REKLAMA

Pociągi będą jeździć szybciej i dłużej stać na stacjach

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-06-14 07:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to był oczywiście Bob Dylan i tytułowa piosenka z jego albo Voo z nauczycielkami sama piosenka Beaty ustalał Train, a jak powiedziałem wprowadzano nas temat pierwszej rozmowy, bo oczywiście śledczej to powolny pociąg mam nadzieję, że dobrze tłumaczy, bo może jeszcze nie spóźniony, bo to chyba wtedy inaczej trzeba by powiedzieć a dlaczego jest to pretekst do rozmowy, bo oto od dzisiaj właśnie od dzisiaj mamy nowy rozkład jazdy PKP no i już niektórzy dopatrzyli się tam Rozwiń » właśnie np. będą jakieś dziwne postoje na stacjach trzeba będzie stać nawet 50 minut, aby ruszyć w dalszą podróż rzeczywiście wszystkie nasze pociągi będą jeździły teraz wolniej no chyba jednak nie, ale posłuchajmy ekspertach pan dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej jest z nami dzień dobry panu dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo no to się wiąże ze zwykle pojawiającym się nowym wakacyjnym rozkładem jazdy to, że od dzisiaj właśnie mamy nowy rozkład pojawiają się po tym okresie zamrożenia nowe pociągi wracają prawie wszystkie Pendolino pociągi nad morze góry no właśnie 3 czekają nas jakieś niespodzianki jak prawie zawsze, kiedy pojawia się nowy rozkład jazd tak naprawdę mamy 2 różne perspektywy 1 taką, że powoli rozmnażamy odmrażają rozkład jazdy pociągi, które normalnie kursowały zaczynają wracać do rozkładu zarówno w ruchu dalekobieżnym, jakie tutaj kolejach regionalnych w związku z tym łatwiej pojechać pociągiem częściej będą kursowały kolejne miejscowości zyskają połączenie kolejowe równolegle zaczynają się wakacje w związku z tym rozkład jazdy przynosi nam wysyp różnych połączeń do miejscowości turystycznych przede wszystkim nad morzem, ale pociągi wracają np. Bieszczady przynajmniej 2 miesiące w związku z tym tych możliwości pojechania pociągiem będzie teraz zdecydowanie więcej po takim czasie kolej w czasie mocno ścisnąć, bo wszyscy siedzieliśmy w domach podróżowaliśmy mało też chętnych na peronach w wagonach było niewielu dzisiaj ten rozkład jazdy rzeczywiście zaczyna przypominać to co znamy chociażby z poprzedniego roku z poprzednich wakacji, a to wrażenie w jakim stopniu pozostaje jednak trochę no czy utrzymuje to nasze podróżowanie w nieco innym reżimie niż normalnie jak będziemy kupowali bilety jak będzie wyglądało usytuowanie czy posadzenie pasażerów w pociągach czy będą jakieś nowości związane właśnie ciągle przez trwającą epidemią rzeczywiście jest także w pociągach dalekobieżnych pociągach PKP Intercity bilety są sprzedawane wyłącznie na miejsce siedzące tak, żeby każdy miał swój fotel, żeby nie było tłoku na korytarzu, żeby nie było przepychania pomiędzy pasażerami jeszcze do niedawna było także sprzedawaną na co drugie miejsce bilety tak jak dziś będzie w samolotach natomiast pociągu będzie można za wszystkie bez miejsc stojących w kolejach regionalnych w tych pociągach którymi dojeżdżamy do pracy dojeżdżaliśmy niedawno do szkoły czy przeróżnych innych celach tam pasażerów będzie mogło być tyle ile połowa wszystkich z 3 miejsc siedzących miejsc stojących bądź wszystkie miejsca siedzące to brzmi skomplikowanie, ale w praktyce chodzi o to, żeby kolejarze też wystrzegają się tego tradycyjnego tłoku próbują ograniczyć liczbę podróżnych o to, żebyśmy się tego dystansu nie pozbywali również podróżując podróżowanie ma być bezpieczne jest cały czas obowiązek noszenia maseczek w pociągach z tego co wiem jest forma pasażerowie próbują już świętować koniec pandemii dni podróżować tak samo tak samo jak zawsze ale, ale drużyny konduktorskie tutaj, przypominając cały czas o tym, bezpieczeństwie o tym, że ten dystans społeczny powinniśmy zachować we wszystkich miejscach, gdzie spotykać wiele więcej ludzi no i komunikacja publiczna jest takim miejscu można podróżować bezpiecznie ale, przestrzegając pewnych zasad, a co z osobami, które po to, szczególnie są właśnie te osoby, które regularnie dojeżdżają np. do pracy po pociągami mają takie bilety okresowe czy one w związku z tym dodatkowo właśnie będą musiały sobie zapewniać taką rezerwacji miejsca siedzącego rzeczywiście jest także w związku z tym, że mamy mieć gwarancję pociągu nie ma za dużo pasażerów to ci, którzy mają bilety miesięczne bilety miesięczne na pociągi dalekobieżne czy tak jak mówię spółka Intercity muszą pobierać miejscówkę za każdym razem to jest to jesteście niewygodna sytuacja, zwłaszcza że ta miejscówka kosztuje złotówkę niby niewiele, ale jeżeli jeździmy codziennie 20 dni roboczych w obie strony to nagle okazuje, że bilet tam Rozdroża 40zł tutaj mają być rozwiązania, żeby przypadkiem okazało się, że ktoś próbuje zarobić na tej pandemii, bo byłoby to nie w porządku miejmy nadzieję, że to jest rozwiązanie przejściowe docelowo być może to miejscówki zostaną tam, którzy są chętni, którzy mają ochotę zapłacić złotówkę i mieć gwarancję miejsca siedzącego ale, żeby nie było także musimy za każdym razem decydować o dużym wyprzedzeniem, którym pociągiem pojedziemy, bo przecież wiadomo wracając z pracy czasem zostaniemy chwilę dłużej czasem pójdziemy po zakupy czasem chcemy bardzo szybko być w domu ciężko jest namówić ludzi czy zobowiązać do tego, żeby na cały miesiąc z góry wybrali sobie konkretną godzinę podróż, ale to co mówię dotyczy tylko pociągów dalekobieżnych na szczęście w kolejach regionalnych pociągach aglomeracyjnych kolejach szybkich, które obsługują Warszawy czy Trójmiasto tutaj wszystko wygląda dokładnie tak samo w komunikacji miejskiej mając bilet miesięczny po prostu chciałam ten poziom który, który pierwszą wieża jest sporo zamieszania z tym były też takie obawy, że pasażerowie niechętnie będą wracać do pociągu, że po kilku miesiącach siedzenia w domu będziemy mieli obawy do podróżowania wspólnie z innymi, że wszyscy wsiądą samochody i tak w pewnym momencie został najpierw pojawiały się korki Night w zupełnie się parkingi cały czas tramwaje autobusy pociągi jeździły puste widać, że ten niepokojący dosyć proceder zaczyna powoli odpuszczać, że w pociągach, zwłaszcza tam dojeżdżamy codziennie już pasażerów przybyło, bo przecież pociągi bez pasów lub stają się bez sensu za chwilę mogłoby być pomysł na to, żeby liczba tych kursów ograniczyć i rzeczywiście byśmy byli skazani na to by podróżować będzie samochód no to w ostatniej minucie jeszcze wrócę do tego wolnego pociągu z piosenki Boba Dylana, a chodzi mi o to, że to zwykle opozycja narzeka albo stara się narzekać na rządzących tymczasem to właśnie suwalski poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Zieliński w interpelacji do ministra infrastruktury zwrócił uwagę, że właśnie od dzisiaj pociąg TLK Hańcza z Krakowa do Suwałk będzie stał w Białymstoku 69 minut prawie 2× dłużej niż dotychczas no i podobno wynika to jakiś remontów czy tych remontów ciągle jest wiele tego typu sytuacje będą częściej występowały czy tylko to jest specyfika tego 1 pociągu i postoju w Białymstoku niestety tutaj pan poseł miał rację bardzo trafnie i szybko zauważył, że rozkład jazdy na Podlasie jest jest mówiąc delikatnie mocno dyskusyjny z tego co wiem ministerstwo odpisało, że ten postój ma być jednak skrócone mimo wszystko ten pociąg ma tam stać w tym był Sokół z zdrowo ponad pół godziny i taki rozkład jazdy na-li na sieci kolejowych oraz modernizacji, gdzie rzeczywiście jest mnóstwo stacji zamkniętych wiele linii jest wykorzystywany po 1 torze to jest coś co jest karkołomną układanką, ale nie powinniśmy oczywiście doprowadza w takiej sytuacji, że mówił, że pociągi w Polsce będą jeździć szybciej za to będą dłużej stał w gruncie rzeczy będziemy mieli zagwarantowaną tą samą ten sam czas podróży Polska kulistych bardzo głębokiej modernizacji tak jak jeździmy po drogach widzimy jest objazdu miejsc, w których musimy zwolnić czy wręcz odstać swoje ze względu na ruch wahadłowy na torach jest dokładnie to samo niestety musimy chwilę pomęczyć tak naprawdę nie tam chwilę, bo pewnie do 2002. 2003. roku to jest jeszcze cały czas próba skończenia w terminie tych inwestycji w tym trzecim roku musimy rozliczyć z Unią Europejską ze wszystkich pieniędzy, które dostała Polska kolej, a te pieniądze są rekordowo duże i stąd tak duże kłopoty no trudno może rzeczywiście trzeba trochę pocierpieć, ale potem rzeczywiście nasz uczeń będzie może jakimś takim szybkim pociągu bardzo dziękuję dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był z nami zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA