REKLAMA

Kina zostały bez widowni. Pomoc kulturze jest potrzebna natychmiast

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-06-21 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:56 min.
Udostępnij:

O pierwszej ceremonii rozdania nagród filmowych "Orły" i o sytuacji branży filmowej mówi Dariusz Jabłoński, reżyser, scenarzysta, producent filmowy, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami druga lansowana podczas pierwszego spotkania z państwem rozmowa dotyczy ona wydarzenia sprzed 21 laty była to 21czerwca 1999 roku w warszawskim kinie Capitol po raz pierwszy zostały wręczone polskie nagrody filmowe sprawcą tego zamieszania i pięknej tradycji, która się wtedy zaczęła trwa do dzisiaj był nasz gość pan Dariusz Jabłoński reżyser producent filmowy dzień dobry panu dzień dobry witam państwa no to zawsze dobrze jest Rozwiń » przy okazji takiego nawet jeśli nie okrągłego jubileuszu powiedzieć jak to wszystko się zaczęło co pana skłoniło do tego, żeby zacząć myśleć o polskiej nagrodzie filmowej jednocześnie od razu dodam tak trochę może nie sympatycznie, żeby nie być po po posądzony o to, że Boże taka kinematografia też silna swojego Oscara atak to to wszystko miało początek w dziewięćdziesiątym ósmym roku, kiedy moje filmy to dramat obu polskim kandydatem do skala i spędził sporo czasu docent, obserwując te mechanizmy i nic stwierdziłem, że kinematografii, której decyduje o hierarchii wartości, bo wszystko chodzi 1 festiwal, który akurat wtedy wydawał się bardzo podatne na na manipulację z różnych stron i właściwie wydawało się, że o nagrodach decyduje o świecie żyli jak zupełnie silny i pomyślałem, że przydałoby się żeby, żeby taki mechanizm skarby pojawi się w Polsce tutaj, żeby ich ogromną rolę dostał odegrał Krzysztof Krauze z tym się przyjaźniłem miejscu wtedy zrobiliśmy m.in. gry uliczne mój pierwszy fabularny film, który usłyszał to wszystko powiedział rób swoje to proste dało się takie proste nie było jak się okazało, ale zachęta Krzysztofa, bo wystarczające, żeby spróbować pamiętam, że sam po godzinach później z zbiorą Kamińską i współpracownikiem przygotowaliśmy po nocach karty, które dzisiaj zresztą funkcjonują z taką nadzieję, że może ten plebiscyt raz wyjdzie nie widziałem, że on będzie wychodził przez tyle lat co roku jak jak pociąg przyjeżdża na perony po prostu trzeba trzeba go prowadzić natomiast perspektywy, o których pan pięknie powiedział myślę, że ten system od takich, gdzie każdy z filmowców dobrych filmów spodobał się do Akademii, czyli do grona głosujących staje się praktycznie tylko przez życie zostaje najpierw nominację wtedy się z określonym w system ocen ze świata od karku i bili się co Polska kinematografia zrobiła i zaznacza się co twoim zdaniem zrobił najlepszego to jest rodzaj takiego rachunku sumienia, bo wtedy miał ogromne znaczenie paradoksalnie, ponieważ zrobiliśmy filmów zaledwie kilkanaście te były filmy powiedziałbym bardzo telewizyjne, bo z dwójką aktorów z córką trudno ich więcej pieniędzy budżet kinematografii jedząc pamiętam 902002 roku wynosił 4 000 000zł te później Państwowej robiliśmy 14 filmów był taki dramatyczny rok, kiedy robi w mieście, zbierając Orła za najlepszy film za część Tereska powiedział życzę polskiej kinematografii, że już nigdy nie było więcej kategorii firm startujących no teraz daje się to wszystko, by kończy właśnie taką opowieścią thriller rowu natomiast kiedy robimy filmów kilkadziesiąt robiliśmy muszę zaznaczyć dotyczy tego roku mówi wykręcić to jest oczywiście zupełnie inny kontekstu w tej chwili natomiast Polska kinematografia kilka nominacji do Oscara nagrody w konkursie w Cannes w tym roku w tym konkursie, który się nie odbędzie na żywo również polskie filmy w konkursie no to wydaje mi się te Orły produkt sal nie myśli tylko Orły całe środowisko, które oceniało bezkompromisowo doprowadziło też do tego, że taki fotografia jest w rozkwicie oczywiście mam nadzieję, że będzie w rozkwicie również po tym roku to od razu powiedzmy, że w tym 1999 roku, kiedy się to wszystko zaczyna 11 nominacji dostał film pan Tadeusz zdobył 6 nagród, ale jak rozumiem nie zdobył Orła Orła jako takiego jeszcze wtedy nie było pojawia się ta statuetka 2001 roku to coś dostawało w podczas pierwszego konkursu pan Tadeusz pan Tadeusz naszej dominacji dostał w czasie drugiego konkursu, gdyż ten konkurs taki radosny z finałem w teatrze wielkim Capitolu wygrał film historia kina w Popielawach Jana Jakuba Kolskiego zabić jak ja mówię 90 dziewiąty to mówię za 90 dziewiąty, a nie ma 99 a kto tak trzeba, by my postanowiliśmy wzorem największych nagród, że decyduje rok przyznawania dla konkursu, którym pan mówi to jest 2000 już minister rodziny i ławek na symbolicznych prawda to bardzo piękny pamiętam, odbierając nagrodę Janek Kolski mówił marzy o tym, że udało się zrobić następny film, a w pierwszym rzędzie siedział świętej pamięci minister Andrzej Zakrzewski minister kultury Unia się pod pewnymi patrzy on mówi pan nic nowego konta 3 i ten dialog ten dialog myślę, że pozostaje aktualne dzisiaj nad natomiast na kwestie statuetka była sama statuetka, bo ta sama statuetka, która wygrała Adama Fedorowicza polskiego rzeźbiarza, która wygrała w konkursie ogłoszonym na statuetkę i powiem szczerze że, że jak dryfujące rzeźbiarze od początku mówiłem, a czy nam kojarzy polskie kino, a może, by to było coś takiego ruchowego wszyscy poszli zapewne za tym zawodzą za to odpowiedział Adam Fedorowicz poszedł, bo to nie są to przez wszystkie rządy piękne skrzydła opleciony też chłopi mogą jak miałem nadzieję oczywiście wszyscy współpracownicy mówili nie zapomni ten, gdzie to jest nagroda filmowa słowo dumne ja mówię może może Polska nie ma dobrych dojdzie do tego, że nie będziemy się bali mówić to jest nagroda Orła dziś odbiera każdy z dumą to jest za każdym razem indywidualnie, żeby rzeźba inna jest największe wartości nie nie przyznajemy żadnych nagród finansowych tak od początku uznaliśmy wystarczyło okazało się, że dostęp płytka, ale przede wszystkim zdaniem środowiska filmowego jest tym co wszyscy chcą zostali wpisani do swojego życiorysu nawet najmniejszą nominację są z tego dumni to myślę, że to to się spełniło marzenie natomiast jak ja ciągle wracam do tego bo, bo żyjemy w taki otoczeniu Korona wirusowym w tej chwili tych z taką obawą myślę czy ten, że nie będzie musiał znowu wyciągać potężnych kłopotów kinematografii, która doznała potężnego ciosu tak jak zresztą wszystkich ma świecie no i w ogóle jak sztuka jak środowisko tutaj chciałoby się znowu nawiązać może do wątku, którym pan powiedział, czyli do pytania do ministra kultury dziedzictwa Narodowego, bo ja miałem okazję weekendowych poranka rozmawiać z ludźmi kultury sztuki pracownikami teatru aktorami, którzy właśnie mówią, że o tym, środowisku się niestety, ale trochę zapomina przy okazji tych różnych par 3 antykryzysowych w tym sensie zapomina, że ta pomoc, która jest proponowana jest po prostu mówiąc otwarcie żenująca Polski Instytut sztuki filmowej musiał pewnie zachował się bardzo dobrze zachował się błyskawicznie zareagował we współpracy z nami przygotował kilka programów m.in. fundusz socjalny, który pozwolił ludziom szukać pieniędzy wszystko Super natomiast skala tego porażenia nagle zostaliśmy włączeni na pstryk nie wiem czy nie przedwcześnie teraz jesteśmy uruchamianie też trochę mam wrażenie chaotycznie naprzód w Czechach miesiąc wyprzedzenia kino dostały na to, że za mniejsze będą mogły myśleć o tym, żeby odchodzić na razie pierwsze pierwsze wyniki kin tych, które otworzyły są niewiele mówił, bo to szkody o poranku z takich słów takich taki wymaga z nich słowa, ale to nie są dobre wyniki tak powiedzieć o miejscu, na którym widzowie runda wrócą ciała oglądałem fascynujący streamingu spektaklu wyjeżdżam Krzysztofa Warlikowskiego jak trup teatru nowego moi przyjaciele grani przez kilka godzin to było to było przejmujące, żeby z rządem ze ściśniętym sercem to było ogromne przeżycie artystyczne, ale patrzy na najlepszych polskich aktorów, którzy po prostu, bo do zwracaliśmy się o pomoc zostali bez widowni pustym budynku teatru i tak naprawdę kilku miesięcy po prostu nie mają z czego żyć to jest przerażające IT to pomoc jest potrzebna kulturze natychmiast już nie mówi o koncertach muzycznych w muzykach, którzy po prostu nie mają swojej publiczności aniżeli ten stan zapaści np. taki, który tryb miał bardzo ciężko wymawiał natychmiast pomocy to przejście jest system naczyń połączonych, jeżeli nie będzie wpływów z kim to co zrobił Polski Instytut sztuki filmowej, że nie będzie kluski to dystrybutorzy producenci nie nakręcono film to to wymaga potężnej pomocy to taki i specjalistycznej mam nadzieję, że ustawa o statusie zawodowego artysty będzie jak najszybciej w życie również Polski fundusz rozwoju dostosuje te zasady tam się do przedsiębiorstw filmowych do tej pory po prostu jesteśmy odbijamy się trochę od od od pancerza instytucji, ponieważ my jesteśmy Unii my pracujemy np. przede wszystkim na podstawie umów o dzieło z przekazaniem praw autorskich tak jakby tam nie było w tych zasadach co znaczy chodzi o utrzymanie miejsca pracy, ale nie nie w oparciu o dzieło, czyli tego artystów nie trzeba było zatrudnić jest dobrze rozmawiamy z Funduszem rozwoju mam nadzieję, że to szybko się stanie ponieważ, jeżeli szybko się stanie artyści naprawdę błagają o pomoc wreszcie zapyta w takim razie czy macie dobrą pozycję wyjściową do tych negocjacji może mniejsze bardzo wszystko kojarzy z polityką ale kiedy sobie nawet patrzeć na listę osób, które prowadziły, ale polskich nagród filmowych może dla historii skoro pretekstem do naszej rozmowy jest pierwsza gala przypomnijmy, że tą pierwszą prowadzili Piotr Machalica Maria Pakulnis, ale tam częściej na tej na tej liście prowadzących widzę pojawiające się nazwisko Macieja, która on jest dość, jakby powiedzieć delikatnie prowokacyjne często wobec otaczającej nas rzeczywistości czy środowisko, którego w, jakim sensie chociażby przez tego, ale właśnie te nagrody bardzo często reprezentuje Maciej, który ma dobre szanse na rozmowy, a właśnie trzyma dobrą szansę na dobre rozmowy w sprawie wsparcia dla środowiska myślę, że rolą w kwestii Sobótką ci to jest bardzo inspiracji rola Maciej Maciej zaczyna po prostu jako wspaniały, prowadząc mówię w tej chwili oczywiście Orła jest genialnym aktorem za wszystkim, ale zaczynał jako prowadzący Orły i wywiązują się z tej roli tak fantastycznie jesteśmy bankiem lub będzie co 2 lata swojego każdy z nas żyje zatopiony w rzeczywistości ma swoje zdanie na jej termin na środowisko twórcze zawsze było środowiskiem bardzo z 1 strony postępowymi z drugiej strony bardzo krytycznie oceniający rzeczywistość jest szaro na tym środowisko filmowe jest reprezentowane przede wszystkim przez polską Akademię filmową i ja staram się pamiętać, że Akademi mamy takich autorów jak Maciej, która też na autorów, którzy przynajmniej, którzy zagrali w filmie Smoleńsk to jest każdy twórca są poddani ocenie nie tylko publiczności, ale również członków środowiska natomiast elementem tego środowiska są i ja również ich reprezentuje ja myślę, że Polska, która jest wielo poglądowa Polska, która jest otwarta oczywiście granic dyskryminacji innego jest tą polską, którą nam chodzi polskiemu kinu chodzi polskie kino opowiada różne historie stara się pobudzać społeczeństwo do myślenia myślę, że bez polskiego kina to społeczeństwo jest dużo biedniejsza ja myślę, że szczególnie te 3 miesiące, kiedy siedzisz w domu to przecież nie robić nic nie konsultowaliśmy kulturę na wszelkie sposoby oglądając film oglądając koncerty czytając książki, słuchając muzyki do teraz prośba społeczeństwa i do rządu do władz, ale zadbajcie też była kontynuacja, bo inaczej w następnej przemierzyli tak wydarzy będziecie oglądali tylko amerykańskie seriale japońskiej kreskówki zostało ono mnie nieco ponad minuta, ale chciałbym, żeby jakoś w skrócie jednak ten wątek poruszyć przy okazji naszej dzisiejszej rozmowy, bo poza tymi nagrodami, że tak po bieżącym mi Orły to są też nagrody specjalne chociażby takie właśnie jak jak ostatnio nagrodę dla pani Mai Komorowskiej wcześniej Krzysztofa Zanussiego itd. ale też co było powiem szczerze dla mnie szalenie wzruszające ważne nagroda dla Olega Sencowa o tej roli nagrody, gdyby pan jeszcze na koniec chciał powiedzieć wydaje się to są nagrody filmowe sytuacja, by biała i całe środowisko takimi bardzo poważnie to jest to jest jakaś emanacja naszego myślenia o świecie dlatego kiedy w 2014 dotarła do nas wiadomość od przyjaciół Ukrainy zaginął ich kolega od początku wydawało nam się, że wiemy, o co chodzi dlatego od początku zaczęliśmy mówić zachód stanęliśmy przy brzegu Polska Akademia filmowa objęła Olega taką symboliczną opieką przesłaliśmy pieniądze dla rodziny i walczyli o jego uwolnienie byliśmy na czele wszystkich ruchów organizacji, które walczyły i był wtedy wydawało nam się zresztą Rami g z Agnieszką Holland była przewodniczącą rady Europejskiej koniec filmowej, kiedy za piątym razem nosiliśmy kartki uwolnić Olega ja miałem przez chwilę takie myślenie na pewno 1 myślenia zaprzestaniem coś tyka tylko ja tak myślałem, że będziemy wznosić i oby nie do tragicznego końca roku będzie trwało lata, więc kiedy kurą, ale koniec był szczęśliwy olej został uwolniony, a staną na tej scenie w tym roku no to szczęście, bo niesamowite on zresztą on zresztą pięknie o tym, mówił, że przysłali zdjęcia z naszej ceremonii co rokuje mówi nam grać kończy swoją ciągle te same zdjęcia z tej samej ceremonii i dopiero przyjechał do Polski przyjechał zaraz po uwolnieniu spotkał się członkami Akademii zobaczył Chiny, który pokazywał, że to co roku odbywało mówi pilot zrozumiałem, że zrobicie to co roku koniec, bo w tym samym teatrze polskim jak myślałem, że to jest 1 ceremonia w tylko dziękuję pięknie z 4 świecie, ale ja wierzę, że artyści mogą zmienić świat, chociaż niewielkim stopniu, więc na chociażby dlatego, jeżeli z innych powodów dajcie nam przeżyć dajcie artystom przeżyć bardzo dziękuję za rozmowę Dariusz Jabłoński pomysłodawca oprócz tego, że reżyser scenarzysta itd. pomysłodawca nagrody polskiej nagrody filmowej Orły był z nami dziękuję pięknie za rozmowę zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA