REKLAMA

Czy kłopoty LOT-u odbiją się na pasażerach? "To jest linia, która w tej chwili praktycznie na nic nie ma pieniędzy"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-06-24 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

- Nikt nie przedstawił żadnego planu jak LOT ratować. Polska jest jedynym krajem, który nie ma strategii ratowania linii lotniczych. Rozwiń »
Gdyby polski rząd dogadał się z KE, to na pewno LOT mógłby uzyskać pomoc. Trzeba tylko mieć strategię. Każdy dzień kolejny braku pomysłu na LOT powoduje, że LOT ma coraz mniej pieniędzy.
Maleją szansę na to, że pasażerowie, którzy powinni dostać swoje pieniądze z powrotem, faktycznie je kiedyś ujrzą - mówił w Magazynie EKG Dominik Sipiński - analityk ds. transportu i infrastruktury w Polityce Insight Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Dominik Sipiński analityk do spraw transportu i infrastruktury w polityce SA dzień dobry dzień dobry czy polskie linie lotnicze lot upadają to jest pytanie, które zadaje sobie bardzo dużo osób i na pewno można odpowiedzieć polskie linie lotnicze lot są sytuacje bliski upadku pod względem finansowym formalnym, gdyby podejść do tego rygorystycznie księga Rozwiń » Voigt pod uwagę wszystkie zobowiązania LOT-u głównie wobec pasażerów, którym muszą oddać pieniądze bilet teatr wobec leasingodawcy innych dostawców na to nie powinny ogłosić niewypłacalność natomiast branża lotnicza faktycznie, jakby to nie tylko w Polsce tak się nie robi, jakby to branża, która ma olbrzymie doświadczenie życia na kredyt i dlatego nie wiadomo czy można powiedzieć, że upada na pewno jest to jednak możliwości, które rozważa lot, żeby właściciel PGE Eli i rząd jako paradoksalnie metoda przetrwania LOT-u kontrolowana upadłość lotu wydaje się w tej chwili być 1 z możliwości, żeby było faktycznie znikną, bo jeśli to zrobi w sposób niekontrolowany to lot lot po prostu zniknie z nieba i przestanie latać coś chyba jest w tej niekontrolowanej upadłości, czyli przepraszam tej kontrolowanej upadłości, bo różni politycy przedstawiciele rządu różnie komentują sytuację w locie jedni mówią nie żadnego upadku nie będzie, a drudzy mówią nie będzie upadku, ale szukamy możliwości czy różne możliwości prawne, które w gospodarce funkcjonują mogą zostać wykorzystane po co polskie linie lotnicze lot założył tą drogą spółkę podobnie brzmiącej, ale już bez polskich znaków nazwie tak spółka nazywać dokładnie tak samo w tłumaczeniu anglojęzycznym co w branży bardzo zglobalizowanym jest absolutnie pewną drogą, żeby wywołać duże zamieszanie i żeby dostawcy nie wiedzieli kim tak naprawdę handlują nowa spółka powstała pod koniec maja wiadomo, że zaaplikowała do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o tzw. certyfikat przewoźnika lotniczego AOC, który jest niezbędny do tego, żeby wykonywać loty to oznacza, że ta spółka nie jest tylko formalnym nie ma być tylko formalnym wydmuszka nie mamy tylko parkingiem dla jakich aktywów, ale ma przynajmniej wg 1 z planów wykonywać działalność operacyjną natomiast na tym nasza wiedza w tej chwili się kończy nie wiadomo, jaką działalność operacyjną ma wykonywać nie wiadomo czy ma przejąć wszystko to co robi lot np. tylko część działalności przede wszystkim to nie jest rozwiązanie na już, bo certyfikacja przewoźnika lotniczego przebiega w Polsce wg przepisów europejskich i nie da się jakoś bardzo przyspieszyć to jest kwestia kilku miesięcy może najlepszym wypadku jak 23 miesięcy, ale był bardzo krótki, czas więc to nie jest tak, że ta spółka mimo tego mimo jej powołania mimo wystąpienia certyfikat lotniczy żona może przejąć lot już i tak jak odpowiedział polscy przedstawiciele polskiego rządu wypowiadają się bardzo różnie na temat tego co w ogóle będzie złotem jak jest wspólnym wspólna linia, że lot trzeba ratować natomiast nikt tak naprawdę nie przedstawił żadnego planu nawet najbardziej ogólnego jak odratować Polska jest jedynym w tej chwili 1 z bardzo niewielu krajów w Europie, która nie ma żadnego tak jest spójnego planu ratowania linii lotniczej, bo to też pamiętajmy o tym, że to nie jest tak, że tylko potrzebuje teraz pomocy pomoc publiczna zostaje Lufthansa Air France i wiele innych dużych linii natomiast we wszystkich innych krajach w planie spójny jest jakaś strategia, która jest mniej lub bardziej precyzyjna jest w Polsce nie wiemy nic się domyślamy się na tak wzrasta kwota to ja czegoś nie rozumiem skoro sam powiedział pan, że dzisiaj pomoc dla linii lotniczych nie jest niczym nietypowym zresztą od czasu do czasu przedstawiciele rządu także zwracają na to uwagę choćby Lufthansa, która zdaje się kolejny ważny punkt na swojej drodze odzyskiwania jakiś równowagi ma jutro NATO co stoi na przeszkodzie, by rząd otwarcie wyszedł powiedział taki jest kryzys tak przecież przez długi czas lotnie mógł wykonywać swojej podstawowej działalności, czyli latać tak musimy wdrożyć jakiś program naprawczy, czego się wstydzić to jaki jest kłopot to jest bardzo dobre pytanie jak nie potrafi odpowiedzieć 1 z powodów, dla których Polska musi być szczególnie ostrożne jest taka, że w przeciwieństwie do chociażby szansę loty cały czas w tym dziesięcioletnim okresie, kiedy pomocy publicznej wg unijnych przepisów dostać nie może pozostawiono 2012 roku oczywiście w tej chwili te przepisy dotyczące pomocy publicznej w każdym sektorze Unii Europejskiej uległy mocnemu rozróżnieniu miasto nie jest także całkowicie zniknęły dlatego w przypadku lotu faktycznie jeśli Polski rząd postanowił, by wejść powiedzieć dajemy pieniądze i koniec to prawdopodobnie to spotkało się z dużym sprzeciwem komisji Europejskiej natomiast dla chcącego droga na pewno tutaj jest komisja Europejska w tej chwili patrzę bardzo łagodnym okiem na pomocy publicznej w lotnictwie, gdyby dogadać z komisją Europejską to na pewno jakaś pomoc byłaby możliwa dobrym przykładem łotewska linia Air Baltic, która też teoretycznie nie może dostać pomocy publicznej została pomoc od banków zapleczem państwowym z gwarancjami państwowymi strony jest de facto pomocą publiczną nad została już ponad miesiąc temu więc, więc co się da zrobić tylko trzeba właśnie strategii wydają się największy problem jest to, że strategia polskiego rządu kończy się na tym tak chcemy pomóc, ale nie ma po prostu nie ma pomysłu na to jak to zrobić i też trochę chyba po co zrobić czy sposób znaleźć coś zrobić jeszcze kilka tysięcy temu ja przypomnę naszym słuchaczka słuchaczom pan pewnie ma dziś w głowie, zwłaszcza przy takiej rozmowie, a przecież jeszcze kilka miesięcy temu polskie linie lotnicze lot właściwie rząd z dumą ogłaszał, że to jest firma, która będzie prowadziła ekspansję zagraniczną będzie przyjmowała zagraniczną linię lotniczą, a dzisiaj pytanie poco mielibyśmy ratować ten lot Otóż wydaje się mało konsekwentna po co w sensie jak ten lot dalej ma być po, jakby wydaje mi się, że nawet nawet najbardziej upolitycznienie proponuje wielkiego lotu zdają sobie sprawę z tego, że branża lotnicza uległa całkowitemu załamaniu tylko w Polsce jest w Europie po całym świecie i faktycznie plany rozwoju jakiekolwiek linie lotnicze tak naprawdę należy w tej chwili włożyć trochę między banki teraz cała branża jest bardziej w trybie walki o przetrwanie nie ma w Polsce strategicznego pomysłu na to jak lot ma przetrwać o o tym, mówiłem w ten sposób czy po co nie jasne jak być modna jest potrzebne, bo to chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jakaś linia na narodowa bazująca w Polsce jestem potrzebna to jeszcze 2 sprawy powinniśmy omówić przede wszystkim klientów linii lotniczych tych, którzy może wcześniej mieli zakupione bilety ta potencjalna kontrolowana upadłość będzie dla nich pana zdaniem oznaczała o tym za chwilę, ale jeszcze 1 wątek, który również pojawia się w ostatnim czasie wiele osób mogło usłyszeć przeczytać w kontekście tych rozważań lot upadnie co to są za wiadomości, że być może samoloty LOT-u zostaną aresztowane jak należy rozumieć się jak mam rozumieć jako człowiek, który na nie zna się na lotnictwie, ale samolot aresztowane brzmi powiedziałbym interesującą tak lot ma niemal wszystkie swoje samoloty w leasingu i ile koszty leasingu samolotów to jest w tej chwili obok wynagrodzeń największy koszt lotu taki leasing cechuje się tym, że nieważne czy samolot lata nie trzeba za niego płacić co oznacza, że to mimo to, że Flota jest zmiana prawie cała od 3 miesięcy to niewiele żaden sposób wpływa na zobowiązania leasingowe i w momencie wznowienia lotów czy też obsługi tych nielicznych lotów czarterowych zawsze istnieje ryzyko, że któryś leasingodawców uzna, że w ramach LOK męża tak duży dług od niego, że po prostu zatrzymuje samolot to co się zdarza to są przypadki rzadkie raczej takie skrajne świadczą absolutnym załamaniu komunikacji między linią lotniczą na leasingodawcę leasingodawcy też nie zależy na tym, żeby samolot, zwłaszcza dzisiejszych czasach odbierać na siłę, bo się co z nim zrobić żadna inna linia w tej chwili go też nie weźmie, bo nie ma popytu na samoloty, więc to jest dziś faktycznie doszłoby do takiej sytuacji, do których wg mojej wiedzy do tej pory jeszcze nie doszło, gdy jest faktycznie leasingodawcy są coraz bardziej niecierpliwi wobec LOT-u jeśli to jest kwestia wracając do pomocy publicznej w ogóle strategii rządu leasingodawcy nie mają zaufania, że rząd, czyli właściciel LOT-u ma pomysł na to przepraszam przepraszam ma pomysł na to jak ta nie ma dalej funkcjonować i inni wydawcy boją się, że od po prostu nie będzie miał z czego spłacić tych pieniędzy w perspektywie kilku tygodni powinna wzrosnąć Legia czy ta strategia w jakiś naturalny sposób moja może pojawić się po 12 lipca to jest taka graniczna data, w której wszystko w Polsce być może zależy, czyli po drugiej turze wyborów prezydenckich nie są, żeby było także jest, jaka strategia, która zostanie pokazana dwunastego 12 lipca po wyborach strategia w sensie pomysłu na wyjście lotu z kryzysu natomiast na pewno wszystkie decyzje negatywne, czyli przede wszystkim właśnie ta kontrolowana upadłość, która chciała to podkreślenie oznaczałaby koniecznie końca lotu i może być, więc nawet może być nawet atrakcyjnym sposobem restrukturyzacji będą oczywiście politycznie nie do zrobienia w tej chwili po po jakiekolwiek jakakolwiek upadły loty dawnej bardziej kontrolowanej najbardziej przemyślana byłaby politycznie samobójstwem co też z problemem dla LOT-u, bo to oznacza rząd ma jeszcze 3 tygodnie czekania na jakiekolwiek ważne decyzje w tych liniach w tej chwili już praktycznie nic nie ma pieniędzy, więc właśnie z pytaniem czy nie łatwiej wejść w kryzysie powiedzieć tak są kłopoty one są oczywiste mamy pod kontrolą zarządzamy, ale wcześniej mówił pan, że tej strategii przynajmniej publicznie brakuje co wszystko to, o czym mówimy oznacza dla klientów polskich linii lotniczych lot pasażerów przede wszystkim oznacza olbrzymią niepewność dla tych, którzy chcieliby polecieć LOT-em o wydają się nikt w tej chwili nie może z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że lot lipca wznowi połączenia międzynarodowe będzie latał i nie będzie odwoływał połączeń i że w perspektywie kolejnych kilku tygodni w ogóle będzie istniał oznacza to rzeczywiście problemy dla tych, którzy polecili mi w przyszłości nie polecieli i pilot powinien oddać pieniądze za bilet wypłaty tych tylko rekompensaty zwrotów przebiegają niesamowicie powoli co oczywiście wynika z tego, że po prostu fizycznie nie ma nie ma pieniędzy i każda każdy mi tydzień każdy dzień tak naprawdę dalszego braku pomysłu na lot powoduje, że lot ma pieniędzy coraz mniej i coraz bardziej maleją szanse na tor pasażerowie, którzy swoje pieniądze dostać zgodnie z prawem powinni faktycznie kiedyś ujrzą, jakby jeszcze warto dodać, że to wszystko bardzo słaby lot jeśli miałby przetrwać strategicznie, bo pasażer, który teraz traci zaufanie do lotu nie tylko z Polski, ale też z krajów ościennych, które chciałby o tym dlaczego przez Warszawę do nie wiadomo na środę do końca zaufania tak dokładnie nie wiadomo, kiedy lot lotniczy w ogóle uda się odzyskać tę pozycję, którą trzeba jakoś tam budował przez ostatnie kilka lat bardzo panu dziękuję za rozmowę pan Dominik Sipiński analityk do spraw transportu i infrastruktury w polityce USA był gościem pierwszej części magazynu EKG teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA