REKLAMA

Wnioski i lekcje ze zdalnego nauczania na przyszły semestr

Światopodgląd
Data emisji:
2020-06-26 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

Po zakończeniu roku szkolnego już jesteśmy myślami we wrześniu - czy trzeba będzie wrócić do zdalnego nauczania przez pandemię? O systemie oświaty rozmawiamy z dr hab. Przemysławem Sadurą z Instytutu Socjologii UW

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz połączyliśmy się teraz z dr. hab. Przemysławem Sadurą dzień dobry dzień dobry pani dzień dobry państwu prof. Sadura związany z Instytutem socjologii na Uniwersytecie warszawskim nie było dzisiaj apeli spotkań z wychowawcą tak takiego pożegnania, jakie pewnie pamiętamy z dzieciństwa minister edukacji narodowej co prawda nie przygotowało to nie chyba nie zaskakuje niestety jakiś dokładnych wytycznych jak organizować ten rok szkolny Rozwiń » zostawiło dyrektorom godna, ale w był siłą rzeczy to pożegnanie było bardzo ograniczone oczywiście ze względu na pandemię, ale to też moment, by kilka rzeczy podsumować może zacznę od tego, że związek Nauczycielstwa polskiego wystawił ministrowi Piątkowskiej mu pały to znaczy nie przepuścił do kolejnej Kras klasy za brak dialogu za przerzucenie ciężaru przejście na edukację zdolną nauczycieli i za niezapewnienie warunków do zdalnego kształcenia pan, jaką ocenę wystawił, a jeżeli i za co i ja jestem zwolennikiem ocen opisowych jasno, więc moja ocena to, aby postaraj się bardziej co ma zachęcić do tego, żeby noga raczej nie jest to taki sygnał pozytywny to ma zachęcić do tego, żeby lepiej przygotować szkoły na wrzesień na jesień tak, żebyśmy nowy rok szkolny wchodzili lepiej przygotowani na różne możliwości ja akurat jestem zwolennikiem tego, żeby nie nie żegnać się w tej chwili zdalną edukację tylko raczej pomyśleć jak skomponować o jakimś jakieś części, a nawet niewielkiej standardowe nauczanie po to, żeby raz nie stracić tych narzędzi tej wiedzy tych kwalifikacji, które rozwinęliśmy w ciągu ostatniego semestru w ciągu ostatnich miesięcy ale, żeby być lepiej przygotowanym na to co się może wydarzyć premier Morawiecki zapowiedział, że od początku września dzieci młodzież wrócą do szkoły studenci zaś na początku października wrócą na uczelnię minister Piątkowski, mówi że sądzi, że w nowym roku 200 uczniowie nauczyciele wrócą do tych tradycyjnych stacjonarnych zajęć w szkołach rodzice wskazują, że nie dowierzają chyba można powiedzieć jasno, że mają powody, żeby nie dowierza biorąc pod uwagę oczywiście to to te oświadczenia ministerstwa i premiera z doświadczenia ostatnich dni jeszcze tydzień temu MEN zdawał się jednak sygnalizować coś innego, że musimy być gotowi na to, że jednak jesienią noc z zdalne zdalna edukacja będzie nadal w grze natomiast jak to jak to edukacja zdalna była nieprzygotowana przez ministerstwo spowodowało, że wszyscy nauczyciele rodzice uczniowie czekali naprawdę wyjątkowo Witkowo mocno na koniec tego roku szkolnego wakacje nikt nie chce słyszeć o kontynuacji zdalnego nauczania w związku z tym po tygodniu MEN premier zmieniają zdanie informują, że od 1września od 1września nie ma mowy zdalnej edukacji zobaczymy co powiedzą po drugiej turze wyborów Zobacz jak i powiem szczerze jak już o tym, mówić to znaczy oczywiście był idealnym świecie byłoby także rządzący przekazywali nam takie informacje, żebyśmy nie wierzyli i przedstawiali nam scenariusze plany także mieli poczucie, że ktoś nas informuje o tym co jest możliwe co będzie no pytanie ilu z nas ma jeszcze wiarę, że tak właśnie się dzieje i pytanie czy możemy tego oczekiwać mówi to też w kontekście tego o tych nadziei, którą pan wyraził na samym początku, skąd pan bierze te nadzieje, że właśnie będziemy lepiej szkoły będą lepiej system będzie lepiej przygotowany we wrześniu do potencjalnego nauczania zdalnego mam nadzieję, bo nadzieja umiera ostatnia natomiast oczywiście działania naszego ministerstwa pokazują, że to takie Antek ten fenomen mierzony od lata takiego bardzo bardzo niskiego zaufania Polaków do instytucji publicznych do państwa to nie jest to auto ma podstawy do czytania jest irracjonalne bardzo racjonalne podejście wynika z doświadczeń z kontaktów z tym państwem na, o ile poszczególne szkoły nauczyciele lepiej lub gorzej, ale radzili sobie z zdalną edukację z kryzysem szkolnictwa wywołanym przez anemia przed tą decyzję o przejściu w nauczaniu o tyle MEN rząd nie odnalazły się w tym zupełnie co znaczy to ilość sprzecznych komunikatów to, że nie można było podjąć żadnych wiążących decyzji to co jest tym bardziej że mamy jakiś możliwość takiego będzie parkingu porównania chociażby sytuacji w szkołach klasy sytuację na uniwersytetach, gdzie w zasadzie 2× mieliśmy przedłużanie tego funkcjonowania uniwersytetów zdalnej edukacji i już za drugim razem wiedzieliśmy, że raczej do sesji czy nawet do następnego roku ze studentami nie spotkamy ministerstwo mogło zrobić dokładnie to samo nie trzeba było podejmować kolejnych decyzji o przedłużeniu tego stanu co 2 tygodnie tylko można to było zrobić raz dobrze lepiej przygotować cały system funkcjonuje teraz mówi się pandemii żona działa jak ex akcelerator, czyli przyspiesza pewne trendy na trendy były takie, że już od już czasu bardzo niepokoili się osa stan szczególnie instytucji w ramach tych 2 systemów ochrony zdrowia i edukacji i teraz proszę nie skorygować i nawet na to liczę, bo było, bo bardzo ufam pana ocenie znamy też pana książka, ale mam wrażenie że, że ten system to co się dzieje system edukacji to konsekwencje tego będziemy naprawdę odczuwać latami mówi to jakby z 2 perspektyw 1 czy takiego przekonania, że system edukacji to jest ten wyrównywać jednak to znaczy ten to jakaś taka trampolina, która niezależnie od tego czy zawsze dzieciaki, które są z uboższych domów czy domów, których może rodzice mają gorsze wykształcenie przez to mogą ich, bo nie mogą tak dobrze wspierać będą mieli trudniej, ale poprzez publiczną edukację też minimalnie jesteśmy w stanie tę szansę wyrównywać tymczasem to co się stało w czasie pandemii to było powiększenie tych nierówności część dzieciaków wypada systemu i to może jeszcze przez następny rok, więc z tej perspektywy to wydaje się kosz no totalnie alarmująca, a ja nie widzę tego alarmu nie wiem czy przesadzam czy czy też pan tak więcej, a do nich nie tylko nie widzę alarmu, ale widzę wręcz takie czy przyszły takie komunikaty, które mają czas uspokoić, aczkolwiek są bez podstawne to znaczy, że uczniów nie wypadło z systemu tak wielu, a poza tym to zawsze byli tacy, którzy na nie zbyt trawie minister 5×, ale jasności no 2, żeby została zapisana i okazuje się, że ministerstwo po prostu jakiś dla mnie niezrozumiałych powodów zbierało nawet systematycznie danych o tym, ilu uczniów systemu wypadło nawet nie musiało tego robić sam obowiązek samorządów zbierała dane wystarczyło zebrać dane od samorządów, a poza tym ci, którzy wypadli systemów taki sposób całkowicie to znaczy w terminie udało się w ogóle nawiązać kontaktu od momentu, kiedy szkoły zaprzestały tych regularnych spotkań to jest tylko wierzchołek góry lodowej, bo tak naprawdę to mamy całą, że ty, którzy jakiś sposób to znaczy nie wiem nauczyciele i wiedział, że uczniowie cały czas istnieją raz drugi się gdzieś tam pojawili się, więc grupa, która korzystała nieregularnie poza tym wiemy, że nie wszyscy nauczyciele równym stopniu realizowali program nie mogli po prostu zrealizować tego programu to kolejna fikcja prawna ministerstwo udawało, że uda się zrealizować pełen program w takich warunkach, a no wreszcie edukacja zdalna dużym stopniu jednak, zwłaszcza w pierwszych miesiącach pierwszych tygodniach jej trwania polegała na przerzuceniu dużej części obowiązków na barki rodziców oni i tak w Polskim systemie są dosyć mocno zaangażowani w nasz system bardzo mocno eksploatuje instrument, jakim są prace umowę często wymagają udziału rodziców w zdalnym nauczaniu tego obcej, a przecież doskonale wiemy, że kompetencje wiedza rodziców, ale też ich możliwości również czasowe prawda pomagania dzieciom są bardzo bardzo różne osoby, które były na pierwszej linii frontu walki z epidemią nie tylko pracownicy służby zdrowia, bo zapominamy, że to są też pracownicy sklepów pracownicy poczty kurierzy cała masa ludzi którzy, którzy musieli pracować nie mogli robić tego zdanie nie byli w stanie pomagać swoim dzieciom, więc całą pewnością epidemia z zwiększyła wdzięku epidemia co zdalne nauczanie będące reakcją nową epidemię zwiększyła nierówności szkołach tylko ciągle nie wiemy jak bardzo ministerstwo nieszczególnie chce nam w tym pomóc, prowadząc jakieś systematyczne badanie to będzie długa rozmowa kolejne, ale tak 1 rzecz, gdyby mógł pan wskazać co można, by było zrobić to znaczy co jest możliwe no, żeby to problemy, o których mówimy zredukować, ale problemy dotyczące nie równości czy problemy związane z nie efektywnością zdalnego nauczania, bo to proszę wybrać różne sprawy jeśli chodzi o zdanie nauczanie to tak jak mówię przydałaby się pyta jak nie jestem nie jestem kamikadze nie chcę tutaj namawiać wszystkich do tego, żeby jeszcze raz wskoczyć do tego co było natomiast wydaje mi się, że zachowanie pewnych elementów zdalnej edukacji choćby właśnie miejsce tych nadużywany w Polskim systemie prac domowych to byłoby coś co z 1 strony pozwoliłoby nam nie stracić zachować umiejętności świeżo zdobyte przez nauczycieli pedagogów rodziców dzieci na zarazem jednak wzbogacić tradycyjne sposoby przekazywania wiedzy to jest coś co bym rekomendował czyli jaki system hybrydowy, który my naprawdę suwakiem w zależności od sytuacji możemy sobie decydować o tym, a ile tego zdalnego nauczania opuszczamy ciąg dalszy nastąpi, bo to długa rozmowa też pojawią się ciekawe pomysły mniej lub bardziej utopijne czy idealistyczne, ale może to jest taki moment też, żeby dokonać jakiś zwrotów to następną rozmowę dziś bardzo dziękuję dr hab. Przemysław Sadura z Instytutu socjologii na Uniwersytecie warszawskim był państwa gościem tyle co dziś dla państwa z Martyną Osiecką przygotowałyśmy program realizowała Jana cech informacje poniesie jeszcze więcej sportu tam kolejnych przypadkach Korona wirusa w świecie tenisa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA