REKLAMA

Jak Unia sfinansuje nowy wielki budżet? Jakie nowe unijne podatki? [podsumowanie szczytu]

Światopodgląd
Data emisji:
2020-06-19 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

Głównym tematem dzisiejszego szczytu było ratowanie gospodarki państw Unii Europejskiej. "Dziś wykonujemy decydujący krok na drodze wyjścia z kryzysu" - mówiła w wideo konferencji Ursula Von der Leyen. A my zapraszamy do wysłuchania, co mówił o szczycie dr hab. Sebastian Płóciennik z PISM i uczelni Vistula.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz 13 następne kolejny szczyt Unii Europejskiej spotkanie przywódców państw członkowskich ma się już odbyć w Realu, czyli naprawdę mają się spotkać w Brukseli dziś wciąż miało to jeszcze formy telekonferencji łączyli się przywódcy zdalnie no, a szczyt jest zobaczymy pierwszą z ilu odcinków i rozmów nad przyszłym unijnym budżetem unijnym budżetem nadzwyczajnym, bo poszerzonym o fundusz, który ma wspomóc radzenie sobie Korona Rozwiń » kryzysem premier Morawiecki zapewnia wyraża zadowolenie zapewnia, że Polska nigdy nie broniła swoich racji tak skutecznie fundusz na ten fundusz dodatkowo ma wynosić 750 miliardów euro, więc z kolei dodam jeszcze dodam, że szefowa komisji Ursula von der Leyen potem przy podsumowała relacjonowała, że rozbieżności między państwami członkowskimi wciąż dotyczą tego jak duży ma być ten fundusz czy budżet jak duża część tego funduszu to mają być pożyczki jak, czyli coś trzeba oddać, a jaką część ma stanowić granty czy coś, czego nie trzeba oddawać oraz dotyczyły rabatów też będziemy za chwilę chciał rozmawiać o tym, skąd te pieniądze na ten dodatkowy fundusz mają pochodzić to znaczy wiemy, że mają pochodzić z zaciągniętych kredytów, ale te kredyty mają być potem w spłacane, a więc próbujemy teraz podsumować to co najważniejsze i poprosić o komentarz dr. hab. Sebastiana czynnika, który jest teraz państwa gościem dzień dobry dzień dobry profesor uczelni jest ekspertem Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych wykładowcą na uczelni Vistula, więc kanclerz Merkel znów ma ratować wszystko, dlatego że Niemcy 1lipca przejmą tzw. prezydencję przywództwo Unii Europejskiej, więc to będą oni próbować moderować negocjacje między państwami spór dotyczy oczywiście czy są 2 koalicje na 1 nazywana oszczędną albo nawet skąpą to cytat dzisiaj premiera Morawieckiego to te mniejsze państwa bogatsze jak Holandia Austria Szwecja i Holandia dania dania Niemcy wyszły z tej grupy, a po drugiej stronie już, by znów jest bardziej jednolite jednak nacisk na to, żeby to był większy fundusz czy po tym, szczycie ma pan wrażenie, że bliżej siebie są państwo członkowskie bierze uzgodnią porozumienia na pewno za nami jest entuzjazm, który nabył wyczuwalny po ogłoszeniu tego programu wszyscy mówili o takim momencie Hamiltonowi z kim dla Europy, że to jest jednak przełom, że chodzi o integracji w polityce sferze polityki fiskalnej natomiast w tej chwili pojawiły się już znaczące różnice interesów pomiędzy państwami członkowskimi i na będzie będą trwały negocjacje na pewno trudne, bo tych tych punktów jest nawet więcej więcej także w tej chwili uzgodniono przynajmniej, tyle że nie jest kwestionowana podstawa prawna tego tego funduszu wszyscy zgadzają się wszystkie państwa członkowskie zgadzają się, że można rzeczywiście taką taką operację przeprowadzić natomiast spory są pozostałe pory są dość klasyczne tutaj tak jak pani redaktor wspomniała linia podziału przebiega pomiędzy krajami najbardziej restrykcyjnymi umownie mówi się oni też północ, bo wiele wiele postulatów które, które przedstawiły 4 najbardziej oszczędne kraje są są także podzielane przez przez Niemcy, ale też również jest przez inne kraje i pierwszy punkt dotyczy skali wydatków 750 miliardów wydaje się na pierwszy rzut oka system dodatkowo fundusz do tego, by ją na 100 miliardów klasycznego budżetu zgadza się z tym, że państwa południa zwracają uwagę, że przy tego rodzaju szoku ekonomicznym ta kwota nie jest aż tak bardzo duża to znaczy nie będzie miała aż takiego wpływu makro ekonomicznego tak naprawdę powinna być większa tymczasem północ twierdzi, że ta kwota jest zbyt duża to jest pierwszy proces kolejnego sporu czy to rzeczywiście chodzi tylko o pieniądze czy też zasad typy wydaje się, że cały czas trwa spór o to na ile Unia Europejska powinna stać się też Unią fiskalną czy jak ktoś mówi na północy Unią transferową to jest bardzo bardzo takie naładowane negatywnie politycznie określenia używane także w debacie w Niemczech jako straszak, zwłaszcza przez przez takie partie jak ARD krótko mówiąc chodzi o to, że w dyskusji chodzi o to by zablokować powstanie mechanizmów, które będą trwale transferować środki z północy na południe i że w, którym momencie kraje północy utracą polityczną kontrolę nad nad tymi mechanizmami, że będzie to stałe subwencjonowanie np. włoskiego państwa, które jest zadłużone, które jak twierdzi na północy nie zawsze nie zawsze zgodnie z prawdą nie jest w stanie przeprowadzić żadnych reform żyje ponad ponad stan być może to jest sedno tego sporu politycznych, ale powiedzmy, bo to 750 miliardów ma pochodzić z kredytu, ale oczywiście dzięki temu, że to jest jakby wspólny unijny kredyt, chociaż tam pójdzie do Włoch natomiast, jakby tańszy, bo dla potencjalnego dającego pożyczającego pieniądze bezpieczniejsze potem pieniądze mają zostać spłacona jest pomysł, że były płacone tzw. źródeł własnych Unii, czyli Unia musi wprowadzić jakieś podatki, których będzie pieniądze zarabiała, a tutaj np. premier Morawiecki mówi o podatku od transakcji finansowych to dygresji, ale bardzo ten podatek wejście na studiach się nim uczyłam ciągle w tym okresie mówi o jak, który jest tak podatek to wina, ale może może to będzie ten moment proszę od razu się odnieść to jest szansa, żeby to był ten moment, ale premier też zaproponował dla mnie dosyć nową koncepcję opłatę od wielkich korporacji za używanie wspólnego rynku jednolitego rynku unijnego to jest dobrze rozumiem istoty sedno tych tej propozycji premiera Morawieckiego chodzi o to, żeby duże przed nim duże korporacje płaciły dodatkowy podatek za to, że mogą korzystać ze wspólnego rynku, ale typy pomysłów podatkowych jest więcej są też podatki ekologiczne podatki cyfrowe przy czym jesteśmy cały czas dość daleko od precyzyjnego wskazania, jakie mają być podatki to będzie bardzo trudne wynegocjowanie jakiegoś rozwiązania w tym zakresie, bo już się pojawiają pojawiają głosy, że mamy kryzys oczekujemy od firm, żeby zwiększyły inwestycje tymczasem nałożymy na dodatkowy podatek w, gdzie w tym wszystkim jest jest takie głosy pojawiają się właśnie w tej chwili też też na szczycie w skrajnym przypadku wszystko może się skończyć tym, że państwo członkowskie będą musiały uzgodnić podwyższenie składek we własnym gronie rezydowała wszyscy prawdopodobne niż te dodatkowe podatki to się we dworze łatwiej nałożyć dodatkowy podatek na korporacje upraszcza teraz duże niż wrócić do swojego kraju powiedzieć my musimy trochę więcej oddać do Unii jest ogromne polityczne poparcie w tej chwili dla koncepcji wspólnych podatków przyczyn należy pamiętać, że to nie oznacza, że nie będzie efektów rozkładu ciężaru finansowania pomiędzy państwami odmiennych co co z kolei również wywoła wywoła spory pomiędzy pomiędzy rządami także można dać przykład np. tego tak tego jak to się ten podatek może jakiś różnie rozkładać załóżmy, jeżeli nakładamy ten podatek wyłącznie duże firmy to kraje, w których których te firmy mają siedzibę będą bardziej obciążonych takim narzędziem niż te kraje, które np. bazują na małych średnich przedsiębiorstwa także efekty dystrybucyjne będą będą i tak spore jak przy każdym podatku tego efektu nie nie unikniemy rozum też tutaj z kolei państwa naszego regionu to znaczy w tym nasz kraj nasz rząd razem z Czechami Litwą Estonią Bułgarów z kolei protestują przeciwko temu, żeby do tego budżetu unijnego trafiały zyski ze sprzedaży praw do emisji, bo to, by z kolei oznaczało uszczuplenie tych, gdzie palone trafiały do budżetów narodowych tak Toruń to jest sport też dokładnie, czyli mamy, czyli mamy właśnie kolejny obszar, gdzie dochodzi do takiego sporu dystrybucyjnego, które pewna grupa krajów uznaje, że będzie bardziej obciążona takim narzędziem niż niż pozostałe tutaj w tej chwili trudno wskazać, które rozwiązanie zostanie ostatecznie przyjęta być może będzie więcej tych podatków właśnie po to, żeby zrównoważyć odmienne sytuacje państw członkowskich natomiast chciałbym wrócić do takich kwestii związanych z samym samym tym programem, ponieważ jednak kontrowersji jest to kiedy wydawać środki i to się może okazać też na przedmiotem sporu pomiędzy północą południem, ponieważ północ chce, żeby te środki zostały wydane jak najszybciej, czyli właściwie do 2023 roku większość tych tych środków powinna już trafić to gospodarek południa południe z kolei chce rozciągnąć cały proces w czasie, uznając czy, twierdząc że, że nie jest w stanie w tym czasie przygotować aż tylu projektów być może właśnie o to chodzi o północy, że skala tego programu jest olbrzymia, ale jeżeli kompensuje się jego funkcjonowanie w czasie wtedy nie wszystkie środki zostaną wykorzystane, ale jest możliwość to tak na gorąco kombinuje jak bardzo późno się tego obawia, że skoro kredyty zostaną zaciągnięte nie będą właśnie miały takich krótkich terminów spłaty to potem będą brane kolejne kredyty tzw. rolowanie na na te kredyty i de facto Unia będzie miała ostatecznie wspólny dług jak każde państwo to rolowanie to rolowanie już się odbywa dzięki programom Europejskiego banku centralnego, bo przecież przecież dzięki tym programu skupu obligacji państwa południa, zwłaszcza Włochy mogły właściwie dokonać wymiany obligacji wyżej oprocentowanych obligacji, które są, które są znacznie dla nich tańsze i w tej chwili właściwie nikt nikt nie zastanawia się co się stanie z tym długiem i też no cały ten program celuje także, choć nikt nie mówi tego tego głośno problem długu, bo jeżeli północ się przeforsuje ze swoimi postulatami i południe będzie musiało zaciągać dług netto w tym momencie sytuacja kredytowa Włoch ponownie się pogorszy to pytanie do do jakiego poziomu Włochy mogą się zadłużyć 180% 200% 250% to jednak cały czas będzie ich dług natomiast, jeżeli to będzie dług Unii Europejskiej i z tego źródła trafią na południe bezpośrednie transfery to jednak nie pojawi się to po stronie włoskiego długu także no jest to bardzo skomplikowana układanka i sama Angela Merkel właściwie politycznie można powiedzieć przesunęła się na pozycję Francji i południa i popiera program i popiera także także zwiększenie pomocy gospodarczej dla południa, licząc na to to jest bardzo bardzo ważny punkt, że te środki przyspieszą wzrost gospodarczy na południu na wiele lat i te kraje zaczną wyrastać z długu jest takie określenie używane przez przez ekonomistów, czyli wzrost gospodarczy będzie na tyle szybki, że wartość długu w stosunku do PKB zacznie ulegać stopniowemu zmniejszeniu, jeżeli jeszcze dodatkowo pojawi się wyższa inflacja to ten dług jeszcze bardziej się zredukuje też oczywiście odległa perspektywa, kiedy będziemy mogli powiedzieć, że Włosi nie są zagrożeni kryzysem zadłużenia, ale jednak sam program pokazuje właśnie taką logikę gospodarczą to zobaczymy czy z perspektywy czasu za ileś lat dekad pandemia kryzys będzie tym momentem, który będzie wpisywany, a tutaj powstała Unia fiskalna np. w historii Unii Europejskiej bardzo dziękuję za komentarz wyjaśnienie prof. Sebastian Płóciennik ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych wykładowca na uczelni Vistula był państwa gościem formację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA