REKLAMA

Kto nie kupuje samochodów?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-06-23 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy sponsoruje importer samochodów marki volkswagen dostępnych w ramach leasingu i kredytów sponsorem programu jest moderna Holding oferujące apartamenty skala w Śródmieściu Gdańska wwwmodernakrotkapl raport gospodarcze jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry 43 minuty po godzinie dwunastej mamy trochę nowych danych, do których mam nadzieję wspólnie teraz możemy zajrzeć produkcja budowlano-montażowa o jej spadku informował dzisiaj Rozwiń » Główny Urząd Statystyczny w maju ta produkcja zmniejszyła się nieco ponad 5% w porównaniu do maja 2019 roku w kwietniu ten spadek nie przekroczył 1% zatem my był pierwszym miesiącem od wybuchu epidemii, w którym doszło do już jednak wyraźnego takiego dającego się zauważyć spadku aktywności w budownictwie jak piszą ekonomiści zespołu ekonomistów Credit agricole głównym czynnikiem pogłębiającym spadek produkcji w maju było hamowanie aktywności w ramach inwestycji publicznych, a GUS pokazywał jeszcze inne ciekawe informacje dzisiaj liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w maju była niższa o ponad 27% w porównaniu wobec spadku nieco ponad 12,5% w okresie styczeń kwiecień, a liczba pozwoleń na budowę zmniejszyła się o w maju w ujęciu rocznym, a więc w porównaniu do maja roku 2019 przeszło 28% taki mamy informacje w raporcie gospodarczym na początek to były kolejne dane, które mamy mają już jesteśmy po informacjach o produkcji przemysłowej o wynagrodzeniach zatrudnieniu większych przedsiębiorstwach te informacje publikowane były przez GUS w minionym tygodniu mieliśmy także już odczyt sprzedaży detalicznej wczoraj, więc nieco wiadomości naszych zakupach, chociaż oczywiście obejmujących wszystkie obejmująca to są wiadomości tej sprzedaży wszystkich punktów handlowych tutaj mowa o tych większych, więc ten obraz majowy już jest no nie pozostaje nam nic innego jak czekać tylko na kolejne dane kolejne informacje po kolejnych miesiącach przypomnę to co najgorsze wydaje się wydarzyło w kwietniu my to już jest ten miesiąc, kiedy część usług mogła zostać na nowo otwarta, czyli wznowić swoją działalność to początek raportu gospodarczego teraz w raporcie kolejne wiadomości, czyli tradycyjny już przegląd danych rynkowych i spojrzenie na giełdę papierów wartościowych w Warszawie kina rynek walutowy giełda na 2,5%owym plusie indeks WIG 20 przekraczający w tej chwili 1840 punktów najwyższe obroty na akcjach PZU PKO BP potem CD projekt, a potem PKN Orlen tak patrząc od góry indeks szerokiego rynku WIG też plus przekraczające 2% taki przynajmniej na razie najlepszy moment sesji był po godzinie dziesiątej, ale oczywiście sesja na giełdzie warszawskiej jeszcze się nie kończy przeszło 4 godziny do jej zakończenia sporu jeszcze może rzecz jasna wydarzyć rynek walutowy frank 4zł 15gr euro 443 funt 4zł 89gr dolar 3zł groszy 92 tak to sytuacja wygląda na rynku walutowym w tej chwili mamy, więc sporo danych, które już zostały opublikowane przytoczone mamy, więc sprawdzoną sytuację na rynku walutowym rynku giełdowym za chwilę albo za chwilę kilka w raporcie gospodarczym będziemy rozmawiać o konkretnej branży dziś branża motoryzacyjna od czasu do czasu taki przegląd tego co dzieje się na tym rynku robimy patrząc na dane o choćby rejestracji czy spadający rejestracji niedawno mogliśmy także patrzeć na dane o produkcji, spoglądając także branżę motoryzacyjną już za chwilę więcej na ten temat w raporcie gospodarczym raport gospodarcze, a naszym gościem jest pan Jakub Faryś szef polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry dzień dobry coś się nie ma pan humoru dla branży halo halo panie prezesie przejmując w branży motoryzacyjnej źle się działo Tax z słabo pan reaguje na moje przywitanie rozumiem panie redaktorze to była pewna nazwałbym to bardzo mało elegancko zaczepka no w branży motoryzacyjnej nie dzieje się dobrze to jest truizm, że podobnie jak większość gospodarki mamy kiepską sytuację, ale co w Polsce dzieje się w branży motoryzacyjnej w Polsce jest nawet może nieco lepiej niż w Europie, bo rejestracje spadają to bardzo spadają najgorszy miesiąc, czyli w kwietniu to samochody osobowe to było prawie -70% potem odpowiednio -60 wygląda na to, że ten miesiąc będzie lepszy, bo na razie TDT dane za kilkanaście dni czerwca mówią, że w przypadku osobowych samochodów to będzie mniej więcej -30% spadku no ale co to oznacza to oznacza, że cały rok zamkniemy będzie bardzo dobrze jak to będzie 25% w dół, a niestety wszystko wskazuje, że to może oznaczać nawet 30% czyli, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że zwykle roczna sprzedaż ostatnich kilku latach było 52530550 000 sztuk mówi ciągle samochodach osobowych no to oznacza, że będziemy nieco powyżej poziomu 400 000 to oni dobry wynik stąd mój brak moje szampańskie humoru no jasne, ale proszę powiedzieć się właściwie, gdybyśmy zapomnieli o wszystkim, o czym mówiliśmy wcześniej, gdyby nasi słuchacze teraz nie mieli w ogóle w pamięć wcześniejszych wydania raportu gospodarczego, w których także czasem bardziej szczegółowo czasem bardziej ogólnie patrzyliśmy na rynek motoryzacyjny właśnie w czasach tego kryzysu, który nas wszystkich tutaj dopadł, kto w tej chwili to będzie zaczepna uprzedzam kupuje samochody przede wszystkim firmy przede wszystkim dostawcy, dlatego że spadek, jeżeli chodzi o samochody dostawcze jest najmniejszy to jest w maju nieco powyżej 40%, czyli biorąc pod uwagę tę sytuację to jest niezła sytuacja, dlaczego firmy, dlatego że gospodarka wygląda na to, że się rusza wygląda na to, że szefowie firm zrozumieli czy może podjęli decyzję, że nie ma innego wyjścia muszą iść do przodu i samochody dostawczy to jest dość ciekawy fragment rynku, dlatego że oczywiście pierwsze państwo pewnie wie o tym, że bardzo w czasie pandemii bardzo ruszyły na bardzo ruszyła sprzedaż internetowa to jest ten segment rynku, który korzysta z małych średnich czasem dużych, ale samochodów dostawczych dramatyczna sytuacja jest i całą świadomością używam tego słowa jest w segmencie pojazdów ciężarowych, bo tam spadki są mniej więcej 70%owe w przypadku ciągników siodłowych w sprawie 80 czyli kto kupuje w tej chwili wygląda na to, że kupują ci te firmy, które potrzebują niedużych samochodów dostawczych to jest pierwsza pierwszy obszar drugi obszar to ciągle segment premium ma się nieźle, bo średnio, bo spadek taki uśredniony to nieco powyżej 10%, czyli właściwie, gdybyśmy jak pan redaktor segment premium, czyli te najdroższe samochody tak segment premium, czyli może nim na nie same najdroższe samochody, ale te marki, które są kilka Marek, które guzy, które są uważane za te marki premium, a tam tam się nieźle idzie nawet pyta pan ma czy pan takie dane z tych Marek premium to są samochody klientów indywidualnych kupowanych w ramach działalności zdecydowana większość samochodów segmentu premium to są samochody kupowane przez firmy choćby z tego powodu, że stosunkowo nieduża ilość klientów decyduje się na to, żeby naraz wydać kilkaset tysięcy złotych, a to jest czasem 300 czasem 400 czasem więcej, więc na ogół Motor chce pan Marek, bo jak się patrzy na nadane leasing ach to w branży leasingowej też nie najlepiej się widzie wiedzie obecnie sprzedaż swoich produktów, czyli właśnie leasingu, o czym się do, bo to jest pochodna sprzedaży samochodów pamiętajmy o tym, że Polski rynek to jest 75% to są firmy ma mówi o samochodach osobowych są zakupy firmowe praktycznie 100% samochodów dostawczych ciężarowych to są zakupy również firmowe, czyli możemy powiedzieć, że tak mniej więcej 8080 parę procent rynku to są zakupy firmowe w związku z tym, jeżeli popatrzymy na popatrzymy na to jak się układa ten cały ten cały etat strefa finansów na to widać, że za gotówkę czy w kredycie konsumenckim jest kupowanych bardzo mało samochodu w związku z tym, jeżeli myśmy odnotowali uśredniając to kilkadziesiąt procent spadku Noto to musiało odbyć się na wynikach firm drogowych będą lata teraz to teraz kolejna sprawa pan doskonale zdaje sobie sprawę z tego co teraz zapytam powiedział pan o tym jak ten rynek obecnie wygląda jak przepraszam nie będzie złośliwy, ale może łatwiej byłoby powiedzieć, kto nie kupuje samochodów patrząc na dane to teraz porozmawiajmy o ocenach nie wiem, kiedy ten kryzys gospodarczy skończy się nie wiem, jaka będzie ta dynamika odbicia mimo zaklęć rządzących, że szybko odbijemy czy to wszystko, o czym powiedzieliśmy ten bardzo ograniczony ruch zakupowy tak to nazwijmy ogólnie na rynku motoryzacyjnym wpłynie pana zdaniem ceny oferowanych aut bardziej obawiałbym się tego, że ceny wzrosną z powodu wymagań środowiskowych, dlatego że sama pandemia całkowicie oczywiście pojawiają się takie opinie, że ceny wzrosną, bo KOV widz, bo trzeba, bo producenci będą musieli sobie odbić koniec cytatu a, ale również pojawiają się opinie nie te Chin dilerzy producenci będą musieli sprzedawać samochody, które wyprodukowali więcej na pewno spadną ja unikam sprawne, która droga ani 12 teza nie jest prawdziwa, dlatego że po pierwsze, pamiętajmy o tym, że, owszem, dilerzy czy producenci mieli stoki pojazdów, ale przez średnio każda fabryka w Europie nie pracowała przez 30 dni w związku z tym te samochody będą wyprzedawane przez najbliższe tygodnie miesiące, żeby zachować mniej więcej pod pełną ofertę dla klientów na tyle na ile to jest możliwe ani też zakłady ruszą pełną parą przecież one nie ruszą pełną parą od jutra od pojutrza tylko będą uruchomione i będą produkowały samochody proporcjonalnie do ilości zamówi, więc tutaj myślę, że nie będzie ruchu ani tę ani tę stronę natomiast to co jest ważne to ważny jest to, że od kilku lat komisja Europejska mówi o tym, że powinniśmy produkować samochody, które będą imitowały dużo dużo mniej, jeżeli chodzi np. o dwutlenek węgla i będziemy musieli wyprodukować te samochody i w takiej ilości, która zapewni osiągnięcie celu co to oznacza to oznacza w sposób prosty, że te samochody, które będziemy produkowali spalinowe będą droższe, ale również musimy wydać bardzo dużo pieniędzy na nowy segment rynku, czyli nowe napędy m.in. elektryczne samochody i to spowoduje, że ceny w najbliższych latach będą rosły inna tym skończymy dzisiejsze wydanie raportu gospodarczego na tych najbliższych latach, w których ceny będą rosły tak mówił pan, gdy rozmawialiśmy pod koniec minionego roku i na początku tego roku, kiedy do głowy nam nie przychodziło, że będzie czas kryzysu no ale to i to w tym widać jest konsekwencja stałości jak rozumiemy obserwacja tych takich nazwijmy to obiektywnych czynników, które wpływają na rynek bardzo dziękuję pan Jakub czarny silny wpływ mają w Polsce tylko polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był gościem raportu gospodarczego informacji Radia radio TOK FM po informacjach Jakub Janiszewski audycja połączenia raport gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA