REKLAMA

O potrzebie satyry czyli wystawie "Żarty żartami" w Centrum Sztuki Współczesnej

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:13 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Michał Grzegorzek, współkurator wystawy "Żarty żartami" w CSW w Warszawie i artyści, których prace na wystawie się znalazły: Maria Magdalena Kozłowska i Mikołaj Sobczak. Rozwiń »

Mikołaj Sobczak: "Wiele z pierwszych organizacji równościowych posługiwało się formą zinu, pośród krytycznych tekstów bardzo ważnym elementem były rysunki satyryczne czy kolaże. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska żarty żartami to najnowsza wystawa do zobaczenia w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski w Warszawie gośćmi kultury osobistej są dzisiaj współ kurator wystawy Michał Grzegorzek artyści, których prace na wystawie są prezentowane m.in. Maria Magdalena Kozłowska i Mikołaj Sobczak Witajcie serdecznie dzień dobry części gry z centrum sztuki współczesnej po czasie gwarantem otwiera się dla Rozwiń » publiczności wspomnianą wystawą żarty żartami znamienny tytuł jak na wystawę otwieraną w czasie pandemii Korona wirusa rozumiem, że pytanie do mnie tak na halę tak jest znamienny tytuł myślę, że sama pandemia kwarantanna niż wpłynęła na jego wybór, dlatego że wcześniej tak naprawdę wpadliśmy na to tłumaczenie angielskiego tytułu, ponieważ oryginalnie wystawa bardzo duży procent powstała w zeszłym roku na zamówienie 3003. Biennale grafiki w Lublanie i do nas przyjechała, a rozszerzona o kontekst nowych prac polskich artystów UE i polskim tłumaczeniem tytułu, więc na brzmi to być może faktycznie w kontekście pandemii ścigaczy i niefortunnie natomiast nie łączyłbym tego tak dosłownie za wystawą stoi kolektyw artystyczny Slash and Tatar duet irańską Polski, który ostatnio, że postanowił opowiedzieć już wcześniej w roku 2019 podczas wspomnianego przez siebie Michelle 3003. Biennale sztuk graficznych w Lublanie jak doszło do tej współpracy TW, skąd pomysł, żeby globalną perspektywę uzupełnić o kontekst Polski z lasem tatarski 2016 roku jako duet artystyczny mieli stałą wystawę bardzo dużą zresztą retrospektywną ME w zamku Ujazdowskim w stąd też tak naprawdę nawiązała się między nami nimi zamkiem Ujazdowskim, a artystami w jakaś bardzo żywa nić porozumienia chęć dalszej współpracy i właściwie, organizując czy, przygotowując wystawę w Lublanie artyści od razu pomyśleli o naszej instytucji i zaproponowali nam współpracę natomiast ja jak przyjmujący ten dialog z nimi bardzo chciałem w związku z tym, że wystawa miała do nas przyjechać właściwie w całości uzupełni dział, a więcej polskich kontekstów wielu przyczyn chociażby z tej przyczyny odbywa się to wybryk w Warszawie, a w zamku Ujazdowskim przede wszystkim będzie przeznaczona dla polskiej publiczności, ale również, dlatego że na Polska jest też ważnym elementem tej globalnej narracji tak naprawdę globalnych spraw, bo naturalne grafika to słowo się z naturą kojarzy bardzo mocno, ale wystawa udowadnia, że nie tylko ten graficzny kontekst łączy się z kontekstem satyrycznym myślę, że to jest też najciekawsze to tej wystawy to silne właśnie próba prześledzenia tak naprawdę etyki reprezentowanych na wystawie prac czy praktyki artystek artystów, których zaprosiliśmy właśnie ze względu tak i po takim satyrycznym, jakim satyrycznym ujęciu bez względu na medium są na pewno też związek tak naprawdę jakoś demokratyzacją narzędzi dzisiaj dziękuję dzięki internetowi internetowi chociażby jak dziś tak naprawdę każdy tworzący memy czy jakieś internetowe żarty SP w sensie jest też twórcą takich mikro satyryk Wiktor rewolucyjnej grafik Jack natomiast co na czym nam zależało, a od samego początku ta też pokazanie jak taką satyrę parodie komedie można też tak naprawdę odnaleźć wielu wielu różnych mediach i praktyk artystycznych w ogóle dzisiaj satyra dziś satyra satyra kiedyś no to jest taka dziedzina, która bardzo ewoluuje również widać na na wystawie CW dziś taki trzon działalności satyrycznej oddolnej uprawiamy przede wszystkim poprzez różnego rodzaju memy dokładnie tak dziś każdy może zrobić ucząca religii i liczyć na olbrzymią popularność dzięki temu w takie szczególne wrażenie, jakie mam po zobaczeniu wystawy może ono nie jest zbyt wyrachowane, ale wystawa poświęcona jest za to że, ale nie jest do końca wystawa do śmiechu okazuje się że, że satyra obnaża bardzo mocno to co wcale śmieszne nie jest no tak właśnie w pewnym sensie to też było punktem wyjścia naszej pracy to znaczy satyra ma niezwykłą siłę podwójną siłę może być bardzo często niczym obosieczny znaczy z 1 strony jest oczywiście, realizując ca, a przez to budująca może zwracać uwagę punktować pewne rzeczy, które być może pomijane może krytykować władzy wytykać nadużycia, a z drugiej strony ma też, że olbrzymią siłę niszczycielską czy będzie równie rewolucyjna za tym idzie właśnie przeciwnicy tej budującej siły może tak naprawdę bardzo często kosić także niewinne ofiary albo zwracać się nawet przeciwko autorce przy autorowi i pod płaszczykiem baśni takiego komizmu, że taki niewinności żartu, a przy tym głośno przede wszystkim klisz takie bardzo ostre narzędzie w UE społecznej jak najcelniej powiedzieć takiego spory z etyki etyki społecznej sprawczości tak naprawdę, jeżeli chodzi nie wiem o nadużycia władzy i to nie tylko by władzy, jeżeli mamy, jeżeli bierzemy pod uwagę rządy, ale także bardzo patriarchalnej władzy i hetero normy itd. itd. myślę, że wszelkie takie przejawy po prostu nadużyć zawiera tropi i demaskując zje obnaża właśnie coś co najczęściej właściwie nie jest śmieszne dlatego ten tytuł tak naprawdę, od którego dzisiaj zaczęliśmy, czyli żarty żartami w pewnym sensie działa w ten sposób, ponieważ to powtórzenie żarty żartami nie mają wspólnego z zaproszeniem do żartowania tylko wręcz przeciwnie z cięciem żartów i rozpoczęciem poważnej rock Control konstruktywnej rozmowy no właśnie tak wspomniana już z sektora w kontekście politycznym to jest temat bardzo ważny tej wystawy z 1 strony, a teraz po to, żeby uwolnić wzrastające nas również społeczne nie tylko jednostkowe napięcie również z drugiej strony pokazujące, że im więcej tej satyry tym tym gorzej się po prostu dzieje wcześnie tak myślę, że satyra czy w ogóle taki żywotność tego gatunku jestem w sensie też papierkiem lakmusowym na powracające np. faszystowskie zainteresowania odradzający się dziś krzywdzący ideologię nadużycia władzy tak jak wspomniałem co myślę że, gdy nie może słuchaczy czy was przekonywać, że właściwie żyjemy w takim czasie, a absolutnie gorącym i być może bardzo młody też byłoby prześledzić też to co dzieje się właściwie internecie jak właśnie my, o których rozmawialiśmy dzisiaj dostają olbrzymi swojego drugiego można liczyć dokładnie czy jak stand-up Comedy np. w telewizjach internetowych kabaret różne tak naprawdę różne performatywne wizualne rzeźbiarskie internetowe formy SA 4 dziś ożywiają są niesamowicie eksploatowane, ale też wydaje się bardzo potrzebne widzom słuchaczom użytkownikom żarty żartami proszę państwa od tej wystawie w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski w Warszawie rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz czas na informacji dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o najnowszej wystawie, która jest już do zobaczenia w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski w Warszawie wystawie żarty żartami, za którą stoi kolektyw artystyczny Life and Tatar rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej moimi gośćmi są współ kurator wystawy Michał Grzegorzek artyści, których prace m.in. ich pracę na wystawie są prezentowane Maria Magdalena Kozłowska i Mikołaj Sobczak zarazem oddam głos, ale jeszcze, a propos tych pytań, które się rodzą kiedyś się wystawy CW ogląda pojawia się pytanie, które w, którym już trochę wspomnieliśmy o to w jaki sposób satyryczne ekspresja rozkwita pod autorytarnym rządami również w Europie, gdzie doszło do władzy mocno prawicowe konserwatywne partie ugrupowania satyra w takich warunkach jeśli dopuści się do głosu może się stać zalążkiem małej rewolucji, parafrazując słowa Georga Orwella, które cytuje w programie wystawy dokładnie myślę, że jeśli nie po prostu taki śmiech złudzeń co o pewnym sensie jest bardzo widoczny w wielu pracach tak naprawdę bardzo pomaga i już nie wspominając jakiś terapeutycznych oczywiście o właściwościach śmiania się ze wspólnego czy indywidualnego to tego rodzaju komizm zawsze służył tak naprawdę to orędzie walki chociażby wracają tak naprawdę do lekcji historii do tego, że jak nie wiem co wiemy o średniowieczu jak w średniowieczu tak naprawdę komis służył do walki z szatanem mówiąc w cudzysłowie, czyli do walki z własnymi strachami lękami tak myślę, że tutaj upomina się jak rozumiem działalność Łukasza Kozaka mediewista do dokładnie, którego wspaniałe badania możemy również na wystawie znaleźć, więc tak no myślę, że ta satyra jest wyjątkowym narzędziem takim szkłem powiększającym torze nie mogli w pewnych rzeczy wprost, ale tak naprawdę co leży w jej naturze jest zmuszona do tego, żeby zawsze mówić prawdę i myślę, że to te tak jak zresztą piszemy o tym, tekście kuratorskim, że taka słodko gorzka metoda na słodko gorzkie czasy napraw Mikołaj pytanie do Mikołaja Sobczaka tak prezentuje, bo niestety się nie widzimy ze względu na obostrzenia które, które cały czas obowiązują także rozmawiamy przez Skype myślę że, że państwo z tego sobie zdają sprawę powiedz Mikołaj jak to odczytał zaproszenie na wystawę żarty żartami patrząc na swoją artystyczną działalności to, że przygląda się temu jak polityka historyczna wpływa na losy marginalizowania grup społecznych w tym również mniejszości seksualnych no i widziałabym dzisiaj raczej na wystawie zatytułowanej żarty się skończyły zaproszenie na wystawę było dla mnie o tyle ważne, że w mojej praktyce artystycznej bardzo często sięgam do archiwów Krupp, które zostały powołane do tego, aby walczyć o precyzyjnym systemem, aby walczyć o równouprawnienie zarówno reprezentantów zmarginalizowanych lub społecznych czy narodowo seksualnie, ale również kurczowo, czyli np. wyzwolenia kobiet natomiast co było najbardziej interesujące właśnie w tych pracach z archiwami okazało się, że wiele pierwszych organizacji powiedzmy równościowych czy walczących o równouprawnienie posługiwał się formą z liną, czyli takiego wykonywanego własnym sumptem magazynu, który był kolportowany zwykle jakiś podrzędny sposób z rąk do rąk trochę jak poczta pantoflowa i co dla mnie bardzo uderzające to, że pośród krytycznych testu tekstów wobec opresji systemu czy zaproszeń do wspólnych ulicznych akcji protestów demonstracji happeningu bardzo ważnym elementem tych materiałów były również rysunki satyryczne czy różnego rodzaju kolaże i kotary i tu też pojawi się taki link do mojej metody pracy kolaże, które zostawiały ze sobą zarówno materiały historyczne tak jak drzeworyt Dürera z zupełnie współczesnym kontekstem np. wojny w Wietnamie i działalności przeciwko wojennej Demokratycznej na lata tak proszę jest krótka tych w na wystawie możemy zobaczyć 2 swoje prace szał i one Gard co dokładnie przedstawiają, więc praca sią traktuje o tym jak właśnie teatr uliczny czy w ogóle forma performance występu była stosowana walce o równouprawnienie szczególnie mniejszości seksualnych właśnie, stosując rodzaj kabaretu czy satyry politycznej dlatego na obrazie są takim głównym elementem jest rycina przedstawiająca pojedynek szermierki między kawalerzysty tom de one i księciem Jerzym w Anglii kawalerzysta de on to była bardzo znamienna postać, ponieważ to był kres dres, czyli mężczyzna zbierający się kobieta raczej noszący kobiece stroje noszący kobiecy Mejka perukę, który był wysłannikiem francuskiego króla rodzajem szpiega powiedzielibyśmy dzisiaj i książę Jerzy zaprosił go na pojedynek, żeby zademonstrować właśnie wyższość angielskiej szermierki na francuską i co się okazało, że właśnie ta kobieta ten facet w przebraniu pokonał księcia Jerzego co oczywiście wylądowało natychmiast na pierwszych stronach ówczesnych gazet jako ta grafika również innym elementem obrazu jest chociażby zdjęcie z teatru ulicznego grupy, która nazywała się homoseksualne Aktion des Berlin, a i była to grupa, która jako pierwsza po wojnie zaczęła walczyć o równouprawnienie osób nieheteronormatywnych m.in. w ten sposób, że organizowała teatry uliczne na najbardziej ruchliwych ulicach Berlina np. na kup kup Forster dam, a i stosowali oni właśnie kostium takie, które miały sprawić, że ta satyra ironia staną się jeszcze bardziej wyraziste, czyli np. na samym obrazie widzimy postać przebraną za małą po czy za Marleny Dietrich natomiast waza zatytułowana one Gard jest przedstawia właściwie drogę, jaka prowadziła do zamieszek w kafeterii Compton w San Francisco był to pierwszy pierwsze zamieszki, które miały zmienić stosunek opresyjnego systemu wobec mniejszości seksualnych i właśnie doszło do Zrzeszenia osób transpłciowych drag Queens, czyli powiedzmy mniejszości seksualnych osób nieheteronormatywnych, ale również reprezentantów różnych mniejszości narodowych, zwłaszcza Latynosów i co jest dosyć interesujące pod egidą kościoła baptystów oraz kościoła katolickiego, którzy namawiali prostytutki w tej dzielnicy San Francisco do Zrzeszenia się Stowarzyszenie i po prostu grupowej walki przeciwko aresztowaniu, gdyż wówczas w stanach Zjednoczonych było nielegalne noszenie ubrań odpowiednich do płci biologicznej i ten ta zamieszki w Compton poprzedzały właśnie wydawanie wielu magazynów, czyli takich czy czy też linów zatytułowanych Wanga art i tak też nazywał się Stowarzyszenie, więc elementy, które pojawiają się na was to z 1 strony dokumentacja fotograficzna samych zamieszek i protestów przeciwko niesprawiedliwemu traktowaniu policji, które również dzisiaj możemy zaobserwować przy okazji ruchu Black Lives Matter a, ale również taki remiks różnych grafik zarówno historycznych, jaki ówczesnych, które pojawiały się w magazynie Wanga Mikołaj Sobczak opowiada o swoich pracach sią i Wanga art teraz pytanie do Marii Magdaleny Kozłowskiej na wystawie można posłuchać twojej instalacji dźwiękowej salwą pal określiła dość pracy jako obywatelskie nieposłuszeństwo wobec tego co tu i teraz być może jest tam rzeczywiście taki element, ale na pewno bardzo ważny jest napięcie pomiędzy Arek takim prywatnym indywidualistyczny powiedziałem odczytaniem sytuacji i na grupowy charakter śmiechu i satyrę także nie czekałaby na pewno jednoznacznie nie orzekałby jednoznacznie czy jest to wyraz obywatelskiego nieposłuszeństwa jak rozumie tak to znaczy oczywiście na pewno jestem ten element, który narzuca, bo prace przewijają się dźwięki samolotów wojskowych, więc w, jakim sensie rzeczywiście eksploruje bardzo mocna taki potencjał żartu jako groźbę i w ogóle interesuje mnie takie teoretyzowanie na temat na temat satyrę na temat mechanizmów i tam się pojawia dużo takich z naukowych czasem pseudo żartów, gdzie badanie, by to na czym polega sam mechanizm komiczny, czyli że projekt tak jak właściwie frajda tym mówił, że początek żartu stanowi groźbę natomiast płyta okazuje się zupełnie niegroźnej wtedy śmiejemy się żeby, żeby rozładować napięcie natomiast np. indeksom pisze o mechanicznym charakterze zjawisk, które wydają się śmieszne i tam rzeczywiście się zaczyna moja praca salwą pal zdaniem, że myślę o mechanicznym człowieku, który bez przerwy upada, a grupa spadają spodnie, a więc bardzo interesowało mnie dotarcie do takich źródeł komizmu, że tak powiem i źródłem komizmu wydaje się być po prostu sytuacja, gdy ktoś się przewraca i najchętniej właśnie mieście obnaża się przy okazji wszyscy się z tego śmiejemy no i potem ten indywidualne trochę tak depresyjne aspekt zestawia z takim pytaniem o to czy rzeczywiście śmiech może stać litery zwaną taką ustabilizowaną bronią, więc certyfikuje swój głos i twarzą w siebie taką małą armię Żołnierek śmiechu, a których misją jest jednak waśnie teoretyzowanie na temat tego co jest śmieszne i koniec końców popełniają takie śmieciowe samobójstwo, więc rzeczywiście tak ten element tych opadnie tych rąk jest dosyć istotne to jest moja kolejna współpraca z kompozytorem Janem Tomaszewskim powiedz jak wygląda praca najpierw jest muzyka inna relacja akurat w wypadku tej pracy najpierw rzeczywiście musiał odbyć minister, dlatego że ja pracę głosem jednak traktuje go mocno jako jako instrument w związku z tym poszukuje teraz nowych sposobów użytkowania go, więc rozmawiam po prostu z wojskowymi na temat tego jak jako używają głosu i przez jakiś czas musiałem trochę po praktykować to było bardzo trudne i kręciłem się w głowie przez długi czas po takim krzywo w końcu, by zrozumiała na czym na czym polega więc, więc pies jest praktyka potem nagranie w tym wypadku tej pracy Janek, jakby zatroszczą się o to, żeby ona brzmiała tak jak brzmi, czyli oddał sprawiedliwość wszystkim możliwym dźwiękom i ta warstwa muzyczna, której mówi akurat powstała jak później natomiast zwykle jest tak, że rzeczywiście muzyka często prowadzi prace i odniesie właśnie zaczyna salwą pal instalacje dźwiękowe autorstwa Marii Magdaleny Kozłowskiej to 1 z prac, które można zobaczyć posłuchać raczej w centrum sztuki współczesnej w Warszawie na wystawie żarty żartami także prace Mikołaja Sobczaka są do zobaczenia sią i one Gard i wiele wiele wiele innych także zapraszamy państwa bardzo serdecznie na wystawę żarty żartami moimi gośćmi byli Michał Grzegorzek Maria Magdalena Kozłowska i Mikołaj Sobczak bardzo wam dziękuję za to spotkanie Karpow dziękuję bardzo, dziękujemy, a jest czas, bo wystawa będzie czynne do 11października teraz czas na informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA