REKLAMA

Co znaczy ciało?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-06-27 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ostatnia godzina filozofów przed wami jest z nami dr Marta Sienkiewicz kulturoznawczyni amerykańska ośrodka studiów amerykańskich halo halo dzień dobry czy dobre, dlaczego ciało budzi tyle emocji, dlaczego inwestujemy tak potężne pieniądze to, żeby nasze ciało wyglądało tak albo inaczej, dlaczego jeśli ono nie spełnia rozmaitych wzorców, które w danym momencie historycznym w kulturze są dominujące to mogą spotkać na bardzo drastyczne represje ze strony nawet bliskich Rozwiń » osób auto zaczął pan nad bardzo dużego pytanie myślę, że cała biblioteka takie dziedziny kulturoznawcze, jaką jest sad Stade, czyli badania grubości czy grubości próbują się zmierzyć z tą serią pytań wydała właśnie na rozumiem rozumiem natomiast myślę, że maja taka może trochę naiwna być może odpowiedź pierwsza jest taka, że to, dlatego że my wszyscy mamy te ciała i to jest jednocześnie ciało to jest jednocześnie bardzo uniwersalna pospolitej powszechna rzecz, wokół której zbudowaliśmy strasznie dużo praktyki to ciało na budowaliśmy różnymi często sprzecznymi ze sobą znaczeniami systemy religijne związały ciało ze różnymi systemami wierzeń, ale też tak jakby je na pełniło wartościami moralnymi i myślę, że wszystko to sprawia, że nasze ciała oprócz tego, że istnieją w jaki tam sposób biologicznie fizjologicznie mają ogromne znaczenie kulturowe społeczne, a to znaczy, że wszyscy mamy bardzo dużo przemyśleń przekonani wierzeń z nim związanymi i tak zalega nie zostaje się na ile jak pani to widzi w perspektywie dziedzinę, którą pani zajmuje na ile dominując zachodniej cywilizacji tak mniej więcej od czasów Platona dualizm w postrzeganiu istoty ludzkiej dzielący ją właśnie takie 2 obszary to później Kartezjusza oczywiście zostaje już formie taki najbardziej pełnej radykalnej wypowiedziane nad ten obszar ciała i obszar ducha duszy, która tak czy inaczej widziana jest jako ta zasadnicza Iskra tworząca czy decydująca o naszej tożsamości to ten wyż wymiar podmiotu na ile to jest na ile to jest coś co oddziałuje na świat dzisiaj także na te sposoby w jaki doświadcza własnego ciała i w jaki postrzegamy ciała innych myślę, że to jest świetnie postawione pytanie, bo ona pozwala nam zauważyć taką rzecz, że ten podział na ciało i dusze później wydaje mi, że ten podział być może ewoluował bardziej na ciało i rozum też po części zasada odchodząca duchowości, a my się bardziej takim racjonalnym podmiocie on niesie ze sobą szereg nierówność, bo wydaje mi się, że ten podział zakłada, że ta dusza też później rozum jest niejako ważniejsza i zakłada, że kontroluje to ciał i wraz z rozwojem tej zachodniej cywilizacji, którą pan określił ten podział pieniędzy czy może wiedzieć, że on budował je czy też on jest najmniej on wpływa też na różne inne nierówności między tożsamości ami, które są tak bowiem wyrażane w ciele teraz na mecz jedno jednoznacznie terminu włączy włączyłby to także oczywiście chrześcijaństwo jako taki podstawowy budulec naszej naszej pojęcie nowości naszej wyobraźni, które jak wiadomo z ciałem, a kłopot poważny w jakim sensie dziedziczy to po późny Grekach to kłopot ale, ale w historii chrześcijaństwa ciało jest sferą zdyscyplinowany na różne sposoby jest sferą bezpieczną taką, z której emanują rozmaite pokusy siły, z którymi właśnie to ta racjonalna dusza musi radzić musi poskromić, bo inaczej może narazić się na wieczne męki, więc to o coś tak aż 15 tak oczywiście i moim ulubionym dowodem na to czy mi się wydaje rzeczywiście jak się tak trochę popatrzy judaizm to on też swoje wobec ciała zraził i tego dualizmu jest świetna książka, którą ja bardzo polecam chyba nie wyszła po polsku, ale jeśli ktoś, kto może ją wydać nie słucha to proponuje bardzo serdecznie to jest takiego autora Sander Elgin mana ten się nazywa angielską bisy ID, by ograniczyli biografia otyłości ją tam właśnie też pokazuje że, że nawet jeszcze przed tym 6 ja chrześcijańskim ujęciem to w judaizmie też są bardzo ciekawe na ten temat przekonania natomiast takim dowodem moim ulubionym na to, o czym pan przed chwilą wspomniał jest taki Uniwersytet amerykański chrześcijańskiej, który jeszcze w latach sześćdziesiątych nie pozwala studentom swoich kierunków zaliczyć roku jeśli oni przez wakacje za dużo przybyli metodę badania tego było rzucanie podejrzanie ukrytych studentów studentek do bali wodą i patrzenie ile się objętość zwiększyła my mówimy po latach sześćdziesiątych te już 2 rzuty z Legią tak jakby było, ponieważ rzeczywiście, zwłaszcza w tym wszystkim takim systemie, jakim doznaniem było nie umiem sobie przypomni natomiast cała historia świetnie opisana w podcaście, które też bym chętnie wszystkim państwu poleciła zrobiła ta empatia, czyli nie po angielsku niestety nazywa się seria nazywa się do American Life, a sam spotka sam odcinek nazywa się tą Darmstadt i właśnie tam jest przytoczona cała historia tego Uniwersytetu i właśnie, a absolwentek uniwersytetów, które musiały przez wakacje się odchudzać, żeby móc się obronić buta, bo wiadomo rzeczywiście ten, zwłaszcza w stanach protestantyzm był bardzo taki zainwestowane to, że zdrowym ciele zdrowy duch i że ciało ma być odzwierciedleniem tego moralnego tej moralnej duszy, tak więc że 1 z grzechów to jest obszar obżarstwo dziękuję bardzo, ta ta oczywiście to obżarstwo manifestuje się na czele jako tkanka tłuszczowa no, więc obecność nadmiernej tkanki tłuszczowej to oczywiście jest jakby podejrzenie, że ktoś może jest tam moralnie czy duchowa niewłaściwe oczywiście ten nauczenie się z czasem wycofała tak dramatycznych drakońskich sposobów namierzenia duchowości swoich absolwentek absolwentów natomiast to idealne wypowiem wręcz idealny przykład na to, o czym pan przed chwilą wspomniał jeszcze wracając może na chwilę do tego podziału na ciało i dusze to proszę pamiętać, że na ten podział nakładają się inne podziały, które też są niesymetryczne, bo ta dusza czy też ten rozum później zazwyczaj jest uznany za męski, a to ciało jako żeńskie tak w sensie takim klasycznym podziałem upór łowieniu tych kategorii co więcej wraz z rozwojem kolonializmu zazwyczaj ten rozum i Tadeusza to są radzą i dusza białego cywilizowanego człowieka, a to ciało, czyli to co jest tak powiem bliżej tej natury to jest ciało nie białego człowieka, ale miały człowiek ma białe ciało tylko rozwój przyznam, że miał takie bardziej różowa w zależności od intensywności światła w i zrozumiale wolne rozumiem, że zachodzi pani o to, że ciało reprezentuje pewną zasadę, która jak szeroko symbolicznie ujmuje wszystkie te wszystkie jak zjawiska rzeczy, które nie mieszczą się właśnie w tej wizji racjonalnego podmiotu takiego, który w, które się identyfikuje kontrolą racjonalnością zasadą światła i w tym sensie to jest to jest żeński tak będzie tak jakby bardzo wiele takich kulturoznawcy badań na temat właśnie takich, które my tożsamości czeka kategorii, które manifestują na czele tak taką kadrą może być płaci taką kategorią może być rasa etniczność sprawność lub niepełnosprawność zwraca uwagę, że kategoria, jakby są też i płciowo, jakby się wzajemnie, że tak powiem wzajemnie na siebie wpływają na sobie zaraz miała rozstawione zaczęli, ale zaczniemy od tego, ale musi ustąpić miejsca informacją, więc za moment rozmowy wrócimy z nami cały czas dr Maria Marta Sienkiewicz przepraszam bardzo kultury znawczyni amerykanista kara jeszcze dzień dobry dzień dobry przerwałem pani, bo musieliśmy ustąpić miejsca informację, więc może ten wątek pani dokończy, a później przejdziemy do bardziej współczesnych kwestii myślę, że możemy przechodzić do jak dla mnie te te przypisywane różnym ucieleśnienie wartości one wspólnie z nami ciągle oczywiście się modyfikują tu warto np. zauważyć jak pod koniec dziewiętnastego wieku już najbardziej właśnie na początku dwudziestego wieku nam się dzielni pod względem płci to jak jak rozumiany czy kodowane jest tłuszcz otyłość grubość, więc my z tymi różnymi znaczeniami funkcjonujemy do dziś, więc wydaje mi się jak widzę jakiejś takiej zarówno synchroniczne, jaki ja chronicznie znaczenie się na budowę ją tak mamy takie podstawowe rozróżnienie, które też pani mówiła dużo to rozróżnienie, na jaką zasadę kontroli racjonalności duchowości często zestrojono jeszcze przy okazji płcią kolorem skóry w cywilizacji białego człowieka tzw. i to całą sferę niepokojąco wymykające się kontroli upadło w jakimś sensie taką, którą właśnie trzeba podporządkować i dyscyplinować i w tym obszarze mamy kobiecość i odmienny kolor skóry niż biały itd. jest pewna taka struktura głęboka symboliczna która, która dziś pracuje w myśleniu wyobraźni przez pewien czas przynajmniej historii historii tej kultury do dzisiaj to gdzieś tam pewnie cały czas jest głęboko obecnej odzywa się w stosunku do do ciała, które sprawia wrażenie właśnie rozrastającego się w sposób niekontrolowany mamy wyniki badań, które pokazują, że także w Europie problem otyłości jest coraz coraz bardziej poważne coraz więcej osób boryka się z tą z tą kondycją zdrowotną, bo te badania pokazują w kontekście pandemii corolla wirusa osoby, która w, które są otyłe mają znacznie większe ryzyko zapadnięcia na ostrą formę KOV 19 wdrażane są rozmaite programy w związku z tym, które mają na celu zmianę nawyków żywieniowych tak dalej tak dalej w stanach Zjednoczonych ten problem też jest rozwinięty zdecydowanie bardziej, a jednocześnie mamy taki rodzaj bardzo negatywnego stosunku do tych osób i o nasze borykają z różnorakimi kłopotami także natury społecznej, bo ciało niemieszczące się we wzorcu jest budzi agresję po prostu tak bardzo dużo pań ciekawych tutaj wątków rozpoczął jak tak słuchałam to oczywiście chyba pierwsza rzecz się, do której warto się odnieść to tam tak trwoga lęk, której wyrazem jest taki sposób mówienia otyłości jak epidemia otyłości rozrastające się liczba liczba osób otyłych z nadwagą WHO cytat tak oczywiście, bo to jest warte jest przyjęty sposób moim zdaniem dość oficjalnie przyjęty sposób mówienia o otyłości bardzo ciekawy jest oczywiście to, że jest tutaj jest taka ta metafora prawda tycia przekłada się trochę na język, którego używamy natomiast długo, że to jest oczywiście używanie tej kategorii epidemii co myślę, że w obecnym czasie ule pewnie szybko zmieniła nasze rozumienie czym jest epidemia, ponieważ sami jej dużo bardziej doświadczamy co więcej nasze zainteresowanie własnymi ciałami mogło się może przez to, że część z nas w tej chwili ma więcej sposobności, by na, by chciało obserwować mniej sposobności, by te całe dyscyplinować np. uprawiając sporty itd. więc to jest to jest jakiś tam wątek, do którego chętnie, za które Bruce, a międzyrzeczem epidemię otyłości to proszę zauważyć że, gdy mówimy o tym, jako takim zjawisku epidemii to zakładam, że otyłość jest czymś, czego nie było co pojawiło się nagle i powinny mieć 1 przyczynę, którą to przyczynę jesteśmy w stanie zidentyfikować, a później podatne na lekarstwo tak pani czyta to pojęcie tak, bo to do podjęcia tak interpretować te się rzeczy no występowało zjawisko natomiast w ostatnich latach bardzo intensywnie zaczęło eksponować po prostu, że SP było to jakiś tam przez lata w granicach następnie te granice zostały bardzo się w krótkim czasie rozszerzoną z może zwrócić uwagę znowu jakiś pan używa języka system został metafora niebezpiecznego ciała, które się rozrasta rozlewa tak jakby to, o czym wiedziało o takie odium społecznym Trwam wspomniana samym końcu swojej wypowiedzi jest dokładnie tym co później powraca w tym naszym języku i teraz pytanie czy rzeczywiście epidemia otyłości czy to jak wiele od osób jest w społeczeństwach czy to rzeczywiście jest tak szybkie jak sugerują badania no na pewno przyspieszyło, dlatego że wraz z bogaceniem się różnych społeczeństw dostępnością żywności, zwłaszcza żywności wysoko wysoko modyfikowanej o dużej zawartości CUK wpływa oczywiście na to jak nasze ciała wyglądają natomiast co ciekawe to co sprawiło, że np. w stanach te kilka dekad temu w stanach nagle przyrosła bardzo znacznie liczba osób otyłych wynikała z tego, że zmieniły się widełki BMI, czyli tego body Mass Index szalonej cyfrę która, której się nasz wzrost dzieli przez wagę czy czy jakoś tak, która ma określić nasze naszą cielesną normę i po prostu kilka dekad temu w stanach ta norma została zmieniona przez dużo osób nagle osobne z nadwagą zaczęto liczyć jako osoby otyłe itd. więc oczywiście to w momencie, gdy patrzymy na jakiś trend rozwoju jakiegoś zjawiska w historii NATO musimy się zastanowić czy w tej historii na pewno te kategorie, które badaliśmy wyjazd więcej takie HD Super interesujące, bo tutaj tutaj chyba mam wrażenie w 22 problemy się ze sobą stykają niekiedy się mieszają to znaczy z 1 strony jest kwestia właśnie pewnego wzorca tego jak to ciało idealne ma wyglądać to do pewnego stopnia też przenika rzecz jasna takich obszarów jak medycyna bo, bo nie sposób tego uniknąć, więc te ideały kulturowe bardzo bardzo po pierwsze, się zmieniają po drugie, no właśnie często prawo potrafią taki represyjny sposób być narzucone na różne sposoby, ale z drugiej strony też te modyfikacje w pewnych kategoriach medycznych które, która to medycyna kwalifikuje otyłość jako chorobę przewlekłą po prostu jak rozumiem mają uzasadnienie w statystykach dotyczących np. ryzyka zapadalności na określone choroby to znaczy mamy do czynienia z jakąś kondycją, która po przekroczeniu pewnej pewne to pewnego tam wskaźnika no istotnie zwiększa prawdopodobieństwo zapadnięcia na ataki albo inne choroby i w tym sensie klasyfikowana jest sama jako dolegliwość nie będzie tak po pierwsze, ja nie jestem aktorką, ale bez recepta, więc na temat medycyny mogę wypowiadać tylko z perspektywy kulturoznawcze, czyli sposobu w jaki zjawisko to właśnie został medyka izolowane w takim bardziej kulturowym społecznym znaczeniu na pewno jest tak że przy pewnej otyłości czy przy pewnej nadwadze część istniejących innych zjawisk medycznych może się leczyć gorzej może być tym sławetnym współistniejącym czynnikiem natomiast tutaj bym zwróciła uwagę znał się odniosę troszeczkę do do historii i znowu niepolskie taka znowu w stanach od początku organizowania się grup tzw. fakt aktywistów dobył głównie kobiety, które podkreśla 70 tych i na początku 8 zaczęły się organizować, żeby walczyć o dyskryminację i teraz na czym polegała dyskryminacja osób potem oczywiście odium społeczne stygmatyzacja atrakcyjności tak dalej jest osobny wątek natomiast on zwraca uwagę też dostępność i równość dostępności do służby zdrowia, która jak wiemy w stanach to jest w ogóle trudna ale, ale teraz on zwracał uwagę też, by to się to co było prawdziwe w latach osiemdziesiątych wciąż aktualne to znaczy, że w momencie, kiedy gruba osoba idzie do lekarza to bardzo często jest diagnozowana tylko wyłącznie przez pryzmat swojej nadwagi też otyłości rozwiązaniem wielu medycznych zjawisk będzie proszę się schudnąć i teraz oczywiście w niektórych przypadkach jest to słuszne zalecenie i też wiele osób z otyłością czy z nadwagą może się poczuć lepiej w momencie, kiedy się odchudzi natomiast co było problemem to, że inne zjawiska medyczne i inne stany chorobowe nie były diagnozowane ponieważ, by znowu ja sama użytej metafory, jakby to duże ciało przesłaniała wszystko inne oczywiście jakieś anegdoty, ale kilka takich ciekawych anegdot osób, które tego doświadczyły była dziewczyna, która 2 lata nie zdiagnozowano raka, ponieważ odbijała się od kolejnych lekarzy, którzy ignorowali inne symptomy albo przepisywali je do jej nadwagi na 1 osoba, która miała skręcony nadgarstek tak też nie to nie doczekała się diagnozy, ponieważ była ciągle jest jej problemy zdrowotne były sprowadzane do do jej nadwagi kolejną rzeczą jest to, że leki dawki leków niewiele pod uwagę pewnej wagi, a tym świetnie pisze lin US w takiej swoje kolekcje Sejm nazywa się siłę to niedawno zresztą powstał serial na tej podstawie przez stację Hulu tym samym właśnie tytule ślą, która brała antykoncepcję awaryjną mimo tego zaszła w ciążę, ponieważ nigdzie na opakowaniu nie jest napisane, że powrót powyżej pewnej wagi ten środek nie działa, więc ten pierwszy jak aktywizm wokół nadwagi otyłości zarówno tych kin nie tylko w sferze medycznej, ale też społecznej właśnie dotyczy nierówności w traktowaniu osób otyłych i moim zdaniem to pada, ale nie jest także ktoś twierdzi, że ze dużą nadwagą żyje się lepiej niż np. osobom o normatywnym, a norma pewnej wadze natomiast należy zwrócić uwagę na przyczyny tego przyczyny tego, że niektórym żyje się w tych ciałach gorzej to jest wynik ich nadwagi czy też otyłości czy może środowiska, któremu funkcjonują i pewnej takiej z Internal izolowane przez wiele instytucji takich jak służba zdrowia np. ale też edukacja czy rynek pracy internę ani za awans jej stygmatyzacji osób otyłych badanie musimy nawet pewnie długo szukać, żeby pomyśleć sobie stereotypach dotyczących grubych osób tak ustawimy tu postawimy kropkę jeszcze bym chętnie kontynuował rozmowę, bo jest bardzo ciekawa, ale czas niestety się skończył bardzo dziękuję dr Marta się nie WICZ kulturoznawczyni amerykańska ośrodka studiów amerykańskich bardzo dziękuję ja też dziękuję państwu też dziękuję kończymy ta osoba magazyn, który oczywiście wydawała Katarzyna Morawska realizował Maciej Gorczyński nazwał Tomasz Stawiszyński dobrej soboty dobrego weekendu dobrego tygodnia to usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA