REKLAMA

Maja Pankiewicz, Paulina Krzyżańska i Piotr Adamski o filmie "Eastern"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-25 21:00
Audycja:
Czas trwania:
21:08 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Piotr Adamski- reżyser i odtwórczynie głównych ról, Maja Pankiewicz i Paulina Krzyżańska w filmie "EASTERN". Film od jutra w kinach. Rozwiń »

Piotr Adamski: "Nie wyszliśmy od idei nakręcenia polskiego westernu. Pierwszym punktem inspiracji był kanun, kodeks prawa zwyczajowego, ciekawy dokument, w którym istnieje spisany plan zemsty."

Maja Pankiewicz: "Jest w tej relacji bohaterek jakieś siostrzeństwo, solidarność, ale wynikające z potrzeby życia" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i ster reżyserski debiut pełnometrażowy Piotra Adamskiego nagrodzony na zeszłorocznym festiwalu młodzi film w Koszalinie jutro ma swoją kinową premierę, która została przesunięta kilka miesięcy przez pandemię Korona wirusa ze mną twórcy filmu reżyser Piotr Adamski witam serdecznie również witam panią witam państwa i grające w filmie główne role maja Pankiewicz i Paulina Krzyżańska tej sam tytuł Eastern rodzi Rozwiń » oczywiście skojarzenia złe terenem, ale nie wiem do końca to jest dobry trop no troszkę jest no bo jest dużo elementów takich podobnych jak ostatnie minister nie mam namyśli ten motyw zemsty broń przemoc są takie takie momenty, które przez Przewozy jednak były, więc gdzieś tam jest, aczkolwiek nie wyszliśmy na pewno od tego, że zrobimy Polski westernu nie było tak jest taki w ogóle gatunek filmowy jak Listen jest, a chyba nawet to się bez ostrych mu tak naprawdę i to były gdzieś tutaj albo na Bałkanach albo w związku Radzieckim kręcone takich Eastern właśnie tylko ja się w ogóle o tym, dowiedziałem dopiero potem jak wymyśliliśmy ten tytuł to tak to ten tytuł to była dla nas taka gra słowna zabawna nasze potem okazało właśnie się cała tradycja tego systemu itd. ten tytuł powstał już po napisaniu scenariusza no gdzież tam w trakcie pisania scenariusza, który w butelce wina na pewno, którą pan wypił z Michałem Grochowiaka jak rozumiem tak Micha Grochowiak współautorem scenariusza właśnie tak jak powiedział no jest misternie to co w westernach bywa zazwyczaj, czyli właśnie ta wymieniona przez pana przemoc jest honorowy kodeks krwi oko za około i ząb zarząd, ale myślę że, gdyby nie tytuł ja miałabym raczej myśli nie kierujące mnie w stronę westernu tylko raczej takiego kina art House owego uśmiechający się do różnych filmowych gatunków tak, bo cała zabawa polegała na tym że, że kontrolowaliśmy pana z takich przeciwieństw raczej anty nam, że myśli już, by o tym, cysterny, by mówić to western na John Wayne biega po monument Wolinie ogolony i groźny no, a minister nie są 2 młode dziewczyny biegające po zamkniętym osiedlu i tak na tej zasadzie to jest troszkę konstruowane tak, że jeśli jestem to na pewno wywrócony na lewą stronę tak jak chyba każdy z każdym gatunkiem, który się w tym filmie dziś tam pojawia tak troszkę jest od początku oglądania filmu ulegamy pewnego rodzaju złudzeniu, bo mamy świat, który wydaje nam się bardzo bliski do tego, który znamy często oczywiście nie własnego doświadczenia, ale jednak z obserwacji zamożni ludzie zamknięci na strzeżonym osiedlu takich samo bogato wyposażonych domów w tym światem rządzi przemoc tylko, że przemoc wpisana w reguły i zasady wpisana w kodeks, który ma swój pierwowzór tego co wiem w świecie rzeczywistym tak pierwszym punktem inspiracji był kodeks praw zwyczajowych taki stan wywodzący się z ziem z ziem współczesnej Albanii ktoś nazywa kanon to jest taki taki ciekawy dokument z wyznaczył już tak nie chodząc po bo reguluje różne sfery życia ludzkiego, ale już się, żeby to uściślić to prawo zemsty tam jest i osobom niesamodzielnym jakieś rytualne Giovanni i te rytuały wokół tej renety tej zasady oko za oko ząb za ząb naprawdę uczy nas bardzo zainspirował to jest wystąpi inny obraz świata nie tak bardzo chyba jednak dyscypliny jak by się mogło wydawać, bo wy zapraszacie swoim filmem do refleksji nad tym co chyba jest jednak na wyciągnięcie ręki są tutaj słabiej, choć udający odważnych honorowych mężczyźni i silne charakterne kobiety, które biorą też rzeczywistość swoje ręce i chcą zaprowadzić swoje reguły gry niestety także, uciekając się do przemocy kobietach misternie porozmawiajmy o ich roli tak jak już mówiłem na na zasadzie budowania tego całego świata na zasadzie takich przeciwieństw no to naturalnym nam się wydało, że skoro świat jest patriarchalny czy rządzą mężczyźni bawią się ci mężczyźni bawią się jakąś przerażającą grę zabijania się nawzajem to dziś ten ten element raz pokoleniowy ważne właśnie te dziewczyny bardzo tam pasowało, żeby to właśnie ten element narobił tam bałaganu w tym świecie na dobrze to pytanie w takim razie do odtwórczyni głównych ról pytanie taka refleksja o bo mam takie poczucie że, że przesłanie filmu jest może być też tak odczytane że, gdyby kobiety były na serio brane pod uwagę również w dzisiejszej rzeczywistości w dzisiejszym świecie to do wielu bezsensownych tak to nazwijmy sytuacji, by nie dochodziło czy dla pani dla Pauliny i dla Mai też od miasta historia no dawaj młoda już na 2 maja dawaj młoda to chyba się zwracać do siebie filmie w jakoś się wydaje, że my nie zamierzaliśmy naczynie nie było takiego zamierzenia od początku zrobimy feministyczne Kilonia, że wydaje się, że ten feminizm jest dziewczyna przychodzi naturalnie intuicyjne i wynika, iż powtarzała kilka razy, ale wynika z chęci przeżycia tych dziewczyn, że one nie chcą zginąć i muszą przeciwko temu systemowi zbuntować jedno 12 dlatego do tego namawia, ale jestem jak pies siostrzeńca sztama Solidarność, ale wynikająca jest bez potrzeby potrzeby życia dla mnie, ale Super, że ten film ma wydźwięk feministyczne bardzo się z tego się rodzi się na pewno takie pytanie czy kobiety są w stanie zatrzymać zalew takich właśnie konserwatywnych patriarchalnych reguł gry, w jakich my również po części w Polsce żyjemy pani Paulino wydaje mi się, że kobieta patrzy trochę się przez inny pryzmat jakaś chęć wojowania i wywyższania się nie grali tak znaczącej roli jak może grać dla mężczyzny i patrzy bardziej racjonalnie na jaki jest życia ani jakie jak, kto się zaprezentować i pokazać jak można być panem bądź władczą panie Piotrze łatwo było znaleźć odtwórczyni głównych ról niełatwo właśnie to znaczy mają poszło dość łatwo ana Pauliny czekaliśmy kurczę chyba 2 miesiące lub 2 tygodnie do zdjęć i dopiero Paulina się pojawiła także niezła gimnastyka byłaby to pan na 1517 lat tak siedziała tam przed 18 urodzinami kucia to jest jak dużo dużo jest czy tu chodzą w grę dziewczyny, które nie mają wykształcenia po prostu aktorskiego i choć jest dużo takich dziewczyn dokuczyć, by znaleźć taki magnetyzm ekranowy i odwagę i talent przede wszystkim na to musieliśmy się Super szperać w Polsce była przecież do tego castingu lania cała Polska była w technikach, ale pani maja skończyła łódzką filmówkę ani maja skończyła łódzką filmówkę, czyli już jakieś doświadczenie filmowe miała pani na koncie i teatralne i ale filmowy rzeczy miałam, więc jakieś mniejsze doświadczenie, ale zrobiłam z Kubą Piątkiem Józefów to taka trzydziestka Munka i może radzić z tego, że zaczęła cała przygoda taki film krótkometrażowy strona ma w świat obejrzeli większość odbywana czas rolet jest pomiędzy dwójką aktorów takich moje pierwsze ważne doświadczenia filmowe, ale głównie mam teatralne doświadczenie to fakt mój debiut Listen to mój debiut wygrała pani casting jak było z panią Pauliną jak dowiedziałam się tym zupełnie przypadkiem inne zupełnie kontami pojechałam wtedy na casting wysłała zdjęcie pani Marii Kownackiej, która powiedziała napisała na tę zapraszamy jutro do Warszawy na każdym proszę przyjechać przyjechałem to znam Piotrka później na kolejnym castingu mają oni mieli właśnie na znaki castingu tak to wygląda, o ile to dobrze pamiętam już wiedziałem, że to będzie działa jak to się 2 panie reżyserze mówi się także ja się obsadza kogoś bez doświadczenia aktorskiego być może są jakieś inne techniki, ale ja ja szukałem w dziewczynach tego co napisałem scenariusz dla postaci czyli, żeby aktorka miała już w sobie cechy trochę tej postaci, bo wtedy wiedziałem że, że będzie szansa, że to się udaną i Paulina ma w sobie to Klara, którą napisaliśmy scenariusz oczywiście tak na takiej zasadzie działało maja Pankiewicz nagrodzona w Koszalinie ze role w misternie, ale to pytanie do do 2 pani kieruje, bo przygotowanie się do tych ról przede wszystkim z jakimi trudnościami się wiązało to jednak ciężka praca fizyczna nie da się ukryć chodzenie z bronią musi być dość wyczerpujące nawet bieganie z tą bronią tak jak na plecach zrobione godzinę na strzelnicę miałyśmy miałyśmy przygotowania przez 2 tygodnie, które były przed zdjęciami zostałyśmy wybrano pana prostą i każda z nas miała broń moja ważyła 13 kg to jest jakaś nić społecznie więcej mniej mniej to jest niemożliwe, że ta broń czytałeś czytać maja komentarzy pod wywiadem wyborczej w gminie lobby myśliwskie, dlaczego wsiadł jak nam ogrania jak przeciwko sztuce nie może ważyć nastawiam się naprawdę 13 ważą bo gdyby nie nie nie mogło być mega ciężki nie mówię może 6 lat, choć cięższe, a w parametrach jak dla spraw to wina jak te przygotowania do roli zapamiętałeś no dla mnie to właśnie per frank na coś wszystkim tak naprawdę miałem styczność po raz pierwszy ja jedynie byłam też na takim etapie średnio chciało się biegać i pamiętam, że graniczną ścianę uważa pan łodzian czy w Łodzi to ja Piotrek powiedział do brata i przebiegnie nam parę razy, żeby się męczyła, żeby zrobić naprawdę była zmęczona tak mocno piłam jedno kółeczko i pamiętać jak ważne patrz to już rzecz jest, aby odkłamać nowa ekipa znów zerka kolejne kołka no ale my, a jak naprawdę, a występ przygodę i nie da Costy żyła czy pamiętacie pierwszą lekturę scenariusza to jest pytanie do do pani ma do pani Pauliny od razu wszystko było dla was jasne, bo to jest jednak taka historia, która od pierwszej sceny wybija z pewnych schematów myślenia o świecie ten scenariusz się opierał na obrazach głównie w dialogu była jakoś tak niewiele one były otwartą formę, dlatego że Piotra zostawił dużą wolność na na prace nad dialogami podczas prób i te dialogi miały wynikać z organicznej relacji między nami, jakby działań podczas podczas scen dlatego scenariusz jako dla mnie do szukania postaci nie wiemy, czego Paulina była jakimś punktem wyjścia jak ja czytam na już po raz pierwszy pomyślałam sobie, ale też dziwne, dlaczego oni ekstremalnego później po spotkaniu z Piotrkiem już pewne rzeczy udało się jasne no i nie na tym miał polegać, żeby dużo mówić a, a raczej na 50 wiele pokazać na spotkaniu w Koszalinie maja Pankiewicz 3 mówiła, że Piotr Adamski nie chcę żadnego grania no to w takim razie moje pytanie, czego wymaga od aktorów jak pomaga też szukaniu tych emocji, które mają być widoczne na ekranie myślę, że tak sobie dobrał aktorki i żeby były bardzo blisko postaci, których szukał i może po prostu o wszystko bazowało mam wrażenie na chemii relacji między nami między Pauliną i bardzo Piotrkowi zależało, żebyśmy się dobrze ze sobą czuły na grzyby, żeby czuć lub mieć się przepływ między sobą i mieć dobrze zbudowane relacje, żeby się tu ze sobą razem, dobrze więc nasze bohaterki tak nas prowadzi zresztą w środkach, żebyśmy nic nie przeżywała nic nie grała nic nie nadawały, bo to przeżywanie i dla Piotrka byłoby sztuczne w tym świecie nie przynależy do tego świata, bo ci ludzie gdzieś są przyzwyczajeni do odkrywania tych emocji do wychowania tego w środku do tez dość introwertyczny i taki skromny w ekspresji świat od początku taki był taki był też scenariuszu to było ciężkie do zrozumienia i pod kątem np. dla całej dlatego rytuał zabijania śmierci i tego pogodzenia się z tym, że ktoś odchodzi dla nich jest to codzienność my my, jakby tego robimy możemy to bardziej importu przeżywamy na oba dotyka w United honoru, żeby przykrywa czy ta powinność porządku pani maja wspomniał o tym, budowaniu relacji już po raz kolejny jak te relacje ze swoją partnerką ekranową budowała pani pani Paulino jak pani zapamiętała na ja pamiętam nasze pierwsze spotkanie była przynajmniej dla mnie też takie stresujące, bo jednak po pierwsze, dowiadujesz się, że na jak zaskoczy to wtedy będziecie i będzie grał oraz zmian powierzy kurde, fajne jednak zaskoczyła, ale wydaje się że, że od początku gdzieś, gdzie nas też połączyło z Majką i było bardzo naturalny w ogóle niewymuszonej ten kontakt był taki nosi każde kolejne spotkanie jak na nie miałam wrażenie że, że to nie jest tak dopiero się poznałyśmy tylko, że już już jakiś czas, gdyż może kiedyś się tak, jakbyśmy znały już dłuższy czas panie Piotrze jak pan stosuje metody wobec aktorów aktorek, żeby tę prawdę na ekranie pokazać, która jest misternie różne metody stosuje, ale ten film akurat on był taki można, by się tutaj posłużyć personel, że chodziło o to, że to, że aktor ma po prostu być przed kamerą, a to coś się, a to co się dzieje wynika z tej sekwencji zdarzeń 1 dualny reakcji reakcji w postaci dyrektorów na tę na tę sekwencję zdarzeń nie przez taki, że taką kamerą ferie emocji takie firmy też czasami są są Super jak dobrze zrobione, ale to nie był to nie był ten przypadek no tak, że gdzieś tamten niepewna każdy taki komunikat, że nie interesuje to co ukrywać nie być tak rozmawialiśmy na takiej polskie emocje, które się dusi w sobie tak naprawdę, których się nie nie pokazuje ono oczywiście potem wychodzą tej kamerze takim niskim tonie na taki pomysł po prostu na istnienie w tym konkretnym staliśmy nad scenariuszem Piotrek, że jeszcze zapytałam kiedyś jak to jest, że ludzie ci ludzie naprawdę nic nie czują czy ktoś nie boli, a ja pamiętam, że tymi powiedziałeś, że tak trochę świat widzisz wokół nas, że jak wygląda tak na to, że nie wydawała się to dziwna rzecz ludzie są tacy pozamykani, bo gdzieś w ten sposób może wtedy może w tamtym czasie Niewiem nad działem trochę rzeczywistości kończy może nie wiem nie pamiętam tego momentu, ale to się nad tym zastanowić teraz w uzasadnieniu nagrody dziennikarzy w Koszalinie wspomnianym zeszłorocznym festiwalu czytamy, że to jest nagroda m.in. za 2 postacie dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcję Marvela czy chwilami czuliście się właśnie tak Marynowski, czyli 1 Łódź miała Gary Powers, ale może być miały na siebie trochę lateksu na dobrze kończąc już powoli naszą rozmowę jeszcze jedno pytanie do pana Piotra, bo podobno bardzo długo z Michałem Grochowiak wiem, w którym stworzył pan scenariusz nie wiedzieli panowie jak i staram się skończy to prawda do ostatnich już zaczęliśmy pisać pierwszą połowę tekstu i dopiero potem przyszło zakończenie no ale to wynika z tego że, o ile Eastern otwiera na to przynajmniej wygląda tak jak śledzę i rozmawiam z różnymi ludźmi, że listę otwiera szerokie pole interpretacji, ale myśmy z Michałem oczywiście sobie tych interpretacji nie wymyślali w procesie tworzenia tego scenariusza, bo najfajniej jest jak jak pisanie jest po prostu taka zabawa ona mylona często bywa głupawe i taka nie jak to nazwać też zakończenie musiało wynikać z tej naszej zabawy tak naprawdę i jakie powinno być spójne z tym co po drodze powstało w wewnętrznej logice tego świata nie jakiegoś takiego zewnętrznego narzucenia sobie kurde, zrobimy Info minister czy zrobimy film o podzielonej Polsce albo zrobimy to fajnie, że to dziś się oczywiście przewijanie te wszystkie warstwy tam są, ale w procesie twórczym myśmy oczywiście zupełnie się takimi ramami nie nie posługiwali na jej zakończenie nam wyszło z tej z tej naszej całej zabawy i z tego picia wina z tego pisania, a nie takich założeń procesowych co jeszcze na koniec pytam, jakie plany przed państwem mając nadzieję, że pandemia dużo z nich nie pokrzyżowała no chyba coś tam pokrzyżowała pandemia ale, ale na pewno zabieram się za nowy scenariusz jest opowieść o pierwszej polskiej osadzie w stanach Zjednoczonych panna Maria się nazywało, że to będzie kolejna zabawa i też nie wie pan jak historia się skończyć nie tu już wiemy dokładnie, bo musiałem do PiS-u napisać Treatment solidne witamy się staruszki zalążki przebieg jest już zrobiony pani maju trochę pokrzyżowała znaczy dziś mam wrażenie, że kultu ucierpiała na tym czasie dość mocno właśnie wczoraj skończyliśmy przedpremierowy w Krakowie Solaris Marcina Wierzchowskiego zrobiliśmy premierę teatralną przy przerzutach miasteczkach w tarczy widać w maseczkach i jakby było dużo mniej, ale i to było piękne doświadczenie się spotkać po 2 miesiącach i i zobaczyć, że jestem cnota i że w tej znacie spotkaliśmy jakieś przepiękne doświadczenie, więc bardzo zapraszam poza tym, gdzie jestem jesteśmy z Marcinem kosiarką w procesie tworzenia scenariusza do jego nowego filmu, którym mam zagrać i i sama zaczęłam pisać scenariusz na trzydziestkę Munka bardzo mnie ta praca tu rozwija z drugiej strony i dużo mi daje nauka budowania historii od tej od tej drugiej strony tak jeszcze musimy oczywiście też wspomnieć, że studia Munka tak naprawdę też zawdzięczamy to, że Easter możemy oglądać od jutra w kinach pani Paulina to jeszcze 2 zdania od pani kino pani nie wypuści chyba Chem fajnie było pójść każdy będzie castingi i głowie egzaminy zbliżające się do szkół filmowych także część trasy mini rata mecze, ale nie przerywamy działalności i zawsze staram się jakieś nowe role mam nadzieję że, że płytę dalej w tym kierunku będzie, że będzie mi dane my trzymamy kciuki i zapraszamy słuchaczy do kin na Eastern w reżyserii Piotra Adamskiego ze wspaniałymi rolami Pauliny Krzyżański i ma Pankiewicz bardzo dziękuję za rozmowę dziękujemy im parcie do usłyszenia też na informacjach odniesienia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA