REKLAMA

"Wciąż jesteśmy głodni samochodów". Ale ceny wcale nie spadną na łeb na szyję

Auto w firmie
Data emisji:
2020-06-19 11:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
42:03 min.
Udostępnij:

Jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny w Polsce i na świecie w czasie pandemii Covid-19 oraz post-Covid? Jak zmieni się nasze podejście do korzystania z samochodu? Bo że się zmieni, to wydaje się pewne. A kto miał nadzieję, że po pandemii ceny aut będą niższe, ten może się zdziwić. Rozwiń »
Gościem Krzysztofa Woźniaka jest Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Partnerem podcastu jest marka Volkswagen. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen oferująca rozwiązania finansowe dla przedsiębiorców w dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam do wysłania rozmowy w ramach cyklu auto w firmie w czasie pandemii, w którym rozmawiamy o tym jak pandemia, a wpłynęła będzie wpływać na rynek motoryzacyjny, ale też to w jaki sposób zamieszczamy się czy jest bezpiecznie na drogach i czy ograniczenia wpłyną na nasze przyzwyczajenia transportowe w tym odcinku porozmawiamy o tym, właśnie jako Rozwiń » 19 i ograniczenia związane z pandemią wpłynęły na rynek motoryzacyjny i czego możemy się spodziewać np. jakiś promocji związanych ze sprzedażą aut w czasie i oczywiście w czasie pandemii, czyli w czasie o zniesienia ograniczeń związanych z całkowitym 19 państwa mają właśnie jest Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry panie prezesie czy dobry panie prezesie myślę, że powinniśmy najpierw zacząć od tego jak rynek motoryzacyjny miał się w czasie tych Gollob dawno Tychy bardzo mocnych ograniczeń, a w przemieszczaniu się myślę, że takim słowem tutaj, którym będziemy używać często jest straty strata straty straty straty, a może im wydaje tylko no tak najkrótsze słowo, które pokazuje co było to słowo brzmi źle i oczywiście to dotyczy sprzedaży samochodów oczywiście to dotyczy rejestracji samochodu dotyczy oczywiście dotyczy produkcji produkcji części podzespołów natomiast znacznie mniejszym stopniu dotyczy serwisu tutaj z dużym zdziwieniem stwierdziliśmy obawialiśmy się, że będzie dużo gorzej stwierdziliśmy, że serwisy pracują oczywiście nie można użyć słowa normalnie w rozumieniu tej normalności przed wirusowe psiakowi nowej, ale pracują zupełnie nieźle w niektórych nawet to tzw. obłożenie też nie lubię tego słowa wynosiła 80 i więcej procent to pokazuje, że w tym czasie klienci jednak dbali o stan techniczny samochodów, że jednak ta grupa mówię przede wszystkim serwisach autoryzowanych, że jednak grupa klientów, która nie przyjeżdża do serwisów ciągle uważała to za ważne myśmy zresztą mieli taką akcję wspólnie z organizacją, która skupia zakłady produkujące opony i ze związkiem dealerów, która polegała na tym, że w pewnym momencie okazało się, że policja daje mandaty kierowcom, którzy przyjechali wymienić opony z zimowych na letnie natychmiast przedsięwzięli my stosowne działania napisaliśmy list do ministra do kilku ministrów z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji, bo wymiana opon to jest dbanie o bezpieczeństwo i oczywiście z zachowaniem wszystkich reguł bezpieczeństwa kominowego wydawało nam się zupełnie oczywiste, że pojechania po jest mało tego, że nie powinno być karane to jeszcze jest jak najbardziej rozsądnym zachowań można powiedzieć dużą radością, że następnego dnia rano dostaliśmy pismo od pana ministra zdrowia, że także wszystkie z porządku, że to był jakiś wypadek przy pracy policja nie będzie karała spokojnie można pojechać mieć po takich rozmiarach pozwoli, że wejdę słowo, bo to co pan powiedział ja oczywiście znałem te informacje to co się działo przy okazji wymiana opon, ale to bardzo dobry sposób pokazuje, jakie mamy w Polsce podejście do kwestii bezpieczeństwa na drodze temat mi szczególnie brak bliskich, jednakże nie uznajemy tego czy dajemy możliwość pewnego przemieszczania się no bo część osób musiała jeździć do pracy i żeby zaspokoić swoje podstawowe rzeczy związane z egzystencją jak chociażby zakupy, ale z drugiej strony uniemożliwia bezpieczne przemieszczanie się jak chociażby nakładanie właśnie tych mandatów za jazdę do wulkanizatora, żeby wymienić opony z zimowych na letnia, a ja myślę, że niestety ciągle jeszcze niema odpowiedniego podejścia do kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego tak traktowane jako jako część naszego życia jesteśmy ciągle na bardzo bardzo niechlubnym pudle mówiąc kolokwialnie, jeżeli chodzi o o wynik tylko od końca, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego kolejne pokazane badania pokaz w tych badaniach wyszło, że jesteśmy ciągle w ogonie Europy, jeżeli chodzi, lecz wypadku, jeżeli chodzi o ileż ofiar śmiertelnych i wydaje się że, dopóki nie zostanie zmieniona polityka rządów używam zupełnie celowo liczby mnogiej, dlatego że żaden rząd nie zdecydował się na to, żeby ktoś, kto zajmuje się bezpieczeństwem ruchu drogowego to był to była osoba, która jest są najmniej co najmniej na stanowisku Konstytucyjnego ministra najlepiej podległa premierowi, żeby takie taki urząd został raz na zawsze postanowione i żeby to bezpieczeństwo ruchu drogowego nie było w gestii różnych resortów jest ona jest na ogół w gestii ministerstwa infrastruktury ale gdyby to był urząd niezależny od innych resortów wtedy całą pewnością byłoby lepiej temat na inną rozmowę, bo to też ważne dobre, żeby ta instytucja wiodąca o tym, pan mówi w zakresie kreowania polityki, a ważne właśnie wymuszania pewnych zmian w innych resortach, czyli nakazywania pewnego ministrowi chociażby edukacji, żeby wprowadził dobry program edukacji drogowej, więc tak oczywiście to jest rozmowa na inną na inną temat tajną rozmowę, ale ja tylko chciałem pokazać, że i, chociaż ten temat właśnie rynku motoryzacyjnego też pokazuje na jakie mamy podejście w ogóle w Polsce do do bezpieczeństwa na drogach, ale wracając właśnie do rynku motoryzacyjnego w czasie kobiet pan powiedział, że właśnie ta część motoryzacji, jaką są warsztaty nie najmniej ucierpiała, choć oczywiście też miała straty, a która najwięcej czy to była sprzedaż indywidualna, a prywatnym osobom czy może jednak sprzedaż firmowa, a może właśnie rynek producentów części zamiennych tutaj mamy pewien ciąg zdarzeń pewną pewien ciąg zależności, bo nie przede wszystkim należy powiedzieć, że samochód jest chyba najbardziej skomplikowanym urządzeniem, które kupujemy mam namyśli zarówno osoby fizyczne, jaki firmy i bo chyba droższy jest tylko mieszkanie, ale trudno porównywać samo mieszkań no jest ze skomplikowania tego urządzenia, które nazywamy samochodem wynika to, żeby ten samochód wyprodukować musi być bardzo sprawny łańcuch dostawców poddostawców euro Logistics taka musi być bardzo sprawnie wszystko zorganizowane, jeżeli jakikolwiek fragmencik tego całego łańcucha szwankuje no to natychmiast mamy kłopot począwszy od dniu może powiedzmy tak zaczęło się od z od tego, że stanęły zakłady produkujące samochody, czyli produkt wina co to za sobą pociągnęło Ano zaczęły szwankować dostawy do dilerów, czyli krótko mówiąc samochody nie docierały do dilerów, dlatego że już nie mówię o tym, że były problemy z transportem pozamykano granicę itd. ale problem pojawił się bardzo prosty zakłada dzisiaj produkują prawie zawsze na zamówienie klientów, czyli jak stanęła produkcja NATO przestały przestały docierać samochodu jeszcze jakiś jakaś produkcja jeszcze była, ale średnio w całej Europie każdy zakład powstał 29, czyli miesiąc to po pierwsze po drugie nie jak stanęły zakłady to logiczne, że dostawy części podzespołów jeszcze przez jakiś czas docierały, ale potem choćby nie było, gdzie składować część, czyli znak naturalną koleją z koleją rzeczy zaczynały stawać zakłady produkujące części podzespołów on również stały przez kilkanaście kilkadziesiąt, ponieważ tak jak powiedziałem samochód składa się z kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy części no to okazywało się, że pewne zakłady pracują pewne nie pracują, ale nie można zbudować samochodu, który nie ma wsi, który nie ma wszystkich części nie można zbudować samochodu, nawet jeżeli brakuje nie wiem np. lusterka i nie można go wysłać do klienta, czyli przestał działać ten cały łańcuch oczywiście równolegle w porze w salonach przestali pojawiać się ujęć w niektórych krajach np. w wielkiej Brytanii spadek sięgał 97,5%, czyli można powiedzieć, że właściwie wszystko stanę myśmy w Polsce byli w nieco lepszej sytuacji, bo udało nam się przekonać rząd, że zamykanie salonów oczywiście ciągle powtarzam tych, które zamykanie salonów nie jest dobrym pomysłem i można zostawić salony pracujące oczywiście zachowanie reżimu sanitarnego, dlatego że z natury rzeczy stanowi takim miejscem, że to jest duża przestrzeń i stosunkowo mało osób pracujących, a więc po założeniu maseczek po przeprowadzeniu własnych akcji tak dalej tak dalej można było zachować działanie salonów, aczkolwiek część firm po prostu zdecydowało o zamknięciu, bo nie było klientów, więc nie było sens mniej jak klienci nie pojawiali się w salonie to tak jak powiedziałem, ponieważ większość samochodów w tej chwili trafia do produkcji na zamówienie klienta jak nie pojawiali się kim klienci to nie zamawiali samochód oczywiście jakaś kula pojazdu to są pojazdy zamówione dość popularnych specyfikacjach czy przez importera czy przez dilerów potem samochody są stoją na stokach dilerskich można je kupić od ręki, ale duża część pojazdów jednak jest produkowanych na zamówienie, a więc klienci mogliby złożyć zamówienia, bo nie wiadomo było, kiedy ruszy fabryka w koło się zamykał także perturbacji, które mamy są bardzo poważny i są takie branże, które z dnia na dzień zostały zamknięte i z dnia na dzień po usunięciu kolejnych ograniczeń mogły wystartować my jesteśmy znacznie gorszej sytuacji, bo u nas musi wystartować cały ten łańcuch no kilka dni temu pojawiła się informacja, że 1 z polskich zakładów dopiero teraz uruchomił produkcję, czyli to oznacza, że zakłady produkujące części podzespoły też stały też nie mogły dostarczać to jest prawie trzeci miesiąc, a myśli pan, że jest szansa że, chociaż w podobnym stopniu to wszystko wróci do normy, kiedy kolejne ograniczenia będą ściągane eliminowane i miejmy nadzieje pewnie w tym roku, ale w przyszłym wrócimy już do pełnej normy tego co się działo przed kobiet 19 może nie ma co liczyć na taki co już tak naprawdę przez długi okres, a może zawsze będziemy inaczej patrzeć na pewne rzeczy związane z rozprzestrzenianiem się chorób i to będzie również stratą dla rynku motoryzacyjnego to jest bardziej dyskusja taka nawet troszkę powiedziałbym zahaczające o jakieś filozoficzne dysputy, dlatego że podstawowe pytanie takie czy jak zmieni jeżeli, jeżeli w ogóle zmieni się nasze patrzenie na rzecz naszych mam namyśli wszystkich ludzi, którzy przeżyli to i czy zdarzy się mechanizm taki najszybciej jak to tylko można wracamy do Przytkowic nowej rzeczywistości staram się o tym co się wydarzyło oczywiście w miarę możliwości zapomnieć i jak najszybciej mówimy nie chcemy więcej ograniczeń chcemy normalnie w rozumieniu przed widownią żyć czy też jego rezygnację filozoficzne, a ja już projekt to jest bardziej pytanie polityczne na ile odpowiedzialność polityków i decyzje ich właśnie do tego doprowadzą pytanie polityczne na pewno, bo to politycy ostatecznie podejmują decyzje, ale nie podejmują decyzje pod wpływem ekspertów czy mam głęboką nadzieję, że po przede wszystkim pod wpływem ekspertów, ale również niestety pod wpływem słupków różnych członków różnych badań, jeżeli z tych badań wyjdzie, że mimo o jakiś tam sytuacji trzeba pewne działania podjąć to one zostaną podjęte, bo tak tak to podpowiedzą politykom sondaże nie ja myślę bardziej o takich zachowaniach takich tzw. normalnych ludzi cokolwiek by nie znaczyło, czyli tych, czyli takich naszych codziennych zachowaniach najlepszy dowód mieliśmy była były i było bardzo wiele zdjęć bardzo wiele informacji o tym co się działo na polskim morzem ostatni weekend tam właściwie do wymowa była prosta 90 parę procent tych, którzy tam byli zapomnieli powiedzieć, jakie maseczki i jakie mecze, jakie mycie rąk, jaka dezynfekcja, o czym mówimy żyjemy normalnie ja nie chcę tego oceniać w żadnym wypadku nie chcę nie chcę mówić to było dobrze czy źle, ale to jest pewien dowód na tę moją pierwszą tezę, że być może zdarzy się także jak najszybciej za wszelką cenę nawet za cenę ryzyka będziemy chcieli wrócić do do tej rzeczywistości dokładnie dotyczy to branży motoryzacyjnej pytanie jak szybko klienci wrócą do salonu ale, ale pamiętajmy o 1 rzeczy po kryzysie finansowym no chciałoby się powiedzieć tylko po kryzysie finansowym tutaj mieliśmy do czynienia z zupełnie inną sytuacją mam namyśli kobiet o kryzysie finansowym 20000809. roku branża motoryzacyjna, a dokładnie ilość rejestracji w Europie pojazdów wróciła do stanu właśnie przez tego kryzysu na mniej więcej po 810 latach pytanie czy tak długo będziemy wracali do rzeczywistości przed Powidoki, ale pojawia się kolejny problem aspekt tej sprawy czy kolejna bardzo ważna rzecz mianowicie po kryzysie finansowym wracaliśmy dokładnie do tej samej rzeczywistości motoryzacji, a my w tej chwili jesteśmy w przededniu nowej rzeczywistości motoryzacyjnej nowego podejścia do samochodu mam namyśli przede wszystkim wymagania środowiskowe Otóż w 2025 roku samochody mają emitować 15 średnio 15% mniej co 2 dwutlenku węgla w 2030 już odpowiednio osobowe prawie 40 dostawczych 213 redukcja ma być 31%owa, a w przypadku pojazdów ciężarowych trzydziesto procentowe to wymusi na producenta na nas zmiany na pewno to musi również niestety wzrost ceny to musi wreszcie inne zachowania klientów konsumentów to wymusi inne zachowania firm to po pierwsze po drugie, jeżeli już panie prezesie Uściślijmy, jakie inne co to znaczy inne to zachowania będą w takim razie, jakie Ano np. może niekoniecznie chce będziemy musieli mieć 2 samochody w rodzinie ja mówię w tej chwili bardziej Europie zachodniej Polsce i to oznacza, że być może z będziemy rezygnowali z tego samochodu, bo nagle okaże się, że ten samochód jest znacznie droższy niż był 10 lat temu rozumiany jako wartości bezwzględne pieniądza po względem można okazać się, że trzeba będzie przesiąść się do środków publicznych komunikacji publicznej to może oznaczać, że teraz, kiedy klienci przez ileś miesięcy nie używali tego samochodu czy używanie go znacznie mniej może nagle dojdą do wniosku, że właściwie to ten samochód nie jest niezbędne żyć czy zdaje sprawę z tego, że mówię rzeczy, które z punktu widzenia branży motoryzacyjnej są bardzo trudne z punktu widzenia producentów są bardzo, ale też bardzo ważna, bo to oznacza, że my w tej chwili pewien sposób możemy może nie użyje słowa re definiować to pewnie tak głęboko nie będzie, ale na pewno troszkę inny sposób zdefiniować naszą motoryzacji, ale bardzo ciekawe co pan mówi i trochę przeciwnie do tego, jakie dostajemy informacje chociażby prowadzonych opinii publicznych, z których wynika, że jednak w Polsce i tutaj mówię zresztą pan zrobił takie zastrzeżenie, że mówi bardziej o Europie zachodniej niż w Polsce, ale jednak w Polsce więcej osób deklaruje, że będzie częściej korzystać z samochodów i myślę, że nie tylko w Polsce, ale no jest efekt obawy przed bliższym kontaktem tak, jeżeli nadejdzie moment, a tak jak powiedziałem to co wydarzyło się jeszcze raz wrócę do tego do tego ostatniego weekendu to co wydarzyło się no to właściwie przeczy zupełnie temu, że boimy się zetknąć innymi ludzi, czyli pytanie w jaki sposób będziemy zachowywali się w najbliższych miesiącach, bo jeżeli tym ta obawa przed używaniem środków komunikacji publicznej, czyli autobusów tramwajów pociągów dość szybko zniknie to wrócimy do normalnej rzeczywistości, czyli proporcja użycia autobusu tramwaju pociągu i samochody będą z grubsza podobne padam z grubsza te wszystkie rzeczy, który wcześniej mówiłem na pewno wpłyną na na jakąś zna jakąś zmianę tak to prawda, że przynajmniej na razie większa grupa osób deklaruje, że będzie jeździła częściej samochodem pytanie jak długo te ich deklaracje będą rzeczywistość i pytanie jak poszczególne chociażby samorządy albo też polityka państwa będzie wyglądać, jeżeli chodzi o próbę właśnie zmiany tych przyzwyczajeń transportowych, bo dobrze wiemy, że część miast na europejskich, ale też w Polsce jak chociażby Kraków Poznań Gdańsk na swoją politykę transportową jednak ukierunkowują starają się ukierunkować no właśnie pokazywanie czy też próbę tak, żeby jak najmniej osób korzystało z samochodów przesiadał się chociażby na rowery czy korzyć częściej po prostu chodziło, więc to też ma wpływ na rynek motoryzacyjny jak najbardziej całą pewnością, ale to jest dość długi proces, bo nie ja często słyszę, że dobrze, ale w Polsce rowery nie będą tak popularne, bo jest zimno no dobrze Holandia w Holandii mamy z grona duchownych klimat i zupełnie inny stosunek zdrowe, więc to można zmienić przyzwyczajenia można zmienić, ale myślę, że to jest proces, że to jest dość długi dość długi proces pamiętajmy jeszcze 1 rzeczy my jesteśmy ciągle noc pewien sposób głodni samochodu jako pewnego dowodu lub powodzenia życiowego, ponieważ przez całe lata mam namyśli okres socjalizmu ten samochód był dobrym bardzo trudno dostępne potem zachłysnęliśmy się motoryzacją, ale to motoryzacją nazwałbym ją w cudzysłowie używano jej coraz jesteśmy coraz zamożniejsi coraz większą ilość osób firm stać na kupienie nowego samochodu, więc myślę, że jeszcze ciągle jesteśmy takim etapie nazwałbym z punktu widzenia chęci posiadania samochodu rozwojowych oczywiście jest duża grupa użyłem liczby mnogiej powiedziałem my, ale oczywiście nie to nie dotyczy wszystkich jest coraz większa grupa ludzi, którzy tego samochodu nie chcą mieć bądź go nie potrzebują i oni świadomie wybierają inne środki transportu, ale powiadam jeszcze raz ciągle wydaje mi się jesteśmy na tej na tej na tej fali wznoszącej się, jeżeli chodzi o samochód lepszej jakości np. nowy np. większy ciągle jeszcze duża grupa ludzi jest to są to są to co to są takie osoby, które chcą mieć, ale to też wydaje mi się tutaj tak stopniowo będziemy dochodzić do tego jednak częstszego kupowania samochodów osobowych mam namyśli głównie osoby fizyczne, że że, owszem, będziemy tą stronę iść, ale pomalutku, czyli będziemy kupować coraz młodsze samochody jak dobrze wiemy średnia wieku parku motoryzacyjnego w Polsce to około wahania w zależności od tego jak spojrzę na danie to 13 do 10 lat więcej średnio więc, więc myślę, że tę stronę będziemy żyli i owszem, nadal kupowali dużo używanych aut, ale jednak młodszych pamiętajmy jeszcze 1 rzeczy często może nie często, ale nie czasami popełniany jest taki błąd, że patrzymy na motoryzacji na rozwój motoryzacji czy nasze nasze przyzwyczajenie nas czy zachowania przez pewien pryzmat np. przez pryzmat dużych miast zna, ale nie można porównywać dużego miasta z małym miastem czy ze wsią, dlatego że owszem w dużym mieście można zbudować system dobry system komunikacji publicznej oparte na tramwajach oparty na autobusach oparty na hulajnogach oparty na samochodach car-sharingu, czyli współdzieleniu natomiast nie ma takiej możliwości, żeby zbudować to małych miastach czy wręcz Masza, dlatego że żeby car-sharing miał jakikolwiek sens to musi być pewnym nasycenie tych pojazdów, żeby system hulajnóg czy rowerów do wypożyczenia miał jakiś sens znowu musi być pewne nasycenie i musi być i musi być pewna ilość minimalna odbiorców transportu zbiorowego, czyli te samochody osobowe na pewno jeszcze bardzo bardzo bardzo długo nie wiem czy nie nie chcę użyć słowa zawsze cokolwiek by miało znaczyć, ale bardzo długo będą podstawowym środkiem transportu na obszarach bardzo duży w przypadku Polski, które są słabo zurbanizowanych w rozumieniu dużego organizmu Miejskiego i tamte samochody będą ja nie chcę wybiegać zbytnio w przyszłości ale, toteż dobre pytanie jak ta motoryzacja samochody osobowe będą kiedyś kiedyś wyglądać one będą autonomicznej właśnie będą spełniać funkcje chociażby transportu publicznego takiego na zamówienie, że będziemy zamawiać tak jak taksówki tylko, że samochód sam podjedzie zabierze 4 osoby dowiezie z punktu ADO punktu bardzo dziękuję do widzenia, ale to jest rozmowa już na bardzo na daleką przyszłość, chociaż powoli się oczywiście rozwija i zaczyna jeszcze wracając panie prezesie pozwoli pan do tego, jaki wpływ ograniczenia miały na rynek motoryzacyjny tak byśmy przełożyli te straty związane z rynkiem motoryzacyjnym szeroko rozumianym o tym co mówiliśmy producentów sprzedaży producentów części zamiennych również warsztatów jak to wpłynęło na ogólną kondycję gospodarki w Polsce, ale też w innych krajach Unii Europejskiej czy na świecie oczywiście zależy od tego jaka część gospodarki była uzależniona od branży motoryzacyjnej, bo jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że w niektórych krajach tej branży motoryzacyjnej w rozumieniu produkcji w ogóle nie ma no to dość to te kraje wyszły stosunkowo obronną ręką, ponieważ wtedy powiedzieliśmy, a branża motoryzacyjna była i czy jest 1 z najbardziej dotkniętych branży w związku z tym np. Słowacja, której ponad 40% gospodarki zależy od branży motoryzacyjnej wyszła bardzo bardzo źle myśmy my w Polsce też mamy bardzo dobrze rozwiniętą część gospodarki, którą hasłowo szeroko nazwałbym motoryzacją, bo to jest nie tylko produkcja samochodów, ale też produkcja części zespołu to jest wartościowo nieco więcej niż pół mam namyśli produkcję części podzespołów, iż połowa tego całego tego całego ciastka, ale mamy również bardzo silne transport jesteśmy 1 z kraju, który przewodzi, jeżeli chodzi o transport towarów w Europie i to nie tylko z kraju do kraju Realu, ale również kabotaż także myśmy niestety mówię to z dużym żalem, bo myśmy niestety bardzo odczuli będziemy będziemy odczuwali, zanim to wszystko wróci do normy, zanim ten, zanim ta gospodarka cała gospodarka w stanie to minie obawiam się miną lata nim nie miesiące lata dobrze to jeszcze chciałbym porozmawiać, czego możemy się spodziewać w najbliższym jednak czasie nie w jaki sposób właśnie osoby handlujące samochodami będą próbować zachęcić do zakupu i myślę rozpoczniemy jednak o tym, stwierdzenia jak to będzie wyglądać na rynku samochodów nowych, czego możemy się spodziewać jakichś nowych promocji dużo niższych cen ne samochodów czy jednak odwrotną stronę skoro jest kryzys to będziemy sprzedawać troszeczkę drożej jednak w tym przynajmniej, którzy mogą sobie pozwolić no gdzie będą albo czynami mogą być wzrosty czy jednak sprzedaży pojazdów do firm, a może właśnie do osób prywatnych do osób fizycznych i myślę, że oczekiwanie, że ceny spadną, ale też oczekiwanie, że ceny wzrosną z powodu komik jako podstawowego podstawowej przyczyny chyba nie są prawdziwe, dlatego że w tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją tak jak powiedziałem wcześniej fabryki stały produkcję i produkcji nie było, więc te samochody nie docierały na bieżąco ile i dilerzy w tej chwili mają swoje stoki niektórzy importerzy mają swoje stopy, czyli określoną ilość pojazdów, które są do kupienia wraz z i teraz pytanie jak szybko te fabryki będą w stanie uruchomić swoją produkcję, bo pamiętajmy, że nie ma najmniejszego sensu uruchamiać produkcję, jeżeli jest np. 100200300 mówi ta fabryka musi być musi być pewne minimum, kiedy ich ilości zamówionych pojazdów, kiedy jest sens uruchomić produkcji to po pierwsze, czyli nie będą to nie jest taka sytuacja nie mamy do czynienia z taką sytuacją, że tych samochodów są jakieś setki tysięcy, które stoją i rdzewieją, więc trzeba natychmiast sprzed po pierwsze po drugie również nie widzę powodu, dla którego miałyby gwałtownie wzrosną ceny ze względu na komin, bo to mamy konkurencję dzięki Bogu w związku z tym to nie jest tak, że ktoś wpadnie na poezji dodał, że podniosę cenę zwiększa tę cenę 30% Bona, bo jeżeli inni tego nie zrobią to ekologiczne nic nie sprzeda, więc ani jedno ani drugi natomiast trochę dłuższym okresie całą pewnością ceny samochodów będą rosły choćby przez te wymagania emisyjne, o których mówiłem, a no, żeby wyprodukować samochód, który emituje mniej szkodliwych substancji musi być bardziej zaawansowanych technologicznie na to potrzeba pieniędzy, żeby wyprodukować samochody z nowymi napędami np. elektryczne trzeba włożyć mnóstwo pieniądze i to są dziesiątki miliardów euro badań no i skąd te pieniądze trzeba rzecz, czyli ceny samochodów w dłuższym okresie niestety będą rosły, ale nie będzie to tylko pewnie pewnie jakiś wpływ tej pandemii będzie, ale nie będzie kluczowe jak i z tego co pan mówi z tego co mi się jeszcze wydaje jestem prawie pewien, że jednak mniej ludzi będzie stać na zakup samochodu czy to nowego to używanego również ze względu na sytuację związaną SK 19, bo jak dobrze wiemy część ludzi straciło pracę ma przyszłość bardzo niepewną więc, tym bardziej nie będą się zastanawiać w ogóle nad zakupem samochodu to bardzo trudny okres czeka branżę motoryzacyjną i pytanie, kto z niego wyjdzie obronną ręką czy jednak wielce tylko mają szansę mniejsi producenci samochodów będą może padać w ogóle pamiętajmy, że w tej chwili mamy oczywiście na rynku bardzo dużo Marek ale, gdybyśmy tak dobrze policzyli to takich dużych globalnych producentów jest 10 może 12 gdybyśmy, bo od, gdybyśmy prześledzili powiązania kapitałowe, czyli to nie jest taka sytuacja i jaką mieliśmy do czynienia no np. przed drugą wojną światową, gdzie fabryk fakt faktycznie było bardzo dużo producentów niektóre fabryki produkowały po kilkanaście kilkadziesiąt tysięcy sztuk epi faktycznie ci wielcy wtedy produkujący setki tysięcy sztuk byli w stanie przeżyć Aten mniejsze firmy zbankrutował nie w tej chwili mamy do czynienia z tak dużą ilością powiązań kapitałowych tak jak powiedziałem, żebyśmy to wszystko dokładnie prześledzili to tych producentów zrozumieniu grup kapitałowych jest bardzo niewiele w porównaniu z sytuacją, którą mieliśmy np. 80 czy czy 50 nawet latem także innych realizacji są przygotowani na trudne czasy i jeszcze ewentualnie na drugą falę, która może przecież przejść z początkiem jesieni jest przewidywana nawet Ano właśnie o tym nie mówiliśmy to jest kolejny bardzo duże ryzyko, bo pytanie pytanie czy może dokładnie pytanie, jaka będzie ta fala i pytanie jak zareagujemy na tę uchwalę to jest to jest bardzo ważne pytanie, bo jeżeli po raz drugi wydarzył się na lokatę taki jak wydarzył się w marcu to powiem szczerze ja mam też dużą wyobraźnię, ale nie umiem sobie za bardzo tego wyobrazić, by przez kolejne 3 miesiące, a np. od października znowu świat sama wydaje się, że to, że to naprawdę może się zdarzyć tylko jakiejś absolutnie szczególnej sytuacji, bo po prostu ludzie nie będą w stanie tego znieść o takim był to jakbym nazwał nie mówiąc już o tym, o czym pan redaktor wspomniała mianowicie o tym, że już dużo ludzi straciło pracę już część z nas musiała korzystać z oszczędności już część z nas ma np. obniżone pensje, czyli nie nie ma tej sytuacji ekonomicznej, która była wcześniej i teraz, jeżeli byśmy dodali kolejne 34 miesiące kompletnego zamknięcia tak powiem świata no to konsekwencje byłyby naprawdę trudne do wyobraźni no właśnie teraz znowu ponawiam moje pytanie w jakim stopniu branża motoryzacyjna jest przygotowana na to co może nastąpić na to, o czym mówiłem że, że możliwe, że coraz mniej osób będzie mogło sobie pozwolić na zakup samochodu coraz mniej osób co pan prezes powiedział również będzie się decydować na zakup samochodu będą uznawać, że im się to nie opłaca nie potrzebują zakupu czy też nowego samochodu czy może takiej samej liczby samochodów na rodzinę, więc w, jaki sposób branża motoryzacyjna przygotowuje się czy jest przygotowana na takie ewentualności myślę, że przed nami nowa rzeczywistość motoryzacyjna myślę, że będziemy musieli dostosować się do no właśnie tych zmieniających się warunków, bo jeżeli się nie dostosujemy no to po prostu będziemy znikali z rynku raczej nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, kiedy nie będzie czy ta produkcja samochodów byłaby np. dwu trzykrotnie niższe, bo pamiętajmy jeszcze 1 rzecz, by trochę mówimy troszeczkę patrzymy na tę motoryzacja przez pryzmat samochody osobowe no bo to jest takie coś, do którego spora część użytkowników czy właścicieli także pojazdu ma stosunek emocjonalny natomiast motoryzacja, gdzie za nie nie możemy zapominać o tym, że motoryzacja to również przewóz towarów, bo i zbiorowy przewóz osób te towary muszą być przewieziono no nie da się dowieźć koleją towarów docent do sklepów w centrum miasta, owszem, można przewozić towary na dalekiej odległości koleją, ale potem trzeba rozwieźć samochodach ciągle jeszcze w Europie mimo tego, że w niektórych krajach wprowadzono takie tranzytowej trasy kolejowe, czyli słynne hasło tiry na tory jak chociażby Szwajcaria chociażby Szwajcaria, ale pan, ale nowości uznał, że musimy wziąć pod uwagę to, że Szwajcaria jest dość specyficznym krajem zarówno, jeżeli chodzi o warunki drogowe kolejowe, ale też o ludzi, którzy tam mieszka także co do zasady w Europie hasło tiry na tory nie weszło w zakresie, który skok, o którym jeszcze niedawno mówiliśmy czy myśleliśmy ja nie chcę mówić bez dobrze czy źle stwierdzam, że taki jest fakt w związku z tym ta motoryzacja to naprawdę bardzo duża część naszego życia bez tej motoryzacji na rzecz wobec przez, bo bez przestrzeni bez przemieszczania się bez przemieszczenia towarów nie jesteśmy w stanie jako cywilizacja obecna cywilizacja funkcjonować, bo kiedyś udawało nam jeszcze przed wynalezieniem koła funkcjonować bez samochodu, ale były trochę inny z a, toteż dobre pytanie to około wynalazek pewnie po trochu wszyscy w tamtych czasach, ale tak zastanawiam się, czyli pan twierdzi trochę, że produkcja samochodów motoryzacji szeroko rozumianej będzie właśnie przechodzić w stronę od prywatnych to jednak pojazdów użytkowych tobym tak nazywał, bo to niekoniecznie tych ciężkich tirów, ale także właśnie autobusów czy mniejszych samochodów którymi możemy przewieźć ludzi, ale też i kiedy trzeba zamienić pojazd na bardziej towarowy, a ja myślę, że wszystkie segmenty będą, że wszystkie segmenty będą się mniej więcej podobnie zachowywały, ale są np. takie próby, żeby nie można było budować samochody i nie chcę użyć słowa dostawcze, bo to nie nie te małe tylko takie większe, żeby budować taki modułowy sposób, że będzie moduł napędowy i modułu reszty opamięta nazwał tego pojazdu i ten moduł reszty to może być np. moduł do transportu towarów, ale może też być moduł do przewozu ludzi, a więc koncepcji jest bardzo duża choćby przy 1 firm europejskich ciężaru, która produkuje pojazdy ciężarowe testuje w tej chwili taką sieć, która jest troszkę podobna do sieci trolejbusowej to znaczy idea jest taka, żeby np. na autostradzie była zrobiona trakcji elektrycznej na autostradzie ten pojazd jechał, korzystając przemieszcza się, korzystając z energii elektrycznej tak jak robi to trolejbus natomiast w miejscu, gdzie kończy się atrakcja, czyli poza główną siecią dróg autostrad, żeby ten samochód był samochodem spalinowym, czyli taka swoista hybryda, ale hybryda z zewnętrznym pobieraniem rynek jedni producenci uważają, że to jest bardzo ważna rzecz Warta dalszej dyskusji dalszych prac inni mówią nie nie ma przyszłość niektórzy producenci postawili dowodu niektórzy producenci mówią pojazdy bateryjne niektórzy producenci mówią raczej samochody małe miejskie inni mówiono nie trochę większe, czyli bardzo dużo różnych koncepcji jest bowiem po raz kolejny stoimy w przededniu dużej zmiany oczywiście ta zmiana nie wydarzy się z dnia 9 miesiąca na miesiąc czy nawet z roku na rok natomiast jestem absolutnie pewny, że motoryzacja za lat 304050 będzie zupełnie inna niż dzisiaj na taką się zmienia przez czas, odkąd można, by powiedzieć powstał pierwszy samochód za sprawą bardzo więc, więc tak to się ciągle zmienia ciągle nowinki, ale pozwolę sobie panie redaktorze pewien sposób się nie zgodzić, bo ten samochód przez ostatnie 100 lat właściwie był taki sam oczywiście nie mówią jego wygląd nieco jego kształcie NATO tak, ale sąd, który nazywania się bardzo zmieniała prawda tempo, jakby tego tradycyjnej koncepcja tego samochodu była właściwie cały czas taka sama, bo to był silnik spalinowy, bo to była układ przeniesienia napędu, bo to było nadwozie kiedyś jeszcze podwozie potem samonośne nadwozie siedzenia w środku i oczywiście ten samochód miał coraz więcej rzeczy, które uprzyjemnia czy powiat powodowały, że jazda jest bezpieczniejsza, że Klich to to był zupełnie inny kształt to były zupełnie inne osiągi natomiast koncepcja tego auta była ciągle taka sama w tej chwili zmieniamy koncepcję, bo samo to prawda, ale tak się zastanawiamy kończąc, że jednak, gdyby Benz albo Fort zobaczyli dzisiejsza motoryzacja to by mogli się złapać za głowę tak mi się takim się przynajmniej wydaje równych z radości, żebym się dni od jakiego powodu to to już jest kwestia sprawdzenia niestety nie jesteśmy w stanie tego zrobić, ale jednak byliby zdziwieni, że to tak wygląda inaczej jednak niż wyglądało ich latach, a ja myślę jednak, że to nawet nie trzeba sięgnąć do forda będąca ja myślę, że to co wydarzyło się przez ostatnie 4050 lat motoryzacji to jest to nie epoka jest kilka po na dobrze to w takim razie wnuk forda, który też przecież rządził fabryką przez niezły okres wprowadził forda w zupełnie na to znowu temat na inną nie rozmowy cena rzeczy i informacje z naszej dzisiejszej rozmowy to dla tych, którzy się jednak zastanawiali czy w czasach post KOV będą mogli kupić taniej samochód to panie prezesie przewiduje pan, że jednak nie no na pewno nie będą to obniżki na tyle na tyle znaczące żeby, żeby warto było czekać i liczyć na kilkadziesiąt procent nie to moim zdaniem nie zdarzy no tak bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był państwa gościom serdecznie dziękuję panie prezesie dziękuję bardzo, i oczywiście życzę państwu zdrowia przede wszystkim, żebyśmy byli zdrowi mogli zarabiać pieniądze i kupować samochody no, jeżeli ktoś potrzebuje, ale jak tak mówiliśmy coraz mniej osób może potrzebować tego samochodu zobaczymy jak ten rynek motoryzacyjny będzie się zmieniać również dziękuję Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA