REKLAMA

Czy dzięki energii odnawialnej będziemy mieli czystsze powietrze? I czy do przejścia na OZE wystarczy świadomość, czy konieczne są zakazy i nakazy?

Dobra energia
Data emisji:
2020-06-29 12:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:18 min.
Udostępnij:

Zamień piec węglowy na gazowy, a gazowy - na pompę ciepła. Z samochodu przesiądź się do komunikacji miejskiej. Czy rosnąca świadomość dotycząca zmian klimatycznych sprawia, że podejmujemy decyzje dla dobra klimatu? Czy zmobilizować nas mogą tylko zmiany w prawie? Rozwiń »
Jan Stradowski rozmawia z dr Agatą Dembek, socjolożką i badaczką zrównoważonej przedsiębiorczości z Akademii Leona Koźmińskiego.

Partnerem podcastu jest FOTON Technik Grupa Innogy, dostawca rozwiązań fotowoltaicznych i pomp ciepła dla domu i firmy. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycję zaprasza partner Foton technik grupa innogy dostawca rozwiązań fotowoltaicznych pomp ciepła dla domu firmy to jest podcast dobra energia, w którym rozmawiamy o energetyce odnawialnej i zrównoważonym rozwoju ja nazywam się Jan Stradowski moim gościem w tym odcinku jest dr Agata Dębek socjolożka badaczka zrównoważonej przedsiębiorczości Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry panu, kiedy rozmawiamy o odnowionej Energi transformacji energetycznej to myślę, Rozwiń » że dla wielu osób to się kojarzy zostałem środowiska prawda Polacy w ostatnich latach Stali się bardziej wyczuleni na to jakim powietrzem oddychają co się dzieje w ogóle z klimatem czy sądzi pani, że można zmobilizować Polaków do transformacji energetycznej, podkreślając to ona też pomoże nam będziemy mieli czyste powietrze na dzieci będą hodować nie będzie musi chodzić w maskach po ulicy myślę, że nie tylko można, ale też jest to nieuchronne transformacja energetyczna nie jest raczej jakimś takim planem, który rozważamy tylko raczej nieuchronną przyszłością co więcej muszą się spieszyć jeśli chodzi o stan rzek obecny tego procesu to to z 1 strony czynione są duże dynamiczne wysiłki w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i rozwoju nowych technologii pozyskiwania energii użytkowania, niemniej proces ten idzie nie tak szybko jak powinien raport o miesiąc klaps i oni pili z końca zeszłego roku wskazuje że, aby osiągnąć zmieści się w tym oknie w wyznaczonym przez przez porozumienie paryskie, żeby ograniczyć wzrost temperatury globalnej średniej do 1 kół 2% musi być 76 w tej chwili procent rocznie ścinać emisję globalnie dwutlenku węgla gazu z drewnianych co się dzieje emisji stale rosną, więc sytuacja nie jest dobra świadomość niewątpliwie rośnie i skala tych wysiłków w ostatnich latach jest nieporównywalna do poprzedni natomiast mówię, dlatego że nie wydaje się, żeby trzeba było kogokolwiek przekonywać do tego, żeby to, że to jest konieczne jest kwestia bardziej ewentualnie podejmowania decyzji o tym jak to robić natomiast ani nie mamy na to czasu ani mamy również czasu na to, żeby debatować czy to jest właściwa droga, bo innej nie mamy jej czas goni z tym część ta większa zwiększające się świadomość również również u nas jest oczywiście bardzo dobrym zjawiskiem z pewnością niewystarczający, ale już, by temat zajść przestaje być kontrowersyjny jest zupełnie bez umowy w tej chwili tylko, za którym mimo tej transformacji energetycznej nie na poziomie od wielkich elektrowni czy farm wiatrowych czy farm fotowoltaicznych tylko np. na etapie ciepłownictwa no to są rzeczy, które musimy jednak wytłumaczyć ludziom muszą się stać niż w domach ciepłownictwo sektor energetyka stoi na węglu i to stoi na węglu to z 1 strony powoduje zanik systemy atmosferę dwutlenkiem węgla, którego nadmiar prowadzi nas do katastrofy klimatycznej z drugiej strony mamy też wszystkie pyły zawieszone węglowodory aromatyczne i to co nazywamy smogiem co już cały czas zmorą polskich miast polskich miasteczek polskich wsi został w sezonie grzewczym teraz podstawowe pytanie to jest takie, bo wiemy, że trzeba coś zmienić tylko pytanie czy zamienimy na wkład ogrzewanie węglowe, które jest no nie ekologiczne na ogrzewanie dajmy na to gazowe, które nadal jest jednak oparta na paliwach kopalnych będziemy próbowali bardziej radykalnej transformacji energetycznej tak, żebyśmy mogli przy okazji zmniejszyć też no ślad klimatyczny tego co robimy, bo to jest kluczowe mamy w tym momencie szanse pytanie czy ludzie chcą wykorzystać ten mówi świadomości, ale też i ceny dostępność tych rozwiązań ze w kontekście mikroinstalacji nóżkę właściwości fotowoltaiki no w ostatnim czasie bardzo rośnie liczba prosumentów np. między 18 dziewiętnastym roku faktycznie się po potroiła w Polsce stale rośnie i do i dostęp zarówno dostęp mieli świadomość tej oferty też zdaje się w ostatnim czasie rosnąć w związku z tym, jeżeli ktoś za zamierza wymienić swoje swoje stare piece na nowe to po pierwsze ma szereg zachęt ze strony czy to władz publicznych przez programy takie jak mój rząd np. czy dofinansowania preferencyjne kredyty ulgi termowizji modernizacyjne, które no sprzyjają zmianie na OZE, a po drugie, nawet jeśli w pierwszych rzekomo odruchu najłatwiej wymienić piec węglowy na gazowy ten gazowy i tak w niedalekiej przyszłości będzie trzeba wymieniać znowu, ponieważ tak jak mówię to ograniczenie emisji jest jakby z 1 strony wymogiem w ogóle konieczności to znaczy jest to niezbędne, ale też jest zapisane w planach Europejskiej również z polskich strategiach i nie ma nie ma do tego zwrotu w związku z tym wydaje jeszcze racjonalne przy podejmowaniu decyzji o modernizacji zmiany na najnowsze rozwiązania czy na OZE bardziej niż na gaz np. w tym sensie jak już tam naszym zadaniem jest powiedzmy dalsze propagowanie tej wiedzy o tych możliwościach, żeby ewentualnie nie jest to najprostszą drogą natomiast zarówno z punktu widzenia dostępności jak i coraz większym stopniu chodzi o koszty, bo te rozwiązania tanieje z roku na rok to nie jest jakaś fantastyka w tej chwili tak to jest pocieszające mam w domu piec gazowy, które mają co prawda 13 lat no i co wtedy jakoś działa pewnie kiedyś popsuje mija się popsuje będą musiały się zastanowić czy nie dokonać jakiejś większej modernizacji czy czy po prostu nie powinni poszukać innych źródeł ogrzewania jak tłumaczy są dostępne skodą pani powiedziała w zasadzie nie trzeba nas przekonywać do informacji energetycznej to, że może to zbyt optymistyczne zawsze warto to wydaje się, że świadomość coraz większą chociażby właśnie się patrzy na rozwój tego rynku ilości ofert ilość prosumentów bowiem, że państwo na Akademii Leona Koźmińskiego prowadzić projekt badawczy związany z nastawieniem społecznym do energetyki odnawialnej transformacji energetycznej to właśnie tutaj coś badać skoro jesteśmy przekonani w zasadzie wszystko fajnie 2 rzeczy pierwsza jest taka, że tak jak mówię no to nastawienie zwiększa świadomość stąd przekonana natomiast nie znaczy że, że nie powinna zwiększać się nadal, jeżeli wypowiedział się zbyt optymistycznie to co przepraszam ni mniej uważam że, że powinniśmy jednak pewna doza optymizmu zachować patrząc na no jednak zmienia się postawy chociażby w sposób wobec wspomnianego przez pana smogu, który parę lat temu jeszcze niebyły głośniki w tej chwili druga rzecz to projekt, którym pan wspomina finansowany z horyzontu 2020 dotyczy innowacji społecznych energetyce skupia się na tym w jaki sposób transformacja energetyczna może stać się wehikułem zmiany społecznej zwiększenia świadomości konieczności transformacji formacji w kierunku zrównoważonego rozwoju zwiększenia obywatelskiego zaangażowania postaw przedsiębiorczych jak jeszcze jego zagęszczenia społecznej tkanki poprzez proces poprzez proces transformacji, któremu ten proces de facto bardzo sprzyja dlatego chociażby, że poprzez właśnie dywersyfikację źródeł źródeł energii i możliwości, jakie nowe źródła dają takie jak np. 8 mikro instalacje fotowoltaiczne się czy prosument łatwo wypowie spółdzielnie energetyczne mamy taką szansę, bo możliwości dlatego, żeby większym stopniu autonomicznie decydować bardziej świadomie o konsumpcji energii zwiększyć właśnie świadomość też zmienić nieco swoje nawyki dotyczące użytkowania energii po to, żeby mniej marnować był użytkować bardziej efektywnie i jakie są wino większym stopniu poddać refleksji zarówno na poziomie indywidualnym, ale jakoś również społecznym społeczności czy sąsiedzkich tego w jaki sposób czy na ile to energię w sposób roztropny użytkujemy i jaki mamy wpływ na, dlatego że szereg np. bardzo prostych behawioralnych takich naukowych rozwiązań i zachowań może zwiększyć oś oszczędność energetyczną okresu pozwoli nam oszczędzać i energii bez jakiś bardzo dużych nakładów finansowych czy wysiłku co do tej pory czasowych nie był poddawany refleksji i proces transformacji energetycznej czy daje taką pozycję przestrzeń czy pretekst kontekst do tego żeby, żeby zarówno taką refleksję odbyć, jakiej po prostu zmienić szereg tych zachowań także od miasta projekt projekt tylko Doda może jeszcze zaangażowanych są również miasta naszych miast europejskich Hutnik Warszawa, który właśnie organizują w ramach w każdym z tych miast Citi laby, czyli takie procesy partycypacyjne wspólnego z mieszkańcami z interesariuszami wypracowywania innowacyjnych właśnie społecznych rozwiązań wokół energetyki czy to zmierzających do zwiększenia jednak wg efektywności użytkowania energii rozwiązań dotyczących problemu ubóstwa energetycznego włączania ludzi wykluczonych z o zwiększenie dostępu do do Energi po nawet jakiś technologiczne rozwiązania w rodzaju aplikacji, które umożliwiają ludziom śledzenie skali użytkowania energii takich elementów zwiększających takiej rywalizacji inny element między różnymi jednostkami zmierzające do tego żeby, żeby to energii jak najbardziej efektywnie użytkować, więc bez tych obszarów jest potencjalnych innowacji właśnie społeczny na fali informacji energetycznej sporo tym zajmuje się projekt Solec ten projekt chyba pierwszy rozpoczął zbliżamy się do pierwszego roku 3 jest w fazie pierwsi czym się pomysłów w ramach tego projektu także kwestia mobilności miejskiej elektromobilności nieraz, kiedy są takie to są pytania co pan robi panie redaktorze, żeby zapobiec katastrofie klimatycznej za odpowiadam to jest, od której nie robię mianowicie nie mam samochodu radzą sobie bez samochodu jest komunikacją miejską czasami taksówką jest taka potrzeba, ale generalnie w ten sposób no myślę za te ograniczam się słyszeć ślad węglowy natomiast badania pokazują, że Polacy jak mają ten samochód własny to niespecjalnie się godzą jakieś ograniczenia jego stan jego wykorzystywaniu na ograniczenia w miejsce parkowania czy właśnie wjazd do centrów miast z 1 strony znowu nie jest do końca kwestia woli to znaczy zmiany dotyczące ograniczeń transportu prywatnego w miastach też zachodzą lawinowo tych mamy już ich dziesiątki miast tylko w Europie na świecie, które już zadeklarowały, że do 20252030 roku przynajmniej swoich centrach w niektórych przypadkach również z całych miastach będzie zakaz wjazdu prywatnymi samochodami głównie diesla, ale w niektórych przypadkach również samochodami benzynowymi co oczywiście musi zostać zastąpione czy też jest zastępowane przez rozwój transportu publicznego w tym sensie ten model miasta, w którym podróżujemy prywatnymi samochodami, a w ostatnim czasie również Sejm w korkach samochodach też się na jego jest poddawany krytycznej refleksji i decyzje na temat odwrotu od tego modelu też zapadają to jest 1 rzecz druga rzecz jest taka, że jeśli chodzi o zużycie energii procentowe Unii Europejskiej to zużycie energii przez gospodarstwo domowe przez budynki i transport w sumie obejmuje niemal 60% energii co oznacza, że no to są główne obszary których, które musimy ciąć na warsztat jeśli chodzi o zapobieganie zarówno marnotrawienie energii jak i przede wszystkim właśnie zmniejszenie emisji, czyli energia pochodzi no jest misyjna, a większość jej wciąż jest w związku z tym zarówno te rozwiązania dotyczące jak rozmawialiśmy jakiś czas temu o o miastach zarówno rozwiązania dotyczące budynków i zarządzania budynkami ich konstrukcji ich efektywności energetycznej termoizolacji czy też rozwiązań smart w ramach tego jak i transportu zarówno transportu publicznego jak i transportu prywatnego i tego, żeby był Nisko niskoemisyjne albo też nie misyjny są absolutnie kluczowej to jest to jest przyszłość chodzi o rozwój miast i w tym sensie myślę, że należy założyć że, że trend związany ze zwiększaniem ilości samochodów w miastach będzie się odwracał chociażby, dlatego że zostanie mecz do tego zmuszeni po pierwsze przez właśnie przez problemy z zanieczyszczenie powietrza w miastach, ale też przez regulacje po prostu zakazy dotyczące wjazdu samochodów prywatnych do centrów miast, a jeśli chodzi o transport publiczny i to, żeby ten transport niskoemisyjny to jakby równolegle z tymi z tym działaniami zmierzającymi do ograniczenia transportu prywatnego takie takie działania też mają miejsce w Polsce również, więc więc, lecz raczej powinniśmy zacząć się do tego adaptować to się obawiam nawet jeśli są ambitne plany elektromobilności miał być 1 000 000 samochodów elektrycznych produkowanych w Polsce, ale może poza przemilczmy rasta, a nawet byśmy mieli samochody się właśnie oto bowiem tego z Polacy przesiądą się samochodów spalinowych na elektryczne będą będą nimi Stali składkach, mimo że emisja będzie mniejsza no bo nie będzie spalin przynajmniej to nadal jednak nie będzie to taka transformacja też społeczna, która uczy się mówi został na Zachodzie, żeby jednak transport masowy był tylko podstawową metodą przemieszczania się byśmy mieli więcej ruchu rowerowego więcej chodzili na piechotę, bo za mało się w samym w Polsce dotyczy to wydaje się bardzo mało mało zakorzeniona świadomość nie rozumiemy wtedy mogliśmy wiemy to zmiany są, gdzie indziej być może nawet one są nieuniknione, ale cały czas się rozmawia właśnie z Polakami to się często słyszę za to są wszystko fanaberie u nas u nas tak było tak jest i były w procesie tym przejmować ja ja bym może są jakimś takim optymistycznym duchu dzisiaj się do końca nie zgadzała albo może próbować łagodzić wydźwięk tego tego co pan mówi niż chodzi chociażby rowery to takie jest mało naukowa obserwacja, ale zarówno jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej chociażby w Warszawie czy ilości ścieżek, a także przede wszystkim takiej obserwacji mówienie naukowej ilości ludzi, którzy jeżdżą na rowerach po mieście w ciągu ostatnich lat wydaje się, że to przysługuje okiem widać że, że ta liczba rośnie jeśli chodzi o korzystanie z transportu publicznego to oczywiście zawsze są bezpośrednią odpowiedzią musi być na nadpodaż tego jakoś jakoś tej oferty, ale ona też nie należy na nią chyba jakoś przesadnie uzyskiwać lepsze może być lepsza poza tym oczywiście w różnych miastach czy w różnych miejscowościach to wygląda różnie inwestuje należy mieć to świadomość nierówności jeśli chodzi o dostęp do wysokiej jakości transportu publicznego natomiast biorąc pod uwagę chociażby efektywność tego transportu czasową i kosztową w stosunku do transportu prywatnego to ja jednak byłabym skłonna twierdzić, że jeżeli ludzie będą mieli dostęp do sprawnego i niedrogiego transportu publicznego, który będzie szybszy tańszy od jazdy samochodem do pracy to, a jednocześnie ze będą zniechęcanie do jazd samochodem do miasta poprzez to wysokie opłaty parkingowe czy opłat przez opłaty za wjazd to po prostu się przysięgą wzrost portu publicznego to się w branży też już je 2, że dzieje się to w innych krajach i oczywiście problem jest, jeżeli dlatego samochodu prywatnego nie ma alternatywy wtedy też trudno mieć taką pretensje niechęć ludzi do do rezygnacji z tego prywatnego transportu, by nie mam wrażenie, że transport zawód w tej chwili się odniosę do tego przykładu Warszawskiego, żeby nie było od nich taki właśnie obserwacji, niemniej nie mam wrażenia, żeby ten transport i pusty jeździł jak drogi były zakorkowane, a nikt nie korzystał z tramwajów autobusów metra, więc więcej będzie tych możliwości na co też są też można obserwować dyskusjach na temat np. rozbudowy na placu budowy nowych linii tramwajowych no jest bardzo duże, że takie oczekiwanie ze strony mieszkańców o jej chodzi o rozwój tych środków transportu właśnie dlatego, żeby nie tracić tego czasu, stojąc w korkach no i przy okazji nie zanieczyszczać powietrza w mieście, a na wypady poza miasto to też jest inny temat no ja nie zakładam, żebyśmy musieli koniecznie rezygnować zupełnie indywidualnego transportu w kontekście miejskim dojeżdżanie do pracy samochody mniej efektywny i dlatego jest ważne, żeby była możliwa większości przypadków oczywiście i teraz jest chodzi o to żeby, żeby była alternatywa to musi równolegle przez rzekę i zachęty i sposoby zniechęcania do korzystania z samochodów prywatnych muszą iść ręka rękę i to się musi działać na i też jakoś temu już dzieje akurat awansował z takim wyjątkiem na tle całego kraju, bo mamy faktycznie komunikacją miejską zbudowano często wykorzystywaną przez ludzi w różnym wieku był równym statusie to to jest dobra rzecz natomiast w Polsce to nie wygląda tak dobrze, ale może tak się stanie też chciał wierzyć będziemy w stanie doczekać takiej przyszłości, kiedy będziemy podróżowali autobusami elektrycznymi, a prąd, który zasila tramwaje pociągi nim nie będzie pochodził z elektrowni węglowych tylko właśnie z odnawialnych źródeł energii to byłaby fajna wizja SCS główne zadanie dla inwestorów i dla decydentów dlatego, że to jest to jest obszar, który tylko inwestowanie nie jest konieczny, lecz nie można stawiać wymagań dotyczących zmian sposobu podróżowania czy czy nawyków bez zapewnienia tej alternatywy, więc absolutnie się zgadza i chodzi o kierunek myślenia w studiach humanistycznych w tej chwili zdecydowanie jest tym właśnie kierunku i trudno mi się wyobrazić żeby, żeby ci, którzy decydują o kierunku rozwoju polskich miast to mały przy dużych mieli świadomość, kiedy państwo projekt badawczy kończy TUW, w którym roku jestem drugi i czy wtedy zrozumiem powstanie raport końcowy, który będzie w stanie pomóc czy to władzom czy to inwestorom w takim właśnie zmienianiu naszej rzeczywistości, żeby ona była bardziej energetycznie przyjazna mamy takie oczywiście nadzieję mamy nadzieję również się, że jakieś przydatne produkty z projektu powstaną już wcześniej właśnie m.in. dlatego że projekt zaangażowani są również płatnerzy poza akademicy czy miasta, więc zdecydowanie mamy taką nadzieję i wydaje się, że żaden proces transformacji energetycznej, którą dziś stawia przed nami ogromne wyzwanie bariery te z opozycji takie niż mijające, ponieważ jednakowoż jest niezbędne nieuchronne i pilne to należy po prostu spróbować wykorzystać to do zarządzenia taką bardziej całościowo czy wielowymiarową zmianę nie tylko technologiczną, ale również społeczną polityczną i to się też jakoś tam dzieje i poprzez wzrost świadomości poprzez wzrost postaw przedsiębiorczych i poprzez no i bardziej jako dostępną ofertę także także o tym jest projekt mamy nadzieję, że spotka się zainteresowaniem również dalszych etapach miejmy taką nadzieję, bo jak wiadomo zarówno transformacja energetyczna jak pandemia stawia przed nami wyzwania, ale są wyzwania, które możemy wykorzystać właśnie o to, aby zmienić na oczywistość w tym kierunku bardziej zrównoważonym byłoby fajnie mieć połączenie czystej energii czystego powietrza i byłoby fajnie nie czytać w końcu media o tym, Polskę w czołówce najbardziej zanieczyszczonych krajów jeśli chodzi o powietrze, bo był to niestety nie jest powód do chluby obyśmy doczekali takich czasów będzie też ochoty na państwa pod może się mówimy nawet wtedy wstępnie na rozmowę za 2 lata, kiedy będzie gotowy bardzo chętnie oczywiście moim gościem był dzisiaj dr Agata Dębek socjolożka i dodatkowo z wolnej przedsiębiorczości Akademii Leona Koźmińskiego dziękuję bardzo, dziękuję ślicznie ja nazywam się Jan Stradowski zachęcam do słuchania podcastów dobra energia na stronie tokfm krótko do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA ENERGIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA