REKLAMA

Czy gry komputerowe zostaną zamordowane przez szkołę?

Połączenie
Data emisji:
2020-06-19 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Marcin Zaród z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwu będziemy mówili o grach wideo grach komputerowych, które być może zostaną wprowadzone do kanonu lektur szkolnych i te właśnie się zastanawiam czy to dobrze czy też źle i dla gier dla uczniów to jest bardzo dobre pytania przede wszystkim jak to zwykle bywa jak coś jest ciekawe o podatku trafia do szkoły to na Rozwiń » ogół przestaje być ciekawa po były nie tylko, dlatego że coś zostaje zamordowane w toku nauczania, ale również, dlatego że siłą rzeczy przyjemność, z której każe nam się pisać jak i wypracowania przyjemnością nader często być przestaje jeśli chodzi o to czy to dobrze czy to źle dla gier moim zdaniem to jest syndrom tego, że gry komputerowe są łączone jako element kulturę i tak jak mamy w Polsce biblioteki, które mają w swoich zbiorach gry komputerowe tak jak coraz częściej mówi się ktoś o kontekście muzealnictwo w odniesieniu do gier komputerowych, które często mają dwudziestoletnią historię i troski starsi teraz, kiedy gry stały się gigantycznym rynkiem rozrywki porównywalny moment zacznie nie mogą być nawet chyba nawet większą ochronę umowy to coraz częściej ktoś mówi się o tym, że gra komputerowa nie tylko jako gigantyczny biznes nie tylko jako rozrywką dużej liczby osób społeczeństwie, ale też jako kawałek kultury powinno być w jaki sposób system edukacji formalnej włączona, więc to jest powiem tak to znaczy powiem to w ten sposób inwestorów współczesny, które może, którego pracodawca można znaleźć w innych krajach i który jest naturalnym rozwinięciem takiego myślenia o grach komputerowych właśnie jako części kultury no właśnie ta gra, której w tej chwili się na poważnie myśli pod kątem edukacji pod kątem kanonu lektur szkolnych to jest bardzo specyficzna gra Wisła mając co to jest zagra to jest gra wydano 2014 roku przez polskie studio zombie Studios ono tak gram mówi najkrócej mówiąc o przeżyciach cywila w trakcie konfliktu zbrojnego o przeżyciu cywila grupę cywili w okupowanym mieście w trakcie wojny fikcyjnym kraju, ale dużo z tych ram przypomina konflikt byłej Jugosławii w latach 90 i główną treścią tej gry jest przeżycie kolejnego dnia znalezienie jakiegoś podstawowego zadania zbudowania podstawowego schronienia przed morzem panie po prostu pan dokładnie tak to nie jest to nie jest gra, którą wygrywa się, o której zabicie kogokolwiek to znaczy można posunąć się do przemocy, ale za każdym razem jest problematyczna i co więcej można tam gra skończyć grać zupełnie bez przemocy, bo to jest główne rozgrywki i objąć tę grę to tak naprawdę próba przeżycia w ruinach miasta zbiera jakiś reszta konserw proszki pasek sklecone z tych resztek już podstawowego schronienie budowania budowane tak, choć tymczasowego bezpieczeństwa pod wieloma względami to jest gra, którą można było porównać do przeżycia ludności cywilnej w ostatnich dniach powstania Warszawskiego albo już zdołały powstaną w tym sensie, że mamy miasto, które w większości różna w kawałki tego miasta funkcjonują już normalnie gdzieś tam pytają się grupy żołnierzy albo, które czasami generowało bandytą co dnia Marta ludności nie ma jest tam wszystkim złapała i tak naprawdę końcem grudnia jest pokonanie jakiegoś finałowego przeciwnika tylko po prostu doczeka do czekania do odsieczy ONZ-etu właściwie z tego co pan mówi można, by powiedzieć, że no to świetny materiał do tego, żeby kształtować w ludziach empatię, ale z drugiej strony niekoniecznie tak musi być prawda, bo w tym jednak jest element rozrywki można wyłączyć wyobraźnie i pójść tylko wyłącznie za tą przyjemnością, której dostarczy ten świat gry to tak, ale to ten sam co znaczy dla mnie empatia nie jest osobno od przyjemności grę ja sam jestem graczem i nie wydaje mi się jednocześnie są też czytacie oglądacie no tak, ale ja nie mówi o tym, żona musi być osobne pytanie czy na pewno jest indukowana przez takie doświadczenie prawda czas być może to jest oczywiście duże pytanie, skąd się w ogóle bierze czym jest ale, ale gdzieś tutaj można sobie zadać takie pytanie czy czy jakby frajda bycia ofiarą wojny nie jest w tym momencie nie wchodzi w pewien konflikt z namysłem nad tym czym jest w ogóle wojna to ja bym powiedział w ten sposób, że to jest gra, które od specyficzna duża w korku to co daje satysfakcję to nie jest to znaczy to jest trochę inne obszary co w przypadku wielu innych Ga te grosze jego teki to nie jest gra, którą do końca grywa w tym czasie, w którym złożony spektakl teatralny czy złożona książka niekoniecznie musi dawać taką samą frajda co nie był dobry kryminał literatura rozrywkowo w tym samym sensie to też nie jest prawdą powiedział, że w tym samym czasie to nie jest gra, która była projektowana wyłącznie pod taką bezpośrednią przyjemność tutaj przyjemność czynami na ile ja gram gram skończyłem płynie właśnie z tej refleksji z możliwości przeżycia czegoś głębszego, bo no zmyślenia o wszystkich rzeczach powiązanych szerzej drą może, a czy to się to co pan powiedział to znaczy ta świadomość tego, że gra być może najpewniej inspirowana tym co się działo w Jugosławii być może po części tym co się działo z ludnością cywilną po powstaniu czy w trakcie powstania czy to jest oczywiste kiedyś grał tę grę czy to jest taki przepis, który można zrobić, kiedy już ma pewną świadomość historyczną i szerszą wiedzę moim zdaniem osoba w wieku 1516 lat, która była, za którą ma taki ją minimum empatii tak jak pan mówił i można obycia historii konfliktu w historii powszechnej jest w stanie referencji bez problemu odczytać itu dotykamy drugiego problemu bo jakby grała jako medium to jakby toczy toczy, o czym państwo grany sobie gra w wolnym czasie to jest 1 rzecz prostą, jaką jest mu montowano system edukacyjny ten drugi gracz i moja ja bym powiedział, że to jest gra, którą zasługują na dużo poważniejsza przyjęcia w ramach systemu edukacyjnego niż po co zaproponował premier myśli też gra poważniejsza niż premier nie mamy w tej chwili do niej materiału przeznaczony dla nauczycieli uczniów nie mamy takiej nawet pomysł jak to łączyć w toku normalnego nauczania, gdzie mogą często o lekcjach nie ma do komputerów o dużo szkół raczej poszła w stronę rozwiązań biletowych, więc to jest trochę taki w tym czasie to jest ruch fasadowe przy okazji, którego możemy pogadać dużo ciekawszą rzeczą mimo to jego znaczenie dla form dla dróg dla całego procesu edukacyjnego jest takie sobie oto lista lektur obowiązkowych i nie ma nie jest specjalnym wspierana przez Niewiem o takie instytucje popularyzujące wiedzę historyczną jak Instytut Pamięci Narodowej czy dom spotkań z historią, więc z no jak jest ciekawsze jako zjawisko kultury jako konkretna decyzja polityczna związana z tą, gdyby się zastanowić nad tym jak właściwie powinna być gra budowana tak pan powiedział, że to jest tak poważne poważna produkcja tak poważna poważne osiągnięcie w gruncie rzeczy toczy to w jaki sposób powinno to być obudowane programem nauczania czy powinna być bardziej połączone np. nie wiem z kwestią nauki moralność być może czy np. właśnie z historią ja nie specjalizuje się w badaniach socjolog to znaczy nie jestem nauczycielem szkolił się powszechną jak edukacja badam o tyle ile ono dotyczy tam w kwestii nauki technologii w skali masowej skali szersze niż niezwłocznie grupy młodzieży, ale bym powiedział w ten sposób tu raczej mówię jako syn polonistki niż jako ekspert Uniwersytetu Warszawskiego te będą budował gdzieś pomiędzy literaturą powstania Warszawskiego być może jako rozwinięcie alternatywa dla dla stadionu, która coś jak, które są problematyczne ze względu i wprowadził będącą gra w tym momencie, w którym dochodzi się do do historii dwudziestego wieku i tych wojen, w których ludność cywilna była zaangażowana czy chcą czy nie, więc bym powiedział o tym, przy okazji właśnie drugiej wojny światowej przy okazji omawiania okupacji i przy okazji omawiania czterdziestego piątego 3006. 14 siódmego roku to oczywiście problem polega na tym, że ten okres formalne programy nauczania historii też nie jest przesadnie rozbudowane naprawdę, zanim szkoły dojdą, bo chociażby początków PRL-u to rok szkolny się kończy, więc ta historia najnowsza to jest to zwykle nas już niema czasu, czego po prostu leży się douczyć w domu oczywiście pograć sobie po godzinach będą przecież sama gra moim zdaniem to nie jest gra stricte historyczną, bo nie źródło historyczną może ja bym raczej powiedział, że może ona służyć raczej do refleksji socjologicznej strona procesu bardziej ogólnych niż konkretną wojna dziękuję bardzo, dr Marcin Zaród z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego był z nami trzynasta 54 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA