REKLAMA

O co gniewa się Tyler Durden? Dr Markiewka o filmie Fight Club

Projekcje
Data emisji:
2020-06-18 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:44 min.
Udostępnij:

Jakie są przyczyny gniewu głównego bohatera filmu „Fight Club”? Dlaczego rozwiązania swoich problemów nie szuka w polityce? I co rozdwojenie jaźni, z którym się zmaga, mówi nam o naszej kulturze? Razem z drem Tomaszem Markiewką, autorem książek „Język neoliberalizmu. Filozofia, polityka i media” oraz „Gniew” przyglądamy się diagnozom zawartym w słynnym filmie Davida Finchera i zastanawiamy się, na ile są aktualne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prawie wszyscy lubią o nich dyskutować nic dziwnego filmie możemy przejrzeć się jak lustro kino mówi nam też dużo w naszym świecie popularne produkcje stają się często wizytówką swoich czasów, nawet jeżeli nie miały takich ambicji, ale co właściwie tak naprawdę możemy wyczytać o tym, właśnie jest ten pod podcast o tym co kino mówi nam współczesnym świecie zaprasza Piotr Kubica część przy mikrofonie Piotr Kubica dzisiejszy odcinek będzie 8 Fart Club znaną w Rozwiń » Polsce podziemny krąg w reżyserii Davida Finchera jest film z dziewięćdziesiątego dziewiątego roku w rolach głównych Edward Norton Brad Pitt ten film wszedł na ekran w atmosferze dosyć dużego skandalu zarzucano mu, że propaguje niebezpieczne idee zresztą dzisiaj dużo o tym, mówi jest analizowane na pewno warto do niego wracać jest ze mną dr Tomasz Markowska filozof publicysta i autor książek język neoliberalizmu filozofia polityka media oraz niedawno wydanej gniew dziś przemysł nadal tak dzień dobry witam jony gniew Trybus dosłownie chyba w zeszłym miesiącu zgadza się też książkę, która opowiada o tym nie tylko emocji społecznych grup społecznych jednostek pan pisze o tym dlaczego ten gniew może doprowadzić, dlaczego politycy nie powinni go ignorować jak jest postrzegany też książkę moim zdaniem bardzo ważnych spostrzeżeń bardzo chce ona sprawiła, że taki głos i mam nadzieję, że najwięcej osób przeczyta zresztą trafność pańskich spostrzeżeń teraz pokazuje to jak w Polsce np. rozmawiał o tych wydarzeniach w USA po śmierci wzorca frajda, kiedy wybuchło to wielkie procesy duża część komentatorów zwraca uwagę właśnie na ten gniew można odnieść wrażenie, że bardzo przejęliśmy tym, że witryny sklepowe zostały zniszczone albo, że cokół pomnika został pomazany niż Meritum sprawy, czyli tym rasizmem i to potworna niesprawiedliwość, które tam, gdzie śmierć swojego to jest tylko 1 z tych setek przykładów, które potwierdzają to zatem mamy do czynienia z systemowym jest niezbędna jednak my set najbardziej chyba przejęliśmy albo duża część komentatorów w tym z protez bywanie elegancki tam dochodzi do aktów wandalizmu jak to jest protest, w których biorą udział ludzie, którzy walczą o swoje prawa to zawsze muszą biec pod krawatem i protestujący muszą zachować maniery brytyjskiego lorda z to było dobrze odebrane jednak jest zupełnie inaczej i nikt za bardzo udało się wywalczyć bez oskarżeń właśnie o to, że się zbyt dla niego niegrzecznym w ramach tego protestowania no tak jak pan powiedział to co się dzieje w stanach Zjednoczonych to bardzo dobry przykład tego jak działa ten schemat, bo zaczyna się od jakiegoś głębokiego problemu społecznego w tym przypadku łatwo zidentyfikować ten problem to jest systemowy rasizm wciąż niestety obecne w amerykańskim społeczeństwie i to systemowy problem przez lata lekceważone różne grupy próbują się dopominać, żeby coś z tym zrobić, ale politycy jakoś się do tego nie palą no, więc w końcu jak te jak ten problem nie jest la rok po roku załatwione na co ten ginie się na gromadzenie i w końcu wybucha i zazwyczaj wybucha taki sposób, w którym są też elementy nieestetyczne tak jak wandalizm to oczywiście szkoda, że tak się dzieje, że są niszczone sklep jeszcze gorzej kiedy, kiedy jakaś krzywda dzieje się ludziom broniącym przez tych sklepów itd. to oczywiście wszystko jest fatalna, ale o tym wszystkim sobą myśleć jeszcze na tym etapie, zanim ten gniew wybuch tak temu co by zarabiać na wcześniejszych etapach, ponieważ zaniedbano ten problem, bo to teraz wygląda to tak nie inaczej niestety trzeba trzeba się pogodzić z tym, że kiedy ten gniew społeczny już wybucha no to będzie miało różne odsłony będzie miał taką odsłona, że mamy pokojowe marsze w niektórych miastach, ale będzie miał też takie odsłonę, gdyż będą wybite szyby w sklepach, a jeszcze, gdy będzie dochodziło do bójek tego niestety nie da się już uniknąć, kiedy znajdujemy się na tym etapie, kiedy ten gniew wybucha tak jak pan napisał swej książce ten gniew może prowadzić do różnych konsekwencji zastosował pan takie rozróżnienie na pozytywne negatywne, czyli pozytywne to taki, dzięki któremu uda się doprowadzić do jakiej z własnej pozytywnej zmiany na negatywne to taki, który na wręcz pogarsza sytuację zamiast uprawiać na, ale oba rodzaje są na ogół negatywnie odbierany jest także te akty wandalizmu, jakby przypisuje się wszystkim protestującym, chociaż turystyki jednak margines to przecież o to chodzi w tych no no testach dokładnie tak jak pan wykorzysta akty wandalizmu to nie jest tak, że większość tych protestujących dopuszcza tych aktów wandalizmu to są jednak rzeczy, które dzieją się rzadziej częściej częściej mamy do czynienia z pokojowymi protestami, a znowu jest ta fiksacja na tym estetycznym wymiarze protestów na tym, dlaczego wszyscy tak jak pan powiedział nie chodzą pod krawatem i nie wygłaszają piękne przemów, a jest lekceważenie tego co jest sednem tych protestów czy też systemowy problem, jakim czasie w stanach Zjednoczonych rzeczywiście przeprowadzą to rozróżnienie na pozytywne negatywne przejawy śniegu te pozytywne przejawy gniewu są wtedy, kiedy prowadzą do rozwiązania jakiegoś głębokiego problemu społecznego dotrwa trwałej przemiany społecznej tu mamy do czynienia z takim protestach które, gdyby osiągną jakieś swoje cele to mógłby doprowadzić do trwałej przemiany społeczeństwa amerykańskiego mógłby jakiś sposób zminimalizować ten na rasizm przemoc policji do NATO powinno się kierować naszą uwagę, ale niestety dokładnie tak jak pan powie wiedział ta uwaga często kieruję w stronę tych wybitych szyb w stronę rozwoju strony wandalizmu w stronę poprowadzonych pomników czy nie w stronę rzecz, która w, które tak naprawdę są wtórna i nie dotykają sedna sedna sprawy słuchacz może teraz część stanowisk zastanawiać, bo słuchaczka co ma wspólnego z filmem podziemny krąg za chwilę do tego przejdziemy wydaje mi się to bardzo ważne, żeby na początku trochę opowiedzieć o tym jest książka jak gniew jest w niej opisane jako pozytywny przykład wymiana są sufrażystki, które doprowadziło to tego, że kobiety walczyły więcej praw wyborczych, ale przy okazji też były oskarżane o to, że są zbyt radykalne inny rodzaj gniewu to wyborcy trampa, którzy trochę zagłosowali na niego, że budowa ulic establishmentowi, ale w konsekwencji on realizują realizował politykę, która jeszcze bardziej pogarszała sytuację, więc są takie takie przykłady tej książce są też przykłady popkultury jest nas dobrze znany Adaś Miauczyński w dniu świra i on właśnie reprezentuje ten gniew jak rozumiem no nie pozytywne właściwie apolityczny, bo on ten niegodny w ogóle nie znajduje żadnego ujścia nie jest przykuty jakieś polityczne działanie głosowanie cokolwiek, więc też ten przykład, że to ktoś, kto jest rozgniewany z powodu być może politycznych, ale nie podejmuje politycznych działań i Adasia Miauczyńskiego z dnia świra zostawia pan z głównym bohaterem właśnie mu ufać Club, o którym już mówi pan, że jego motywacje mają taki rys polityczny w sejmie działanie mają mają rys polityczny czy też jest także w kinie nie ma tego nie bez bardzo dużo są na filmy historyczne typu Drive hard mamy kino sparka Litza rasizm jest bardzo wyraźnie pokazany z kino kanał to itd. całe kino społecznie zaangażowane Alfa Club jest trochę innym firmom, bo tam pozornie jego bohaterem jest biały facet z klasy średniej, które nie jest przez niego prześladowany nie jest dyskryminowany ma pracę polityki właściwie w tym filmie pozornie nie ma wcale polityków nie ma wcale nikt nie rozmawiał o polityce jednak pan napisał w swej książce, że tam jest polityczny i jak go określić od na czym polega to pewnie trzeba by zacząć od tego, skąd bierze gniew głównego bohatera tak jak pan wspomniał na pierwszy rzut oka nie ma się na co gniewać ani nie jest dyskryminowany ani nie jest przesadnie biedne te tego mieszkania wygląda na na na dosyć dobra i nie i nie wydaje się, że było on osobą która, który jest na marginesie społeczeństwa dla no właśnie, skąd bierze sięgnie 5 ustawy o taką tezę, że 1 z przyczyn gniewu głównego bohatera jest jego sytuacja w pracy, bo to jest ewidentnie człowiek, który bardzo niezadowolony ze swojej pracy nie z powodu tego, że otrzymuje marne wynagrodzenia, bo wynagrodzenia najwyraźniej otrzymuje całkiem niezły, jeżeli spojrzymy na poziom życia głównego bohatera, ale nieszczęście chyba jego źródłem jego nieszczęścia jest to, że ma poczucie, że wykonuje pracy, które zupełnie bezużyteczna społeczne, aby nawet, aby może nawet szkodliwa, bo pracuje w agencji ubezpieczeniowej i tam jest nigdy to nie jest chyba powiedziane wprost jest kilka wskazówek że, że jego praca polega też trochę na na robieniu różnego rodzaju przekrętów na zachowanie i chowaniu różnego rodzaju przypadków za zaniedbanie finanse firm samochodowych, a więc on pracuje w tej pracy, którą za dywidend groźba moglibyśmy nazwać taką pracą bez sensu albo wręcz pracę szkodliwą która, która jest trochę źródłem jego cierpienie, którego kopia, która wpędza go depresja czy w inne biedne niezbyt wesołe stany psychiczne i moja teza jest taka, że to jest danego początkowo spełniał głównego bohatera tu żyć i to już uwidacznia się ten aspekt polityczny no bo przecież to jak wyglądają prace we współczesnym społeczeństwie kapitalistycznym współczesnych Stanach Zjednoczonych to właśnie rozmnożenie tych prac szkodliwych społeczne i jest konsekwencją określonej konstrukcji politycznej naszych społeczeństw i wydają się bohater też ma tego świadomość do tego pewnie dojdziemy rząd dalszych częściach filmu dalszych fragmentach filmu jasno wskazuje na te problemy jak urządzone społeczeństwo, jaką wytwarza bezsensowne zajęcia to tylko kto jest tuż przed masową przecież to się, że w latach dziewięćdziesiątych wszyscy są przekonani, że historia skończyła też koniec ideologii, że świat osób do momentu, w którym jest taki jak ma być z grubsza jest domyślny i sytuacja naturalna nie zaburzone jakimiś ideologami upadł mur berliński dotarliśmy do końca historii nawet pan w swej książce przytacza przykład Platformy Obywatelskiej, która słabo władzy takim hasłem nie róbmy polityki budujmy drogi, żeby pokazać co w co jest w i jest oczywista sprzeczność, ale chodziło o to, żeby pokazać już dosyć tej polityki i bierzemy się do roboty i etaty w tym filmie, kiedy główny bohater idzie do lekarza z do psychologa psychiatry, żeby jakoś pomógł mu ów zwalczy 100 fatalne samopoczucie oto mówi dziękuję i idź pobiegać tak samo chciałbym powiedzieć, jeżeli nie pasuje twoja praca to zmień pracę i skończy się problem, a trzeba jednak w tym chodzi o to, że to nie jest takie proste i że one jednak uwięziony w pewnym systemie, którego istnienie jakichś do jakiego stopnia na pewno sobie tu same, bo tego podświadomie wykreowana alter ego bardzo dokładnie potrafi nazwać wady tego systemu rzeczywiście czy też kota w sprzeciwia się tej apolityczności pozornej tego rodu von rzeczywiście jego początki jego radzenia sobie z tymi problemami są takie typowe dla kultury post politycznej, bo rzeczywiście udaje się do psychologa czy tam psychiatry i bierze udział w różnego rodzaju terapiach no to jest taki typowy sposób radzenia sobie z tymi problemami pójść w późnym kapitalizmie ma problemy psychiczne też prywatny problem, więc udaje się do jakiegoś terapeuty, który zaleci albo bieganie albo chodzenie na jakieś kursy albo złożyć jakieś tabletki i bohater tak zaczyna i na tym etapie jeszcze ciągle przypomina Adasia Miauczyńskiego co znaczy próbuję sobie radzić z tymi problemami na własną rękę albo nie nie radzi sobie z nimi na własną rękę, bo to niezbyt działające sposoby, którego próbuje w końcu pojawia się ten wytwór jego świadomości, który kierował jego na na rozwiązania politycznej zwraca uwagę na to, że co cały ten system budowany wokół głównego bohatera jest jeśli skonstruowane, że problemem nie jest sam główny bohater problemem nawet nie jest jego konkretna praca, ale cały system, w którym to wszystko to wszystko się obracać to rzeczywiście pospadają, bo różne zarzuty pod adresem kultury konstrukcją mitycznej do dzisiaj cytowane, bo to te cytaty filmy zostały kultowej też trochę tutaj Dardenne stoczyli alter ego strachu traktowana jako bohater został antybohaterem czym dokładnie stąd to, że konsumpcjonizm i zarzuty pod adresem konsumpcjonizmu pojawiają się w tym filmie teraz, ale 2 lata ten podświadomy bohater grany przez Brada Pitta zwraca uwagę na ciekawą kwestia stawiania niemożliwych do spełnienia wymagań ustawy stawianie niemożliwych do spełnienia ideał w pewnym momencie mówi do do głównego bohatera i do pozostałych osób, które zapisały się do tego podziemnego kręgu, że nie jest jeszcze ani ładnie ani wysportowani ani pięknie nigdy to co nie będzie nigdy nie osiągniecie tego ideału i powinniście go porzucić tutaj dotykamy drugiego aspektu rzeczywiście na tego typu osobach, które są przedstawione w tej firmie presja może wybierać ten ideał kulturowy, żeby wszyscy musimy mieć dobrą pracę, że wszystko musi mieć ładnie urządzone mieszkania we wszystkim musimy być wysportowani wszyscy musimy być pięknie i zarówno główny bohater, jakiej pozostałe osoby, które wyłączają tego klubu wyraźnie sobie nie radzi z tą presją bycia najlepszą wersją samego siebie, bo to jest też coś co się nam zaleca, żeby być najlepszą wersją samego siebie, a tak naprawdę wytwarzana z ogromną presję, że mamy być coraz lepsze coraz doskonalsze każdy aspekt naszego życia i bohater nie wytrzymuje pęka w pewnym momencie ta podświadomość, jakby kierował jego na ten problem mówi mu, że to, że znowu problem nie leży w tym bohaterze nie w tym, że nie potrafi sprostać temu ideałowi tylko problemem sam ten ideał który, który podsuwa nam ta kultura no jasne, bo wręcz boi się nazywać niektóre problemy potrzebuje wymyślonego alter ego które, które co zrobi dla niego przypominają się realizm kapitalistyczny książka Marka Fiszera ona ma już kilka lat, ale w Polsce wyszła też własnym jako bardzo dawno i cisza przekonuje że, żeby spojrzeć na naszą rzeczywistość nie jako coś zupełnie naturalnego, ale jak jako na produkt ideologii produkt polityki to warto pokazać takie pęknięcia w tej rzeczywistości takich ulicach, gdyby właściwie 2 już wymieniliśmy, bo martwi się też pisze o problemach psychicznych depresji stanie z z jakim zmaga się główny bohater filmu i on przekonuje, że nie powinno być tak Zdeb prezes traktuje jako problem prywatnych które, którego źródło leży chorującym chemię mózgu ale, żeby traktować jako problem społeczny polityczny, bo przyczyna depresji może leżeć na zewnątrz, więc trochę mówi coś takiego tutaj już dawno problem może być na zewnątrz nie tobie i ten klub Fajdka ten podziemny klub walki tu, które ci sfrustrowani, bo katorgę zakładają jest chyba trochę takim taką próbą uspołecznienia tego tego doła, którego oni wszyscy przeżywają Wiech w jaki sposób to z pewnością, bo jest jednak tworzeniem jakiejś wspólnoty jak w książce pisze, że tuż po to, podstawowa różnica między Adaś Miauczyński, a bohaterem klubu, bo obaj zaczynają jako sfrustrowane osoby z problemami psychicznymi obaj zaczynajmy osoby niezadowolone z zawodu, które wykonują obaj zaczynają jako frustraci, ale główny bohater wart laba fajkę, bo robi jednak ten następny krok to znaczy zakłada ten klub wytwarza jakąś wspólnotę wokół siebie i pomimo tego też wspólnota osób bijących się bijących się po twarzy to mimo wszystko jest jako wspólnota, która łączy się łączy się, jakby wspólnym wspólnej próbie wyrwania się z tego stanu systemu, bo znowu to nie jest powiedziane filmie wprost, ale możemy się łatwo domyślić, że to są osoby podobnych problemach to znaczy wypalone w pracy niezadowolona ze swojego ciała niezadowolone ze swojego życia niedające sobie radę z tą presją, nic więc ten, więc kluby tak naprawdę nie chodzi tylko odbicia, ale chodzi o to, żeby zebrać osoby, które są podobne, które mają podobne problemy zaczynają podobnie myśleć o świecie wspomniał pan pisze, że on rzeczywiście używa takiej ciekawej frazy prywatyzacja problemów zdrowotnych, że współczesny współczesny świat też prywatyzacja problemów zdrowotnych tak jak powinniśmy bohater rzecz idzie na początku tą ścieżką prywatyzacji problemów zdrowotnych, ale wraz z pojawieniem się tej postaci wygenerowanych przez jego podświadomość skręca w stronę właśnie wspólnoty strona tworzenia, jakie jakieś zbiory zbioru ludzi, a nie w stronę prywatnego rodzenia radzenia sobie ze swoimi problemami to jest moment, kiedy jego, jakby linia rozwoju rozchodzi się stopniem Adasia Miauczyńskiego i wkracza na ten teren polityczne czy może, jeżeli powstanie część Radwan to tam Adaś Miauczyński założył, iż nielegalnych lub walki, bo wspomniał pan też o o tej firmie, w której pracuje narrator w ogóle ważna jest 1 z najważniejszych scen filmu, kiedy poznajemy na czym dokładnie polega jego praca i to chyba też jest 1 z tych pęknięć, którym pisze Fischer i zresztą pan pisze też swojej książce tylko, że w Pańskiej książce przykład katastrofy ekologicznej, ale myślę, że to są 2 podobne sprawy może się mylę, ale chodzi o to, że główny bohater pracuje w firmie, która produkuje samochody bardzo jej się opłaca płacić odszkodowania ludziom, którzy zginęli przez wadę jaką, jakie mają samochody niż naprawić wady i to bardzo jasny sposób pokazuje niemoralność systemu, w którym funkcjonuje główny bohater no chyba katastrofa klimatyczna jest podobnym problemem, że niszczenie środowiska jest kimś takim naturalnym naturalną konsekwencją tego jak funkcjonuje rynek np. modnym kapitalizm późny kapitalizm i na jego przykładzie można pokazać, że można kwestionować pewne mechanizm, więc jest chyba też statystyki tego uśpiona moralność PiS jakiś sprzeciw wobec temu złu, które praktykę jego firma no też też tutaj bardzo ważnym aspektem tak już firma głównego bohatera jest pion ład ładnym ucieleśnieniem znanej tezy zyski ponad ludzie rzeczywiście ten model biznesowy tej firmy polega na na dosyć bezdusznym obliczanie co się bardziej opłaca się bardzo się opłaci ratować ludzi bardziej się opłaci pozwolić, żeby zginęli, bo rachunek zysków strat finansowych widzieć wtedy i tak na plus i rzeczywiście tak już zaczęliśmy mówić główny bohater zdaje sobie zdaje się sobie z tym radzić też w ogóle rzecz, o którym się dosyć rzadko, bo my często postrzegamy osoby pracujące w takich firmach wykonujące nieetyczne pracę jako jako całkowite cyników, a wspomniany przeze mnie David Graebe sugeruje, że takie osoby mogą mieć pełną świadomość, że to co robią jest niemoralne i to świadomość może mocno oddziaływać na psychikę właśnie wprowadzać takie stany depresyjne, bo to nie jest jednak dobre pod dobre poczucie dla większości osób że, że taka świadomość, że robimy coś co jest nie tylko nie przynosi żadnego pożytku nie będzie szkodliwa i nieetyczna i więc ten wątek pracy pewnie w tym filmie pojawia się nieprzypadkowo pojawia się pojawia się wielokrotnie też bohater przechodzi mama taki swój moment Katarzy, kiedy wreszcie się zbadania tej firma i odbywa się trochę na swoim szefie pensji takie małe zwycięstwo zwycięstwo w tym filmie, kiedy robi swego szefa konia i i szantażuje go, że wyjawi różne rzeczy, że oskarży go pobicia my wystosowanie przypadek, że ten szef odgrywa tam i to firma w ogóle odgrywają rolę wielkiego złego, który kieruje bohatera na stany depresyjne, z którym bohater musi sobie jakoś poradzić musi przezwyciężyć przezwyciężyć jakoś te wszystkie wszystkie niedobre zwyczaje, którego firma spędziła, ale i tak mówi nie jest to pewnie przypadkiem, że w 1 z kluczowych scen filmu bohater zwalnia się z tej firmy tutaj ma symbolizować biegu ostateczne wyzwolenie się z tych ograniczeń, którego do tej pory pytała oglądając Fajdka to za każdym razem, kiedy oglądam ten film mi imponuje jak dużo jest w nim motywów, które można znaleźć właśnie filozofię u filozofów, którzy krytykowali rząd upraszcza teraz pewnie strasznie, ale takie ceny strony kapitalizmu czy późnego kapitalizmu właśnie jednostek zbieżności jest schizofrenia, bo czy rozpad osobowości własnych trochę boję używać takich terminów to są medyczne terminy, a w tym filmie to nie jest film o medycznych problemach tak naprawdę i pewnie opis tych problemów psychicznych nie jest zgodne z rzeczywistością do końca zresztą częsty problem, mówi że nie niewłaściwe portretują różne schorzenia no ale własnym np. u Jacksona środowiska Jacksona, które też analizował krytykował kapitalizm pojawia się pojęcie schizofrenii tylko one by przekonuje, że cały system jest schizofreniczny, gdyby nawiązuje do tego, że nasza tożsamość i jest budowana poprzez socjalizację i że obecnie socjalizacja odbywa za pośrednictwem Mass mediów kultury reklamy i z one same w sobie są schizofreniczne trudno naszą mającym zbudować Kiss spójny obraz siebie i to wciąż jest bardzo ciekawy pokazano, bo nasz główny bohater nie ma imienia on dopiero alter ego, którą tworzy ma imię nazwisko, bo wcześniej on bezimienny, a więc był to ciekawy pokazuje on nie ma tożsamości one tak budowana przez rzeczy, które posiada on w pewnym momencie zastanawiać się kosztom, jakie jakieś meble odzwierciedlają dobrze jego ja ten moment kontrolowania przez przemysł reklamowy przez te produkty, które kupujemy rzeczywiście się przewija przez cały film w pewnym momencie bohater grany przez Brada Pitta, czyli czy ten wytwór podświadomości głównej postaci mówi wprost do bohatera że, że swoją tożsamość tworzą rzeczy, które kupuje się kanapy, którą sobie kupiłeś albo jakiś nowy sprzęt, który nabyłeś znowu pojawi się tam ten wątek uwalniania się od tego wszystkiego nie przypadkowo jego przygoda zaczyna się od wysadzenia swojego mieszkania razem z tymi wszystkimi drogocennymi rzeczami, które tam gromadził okresie jak zatem taka myśl, żeby się uwolnić, żeby odkryć siebie to był stary motyw w naszej kulturze odkrywania samego siebie, a w sprawie ten motyw, żeby odkryć swoją prawdziwą tożsamość trzeba się uwolnić od tych rzeczy od całego tego biznesu marketingowego, które w, który chce wytwarzać nas naszą osobowość za pośrednictwem tych rzeczy, a my rzeczywiście tam jest ciekawa, że to może prowadzić do jakiego rodzaju schizofrenii można może właśnie takie w sensie medycznym mamy w takim sensie metaforycznym mamy problem z odnalezieniem własnej tożsamości bez myśmy zalewani różnymi sprzecznymi komunikatami z 1 strony nasza kultura jest jednak konkurs kultura mocno moralną, kładąc nacisk na moralność na to, żeby być przyzwoitym dobrym tak dalej, a z drugiej strony, jakby to praca praca, którą wykonuje bohater, jakby wprost zmusza go do wykonywania niemoralnych niemoralnych czynności ani na to wszystko dochodzą jeszcze te reklamy, które też często są opakowane różna ładne wzniosłe hasła np. wolności i co druga reklama samochodu obiecuje na rzecz sobie kupimy nowy samochód będziemy wolni i choć nas, a z drugiej strony wiemy jak wyczujemy to tak tak samo jak ten główny bohater podświadomie, że wcale nie uzyskujemy wolności kupując nowe produkty tylko dajemy się poniekąd tym nowym produktom zniewolić i to nas gdzieś nas narasta dziś nas wita świadomość, że uczestniczymy w jakiejś absurdalnej grze, że gonimy za wolnością, próbując kupować coraz nowe towary, a te towary tak naprawdę odbierają nam coraz bardziej naszą wolność oczywiście bohater tak jak to film jest trochę przerysowany nią, a reakcją na tego typu sprzeczność ze są marketingowcy uciął wprost, że ludzie kupują towarów produktów tylko kupują wersji siebie, która posiada ten towar co w tym stylu demo więc, więc znowu jestem pewien absurd także my kupujemy siebie w pewnym sensie nie powinien kupować siebie, bo już jestem sobą, a jesteśmy namawiani do tego, że staniemy się sobą dopiero wtedy, kiedy kupimy jakiś zaprojektowany produkt jest projektowanych taki sposób, żeby kupiło jak na jak najwięcej ludzi respektowane na masową skalę, więc my to jest paradoks, którego wszyscy sobie mniej bardziej zdajemy sprawy, chociaż nie wszyscy tego główny bohater wysadzamy swoje mieszkanie, żeby się uwolnić tej z tej ma, czyli kupowania coraz nowych rzeczy też w tym co mu Witaj Dardan, bo darmo, mówi że jesteśmy średnimi dziećmi historii tam pada taki cytat nie mamy celu ani miejsca nie mamy wielkiej wojny wielkiego kryzysu, żeby ludziom potrzeba jakichś takich większej historii większy narrację zwiększy idei nie bardzo mały cel znaleźć to główny bohater filmu jest w takiej pętli on mówi wszystko jest kopią kopii kopii niema przyszłości nie jest w stanie sobie wyobrazić na Gorzyce od, jakby podświadomie chyba próbuje nadać sobie przyszłość jakiś tort swojemu życiu były i szuka jakiejś wielkiej wojny, bo przecież ten klub walki w końcu zamienia się w rodzaju organ organizacji terrorystycznej, która zaczyna wysadzać budynki, które jakoś tam obsługuje system finansowy, żeby obalić kapitalizm, chociaż nie wymaga to miało działać jest raczej jakiś taki rozpaczliwy akt, chociaż tamten, bo sam ten pomysł, który ma główny bohater ciekawy, bo o on chce wysadzić budynki i firm kredytowych, żeby zlikwidować wszystkie informacje na temat długów społecznych nowe wychodzi, że decyzje racjonalne przesłanki, której mówi wielu współczesnych filozofów badaczy kultury, że długi są tym co nas dyscyplinuje we współczesnych społeczeństwach no bo czemu chodzimy codziennie do pracy, nawet jeżeli nienawidzimy tej pracy powiemy, że mamy do spłacenia kredyt mieszkaniowy jest jakby ta to mamy ten kredyt nas dyscyplinuje sprawia, że jesteśmy przykładnymi obywatelami kapitalistycznego społeczeństwa ten plan bohater oczywiście w rzeczywistości nierealne ale by w tej w tym w tej rzeczywistości filmowej ma pewien sens tak, żeby zlikwidować firmy kredytowe, żeby zniszczyć informacje, które firmy posiadają, żeby w ten sposób zlikwidować całe zadłużenie konsumenckie, żeby w ten sposób jak uwolnić obywateli obywateli żyjących w tej filmowej rzeczywistości od konieczności spłaty długu, więc sama to jest myśl kryjące się za tym planem, bo takim poziomie metaforycznym nie jest głupia, bo rzeczywiście jest także długi nasze kredyty są tym co nas dyscyplinuje tym co nas jakby Więzik w naszej obecnej rzeczywistości, nawet jeżeli się nam ona nie podoba włosy, bo na etapie diagnozy to ten czyn wydaje mi się naprawdę bardzo przenikliwe zresztą pewnie dlatego do dzisiaj jest tak no pamięta o nim ma swoje miejsce w historii kina w kulturze ten film dla mnie fantastycznym pomysłem jest to, że te tu brudną robotę odwala głównego bohatera alter ego żony tak bardzo mocno osadzony w tej swojej klatce boi się pomysł to znowu pisze o tym, pisał, że system kapitalistyczny osób tam późny kapitalizm wyznacza horyzont tego co w ogóle możemy pomyśleć oczywiście drastycznym upraszcza to bardzo chce pokazać, że z zewnętrznych znalazło się dużo ciekawych przemyśleń znaleziono bardzo myślę, że atrakcyjny sposób, żeby to wszystko pokazać, ale chcę pytać o receptę własny ten gniew, który czuje główny bohater, który przykuwa działalność jednak w pewnym sensie polityczną, bo to są to są w jakim sensie działania polityczne zasadnym to jest organizacja no to terrorystyczna jest także założył Party, czyli tak brzmi co ten czym nam, mówi że należy albo należy zrobić skoro już ustaliśmy z całkiem bez trybun na etapie oceniania sytuacji teraz zastanawiam się, jakie on wnioski tak naprawdę wyciąga, jeżeli w ogóle jakieś, bo przecież nie otrzymują otrzymuje nas wymagać, żeby tam jakiś program polityczny przedstawił no oczywiście na pewno będziemy namawiali nikogo, żeby wysadzał budynki i w ten sposób się buntował przeciwko współczesnemu kapitalizmowi i nie to ta może to ani nie namawiam ani ani on sam na Majdanku to wszystko jest na wielką metaforę był ubrany w atrakcyjne obrazy, ale tak naprawdę jeśli chodzi o wysadzenie budynku tylko właśnie było wewnętrzne uwolnienie się od całej tej machiny, która w, która nas nie było, więc więc, gdzie jest, gdzie ten, gdzie ten film ma jakieś konstruktywne przesłanie chyba właśnie na tym podstawowym poziomie, o których wspomnieliśmy obiekt, by wyjść ze swoim gniewem na zewnątrz, żeby zwrócić się w stronę innych ludzi tak jak mówimy tutaj wspólnocie jest dosyć nietypowa, bo tę wspólnotę osób nawzajem się bijących, która potem zamienia w organizację terrorystyczną, ale jest aspekt wspólnoty to jest ten ważny krok niezbędny krok, żeby zrobić cokolwiek pożytecznego dla 2, jakby to ten tata to samo refleksja głównego bohatera sobie zdaje sprawę wraz z uwikłania w ten system społeczny, który funkcjonuje, chociaż tak jak pan bardzo ciekawe jest to, że on, jakby nie chcę tego przyznać sam przed sobą, że musi sobie wygenerować wymyśloną postać, która o tym wszystkim powie jego poprowadzę w końcu zlikwidować wykłady w on, bo sami jak przerażony tymi myślami nie stanie są przed sobą przyznać, że to on, że to on to wszystko myśli, że to są jego własne przemyślenia musi to jak zrzucić na postać wprowadzono wprowadzoną z zewnątrz, ale tam też się pojawi kilka takich motywów, które można podać w wątpliwość, bo nie jak w tym co się rzuca w oczy w tym filmie na co zwracało uwagę wielu recenzentów tych pewnie odpychała jest niesamowite, a ilość przemocy, która pojawia się w tym miejscu moim zdaniem też tak jest na znamienny dla kultury amerykańskiej, że to, że tam rozwiązania problemu szuka się przemocy na tle takiej przemocy, że bijemy się nawzajem mitomana nie wiem przywrócić jakiś prawdziwej rzeczywistości, że to picie ma nie ma nas zwolnić z kapitalistycznych wiązowa potem przemoc tego rodzaju wysadzamy budynki jak wiemy kino amerykańskie z bardzo wiele bardziej niż kino europejskie nastawiona na różnego rodzaju scenę czy fabuła oparta na przemocy, lecz właśnie tego, a z drugiej strony tego tak dużo jednak to obecny pod swój klub zebrał cięgi za przemoc ani 100 000 innych umów, które można dużo brutalniejsze często stykał być może, dlatego że po prostu przepisy zostaną przedstawione dosyć realistyczne, bo czas jednak filmach sensacyjnych amerykańskich przemoc jest trochę taka umowna albo wręcz przerysowana, a tutaj przemoc jest bardzo realistyczna, kiedy ci faceci się biją to wygląda tak naprawdę 2 facetów, by spotkało zacząłby się bić, bo nie ma tam żadnych wymyślnych ruchu żadnych wymyślnych pokazówkę karate czy kung-fu tylko po prostu czyste bicie się bić się po twarzach nawet odgłosy są inne w każdym filmie co brzmi podobnie, a w NATO zwrócić uwagę ostatnio efekt, aby one są takie bardziej prawdziwe no właśnie widać też bardzo mocno widoczna na twarzach bohaterów potem efekty tych tych bijatyk to nie jest tak, że oni się pobiją na drugi dzień mniej ni nie widać, że do czegoś takiego doszło do te siniaki, zostając z nimi na długo, więc pewnie to, że to, jakby odstraszało część osób wywoływało taki niepokój to bardzo realistyczne przedstawienia przemocy i znowu można się zastanawiać czy czy też właściwa droga ta data przemoc i właściwie czemu ma służyć to jest jakiś sposób na wyjście z tego systemu to jest czy to jest jednak tkwienie w pewnych okopach amerykańskiej kultury amerykańskiej popkultury czy w ogóle amerykańskiego społeczeństwa, która jest, jakby ufundowane na przemocy Nowak początki tego społeczeństwa wiążą się zawłaszczaniem zawłaszczaniem terenów rodowitych mieszkańców, a warto właśnie zwrócić uwagę na tak skonstruowana organizacja terrorystyczna, bo ona jest trochę parodia od tego przeciwko czemu główny bohater walczy tam uczestnicy tego tej organizacji też są pozbawieni imion też wykonują różne bezsensowne rzeczy, bo pracę, żeby pracować tam pokazany jest pokazane są zagonieni do 100 prac w ogródku albo dopiero w trakcie akcji dowiadują się właściwie po co ona jest, więc statystyki trochę z no taki zamordyzm, które ma w tej swojej korporacji to jest trochę lustrzane odbicie zamienię to wszystko takie strony odbicia tego członka sił zresztą też tak jedno bardzo niemoralne, bo tylko co, wysadzając budynki można, by zabić stąd, pomijając inne powody, dla których nie należy się zrobić lot nad dokładnie tak jak pan mówi Edyta organizacje, które miały służyć do wyzwalania sprawę, że ci ludzie zachowują się trochę jak takie manekiny, które bez szemrania wykonują kolejne polecenia, które się do siebie to podobnie jak niczym się od siebie nie różnią no to jest jednak bardzo bardzo zwarta organizacja Gdyni to nie kwestionuje rozkazy, które padają, więc w tym sensie to jest chyba słaby sposób na wyzwolenie się zapisanie się do organizacji, gdzie każdy bez szemrania wykaże wykonuje najbardziej absurdalne polecenia no ciekawe zakończenie, o którym pan wspomniał, że na końcu ten bohater musi się, jakby jednak musi pokonać swoją podświadomość, która tra z 1 strony jest drogą do jego uwolnienia z drugiej staje się czymś co należy przezwyciężyć, więc być może różnie to pewnie można interpretować być może to podświadomość ostatecznie też tkwi jeszcze w tym systemie, który bohater chce przezwyciężyć jest jakby tą ostateczną przeszkodą, którą należy pokonać, żeby się ostatecznie ostatecznie uwolnić no chyba nie ma takiej 1 właściwej interpretacji przesłania tego filmu, bo tak jak ludzie mówi rząd promuje niebezpiecznej de no to może właśnie wręcz przeciwnie możemy bardzo bezpieczne mówi pozbyć się tego Tylera Dardana nie będę nic nie kwestionuje bardzo nie buntuje się nic idź pobiegać nawet nie no to te staną się tego nie mówi on zostawia zakończenie otwartą jest w pewnym sensie pozytywnym, bo to nas narrator to główny bohater odzyskuje równowagę bez winy gramy co zrobi dalej, w którą stronę publiczną wiemy, że nie będzie dalej wysadzą budynkom przeciw temu są bardzo mocno sprzeciwił, ale z drugiej strony jednak też się udało jak wyrwać no właśnie z VAT z drugiej strony chyba już nie wróci do swojej poprzedniej pracy więc, jakby być może dokona takiego żeglarskiego przezwyciężenia, że ani ani to droga wysadzania budynków ani ta droga wykonywania, a nie ręcznej pracy, chociaż tak jak pan mówi to zakończenie otwarty stąd też wątek, który w ogóle nie powiedzieliśmy, czyli tak kobieta i miłość głównego bohatera do tej kobiety oto znowu kończy się na taki typowy amerykański sposób na końcu główny bohater odnajduje miłość swego życia i łapią za rękę i Taxi właściwie kończy ten film to jest ciekawe ciekawe, że to jest może nie jedyna postać kobiecą pojawiające się w ten film, ale jedyna postać kobieca, która odgrywa większą rolę w tym filmie ten film jest jednak bardzo męski opowiada autor książki, na podstawie której jest nakręcono fan Club czek podatnik on powiedział, że mężczyźni mieli być, którzy czuli jakiś gniew w sobie mieli do wyboru podziemny krąg albo stowarzyszeniu umarłych poetów i z małej takich dzieł, które jako podnoszą ten wątek w lustracji wśród mężczyzn w tym gniewu agresji tak dalej tym pewnie z powodów, dla których ten film jest nadal popularne, bo jakoś przemawia do do mężczyzn który, którzy czują różne obawy o współczesnym świecie jednocześnie można, by się zastanawiać czy, skupiając się na tych mężczyzna sam nie po pana te najgorsze te tryby postawi za gimnastycznych i czy w ogóle nie spychanie marginalizuje postaci kobiece zdrowie, zapewniając otwarty na interpretację właściwy, jaką rolę odgrywa ta jedyna postać w jedyna ważna postać kobieca w tym winien, bo na początku ona jest kwestia, by odgrywa rolę przeszkody bohater tak to jednak przeszkody, które należy pokonać na końcu staje się w pewnym sensie jego wybawieniem, bo to dzięki miłości do niej stały w taki typowy sposób znajduje w sobie siłę żeby, żeby przezwyciężyć swoją podświadomość spędzały to postać kobieca jest taka niestety stereotypowa postać kobieca, że instrumentalnie potraktowana jako na początku jest przeszkoda potem staje się wyzwoleniem między tym sensie to na pewno jest Phil nie niezbyt nowoczesne, ale znowu jest jest jak przemawia do tej części pewnie celował raczej na pewno celowo do tej, jakby męskiej części publiczności stara się odpowiedzieć na lęki tej części tej części publiczności na wiele lęków pewnie odpowiada odpowiada dzisiaj ustaliliśmy, że ten gniew, który narrator czuje no i działania, które podejmuje w konsekwencji to nie jest ten przykład pozytywnego gniewu, który pan różnych swej książce raczej negatywnego, ale co nam mówi o rzeczywistości wykazuje jak to jest, że ten facet prędzej dostanie rozdwojenia jaźni i założy organizację terrorystyczną niż poszuka rozwiązania swoich problemów w polityce np. siódemki aktywistów partii politycznych to jest bardzo ciekawe prawda tam tego tego aspektu w ogóle nie ma w tym filmie taki to IT to jest ten wymiar, w którym główny bohater tego filmu jest bardzo podobny do Adasia Miauczyńskiego ani jedno ani drugiemu nawet przez sekundę nie przychodzi do głowy, żeby zaangażować się polityczne taki tradycyjny sposób, czyli albo głosować na partię albo zapisać w taki sport albo obsesje do związku zawodowego, aby działać aktywisty 4 ale, toteż chyba właśnie, jakby świadectwo tej kultury, która nie zachęca nas do działalności politycznej, bo zauważmy, że żyjemy w takich społeczeństwach, których działanie w polityce nie jest cool polityka kojarzy się części z czymś brudnym i szczerze niezbyt fajnym kół jezdnych przedsiębiorczość School bycie celebrytą jest cool itd. ale działalność w polityce nie jest nie jest jakby traktowana jako coś pozytywnego jak już tak zastanowić to my nie mamy w popkulturze zbyt wielu dzieł, które przedstawiały jakiś taki pozytywny model działalności politycznej to znaczy przed pokazywały historię jakiegoś bohatera, który odkrywa polityka, który działa w polityce, który znajduje spełnienie tej polityce nie tylko przed drugą firmą Margareta, ale to, ale albo w tej chwili państwa z licznych, kto teraz 2, że to jest film o polityce, a jakby a jakby nie ma takich filmów Niewiem o zwykłym facecie, który właśnie pracuje w firmie jest sfrustrowany pracą w firmie i rozwiązanie swoich problemów odnajduje w polityce, a nie jakiś innego rodzaju działalności zazwyczaj mamy takie firmy, że nie wiem czy ktoś odkrył odchodzi z firmy zakłada własną znajduje spełnienie jako przedsiębiorca albo znajduje właśnie spełnienie takiej działalności wywrotowej albo jeszcze jakiś inny sposób, ale trudno znaleźć takie dzieło filmowe, gdy ktoś znajduje spełnienia w działalności politycznej wójtowi, który zwrócił uwagę, że go z baz Teresy z własnym celem takiego Neo liberalnego punktu widzenia zdam główni bohaterowie odchodzą z uczelni publicznej zakładają prywatne firmy, która zarabia na klasycznym w co w sumie nie powinno być sprywatyzowane urynkowienia znałem to taka dygresja przepraszam, ale jest jest świadectwo jakieś jakieś tego co się dzieje w naszej kulturze to widać nie tylko jakby na przykładzie filmów Legia Sobolewska płacą taką klatę Tymbark to może dziwne przejście od ofert Clubu do kredytu bank ale, ponieważ celem samym filmie mało kobiet to może warto przywołać postać kobieca z naszego listopad Super przyklaskuje temu ważność lateksu popatrzymy na krytą LT ciągle słyszę narzekania, dlaczego to ona jest bohaterką czy nie lepiej by jakiś młody stada powie ktoś to w swoim garażu wynalazcę kosz na nową innowacje w ten sposób pomógł pomógł nam walczyć z globalnym ociepleniem znów jakiś taki elementarny brak szacunku dla pracy politycznej, bo to co robić etatów projekt praca polityczna mobilizuje ludzi na kierowały ich na określone problemy i namawia do tego, żeby wywierali presję na polityków na te typowy przykład pracy politycznej mobilizowanie nakierowanie na określony problem ale by stosunkowo mało osób to szanuję jak uważamy, że to jest jakiś taki dziwny rodzaj i rodzaju działania, które i, że ktoś się tym zajmuje to powinien w końcu znaleźć uczciwą pracę zostać właśnie tym przedsiębiorcom np. ganiać duchy po mieście, a nie bawić się aktywizm, więc podaję ten przykład tytułu brak jakby, żeby pokazać też głębsze zjawisko, że my mamy w ogóle w naszej kulturze problem z docenieniem roboty politycznej, a w związku z tym takim bohaterom jak jak bohater fan Clubu nie przychodzi ani na chwilę do głowy, że mogliby szukać rozwiązania swoich problemów działalności politycznej no bo funkcjonuje w kulturze, w której jakby taka opcja w ogóle nie istnienia, nawet jeżeli istnieje też traktowana jako taka dosyć dziwaczna własny bo o ile takie sfrustrowane mu człowiekowi pełne gniewu nie przychodzi co do głowy to czasem znajduje polityk, któremu przyjdzie do głowy, żeby się do niego jako u niego upomnieć głosowanie na takiego polityka się też może być jako akt dysk destrukcji traktowane na zasadzie ja wiem, że to jest szkodliwe facet i wiem, że nic nie załatwi, ale przynajmniej będzie 1 co daje im jest z takiego, że jeżeli ten no pan pisze w swojej książce, którą jeszcze raz polecam wszystkim wyżej ten gniew, bo nie z nie zostanie jakoś sensownie zagospodarowany przez rządzących to o może być różny może politycy powinni obejrzeć ten fakt oraz stanu w licznych środków może tak w ramach co powinno być dalej w ramach ostrzeżenia rzeczywiście jest tak mało o tym, mówi, że część wyborców głosuje niejako na złość na takiej zasadzie, że być może nie wie, że temu politykowi, którego głosuje i być może więzień niczego dobrego nie zrobi, ale wiem, że ten polityk denerwuje ludzi, którzy mnie denerwują, więc głosuje na niego, żeby dalej denerwował się z tego taką tezę, że być może część przynajmniej wyborców Donalda trampa głosowała na takiej zasadzie nieżytem ufamy Donaldowi Trumpowi, ale wiemy, że wkurza ludzi w Waszyngtonie wiemy, że wkurza liberalne media, więc na złość tym ludziom za zagłosujemy nad lampa, a żeby napsuć krwi no bo my tak nie wierzymy w politykę i tak nie wierzymy w to, że ktokolwiek nam pomoże czy to będzie Tramp Hillary Clinton czy ktokolwiek inny nie wierzymy, że jakikolwiek polityk pomoże i równie dobrze możemy zagłosować na takiego polityka, który będzie wkurzał innych polityków to będzie nasza mała mała satysfakcja oczywiście tego typu rozumowanie jest bardzo niebezpieczne, bo prowadzi do wybrania tak niebezpiecznych polityków jak Donald Tramp, ale moim zdaniem tego typu rozumowanie pojawia się niektórych wyborców należałoby brać pod uwagę własne, bo możemy trzymać kciuki za będzie więcej grać chcą Berg, ale jak pokazuje się w Club w różny może być różny w różny ten gniew może zamanifestować i można odczytać sens jako przestroga przed tym pewnie tak znaczna na pewno jest zawarta w książce gniew, które są już mówiliśmy niedawno ukazała 20 lat od premiery tego się tak to też pewne świadectwo tego, że ten film jest tak popularne to chyba świadczy to świadczy o tym, że być może nasze społeczeństwo niestety ciągle przypominać społeczeństwu pokazane w tym filmie, że te problemy, które generują ginie głównego bohatera nadal istnieje w naszym społeczeństwie znaczy nadal istnieje mnóstwo prac bezsensownych mnóstwo pracy, które nie dają spełnienia nadal istnieje cały ten biznes marketingowe, które wywołuje u nas rosną coraz to nowe pragnienia zniewala nas przywiązując różnego rodzaju produktów nadal istnieje ogromna presja, żeby być człowiekiem sukcesu i najlepszą wersją samego siebie, a jednocześnie nadal istnieje zniechęcanie ludzi do polityki do działalności politycznej traktowanie polityki jako czegoś dziwnego głupiego co nie należy angażować, więc nadal mamy całą tę mieszankę wybuchową, która doprowadziła głównego bohatera do wysadzania wysadzania wieżowców tak jak pan mówi być może to jest przestroga dla polityków, że jeżeli my czegoś nie zrobimy z tą mieszanką wybuchową to pojawi się jakaś wersja tego typu bohatera i rzeczywiście zorganizuje jakiś ruch bardzo mocno zgrzewanych ludzi, którzy wyjdą na ulice będą robić różne rzeczy, na które będziemy reagowali przerażeniem dr Tomasz Marka bardzo dziękuję za zawiera nasza dziękuję za rozmowę dziękuję państwu za wysłuchanie i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA