REKLAMA

Ostatni dzwonek w e-klasie

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-06-26 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minuty później 13 sława Radia TOK TOK FM popołudnie Radia TOK FM dziś piątek 26czerwca na ulicach polskich miast miasteczek dzieci odświętnie ubrane mniej niż zazwyczaj niektóre z nich świadectwa w dłoni trzymają tych świadectwa raczej co na tych świadectwach za chwilę rozmawiamy, bo pierwszą rzeczą, którą poprosił komentowania naszego gościa, która jest, w którym jest Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobre pierwszą rzeczą jest Rozwiń » to co usłyszeliśmy od pionu informacji Radia TOK FM, a chciałem zapytać czy polskie państwo zdało egzamin jeśli chodzi o ten trudny rok, który właśnie dzisiaj kończy rok szkolny, którego część była edukacja zdalną polskie państwo zdało egzamin jeśli chodzi o te dzieci, które jak to się mówi czy pisze zniknęły systemu przecież słyszeliśmy, że niektóre samorządy bardzo intensywnie poszukiwały tych dzieci niektóre samorządy do tego używały policji niektóre opieki społecznej niektóre angażowały nauczycieli próbowały się kontaktować z rodzicami, a jednocześnie z drugiej strony, żeby obraz był skomplikowany minister edukacji podział bardzo wyraźnie przez ministra minister edukacji nie jest od tego, żeby chodzić po po podoba się sprawdza się dzieci radzą czyli jaki jest pani ocena tej sytuacji tak tutaj rzeczywiście może podzieliłbym państwa na takie troszkę i rozdzielne kategorii to znaczy państwa ministerstwo państwo jako samorząd państwo jako nauczyciele rodzice i uczniowie i Otóż ta ostatnia grupa wydaje się, że zdała ten egzamin zaliczyła ten przedmiot celująco to znaczy uczniowie nauczyciele i rodzice stanęli absolutnie na wysokości zadania zrobili wszystko co można było przy tym braku pewności i ogrom ogromnym chaosie, do którego niestety dokładało się wybitnie ministerstwo zrobi wszystko, żeby przez ten proces jakoś przejść wiele zrobił też samorządy to też państwo materiału przed chwilą słyszeliśmy, że samorządy starają się do tych uczniów jakoś dotrzeć starały się dotrzeć robiły to też również organizacje społeczne czy też oddolne ruchy takie jak uwolnić członka, gdzie cała Polska szukała komputerów dla dzieci, które ich nie mają natomiast niestety całkowicie polegliśmy na poziomie na poziomie centralnym to znaczy wsparcia ministerstwa ani uczniowie ani nauczyciele ani rodzice w zasadzie nie otrzymali minister powiedział, że nie jest od tego, żeby się tym zajmować tą, a nawet Niemcy państwo pamiętacie użył takiego sformułowania, że większość uczniów sobie z tym poradziła jak w podtekście, że mniejszość, by nie poradziła, więc mniejszością myślę w ogóle nie przejmujemy i niestety w tej sytuacji, którą mieliśmy przez 3 miesiące ministerstwo powinno być takim miejscem, które służy pewnością i daje nauczycielom wsparcie tymczasem większość kluczowych decyzji podejmowanych przez ministerstwo zapadała z dnia na dzień albo weekendy i w zasadzie żadna z nich nie była konsultowana z gronem nauczycieli, czyli jak rozumiem z tego co pani mówi może nie taki, że z tego co panią wynika następujący obraz tam, gdzie w miarę zorganizowani rodzice albo takie organizacje pozarządowe towarzyszyły w miarę zamożnym i dobrze zorganizowaną samorządom, które wspierały edukację lokalnie to tamte dzieci miały więcej szczęścia, a w innych miejscach naszego kraju dzieci miały mniej szczęścia czy tak no niestety tak do tego do tego się to sprowadziło tam gdzie, gdzie działały lokalne inicjatywy grupy było to było to sprawnie zorganizowane w innych miejscach zorganizowane było to go zresztą też mamy na potwierdzenie tego o tego końcowego wniosku z tego jak to wyglądało badania w ramach projektu lekcje NT przeprowadzono takie badanie wśród dyrektorów placówek tam prawie 70% dyrektorów uznał, że w takich warunkach jakich szkoły były zmuszone funkcjonować najgorzej edukacja zdalna poszła w szkołach małych szkołach wiejskich, gdzie rzeczywiście nawet sam taki problem dotarcia do uczniów poniesie, bo czasem myślimy o edukacji zdalnej z perspektywy dużych miast, gdzie jest internet Otóż nie chodzi o komputer tylko sam dostęp do internetu, a zapominamy o miejscach, w których uczniowie po prostu w domu tego internetu nie mają nie, dlatego że rodzice go nie chcą mieć tylko sieci niestety nie pokrywa sieć internetu nie pokrywa całej polskiej 100%, więc rzeczywiście ci uczniowie uczyli w mniejszych ośrodkach albo tacy, którzy po prostu mieszkają dość daleko od szkoły w miejscowościach wiejskich albo obszarach pozamiejskich, gdzie naprawdę nie ma sieci to ta sytuacja była była dużo dużo trudniejszy wróćmy do kwestii, która rozpala media dzisiaj nie tylko są dzisiaj już w czasie na ten przepis ten artykuł się pojawiły, a mianowicie zaskakujące, że do końca dobre czasami wyniki na świadectwach często czerwonym paskiem w dużej ilości i oczywiście wszyscy pamiętamy nie przypominam, że to był apel Rzecznika Praw Dziecka pan Mikołaj Pawlaka były podwyższyć wszystkim uczniom o 1100 stopniu pani piśmie albo bardzo konkretny pomysł miał zresztą swój argument, by pani Rzecznik Praw Dziecka mówił, że to jest ten czas, kiedy w trudnej kryzysowej sytuacji trzeba dziecku udzielić wsparcia i co ciekawe ja też to traktowałem trochę z dystansem, kiedy czytałem krytykę tego pomysłu przez wielu środowisk nauczycielskich pedagogicznych, dopóki nie przeczytałem wczoraj w Gazecie w Dzienniku Gazecie praca prawnej wypowiedzi Marka Leśniaka dyrektora biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty była presja na łagodniejszą ocenianie mediów płynął przekaz, by nauczyciele nie gnębili dzieci, żeby je wzmacnia lider lepszy oceny nie pozostało to bez wpływu na ich decyzję, czyli jednak była presja niekoniecznie formalna na to, żeby dzieciom dawać wyższe ceny tak było to trochę inne warunki, ale ten pomysł ja jest śmiała się, bo rzeczywiście był pomysł Rzecznika Praw Dziecka, który do tej pory zresztą milczy w przypadku uczniów specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów ze środowisk dysfunkcyjnych albo takich, które nie do końca są wydolne wychowawczo chociażby szereg środowisk upominało się tych uczniów od początku rzecznik nie wypowiedział się ani słowem o ich o ich losie natomiast euro do powiedzenia o ocenach, które w całym systemie edukacji one nie są najważniejsze i ten pomysł był tak absurdalne to znaczy pokazywał jak jak jak bardzo osoba, która wypowiada takie słowa nie wie na czym polega praca w szkole, że rzeczywiście trudno było to skwitować się na samym początku później też inaczej niż takim ogromnym zdziwieniem, bo skąd w ogóle ten pomysł, dlatego że od samego początku, kiedy zaczęła się nauka zdalna środowiska chociażby pozarządowe prawie 30 organizacji podpisało taki apel do ministra o to, że być może to jest moment, w którym należy troszkę przyjrzeć się wymagania w podstawie programowej może tutaj położyć ten akcent, żeby one nie były jednak tak wyśrubowane znowu wrócę do badania dyrektorów również prawie 70% dyrektorów powiedział, że ten materiał no z grubsza jakoś da się zrealizować, ale na pewno nie wszystko i to był ten manewr nie ocena, dlatego że ocena też jest też z pewnym pewną umową pomiędzy nauczycielem i uczniami na ocenę pracuje cały rok to nie jest nagroda to nie jest kara to jest jakiś kontrakt, który zawiera zawiera w szkole i uczniowie też postęp systemie funkcjonują od dawna może oczywiście dyskutować o zdobycie czy nie to zupełnie inna inna sprawa, ale uczniowie też są przyzwyczajeni jakiś przewidywalność i jakiej sprawiedliwości spraw zagranicznych tak tutaj zmiana następuje okazuje się, że dyskutujemy o ocenie nie o tym, postulacie, żeby potraktować z dystansem podstawę programową tak, czyli są 2 różne perspektywy to są 2 różne perspektywy też kolejną perspektywą, na którą na, które zwracali w zasadzie uwagę wszyscy, którzy by ten proces zaangażowani najmniej chyba ucznia wyłoni oni nie mają nie mają takiego poziomu o operowanie tym pojęcia jak funkcja wychowawcza szkoły, ale też o tym, mówi, że czują się oni mówili w kategoriach takich praktycznych rzuciła się osamotnieni wciąż słabo, że część zostawieni sami sami sobie, że nie dają rady z różnymi sprawami, ale mówili o tym, otwarcie, wskazując na problem nauczyciele rodzice również środowiska zajmujące się edukacją te funkcje wychowawcze szkoły w ogóle zniknęła w ciągu tych ostatnich 3 miesięcy to znaczy kuratoria sprawdzał jak szkoły realizują podstawę programową stąd też jak wynikało, że takie sytuacje kiedy, kiedy dyrektorzy nauczyciele na naprędce przygotowali dowody na swoją aktywność, ale funkcję wychowawczą szkoły w ogóle w zasadzie zniknęła z radaru i zniknęła z takiego pola zainteresowania ministra, który w zasadzie przez cały ten czas ani ani razu nie zwracał się do uczniów ani razu nie nie powiedział, że to jest trudne pomożemy wam jakoś w tym w tym procesie wytrwać nauczyciele też nie dostali żadnego wsparcia przypomnijmy sobie proszę państwa, gdyż to co się działo od samego początku tzw. rajdy na lekcje jak nauczyciele, którzy nie mieli wcześniej doświadczenia zdalną edukację padali ofiarami cyberprzemocy ci ludzie nie dostali wsparcie te dzieciaki też nie dostały wsparcia, więc to były prawdziwe problemy, a nie to, jakimi ocenami ludzie kończą kończą ten semestr jeśli przy ocenach rozmawiamy to muszę zapytać też coś, o czym też piszą media konkurs matematyczny Kangur on jest przeprowadzane rokrocznie, ale w tym roku został przeprowadzony drogą elektroniczną i uwaga wszystkie zadania z testu bezbłędnie rozwiązała aż 3 ponad 3000 polskich uczniów klas 12 szkół podstawowych o tyle dziwne, że rok temu było to 8 osób to zdumiewający sukces chyba, że to nie sukces tylko lata dwudzieste tutaj część uczestników konkursu trochę hamowała system część miesiąca od po tak niestety ale, toteż oczywiście możemy dyskutować o tym najlepiej było uczciwe i też jakiś wzorzec dają rodzice, którzy korepetytorów, którzy pomogli uczniom w tym, żeby ten konkurs został tak fantastycznie przez nich napisane to jest to jednak dyskusja, ale druga dyskusja wpisuje się troszkę szerszą perspektywę, czyli tego, że my niestety funkcjonujemy w systemie, który nagradza punktami i ocenami więcej tu znowu wracam do tego do tego pomysłu Rzecznika Praw Dziecka, że to rzeczywiście, jakby cała szkoła jest postawiona na wynikach na tym, żeby przeć do przodu, a każde państwo, kto słucha, jeżeli dni każdy z uczniów jest predestynowany do tego, żeby mieć piątki szóstki dzieciaki mają z różnymi sytuacjami w szkole z różnych powodów kłopoty i samo takie premiowanie tylko wyłącznie tych, którzy są najlepsi powoduje, że ci najlepsi rzeczywiście próbują zintensyfikować swoje swoje szansę, bo rzeczywiście konkurs matematyczny był tego tego koronnym i do doskonałym przykładem, że w momencie, w którym premiuje się tylko wyłącznie indywidualną pracę indywidualny sukces no to też uczniowie kombinują jak mogą sporo mogą skomponować tak z nią poradzić, ale służące ocena tego sukcesu jest ostatecznym efektem, na które wszyscy liczymy to pytanie czy dochód dochód, jaki dewaluacji wartości, które zazwyczaj może niesłusznie przepisywali szkole co w takim sensie pytam czy we wrześniu skoro wiemy, że wszyscy wrócą do szkół we wrześniu wrócą do jakiej szkoły co co co tym dzieciom czegoś brakowało albo jakie może będę miał jakieś oczekiwania wyższy wobec nauczycieli rodzice również może to być paradoksalnie ten okres zdalnego nauczania w jakieś pozytywy przyniesie byłabym na razie wstrzymałbym się przed mówieniem o pozytywach, bo rzeczywiście po kilku miesiącach wszyscy są bardzo bardzo zmęczeni bardzo zmęczeni są też uczniowie klas 13 dzieciaki z przedszkoli uczniowie rodzice uczniów specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniów z orzeczeniami, więc pewnie wrócimy we wrześniu do szkoły trochę zmęczeni i trochę też pytający się jak szkoła ma wyglądać, bo to jest kolejna taka sytuacja wzeszłym roku byliśmy też taką dyskusję przy okazji strajku 23 lata temu miejmy taką dyskusję przy okazji reformy edukacji, że ta szkoła w tej formie ona musi się zmienić to znaczy to jak ona funkcjonuje w tej chwili nie odpowiada nikomu, kto jest ten system zaangażowane i to co mówiliśmy przed chwilą funkcji funkcji wychowawczej szkoły i o tym, że szkoła jest takim miejscem, które powinno wspierać rozwój powinna wyrównywać różne deficyty, z którymi dzieciaki przychodzą do szkół to w zasadzie jak teraz okazało się, że to jest to powinna być wiodąca rola szkoły, więc jedyny taki jak zawiesiła słowo pozytyw, ale taki znak zapytania czy może taki był taki kierunek czy czy taki czy 1 krok do przodu w tej dyskusji to, że ten ten model szkoły, którym funkcjonowaliśmy, które próbowaliśmy podtrzymać edukacji zdalnej na dłuższą metę jest po prostu nie wydolne, dlatego że on rzeczywiście Promień premiuje takie dzieciaki, które świetnie poradził konkursie matematycznym tylko, że to jest kilka procent dzieci w systemie bardzo dziękuję za rozmowę Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji łączyliśmy się przez Skypea trzynasta 36 kilka chwil informacje Japonii będzie z nami prof. Michał Bilewicz centrum badań nad uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego rzucimy okiem na kampanię wyborczą pod kątem no niestety nagonki na LGBT, ale nie tylko również na inne grupy społeczne etniczne na inne grupy, a o tym, po informacjach Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA