REKLAMA

Kilka propozycji z "odmrożonych" galerii

Andymateria
Data emisji:
2020-06-25 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

Sebastian Krok w Wizytującej Galerii, klasycy w Galerii Profile, Adam Rzepecki w krakowskim Bunkrze Sztuki - kilka propozycji z "odmrożonych" galerii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria dzień dobry państwu w tych pięknych okolicznościach przyrody 26 do 29 stopni i 3× dziennie burze witamy państwa bardzo serdecznie w Andymaterii, czyli programie o sztuce, a nie o Meteorologii wbrew pozorom na antenie Radia TOK FM Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki czy dobry, a nawet WiK Orpik redaktorka Radia TOK temu pani lubi burze panią do tak z ciekawości pytam bardzo bardzo one są oczyszczające dla atmosfery są bardzo przyjemny moment odmrożenie kultury, Rozwiń » na które czekałyśmy nie ukrywając z tego faktu będzie nas cieszyć teraz 2× bardziej, chociaż maseczki wkładaliśmy karnie wchodząc do kolejnych galerii to jest takie odmrożenie częściowe, dlatego że jednak to miasteczko wanie liczby osób, które mogą wejść jednocześnie do muzeum czy galerii spotkania chce się przestrzega odległości dwumetrowej co najmniej powitania łokciem to wszystko nie pozwala nam zapomnieć o epidemii i wprowadza dość dziwne obyczaje naprawdę dziwne nie tam się to obyczaje pani do podobają mogę malować tylko oczy utworzy zostawiam są te na bardzo dziękuję od tego jest tylko krok od tego, że czy też zesłaniem widzimy świat przez się teczka no pani do mnie nie bądź jednak aż tak radykalne naszych pomysłach post tylko ideowych, tudzież kominowych jednak nadal artyści artystki, które w pracach miałyśmy okazję zawiesić oko kilka dni temu w pewnej podróży sentymentalnej po warszawskich galeriach malują po całości po to, zależy, kto maluje potężne, że kto maluje, ale zacznie od Krakowa, bo pani była w Krakowie Krakowie odwiedziłem wystawę 1 w bunkrze sztuki bardzo interesująca, ponieważ ustawa o po pierwsze bardzo ciekawym tytule stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego Adam Rzepecki klasykiem grupy Łódź Kaliska jego debiut przypadł na początki lat siedemdziesiątych rozwiniętego konceptualizmu, ale też sztuki, którą nazwałabym to generalnie była sztuka gestu anarchistycznego na ich hasłem była żenada ale jakie aktualne na, ale w ramach tych żenujących gestów artystycznych Łódź Kaliska celowa bardzo ciekawych akcjach nie będę wszystkich opisywać Rzepecki znany przed przeszedł do historii takiej środowiskowej przede wszystkim dzięki zdjęciu, które się nazywa projekt pomnika ojca Polaka i była to reakcja nad budową centrum matki Polki takie zdjęcia autoportret trzeba dziecko przy piersi bardzo opiekuńczy dwudziestym generalnie wygląda kończy w Polsce naprawdę, a drugie zdjęcie to było zdjęcie zrobione w stanie wojennym na tle ministerstwa kultury gestem Kozakiewicza ministerstwo kultury sztuki po wtedy wtedy sztuki teraz dziedzictwa Narodowego teraz Witek gestów, a pod ministerstwem nie robi, że nie fotografuje się z takim gestem, a być może, dlatego że tam wzmożona ochrona faktycznie teraz władze państwa zrobiły się bardzo wrażliwe na gesty napisy na krótko mówiąc dzisiaj mamy się bardziej bać się w stanie wojennym to jakoś ciągle nie boimy, a Adam Rzepecki, który się postarzał tamtego czasu posiwiał regulowane Bujny uprawia sztukę powiedziałem długimi przerwami przerwy były prezes naczelnego różne leczenia pobyty w szpitalach sanatoriach i właśnie ta wystawa, kiedy widzimy jak, że Polski patrzy na samego siebie młodości, kiedy wyśmiewał wszystko jest wzruszająca powinni już dzisiaj próbuje troszkę siebie wyśmiewać te swoje szpitalne pobyty sanatoryjne robi rzeźby tabletek opakowań po tabletkach, a takie pełno, w którym pokazuje ile książek przeczytał jak wtedy, kiedy się ludzi, ale też zwrócił uwagę na uniwersalne wartości, czyli maluje nie, bo to maluje takimi ogromnymi długimi sekwencjami 1 obraz to jest interesujące ktoś, kto zetknął się z chorobą terminalu zmienia swoje podejście również do tego co co jest przedmiotem jego sztuki to jest wystawa prawie sentymentalne, gdyby nie to, że on jednak dość brutalny sposób obchodzi się z materią swoją twórczą, ale warto ją obejrzeć byłoby zobaczyć ty to zderzenie butny i młodości głównej zbuntowanej przeciwko wszystkiemu łącznie ze sztuką, która wówczas, jakby dominowała i odwrócenie się do spraw egzystencji także polecam państwu wystawę Adama Rzepeckiego i przejść do Warszawy bo, bo to co jest MOCAK-u w Krakowie już omówione zostało to co jest MCI też, więc wracamy do stolic do wizyt mających galerii tak zaczęliśmy naszą marszrutę tam młody Sebastian krok i tutaj pani głos panien, ponieważ to jest pani ulubiony artysta jako 1 z moich ulubionych artystów pani Janda myślę, że niż życie, bo z funkcji chciałby nikogo krzywdzić jedni czuje się na siłach jak pani wie, ale jednak się wypowiem sztukę Sebastian krok wydaje się być Dorotą Masłowską sztuk wizualnych troszeczkę takie skojarzenie nasuwa to co robi to bardzo ciekawe czy panika może rozwinąć on maluje tak jak Dorota Masłowska używa języka ma pewną słabość do kultury w dresie warstwa do atrybutów życia uliczną podwórkowego do polskości w tym wydaniu myślę, że Dorota Masłowska też ma słabość do tych motywów, czyja znaczy jeśli chodzi o Dorotę Masłowską ja mogę powiedzieć jedno zdanie, że ma absolutny słuch językowy, którego używa do opisywania tej rzeczywistości, który pani mówi też bardzo ciekawy ostatnio Sebastian krok, który jest laureatem ubiegłorocznego wszystko konkursu sprzed 2 lat przed ostatniego konkursu malarskiego Bielska jesień i kto miał z tego tytułu bardzo dużą wystawę w Bielsku zmienił nazwijmy to pod obrazie przedtem jak pani pewnie wie jak wiemy malował u nas użytych materiałach takich dotkniętych ludzką ręką za już raz zabrudzonych, czyli na prześcieradłach dziś resztkach rozmaitego rodzaju szpitalnych na również, a teraz maluje swoje obrazy na karoseriach samochodów, a właściwie na pokrywach silnika maskach maskach nie tylko, ale głównie na maskach samochodów chce szybko zauważyli cały samochód zmieści się galerii i to nie jest wybór przypadkowy, ponieważ przez sam wybór tego umownie mówiąc podobrazia wkraczamy chce sferę kulturową czy społeczną kulturową, a niebywale ważną samochód jako fetysz samochód jako wyznacznik niegdyś wyznaczyć bogactwo potem wyznacznik statusu dzisiaj jest śmieciem, czyli elementem, który zaśmieca atmosferę właściwie zatruwa atmosferę, a jednocześnie jest za tym cała już dzisiaj narosła mitologia ich również historia sztuki autor tekstu do katalogu Stach Szabłowski bardzo starannie wymienia poprzedników obecny na krok pracujących używających samochody otworzy ba może ja mogłabym tutaj jeszcze wspomnieć o 2 osobach, które nawiązują do kultu samochodu czy nawiązywały 1 była Alina Szapocznikow, która wyrzeźbił Ross ojca w marmurze i oczywiście nawiązywała do tego kultu w siedemdziesiątym 0102. roku, a miała go wyrzeźbić w skali 11 na dokumentach w Kassel, ale nie miała Laco nie miała marmur i dlatego nie wzięła udziału w tych niebywale przełomowych dokumentach, a drugą Heleny Skobel do już nieżyjąca od 10 lat artystka meksykańska ceny wywiązywała do popularności volkswagena garbusa na terenie Meksyku potem on wówczas jeszcze daje już dojrzałego życia służył jako taksówka bez przedniego siedzenia dla pasażera tutaj mamy postawienie widzowi przed oczy tego, bo to jest jednocześnie przebił przed laty obraz obraz jest namalowany na przedmiocie, który ma swoją własną symbolikę niebywale rozbudowaną, a na to jest aplikowany malarstwo, które też nie jest wymysłem władz, więc bez Jana Kroka tylko jest też aplikacja jest cytaty Instytut historii sztuki, więc trudno je pokazywać, a to okręgi Fangora, a to nawiązuje do Marka Radko kultowych obrazów, a czerpie estetyki ulicy, a rozmaitych zlepek napisów na murach akt całego tego całej tej kolei sfery i symboliki, zderzając ze sobą czytam wszystko w każdy może, by zderzyć z każdym każdy symbol może się zdarzyć innym symbolem i ten gwar dyskursu publicznego przenieś przeniesiony jest na ten samochód tak jak ten samochód jadąc ulicą zbiera go jakiś sposób prawda przejeżdżam ulicę na to matkę zbieramy te ulice i to chyba tę okrutną pokazuje swojej sztuce na to państwo chcemy zwrócić uwagę, ale również obejrzeliśmy wystawę, realizując to się poniekąd na antypodach tej propozycji młodego malarza, czyli dom na wystawę widzenie zrobioną we skromny galerii profile, które z fundacją łuk, która pracuje konceptu listem z artystami z nurtu konceptualne go trzymać się tego konsekwentnie i tutaj została zrobiona wystawa projektów projektów szkiców do innych dzieł one same w sobie są też dziełem, ale w zamierzeniu są punktem wyjścia do czegoś innego tam było bardzo klasycznie tam bardzo krytycznie spokojnie cicho to była to była to jest wystawa do namysłu i do Tre przed trafieniem zupełnie zupełnie innego świata świata dzisiejszych klasyków takich jak Andrzej Dłużniewski jak Jarosław Kozłowski jak Józef Robakowski Krzysztof Wodiczko nieżyjący już Teresa Tyszkiewicz Natalia Brandt osób oraz Alicji karskiej Aleksandry Wendt pracę razem tam są bardzo ciekawe rzeczy nigdy dobija Zbigniew Libera już powoli też stał się klasykiem tylko, że Libera wyszedł z anarchistycznych nurtu, więc troszkę inną drogą dobił do tej klasyki, ale jestem sporo dzieł do przemyślenia np. bardzo ciekawe szkice do pojazdu 1 pojazdów Krzysztofa był bliski był dla bezdomnych np. jest bardzo piękne, mimo że nie chodzi tam w tej sztuce nie chodziło nigdy piękny, ale naprawdę bardzo piękny tryptyk Jarosława Kozłowskiego, który pokazuje to wygląda książek gruby sznur, a jest właściwie zapisem gestu są rysunki Andrzeja Różańskiego, które są wynikiem jego kombinator ręcznego procesu związanego z 0 metro są w Klanie klasykę karty energetycznej Józefa Robakowskiego, więc polecamy te 2 wystawy, których nikt nie łączy, żeby może pośrodku zobaczyć rozpięte między nimi innych galeriach, zanim państwo się pożegnamy do następnego tygodnia chcemy jeszcze państwo zachęcić do wizyty w galerii le gen na Saskiej Kępie panie tam je będzie szansa zobaczenia wystawy Tomasza Ciecierskiego, który niedawno mówiły w naszej audycji, ale co innego usłyszeć co innego zobaczyć, więc zapraszamy jeszcze na tę wystawę co powiedziawszy żegnamy się do następnego tygodnia za tydzień zapytam, bo tak pani zainspirowała tym Adamem Rzepeckim myślę sobie stara Wacławik Orpik patrzy na młodą Wacławik Orpik i co mówi on jest też tańczenie po mieście należy do młodych już 1 może miałbym w sobie coś dopowiedzenia, a to proszę spojrzeć lustrację też powiedzieć do widzenia a gdy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA