REKLAMA

O kulisach Rady Europejskiej - dlaczego negocjacje tyle trwają?

Magazyn Europejski
Data emisji:
2020-06-22 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
29:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn Europejski zaprasza Maciej Zakrocki dzień dobry słyszeliście państwo Human Brain Project to największy dziesięcioletni flagowy unijny projekt w rekordowym budżetem, którego celem jest wspólna praca europejskich naukowców na rzecz zrozumienia ludzkiego mózgu w tej pracy wykorzystywane są nowoczesne technologie informatyczne superkomputer roboty, a wszystko w celu zebrania rozproszonej do wiedzy o działaniu strukturze ludzkiego mózgu przebój o tym, mówię od minionej Rozwiń » środy dyrektorem generalnym tego prestiżowego projektu jest znany słuchaczom TOK FM, a magazyn Europejskiego w szczególności Paweł Świeboda gratulacje na tak nowatorskie projekty innowacje komisja Europejska chce przeznaczać coraz więcej środków tak wynika z jej projektu nowego budżetu wspólnoty na 7 lat, a także z funduszu odbudowy przed piątkową wideo radą szefów rządów Ursula von Plauen przekonywała parlament Europejski do wspierania budżetu funduszu mówiąc m.in. węgiel jest ich pisma jeśli zrobimy to dobrze fundusz Next Generation i nie tylko doprowadzi do ożywienia rynku wewnętrznego, ale także zwiększenie konkurencyjności siły innowacyjną ważne jest dla nas to, że używamy do przyspieszenia długo opóźnionej modernizacji nie chcemy być w takim stanie przed kryzysem, ale chcemy iść naprzód w kierunku nowoczesnej innowacyjnej gospodarki, która uczy nas silniejszymi po kryzysie niż byliśmy przez gminę ma na steki za zwykłe chyba problem w tym, że parlament zawsze był jest za wysokim budżetem za hojne wspieranie rozwoju Unii posłów do takich planów przekonywać specjalnie nie trzeba kozie jest rządami, które zawsze coś tam rodzą, a potem i tak winą obarczają Unię w środę wszyscy dobrze wiedzieli, że piątkowy szczyt o niczym nie zdecyduje tylko będzie prezentacją stanowisk poszczególnych rządów zauważyła to podczas debaty ska Keller współprzewodniczący grupy zielonych nic kładzie się w formie-li dar MO to naprawdę wstyd, że kiedy szefowie państw rządów spotkają się razem nikt nie spodziewa się, że coś się wydarzy czy nie byłoby wspaniale gdyby, choć raz oczekiwania Europejczyków zostały spełnione gdybyśmy, choć raz nie czekali aż będzie za późno dopóki sytuacja nie będzie już naprawdę zła IW głosowaniu mieli VAT, tym bardziej że kryzys jest faktem ludzie dzisiaj tracą pracę wynagrodzenia zdolność kredytową oczekują pomocy teraz podkreślała to raczej Garcia Perez liderka socjalistów parlamencie europejskim mając świadomość, że w piątek porozumienie będzie może za miesiąc Spiró mam nadzieję, że kilka niechętnych rządu w radzie również do zrozumienia osiągnie porozumienie najpóźniej w lipcu nie możemy wyjechać na wakacje bez aktywacji planu naprawczego i uzgodnienie budżetu, aby mógł zacząć obowiązywać już od stycznia karciane Nero i rzeczywiście po piątkowym widok szczycie wielu cieszyło się jedynie z faktu, że się odbył, a szefowie rządów przynajmniej propozycją komisji powiedzieli stanowczego nałóg podsumowujący spotkanie szef rady Szal minister powiedział i często są jakieś to była pierwsza okazja do przedyskutowania przez liderów propozycję przyszłego budżetu funduszu odbudowy, jakie na stole położyła komisja Europejska mogliśmy też zauważyć, że w kilku sprawach, w których występują różnice zarysował się konsensus co jest bardzo dobrą prognozą, ale jednocześnie nie lekceważymy trudności, jakie są przed nami mieć certyfikat FIS trudności przypomniała obecna na wspólnej konferencji szefem rady szefowa komisji o kurs 4 każda dyskusja pokazała różnice w ocenie takich spraw jak np. całkowita wielkość funduszu Next Generation i proporcji między granicami pożyczkami kryteria przyznawania środków źródła ich spłaty z zasobów własnych Unii czy zachowanie rabatu przez and Roberts rabaty to rzeczywiście coś co wraz z odejściem Brytyjczyków i ich rabatem miało odejść z unijnego budżetu, ale tak to już jest, że jak ktoś coś dostanie to trudno mu się pogodzić później z utratą przywileju nawet Niemcy chcą, by zatrzymać ciekawe będzie też co z pomysłem spłacania pożytek z funduszu budowy przy pomocy nowych środków własnych Unii parlament jest zdecydowane nie walczyć Dawid fasoli kursują punkt to co jest dla nas czerwona linia chcemy mieć jasność nie tylko w sprawie przychodów z podatków, które będą do dyspozycji Unii, ale też, kiedy te podatki będą wprowadzone jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do negocjacji na ten temat multi, ale nad jakością negocjator mówiąc wprost do negocjacji zupełnie innej bardziej zintegrowanej Unii czy będzie na to wszystko zgoda i powtórzę za panem fasoli, kiedy do niej dojdzie o tym, teraz w magazynie europejskim magazyn Europejski, a gościem magazynu jest pan Piotr Serafin były minister do spraw europejskich były szef gabinetu politycznego szefa rady Europejskiej Donalda Tuska dzień dobry dzień dobry państwu czemu służyła ta piątkowa rada, kiedy wiadomo było, że nie podejmą niepodjęte zostaną żadne kluczowe decyzje na szczęście nikt nie jest rozczarowany brakiem decyzji, bo nikt nie oczekiwał natomiast jest bardzo ważne, żeby szefowie państw rządów mieli okazję usłyszeć swoje wzajemnie swoje opinie zazwyczaj słyszą wyłącznie pociągami doradcy to co mówią ministrowie spraw zagranicznych czy ministrowie finansów, a tutaj w związku z tym, że będzie musiał być wypracowany kompromis warto wsłuchiwać się opinie innych szefów państw rządów myślę, że ten cel być może mało ambitny, ale realistyczny na tym etapie został osiągnięty to znaczy mamy się cieszyć tak jak nie wiem palą od Kilonii np. który powiedział szczęśliwie żaden z przywódców państw wobec propozycji komisji budżetu i funduszu odbudowy nie powiedział nie już to wystarczy na obecnym etapie to jest powód do zadowolenia natomiast oczywiście to wciąż nie daje gwarancji na to, że to porozumienie zostanie szybko wypracowane Szarm el szef rady Europejskiej następcę Donalda Tuska planuje zwołać radę Europejską już twarzą twarz nie poprzez łącze internetowe w połowie lipca to jest ten moment, kiedy być może zostanie podjęta próba osiągnięcia kompromisu, ale to wciąż nie jest jeszcze gwarantowane to, sięgając do pana ogromnego doświadczenia czy to rzeczywiście tak jest, że nie udaje się dzisiaj w nowych czasów dzisiejszych warunkach doprowadzić do kompromisów tak poważnych sprawach jak siedmioletni budżet czy nowy fundusz odbudowy to naprawdę trzeba usiąść za zamkniętymi drzwiami i po prostu no i porozmawiać bezpośrednio rada Europejska to nie tylko posiedzenie plenarne za zamkniętymi drzwiami jak pan zresztą słusznie zauważył, ale to dziesiątki spotkań, które odbywają się na marginesie zarówno spotkani indywidualnie z liderami szefa rady Europejskiej, jaki trzeba też powiedzieć otwarcie spiskowców, którzy pracują w podgrupach spotkań pomiędzy podgrupami reprezentującymi różne punkty widzenia w takich sprawach jak budżet jak program odbudowy bardzo wrażliwych, gdzie dyskutujemy o pieniądzach rzeczywiście posiedzenie plenarne nie wystarcza jest potrzebna fizyczna obecność jest potrzebna możliwość rozmowy w różnych formatach i przede wszystkim potrzebna jest dyskrecja i poufność tego łącza internetowe niestety nie gwarantują, dlaczego potrzebna jest poufność, bo kompromis oznacza zdolność do rezygnacji części swoich interesów przy włączonych kamerach ludzie się zazwyczaj opisują i nie są skłonni do tego, żeby ustępować z postulatów, które formułowali publicznie a czego miałby dotyczyć kompromis teraz jeśli chodzi o ten przyszły budżet i fundusz odbudowy czy też ma dotyczyć wielkości zarówno budżetu, jaki tego funduszu czy podziału na pieniędzy na poszczególne polityki czy podziału pieniędzy na poszczególne państwa pana zdaniem co jest i co będzie najtrudniejsze wszystko jeszcze jest otwarte jak powiedział także nie powtórzy się scenariuszy lutowej rady Europejskiej, kiedy spór dotyczył 0203. miejsca po przecinku, gdy wysokość budżetu dzisiaj jesteśmy zupełnie innym miejscu mówimy o znacznie wyższych kwotach, gdy idzie o sam budżet Europejski jak sądzę co będzie musiało zostać odłożona ad Acta to propozycja komisji Europejskiej rezygnacji z rabatów kluczem do porozumienia będzie zgoda całej dwudziestki siódemki dla na rabaty dla najbogatszych państw członkowskich to tyle, gdy budżet, gdzie program odbudowy jestem optymistą w tym sensie, że uważam, że będzie zielone światło dla komisji na zaciąganie pożyczek na rynkach finansowych w ogromnej znacznie większe niż do tej pory skali uważam, że będzie zgoda na granty, ale nie założyłbym się, że ta zgoda będzie dotyczyła 500 miliardów euro, bo tego dotyczy propozycja komisji Europejskiej, ale wydaje mi się, że także po tej telekonferencji kilka wypowiedzi publicznych liderów, którzy najbardziej byli do tej pory sceptyczni takich jak premier Holandii Rutte czy kanclerz Austrii Kurt, którzy publicznie powiedzieć o tym, że chcą rozmawiać o warunkach wydatkowania tych środków są przeciwko rozrzucanie pieniędzy z helikopterów chcą dyskutować o tym na co pieniądze miałby być przeznaczone i w jaki sposób pieniądze mogą być powiązane z reformami wewnętrznymi podejmowanymi w krajach, które będą korzystały to dla mnie źródło optymizmu optymistyczne były też wypowiedzi Angeli Merkel wszystko oczywiście jest otwarty, ale wydają się że, gdy złote te zasadniczy zasadniczy kierunek podróży jest jasne jak daleko rada Europejska zajedzie nie wiem mam nadzieję, że decyzje będą podjęte w lipcu, bo czas ma tutaj rzeczywiście znaczenie, kto szybko daje 2× daje i myślę, że ta świadomość, zwłaszcza w czasach kryzysu post pandę niczym gospodarczego jest jest obecna wśród liderów, ale wracając do premiera Holandii Mark Rutte mówi my możemy się zgodzić na to na tę Solidarność, o której tyle teraz mówimy, ale pod warunkiem, że solidarnie państwa te powiedzmy do tej pory nieco bardziej frywolnie wydające pieniądze publiczne no zobowiążą się do jakich reform systemu emerytalnego podatkowego rynku pracy tak dalej tylko przecież pieniądze na ratowanie gospodarki w związku z kryzysem potrzebne są teraz, a tego typu reformy zazwyczaj trudne niepopularne pewnie są do rozłożenia na lata czy w takim razie kompromisem może być pana zdaniem tylko gotowość tych państw lub jakaś deklaracja polityczna że, owszem, no teraz potrzebujemy forsy, a reformować, że będziemy w przyszłym roku albo za 2 lata no raczej tak oczywiście nie nie sposób oczekiwać, żeby płatności funduszu na rzecz odbudowy gospodarki pokorą na wirusie następowały po skutecznym zakończeniu reform systemów podatkowych czy systemów emerytalnych, ale to znowu jest nic nowego to co mówi Rutte stąd jak interpretuje dosyć optymistycznie takie zobowiązania do reform może niezbyt skuteczne i niezbyt wiążące, ale one są częścią dzisiaj proces decyzyjny w Brukseli w ramach tzw. Europejskiego semestru rokrocznie komisja Europejska ocenia postępy różnego rodzaju reform, które są realizowane na poziomie Narodowym nie ma dzisiaj, choć może mieć, ale nie ma w praktyce wpływu na dostęp do funduszy europejskich tą drogą pewnie nie za daleko, ale można jeszcze parę kroków na tej drodze wykonać to na koniec szczyt części magazynowej naszej rozmowy proszę być inny warunek, który do tej pory był dość głośny w dyskusji Europejskiej respektowanie rządów prawa akurat w ostatnich dniach jakoś mniej było o nim słychać też będzie utrzymany sądzę że, że nie sposób sobie wyobrazić sytuacji, w której ten warunek zostanie odpuszczony i nie mówię tutaj wyłącznie w krajach płatnikach netto, ale znacznie szerszej grupie państw rządy prawa będą warunkiem przy czym nie mówimy w tym wypadku o karze o karach dla sankcji dla państw członkowskich, które nocą na bakier, gdy rządy prawa z regułami europejskimi mówimy o konieczności ochrony środków europejskich przed kolokwialnie rzecz, nazywając przekrętami w państwach członkowskich, w których nie ma niezależnego wymiaru sprawiedliwości nie ma gwarancji, że środki europejskie będą uczciwie wydatkowane i ich to jest istota tego postulatu nie wyobrażam sobie by znaczna część państw członkowskich była gotowa do rezygnacji z tego postulatu dziękuję za tę część rozmowy Piotr Serafin był gościem magazynu Europejskiego, ale na dalszy ciąg już teraz zapraszam państwa na stronę internetową do aplikacji podziękowania dla dawczyni Magda Paciorek Tomasza sed, którzy pomogli przygotować dzisiejszy magazyn no tak jak mówiłem ciąg dalszy już w internecie to kontynuujemy rozmowy potrafił przypominamy, by minister do spraw europejskich szef gabinetu politycznego szefa rady Europejskiej jest z nami pan w naszej części tej emisyjne powiedziałby mówił trochę o roli szefa rady Ryszarda Kisiela, jaką on teraz pełni, próbując doprowadzić do tego kompromisu pod tym internetowym spotkaniu powiem mówiło się, że teraz ma przygotować ten ciężar żargon unijny 160 bok tak na kolejne spotkanie dziewicą teraz będzie robił jego zadaniem jest dzisiaj biorąc za punkt wyjścia propozycje komisji biorąc pod uwagę to co zostało powiedziane na telekonferencji w rozmowach bilateralnych jego zadaniem jest przygotowanie propozycji, która ma szansę być zaakceptowana jednomyślnie przez wszystkie 27 państw co będzie musiał w tym w związku z tym robić będzie musiał prowadzić rozmowy z każdym liderem oddzielnie w czasach przed zarazą to by odbywało tak zrobił Tusk latał do stolicy i spotykał się spotykał się z liderami pisze w stolicach w tym wypadku pewnie będzie musiał wyglądać trochę inaczej, ale jego zadaniem jest przygotowanie i lipcowej rady Europejskiej w taki sposób by nawet jeśli nie będzie jeszcze wtedy możliwe przedłożenie propozycji, która jednomyślnie zostanie przez wszystkich zaakceptowana to przedłożenie propozycji, która odzwierciedla, która przybliży nas wszystkich do porozumienia przybliży nas do kompromisu, więc jego zadanie dzisiaj to jest rozmawiać rozmawiać rozmawiać rady, które pewnie doradcy dzisiaj udzielają są takie bis blisko współpracuje z Angelą Merkel od 1lipca Niemcy mają prezydencję nie byłoby w ogóle dyskusji na temat programu odbudowy gospodarki i dodatkowych 750 miliardów euro, gdyby zmiana pozycji Niemiec w sprawie możliwości zadłużania się komisji na rynkach finansowych i druga druga rada to pewnie pracuje z premierem Holandii uczył tutaj jest był w ostatnich latach liderem tej grupy państw, która najbardziej sceptyczna, gdy idzie o szczodry budżet powiedział pan trzeba rozmawiać z Niemcami słuchać Angeli Merkel czy w ten sposób przyznaje pan w jakim sensie rację tym Niewiem czy euro sceptykom, ale tym, którzy twierdzą, że bez decyzji Niemiec, a najlepiej jeszcze i Francji to w tej Unii niczego nie można załatwić w tym wypadku akurat można powiedzieć, że jest rzeczywiście łatwiej, bo propozycja komisji Europejskiej była konsekwencją politycznej deklaracji właśnie Emmanuela Macrona Angeli Merkel, że taki fundusz odbudowy trzeba stworzyć rzeczywiście nie da się załatwić oni bez tych 2 mocarstw Niemcy i w i Francja są wystarczająco silne, żeby zablokować przyjęcie w zasadzie każdej decyzji, ale nie są zbyt silne, żeby narzucić swoją wolę całej dwudziestki siódemki na tym polega problem także dzisiejszych negocjacji punktem wyjścia do naszej rozmowy na temat funduszu odbudowy jest wspólna inicjatywa Niemiec Francji bez tej wspólnej inicjatywy jak sądzę komisja Europejska nie odważyłaby się na to, żeby tak ambitny program ambitną propozycję przedłożyć, ale wspomniałem w Niemczech także, dlatego że 1lipca Niemcy przejmują przewodnictwo w radzie, więc także odpowiedzialność za ewentualny brak porozumienia odpukać w niemalowane spadnie nie tylko na szarżę Michela, ale spadnie także na Angelę Merkel, a Angela Merkel w związku z tym Angela Merkel będzie bardziej niż kiedykolwiek gotowa do tego, żeby zaangażować się wypracowanie porozumienia no to wreszcie porozmawiamy też o takim mechanizmie, który w tym funduszu odbudowy się pojawił, który też wywołuje wiele pytań, a w niektórych niepokój mam namyśli propozycję sfinansowania długu zaciąganego przez komisję Europejską, który będzie gwarantowany przez państwa członkowskie łącznie z decyzjami parlamentów narodowych itd. będzie bardzo demokratyczny sposób, ale komisja wrzuca coś rodzaju takiej marchewki mówi może się zgodzić na zwiększenie zasobów własnych wtedy nie będziecie musieli tak jakby ze swoich oddawać no i w zasadzie jakiegoś głośnego protestu przeciwko temu nie słyszy się, a wydaje się przynajmniej niektórym, że to jest z byłabym byłaby zgoda państw na oddanie znacznie większej władzy Brukseli czy komisji Europejskiej no bo do tej pory państwa dają pieniądze do budżetu w związku z tym, jakby się okazało, że teraz Unia ma swoje pieniądze notowana jest bardziej może Unią taką zintegrowaną czy bliżej Federalnej Unii NATO wiadomo niektórym spędza sen z oczu jak pan na ten mechanizm patrz ja się bardzo cieszy, że zaczyna powoli zwyciężać pragmatyczne podejście do kwestii finansowania budżetu jeśli rzeczywiście największym problemem grupy państw najzamożniejszych, które najwięcej do budżetu spadają jest wzrost składki wzrost składki wynika także z tego, że odeszła wielka Brytania to nowe źródło finansowania budżetu Europejskiego to jest potencjalne rozwiązanie wydaje się, że jest bardzo duże szanse na to, że będzie zgoda całej dwudziestki siódemki już w lipcu na ustanowienie 1 nowego źródła finansowania chodzi o opłacie od 3 nie odzyskanych oni od odzyskanego plastiku, ale ta dyskusja może pójść może pójść znacznie dalej, więc ja się cieszę z podejścia pragmatycznego podejścia, które mówi pan redaktor w moim przekonaniu oczywiście pogląd jest obecnie w debacie w Brukseli, ale w moim przekonaniu nie odzwierciedla rzeczywistości w latach siedemdziesiątych nie było składek narodowych w latach siedemdziesiątych wspólnoty europejskie były finansowane wyłącznie środkami własnymi własnymi dochodami budżet Europejski miał wówczas własne dochody w latach siedemdziesiątych wspólnoty Europejskiej nie były superpaństwa oczywiście na samym końcu jest jest także i to będzie utrudniał podejmowanie decyzji, że środek własny budżetu, ale ktoś go na końcu płaci pan płaci ja płacę społeczeństwa płacą przedsiębiorstwa płacą i dobrze negocjatorzy są w stanie wyliczyć, jaka część tych nowych przychodów budżetu Europejskiego trafia z mojego państwa członkowskiego to jest problem to jest problem, który na pewno będzie obecny w dyskusji na temat handlu emisjami przychodów handlu emisjami, bo to też taki pomysł, żeby przychody część przychodów z handlu emisjami co 2 trafiała do budżetu Europejskiego to jest to będzie trudniejsze, ale wydaje mi się, że w perspektywie szansę na to, że np. podatku od gigantów technologicznych podatki na granicy od c 2, jeżeli one kiedykolwiek zostaną wprowadzone co nie jest pewne, bo wymaga to zarówno negocjacji na forum światowej organizacji handlu jak i organizacji jak i negocjacji w ramach OECD, ale jeżeli kiedykolwiek zostaną sfinansowane to zupełnie naturalnym rozwiązaniem byłoby przekazanie ich do budżetu Europejskiego to jest szansa na obu rzeczywiście na ograniczenie wpłat narodowych, toteż na koniec chciałem pana zapytać, bo to pierwsza nasza okazja do rozmowy po po tym, okresie, kiedy przez 5 lat pracował pan szefem rady po, mówi że kryzysy niezwykle wzmacniają albo stają się takim bodźcem do tego, żeby właśnie popycha ją do przodu integrację Europejską trochę pogłębiać, ale można, by odnieść wrażenie, że to ostatni kryzys raczej uwidoczniły wzrost sił właśnie anty Europejskiej od europejskich środkowych czy populistycznych jak niektórzy wolą mówić czy tamtego pięcioletniego okresu jest taki moment właśnie, który pan jakoś najbardziej pamięta, kiedy właśnie się wydawało, że ta wspólnota naprawdę pęka w szwach najtrudniejsze było oczywiście kryzys migracyjny i to nie ulega dla mnie najmniejszej wątpliwości i to co było wówczas największym zagrożeniem dla spójności Unii Europejskiej to taka skłonność rozgrywania tego problemu autentycznego realnego program problemu w debatach wewnętrznych debatach wewnątrz politycznych i nie mówię tu tylko wyłącznie w krajach ze Wschodu Europy, chociaż trzeba przyznać, że 1 przynajmniej z liderów na Wschodzie Europy robił to w sposób zupełnie cyniczny i to na pewno nie pomagało szukanie wspólnych rozwiązań był najcięższym momencie tamtej pięcioletniej kadencji przewodniczącego Tuska próba spokojnego budowania porozumienia wokół Europejskiego konsensusu na rzecz emigracji, a przynajmniej ograniczania napięć należnej wody na rozpalone głowy i przekonywania wszystkich bez wyjątku, że jesteśmy wspólnotą mamy prawo różni się w sprawie kwot migrantów, ale musimy ze sobą rozmawiać w sposób cywilizowany musimy znaleźć wspólną drogę postępowania, a ataki terrorystyczne ze wspomnień czy pamiętnika pana Donalda Tuska tam jest kilka rocznie takich rozdziałów, kiedy się wydaje, że no właśnie tam można się zająć tą codzienną pracę, która w tym informacje o kolejnym zamachu nie wiem w Paryżu potem wspólny marsz tak dalej to też wydaje się, że jest wiadomo to taki jest świat ale, ale wydaje się, że to są wszystko jak i problem migracyjny i stosunków Europy Europejczyków do tego, że to wszystko właśnie takie rzeczy, które się udało uspokoić, ale nie załatwić tak, gdy działa taki terrorystyczny to myślę, że to co jest głównym co było głównym problemem z perspektywy Brukseli co taka nasza świadomość, że niewiele jak Bruksela możemy w tej sprawie zrobić kompetencje są na poziomie państw narodowych i to państwo narodowe mają swoje służby specjalne mają swoje swoje policję to co mogła zrobić Bruksela to uszczelnić granice i to się jak myślę odbywał, ale nie mówmy tylko złych rzeczach, by uważam, że to co w ostatnich 5 latach okazało się i to także z naszej perspektywy było pozytywnym zaskoczeniem zbudowanie jednomyślności konsensusu w sprawie Ukrainy to nie było absolutnie dane to niebyła absolutnie pewne początek kadencji przewodniczącego Tuska to była ciężka praca na rzeczy zbudowania konsensusu wobec tego, że powinniśmy być wobec Ukrainy jej aspiracji europejskich lojalni i w konflikcie Rosja Ukraina powinniśmy stanąć po stronie ofiary nie przymykać oczu jednoznacznie opowiedzieć po stronie Ukrainy i to się udało myślę, że to był 1 z perspektywy polityki zagranicznej 1 z największych sukcesów tamtej pięciolatki całe swoje życie zawodowe poświęcił pan projektowi Europejskiemu, jaka jest jego przyszłość widzi panią w dobrych kolorach, bo wydaje się właśnie, że w ostatnich kat dekada przynajmniej idziemy tak od kryzysu do kryzysu kryzys jak sądzę zawsze towarzyszył będzie towarzyszył nie tylko zresztą integracji Europejskiej, ale także, ale także kryzys mamy też na poziomie państw narodowych to jest, a nawet mamy czasami kryzysy w rodzinie, więc jest to zupełnie oczywista naturalna część naszego naszego życia trzyma oczywiście kciuki za Unią Europejską uważam, że to jest na zespół czesnym świecie naj piękniejszy najbardziej szlachetny projekt, jaki powstał przed chwilą rozmawialiśmy o o pomocy dla krajów zadłużonych biedniejszych o pomocy w kontekście kryzysu Korona wirusowych i w kontekście Korona wirusa to naprawdę może się wydarzyć tylko Unii Europejskiej, że kraje, które są był lepiej przygotowane na kryzys lepiej są przygotowane do niego wejście były gotowe udzielać wsparcia tym, którzy nie mają dzisiaj pieniędzy i w których sytuacja gospodarcza może się radykalnie pogorszyć nigdzie indziej takiej dyskusji pani usłyszy nie usłyszy pan takiej dyskusji w Ameryce północnej pomiędzy Meksykiem Kanadą Stanami Zjednoczonymi nie usłyszy pan takiej dyskusji nawet we wspólnocie Niepodległych państw jak sądzę tylko włącznie z Unii Europejskiej oczywiście są napięcia spieramy się kłócimy, ale na samym końcu godzimy się z tym, że jesteśmy wspólnotą i w czasach kryzysu musimy trzymać razem bardzo dziękuje Piotr Serafin były minister do spraw europejskich były szef gabinetu politycznego szefa rady Europejskiej Donalda Tuska był gościem Radia TOK FM dziękuję bardzo, do widzenia ja również mówię do widzenia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN EUROPEJSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA