REKLAMA

Przez pandemię przepraszamy się z samochodami. Ale czy drogi, choć nieco bardziej puste, stały się bezpieczniejsze?

Auto w firmie w czasie pandemii
Data emisji:
2020-06-23 11:30
Prowadzący:
Czas trwania:
35:17 min.
Udostępnij:

Czy w czasie ograniczeń w przemieszczaniu się na drogach było bezpieczniej? Jak pandemia wpłynie na nasze przyzwyczajenia transportowe? Polscy kierowcy uważają, że mają wszystko pod kontrolą... Rozwiń »
Krzysztof Woźniak rozmawia z dr Ewą Odachowską, psychologiem i psychologiem transportu z Instytutu Transportu Samochodowego oraz z Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Partnerem podcastu jest marka Volkswagen. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen oferująca rozwiązania finansowe dla przedsiębiorców w dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam do wysłuchania rozmowy w ramach cyklu auto w firmie w czasie pandemii rozmawiamy w nim o tym jak pandemia wpłynęła będzie wpływać na rynek motoryzacyjny, ale też na to w jaki sposób przemieszczamy się i na drogach jest bezpieczniej i czy ograniczenia wpływają na nasze przyzwyczajenia i transportowe i właśnie w tej części zajmiemy się tym Rozwiń » co siedzi w naszej głowie państwa gościem jest dr Ewa Odachowska psycholog transportu psycholog m.in. z Instytutu transportu samochodowego, ale także z Instytutu psychologii Akademii pedagogiki specjalnej dzień dobry pani doktor z innymi pani doktor chciałby naszą rozmowę zacząć od właśnie tego co działo się na drogach w czasie tego lock Down tych takich ograniczeń związanych oczywiście z pandemią, a komicy 19, bo mamy pewne dane, które pokazują, że liczba wypadków spadła co prawda i to dość znacząco o 60% w porównaniu do analogicznego okresu oczywiście w 2019 roku liczba osób rannych również spadła liczba osób zabitych też spadła, choć nie tak bardzo jak liczba samych wypadków, bo około 30% w porównaniu też do 2019 roku natomiast co jest bardzo niepokojące wzrosła możliwość śmierci wypadku, bo na 100 wypadków ginęło średnio 13 osób, a już w zeszłym roku w tym okresie tylko około 89 osób na 100 wypadków ponosiło śmierć i wszyscy specjaliści zajmuje się tym tematem od lat wskazywali na 1 rzecz na prędkość chciałbym rozpocząć od pytania co właściwie z tą prędkością żona tak nas wpływ ważne, chociaż część osób znacząca, bo jak chociażby z badań Instytutu transportu samochodowego wynika, że 6070% kierowców przekracza limitu prędkości jeździ szybciej, dlaczego jest tak przez nas lubiane ta prędkość to jest bardzo bardzo trudne pytanie mówiąc szczerze przepraszam, ale pali się zacząć jest z górnego wszystko rozumiem natomiast, jeżeli chodzi o nasze preferencje dotyczące prędkości na lody od zarania dziejów w zasadzie może nie dzieje, ale będą zadania lat jest także kierowcy deklarują 1 prędkość jest takim elementem, który nad niestety trochę się bardziej podoba niż chcielibyśmy, żeby się podobał, więc bardzo wielu kierowców poza tą deklaracją dotyczącą tego żałuję, że to jest już deklarują, że jeżdżą bardzo dobrze, a jeżeli mamy 2 zmienne połączone to nasze badania jasno pokazują, że wtedy mamy dopiero mieszankę wybuchową, czyli rzeczywiście możemy mówić o tym, że te osoby, która nie dość szybko, że przeceniają swoje umiejętności możliwości hotel najczęściej stają się sprawcami wypadków względnie są osoby, które widzimy często na USA i zmniejszając liczbę punktów karnych, czyli tych tzw. północy, czyli osoba, która na popełniają część wykroczeń ale, odnosząc to znak do to do sytuacji pandemii i to ją tylko zaznaczyć 1 rzecz, że tak naprawdę to co widzieliśmy na drogach bardzo mocno bardzo ściśle związany jestem tak naprawdę co się działo w naszej psychice od samego początku, kiedy właśnie ten los dał się za udział pierwsza taka reakcja to oczywiście szok, a w tym szoku wszyscy powędrowali do sklepu wręcz pobiegli do tych swe, żeby się zaopatrzyć wszystkie na wszystkie artykuły w tej fazie szoku też była od razu widoczna bardzo duża zmiana na drogę to znaczy, że wtedy kierowcy było znacznie znacznie mniej natomiast kiedy zaczęliśmy chodzić po adaptacji przekonaliśmy, że tak naprawdę żadna nie do końca to było, a aż takie może niebezpieczny, mimo że jest niebezpieczny, ale teraz wydaje się, że część osób uważa, że no jest już w zasadzie panda, mimo że nie jest, a i wtedy, kiedy zaczęło się równo w głowach odmrażacz to rzeczywiście kierowcy wrócili na drogi mam wrażenie, że w tej chwili jest, a jest ich bardzo dużo albo taki okres, kiedy pomimo tego, że było ich znacznie mniej tu pojawiali się na drodze kierowcy, którzy mają dosyć dużą tendencję do ryzyka i tam osoby z tą tendencją nie należy są ważniejsze jest w tym czasie uczestniczył w ruchu drogowym 2 mają często tendencję do tak, żeby się do stymulować ruchu drogowym czyli, żeby rzeczywiście się powiedzieć niestety to jest ta część wypadków jest m.in. powód, a czy mieć skutek tego rodzaju zachowań no tak ale z czego bierze się to przeświadczenie tej części właśnie odważnych kierowców czy też odważnych ludzi w ogóle do tego, żeby jeszcze bardziej docisnąć czy to jest może wynika z tego, że nie zdają sobie sprawę, że ta prędkość wpływa na to bezpieczeństwo, a może jest także zdają sobie sprawę, ale myślę, że ich to nie dotyczy, że nic złego nie spotka na drodze, więc mogą sobie na więcej pozwolić, a może to jest zwykła ignorancja powiedziała pani o innych ciekawych badaniach chociażby opublikowanych przez polską izbę ubezpieczeń, która właśnie pokazuje, jakie mamy podejście przy świadczeniu sam sobie na drodze jednak większość kierowców właśnie uważa się ze świetnych kierowców co świadczyło, że wszyscy jesteśmy trochę odważniejsi niedawne badania, które były prowadzone teraz powielone ona ja pamiętam już badania przeprowadziłam w ten, a w tym temacie to są badania ponad dziesięcioletnie i mogą, więc już wtedy była widoczna i to rzeczywiście nic nowego mamy tendencję do tego, żeby jednak przenieść swoje umiejętności co ciekawe te umiejętności nie są przeceniane kierowcy większości natomiast można takie szkolenie, które kiedyś organizowaliśmy a gdzie zrobiliśmy badania dotyczące na początku tego jak się ocenia, że kierowca następnie zrobiliśmy tak bardzo intensywne szkolenie dotyczące podnoszenia kwalifikacji podnoszenie umiejętności tak bardzo intensywny warunkach, bo matka poślizgowi plus takie bardzo niebezpieczne warunki dotyczące danego terenu poza Miejskiego i po tym szkoleniu paradoksalnie, a większość kierowców ocenia swoje umiejętności zdecydowanie gorsza, a dopiero wtedy to uświadomiło, że prawie wcale tacy, a tacy najlepsi nie są zatem życzyć to tylko pytam co w takim razie oni dostali o dostatecznej wiedzy o sobie również podczas kursu na prawo jazdy egzaminu pewnie tak, ale tak to też jest także wypadki nigdy nie zdarzają się nam to znaczy, że większości osób jednak my wszyscy są przekonani, a mamy takie dosyć niestety fałszywe założenie, ale takie, które nam umożliwia bezpieczne poruszanie się w ogóle w świecie w życiu społecznym i w ogóle w rzeczywistości chodzi o to, że raczej zakładam, że nic nam nie stanie ona i nawet gdybym powiedział pan może będzie pan miał za godzinę wypadek oczywiście nic życia czarno widzieć absolutnie natomiast gdyby wraca z pracy, więc jest to możliwe oczywiście osamotnienie natomiast chodzi o to, że i tak miałby pan przez takie przeświadczenie, że to niczyja tak mówię pan ma w tym kontrolę to znaczy, jeżeli będzie pan bardziej bez bezpieczniej albo bardzo uważnie to na pewno nic nie stanie, więc mieć przeświadczenie o tym, że kontrole posiadam i właśnie dlatego wypadki zwykle nie zdarzają się nam się zdarzają sąsiadom zdarzają się niż tam osobom z dalszych ogromne natomiast nie nam do czasu, kiedy się nie wydadzą i analizy pokazują, że decyzja dotycząca ryzykownego zachowania w ruchu drogowym ma w ogóle dotyczący podejmowania różnego rodzaju ryzyka to decyzja, którą decydent podejmuje na bazie tego w jaki sposób w ciągu ostatniego roku zachowywał znaczy, że jeżeli przekracza prędkość jeżeli, a zachował się w sposób niebezpieczny nieadekwatny i łamał przepisy, a zyskał ten co chcieli, by dotarł wcześniej na miejsca, a unikną mandatu itd. to jest w stanie niestety ma tendencję do tego, żeby przeszacować ta, a te ryzyko i jakby powielać tego rodzaju zachowań i my oceniamy na podstawie tego co się działo ostatnio w ciągu naszego poruszania się w ruchu drogowym i owiec, jeżeli ktoś dostał miesiąc temu mandat albo tydzień temu no to raczej będzie miał troszeczkę lżejszą noga natomiast, jeżeli rok po będzie jeździł bez żadnego, a mandatu będzie przekraczał prędkość sukcesywnie tak dalej to jest niestety duże prawdopodobieństwo, że tak będzie prędkość przekracza tych narzędziach, które mogą ujarzmić naszą fantazję nasze zachowania na drodze to niebezpieczne to jeszcze rozmawiamy w późniejszym czasie aleja dalej wracam do tego pytania co tak naprawdę powoduje nami, bo też się zastanawia, że wpływ dookoła tego co się dzieje na drodze i doskonale sobie wyobrażam jeżdżą również nieraz, choć ja jeżdżę przepisowo i to i to bardzo, jeżeli 50 to nie przekracza tej pięćdziesiątki i ja się czuje wykluczony na drodze, bo wszyscy dookoła mnie jadą szybciej tak sobie myślę, że osoba, która widzi to, a nie jest może tak w temacie mocno jak ja przez pryzmat chociażby na pracy zawodowej tego tematu bezpieczeństwa na drodze to ona nie będzie chciała czuć wykluczona i w gruncie rzeczy czy przez naciski przez to co robią ludzie dookoła również będzie się źle zachowywać, jeżeli takie błędne koło trochę trwa tak uratujemy rzeczywiście do tego do tego pytania, od którego pan zaczął, czyli pytania, jakiego powodu tak robimy to znaczy, jakiego powodu przekroczą prędkość, jakiego powodu mamy tę tendencję do ryzyka, a tu jest cała masa poprawna analiza prowadzona w tym zakresie on nas głównie odwołują do tego, że ta tendencja do ryzyka jest mocno związana jednak kwestią, a zapotrzebowanie na stymulację, czyli składowa temperamentu czy taka biorą biologicznie zdeterminowanej składowa naszej osobowości, która po każe nam, a szuka środowisko bardziej spekulacyjnego to znaczy takiego, który dostarczy więcej, bo są takie osoby, które lubią kiedyś dużo dzieje co więcej wiele takich osób, która temperament Tal nie są na tyle przystosowane do funkcjonowania dobrego środowisko są sytuacyjnych, że popełniają mniej błędów, czyli są Nisko reaktywne i wysoko aktywne, czyli mózg lubi jak się ludzie ja dostarczam jak tego taki, że te osoby mają tendencję do tego, żeby się do stymulować także niestety w ruchu drogowym, bo po prostu lubią wyższą stymulację to jest drugą zharmonizowane z uwagą, które temperamentu tutaj możemy znaleźć mówi Robert Kubica, które w środowisku i jego stymulacyjnym radzi sobie nie popełniał błędów natomiast z wielu takich kierowców, którą chciałbym się z tą tezą, że błędów popełnia jednak dość znaczący wypadek miał to Rajcza, ale to chyba tutaj to jest kwestia czy inaczej wydolności ośrodkowego układu wniosek, o którym wcale nas chroni przed jakimś błędem od czasu do czasu mówimy tutaj o generalne jak Dec i umiejętności natomiast z wielu takich kierowców duże, a w środowisku wysoko stymulacyjne przebywają lubię aktywność natomiast ośrodkowy układ nerwowy niż do końca lutego przystosowany to znaczy, że wytrzymałość tam jest niższa jest wysoka trwałość, ale wytrzymałość niestety reaktywność emocjonalna są nieadekwatne do tego ile bodźców dostarczamy i wtedy bardzo szybko może dojść do stymulowania i niestety popełnienia błędu pomimo tego, że ta osoba lubi jak się dużo dzieje to stały na takiej starej nomenklatury to element można mówić o o takim, którzy ten pan temperament proszę jako choleryk, czyli taka osoba, która lubi mieć dużo pod kontrolą lubię się dzieje, niemniej jednak, kiedy dzieje się za dużo to on może popełniać błędy bądź reaguje w sposób nieadekwatny natomiast nagrodzoną wszyscy mamy jakąś, które komplementują się rodzimy musimy się nauczyć jakoś z tym funkcjonować natomiast wielu kierowców niestety, a czekania swoje umiejętności nie biorąc pod uwagę zupełnie tego, że również pewne tendencje albo uwarunkowania związane czy wydolnością odpowiadał pan nowego czy motoryką ze koordynację wzrokowo ruchową czy z szansą u siostry ze sprawą związaną z percepcją itd. one nie są takie jak guma się nie rozciągają trzeba umieć się z tym to pierwsza zgodzić, ale po drugie, też trzeba umieć funkcjonować tak, by było po prostu bezpiecznie no właśnie, bo to jest kolejna kwestia, nad którą jeszcze bardzo mocno zastanawiam rozmawiamy przy okazji cyklu o samochodach w czasie pandemii i tak się zastanawiam na ile też to, o czym pani mówi wpływa to w jaki sposób samochody są skonstruowane, bo przecież one mają zapewniać bezpieczeństwo tym, którzy są w samochodzie z drugiej strony umożliwiają przecież bardzo szybką jazdę, czyli główną przyczynę wypadków śmiertelnych nie mówię nie mylić w ogóle przyczyną wypadków, ale wypadków śmiertelnych nie, więc z 1 strony mamy zabezpieczenia, a przynajmniej takie pozorne sprzedawane nam, że zabezpieczenie w środku jesteśmy bezpieczni, bo mamy systemy różnego rodzaju bezpieczeństwa biernego aktywnego itd. z drugiej strony możemy szybko jeździć tymi samochodami trzeciej strony to co pani powiedziała nie jesteśmy świadomi własnych możliwości raczej przeceniamy je, więc to jest bardzo mordercza combo, a zgadza się 1 czasem zadawane pytanie dotyczące tego z jakiego powodu skoro mamy ograniczenia dotyczące prędkości z powodu produkowane są auta, które są obiekty na rynku dostępne prawne dziękuję pani odpowie okres na odpowiedź na pytanie dobrze no właśnie producenci samochodów wpływają na to co pani mówić o inne emocje właśnie dokładnie takie też gaszą jednak do tej pory zdobył oczywiście takie pytanie retoryczne natomiast teraz natomiast tutaj raczej chodzi o to, że jeżeli mamy do czynienia z taką sytuacją na to, że ten pojazd umożliwiają nam jednak przekraczanie prędkości tam trochę też niektóre osoby czują się tym trochę zachęcane co więcej auto zwykle też podniesienie Instytut społecznej osoby spod nóg jest z tym często kierowcy, którzy w, jaki sposób dążą do tego, żeby byli bardziej widoczni na drodze zaś wybierają poszczególne marki aut, żeby swoją obecną bardziej zaznaczyć no tak jeszcze 1 element, który musimy wspomnieć przy okazji rozmów to tego co się działo w czasie LOK dawno w czasie tych ograniczeń związanych z pandemią Korona wirusa to jednak właśnie te mniejszy ruch tutaj również badania i testy i przeprowadzone analizy ruchu wskazują, że ten ruch spadł około 50%, więc było luźniej i co za tym idzie znów jak dodamy te wszystkie elementy, o których mówiliśmy jeszcze kolejny pustą drogę, która często się wydaje jak wygląda jak tor wyścigowy jest szeroka no to no to znowu mamy kolejny element, który zachęca nas do niebezpiecznych zachowań to prawda, zwłaszcza mając na uwadze też fakt przekroczenia do końca wiedzą w jaki sposób przebiega w ogóle procesy percepcji związane z tym jak postrzegamy prędkość, a właśnie oni prędkości nasz jest uwarunkowane psychologicznie niestety analizator prędkości, zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z na środowisko administracyjnym, czyli nie mamy o co oprzeć wzroku zaczynają sukcesywnie oszukiwać, choć żona zaczyna się wydawać, że jedziemy coraz wolniej pomimo tego, że jedziemy cały czas powiedzmy stałą prędkością, która daleko przekracza tego zwolnioną i orientujemy się dopiero o tym, kiedy, więc wjeżdżamy, więc takiego zjazdu na autostradzie mam się wydaje, że praktyki w innym miejscu potrzebna dzisiaj mamy jeszcze powiedzmy 100 km na godzinę jest system, czyli przyzwyczajamy się do prędkości absolutnie tak szczególnie łącznie w środowisku Nisko spekulacyjne czy wtedy, kiedy wzrok nie macie co przeczy niemalże czy jest już sieć autostradowa monotonna to przekroczenie prędkości jest absolutnie bardzo bardzo często dlatego radzimy często kierowcom, żeby jednak zerkali na liczniki sprawdzali, jaką prędkością jadąc na dnie używaj tempomatu, bo tutaj można się złapać też na tego rodzaju oszustwa procesji no tak i tak kończąc tę rozmowę o bezpieczeństwie trochę, przechodząc do naszych przyzwyczajeń transportowych jak pani myśli jak te przyzwyczajenia, których nabraliśmy raczej to co pani powiedziała, że one miały możliwość ponownego wyjścia podczas ograniczeń związanych z transportem, czyli właśnie tych pustych dróg tego przez szacowania naszych możliwości tej szybszej jazdy jeszcze większym stopniu one pozostaną z nami już w czasie wdrażania związanego z ograniczeniami już w tej w tych czasach podatkowi nowych, bo to pytanie jest o tyle ważne, że możemy się w pełni sposób przygotować na to co będzie i zapobiegać temu co może być, bo jeżeli to wszystko połączymy ze sobą z powrotem ruchu drogowego do takiego stopnia przed KOV ido tego Noto na drogach może się okazać, że będzie jeszcze bardziej niebezpiecznie może na odwrót niechętnie obserwuję, że kierowcę już wrócili na drogi wrócili wcale nie mniejszym stopniu niż to było przed eat przed okresem na pandemię pomimo tego nadal mamy sytuację zagrożenia poważną to, że wracamy na drogi z, jeżeli chodzi o pojazdy jest też związane dosyć mocno z tym, że jednak samo daje nam takie subiektywne poczucie bezpieczeństwa i to, że jesteśmy też w stanie zachować bezpieczną przestrzeń i dostosować do tej izolacji społecznej, a dlatego bardzo wiele analiz, które się prowadzi w tej chwili pokazuje, że tak naprawdę większość kierowców deklaruje, że żadna jeśli w przyszłości będzie częściej korzystały z samochodu, a co więcej wiele deklaracji takich że, a ci, którzy korzystali z komunikacji miejskiej raczej będą się z tego środka transportu wycofywać, a ponad 80% jak nie ma zamiaru zrezygnować z posiadania samochodu nawet w przypadku, kiedy będą pracy zdalnej znaczy jednak samochód służy na pierwszy przemieszczanie się po drugie, daje nam subiektywne poczucie bezpieczeństwa, a po trzecie jak widać na drogę wcale już tutaj widać takiego takiego dużego ograniczenia, więc nie wiem czy czystej przyzwyczajenia już nabyliśmy, jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą tego, że jest nas mało określi w drodze, bo mam wrażenie, że wcale już tak nie jest to były takie czasy, które rzeczywiście nastąpił, bo jest sytuacja spółki specnazu to znaczy, by nigdy wcześniej zdarzyło się także ktoś nam kazał nagle zupełnie zostać w domu nie mogliśmy zupełnie z tym nic zrobić ten stan szoku chwilę potrzebował, żeby człowiek zaczął się na przyzwyczajać do sytuacji adoptować się do tego nie jesteśmy w stanie też niewiele osób nie była w stanie zachować tego dystansu na dłużej zresztą stopniowo wdrażali gospodarki wpłynęło na to, że jednak ludzie wracają wracają do normalnego sposobu funkcjonowania, a no coś dla dobrze, bo może się skończyć różnie natomiast, że chodzi o samo no to on daje nam poczucie, że jednak jesteśmy w finale zabezpieczą na tyle ile trzeba jeszcze 1 rzecz, zanim porozmawiamy o tych możliwościach i narzędziach jak się zabezpieczać to, ale jak pani zdaniem będzie teraz na drodze będzie bezpieczniej mniej bezpiecznie ten poziom bezpieczeństwa wróci do czasów sprzed pandemii czy możemy się spodziewać tak naprawdę wszystkiego, ale ja niestety mam tutaj w złym rokiem wydaje mi się jednak, że ten okres bandami powoduje też dosyć znaczne obciążenie emocjonalne to, kierując finalne niestety nie jest dobre dla naszego funkcjonowania poznawczego, a to ono jest istotniejsze w kwestii prowadzenia pojazdu w związku z tym emocji na drodze widać myślę, że będzie jeszcze bardziej widać sobie z prorokiem, ale mam wrażenie, że w wakacje może być dosyć niebezpiecznie raz sytuacja dotycząca tego jednak większość kierowców decyduje się to już widać na spędzanie urlopu na terenie kraju tych aut będzie naprawdę dużo w 2 jednak na sytuacja i izolacji społecznej i tego ograniczania dóbr, do których mieliśmy powszechny dostęp też spowodowała znaczne obciążenie emocjonalne, a to nie sprzyja sprawnym funkcjonowaniu w ruchu drogowym, więc być może będzie tak, że jednak to ta kwestia bezpieczeństwa, ale tutaj będzie nadszarpnięte, ale mam nadzieję, że i to widać też mam wrażenie, że tak się dzieje, że jednak służby odpowiadające za bezpieczeństwo odpowiedzialne za bezpieczeństwo także to zauważają to znaczy, że nie bardzo wielu kierowców, którzy mają odebrane uprawnienia z uwagi na to, że przekraczał prędkość znaczy, że mamy więcej patroli mamy więcej o policji na drodze, która też inny zdaje sobie jego sprawa jest wyłapuje takie osoby żaden no to bezpieczeństwo jednak było na tyle jest możliwe zachowań no tutaj tymi patrolami i to w czasie w czasie pandemii trwania tych ograniczeń związanych z mobilnością do tych patroli wcale na drogach więcej nie było jak wiemy fotoradarów czy też system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym teście znacząco nie powiększą w ogóle się nie powiększył tutaj chodziło tylko to właśnie, że znowu ta prędkość częściej jeździliśmy szybciej i więcej zostało zarejestrowanych w tych właśnie przekroczenie 50 plus na obszarach zabudowanych, za które grozi właśnie ta kara administracyjna zatrzymania uprawnień do kierowania otrzymuje na 3 miesiące i tak właśnie to też dobre pytanie czy to się utrzyma już w czasach postanowi nowych nie, więc porozmawiamy trochę tych narzędziach czy tutaj jednak w tym najbliższym okresie to właśnie służby odegrają odpowiednie policja no właśnie Główny Inspektorat Transportu Drogowego odegrał największą powinno odegrać największą rolę w pilnowaniu i w zniechęceniu do niebezpiecznych zachowań czy jednak innymi narzędziami to powinniśmy robić jak chociażby niektóre miasta Kraków Poznań czy Gdańsk, które wprowadzają pewne zmiany w w swoich systemach transportowych dają więcej przestrzeni pieszym rowerzystom, a zwężają jezdnie dla samochodów, a więc i pewien sposób ograniczają możliwość szybkiej jazdy nadal również na terenie miast, więc na terenie miast wypadku niestety zdecydowanie mniejszą część wypadków jest mniejsza raczej, jeżeli chodzi pakować do niezwykle długa prosta jeszcze dodatkowo bardzo dobre oświetlenie, więc to częściej są odcinki dróg, ale co prawda, że taką strategię, czyli trochę takie zachęcają, by być pierwszy ma wzięcie na rower to jest 1× w strategii natomiast w kontekście jeszcze służb to podczas tego ostatniego weekendu jest obserwowałam, że żadne tych służb jest trochę więcej, a i chyba tak jak wcześniej również kierowcy mniej to służy też było mniej, a te przypadki związane z prędkością, bo już jako ewidentne zatrzymywany natomiast teraz podczas tego weekendu już widać było tych patroli więcej i chyba to jest ta strategia, którą należałoby w tej chwili przyjąć, bo tzw. nieuchronność kary jest też bardzo bardzo ważnym czynnikiem do zmiany zachowania, bo jeżeli mieliśmy do czynienia z takimi sytuacjami, że komuś się mówi z członkami udało no to tutaj do zmiany zachowania raczej nie dojdzie kara w ogóle, żeby było karą ona musi doprowadzić do zmiany zachowania, czyli musi być natychmiastowa musi być współmierna do winy no i oczywiście musi spełniać tak to jest niby jako istotne te elementy dotycząca nieuchronności zatem to są bardzo ważne aspekty, ale też zmiana samych kierowcach jest dosyć istotna tutaj, jeżeli chodzi o zmianę w samych kierowcach, czyli zmiany w ustawie, która potem się demonstrować zachowaniem bardzo odpowiedzialnym to jest naprawdę bardzo długa droga, bo najpierw zauważyć, że ten problem mnie dotyka Fota trzeba wdrożyć strategię zmiany potem jeszcze tę strategię utrzyma się utrzymać dobre zachowanie, a z tym zwykle jest najtrudniej, bo nawet pokazywanie drastycznych jakiś sens wypadków nigdy tego zachowania raczej nie zmieniało na długo tylko na chwilę kierowca zatrzymał zobaczył być może coś takiego mogłoby się wydarzyć, więc lepiej będę jeździł wolni niestety zachowanie raczej się nie utrzymywało więc, żeby je utrzymać trzeba doprowadzić do zmiany postaw zmiana postaw z kolei, a jest częstsza w przypadku, kiedy mówimy o pozytywnym aspekcie zmiany zachowania czyli, jeżeli kierowca zauważy, że zmiana mi się z jakiego powodu opłaca, czyli dzięki temu Niewiem będę bezpieczniejsza dzięki temu będą mniej zmęczony tak jak z ekojazdy jest proponowaliśmy pojazdy to też trzeba, a wskazywaliśmy kierowcą numer na taki fakt, że tak naprawdę, jeżeli jedziesz w sposób taki chaotyczny intensywne i ze zmianami prędkości jest obciążające również emocjonalnie tak naprawdę są bardziej zmęczony taki jest, więc bardziej opłaca się nie tylko kwestii też, jakby ograniczanie zużycia paliwa, ale także emocjonalnie opłaca się jednak jeździć w sposób taki bardziej płynne przewidywalny i wolniejsze no tak, ale to też musimy zacząć robić chyba, żeby zobaczyć faktycznie te efekty, a żeby zacząć robić to znowu musimy zmienić swoje zachowania kas znowu trochę takie błędne koło zgadza się były takie strategie, kiedy się nie pamiętam, który do kraju prowadzi albo w strategię, że wśród kierowców, którzy zachowywali się adekwatnie nie przekraczali prędkości było, bo na loterii i te osoby wygrywały jakiś tam mówiło o różnych przedmiotach uchwalony na benzynę czy coś takiego jest to marchewka z rządu jako taki sam mieszkając stale no jest dosyć skuteczna natomiast są takie zachowania, których ewidentnie tej marchewki dać nie możemy, czyli taka sytuacja, kiedy np. ktoś narusza przepisy, a jeszcze niebezpieczni są wyraźnie dla siebie kolejnych my tutaj tylko możemy apelować, żeby spróbować jednak jeździć zgodnie z limitami prędkości i sprawdzić jak to faktycznie ekonomicznie nam się opłaci, a ja potwierdzam to, że jazda zgodna z limitem prędkości jest dla naszej kieszeni również dobra i przede wszystkim jest dobra dla naszego bezpieczeństwa jeszcze kilka minut chciałbym panią doktor rozmach właśnie tych przyzwyczajeniach transportowych już pani powiedziała że, że jednak będziemy chętniej korzystać z samochodów tak tak pani przewiduje ze względu na strach ten przed możliwością zarażenia się chociażby środkach transportu zbiorowego też bardzo ciekawe, bo proszę wybaczyć pewną prywata, ale ja też właśnie ostatni ten długi weekend czerwcowy wybrałem się do 1 z miejscowości nadmorskich i tamtego strachu nie widziałem w ogóle w postaci tego, że dystans społeczny był żaden również w restauracjach moim zdaniem część restauracji w ogóle nie wprowadziła tych obostrzeń w postaci dystansu, jaki powinien być ludzie chodzili w maseczkach nie zabezpieczali również zakładają rękawiczki chociażby w sklepach, więc ja tego strachu nie widziałem tam moje osobiste spostrzeżenia nie widziałem też tego strachu na drogach jak jechałem może ze względu na to, że drogi były bardzo zakorkowane, więc nie można było też właśnie rozwinąć tych prędkości tych niebezpiecznych zachowania raczej frustrację, więc zastanowić to naprawdę jest strach tym bodźcem głównym, który spowoduje, że częściej będziemy korzystać z samochodu może przez ten okres jednak tej wygody nam też brakowało w przemieszczaniu się nie tutaj też będzie dość znaczące, że samochód jest po prostu wygodne w pewien sposób absolutnie poprawny samochód jest wygodne, ale nie bardzo 1 ważny walor, który daje nam samochód to jest kwestia poczucia kontroli to znaczy, że to ja decyduję, kiedy rząd decyduje, kiedy jak tu decyduje czy się, gdzie dziś czynie, a natomiast ksiądz powiedzmy do środka ma transportu publicznego to siłą rzeczy ten dystans jednak jest dosyć mocno zmniejszone, a takie subiektywne poczucie kontroli, czyli jak jednak coś robi, żeby się zabezpieczyć jest nam potrzebne, a więc pomimo tego, że byliśmy na plaży nie widzieliśmy już takiego dużego dystansu artysty, kiedy subiektywne przeświadczenie, że jeżeli jest na wolnym powietrzu latami się w zasadzie nie może wydarzyć już za 5 to trochę gorzej, a właśnie tego strachu też nie widziałem w zamkniętych pomieszczeniach typu sklep restauracja o tym co mówiłem no no właśnie to jest to jest niestety dosyć niepokojące, bo wydaje się, że tego rodzaju strategia może doprowadzić do tego, że za chwilę znów możemy utknąć w izolacji drugi na torze, a zwiększa się jednak albo nie zmniejsza się na pewno ta liczba osób było osób zarażonych mam wrażenie, że ludzie wrócili trochę do takiego względnego stanu równowagi, czyli takiej monstrancji, która była wcześniej takim jak leki nasłuchał na to, że być może jeszcze co się wydarzy to wtedy będzie czas będzie rada, a teraz skoro ogłoszono, że można już maseczki w zasadzie jest bezpiecznie no niestety, ale bezpieczniej jeszcze jeszcze nie jest i mam wrażenie, że jeżeli nie będzie znowu takiego drastycznego tąpnięcia w postaci znowu, jakby izolacji to się niewiele zmieni raczej nie wrócimy do takiego sami do takiej refleksji, że powinniśmy jednak dystans zachowywać się, że ludzie, którzy w obrazie troszeczkę inną strategię, czyli tacy, którzy byli na samym początku mocno przerażeni i ponosi ogromne koszty psychiczne, a w tej sytuacji to ci ludzie nadal zachowują zdrowy, że studenci tuż za granicą strategie drugą nie do końca podsuwali się tymi informacjami, żeby przeżyć 15 i przetrwać to robili swoje instytucje nie były w stanie izolacji zginął, kiedy ta izolacja została rozluźniona, a i pozwolenie na maseczki zostało powszechnie głoszona tu należy w zasadzie niewiele się dzieje my jesteśmy mistrzami stosowanie pewnych mechanizmów obronnych, żeby żyć w sferze takiej takiego subiektywnego poczucia kontroli dyskusjami będą potrzebne normalnym funkcjonowaniu dlatego tak wygląda no tak no i kolejne pytanie, które się pojawia gdzieś w głowie czy ten okres właśnie znoszenia ograniczeń w pewien sposób, którym jesteśmy on może oczywiście tak jak pani powiedziała grozić tym, że w październiku albo nawet wcześniej znów będą dość duże ograniczenia możliwości przemieszczania się, ale jednak teraz to jest dobry czas, żeby działać właśnie na zmianę przy wypłacie przez wielu przyzwyczajeń transportowych czy jednak ze względu na ten pewien strach i powinniśmy z tym poczekać, ale przez część transportowego, bo w kwestii zmiany zachowanie musiałby sposobu sposobu przemieszczania się oraz jakości tej przez tego przemieszczania się, jaki mieliśmy do tej pory tylko przemieszczania się tak jak już zauważyliśmy więcej wróciła w zasadzie do tego, o czym mówiliśmy przed pandemią, więc jeżeli udałoby się jakimś cudem wykorzystać okres wadami do tego, żeby kierowcy byli bardziej refleksyjny w ruchu drogowym to tylko fajnie to co mogłoby wpłynąć na zmiany natomiast czy tak będzie trudno powiedzieć po takim celem drukowaliśmy trochę to tu jedno i obciążenie emocjonalne raz 2 duże jednak będzie sporo w tym ruchu drogowym z najbliższym czasie, czyli przez okres wakacyjny, a no może doprowadzić do tego, że to bezpieczeństwo może być nadal żony i naprawdę mam nadzieję, że kierowcy mimo wszystko biorąc pod uwagę to, że będzie nas naprawdę dużo będą także wali się trochę bezpieczniej, a na to mocno liczę, jeżeli taka refleksja doprowadzi do zmiany zachowania się utrzyma to bardzo byłoby to pożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego skomplikowanymi osobami organizmami jesteśmy bardzo ciekawych czasach przyszło nam rzeczy, zwłaszcza tych ograniczeń tego wpływu na nasze przemieszczanie się bardzo serdecznie pani doktor dziękuję za tę rozmowę miejmy nadzieję, że faktycznie będzie bezpieczniej, choć przyznam, że jestem bliżej mnie pani zdania, że to co nas czeka to będzie niebezpiecznie jednak inaczej by się nie uda tak musimy poczekać, ale wakacje przed nami częściej będziemy się znów przemieszczać jak dobrze wiemy z innych źródeł znacząca część naszego społeczeństwa jednak będzie decydować się na odpoczynek w granicach kraju, więc mobilności i na drogach będzie większa więc, więc zobaczymy zobaczymy miejmy nadzieję nie będzie tak źle jak jak przypuszczamy i po prostu przyznam się do błędu i to było całkiem fajne przyznanie się do błędu tak, gdyby okazało się bezpiecznie absolutnie myśli, jeżeli spotkamy się kilka miesięcy przyznam się do władzy to znaczy, że nasza Nasha mówienie o tym, też przyniosła PiS atak to byłoby, aby dr Ewa Odachowska psycholog i psycholog transportu m.in. z Instytutu transportu samochodowego, ale również z Instytutu psychologii Akademii pedagogiki specjalnej bardzo serdecznie pani doktor jeszcze raz dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję ja również Krzysztof Woźniak kłaniam Nisko do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE W CZASIE PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA