REKLAMA

Dane o handlu zagranicznym i rynek samochodowy w Polsce

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-06-17 12:40
Czas trwania:
15:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Noto zaczynamy raport gospodarczy Radia TOK FM 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry na początek raportu gospodarczego informacji, które przedstawił dziś premier, czyli estońskiej podatek CIT w Polskiej wersji koszty dla sektora finansów publicznych jak mówił premier Morawiecki to do 5 miliardów złotych, a zapowiedź jest taka, że być może jeszcze za pół roku, czyli jeszcze może w tym roku wejdzie w życie rozwiązanie, które nazywa Rozwiń » się Stański podatkiem CIT, czyli rozwiązanie, które zwalniałoby z firmy obrotach do 50 000 000zł z płacenia podatku CIT tak długo jak nie będą wypłacały zysku ten estoński CIT nie jest nowością w polskich pomysłach czy propozycja przed laty m.in. taki pomysł zdaje się zgłosiła Platforma Obywatelska, ale skoro w kampanii wyborczej i kryzysie pojawia się Stański liczymy na to, proszę bardzo, porozmawiajmy na ten temat tak przy okazji pierwszym gościem raportu gospodarczego jest pan Grzegorz Maliszewski główny ekonomista banku Millennium dzień dobry w dzień dobry pan umarł państwa umawialiśmy się na rozmowę z danych chciałem pana pytać dane np. z handlu zagranicznego, które dzisiaj poznaliśmy, ale miałbym nie zapytać ten Gdański CIT to była to była to byłby nietakt myśli pan że, że to jest rozwiązanie, które teraz wydaje się kluczowe dla firm myślę, że sam PIT i nie jest tematem, który obecnie dominuje w dyskusji i kwestie wysokości podatku istnieje problemem dla firm, które borykają się skutkami pandemii, próbując odnaleźć się w nowej rzeczywistości, tym bardziej że PIT jest płacony przez wąską grupę przedsiębiorców w związku z tym też duża część polskich przedsiębiorców to szczególnie małych średnich prowadzi nie płać tu nie płaciła to największe i korporacje banki i inne instytucje finansowe, tudzież duże sieci handlowe nie, płacąc zmian powiedział, bo to akurat w tym momencie doszło jakiegoś przerwania rozmawiamy obficie i nasz gość Grzegorz Maliszewski ja tylko dopowiem powiedział, że wiele firm tego CIT w Polsce nie płaci ja myślę, że nasi nasze słuchaczki nasi słuchacze dokładnie pamiętają tę dyskusję, kiedy rząd obniżał po raz kolejny wymiar podatku CIT 19 do 15 do 9% też mówił, że robi ukłon w stronę przedsiębiorców i wówczas przedsiębiorcy organizacje przedsiębiorców ekonomiści także podkreślali, że oka jest to ukłon faktyczna obniżka podatku, ale znów nie dotyczy ona zbyt wielu firm no właśnie niewiele z nich rozlicza się podatkiem CIT, czyli jest to rozwiązanie dla wąskiej grupy przedsiębiorców dokładnie tak dla małego średniego biznesu, który dominuje w Polskiej gospodarce ważniejsze są o ważniejsza jest podatek PIT więc, więc ta dyskusja w Polskim hicie rzeczywiście jest ciekawa, bo to jest dość oryginalne rozwiązanie wspierające tych drobniejszych przedsiębiorców natomiast ciągle trzeba mieć na uwadze, że to nie dotyczy to dotyczy wąskiej grupy firm, które i tak obecnych uwarunkowaniach nie koncentrują się na podatku, ponieważ seks wysokość obciążeń podatkowych nie jest w Polsce barierą prowadzenia działalności gospodarczej barierą je skomplikowanie prawa przejrzystość prawa podatkowego, a w obecnych uwarunkowaniach kryzys i badania takie właśnie wydawało tu pytanie wobec pana czy do pana ten estoński SITE zakończa od siebie dodam pamiętajmy Drodzy Państwo to jest rzecz nie do pominięcia jesteśmy w trakcie intensywnej kampanii wyborczej myślę, że ze sobą łączą się te znaczy łączy się tematy estońskiego CIT-u trwającą w Polsce kampanią wyborczą kropkę, a gościem magazynu gościem magazynu raportu gospodarczego jest pan Grzegorz Maliszewski spogląda pan dane, które GUS przedstawił dzisiaj dane o handlu zagranicznym tak znane wpisują się w obraz, które rysował się już po publikacji danych o handlu zagranicznym przez Narodowy Bank Polski, które pokazały silne silny i wpływ pandemii na aktywność ekonomiczną na eksporterom, bo eksport spadł w dwucyfrowym tempie wg danych GUS NBP, które były podane przedwczoraj widać było, że te spadki sięgnęły 330% nawet w porównaniu z rokiem ubiegłym niższy popyt zagraniczny i blok danych wywołane pandemią spowodowało załamanie popytu szczególnie w takich branżach jak automaty sprzedaż samochodów i części samochodowych mebli tej producenci tych branż w największym stopniu odczuli skutki pandemii natomiast to są dane historyczne, które pokazują, jaki wpływ miała pandemia na gospodarkę kolejne miesiące już tak negatywne nie będą i należy się spodziewać odbudowywania eksportu te, aczkolwiek ta odbudowa będzie stopniowa, ponieważ gospodarka globalna będzie borykała się z recesją w związku z tym też firma będzie trudniej znaleźć nowe rynki zbytu bo o ile w przeszłości polscy eksporterzy bardzo sprawnie odnajdywali się w warunkach kryzysowych, ponieważ potrafili szybko przenieść część sprzedaży rynków pogrążonych w recesji w kierunku rynków rosnących teraz te rynki rosnące będzie trudniej, bo cały świat będzie pogrążony w recesji, więc z tego względu o zachodnie odbijanie eksportu będzie wolniejsze w długim terminie szansa dla polskich eksporterów może być natomiast po relokacji źródeł zaopatrzenia w europejskich firm, które obecnie w dużym stopniu kupowały w Chinach czy, a być może przeniosą zakupy być może przeniosą Paul de zakupy bliżej Europy, a Polska polskie firmy są konkurencyjne, więc mogą na tym średnim i dłuższym horyzoncie skorzystać, aby rzeczywiście tak było, tym bardziej że być może skrócenie tych łańcuchów dostaw będzie też asekurował nas przed silnymi tąpnięciami w gospodarce, gdyby one miały się pojawiać zakończymy na tym dokładnie zakończymy na tym rozmowa z danych o handlu zagranicznym, ale myślę sobie, że warto na takie dane nie zwrócić teraz szczególną uwagę jak na wiele publikacji wiele informacji o gospodarce tak dynamicznie umknęło trzymać rękę na pulsie bardzo panu dziękuję za komentarz pan Grzegorz Maliszewski główny ekonomista banku Millennium dane, które o, których mówiliśmy to przedstawione dzisiaj przez GUS dane o handlu zagranicznym obejmującym mi już także czy może także kwiecień eksportową Niemcy Czechy wielka Brytania Francja Holandia to są to jest nasza czołówka eksportowa jeśli chodzi o import głównie też jeśli im patrzeć na pierwszych 5 pozycji Niemcy Chiny Rosja Włochy Holandia z tych krajów eksportujemy interesujące dane jeszcze przed nami jutro będziemy oglądali dane o przeciętnym wynagrodzeniu zatrudnieniu w przedsiębiorstwach tych większych zatrudniających powyżej 9 pracowników niezwykle będą dobrane w dobry Tosię okaże, ale ważne dane, więc na pewno będziemy do nich powracać w piątek produkcja przemysłowa publikowana przez GUS także będziemy mieli o czym rozmawiać patrząc na dane sporo tych danych, bo to są już za poprzedni miesiąc więc, więc trochę więcej szczegółów o tym jak radziliśmy sobie w maju frank 4zł 16gr euro 445 funt 497 do lat 3zł 95gr dane o handlu dostępne omawiane za kwiecień dane o zatrudnieniu produkcji to będą dane za maj można, a właściwie ktoś mógłby powiedzieć to już historia nawet słusznie powiedział to w większości są dane historyczne Noto mamy dane bardzo na czasie, bo w pierwszych 10 dni czerwca tak dokładne dane z pierwszych 10 dni czerwca, o których mówić teraz będziemy to są dane z rynku motoryzacyjnego też spora część naszej gospodarki pan Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar jest naszym gościem dzień dobry dzień dobry pan ma dane czym my wspólnie już teraz mamy dane dotyczące rejestracji samochodów w ujęciu rocznym czyli, porównując pierwsze 10 dni czerwca do pierwszych 10 dni czerwca roku ubiegłego tak ma rację tak jak najbardziej staramy się śledzić dokładnie niemal codziennie co się dzieje na rynku sytuacja jest dynamiczne Ano właśnie też konieczność konieczność obserwacji wszystkich zjawisk, których mamy rocznie od tej dynamicznej sytuacji chciałbym porozmawiać się no wszyscy, którzy słuchają nas stale mogą teraz skojarzyć w maju prowadziliśmy rozmowę wówczas był meldunek Samaru pierwszych 20 dniach i porównywanie 20 dnia dni rejestracji majowych w 2020 roku, czyli kryzysowych do 20 dni w roku dziewiętnastym i tam odgórną patrząc na poszczególne marki samochodów były spadki spadki spadki spadki ich skala różna, ale zdarzały się takie marki, które hamowanie też pewnie ze względu na skalę swojego udziału rynku miały dużą przekraczającą np. 70 i więcej procent teraz spojrzałem w dane opublikowane przez was za pierwsze 10 dni czerwca i widzę, że są marki, które jednak notują wzrost rejestracji w porównaniu rok do roku pytanie czy na rynku motoryzacyjnym już dzieją się pozytywne rzeczy oczywiście patrząc na wyniki staramy się patrzeć optymistycznie przyszłość ten wynik, który uzyskaliśmy po 10 dniach jest nad wyraz optymistyczne, bo zanotowaliśmy zaledwie patrzą na rynek samochodów osobowych i samochodów dostawczych spadek na poziomie niecałych 2% można powiedzieć rewelacyjny MO porównujemy te wyniki do wyników z roku ubiegłego, kiedy przeżywaliśmy kolejny sukces kolejne wzrosty, więc można przypuszczać czy można zakładać, że sytuacja no już wraca powoli do normy i wszyscy czuliśmy się cieszyć nawet rzeczywistość chyba jednak odbiega nieco od samej statystyki która, pokazując nam ładne wyniki może wprowadzać nas w błąd, bo nie sądzę, abyśmy już zakończyli kryzys w salonach nie ma takiego ruchu, jaki chcielibyśmy, żeby był klienci bardzo powoli wracają, owszem, są stąd też rezultat lepszy, ale ten wynik, który dziś obserwujemy to dużym stopniu po pierwsze, wydania aut, które zostały zakupione z kontraktu zostały zawarte jeszcze w roku ubiegłym na początku tego roku to jest pierwsze pierwsza taka nasza obserwacja samochody po przerwie produkcyjnej wracają na linie produkcyjne i są wysyłane do klientów druga drugi element tej układanki, który przyczynił się do nieco lepszego wyniku co akcje sprzedażowe, które nabrały nasila widzimy coraz więcej ogłoszeń dotyczących dostępnych od ręki bardzo dobrych cen przy jednoczesnej informacji, że w przyszłości już tak różowo nie dają, ale nie powiedział pan najważniejszego, kto kupuje klienci indywidualni czy firma wzrost obserwujemy zarówno po stronie klientów indywidualnych w firmach bezpośrednio, czyli tych, które nie korzystają z finansowania zewnętrznego albo dofinansowania wykorzystują kredyt jest w przypadku klientów instytucjonalnych rzadko zjawiskiem no i dilerzy, a więc sami dilerzy rejestrują nieco więcej, a stosował te 3 grupy, ale jeżeli dilerzy rejestrują tato to trudno mówić o tym, że no klienci zaczęli masowo kupować no oczywiście jak najbardziej na czy tak jak podziałem widzimy widzimy wzrosty po stronie klientów indywidualnych, które związane ściśle z akcją sprzedażową mamy do czynienia ze wzrostami w przypadku klientów flotowych, ale zakupach bezpośrednich to jest element, który bardzo bardzo dokładnie się przygląda, dlatego że w tej grupie przeszłości było wiele firm zajmujących się reeksportem, czyli kupowało auta rejestrował na siebie ich później w kolejnych dniach kolejnych tygodniach wywoziła te zagraniczne, ale to właśnie zjawisko reeksportu jest dzisiaj przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania na rynku widzimy, że jeżeli od stycznia do maja średni udział eksportu w całości rejestracji był na poziomie mniej więcej 10% to teraz w niektórych firmach przekroczył on znacząco 30% widać, że udział aut, które potencjalnie będą ważone mówimy na razie szacowany na eksporcie potwierdzenie dostaniemy dopiero w ciągu kilku miesięcy przypomnijmy, że przepisy wymuszają wyrejestrowanie auta zgłoszenie wyrejestrowania auta w ciągu 30 dni od daty wywozu samochodu w kraju chęć ta statystyka zostanie potwierdzona dopiero za miesiąc lub 3 w zależności od tego kiedy reeksport auta wieś jak będziemy rozmawiać z danych za 20 dni czerwca będą dużo lepsza niekoniecznie nie chciał prognozować, bo już teraz jak widać te prognozy, które w planie już wcześniej lepiej lepiej nie lepiej obserwować dane zobaczymy wtedy będzie się działo czy te kontrakty, które zostały zawarte teraz zostaną pojawią się nowe w tej samej grupach czy też ta struktura, jeżeli chodzi o kanał sprzedały się zmieni nie zdarzają się tutaj nie powinno się zmienić raczej te same kanały będą notowały ożywienie co oznacza, że jeżeli mówimy o kanale dealerskim to mówiła tak demonstracyjne wymianie parku pojawiają się nowe modele jest coraz więcej, a więc dilerzy muszą wymienić parki, które są poza tym jest połowa, czyli jeszcze dobre informacje przed nami tak należałoby podsumować wciąż czekamy jak najbardziej bardzo dziękuję pan Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar był gościem raportu gospodarczego kończymy jest prawie trzynasta trzynastej informacji po informacjach Jakub Janiszewski audycja połączenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA