REKLAMA

Jaki kraj taka akustyka

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Tadeusz Miciński laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry dziękuję bardzo, zaraz zaproszenie jestem zaszczycony i zadowolony, że akustyka, którą się zajmuje schodziła zainteresowanie panie profesorze myślę Rozwiń » sobie, że pana przypadku zupełnie inaczej niż w przypadku innych naszych gości zabrzmi pytanie panie profesorze czy mnie dobrze słychać nie słychać bardzo dobrze, a bardziej, że mówimy o akustyce a gdyby no właśnie gdyby, gdyby nie było dobrze słychać akurat tutaj myślę o naszym połączeniu tylko, gdybyśmy sobie nie wiem np. siedzieli na sali Operze krakowskiej, gdyby czegoś nie było dobrze słychać może mniej mniej, ale bardziej np. orkiestrę to co można, by zrobić albo co nawet zostało zrobione zostało zrobione bardzo dużo o obiekt opery krakowskiej jest w ogóle wspaniały sport wspaniale FUS funkcjonuje jedni i służy miasto i zajmujemy się pomocą w tej kwestii użytkownikom jak również dbamy o to, żeby rozwój technik był stosowany setnych obiektach technik związanych z akustyką mówi pan o różnego rodzaju ulepszenia, które zostały wprowadzone w porcie stronie w Operze krakowskiej, ale to sprawia, że na ustach pojawia się pytanie, dlaczego nie da się albo dlaczego nie można było zaprojektować akustyki opery krakowskiej w taki sposób, aby nie trzeba było potem użyje technicznego terminu majstrować przy tym jak się to mówi tak tak Krawiec kraje itd. więc na tyle ile można było w tych czasach to na pewno wykorzystano wszystkie warunki i powstał obiekt natomiast zawsze jest także obiekty sale spełniające odpowiednie funkcje z czasem funkcje zmieniają go uzupełniają no tutaj akurat powstał projekt powstała inwestycja wiemy, że powstała z trudem natomiast użytkujemy z tego należy się cieszyć nikt też nie da zaprojektować idealnie, tym bardziej w naszym warunkami dysponujemy stosunkowo niewielkimi środkami jak porównać te inwestycje jest w krajach mniej zamożnym mi to naprawdę mamy duże możliwości duże techniczne są środki złożone trzeba ulepszać to co mamy jeszcze chodzi o pytanie czy dobrze słychać już słychać czy jest dobra akustyka słaba akustyka to jest bardzo dużo uwarunkowań, które są związane przede wszystkim z funkcją, którą chcemy uzyskać jeśli to jest funkcja inaczej operowa to rozmawiamy tutaj o integracji fosy orkiestrowej ze sceną oraz widowni możemy tutaj słowa interakcja konie wasz te obszary współpracują ze sobą muzyk od jej stronie słucha przede wszystkim siebie tak gra słucha kolejki z drugiej strony okiem w stronę odległego niejednokrotnie 1012m słucha tego co się na scenie dzieje oraz główna sprawa odpowiedzi sali, czyli sala, która ma pewien pogłos, a ta obierać je w ten święcie sali rozwija i wraca do niego informacja jeśli on nie otrzyma informacji właściwe no to zdaje się tylko łącznie na dyrygenta, który powie dobrze źle jak to jest język odpowiedni pomiędzy dyrygentem muzykiem, który muzycy rozumieją i na tej podstawie dopiero kształtuje swoją odpowiedź 3 Franciszek 3 głośniej czy inny sposób troszkę nad tym wszystkim panuje dyrygent, który ustawia te instrumenty, chociaż tylko osoby ustawione orkiestrą nie, ale ma możliwość naj na tej zasadzie wiedząc jak rozkładać dźwięk na widowni ryzykuje czy część tworzy ten cały spektakl no i przejęte może płynnie do tej bariery orkiestrą, która tu pełni bardzo ważną rolę, ponieważ ta bariera znajduje się za plecami dyr ona kilka funkcji podstawowych pełni pierwsza funkcja to jest zabezpieczenie widzów, żeby przed wpadnięciem do COS mu stawiamy na bezpieczeństwo droga jest osłona wizualna, żeby te światełka, które są na pulpitach muzyków nie były widoczne na widowni jak również w ogóle fosa orkiestrowa pełni taką rolę żeby orkiestra nie była dominującą tutaj częścią spektaklu dominować ma cena no i trzecie następna ta funkcja, bo to jest z punktu widzenia akustyki istotna Otóż płaszczyzna tego i kariery odbijać rok zarówno w kierunku sceny jak częściowo w kierunku orkiestrą i muzyk kliknąć link wraca do muzyków również odbija się w kierunku ceny, ale również ten dźwięk załamuje się na krawędź górnej tego tej bariery i dostarcza energię 33 dostarczać ten efekt muzyczny do widzów nawet do, ale nie od razu nam się nasuwa pytanie jest taki ekran akustyczny każda i będzie jednak, że tak tak liczyliśmy na chwileczkę ten ekran zostawili, dlatego że zbliżają się informacje nieuchronnie jak fala akustyczna do muzyków orkiestrowych i do ekranu i orkiestrą powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest pan prof. Tadeusz Kamiński z laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wracamy po informacjach wcale państwa moim gościem jest pan prof. Tadeusz Kamiński z laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wracamy panie profesorze do naszej rozmowy o orkiestrą nie, który został ulepszony przez ekspertów właśnie z Akademii Górniczo-Hutniczej przed informacjami wspominał pan, że orkiestra ma kilka zadań do spełnienia przede wszystkim bezpieczeństwo czyli, żeby widzowie nie wpadali do tzw. kanału także, żeby nie było widać orkiestry, ale od wewnątrz rozumiem, że z 1 strony chcemy, żeby dźwięk wydobywał się w kierunku ceny może widowni też kimś tak dziwnym sposobem, ale także, żeby częściowo wraca tak, żeby muzycy, którzy są orkiestrą nie słyszeli się teraz na czym polega to ulepszenie, przechodząc setna kwestii Otóż ten ekran akustyczny postać tej bariery w tej chwili został zaproponowany zaprojektowany wdrożony w postaci szalu poziomych, które mają możliwość ruchu oczy odchyla mogą być pod kątem oraz słuchane w dół, regulując niejako przejrzystość dla dźwięku te 2 funkcje ustawienia płaszczyzn refleksyjnej, który o, których mówiłem, które umożliwiają kierowanie tegoż rynku w kierunku centrum lub bardziej w kierunku muzyków i druga funkcja przejrzystość dźwięku, która umożliwia lepszy dostęp tegoż rynku na widownię linku bezpośredni IKO to siły łączy właśnie z pewnym balansem pomiędzy dźwiękiem docierającą bezpośrednio, czyli cała mamy rozproszonym docierającym to widowni do kibiców to muzyków oraz na scenę również ze sceny do muzyków ze sceny dla widowni, więc tutaj te interakcje są też skomplikowany i co to wszystko daje te regulacje umożliwiają pewną manipulację dokonywaną przez dyrygenta, planując spektakl i można różne ustawienia muzyków stosować i to, żeby przy zapewnieniu równego po prostu rozkładu parametrów akustycznych dźwięku, a my widowni, a funkcja potrafi ulepszyć już istniejące warunki jak stworzyć warunki do ekspresji artystycznej tutaj to jest to jest wielka rzecz na razie eksperymentujemy no troszkę pandemia nam przeszkodziła w badaniach, ale prowadzimy ciągły badania i ulepszamy ten wynalazek pracując głównie z dyrygentem z muzykami robimy badania symulacje rozjaśnia ten temat wydaje mi się, że skończymy to taką takim aspekcie inteligentnej bariery, ale to jest na razie przyszłość w tej chwili ten projekt został wdrożony w postać mechanicznej możliwości regulacji ręcznej regulacji tych elementów ruchomych panie profesorze ile pan zna w Polsce sal koncertowych, które są naprawdę wyśmienita akustycznie na 8 możemy tutaj mówić w kontekście nowych powstałych sal to to są to jest centrum muzyki we Wrocławiu i stoi sala NOSPR w Katowicach to są konstrukcje tzw. Końskie system japoński IS no i możemy powiedzieć się z nowych sal są sale w tej chwili najbardziej spełniające nasze oczekiwanie dla muzyki Symfonicznej myślę, że że można, by tutaj rozwijać temat kierunku funkcji przeznaczenia natomiast mówiąc o tych świetnych sala trzeba powiedzieć czy sale mają specyficzną akustykę one charakteryzują parametrami akustycznymi budowanymi na objętości tam brakuje pierwszych odbić mocnych w związku z tym sale tak obrazowo mówiąc, słuchając muzyki Symfonicznej z dużą ilością skrzypiec słyszymy taki wydźwięk głęboki taki dźwięk trzmiela na to tak określić natomiast brak jest tego pierwszego mocnego odbicia, które by eksplodowało dźwięk i indywidualnych instrumentów natomiast, jakbyśmy przenieśli się do Filharmonii krakowskiej co jest sala dużo mniejsza on jest świetna akustyka bardzo dobrze słychać chyba wszystkie tramwaje przejeżdżające, jeżeli nie lat tak myślę, że to jest już historia, ponieważ zajęliśmy się akustyką tam złagodziły ten problem Technische już finalizuje remont, który przewidział mocny złoty Hey i elewacje natomiast wracając do tej brzmienia skrzypiec skrzypce w Filharmonii krakowskiej słychać ze wszystkimi szczegółami, więc to jest różnica sali japońskiej pisali opartych na tradycyjnej budowie konstrukcji co bardzo sobie cenił mistrz Penderecki to akustykę Filharmonii krakowskiej, więc można dyskutować nad funkcją w tym kontekście oceniać poszczególne sale sale budowany z przeznaczeniem głównie dla dużej ilości słuchaczy takie jak z wniosku zresztą świetnie wykonane są oczywiście bardzo cennym nabytkiem dla nas czyli, czyli w Polsce mamy 2 sale koncertowe, w których da się słuchać muzyki klasycznej no jest jeszcze więcej sal można jest jest Filharmonia szczecińska jest jeszcze w Bydgoszczy karmienia też rady mamy tam, a zamiast coś robić, więc można wymieniać wiele można, by się czy można powiedzieć na 10 000 001 dobra sala na 10 000 000 obywateli powinniśmy więcej na to środków przeznaczyć, ponieważ dobra sala łączy się bardzo dużym kosztem, ale to ten koszt również jest kalką przede wszystkim konieczny do zainwestowania projektowanie wielce żadna pracownia naukowa nie będzie uczestniczyła w przetargu z nic im budżety tego trzeba zacząć, że te monumentalne inwestycje muszą być dofinansowane i nie da się pół środkiem tutaj załatwić sprawę, która powinna służyć wielokrotnie lub pokoleniu Polak no właśnie powiedział pan panie profesorze, że tak Krawiec kraje należą chodzi o salę Filharmonii to jak można inaczej to znaczy, jeżeli nie starcza środków na to, żeby akustyka była najlepsza no to, jakie chce w ogóle kontynuowania budowy kontynuowania budowy mówi pan o nim przekazał krakowski w ogóle myślę w ogóle w salach koncertowych w Polsce wspomniał wspominaliśmy filharmonię krakowską tak jak jest sens w ogóle organizowanie koncertów, jeżeli dużo lepiej słychać tramwaj przejeżdżający niż skrzypce i oczywiście można opowiadać sobie, że no nie tak wyraźnie słychać nie wiadomo, który numer przejeżdża itd. tak dalej, ale to chyba o to chodzi, jeżeli widz płaci za bilet i idzie do Filharmonii to po to, żeby dostał najlepsze na świecie życia no wydaje mi się, że musimy duże pieniądze zainwestować zrobić solidną salę koncertową w Krakowie zostały pewne ruchy zrobione, ale efekt jest taki się zbyt zbyt małe fundusz niż ściągnął najlepszych projektantów no to ma to owocuje takimi właśnie działaniami przez mającego świadomość i tradycję ratunek Akademia Górniczo-Hutnicza żeby, jakimi rozwiązaniami polepszyła akustykę, która powinna być od samego początku nie ma ja ja myślę, że to projektowanie takich obiektów to należy to dużych zespołów profesjonalnych, które są angażowane przez projektanta głównego natomiast projekt projektowanie z z udziałem małych zespołów to jest mimo wszystko taki półśrodek, który prowadzi go z efektów, jakie mamy no niestety nie jesteśmy bogatym krajem, ale mimo wszystko te obiekty kultury, które służą jako, o ile mają służyć wielu pokoleniom muszą być inwestowane myślę że, że to jest sedno sprawy natomiast w Polsce mamy dobrych specjalistów od akustyki można zebrać zespoły, które się tym zajmują no z tym, że tak jak powiedziałem zespół projektowy wygrywa przetarg w dobiera sobie branży stów Augustynie branży, skąd no i wszystko zależy od tego jaki jest budżet taki zespół obsługi, jaki budżet taka akustyka tak na powiedzmy zdarza mi się mamy świadomość natomiast pod jaki kraj tak akustyka wrócimy panie profesorze do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 państwa moim gościem jest pan prof. Tadeusz Myśliński z laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie o czary państwa moim gościem jest pan prof. Tadeusz Kamiński z laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademia Górniczo Hutniczej w Krakowie rozmawiamy o tym jak słychać np. jak poprawić komfort pracy muzyków orkiestrowych, ale przecież panie profesorze wiem, że muzyki klasycznej orkiestry można słać nie tylko w salach koncertowych, ale także np. w basenie hak to nas na taki eksperyment bardzo ciekawy zresztą, a tutaj bardzo dużą rolę odegrał albo wręcz zasadniczą rolę pan dr Karol Napierski na Polski, który z Akademii muzycznej, które przeszedł z propozycją, żeby zrobić jakiś koncert mając na myśli już jakąś ciekawą rzecz np. w komorze głosowej, którą mamy laboratorium czy bez fachowej z 1 strony jest duży pogłos nadmierny pomoc dla muzyki Sługi strony brak głosów może bez fachowej i tam zapewni realizowaliśmy pewne grupy natomiast na pytanie, gdzie można no to mając za sobą taką ruch przygodę z młodości nurkował i dobrą współpracę z basenem z dyrekcją basenu na AGH zaproponowałem, a może pod wodą no użyliśmy naszej przyrządy hydrofornię czy mikrofony to do działania w środowisku wodnym głośniki specjalne zrobiliśmy salę koncertową na basenie AGH to była taka fajna przygoda, bo przy przy tej ekspresji dr Karola natowskiego to tutaj się rozwinie minęło zespole międzynarodowym zrobione przy okazji konferencji organizowanej przez Akademię muzyczną fantastyczna przygoda poznaliśmy fantastycznych ludzi w Polsce dużym polotem no i organizacja tego również fantastycznie przebiegła ludzie spontanicznie się za zainteresowali tym zagadnieniem włączyła się tutaj koło naukowe, które prowadziłem i do wyszła taka impreza nosi słuchaliśmy pod wodą nagrywaliśmy dźwięki obraz fajne doświadczenia w tej komorze bez fachowej to chyba najtrudniejsze czy NATO albo najważniejszy to trzeba uważać, żeby coś nie wypadł z kieszeni, bo tam jest, jeżeli dobrze pamiętam panie profesorze taka siatka rozpięta, po której się chodzi jak komuś wypadną klucze albo monety albo telefon to już nigdy nie odzyska no właśnie efekt jest czego najbardziej zapamiętamy z tych pierwszych co może prezent owe w w zasadzie tam komora bezechowa charakter jest się tym, że podłogą siatka, a wszystkie ściany również podłoga pod siatką pokryta materiałem tylko one postać klinów gościmy 20 to co determinuje zakres niskiej częstotliwości, które są pochłania 99%, więc tam twardy sygnał akustyczny, który spada pomiędzy Kliny nie odbija się dlatego też bez zachowa nazwane pechowa komora i to jest sedno sprawy, że eliminujemy wpływ pomieszczenia przy prowadzonych tam badania zarówno głośników mikrofonów, jaki materiałów Kam badamy społecznik rozproszenia dźwięku materiałów również i wszystkie ciekawy dziwne zjawiska, które się łączą z niskim poziomem ciśnienia akustycznego ten poziom ciśnienia akustycznego mamy Sejm może minus minus uwaga -1,5 decyzje Ela w nocy i do 3 poziomach możemy badania prowadzić np., gdy klimat jest sałaty można słuchać tych dźwięków tego grupowania smakowitego natomiast w komorze po głosowej mamy z kolei sytuację odwrotną cie nie równoległe ściany powodują wielokrotne odbicia dźwięku i tam czas głosów jest okolica 14 sekund nawet pewnych częstotliwościach natomiast całą objętość panuje ten sam poziom ciśnienia akustycznego kontent ten fakt można wykorzystać do badań akustycznych np. Łucznika pochłaniania dźwięku mocy akustycznej no i społecznika rozproszenia dźwięków dla materiałów to jest nasza funkcja i zostaje tłuc po kraju potrafimy badać tego typu zjawiska panie profesorze, a skąd bierzecie ślimaki o rok mocno mata jest w tej chwili nie problem, bo jak jesteśmy na rowerze to spotykamy sprzęty w różnej postaci dobrze znanej reset bierzemy do komory i te chłopy i byli tak po prostu co listki sałaty i nasłuchuje cie te jak chciałem zasygnalizować, że mamy takie urządzenia, które potrafią mierzyć tak niskie poziomy to jest też rzadkość, bo przeważnie taki typowy miernik poziomu dźwięku mierzy dopiero od 26 decybeli w góry natomiast wszystko co poniżej to jest tajemnicą no dobrze spłacane są żołnierze w obszarze tak bez szans szkoda, że nie ma takich mikrofonów, które mierzą poniżej 0 decybeli kraj mamy od pewnego dłuższego czasu mało rozwijamy ten temat, ponieważ konstrukcja urządzeń pomiarowych to jest też nasza domena konstruujemy wiele rzeczy, prowadząc przed paru laty remontem naszej komory pechowej opracowaliśmy wiele rozwiązań patentowych urządzeń wspomagających natomiast ten mikrofon, który mierzy poniżej zera decybeli to jest cały system, ponieważ nie tylko mikrofon, ale każdy element łącznie z przewodem wprowadza pewnie na szumy, które zmniejszają możliwości pomiarowe, więc taki cały system firmy Kras on umożliwia pomiar do -2 decybeli osiągnął w ręku natomiast niższe poziomy uzyskuje się poprzez łączenie tych systemów obróbkę sygnału elektroniczną niższe poziomy też żeśmy z uzyskali, niemniej jednak wolałbym się oprzeć na tym co powiedziałem mamy poziom -1,5 sprawa naszej komorze PCH ptak jak brzmi ślimak, który w grupie sałatkę czy mógłby pan naszym słuchaczom przewidzieć zademonstrować chlup chlup chlup chlup jest bardzo, jeżeli tak panie profesorze to zapewnia podesta nie był ślimak nam każdego innego rodzaju i ma, ale w możemy humorystycznie tym rozmawiać chodzi w ogóle te niskie poziomy dźwięku robiliśmy też taką akcję nasz kolega prowadził tutaj takie badania Marcin zastawnik patrzcie dr Marcin zastawnik badania karmienia piersią, gdzie o wykrywane NIK roślinki towarzyszące właśnie pobieranie pokarmu przez noworodki i stąd płynące informacje takie medyczne, które umożliwiały diagnostykę, tudzież to tutaj, tudzież pewne wnioski dotyczące prawidłowości prowadzenia karmienia przeczy wiele takich zależności występujących przyczyn tych działaniach no dobrze to wszystko bardzo interesujące słyszy pani profesorze tam się w ogóle nie chodzicie pierwsi ślimaki no rozumiem, że jest to ta część jakiejś kampanii zachęcającej do do studiowania na Akademii Górniczo-Hutniczej no to przede wszystkim, ale chciałbym powiedzieć czy te wszystkie zagadnienia powstają przy przy przy takiej inicjacji i młodzieży o kołem na napędowy jest młodzież działająca w kole naukowym no powiedział nie tylko, ale takie inicjatywy właśnie w środowisku studenckim powstają i my wspomagamy wszelkie działania, więc zachęcam, bo u nas jest tu jest przyjemnością zainteresowani w zasadzie to nie mamy innych osób są pasjonaci, którzy realizują swoje marzenia i mają im stwarzamy możliwości realizacji tych marzeń wydaje mi się, że dążymy do takiego modelu, gdzie po prostu studenci prowadzących pilnują, a nie odwrotnie i inicjatywa rodzi chęć nauki poszerzenia wiedzy no i tworzy je my wręcz kierunki zainteresowań badawczych wszystko jest zwykle fascynujące panie profesorze myślę sobie pewnie nikt was nie chce być kierownikiem katedry bo kto by chciało się zajmować administrowaniem skoro jest tyle interesujących projektów do robienia myślę że ten temat też łączy konika poniekąd kierownictwo katedry jest zainteresowany tym, żeby rozwój był intensywny szczególnego się ściągnąć biurokracji, jeżeli ma tyle fajnych zabawek ani profesorze, ale bardzo bardzo panu dziękuję za za naszą dzisiejszą z rozmowy pan prof. Tadeusz Miciński z laboratorium akustyki technicznej katedry mechaniki i wibroakustyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie był państwa moim gościem po informacjach właśnie najpierw informacje oczywiście godzinie jedenastej po informacjach wracamy i podpowie państwu, że będzie o seksie i informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA