REKLAMA

Z licencją na "łamanie prawa" w majestacie prawa

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest dr hab. Piotr Grabowski prawnik kryminalistyki Uniwersytetu SWPS dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień doby witam pana witam państwa dzisiaj temat, który pełni fascynuje wszystkich, którzy cenią literatury albo kino sensacyjne, czyli funkcjonariusz pod przykryciem, ale nie chodzi o sen albo też zimowe wieczory przy kominku, ale o Rozwiń » pracę przed pod przykryciem do takich funkcjonariuszy nazywamy potocznie przykrywką owcami, ale właściwie należałoby zacząć od pytania o to jakich okolicznościach funkcjonariusze mogą z pracują w takim okolicznościach dopuszczalne jest działalność pod przykryciem to zaś generalnie działalność pod przykryciem funkcjonuje tzw. próżni prawnej, czyli można powiedzieć wprost, że nie ma podstaw prawnych do działań skutecznych działań należy pod przykryciem, dlatego że oni funkcjonują w oparciu o tzw. dokumenty dotyczące dokumentu maskujących lub regenerujących czyli gdyby wytwarzamy poparcia oczywiście kontratyp ustawowy dokumenty, które pozwalają nam ukryć swoją tożsamość tożsamość np. pojazdów lekkich bazy tajnym tak koniec dalszych przepisów tutaj nie ma oni nie mogą nic więcej niż może zwykły funkcjonariusz policji jakiekolwiek inne służby czy innymi słowy, jeżeli pan Lucjan zostaniemy zatrzymani mamy dokumenty, które są w jaki sposób zmienione sfałszowane tą grą mogą grozić nam za to różne konsekwencje prawne natomiast w Raszynie na już prawie tak tak, jeżeli funkcjonariusz pracujący pod przykryciem taki takimi dokumentami się posługuje to już nic z tego tytułu nie grozi tak oczywiście, ale tylko z tego tytułu, bo teraz musimy spojrzeć na to po co w ogóle są działania podejmowane one są pewni działania podejmowane, żeby przede wszystkim wchodzić jakieś no różne sytuacje zorganizowane grupy przestępcze grupy terrorystyczne i tu się pojawia, chociaż problem proszę nie zdecydował Dec określenie pamiętajmy, że to są działania, które wymagają miesięcy albo lat planowania przygotowania legendą wania tej osoby to nie jest takie proste wprowadzenie kogoś do takiej gdzieś tam działalności myślę tak dużo tych funkcjonariuszy też nie ma chwili obecnej, czyli mówi pan, że jedyne dokumenty czy akty prawne to są akty dotyczące dopuszczalności powiedzielibyśmy dokumentów, które poświadczają nieprawdę tak to jest duży cały problem pojawia mianowicie co może robić ten funkcjonariusz, jeżeli wejdzie jakąś grupę przestępczą uprawia przede wszystkim musi się zaangażować jeśli ich nie może biernie zboku patrzą na to co robi grupa tak, jeżeli zostanie wystawiony na próbę tutaj pojawia się zasadniczy problem, dlatego że on nie może podkreśla nie może zgodnie z prawem z popełnić przestępstwo pełni jakiegokolwiek czynu zabronionego jak grupa dokonuje nie jakiegoś napadu jakiegoś winnego popełnienia wybornie inne przestępstwo on nie może tego zgodnie z prawem robić co właśnie 1 może inaczej no tak to różnie rozumiem, że jeżeli chodzi o filmy amerykańskie to bardziej tak jest, ale taki tutaj mówimy chyba też właśnie to działalność przestępczych, ale też jakiś międzynarodowych grup zajmujących się terroryzmem myślę o takim francuskim serialu bardzo interesującym lepiej modele rządy, czyli właśnie biuro legend chodzi o 1 z departamentów wydziałów policji francuskiej, który zajmuje się właśnie tworzeniem legend dla agentów, którzy później działają na rzecz rządu francuskiego no i tam podchodzi się bardzo rygorystycznie do przynajmniej wg tego serialu no bo pewnie wiedzą na temat tego jak to działa jest jednakowo się kryta tajemnicą no dobrze, a czyli czyli w jaki sposób rozlicza się działalność takich funkcjonariuszy działających pod przykryciem po prostu mówimy no generalnie ma te same prawa nie może bowiem przekraczać prędkości o więcej niż 40 km na godzinę musisz nie wiem zachowywać post piątki a, ale poza tym można fałszywe papiery tak czy ja ja pamiętam kilka lat temu na naszym warszawskim wydziale prawa Uniwersytetu WP zorganizowały konferencję poświęconą właśnie infiltracji grup przestępczych przestępczych terrorystycznych ja panu wtedy zacytowałem słowa obecnego prokuratora krajowego czy ktoś sławy wyrażone przez niego, jeżeli w momencie, kiedy nie był wcześniej był nie był znowu jest prokuratorem krajowym Bogdan Święczkowski i wprost powiedział, że po prostu przepisy są lekko absurdalne w tym zakresie, dlatego że nie ma nie może być sytuacji, w której oficer pod przykryciem nie musi mniej lub bardziej naruszyć prawa, bo po prostu inny lamentuje środowisku przestępczym, bo sprowadza się do tego, że albo oficerowie nie mówią albo co gorsze prokuratorzy nie pytają o to to jest to jest właśnie cały problem związany z działalnością pod przykryciem wyborców nie wie nie może nie ma nie mają większych uprawnień niż każdy inny funkcjonariusz nie ma żadnego kontratypu, który pozwalałby im np. nie wiem rozprowadzić narkotyki wziąć udział we włamaniu cokolwiek grupa podejmuje oni z formalnego punktu widzenia zrobić tego nie mogą, jeżeli tego nie zrobią zobowiązują się grupy w grupie przestępczej tu jest sytuacja trudny rozwiązywany w tym momencie no dobrze co co np. z i myślę tutaj nie tylko tzw. przykrywką owca, ale o innych służbach, które powiedzmy chcą złapać kogoś na gorącym uczynku taka osoba jest podejrzana o to, że powołuje się na wpływy albo załatwia różne rzeczy w zamian za wynagrodzenie i teraz jest organizowana akcja pt. przekażemy tej osobie jakąś sumę pieniędzy za to, że coś nam, że obieca, że załatwi tak no czy w takim przypadku też służby, które taką akcję pułapka organizują nie popełniają czynu zabronionego to na zmienienie nie mamy opłat w pułapce można z punktu widzenia takiego obserwatora z zewnątrz tych działań można powiedzieć gospodarka to jest tzw. kontratyp ustawowy jest kontrolowane wręczenie korzyści majątkowej, a tutaj jestem ja jestem to jest absolutnie dopuszczalne oczywiście trzeba by szerzej podyskutować na temat, jakie to są sytuacje kiedy, kiedy służby oczywiście nie mogą prowokować mogą tylko wykorzystać już istniejące przekonanie tej osoby natomiast rozróżniamy 2 sytuacje można wykorzystać w formie, wręczając go osoby, które np. złożono propozycję to nie musi być absolutnie funkcjonariusz pod przykryciem, bo ja widzę poważny problem związany później ukrywaniem tożsamości tego funkcjonariusza pod przykryciem może się zastanowi dostosowanie instytucji świadka incognito świadka anonimowego na jedno wychodzi jak w przypadku agenta Tomka jest ma sens i czy to w ogóle musimy mówić o jakimkolwiek regulowaniu później dojdzie do takich paradoksalnych sytuacji słyszałem, że w sądzie pojawia się agent Tomek wszyscy wiedzą kim jest on jako świadek incognito musi przebierać w określony strój Chełm kamuflować głos itd. itd. mężczyzna nie płaci 30 stopniowym upale, ale wszyscy dalej przestrzegają przepisów, które są po prostu absurdalne, więc ja bym powiedział, że to raczej jest ostateczność, żeby wykorzystywać taką osobę do właśnie wręczania korzyści majątkowej tutaj raczej nastawiamy się przede wszystkim na pozyskiwanie informacji na zdobywanie wiedzy na temat tego co się dzieje w grupach w grupach przestępczych na funkcję tylko, że paradoks polega na tym, że Polski system prawa karnego daje bezkarność można powiedzieć świadkowi koronnemu, który pełnił czasami bardzo dużo przestępstw co więcej przecież prowadzono kilka lat temu też instytucje po wielu latach poważnych dyskusji tego agenta środka nie wniesiono koronnego tylko można powiedzieć proszę pani pan to jakaś skoncentruje na tym wątku od niego zacznie drugą część naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiąty 20 państwa mają gości jest dr hab. Piotr Grabowski prawnik kryminalistyki Uniwersytetu SWPS informacje które wracamy do pracy funkcjonariuszy pod przykryciem państwa moim gościem jest pan dr hab. Piotr Grabowski prawnik kryminalistyki Uniwersytetu SWPS wracamy do te po tajemniczej postaci, o które dla swojego koronnego szpieg koronny szpieg koronny to jest właśnie jak nazwałem to wszystkie nasze, bo to jest takie pojęcie bardzo lokalne w praktyce to jest tajny współpracownik uzyskiwane przez służby kontrwywiadowcze na podstawie materiałów obciążających wiem, że to brzmi bardzo tak długo i brak skomplikowania natomiast to jest osoba funkcjonująca liczby zorganizowane grupy przestępczej o charakterze terrorystycznym, w którym odpuszcza się mówiąc grzechy w zamian za to, że idzie na współpracę teraz skoro jemy odpuszczać grzechy to dlaczego nie odpuści także funkcjonariuszowi państwowemu, który jest w każdym razie powinny być pod kontrolą tuż po, ale możemy się wrzucamy panie doktorze taki i taką tezę tutaj, że być może chodzi o to, że jeżeli stworzymy przestrzeń dla funkcjonariuszy państwowych do tego, aby w majestacie prawa popełniali grzechy no to być może taka przestrzeń wpłynie demoralizująco na naszego funkcjonariusza to znaczy tak to się dzieje, więc nie oszukujmy się też byłoby to tak naprawdę chowanie głowy piasek w wielu demokracjach zachodnich przede wszystkim Stanach Zjednoczonych funkcjonariusze pod przykryciem funkcjonują mogą popełniać powiedzmy czyny, które mają na celu np. zalegalizowanie wejście grupy tylko mówimy o korzyściach, jakie korzyści są dla państwa, jakie są duże no no na pewno nie można dopuścić podobnie w przypadku tego szpiega koronnego, żeby to był jakiś uszkodzenie ciała zabójstwo nadal są pewne granice ale gdyby miały być jakieś czyny polegające nie wiem na uczestnictwo w jakimś prezesa w rozumieniu w jakim obrocie gospodarczym chodzi o to jaki jest zysk tak w całej w całej tej sytuacji nie demoralizację demoralizujące te dzisiejsze działanie, że prokuratorzy dodają, że tego nie ma, mimo że w praktyce to jest wolą się o to nie pytać liczyć tylko tak naprawdę gdzieś tam gdzieś na efektywność to jest nielojalność państwa wobec funkcjonariuszy powinno się stworzyć możliwości, ale też rygorystyczną kontrolę i jest to problem, kto miałby kontrolować mojego rozpoznaniu no właśnie, że problem jest o wiele głębszy dlatego nasze społeczeństwo od wielu lat wymaga efektywności ścigania przestępstw natomiast nie godzi się na narzędzia, które funkcjonują rozwiniętych demokracjach zachodnich od wielu lat u nas funkcjonuje zasada legalizmu, czyli powinno się ścigać każde przestępstwo to na zasadzie oportunizmu prokurator wybiera, które przestępstwo obejmie ściganiem tusze tu jest, że tak powiem pewien pewien dylemat przez wiele lat trwały prace nad ustawą czynności operacyjno-rozpoznawczych okazywało się, że funkcjonariusze, którzy w niej uczestniczyli szefowie służb i zakładali pewne bardzo szerokie rozwiązania tak łącznie z pozorowaną działalnością przestępczą tak dalej tak dalej nie wiem być może opierali się na filmach, ale trzeba realistą powiedzieć na co nasze społeczeństwo wyrazi zgodę w postaci swoich przedstawicieli parlamentarnych i tu trzeba się liczyć się z roli, jeżeli ktoś nie liczy z realiami no to się kończy tym, że takie projekty umierają śmiercią naturalną profesorze myślę, że stąpamy na stąpa po cienkim lodzie mówiąc nas na to zgodzi się społeczeństwo za swoich przedstawicieli, bo jeśli pan spojrzy na naszych przedstawicieli parlamentarnych no to tutaj granicą jest tylko fantazja wyobraźnia to znaczy można może też pewne sytuacje kiedy, kiedy dojdzie do tej zmiany ona tak naprawdę przez wielu z nas sobie równych oglądając strony tak dodawał Adam myślę, że to torturowanie torturowanie jest tak ludzi jest czymś co no nie powinna mieć miejsca w demokracji parlamentarnej czy w ogóle państwo demokratycznym, a tymczasem przypominam oś ta ośrodki CIA na terenie Polski no dzięki komu tak zaczęli przyzwolenia korzystało proszę mnie bardziej tam interesowała taka sytuacja, gdzie zginęły 2 zaginęły środki operacyjne, które Amerykanie nam za to przekazali, bo czy właśnie to jest generalnie większy problem związany właśnie z pracą operacyjną, że być może społeczeństwo zgodziłoby się NATO rozpoczęło wielu rzeczach nie wie, ale służby od wielu lat to nie jest kwestia stopnia 57 sił służbą 30 lat są generalnie tak troszeczkę pozostawione na boku niby się kontroluje, ale jednocześnie skoro np. tym patologie, które często występuje jest ginięcie środków funduszy operacyjnych tak jak w przypadku tych nieszczęsnych kilku zginęło kilkanaście milionów dolarów rozpłynęły się to jak dopuścić działania funkcjonariusza pod przykryciem, który dokonuje pewnych działań wykraczających poza normami przyjęte dla nas normy jeśli my nie wiemy, gdzie są pieniądze, których one korzysta tak no to jest właśnie bardzo ważny problem jak kontrolować służby nie tylko policyjnej służby specjalne panie profesorze to był jeszcze początki to było ratowanie tak powiemy Olik czerpania korzyści majątkowych były pieniądze ich nie ma dzisiaj przecież te pieniądze w majestacie prawa można zdobyć, handlując nie wiem sprzętem medycznym np. taka bez umowy czy umową, która była, bo nie ma więc, więc oby to był jeszcze początki teraz teraz to już prawdziwa profesja, ale wracajmy może to przykrywka owców czy ktoś ich kontroluje, że generalnie, jeżeli byśmy założyli, że mogą powinni mieć prawo do popełnienia pewnych czynów zabronionych to oczywiście większa kontrola ze strony prokuratorów natomiast w dzisiejszym tak naprawdę mamy tylko wyłącznie ich przełożonych prokurator nie ma prawa, jeżeli ich działania, bo musi rodzić pewną rzecz czynności operacyjne wykraczające poza proces karny zdecydowanie czy będąc na przedpolu procesu karnego to tam ingerencji prokuratora pro prawo do ingerencji nie ma woli mieć nie powinien w ogóle, tak więc szansę tylko łącznie ich przełożeni to jest kwestia uzyskiwania informacji, jeżeli zakładamy, że oni pomimo mają mieć prawo do naruszania pewnych przepisów to tutaj należałoby podjąć kontrolę, ale ja uważam, że nasi prokuratorzy nie są do tego absolutnie przygotowani na na obecnym etapie myślę, że interesujące byłoby właśnie, gdyby funkcjonariusze pracujący pod przykryciem mogli łamać prawa w majestacie prawa no to, jakie prawa byłby pan powiedział, że np. przestępstwa przeciwko mieniu, ale już nie przeczy przeciwko zdrowiu rozumiem tak no ale zdecydowanie osoby to oznaczało że, żeby się zalegalizować mogę ukraść cukierki z niewielu ze spożywczego, ale już nie mogę nikogo uderzyć teraz tak, żeby grup przestępczych, które mówią no dobra to u nas testy jest to, że wejdzie do do nas jako kradzież kilo cukru nie pewne zasady należałoby chyba nie ma generalnie szerszej dyskusji co zrobić żeby, żeby dopuścić się działania, bo tak naprawdę każda grupa parlamentarna, jeżeli dochodzi do władzy to przeciwnicy polityczni przerzucają się tym gorącym kartoflem tak służby też do tego źle podchodzą, bo one chcą wszystko, ale dostają można powiedzieć wszystko nie dostają niczego też należałoby wspomnieć no to pies tak czy powinien być dokonany tylko wyłącznie w celu zabezpieczenia przed dekonspiracją tak mówimy o wyjątku nie regule, bo nie chodzi o jakąś służbę generalnie czynność w tej projekt ustawy wprowadziły można powiedzieć licencję na popełnienie przestępstw i tutaj cała cały cały problem się tak powiem to było, bo to jądro tego problemu chodzi o to, żeby miał charakter wyjątkowy tak jak i usprawiedliwione okolicznościami nie można przede wszystkim podlegać innej osoby do popełnienia przestępstwa i na pewno jakiś minimalizowanie skutków i oczywiście ten funkcjonariusz powinien jak najszybciej powiadomić swojego oficera prowadzącego takiego, który łączy go całą grupę o tym, że do takiego zdarzenia w ogóle doszło tak mówimy, że te działania, żeby było lege Artis oczywiście takich przepisów jeszcze w tej chwili nie ma one powinny być w pełni kontrolowane natomiast takiej dyskusji w ogóle w tej chwili nie ma wydaje się, że zniesienie stała przy jedno niezależnie od tego to jakiej opcji funkcjonuje każdy prokurator zastępca prokuratora generalnego, bo kilka takich nawet wypowiedzi znalazłem notę ze funkcjonariusz jest faktycznie zmuszonej oglądam jakiekolwiek filmy amerykańskie to nasza sytuacja nie odbiega specjalnie od tych sytuacji tak, czyli funkcjonariusz wchodzi do grupy no może powiedzieć on dziewicą być tam nie może taką absolutną całkowitą tak, ale no tak się da się obraża tak to może dziś funkcjonować nie można tworzyć obrazu są działania całkowicie czyste etycznej tak dalej tak dalej to nie jest działanie to jest działanie podstępne działania manipulacyjne często też połączone z koniecznością naruszenia prawa, ale nie wyższych racji teraz kto powinien oceniać, jakie wyższe racje powinny tutaj funkcjonować myślę, że możemy sobie jakoś dojść do consensusu, kto powinien oceniać bardziej bym się zastanawiał nad tym w jaki sposób rzetelnie ocenić tak, bo mówimy tutaj o ocenie działań funkcjonariusza, który działa w jakimś kontekście tras nie mamy dostępu do tego kontekstu tak, żeby ocenić czy np. złamanie przez niego prawa było jednorazowe konieczne, dlatego że musiał się uwiarygodnić raz 2× czy to, że prowadził przez Niewiem 4 lata działalność nielegalną, czerpiąc korzyści to było tylko jego widzimisię przekroczenie pewnego mandatu zaufania czy musiał się uwiarygadniać każdego dnia tak tak dalej tak dalej to nie jest tak, że możemy w nim przeniknąć do środowiska nawet post factum i powiedzieć no dobrze to teraz przesłuchamy wszystkich wina opowiedzą na podstawie tych rozmów zadecydujemy czy to przekroczenie było konieczne niekoniecznie jest taka szara strefa ma wrażenie panie profesorze czy wynika to sprawa ZUS, ale tej szarej strefy, bo nie da się zamontować kamer GoPro i pójdzie do grupy będzie wszystko nagrywa jest prosta absolutnie niemożliwe, żeby musimy założyć na pewne zasady zaufania przede wszystkim wielu krajów zachodnich we Francji w Niemczech są określone procedury, które mówią ile lat, jakie standardy trzeba zachować musi to być osoba stabilne emocjonalnie najlepiej, gdyby miała rodzinę dzieci tak dalej tak dalej, by osoba nie przeszła na drugą stronę, bo to jest bardzo często, jeżeli funkcjonariusz, który zarabia nie wiem średnio 1,5 średniej krajowej nagle dostaje auto za pół 1 000 000zł dostaje w tej głośnej sprawie, o którym być może jeszcze wspomnimy majtki od najlepszych projektantów tak on nagle odrywa się zupełnie od rzeczywistości, których funkcjonuje na co dzień później szara rzeczywistość powrót do domu powrót do żony powrót dzieci to należało tak jest osoby bardzo dobrze selekcjonować, ale one muszą mieć też bezpieczeństwo prawne narażają się dla państwa, ale państwo musi określić, że korzyści te są tak duże, że warto zejść jak gdyby pewnych tutaj rygorów, do których chodzimy wobec przestępców panie profesorze tutaj nasz radiowy przykrywką wiec szepnął mi, że zbliżają się informacje agencja ma na naszych słuchaczy zapraszam na informację o godzinie dziesiątej 40 dr hab. Piotr Grabowski prawnik kryminalistyki Uniwersytetu SWPS jest państwa i moim gościem który państwa moim gościem jest pan dr hab. Piotr Karwowski prawnik kryminalistykę Uniwersytetu SWPS rozmawiamy o pracy funkcjonariuszy pod przykryciem kiedyś dawno dawno temu panie profesorze gościem w moim programie był Sławomir Opala to był taki pierwowzór policjanta znanego serialu prawdziwe psy i opowiadał trochę o pracy przykrywką owca i myślę, że mamy do czynienia z bardzo bardzo trudną materią, bo jak pisze nasza słuchaczka pani Renata problem polega na tym, że taka współpraca czy praca funkcjonariusz musi opierać na zaufaniu do tych ludzi, bo odpowiadają za sferę i tutaj kluczowe jest ich moralność, a jednocześnie mamy także to osoby powinny przechodzić różnego rodzaju test być stabilne emocjonalnie uczciwe tak dalej tak dalej, a w pracy używają właściwie tej samej siły co terroryści przestępcy, czyli jak wyważyć to, że mamy człowieka, który w, który powinien być z 1 strony krystalicznie czysty swoje pan o tym, że mieć rodzinę wyglądał zrównoważony psychicznie np. i jednocześnie na co dzień przebywającym w takim otoczeniu w takim kontekście, który antytezą tego jego pierwszego świata, że to jest pewien problem nierozwiązywalny, dlatego że przykłady medialne tych właśnie przykrywką owców opisywane różnego typu Czarka wskazują, że nie do końca są to są osoby, które powinno znaleźć w takiej sytuacji, bo z 1 strony ktoś ma być bardzo stabilne emocjonalnie Miedź ma być związana emocjonalnie z rodziną dziećmi tak dalej jednocześnie ma być grupę, gdzie czasami trzeba i nadużycia alkoholu i przyjąć jakiś tam jeszcze inne środki i funkcjonować w sferze tak bardzo rozrywkowej wyjeżdżać nie wiadomo jak długo korzystać też być może czasami z usług pań lekkich obyczajów itd. tak dalej to jest praktycznie nierozwiązywalny jak nie ukrywam, że ja wiele lat temu sam otrzymałem taką propozycję, ale pamiętam że, oceniając stan prawny, chociaż świadomości wtedy tak jak dzisiaj nie miałem również też poziom, z którego wyszła propozycja, gdzie tych przykrych kotów miano zmianą jest takie miejscowi decyzję to jest w ogóle granie Warta świeczki, bo nikt nie gwarantuje niczego więcej to tak naprawdę do osób, które chciały przeżyć przygodę i może to jest doświadczenie polskich przedsiębiorców są raczej dość negatywne, bo ostatnio mówiąc wprost do poduszki czytałem czytałem wywiad taki zakaz 1 właśnie przeciwko notabene pomyliłem go, dlatego że w Polsce od wielu lat celowo życie tylko 2 obsada nie mają ani też w gdańskiej Warszawę, która trafia do tego Warszawy tam właśnie opisy to jest dla takich osób nie do końca nie do końca funkcjonujących w ramach normalnej służby nie do końca potrafiących kroi się na miarę oczekiwań przełożonych codziennej takiej normalnej służby to są osoby często stojących gdzieś pośrodku wiadomo również charakteryzować się wysokim poziomem moralnym z tej książki różnie to lepiej można odczytać, ale też działanie, które oni podejmują oni wiedzą, że pewne działania przełożeni żądają od nich działań efektywnego działania efektywne nie zawsze są legalne jak chociażby to, o czym miałem od wielu lat o tym, właśnie bojami, czyli Fabiańczyk opowiada swej książce jest przede wszystkim na działanie w aresztach śledczych zakładach karnych to jest absolutnie nielegalne nas wszyscy wiedzą, że nielegalne, ale no robi się to po prostu, bo jest taka potrzeba tak to jest cały problem, że za duszę się do nich oko macie być jak żona Cezara jednocześnie wiecie jak tego nie zrobicie to nie będziecie efektywni i zostanie wysłana na akcje, które daje odpowiednio kopa adrenaliny owego itd. tak dalej tak to jest absolutnie sprzeczne tego wymaga i jakie są, jakie są, jakie podejście no nie da się tego tak do końca zrobić często oni po prostu gdzie zbaczają tą złą stronę czasami ich emocje przeważają takie właśnie w przypadku tego mają Warszawy, gdzie kończy się wywiezieniem notabene strasznego wody do lasu, który morduje staruszki i zmuszenie go do do uzyskania pewnej dzisiaj informacje trafiały później na ocenę sądu prokuratora to nie do końca potrafi zrozumieć pewne rzeczy nie potrafi ocenić pewnych sytuacji, ale to jest właśnie to szara strefa jak później na spokojnie zacznie jakiś organ w miarę możliwości ocenia, że to niestety działania często nie spełniają standardów których, by oczekiwali obywatele przede wszystkim prokuratorze który, siedząc za biurkami i sędziowie, którzy czasami nie rozumieją pewnej dynamiki działań, czyli WIG mówi pan panie profesorze, że mamy taką sytuację, w której jest wymyślony podatnicy oczekują skuteczności w walce np. ze zorganizowaną przestępczością służby i odpowiednie instytucje mówią dobrze to my taką walkę podejmujemy np. przy pomocy funkcjonariuszy działających pod przykryciem, ale jednocześnie sprawa jest na tyle śliska i na użyjmy fachowe terminy śmierdząca, że nie chcemy tego zamykać w przepisach no bo właściwie być może te przepisy nie byłyby dobrze zinterpretowane przez tych podatników, a więc zostawmy taką szarą strefę, w której prowadzimy działania tym sposobem nikt niczego nie wie nikt nie zadaje pytań jakoś tym zarządzamy, ale generalnie na podstawie raczej prawa zwyczajowego jakiś tam udzielających się obyczajów ani na podstawie przepisów i i jasnych wskazówek dokładnie sytuację odpowiedzieć tak, że po pierwsze, hasło, jeżeli chodzi o relacje prokuratora mniej wie spokojniejszy jest, a z drugiej strony przełożonym mówi do funkcjonariusza melduje problem nie ma ludzi o problemach ludzi o wykonaniu i wszyscy doskonale wiedzą, że tak to funkcjonuje czy dużą szkodę tej instytucji zrobiła zrobiła sprawa agenta Tomka, gdzie no powiedzmy w sposób przerysowany kuriozalny oczywiście zaangażowanie polityczne tak dalej chciał zostawić dzieciom na boku to zrobił obroną szkody dla tej po prostu instytucji taka instytucja jest potrzebna nie taki sposób nagłośnienie medialne później różnego typu PiS wywiady przy Krakowie od początku do końca powinien być osobą ukrywającą swoje w ogóle zresztą funkcjonowanie niezamożna niektórzy przykrywką ocenę swojej buki oczywiście nie, działając w grupach przestępczych, ale później opisują to co 60 działaczy to są dosyć ciekawe ciekawe rozwiązania z drugiej strony później jak gdyby nie daje im satysfakcji tak tego, że sąd, oceniając jakiś tam sposób post factum nie podnosi kwestię 3 czy stosował techniki manipulacyjne, jakie stosował się nawiązać więź emocjonalną to jest oczywista oczywistość, żeby być grupę przestępczą, żeby nawiązać pewien kontakt ja siebie przy okazji różnych spotkań towarzyskich słyszę że, ale przecież rozkochał ją tak, ale nie ma takich zasad w ramach prac operacji tymczasem, tym bardziej przykre akowców, że pewnych rzeczy nie wolno robić, jeżeli one są zgodne z prawem to wolę robić etyki w ogóle nie powinniśmy mieszać panie profesorze tutaj taka mała uwaga są pewne rzeczy zgodne z prawem, których jednakowoż jednakowoż niedobrze robią funkcjonariusza przykrywką chcą myślę, że zasada nr 1 to jest tak nie fotografujemy się półnago walizką pieniędzy i tak to jest legalne, ale wskazał, że tego przykrywką owce odradzamy odradzamy, ale zdecydowanie właśnie mówi o takich sytuacji, bo te osoby po prostu później zaczynają funkcjonować w sferze medialnej tworzą jakieś mity ujawnione jakieś zdjęcia to ma być całkowicie ukryte przed opinią publiczną mamy tylko pewien efektach powiedzmy nawet do tego momentu dni nie ma np. wręczono w tej korzyści majątkowej o masie tylko o tym, dowiedzieć ona tylko przekazać informację ono być w ogóle prowadzone z grupy przed samą realizacją o tym, że często nie, mówi że nie ma też dyskusja strona takiej sytuacji właśnie kilka lat temu, organizując konferencję zadzwoniłem do mojego kolegi z kampanii policyjnej sprzed wielu lat, który obecnie sprawy 1 z najwyższych funkcji w 1 ze służb nie chce powie oczywiście zmienia, mówi że chciałbym uzyskać od siebie myśli kogoś, kto podejmie dyskusję czy służby są zainteresowane w ogóle jakąkolwiek zmianą, ale służby uważają usłyszano powiedzenie absolutnie ten temat w ogóle nie dyskutujemy jak nie chcemy podjąć debatę ze środowiskiem naukowym, które jednocześnie oddziałuje na świat decydentów politycznych, a jednocześnie chcielibyśmy nie wiadomo jak szeroki tutaj mieć uprawnienia podyskutujemy o tych bolączkach co oni proponują w jaki sposób, by właśnie to ciągle udaje się, że tych funkcji nie ma ono są będą tak, ale to nie może być do końca szara strefa w sferze prawa tak, jeżeli oczekujemy czegoś to spójrzmy na to z drugiej gdzieś tam strony tak myślę sobie wracając do tego co odpowiedział w kwestii udziału przeprowadzenia przez takie osoby np. profilu w serwisie społecznościowym, że to rozdwojenie może tutaj też doprowadzić do do tragedii, bo proszę sobie wyobrazić, że taki funkcjonariusz, który prowadzi profil w serwisie społecznościowym jako on jako funkcjonariusz i jednocześnie alternatywny profil jako nie wiem przestępca no i teraz któregoś dnia zapomnę zapomni się przelobować i katastrofa gotowa uzasadnienie ja chciałem powiedzieć to są funkcjonariusze, którzy kiedyś byli przykrywką owcami ja w ogóle nie dopuszczam myśli taki, że funkcjonariusz przykrywką stworzy jakiś swój profil facebookowy okresie zapomnicie no nie mówimy 1 to są ludzie, którzy funkcjonują w ogromnym zagrożeniem przecież, jeżeli grupa przestępcza dowie się oni zostaną mogą być nawet zostać zlikwidowani to jest zupełnie inne to jest napięcie znają albo co mają lajki na profilu to rozwiązanie oczywiście żartować, ale mówimy o ludziach, którzy ryzykują na co dzień własne życie nie ma dyskusji ta instytucja byłaby tutaj bardzo potrzebna ja widzę pewne możliwości, które nie są jeszcze publicznie zdrowe dopóki sami nie PiS widzę możliwości rozwoju dla instytucji, ale większe możliwości to większa też kontrola ze strony organów państwa oczywiście nie sądu do sądu w ogóle nie czują pracy operacyjnej to będę dowodził tym czy ma być dynamicznie także rozstrzygać pewne kwestie dla wartą instytucje rozwijać warto ją chronić, ale warto podjąć dyskusję, czego społeczeństwo oczekuje granatu niestety społeczeństwa nie zmienimy podejścia nie wymienimy politycy jak usłyszał, że tworzycie państwo policyjne natychmiast wycofują się pewnych rozwiązań, które są gdzieś tam służb, które się dyskutuje permanentne kampanie wyborcze absolutnie nie służy wprowadzeniu nowych interesujących rozwiązań, gdyby w tym obszarze najgorsze jest to, że często dodaje osoby, które nadal nie mają absolutnie zielonego pojęcia po prostu wg zasady nie wiem też wypowiedź szczególnie właśnie sprawy przeciwko tutaj są nie są odporne na tego typu tego typu opisy oceny jak z największą przyjemnością do tej grupy zapisuje co dnia panie profesorze jak rozwiązania, by pan widział proszę jednakowoż uchylić rąbka tajemnicy proszę nie być przykrywka w tym to znaczy ja widzę jak możliwość działalności w sferze gospodarczej tutaj w ogóle jest to jest sytuacja nietknięta przez nasze organy ścigania tego jest działalnością grup takich typowo kryminalnych to raczej już nasze organy ścigania poradziły sobie to nie pozwala przede wszystkim to kontrolują tutaj jest możliwość wzmocnienia, gdyby tej zbrodni VAT-owskiej możliwość konfiskaty tak dalej tak dalej trasa trenowałem różne można znaleźć rozwiązania tylko trzeba po prostu chcieć tu właśnie zawsze na końcu brakuje tej woli no jak powiemy obywatelom, że funkcjonariusz udał się nawiąże do filmów z Jamesem Bondem rywalizacja na zabijanie oczywiście przesada w tym momencie to jest licencja na stosowny popełnienie przestępstw, ale o to, żeby rygorystycznie kontrolowane niestety u nas też funkcją jest dużo do dużej mizeria budżetowa, jeżeli chodzi o te służby o możliwości dziś rozwiązań stąd byli przeciwko czy też różnych prywatnych rozmowach opowiadają o pewnych zagrożeniach oni się wypalają tak im się nie tworzy dziś możliwości później nie wiem godnego funkcjonowania na końcu kończącego pewnej bardzo głośny przykład medialne no takiej dziwnej strefie i nie zazdroszczę tam, gdzie przebywał do niedawna bardzo dziękuję panie profesorze za dzisiejszą rozmowę sprawa z pewnością jest trudna ale, ale Warta, bo przez przedyskutować Warta, żeby się nad nią pochylić i rzetelnie zastanowić, bo z 1 strony oczekujemy rezultatów oczekujemy wyników, ale nie bardzo chcemy rozmawiać o sposobach uzyskiwania tych wyników, a warto było to uregulować no tak bardzo jak się oczywiście da państwa moim gościem był dr hab. Piotr Grabowski prawnik kryminalistyki Uniwersytetu SWPS informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA