REKLAMA

Komu kości, komu mięso?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pan dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry pierwszy pytanie czy w ogóle słychać, ponieważ wciąż bowiem do do komputera tak słychać pana doskonale dodam tylko, że dr Bednarek jest między nimi autorem takich książek jak ofiara krwawo w Grecji Rozwiń » starożytnej w świetle źródeł filologicznych czy mit Dionizosa poezji greckie Homera do Europy USA i od tej ofiary krwawej panie doktorze chciałbym rozpocząć, jeżeli pan pozwoli oczywiście jak najbardziej Otóż wydawałoby się, kiedy mówimy ofiara krwawa ofiara złożona mogą to sprawa jest prosta jasna i właściwie nie ma o co pytać natomiast przyznam się, że czytałem swego czasu taką interesując interesującą książkę to był naukowiec prof. Fred na 1 z Uniwersytetu północnej Karolinie, który bardzo pasujące rzeczne są Aleksandrze macedońskim, ale też bardzo ciekawa książka zatytułowana smug sygnał od Gorc, czyli seks sygnały dymne dla bogów i w tej książce okazuje się, że naukowcy spierają się o kwestie związane właśnie z tymi krwawymi ofiarami to jest w ogóle strasznie skomplikowana sprawa, kto składa, dlaczego składał co na to bogowie, dlaczego niektóre ofiary były przyjmowane do czego inne nie były przyjmowane co świadczyło o tym co towarzyszyło tym ofiarom krwawym, jaka była rola zwierzęcia, jakie było, jaka była relacja składających ofiary pomiędzy sobą a jaka była pomiędzy nimi zwierzęciem okazuje się, że to jest w ogóle niezwykle skomplikowana sprawa coś co po prostu nazwą ofiara krwawa już tymczasem to jest dziś najtęższe mózgi nowoczesnego świata nad tym pracują nocą rzeczywiście tak jest można powiedzieć także parę lat temu wydawało się, że właściwie już wszystko z grubsza wiemy pozostały do ustalenia jeszcze tylko pewne detale znaczy istniały bardzo przekonujące bardzo zgrabne teorie, które opisywały teorię krwawą zarówno w Grecji jak i miały też przestrzeni niektóre z nich ambicje do wyjścia daleko poza angielskim no ale kilka lat temu, kto zwykle bywa nagle zaczęło się wszystko psuć w tym systemie również dlatego rząd po prostu nie wytrzymywał konfrontacji z pewnymi danymi tutaj przede wszystkim wielką wielką robotę zrobiły dane z zoo archeologicznym, czyli badania kości czy pozostałości kości są zresztą bardzo kosztowne bardzo skomplikowane badania, których rezultaty no i dopiero dopiero teraz zaczynają mieć jakiś sens, pomimo że archeologia istnieje od bardzo dawna i pozostałości zwierzęce znajdowano w, za które już bardzo dawno, ale dopiero teraz rzeczywiście na poważnie da się przebadać próbki ziemi, które pozwalają stwierdzić z grubsza jak wyglądał ten rytuał nie w opisach nie w przedstawieniach w sztuce, ale mamy pewien lepszy wgląd w rzeczywistość okazuje się, że pewne rzeczy, które wydawały się zupełnie oczywiste nagle nie do końca nie do końca tak wyglądają, więc to co spowodowało dosyć dosyć duże zamieszanie w samym samym teoretycznym podejściu z drugiej strony czysto teoretyczne podejście przede wszystkim mam namyśli szkoły z 1 strony tzw. paryską czy uczonych zgromadzonych wokół węgla to i de Jana, a z drugiej strony bardzo istotna była szkoła mogliby karta te 2 podejścia wpierw pierwszej chwili wydawały się po prostu rewelacyjny bardzo przekonujący czy do dzisiaj w momencie, kiedy bierzemy eseje powiedz medycyna one są fascynujące bardzo przekonujący, ale w momencie, kiedy przyglądamy się pracą ich ich uczniów, którzy coraz większym stopniu podchodzili dogmatycznie do sprawy okazuje się, że te teorie tak naprawdę no na pierwszy rzut oka wyglądają Super apotem jest coraz gorzej, więc potrzeba w tym momencie być może nie nowej wielkiej teorii, bo trochę wygląda na to, że wielkie teorie nas na prowadzone Janowca, ale potrzeba przede wszystkim w tym momencie bardzo bardzo rzetelnej analizy samego materiału, którego jest ogromna ilość, który jest potwornie publicznym dobrze, ale to to rozumiem jest, gdyby powiedzenie od kuchni, że różne podejścia, a dla nas zwyczajnych składać ofiar co to oznacza to znaczy co powinniśmy wiedzieć albo co powinno być dla nas istotne, jeżeli chodzi o ofiary krwawe to znaczy co co ustaliliśmy co jest przedmiotem spekulacji albo jakie są różne punkty widzenia mówi pan dla nas składać ofiar zamierza złożyć stawiali chleba dla nas szarych myszek, bo ja mam przewagę nad niektórymi słuchaczami polegające na tym, że książkę profesora na 1 czytałem mówi o książce moc sygnału od Gorc, która wspomina trochę podsumowuje badania naukowców, których pan wspominał, ale myślę, że wszyscy mieli tę przyjemność i myślę, że warto, by trochę więcej powiedzieć o tym w jaki sposób myślano o ofiarach krwawych w sensie co nam się wydaje, że starożytni myśleli o ofiarach krwawych, dlaczego składali tu 1 jedno uwaga dotycząca książki 11, która jest rzeczywiście fascynująca i 11 jest jest fantastyczną osobą jest natomiast no i ta książka ma swoje oczywiste zalety, zwłaszcza jeżeli chodzi o tym, każdy strój w tej na 1 zwraca uwagę na pewne na pewno mankamenty istniejącego stanu wiedzy natomiast jego koncepcję już powiedzmy pozytywne spotkały się bardzo słuszną jak sądzę krytyką co tutaj to wystarczy powiedzieć to byśmy cytować mata Carbon, który ktoś napisał straszliwie wręcz zjadliwym recenzje, które w dużej mierze jest zasłużona, więc tutaj to co będą zrobił bardzo ważnego to to, że zwrócił uwagę na istnienie bardzo poważnego problemu, ale godnie rozwiązał i teraz, jeżeli właśnie chodzi o znaczenie ofiary tutaj pierwsze pytanie właściwie powinniśmy sobie zadać to czy możemy mówić o czymś takim jak ofiarach, ponieważ to to jest zresztą to wszystko taki taki banał, który powtarzają wszyscy badacze chcący my współcześni badacze czy osoby w ogóle mówiący o o czymś takim jak ofiara posługujemy się terminologią, która oczywiście w zależności od tego, jakim językiem posługujemy będzie różna, ale za każdym razem ma pewne konotacje, których starożytne terminy bardzo często nie miał tajną pytanie jak i jakim terminem starożytni Grecy określali, by ofiary było takich terminów kilka najważniejszym z nich jest jest decyzja, która pokrywa część znaczeń, które my byśmy chcieli uznać za ofiary, ale nie wszystkie wraz można raz pani doktor chodzić do tej sprawy bardzo różny sposób można można spróbować całkowicie zrekonstruować pojęcie ofiary no może to jesteśmy to może zostawmy na chwileczkę ofiary i zawiesimy w tym czasie informacje Radia TOK FM dzięki nim dowiemy się co słychać we wsi w świecie współczesnym, a do świata starożytnego, jeżeli pan pozwoli powrócimy po informacjach informacja dziesiąty 20 już za kilka minut po informacjach wrócimy państwa moim gościem jest pan dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego wczoraj wracamy do programu Owczarek państwa moim gościem jest pan dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego wracamy do krwawych ofiar i do kultu Dionizosa także być może przed informacjami mówił pan o tym, że w różnych językach pojawiają się różne terminy różne słowa, które dzisiaj byśmy przetłumaczyli jako ofiara, ale one nie do końca się ze sobą pokrywają, jeżeli dobrze zrozumiałem on nie do końca mówią mamy do czynienia Otóż to właściwie to i przede wszystkim mamy problem z pewną nadwyżką semantyczną jeśli można tak powiedzieć co znaczy jeśli weźmiemy na inne najważniejsze polskie ofiary czy angielskie zakrywać znaczy posłużymy się językiem, w którym dokonujemy opisu tego zjawiska co też słowa mają powiedzmy w języku polskim angielskim w szeregu języków nowożytnych mają pewne znaczenie, w których starożytni w ogóle nie przypisali, by właściwie jakimkolwiek słowo, które my byśmy byli gotowi przetłumaczyć jako jako ofiara jest wizja np. to nie jest coś co robi ktoś, kto zostaje po godzinach, żeby nadrobić pracę prawda to nie jest tego rodzaju zmian to jest bardzo konkretne typy rytuał teraz no właśnie i jaki jest jego znaczenie, jaki to jest konkretnie tytułach ono być problemy się mnożą, bo jest cała terminologia cały system różnych typów ofiar w najprostszym ujęciu taka na i 9 najpowszechniejsze, ale i najczęściej opisywana przez badaczy i chyba najbardziej modelowe również w ujęciu starożytnych Greków ofiara, którą kiedyś określało jako jako ofiary olimpijską ofiara właśnie taka taka typu wizja bez bez żadnej przyda kim polegała na zabiciu zwierzęcia to oczywiście odpowiedni sposób, po czym spalono część jego kości plus jeszcze coś np. tłuszcz podczas gdy dziś śmiertelni w pierwszej kolejności zjadali część upieczonych nad nad nad ogniem, w którym gorzały te części zwierzęcia i trzewia od, a następnie 2 podroby no właśnie podroby 1 to jest najwłaściwsze słowo ale, ale tak chodziło chodziło zasadniczo o części przemyską układu trawiennego i serce to tu znowu trudno jest posługiwać się terminem innym niż grecki, więc używać terminu plan, na który w tym momencie w pracach naukowych właściwie zastępuje całkowicie wszelkie przeciąć wszelkie próby przetłumaczenia tego, ponieważ letników to był taki taki taki zupełnie oczywisty zestaw wnętrzności, które miały znowu swoją swoją wyraźną funkcję w obrębie tego rytuału natomiast po tej części, która z tego co moim zdaniem wynika w sposób moim zdaniem i jak wynika z materiału czerskim poetyckiego ta część miała szczególne znaczenie religijne potem następowała część mniejszej intensywności tła lej, która sprowadzała się przed wszystkim do ucztowania na mniejsze z tego zwierzęcia tutaj pojawia się oczywiste problem, ponieważ mamy taką chyba na i najważniejszą definicję czym jest ofiara jak jest sens ofiar, które się pojawia w tym gronie Platona chcę się ostatnio zajmował mój kolega Przemek bierną tam pojawia się taka jednak taka definicja co jest ofiara decyzja pada sformułowanie do rejestru i tu Całus, a czy test obdarowywanie bogów czy właściwie składanie darów bogom no ale to się pojawia bardzo istotny problem, jakie to jest obdarowywanie skoro bogowie dostają same kości plus może jeszcze tam, jakie jak jakąś odrobinę tłuszczu i ewentualnie jeszcze dodatki mięsne, które w ramach pewnych rytuałów bywały regulowane w sposób bardzo specyficzny podczas gdy ludzie zjadają całą resztę w en no i tutaj już starożytni Grecy ewidentnie miewali z tym różnego rodzaju problemy, o czym świadczą z 1 strony żarty, które padają w komedii z drugiej strony poważni poważni myśliciele tacy tacy również tak jak sam Platon łamali sobie nad tym głowę jak to jest że, że ten to ten akt obdarowywania jest jakiś taki nierówny, bo sobie jednak bierzemy to co to lepsze i tutaj tak tak takie wytłumaczenie mitologicznej, które rzecz jasna nie wszystkich satysfakcjonowało pojawia się już u Heroda, który odwołuje się do do precedensu, jaki miał miejsce w czasie mitycznego podziału zwierzęcia zwierzęcia nie jesteśmy pewni tak naprawdę ofiarnego znajdą się toczy cała dyskusja na temat tego, że to jest rzeczywiście IT loggia ofiary czy też jest to ekologia raczej samego podziału zwierzęcia to co tutaj tu są niektórzy uczeni są gotowi się pozabijać o te niuanse, które są skądinąd bardzo ciekawe tak czy inaczej wtedy, gdy w tym znanym micie Prometeusz od oszukał Zeusa czy też starał się oszukać ZUS z 1 strony, kładąc kości przykryte apetyczny tłuszczem z drugiej strony mięso przykryte obrzydliwym żołądkiem Zeus miało miał wybrać część, która mu bardziej odpowiadała tu bardzo ciekawa rzecz CZ zaznacza trochę jakby po po namyśle, że Zeus wiedział co tak naprawdę się skrywa pod 12 częścią, ale chciał ukarać Prometeusza, więc wybrał celowo tę gorszą część dając się niejako oszukać Odyseusza i to miało służyć za za precedens dlatego nierównego podziału zwierzęcia ofiarnego znaczy trochę na zastali bogowie sami chcieli być tak obdarowywani jakich teraz obdarowujemy dla siebie, zabierając co to co to co lepsze i to to by były z grubsza już problematyczny, ale sens tej najprostszej powiedzmy ofiary w jej ujęciu znowu zaznaczmy powiedzmy normatywnym w ramach kultury greckiej to na czym skupili badaczy ostatnich i w ostatnim trzecim stuleciu i zapominając że bardzo dużej mierze od tej o tym, o tym wymiarze czysto religijnym ofiary to kwestie społeczne psychologiczne, które mają więcej wspólnego z komunikacją na płaszczyźnie poziomej pomiędzy uczestnikami śmiertelnymi procesu ofiarnego podczas gdy w ostatnich właśnie w ostatnim stuleciu generalnie zapominano o tej płaszczyźnie wertykalnej komunikacji z bogami to co to to co to co ważnego książce rybę na 1, który pan wspomina to, że on zwraca uwagę na ten poważny mankament co znaczy taka, jaka tutaj MOW ska tradycja nakazywała badaczom w dużej mierze wylać dziecko z kąpielą, czyli zapomnieć o o tym co co przynajmniej w oczach Greków było najważniejsze, ale należy oczywiście zaznaczyć, że ofiara miała szereg znaczeń powiedzmy i które wykraczały poza sferę religijną, a zatem chodziło o budowanie więzi społecznych czy też negocjowanie więzi społecznych była kwestia tego, kto uczestniczył w ofierze kogo dopuszczane do udziałów plankton, czyli tych 3 zwierzęcia kogo komu dawano kawałki mięsa ze zwierzęcia ofiarnego UN to zresztą rzecz kapitalna, bo do, bo mamy szereg przedstawień np. młodzieńców obdarzonych kawały mięsa, który jesteśmy w stanie rozpoznać jako udziec właściwie udo zwierzęcia, z którego zdecydują co nieco co bardzo wyraźny usunięto kość udową co wskazuje na to, że były też był to prawdopodobnie zwierzęta ofiarne, których koszt został spalony dla bogów, a taki młodzieniec dotrze otrzymywał od kogo podobać, ale samo samo samo mięso, które miało oczywiście kolosalny wymiar symboliczny to jest dla tej to jest to jest, więc i takich filety, czyli miast bez kości tak taki taki filet zresztą mamy też przedstawienie niewiele towaru mięsa, ale rzeczą przyczyn, toteż jest też jest wielka wielka satysfakcja patrzeć na te przedstawienia, które idą do 34 dekadach powiedzmy 45 dekadach spotykają się z większym zrozumieniem i zainteresowaniem badaczy i pewne i kolejne elementy ikonografii są identyfikowane znaczy parę lat temu i nikt nie wiedział co czym są tt tt dziwne przedmioty, które wyglądają jak jakieś wstęgi parę lat temu ktoś nagle stwierdził, ale przecież poparcie przecież to musi być mięso ofiarnym, bo widzimy jeszcze parę takich kontekstach i nagle wszyscy przeciw wszyscy zaczęli widzieć w tym jest ofiarne właśnie w tych przedstawieniach en w każdym razie i to jest ta 1 i to jest 1 typ ofiary, ale potem mamy cały szereg problemów, bo właśnie za to wiemy to zatrzymajmy się pani, którzy zatrzymają się, zanim wkroczymy problemy, dlatego że zbliżają się informacji Radia TOK FM to problem do problemu powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie dziesiąty 40 już za kilka minut państwa moim gościem jest dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego po informacje wraca do problemów związanych z ofiarami, ale na szczęście dawno dawno temu informacji wcale wracamy do zagadek przeszłości państwa mają gościem jest pan dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia o krwawych ofiarach, ale tych niegdysiejszych wspomniał pan, że nazwanie pisanie to tylko niektóre z problemów, które wiążą się z tym krwawymi ofiarami, a jakie, jakie jeszcze czatują na nieświadomych niczego naukowców, a cały szereg problemów i tutaj chcieli chciałem zacząć przede wszystkim od tego, że w Grecji chciałoby się powiedzieć, że istniał cały system różnych typów ofiary, chociaż można się też zastanawiać czy takie struktury mistyczne ujęcia, w ramach którego mówimy rzeczywiście o systemie jest w pełni uzasadnione, bo jeśli system to chyba tak nas bardzo kapryśny nad na co wskazuje stan naszego zaczyna nas wskazują nasze źródła, które oczywiście też są właśnie znowu bardzo kapryśne, bo pochodzą z bardzo różnych epok są zachowane w bardzo różnym stopniu, ale teraz nocą co co widzimy w tym materiale, który staramy się opisać najlepiej jak możemy i niestety nie zawsze nam to wychodzi Otóż obok taki najbardziej typowej ofiary, której część zwierzęcia otrzymują bogowie gorszą część zwierzęcia otrzymują ludzie to lepsza są takie ofiary jak np. tzw. Holokaust, czyli coś dużo mniej powszechnego w Grecji, ale to się również zdarzało, czyli ofiara tzw. całą upalna spalono dalej i znowu mamy też problemy, bo nagle się okazuje, kiedy kiedy, zwłaszcza Energa przeprowadziła eksperymenty okazało się, że tak naprawdę zwierzęcia z najczęściej nie spalono w całości, ale najpierw je od obiera ze skóry i dopiero później to zwierzę bez skóry spaloną skórę zachowywano i to już np. taki taki eksperyment pozwala stwierdzić, że jako lokatę można uznać np. np. ofiar, które składa Odyseusz przed zejściem do do do podziemi, gdzie zwierzęta są spalone, ale ich skóry są zachowane rozumiemy, że oczywiście znaczenie takiego takiej ofiary będzie zupełnie, a może niezupełnie, ale w dużej mierze inne niż takiej, w której ludzie uczestniczą jedzą z grubsza to co otrzymują bogowie albo też inną część, ale tego samego zwierzęcia stojącym obok otwarto jeszcze zaznaczyć, że no 6 ofiara w dużej mierze jest przynajmniej ta na inne najbardziej typowa wizja jest w dużej mierze formą zbliżenia się do bogów poprzez uczestnictwo w jedzeniu tego samego zwierzęcia, a jednocześnie jednak wskazuje na bardzo wyraźne rozgraniczenie między nami i bogami bogowie jednak otrzymują coś innego my jednak coś innego Holokaust będzie to oznaczać coś innego, a potem obok Holokaustu mamy jeszcze coś co skoczka, ale ono określił mianem moja ręka stoczyli spalenie części trochę jakiś dodatkowej części zwierzęcia która nie była spalana w czasie w czasie o oferty decyzja można traszkę spalić połowę zwierzęcia albo jakąś ważną część tego zwierzęcia przy czym istnieje cały bardzo szerokie spektrum różnych typów przepisów czy tak się można powiedzieć przepisów ofiarnych to jest materiał, który jest zachowany przede wszystkim w postaci inskrypcji innej to są to do niedawna się jeśli przed wszystkim jako jako lega SA, czyli takie teksty normatywne regulujące to co należy dołożyć do ofiary co należy zachować co należy przekazać kapłanowi ten i takie tak takie teksty, które znowu są są bardzo kapryśne, bo zachowało się tylko dosyć dużo, a jednocześnie nowym w sposób bardzo bardzo przypadkowe znaczy z różnych części Grecji z różnych okresów mamy po różnych kawałkach takiego materiału, które wskazują wskazują na to, że istniał ogromny istniała ogromna różnorodność, która bardzo często ewidentnie miała sens bardzo często natomiast całą pewnością była uwikłana powiedzmy historycznie jakiś lokalny tradycję mego męża co na to co na to wszystko bogowie, bo wydawałoby się, że sprawa prosta sprawa składamy bogom ofiary jak mówiono to jest oka jesteśmy tam już jesteśmy obrażeni różnie z tym obrażony obrażona, a tymczasem ofiarami zawsze była przyjmowana co rozumiem oznacza, że można ją było złożyć w sposób nieodpowiedni to zarówno w myśl o samym elemencie składania ofiary jak i pewnie przygotowywania się do tego ceremoniał można było popełnić błędy przy czym tu jest pan zaczyna od pewnego założenia czy bogowie byli obrażeni trzeba było przekładać były takie ofiary, które rzeczywiście, w których rzeczywiście chodziło o to, żeby przebłagać w sytuacji, w której bogowie byli obrażeń były też takie to się mówi o lub Intercity wyczytał, które niekoniecznie miały na celu przy bałaganie bogów w sytuacji kryzysowej, ale powiedzmy podtrzymanie generalnie dobrych stosunków, ale oczywiście tutaj można było popełnić popełnił błędy czy ten typ te 2 typy procedury troszeczkę wyglądają tak jak powiedzmy taki taki los intencje zakrywać jest szybkie jak odwiedzi odwiedziny uciec na imieninach znaczy nie przychodzimy po to, żeby przeprosić trzecie za coś co co zrobiliśmy złego, ale przychodzimy po to, żeby, żeby porozmawiać, żeby się spotkać i oczywiście zawsze się takiego spotkania możemy popełnić gafę albo albo dzieci może być bardzo złym humorze i może się okazać, że takie spotkanie rzeczywiście się skończy źle skończy się jakąś jakąś klęską z drugiej strony może być także idziemy do sieci, żeby przeprosić za za coś co zrobiliśmy wtedy trzecia może ty tym większy jest ryzyko życie tych przeprosin nie przyjmie będziemy musieli się dalej starać jakiś inny sposób ją ją przeprosić no albo będziemy musieli pogodzić z tym, że miasteczko odwiedzić i w przypadku bogów mogą się zdarzyć, że na osobę, którą byli obrażeni sypali jakiegoś rodzaju klęskę od tego zależała decyzja bogów czy, jeżeli ich czy powiemy skuteczność to one to jest osobny problem czy na pewno trzeba było ten rytuał przeprowadzić w sposób możliwie najlepszy najbliższy normą, ale to nie gwarantowało w sposób oczywisty jego skuteczności przy czym też nie jest do końca co posiew emeryt z kim mamy tę wygodę, że widzimy zarówno perspektywę ludzką, jakie perspektywy boską i tam mamy od razu informacje czy ofiara została przyjęta czy też Bóg z żalem, ale jeżeli ją odrzucił albo wspomniał to, że ktoś mu kiedyś składał ofiary, ale stwierdził no cóż przykro mi, ale w tej sytuacji nie mogę pomóc i pozwala mu umrzeć natomiast w sytuacji, w której człowiek śmiertelni składał ofiary możliwość odpowiedzi na pytanie czy ona została przyjęta była dużo trudniejsza człowiek nie widział Boga o to mam oczywiście kwestie czytania znaków ofiar i np. kwestię tego jak się zachowuje emocjach my jak się spala ta część zwierzęcia, która która trafia do ognia rzeczą kapitalną i to znowu jest coś co zawdzięczamy przede wszystkim archeologii eksperymentalnej tu przed skończeniem się przeprowadzić już w latach sześćdziesiątych eksperymenty, po czym do tych eksperymentów powrócą stosunkowo niedawno częścią zwierzęcia które, którą spalono bardzo często oprócz oprócz uczniów był ogon właściwie sacrum plus ogon i teraz ten ogon w momencie, kiedy znajduje się w otoczeniu barw obrazu wysokiej temperaturze wygina się co eksperymentalnie poświadczone rzeczywiście na ileś tam ogonów wrzuconych do ognia praktycznie wszystkie wyginęły się ku górze co od odbierane jako pozytywny znak znaczy, że ofiara się udaje mamy poświadczenie tego pasły się u Arystofanesa mamy szereg przepięknych przedstawień, które też do niedawna nie wiedziano jak interpretować czegoś co jest w ogniu na ołtarzu i co jest wygięte ku górze łukowato kiedyś myślano, że to np. rogi potem potem pojawia się interpretacja, która w tym momencie bardzo powszechnie przyjmowana to są po prostu te ogony, które wyginają się ku górze i jak gdyby po to, żeby pokazać, że ofiara przebiega w sposób pomyślny, ale to duży, że ten ogień się, że ten ukończył wydział tak naprawdę nie gwarantowało, że sprawa została załatwiona i mamy bardzo dużo informacji świadczących o tym, że starożytni byli głęboko zaniepokojeni tym czy czym się uda, jeżeli chodzi np. o tabliczki Donny mamy ogromną ilość poświadczonych i pytań, jakiemu bóstwu należy składać ofiary jak należy składać ofiary po pojawiają się też sytuacje, w których ktoś złożył ofiarę, ale nie przyniosła efekty pojawia się pytanie no to w takim razie komu składać ofiary albo co poszło nie, tak więc samymi powstaje tak jeśli np. morderstwo np. zabójstwa będą na albo oślepienie Kloppa to powody, dla których rozumiem zostały odrzucone ofiar mogły być to mogą być dobre powody żeby, żeby bogowie nie lubili takiej osoby, ale najczęściej ktoś, kto po powiedzmy popełnił morderstwo dobrze wiedział, że np. jest splamione i że nie powinien w tym stanie przystępować do ofiar, że powinien się najpierw oczyścić, ale bardzo często bywało także ktoś zwyczajny człowiek szedł złożyć ofiarę powiedzmy nim von i potem następowało coś co przekonywało o tym, że ta ofiara nie będzie chyba nieprzyjemnie przebiegła pomyślnie albo nie otrzymywał tego co jest coś co chciałby otrzymać spotykało go coś przykrego powiedzmy raz wracając z sanktuarium przewraca się złamał nogę można było interpretować jako jednak znać brak przychylności bóstw wówczas pada pytanie no ale ja zrobiłem nie tak i tutaj tak kradzież kradzież Świętego obiektu tak przez, toteż to też mogło się zdarzyć, ale znowu przyszedł znowu no tutaj tutaj już wchodzimy spekulacje, ale takim taką sytuacją, która np. mogła spowodować życzliwość, bo bóstw było to, że ktoś sobie przywłaszczył przedmiot, który do nich należał, a człowiek, który dokonywał tego rodzaju świętokradztwa po prostu o tym nie wiedział, a więc np. jeżeli ktoś ściął drzewo, które znajdowało się już po stronie, iż jakiegoś Świętego zagajnika to mogło spowodować nie życzliwość bus, która mogła być ktoś kryzys, który ktoś mógł sobie zdawać sprawę no oczywiście, jeżeli ktoś szedł do de Świętego zagajnika z premedytacją wycina drzewa dotąd najczęściej wiedział co robi i jeżeli go spotyka nieszczęście to chyba nie miał, więc wielkich wątpliwości co do tego, że była to kara za za za jego występek panie doktorze bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dr Bartłomiej Bednarek z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA