REKLAMA

Unijna linia Północ - Południe. Jak będzie wyglądał Fundusz Odbudowy?

Połączenie
Data emisji:
2020-06-19 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:43 min.
Udostępnij:

Przywódcy Unii omawiają budżet na lata 2021-2027 oraz tzw. Fundusz Odbudowy, który Komisja Europejska zaproponowała dla wsparcia gospodarek zrujnowanych pandemią

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Melchior Szczepanik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o tym jak też w tej chwili zaczynają się kształtować linię podziału jak się właśnie ukształtowały teraz zaczyna się okres negocjacji linie podziałów w Europie odnośnie programów pomocowych związanych z kryzysem wywołanym koronę wirusem wątpliwości dotyczące tzw. funduszu odbudowy tego, jaką ma Rozwiń » być skonstruowany i jaka część pieniędzy ma być przeznaczane na bezruch bez zwrotne Grant, jaka część na pożyczki czy Unia Europejska w ogóle może się zadłużać na rynkach finansowych to są wszystko te pytania, z którymi Europa się, jeżeli spróbują może powiedzieć o tym w jaki sposób kraje się dzielone, jakie grupy z jakimi grupami grupa mamy tutaj do czynienia tak jak powiedziałem te podziały dotyczą przede wszystkim tego i ile Unia powinna wydawać jak jak jak duży powinien być mili instrument wspólnotowy instrument pomocy państwa to powinna być pomoc bezzwrotna te powinny być te pożyczki tutaj ten głód główna linia podziału to jest najczęściej określana jako linia północ-południe państwa północnej Europy przede wszystkim Holandia Finlandia Szwecja dania, ale Austriacy też podział taki umocnień aborcyjnych do końca o północy należy one uważają, że te instrumenty wspólnotowe wcale nie muszą być tak duże i twierdzą, że jednak powinny być to pożyczki to znaczy są przekonane, że jeżeli państwo będą pożyczać pieniądze będą musiały te pieniądze zwrócić to wtedy będą je rozsądnie wydawać i no dłużej zastanowić jak skutecznie wyjść z kryzysu na to z kolei południe uważa, że kryzys jest na tyle głęboki rząd wymaga rozbudowanych dużych instrumentów klawiszowych ma za instrumentów wspólnotowych i że przynajmniej część z nich to muszą być bezzwrotne granty, ponieważ te pani państwa południa, które zostały najmocniej dotknięte Korneliussen to są też państwa bardzo zadłużone, więc one po prostu nie mogą więcej pożyczać, bo o grozi bankructwo, więc twierdzą, że tak jak bezzwrotne granty są konieczne no, żeby taką taką pomoc tym państwo przeznacza na to Unia jako całość musi musi się zadłużyć musi zdobyć taką pieniądz tutaj pytanie pojawia się jakiś stosunek do tych 2 grup ma ją te kraje środka jeśli można tak powiedzieć, czyli pytania oczywiście Niemcy pytanie Francji Niemcy jeszcze kilka tygodni temu należy raczej należało do tej do tego dojść do grupy północ i to znaczy no za zalecały ostrożności raczej skłaniały się ku ku pożyczką tak, żeby no zgodnie z tak z Niemiec z niemiecką tradycją dawnej o oszczędności tak nie generowania deficytu budżetowego reformowania państwa mienia reformy państw takich bardzo uważnego ostrożnego wydawania pieniędzy, ale w połowie maja doszło do 1 do zmiany stanowiska i Niemcy wspólnie z Francją, która należała do któregoś Stronnictwa południowego przedstawiły taki wspólny program, który zakładał stworzenie po pokaźnych rozmiarów i instrumenty wspólnotowego, który miałby sięgnąć 500 miliardów euro i byłoby to w większości właśnie bezzwrotny Grant, więc mamy do czynienia ze zmianą stanowiska miejsca, która jest można zakładać, że będzie miała kluczowe znaczenie dla dla ostatecznego wyniku tych negocjacji może jeszcze słowo skąd, skąd ta zmiana wynika Otóż wydaje się, że rząd Niemiec zaczął sobie zdawać sprawę, że jest to kryzys bardzo głęboki i bez tych bez tej pomocy bezzwrotnej, a może do może na tych na tyle mocno dotknąć państwa południa przełożyć także na nas jak negatywne konsekwencje dla Niemiec, które jednak sporo na tym nie sprzedają znaczy kryzys kryzys na południu wcześniej czy później uderzy też państwa północy w niej 1 z uczelni trzeba trochę stymulować tą konsumpcję wewnętrzną w granicach południa, żeby jakoś nie bój z torbami przy okazji, ale może jeszcze parę słów Francji Francja też tutaj bardzo istotnym graczem to Francja i Niemcy pewnie też mamy taki duet zaczęły tworzyć właśnie mówiąc bardzo mocno o tym ile środków należy przeznaczyć na przeciwdziałanie kryzysowi tak Francja dąży do tego, żeby uzyskać taką pozycję lidera tej grupy Południowej jest też państwem dość mocno zadłużony, więc no ten lepiej rozumieć czule tak jak najbardziej postulat jednak bezzwrotnej pomocy unijnej lepiej rozumie i no po prostu mocno podkreśla też letargu, a te argumenty południa to znaczy przekonanie o tym, że pomocy bezzwrotnej szybkie odbicie gospodarcze na południe będzie po prostu niemożliwe tak, by to francuskie stanowisko o podsumował no i oczy no właśnie jestem do tego dorzućmy grupę wyszehradzką i ten wschód sklep, w którym sami jesteśmy, więc pytanie o to jak tutaj te kraje zachowują, bo to jest ciekawe nawet wrażenie, że nie do końca wiem, do której grupy można ewentualnie zaliczyć Polskę Polska popiera pomoc bez bez bezzwrotną przynajmniej na nieszczęściu uważa, że taka pomoc powinna mieć miejsce jest to powiedziałbym logiczna konsekwencja takiego podejścia Polski, które podkreśla jednak zasady Solidarności to znaczy torze Unię Unii Europejskiej bogatsze państwa pomagają biedniejszym oczywiście nie jest to o działalność charytatywna jest to działalność obopólnie korzystna, bo te bogatsze państwa też korzystają z rozwoju tych biedniejszych, a ten polega idea funduszy strukturalnych funduszu spójności polityki spójności no i czyli zastosowanie tej samej tej samej zasady do obecnej sytuacji, kiedy państwa południa mają największe problemy jest jest logiczną konsekwencją przekazywania dużej wagi do zasady Solidarności oczywiście Polska podkreślała też to, że powstanie takiego dużego funduszu odbudowy, czyli wsparcia państw o związku z kryzysem wywołanym pandemią nie może spowodować, że uszczuplone zostaną te tzw. tradycyjne polityki unijne, czyli właśnie wspomniana polityka spójności wspólna polityka rolna, bo one są wciąż korzystne zachowują swoje znaczenie i w tej chwili to co zaproponowała komisja Europejska jest zgodne z tymi postulatami Polski to znaczy mamy szczodry fundusz mamy szczodry fundusz odbudowy, ale mamy też nieco wzmocnione Polity polityk nie wzmocnione fundusze strukturalne i wzmocniony budżet wspólnej polityki rolnej jeśli chodzi o pozostałe państwa grupy Wyszehradzkiej to one może mniej jednoznacznie wpisują się czy popierają postulaty południa przede wszystkim, dlatego że no grupa czy państwa Europy środkowo-wschodniej zostały mniej dotknięte pandemią i pewnie obawiają się, że kryteria podziału tego funduszu odbudowy będą takie, że większość pieniędzy popłynie na południe, a nieco mniej do Europy środkowo-wschodniej natomiast grupa Wyszehradzka wycieraczka podkreśla jednak, że PKB per capita jest wciąż niższe większości państw grupy Wyszehradzkiej w porównaniu z dajmy na to Włochami, tak więc choć Włochy są mocno dotknięte pandemią to jednak wciąż pozostają krajem bogatszym który, który no ma nieco większe możliwości, żeby to odbicie gospodarcze samemu sfinansować dziękuję bardzo, aktor Melchior Szczepanik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych był z nami wideokonferencja członków rady Europejskiej trwa zobaczymy, jakie będą i dzisiejsza rezultaty i czego się dowiemy na temat sposobów reagowania na kryzys związany z prawie 19 Unii Europejskiej jest 1316 łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA