REKLAMA

Na czym polega niebezpieczne przejście od parapolityki do ultrapolityki?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-06-20 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:26 min.
Udostępnij:

Co to znaczy, że władza uprawia parapolitykę? Kim są "ludzie nadliczbowi" i do czego służą współeczesnej władzy? A także o tym, kiedy pojawia się rzeczywista równość? W struktury światów społecznych i politycznych zaprasza Tomasz Stawiszyński i Małgorzata Jacyno

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem halo halo dzień dobry dzień dobry czy zgadza się ze mną, że te ostatnie wypowiedzi przedstawicieli rządu zdają się świadczyć o tym, że to nie Korona wirus wydaje się być im największe zagrożenie obecnie tylko ideologii LGBT jakoś tak przemieściły te zagrożenia i Korona wirus, który wciąż atakuje i wciąż przybywa w Polsce zakażeń i Warszawie także sporo tych zakażeń przybywa m.in. za sprawą osób, które wybrały się Rozwiń » na pogrzeb Jerzego Pilcha, a później radośnie chodziły po mieście wiedzą, że na tym pogrzebie było ognisko zakażeń nic sobie z tego nie, robiąc no, więc mimo tego, że skoro wielu wcale nie odpuszcza to jednak nagle ideologii LGBT zdaje się być śmiertelnym zagrożeniem dyskontując Korona wirusa zdecydowania myślę, że jeśli chodzi o LGBT to nadszedł moment, kiedy trzeba, by było szukać innej perspektywy tego problemu, dlatego że jeszcze nie tak dawno zajmowaliśmy się LGBT ani kryzysem klimatycznym pamiętam, że wtedy rozmowie naszej zaproponowałam, żeby zobaczyć to jak pre peryferyjne społeczeństwo peryferyjne państwo widzi możliwość zmagania się z pewnymi globalnymi wyzwaniami, a i warto byłoby z wielu powodów zastanowić się nad tym, dlaczego nie mógł nie możemy na różne bez wzywania odpowiedzieć oprócz tego, że oczywiście nasza kondycja jest taka, jaka jest peryferyjna myślę że, jakie mamy też byłem telewizji Republika w pewnym programie u pewnego dziennikarza, który obecnie stał się gwiazdą telewizji polskiej i powiedziałem, że Polska to kraj peryferyjny to mało się tam na mnie rzucili pięściami to w takich sytuacjach mogę odpowiedzieć mu pół peryferyjne np. tak, bo czwarte takie jak chyba powiedział Super oferty i może jednak nasze pytania ma też było źle no to coś da się coś wymyślić tak ja często jak prowadzę zajęcia także teraz zdalne to czuje się zobowiązana zrobić jakieś zagadnienie wprowadzenie do lektury czasami jest ono być może trochę rutynowe czasami tak mi się wydaje jest ono przemyślane o wiele bardziej na pytam studentów studentki co państwo NATO i zazwyczaj pierwsze głosy to są głosy nie nie to zupełnie nie tak, o czym świadczy to świadczy o tym, że nie udało się uzyskać dostępu nie udało się użyć takich pojęć, które obejmowałyby jeszcze jakieś doświadczenia jeszcze jakieś sytuacje i dzisiaj problemy związane z relacjami społecznymi taki sposób można, by było przedstawić jako port problemy, dla których brakuje nam pojęć zwrócił uwagę jak żywo zareagowano na tę brutalną scenę z tortem Floydem, kiedy mówił nie mogę oddychać, dlaczego to uzyskało taki od Sofii myślę, że dzisiaj wiele osób z różnych powodów także z powodu kryzysu klimatycznego mogłoby to samo powiedzieć nie mogę oddychać, a dostaną mówią dość, ale nie dostało się to przecież hasło powiela w milionach egzemplarzy skandowane wypisywane na transparentach także niewątpliwie oddaje to coś głębokiego o naszym dzisiejszym doświadczeniu tak także związanym z kryzysem klimatycznym jeśli chodzi o LGBT wydaje mi się, że jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy ciągle brakuje pewnej Formuły połączenia różnych form dyskryminowana dyskryminowania pewną całość tak, żebyśmy mogli poczuć, że to jest doświadczenie i doświadczeniem uniwersalnym i jeśli nić na uwadze sytuację, w której mówiłeś Mirus i jadą rzuciła kryzys klimatyczny wydaje się, że to jest dylemat wielu społeczeństw, a mianowicie ludzie nadliczbowych nie moglibyśmy wyruszyć moglibyśmy się skonfrontować z tą sytuacją, jaka jest moglibyśmy sobie poradzić rzecz w tym, że mamy ludzi nadliczbowych w latach dziewięćdziesiątych byli to bezrobotni ludzie w pegeerach mamy ludzi, którzy sprawiają, że system nie może być piękną całością sprawiają zdaniem czy kto na tych ludzi patrzy jak na ludzi nadliczbowych to są ludzie nadliczbowe, którzy są alibi dla dla tej sytuacji, w której przyszło staje się bardzo niepewna, a taka, w której nasza przyszłość jest zagrożona, w której to wydaje się szersza wzmożenie się nastroju bierze się z tego, że to co mówiła np. kilka lat temu Loren Berland autorka okrutnego optymizmu jest taka jest taki akapit w jej książce, kiedy ona pisze, że jeżeli coś ciebie zaniepokoiło, jeżeli coś choćby przez chwilę zobaczyłem zobaczyła aż i sprawiło, że ruch hałas to nie jest to chwilowe pamiętaj to nie jest tylko teraźniejszość, która trwała krótką chwilę, ale to przeszłość pokazuje kły tak myślę, że tego się w tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy coraz bardziej realne w naszym życiu stają się przewidywania, które mogliśmy umieszczać takiej przyszłości takiej przyszłości no trochę bez czasowe nie chronologicznie i bez związków przyczynowo-skutkowych może rozwinąć ten wątek związany właśnie z bez czasowo ością brakiem związków przyczynowo-skutkowych stąd z tą całą wizją, bo to jest niezwykle interesująca w takim razie Hej, skoro mówimy ludzie myślę, że to jest ważna sprawa, która u nas nie została rozstrzygnięta czasami używa się tych pojęć jako synonimy u nas mam tutaj namyśli klasę ludową i lud lud jako suwerena, który podejmuje decyzje, a i moim przekonaniu jak przyglądam się różnym dyskusją to jest tutaj sporo dezorientacji co innego klasa ludowa, która stała się czasami staje się obiektem właśnie działań ratujących działań, by nie powiedzieć humanitarnych, a co innego lud, czyli lud zakłada możliwość upodmiotowienia się możliwość samostanowienia możliwość upodmiotowienia się odwołała bym się do takiego takiego przypadku, który dla wielu autorów w tym tych tych autorów, na których i często się powołuje, o których rozmawialiśmy 2 tygodnie temu w zasadzie wszyscy bardziej bądź mniej wprost odwołują się do takiego momentu wychodzenia wychodzenia przez Izraelitów z domu niewoli tam jest jako taki krytyczny moment, kiedy Izrael nie ci się niecierpliwią, bo może długo nie przychodzili na kosze na rozmowę z Bogiem, więc trudno się dziwić, bo tam prawno rzesze rzesze spóźniał i Izraelici zaczęli się niecierpliwić mówią my możemy pójść dalej my już zdecydowaliśmy tylko tylko brakuje nam przewodnictwa i to nawet nie musi być konkretny człowiek chodzi o to, żeby coś było czołem pochodu i wtedy Aaron brat Mojżesza mówi to złóżcie tutaj wszystko całe złoto, jakie posiadamy przeto pił to na od czerwca i wtedy Izraelici byli gotowi ruszyć po mówili, że coś musi być przed nami, bo jak wiadomo to miało to miało różne konsekwencję i było powodem dodatkowych perypetii, ale to jest właśnie ten krytyczny moment upodmiotowienia się, bo w zasadzie to samo pytanie to samo pytanie dotyczy to ja uważam, że te same pytania dotyczą i statusu LGBT i dotyczą statusu kryzysu klimatycznego staną się pokazać, że jest jakaś możliwość uniwersalizm racji pewnych kwestii, a mianowicie takie poczucie, że nasza idea jest zbyt słaba, żebyśmy tak mogli iść nic nie było na czele pochodu tak, że nie możemy podjąć takiej decyzji sami siebie, że nie, jaką musimy mieć pewną podkładkę to jest właśnie 1 z 1 z tych działań politycznych, które ma być alibi dla rządzących także są pewne powody są pewne powody, które są przeszkodą dlatego, żebyśmy ruszyli w przyszłość, która w tej chwili jawi się jako pustka, ale właśnie na tym polega podmiot robienie na ziemi, ale powiedz, bo to jest bardzo ciekawe na ile tego rodzaju retoryka jest właśnie wyłącznie w tej funkcji, która zdefiniowała przed chwilą na ile ona wyraża jednak pewnego rodzaju pęknięcie we współczesnej kulturze konflikt, który tak czy inaczej funkcjonuje w niej od pewnego czasu pomiędzy tendencją konserwatywną pomiędzy takim ruchem, który ma na celu utrzymanie pewnej pytanie jak ta czy ta wizja w ogóle ma realne realne Korala gdzieś w przeszłości to jest kreacja, bo wiadomo, że współczesne formy radykalne formy konserwatyzmu i religijnych i politycznych to są często konserwatyzm, które de facto same stwarzają przeszłość, do której się definiują same wytwarzają te tradycje, które ma być rzekomo w grze od od bardzo dawna, ale no mamy tutaj do czynienia z jakąś taką próbą utrzymania pewnego ładu moralnego pewnej wizji tego czym są relacje pomiędzy ludźmi jak wygląda społeczeństwo, jakie są role płciowe, więc utrzymania takiej wizji, która przed w kościele katolickim jest kultywowana która, która zakłada bardzo tradycyjną formę istnienia rodziny złożonej z ojca matki dwójki albo trójki dzieci, a pewnym innym zupełnie punktem widzenia na to w jaki sposób te relacje powinny wyglądać i w tym sensie oczywiście mamy do czynienia z pewnego rodzaju projektem ideowym za to zmianą czy równouprawnienie osób homoseksualnych i pewnego rodzaju reorientacja na głębokim poziomie zmiana tego w jaki sposób podstawowa komórka społeczna, czyli rodzina ma wyglądać, więc na ile to jest właśnie w tej funkcji, której powiedziałaś ana ile tu, aby realnie pewien konflikt pomiędzy 2 różnymi wizjami małżeństwa rodziny z i ingerencji państwa relacje intymne itd. mogą na tym powtórzyć jesteśmy społeczeństwami boleśnie podzielonej mamy 2 różne wizje i tak prawdopodobnie można, by było jeszcze długo odkażać nota dlatego zastanawiam się nad tym zdaje sobie sprawę z tego, że jakiś sposób ryzykuje no ale nie jak nie jest takie ryzyko, które będzie owocowało jakąś wielką tragedią aż chce to przemieścić tak chcę przemieścić znaleźć inny kontekst, bo bardzo świadomie po prostu próbujesz mówić trochę innego punktu widzenia po wielka od momentu transformacji, czyli przez 3 dekady jest to konflikt, który klisze nuda i jest albo mocniejszy albo słabsze, a te 2 różne wizje jak powiedziałeś on cały czas się zwalczają tak natomiast gdyby gdyby poszukać nowego kontekstu to powiedziałabym tak, że konflikt, którym powiedziałeś to jest konflikt, który mówi autor, że mamy 2 strony i te 2 strony mają pewne idee ideologię niektórzy są fanatyczni jak natomiast wg mnie co by było, gdybyśmy próbowali przynajmniej taką perspektywę, że dzisiaj problemem, przed którym stanęło państwo, które zostało przyłapany in flagranti, którego bezradność bezsilność brak wiedzy właśnie zobaczyliśmy my coby było, gdybyśmy zastanowili się na tym co przypadkiem nie jest ta, że dla państwa o wiele groźniejsza nie dzisiaj dla władz bardziej ogólne o wiele groźniejsze jest to o ziem będzie miało Lucii, którzy robią różne rzeczy nie będą mieli żadnych idei nie będą się niczym kierowaniu oprócz tego zechcą przetrwać zechcą uciekać zechcą przeżyć to być może dla państwa jest dzisiaj o wiele większym problemem, a taka bym powiedziała, że taka obojętność na państwo z tego powodu, że zobaczyliśmy, że nie gwarantuje nam bezpieczeństwa i nie gwarantuje przy okazji wolności ani 1 drugiego, więc ten dylemat, który został tak ostro był eksponowany przez agendę na można powiedzieć wcale nam się takim niejawnie i albo jeśli mówimy albo wolności albo bezpieczeństwa, ale my i tego tego, ale także tak nie ma dylematu w Polsce nie było takiego dylematu w żadnym momencie tak naprawdę, bo te restrykcje, które zostały na wczesnym etapie wprowadzone dość szybko zaczęto luzować myślę zresztą, że okoliczność, że bardzo wstyd tak bardzo wstępnym etapie pandemii wprowadzono rozmaite obostrzenia, które były po prostu absurdalne np. zakaz wchodzenia do lasu albo nakaz noszenia maseczki nawet wtedy, kiedy idziesz po ulicy i nikogo na tej ulicy poza tobą niema jest wieczór wydaje się wydają się być zalecenia zupełnie pozbawione jakiegokolwiek sensu i w momencie, kiedy zaczęto wycofywać zaczęto wycofywać się całkiem szybko te najbardziej absurdalne to wywołano tym samym wrażenie, że problem jest już rozwiązane i w zasadzie idzie ku lepszemu, aby pandemia mamy przez cały czas w żadnym momencie nie udało się realnie wypłaszczenie tej tej krzywej zachorowania na tylko tak trzymała się na pewnym stałym poziomie kilkuset zachorowań dziennie no i żaden mam wrażenie dylemat wolność bezpieczeństwo żaden stan wyjątkowy jako narzędzie wprowadzania jako narzędzie uprawiania normalnej polityki tutaj kompletnie nie zaistniał raczej jest to jakiś rodzaj takiego poruszania węgla we mgle ja odnoszę takie wrażenie, że to, że te restrykcje w Polsce zostały wprowadzone myśmy o tym, kiedyś nad rozmawiali o o tym, że to wszystko się odbywa w jaki w takiej nierzeczywistości, bo zostały wprowadzone właściwie bez uwzględnienia realiów epidemiologicznych, a następnie wycofane bez uwzględnienia realiów epidemiologicznych to jakiś rytuał o charakterze religijnym właściwie był w moim przekonaniu nie działanie odpowiedzialnego państwa tak, ale ja się z tego nie tak być wyczułam taki ton polemicznych w tym co powiedziałeś nie o nich nie wiem nie wiem, ale może być to bardzo, ale tym razem tylko uzupełnienie tego co mówiłaś, a no to co w takim razie ja jestem nastawiona polemicznej po prostu wtedy tak susze akcja właśnie dokładnie to zostałam przyłapana na tym, że projektuje w myślę, że te reakcje biorą się z tego to też o tym, często mówiliśmy po prostu braku instytucji act co to znaczy być przyłapanym in flagranti to znaczy, że się nie ma żadnych narzędzi do reagowania jeśli porównać np. jak ja porównuję to co się dzieje w mediach coś, jakie decyzje też rząd podejmuje to widzę, że reakcje w krajach zachodnich są o wiele spokojniejsza i kiedy inna hierarchia inna ekspozycja problemu prezes polityczną to jest temat nr 1 prezes to kryzys ekonomiczny sanitarny jest widziane przede wszystkim jako kryzys jako kryzys polityczny myślę, że myślę że, a tą formułą, w której reaguje państwo dałoby się znaleźć jednak pewną konsekwencję w tym co robi rząd, jakkolwiek pozostaje w przekonaniu, że władza nie ma wiedzy i to jest taki moment bardzo sprzyjający upodmiotowienie każda władza nie ma wiedzy władza nie wie czemu będzie służyło to taka czy inna strategia takie czy inne obostrzenia, gdzie można zobaczyć konsekwencje tych działań będzie można zobaczyć konsekwencji działań w takim razie tak taki kontekst może spróbujmy uruchomić jak Doda polemicznie ja nie odmawiałem absolutnie konsekwencji to znaczy czytałem w ramach chętnego w ramach pewnego porządku, który jest porządkiem nierzeczywistości ni który, który wiąże się z działaniem z zewnątrz jakiegoś świata obrażonego ani świata realnego oczywiście można zachować bardzo konsekwentnie to jest już taka konsekwencja która, która cechuje właśnie rozmaite kondycję no odległe od od rzeczywistości dobrze w takim razie podejdziemy to dojdziemy do tego do tych samych problemów trochę innej nawet nie powiem, że innej perspektywy ale jakby wychodząc od innych i konceptualizmu akcji, a mianowicie w konsekwencji widzimy jest i jeżeli ostatnie dekady nie tylko w Polsce ale bo podobne konflikty pojawiają się również w krajach zachodnich podobne com napięcia i podobna jest ich często treść, a sytuacja będzie wyglądała inaczej, jeżeli zobaczymy w sposobie rządzenia w ostatnich latach to, jaką definicją sytuacji, jaką definicją z równości rzeczywistością posługuje się władza jest to uwieczniony kryzys ciągle potrzebne są interwencje ciągle potrzebne są natychmiastowe reakcje ciągle trzeba coś ratować sama ratować lasy Klima Anki gospodarce wspólnot rodzinne tak w trybie jak w trybie ratowania funkcjonujemy i tak jest od kilku lat kilku dekad w Polsce tak da jest to tryb ratowania, czyli Kret, który daje władzy większe kompetencje jest to coś co od kilku lat już nazywa się właśnie para polityką, która zmierza ku odpolitycznienia ja powiedziałabym, że w tej chwili prawdziwą stawką dla władzy nie jest LG Bk, dlatego że KE wypowiedzi są widzimy też chyba ma jeśli przyjrzeć się wypowiedziom głównych aktorów, którzy są w tej chwili na scenie politycznej i zrobić rejestr wypowiedzi z ostatniego miesiąca może 6 dla i widzimy, że tam było takie przyzwolenie wstępna zgoda w każdym razie obietnica rozważenia możliwości wprowadzenia związków partnerskich nie wiem czy pamiętasz, ale żaden z kandydatów na prezydenta to powiedział, po czym przeszedł do stwierdzenia można powiedzieć, że oto mamy w Polsce ludzi nadliczbowych tak, że jest nas, że jest na za dużo a, czyli można powiedzieć, że te wypowiedzi polityków jest wirus istnieje czy niema wirusa czy rozważy związki partnerskie czy czy absolutnie jest to wykluczone tak widzimy, że władza nie ma zdania na ten temat z tego powodu, że uprawia nie tylko polityka co raz polityka usiłuje odpolitycznić odpolitycznić sytuację w tym sensie, że usiłuje pokazać, jaka jest w rzeczywistości co jest w tej rzeczywistości głównym problemem wg mnie wg mnie wg mnie w tej chwili stawką jest stawką tych walk jest pytanie o to właśnie co jest rzeczywistością tak czy oczywistością jest ekonomia, a tak z rzeczywistością są pewne konflikty w tym także jest czynność ideowe, a co pana tak są w tej chwili jest to jak zdefiniujemy ekonomia co jest ekonomią czy PKB opisuje ekonomię czy też coś innego opisuje ekonomia to, że na moment byliśmy polskiego uniwersum i przenieśmy się do uniwersum tekstów i analiz międzynarodowych była taka ciekawa polemika, której hasz ukazały na łamach w Polsce pismo praktyka teoretyczna, która skrupulatnie przedstawiało różne ważne głos tekst m.in. teksty Reagan Bena, który też rozmawialiśmy do takie, które pojawiały się w trakcie pandemii Korona wirusa i była taka wymiana myśli, która chyba się dłużej toczyła nie tylko niż tylko na poziomie 2 tekstów źródłowego polemiczne go pomiędzy drugim Battle, a Ronaldo Lancastera, czyli Battle 1 architekt tak teorii gender skądinąd napisał taki tekst, który właśnie starała się pokazać Korona wirusa jako taki moment, w którym możemy na nowo przeżyć zdefiniować powszechną równość wszystkich niezależnie od kolorach koloru skóry tożsamości seksualnej itd. a Ronald Lancaster antropolog lewicowy amerykański odpowiadał jej, że ona w istocie zapoznaje w tym swoim myśleniu warstwę czy poziom, który jest najbardziej istotne, który jest źródłem wszystkich tych nierówności, których ona pisze, ale jego samego nie wspomina, czyli poziom ekonomiczny, że w istocie mamy do czynienia z niesprawiedliwym głęboko wadliwym systemem ekonomicznym i to ona w gruncie tego wadliwego systemu wyrastają takie kwestie jak dyskryminacja osób o odmiennej tożsamości seksualnej albo odmiennym kolorze skóry, a nie nie są one jeśli można tak powiedzieć autonomiczne czy endemiczna no właśnie co myśli o takim postawieniu sprawy czym więcej o to tutaj też chodziło, kiedy powiedział, że podstawową sprawą jest zdefiniowanie tego pola ekonomicznego chodziło o to że, żeby tak naprawdę mamy to niezałatwiona mamy to w takiej sferze niewidzialności zajmujemy się jakimiś sprawami, które w istocie są pochodne wobec tych fundamentalnych spraw związanych z nierównościami ekonomicznymi, których nikt nie rusza, bo ona też w takiej postaci w jakiej teraz występują są w interesie tych, którzy najlepiej na tym zarabiają to jest trochę taka sytuacja, kiedy np. dostałabym prace zaliczeniowe widzę, że wynik jest właściwe, ale sposób prowadzenia obliczeń nie był prawidłowy tak jest o co chodzi w dal wyniki może prawdziwe oto chodzi tak tyle, tyle że po drodze były obliczenia, z których np. wynika, że jest to temat zastępczy drugorzędne specjalnie wywoływany itd. i tak pochodzi, a dokładnie o to chodzi faktycznie w 2019 albo osiemnastym roku w Paryżu był była taka konferencja, na której była już do lansu Racer była był David Carney jest ktoś i właśnie rozmawiano o priorytetach, ale w tym sensie nie o priorytetach co jest najważniejsze co naprawdę musimy załatwić, ale właśnie kolejności inaczej powiedziała o kolejności po to, żeby być skutecznym i właśnie harleya mi zadano wtedy pytanie, ale co wielkie diet LGBT co z kobietami co z tymi nierównościami oprócz 3 nierówności ekonomicznych i Herde Carney powiedział idźcie na lotnisko no i drugi raz zadano pytanie mistrzem, choć on kilka odpowiedzi jak być mistrza rzadko właściwie tak tak to brzmiało i zadawano mu typu to pytanie najpierw tłumaczył zadawał potem ktoś stwierdził, że tłumacz być może źle tłumaczy, więc starał się zadać pytanie po angielsku potem po francusku to trwało chyba 10 nocy David Carney powiedział, ale rozumiem i po angielsku po francusku rozumiem ja mam 1 odpowiedź czy na lotnisko chodzi o to, że te globalne także te globalne relacje są relacjami w bramach, który różnego rodzaju nierówności będą cały czas potrzebna nie akurat oni, że ktoś świadomie, a one są potrzebne polską ekologiczne można tutaj chyba to nie jest tak kuracji go myśl ale gdybym miała taką najbardziej popularną w tej chwili przywołać ona jest taka, że dla ultra liberałów jest czymś zupełnie oczywistym i dla zwolenników takiej uczelni moralne i globalizacji jestem zupełnie oczywistym, że ludzie są Solidarni pani to oni wbrew pozorom nie oni liberałowie łka, ale to jest zupełnie inna historia i czasami warto o tym, pamiętali, że liberałowie neoliberałowie ukraść generałowie to są zupełnie różne jeśli można tak powiedzieć spełniona z wielką ulgą kiedyś przeczytałam, że jeśli, ponieważ sama się za to brała jeśli ktoś chce napisać historię liberalizmu niż się rozejrzy to mieszkaniu jak na braki, bo wzrok na klucze to niech szybko z tego skorzysta wyjdzie z domu i po prostu gdzieś pójdzie sobie taki zapomniano o tym, że miał takie pokusy np. na lotnisko, więc chodzi o to, że jutro liberałowie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że ludzie są Solidarni i teraz usiłują kupić te solidarne odruchy w czymś usiłują je przechwycić stąd np. bardzo często korporacje stają się forpocztą z wspierają różne progresywne ruchy i wiadomo, że jeżeli stwierdzają, że np. zderzają się ze strajkiem konsumencki to są gotowe w każdej i odejść od swojej agresywności zrezygnować z niej dla, ale to nie służy środowisk pewnym środowiskom mniejszością na rzecz, których rzekomo com korporacje działają z tego powodu za powstają pewne konfiguracje powstają pewne połączenia LGBT wielkomiejskości grani ludzie, którzy są wygranymi kapitalizmu globalizacji a kto coś co jest globalizacja, która jest doświadczona często jako siły inwazyjne siły, zwłaszcza mające pozbawiające własnej kultury własnej tradycji własnej historii tak tym siłą okazuje się, że na koniec patronują nie tyle korporacji co pewne środowiska nieposiadające nie tylko nie uprzywilejowane, ale właśnie de faworyzowane ale, więc to jest to jest 1 tak 1 możliwość krótko mówiąc są korporacje stawiają się za mniejszościami, ale jest to wstawiennictwo, z którego warto korzystać skądinąd wstawiennictwo przecież wcale nie uzgodnione nie przypominam sobie, żeby była jakaś konferencja zjazd, na którym by miliarderzy usiedli po drugiej stronie stołu ze środowiskami LGBT prawda i podpisały jakieś porozumienia, a więc z tego powodu z tego powodu David Carney mówi wejście na lotniska tak naprawdę niekontrolowane nie transparentne połączenia są czymś kluczowym dla globalizacji ale, ponieważ ja, ponieważ taka narracja, którą właśnie przedstawiła bardzo często bardzo często skłania ku temu, żeby powiedzieć, że niektóre kwestie, żeby dokonać hierarchii, by powiedzieć poczekajcie nic bardziej odpowiada to stwierdzenie Żaka Rosji era jeśli ktoś mógł Zobacz, gdzie równość ucieka od niego daleko, bo jeśli chodzi o równość to tylko teraz nie ma czegoś takiego jak równość odkładana na za 5 lat 10 lat istnieje, więc ponieważ, ponieważ taka takie wyjaśnienie taka interpretacja często rodzi skojarzenia z tym, że dokonujemy jakiejś hierarchii robimy kolejkę najpierw klasa ludowa przepraszam bardzo, ale najpierw klasa ludowa jacyś chłopi morze morze może ktoś w Brazylii może też w Indiach na jeszcze wystarczy na końcu tak nic taka interpretacja sugeruje, że musi być kolejka natomiast ja, kiedy mówię, że wynik jest dobry taktycznie najwyższą stawką jest w tej chwili to co jest ekonomią, czyli co jest nam niezbędne do życia, czego potrzebujemy, żeby żyć tak to ma namyśli to mam namyśli to, że kiedy unikamy ekonomi to wtedy władza może uprawiać ara politykę może odpolitycznienia, acz to co się dzieje, a jak w konsekwencji uprawiania para polityki jest ultra polityka zawsze wtedy pojawia się kwestia nie tra, a nie symboliczną ości, ale pojawiają się kwestie o wiele bardziej zasadne kwestie oznaczeniu rasowym skośne, ponieważ takie odniesienia takiej przyszłości bo nie godzę ich gorzej niż ich tożsamości wg niego za takim modelowym przykładem dla autorów, którzy mówią o ultra polityce jest zagłada zwróćmy uwagę na to, że trudno jest mówić o zagładzie jako wydarzeniu politycznym oczywiście można rekonstruować historię można układać hierarchię wydarzeń, ale nie powiem nigdy ze zagłada była wydarzeniem politycznym już jest wydarzenie z innego rejestru jest to przede wszystkim wydarzenie etyczna i dlatego mówię, że to nie jest temat zastępczy tak, bo zawsze wtedy, kiedy powiemy najpierw ekonomię atutem najpierw rozsupłać ekonomia, a potem zajmiemy się czymś innym to drogę wykonujemy pewne błędne obliczenia, które nie pozwalają nam zwrócić uwagi na ten rodzaj niebezpieczeństwa tak na to, że dochodzimy do karnych skrajności to co polityczne robi się ultra polityczną jak jak w takim razie można, by było uniknąć stoczenia się w ultra polityka skoro, mówi że władza rzeczywiście w tej chwili w fazie para polityczności jest, która jest fazę poprzedzającą ultra polityczność, która rzeczywiście brzmi mrocznie złowrogo, ale no na jakiej zasadzie moglibyśmy stoi para polityczności wyjść nie do ultra polityczności tylko do tego co by było jakimś jak rozumiem swoim rozum w swoim podejściu pozytywnym projektem to znaczy co to znaczy co to znaczy spojrzeć na tą sferę ekonomiczną i w jakim sensie adekwatnie ją zagospodarować wychodząc właśnie od tego podstawowego pytania o to co jest niezbędne do życia jak rozumiem w odpowiedzi należałoby niezbędna do życia przeżycia instrumenty uruchomić tak postawione pytanie jest pytaniem w istocie ma stację tak mam sytuację pewnej wizji tak jak mówię staram się okazać, że są pewne nie wiem czy uniwersalne kwestie czy takie, że różne kwestie jeśli trochę tak jak układamy coś daje nie pasuje, ale zależy, jakim bokiem tak 2 rzeczy połączymy, bo być może one na pierwszy rzut oka nie pasują, a być może być może właśnie problemu to zjawisko należałoby połączyć ja myślę, że my mamy tu trafiłeś sedno, dlatego że my mamy problemy z wyobrażeniem z tym jak mówimy od dekad o pojemności o emancypacji, kiedy ubolewamy, że nie nauczyliśmy młodzieży dzieci demokracji, że to trzeba od przedszkola to jest o wiele trudniejsza, dlatego że emancypacja to nie jest składanie ludziom do głowy jest równe, bo ta sytuacja zakłada właśnie nierówność słucha jest też różne auta dlatego tak zachowujesz jest też równe, więc równo zaczyna się w momencie, kiedy odrzucimy pewną wizję emancypacji, jaką właśnie wkładania komuś do głowy, że ludzie są równi, ale też nie wiem czują się czujesz się za bardzo w tym momencie trochę odciążona przez siebie, bo tak zapytałem co robić spotka, a ja chciałabym zwrócić uwagę, że trochę czy metod, że to nasze szanse na to, że będzie jakiś swój pozytywny projekt dzisiaj przedstawiony w i czekamy oboje, żeby można było jak minister o wizję, że będzie to po polityczne pozytywny projekt profesor jacy no i nawet może jakiś sztab wyborczy będziemy powoli organizować, bo ja np. jak cena 2025 Katowice chciałabym jest już musi chodzić o jeśli chodzi o taką pozytywną stronę tego co się dzieje na co zwracają uwagę badaczy na Zachodzie to niektórzy lewicowi myśliciele są zachwyceni mówią, że w takim razie z tej naszej akcji i uważam, że to co się w tej chwili dzieje oczywiście, że tutaj są różne jak różne kwestie trzeba było uwzględnić natomiast nasza solidarna reakcja pierwsza zostanie w domu, a ci, którzy muszą wychodzą bez gadania bez protestu większych to pokazuje wg ekonomistów francuskich, że jeśli chodzi o kondycję ekologiczną sprawiedliwą tradycję ekologiczną mamy tak naprawdę potrzebujemy 23 lata klin mieści się jeszcze w czasie kilka jest to co jest w tym doświadczeniu pozytywna naprawdę niewiele trzeba, żebyśmy u potrafili się szybko zmobilizować i zaakceptować bardzo bardzo trudne nawet decyzję jeżeli, jeżeli dają nadzieję na to że, że ta transakcja będzie sprawiedliwa chciałabym powiedzieć, że to nie jest także, że ten konflikt konflikt, który mamy obecnie w Polsce wyeksponowany jako główną to jest konflikt z UE to są napięcia, których doświadcza panu to i jeśli mogę tak powiedzieć to nawet często o nich mówi 1 przykład mówi on szczepionką owca albo o ludziach, którzy wierzą w teorie spiskowe lada to jest tarcza taka sytuacja, kiedy trzeba to powiedzieli dialogu nic nie wynika z dialogu prawnik nie wynika i trudno, żeby coś wynikało, bo co może być kompromisem w rozmowie między kimś, kto czeka na szczepionkę i antyszczepionkowe sam się co drugiego będziemy szczepić wiadomo, że nie wystarczy prawda albo każdy tylko pół szczepionki na nie wiemy możemy coś absurdalnego ułożyć, ale nie ma kompromisu, a myślę, że to co jest dzisiaj ważną częścią ważnym rejestrem para polityki to jest to, że właśnie nasz ideał, jaki jest równość jest ciągle wystawiamy w takich sytuacjach na próbę, bo ręce opadają, a wręcz spadają niżej 6 szkodę stawialiśmy na pozytywne projekt polityczny to może za 2 tygodnie go formułujemy w sposób bardziej wyraźnie optymistyczne pozytywne i też o tym, rozumie humanitarne musimy w końcu rosnąć, ale przecież nie porozmawiam prof. Małgorzata Jacyno bardzo dziękuję bardzo, teraz informacje po informacjach w kosmos lecimy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA