych form nagannego zachowania są bez 2 zdań, ale nie chcę się skupiać mówią, że etno klasie tylko wyłącznie na Amerykanach tylko pewnej zasadzie, która dotyczy także Polski, choć oczywiście inne grupy świetnym tego przykładem jest sytuacja Amerykanów, zwłaszcza teraz widzimy, czego może prowadzić mogą prowadzić napięcia z tym związane, ale dotyczy mostka w Polsce także nie postrzegania Romów prawda, którzy też są postrzegani nie wiadomo Cygan Cyganie jako jako osoby, które po kraju bo, które popełniają przestępstwo oczywiście na skalę naszych możliwości, więc tym sensie, czyli te nie są napady z bronią na banki tylko właśnie jakieś kradzieże, więc w tym sensie to co ważne w klasie na to nakłada się np. ta niska pozycja klasowa na na raz w cudzysłowie oczywiście jasna, bo wiadomo, o co chodzi nie mamy czasu tego usprawiedliwiać słonego warto zaznaczyć, że dokumenty, które mają chronić prawa człowieka obywatela bardzo często posługują się kategorią rasy, żeby przeciwstawiać się np. dyskryminacji rasowej wpadamy w taką pułapkę językową, więc słusznie zyskuje na nie dyskutujmy o tym, ale chodzi o to, że ta osoba jest jakoś tam widoczne społecznie m.in. ze względu na kolor skóry czy inne czynniki w tym sensie nakładanie się tej kondycji społecznej na wygląd sprawia, że to podejrzenie, że ktoś może być przestępcą przestępcą te uprzedzenia natychmiast automatycznie są przenoszą wszystkich pozostałych i wyraźnie widać, że w tym sensie nie wiem, a amerykański klasy średniej, który pracuje w uznanym zawodzie i tak czuje się zagrożony tylko ze względu na swój kolor skóry np. 1 z samochodem pomyśli 3×, zanim zrobi coś coś co mogłoby prowokować policjanta podobnie u nas może być tak z Romami co nie znaczy, że nie mamy do czynienia z jednoczesną nad reprezentacją np. w o takich grupach nie wiem przestępców to bardzo często wynika z ich charakterystyki społeczne demograficzne, więc krótko mówiąc ta etno podklasa to jest to klasa, a choć oczywiście istnieją często etno podklasy to jest wielki problem związany właśnie z tym uprzedzeniem związanym z wyglądem zwróćmy uwagę, że to jest większy problem, bo o tym, się przez szeroko opisało dyskutowało w kontekście wojny z terroryzmem, kiedy mieliśmy do czynienia z kim tzw. profilowaniem rasowym w ramach walki z terroryzmem to teraz zrobimy minimalną przerwa w jakiś poleci dżingiel z przestrzeni albo coś podobnego, a ja spróbuje poprawić swoje łącze internetowe już jesteśmy z powrotem mam nadzieję, że będzie teraz lepsze połączenie, bo ja też przestawały przebiegach usłyszeć co pewien czas, a nie mówiąc już o tym, że mogło znika z anteny, więc mam nadzieję, że po tych małych zmianach, które wprowadziliśmy teraz będzie lepiej, ale tak ustalony na wszelki wypadek czy się słyszymy czy te dalej jesteś na antenie takiej życie, że wysiłek anten, bo w końcu udało dziś w Polsce oficjalną decyzję płaszcz są też miałem przez moment jakiś rodzaj niepokoju, że coś w tej Puszczy za moment wyłoni, ale na szczęście jeszcze się nie wyłoniło wciąż jesteśmy prof. Lech Nijakowski jest państwa gościem przypomnę no, a pojęcie etno klasy się pojawiło w swojej wypowiedzi przerwałem, kiedy charakteryzowały się różna proces skojarzenia, które tutaj występują np. takie, że zachowanie jakiś jednostki, która przynależy do takiej z grupy etnicznej towaru z przestrzenią na całą grupę i w ten sposób tworzą się i utwardzają stereotypy no tak jeszcze parę innych drobiazgów powiedział on chce tylko zwrócić uwagę, że w tym wszystkim nie wystarczą statystyki, ale trzeba patrzeć na społeczną psychologię no i coś co wydawałoby się zupełnie nieistotne w perspektywie biologicznej ludzkiej tak dalej dla ludzi może mieć ogromne znaczenie jak poziom argumentacji tak, kto jest często schowane, ale w tym sensie astry są konstrukt społeczny, mimo że wyśmiany także przez biologów populacyjnych itd. to jednak one działają znaczy pewna osoba jeśli się znajdzie na lotnisku to jeśli się będzie zachowała zachowywała, więc zbyt swobodnie może być zatrzymana przez lokalne jako potencjalny terrorysta podobnie osoba, o które kto jest afroamerykaninem wielkim mieście czy osoba, która sama w Polsce to nie znaczy, że te uwarunkowania kogokolwiek zrzeszają niech nikogo ani 1 ani drugiej stronie zrzeszają natomiast pokazuje to wszystko niestety ta instytucja policji jak wszystkie służby mundurowe są zanurzone w tym środowisku społecznym w tej kulturze, której wszyscy działają podlegają tym samym negatywnym stereotypom, uprzedzając linii tak jak żeglowanie z ta kwestia profilowania jest bardzo ciekawa, bo się odbyło kilka gorących dyskusji m.in. właśnie w stanach Zjednoczonych na temat profilowania na lotniskach chociażby któreś często odbywa za pośrednictwem różnych algorytmów specjalnie do tego specjalnie do tego napisanych te preferencje, o których mówi preferencje kulturowe rasowe tak powiadają zwolennicy tej procedury, która z, która ma miejsca wciąż na Amerykę amerykańskich lotniskach na co te procedury są zakorzenione w statystyce oznaczone wypływają właśnie z tego, że przedstawiciele danych nacji czy danych kultur statystycznie częściej dokonują jakichś aktów przemocy w związku, z czym notes proste przełożenie pewnego krajobrazu przestępczego na procedury, które mają prowadzić do zmniejszenia liczby jakiś zachowania charakter przestępczy no tak, ale ta rozsądna procedura gwałci podstawowe prawa człowieka obywatela i o to chodzi musimy cały czas pamiętać o tym, 1 mniej mu członków danej kategorii, nawet jeżeli to byłby tylko 1 już mogę tej bardzo hipotetycznie sytuację jestem w sensie też mogę powiedzieć, że nie wiem masowa eutanazję jakieś kategorii społecznej rozwiąże problemy, ale to znaczy wchodzimy już takie jest nazistowskiej ani dyskusji o polityce państwa demokratycznego, gdzie akurat państwo demokratyczne wiele brzydkich rzeczy historii zrobiły tym pamiętajmy, że w każdym razie to wszystko są problemy, ale jak widać one dotyczą bardzo głębokich jest społecznych i pamiętajmy, że w tym wszystkim się także podkreśla, że obywatel obywatele nie tylko mają prawo do protestowania, ale wręcz mają prawo do nieposłuszeństwa obywatelskiego o tym warto pamiętać, więc w tym sensie to nie tylko jest tak takie prawo siły także na końcu państwa tworzą ludzie więcej się ludzie buntują to upadną wszystkie wszystkie instytucje na Bastylię nie chodzi o to, że to jest, gdyby budowane w fundamentalny porządek ustrojowy, że obywatele mają prawo jeśli uważają, że zostały zagrożone podstawowe wartości tego społeczeństwo takiego buntu tym ta perspektywa nieposłuszeństwa obywatelskiego jest jak najbardziej ważnym zagadnieniem, zwłaszcza w perspektywie monopolizacji przemocy tak czy dzisiaj taka rewolucja wielka rewolucja francuska raczej trudno by było przeprowadzić się takim państwie jak jak stany Zjednoczone czy czy nawet Polska, ale pamiętajmy, że w tym sensie ta nierównowaga się zwiększa nowoczesne środki technologiczne jak algorytmy, o których wspomniałeś sprawiają, że ta kontrola staje się coraz większa dla UE sobie takiego wielkiego brata nie wyobrażał, a do tego znaczna część obowiązku nadzoru oceny wykluczania zostaje przez zespoły ludzi, którzy ochoczo mu oczy robią takim odcinku słynnego serialu amerykańskiego czarny zwierciadło ile dobrze pamiętam tytułu był taki odcinek, gdy wszyscy właśnie my dawali oceny gwiazd innym obywatelom ten po nieustający oceny ten sztuczny uśmiech tak, bo właśnie taki taką emanacją tego tej tego społeczeństwa powszechnej kontroli nie musi to być Chiny to mogą być media społecznościowe, aby dochodziło do takich efektów o tym warto pamiętać, dyskutując o prawie obywateli gdzie, jeżeli zastosujemy kategorie estetyczne czy inne to i tak nie będzie piękne, ale ważne, że to jest moralnie uzasadnione mamy jeszcze 1,5 minut na tę rozmowę, ale może to jest karkołomne możesz odmówić chciałem poprosić na koniec o krótką rekomendację dla amerykańskiej policji w jaki sposób zmienić to głębokie negatywne uwarunkowania, o których mówiłeś od czego należałoby tutaj zacząć kroczenie zabijać tak, ale to taki deklaracja PIT mogą też mogły powiedzieć to się łatwo mówi z zewnątrz się tutaj osobie, która patrzy z zewnątrz danej sytuacji, ale bez wątpienia to co potwierdzają pracę naukowców drastyczne nierówności społecznych prowadzą do takiej przemocy takie jak ta, która związana z przemocą obywateli wobec innych obywateli przemocą policjantów wobec obywateli skala nierówności w stanach Zjednoczonych przez ostatniej dekady rosła, więc to jest kwestia szerokiego spojrzenia na sytuacja Amerykanów także związaną z ich codziennym życiu, bo to nie jest tak, że ta przemoc to jest nagły wybuch tak w oparach Siarki jakieś zdarzenie pojawiające się na społecznych nie ono ma długą historię jest głęboko zakorzenione w naturze życia społecznego bardzo dziękuję prof. Lech Nijakowski socjolog Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego państwa gościem w tej godzinie filozofów teraz będą informacja, a po informacjach kolejna godzina filozofów będzie państwa gościem Jacek Dobrowolski i będziemy rozmawiali wspina się bardzo dziękuję raz jeszcze raz dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA