REKLAMA

O elitach i poprawności politycznej

Goście Passenta
Data emisji:
2020-06-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu, która działa ze z ulicy Czerskiej witamy słuchaczki słuchacze dodatnich i ujemnych Homo hetero tych na spacerze w kościele zadowolonych pisarka ją z zapytanych zasług znanych w kraju i na szerokim świecie jak państwo wiedzą naszą dewizą naszego programu nasza dewiza brzmi następująco jacy goście taki program w tym programie ogłosili prezydenci marszałkowie, ale takich gości jak dzisiaj jeszcze nie było witam naszych gości specjalnych powiedziałem Rozwiń » nawet sensacyjnych to prawdziwa elita intelektualna medialna profesjonalna znana w kraju za granicą także słuchać słuchać Radia TOK mam zaszczyt przedstawić w porządku alfabetycznym, że musiałem nagłowić busa, ale w 22 losowych pani dr Patrycja Sasnal i pani dr Karolina Wigura witam panie serdecznie proszę państwa jak dzień dobry dzień dobry norm, by normalnie jest tak, że zaprasza się eksperta do Radia i ten ekspert mówi mówi np. na temat bliskiego Wschodu Afganistanu czy Ameryki Łacińskiej Argentyny natomiast dzisiaj musiał odwrócić porządek rzeczy mianowicie, żeby bohaterkami naszej audycji, by być ekspertki byli właśnie ci ludzie, którzy mają służyć swoją wiedzą są właściwie eksploatowanie przez media, bo dzwoni się do pani Patrycji Sasnal do pani Karoliny Wigury czy pani sądzi o tym, miałabym dziękujemy do usłyszenia tym razem będzie inaczej chciałem państwu pokazać przedstawicielki nowej młodej polskiej inteligencji już z dużym dorobkiem, który jest można powiedzieć porażający jednocześnie dowiedzieć od nich jak one funkcjonują jak do tego doszło pani dr Patrycja Sasnal no jest przede wszystkim politologiem ara biskup filozofką specjalizuje się z w sprawach międzynarodowych na bliskim Wschodzie ze szczególnym zainteresowaniem mówi polityk i przemocy radykalizacja teoria po szkole w postkolonialnej migracji jest w pełni ważne stanowisko dokładnie się tytuł nazywać to Niewiem, ale wygląda mi to na dyrektora do spraw naukowych w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych pani Patrycja możemy oczywiście poprawić od razu na bieżąco to jest wolność słowa u nas no może, by za tak w przeszłość jest tak bogata, że oczywiście całe nie mogę wymieni, bo nasz program trwa tylko 50 minut, ale w każdym bądź razie pani była stypendystką Fulbrighta na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa w Waszyngtonie jej Nowak najnowsza książka Arendt Fallon i przemoc polityczna w islamie została opublikowana przez wydawnictwo ród lecz, jeżeli ktoś z państwa nie wie co to jest wydawnictwo to powiem, że to jest największe chyba na świecie najbardziej prestiżowe wydawnictwo literatury i studiów humanistycznych hurra brawo brawo posiada doktorat nauk politycznych no i przedtem była we na studia w Waszyngtonie ukończył filozofię w Warszawie, a także stosunki międzynarodowe zez wyspecjalizowała się cały czas sprawach bliskowschodnich i arabskich kariera jest imponująca, gdybym tutaj państwo tylko wymienić, że ta pani wszędzie uczyła siebie lub innych to wyście nie uwierzyli żałuję, że nie jesteśmy w telewizji bowiem pokazał po prostu ten dokument no chodź tutaj w każdym razie cały czas przejawia się takie miejsce Damaszek Higher Paryż, a najbardziej mi się podoba to jest ewidentnie napisane troszeczkę także sposób amerykańskiej ten ta biografia, więc nawiązane Perry Franz, ponieważ nie każdy Amerykanin nie każe emerytalnych, gdzie SPS w jakim leży stanie czy w jak w Dakocie czy w Teksasie, więc oni mówią Perry Franc wraz z 6 i niezwykle aktywne jest pani pani Doktór dziedzinie kursu rozmaitych seminariów międzynarodowych konferencji, gdzie wygłosiła już około 30 referatów obliczy w ciągu ostatnich 5 lat to jest po prostu niewiarygodny od Wrocławia do Izraela w każdym czasie bardzo szerokie zainteresowania za interesowanie to jest to tyle na razie wstępnie bardzo panie gratuluje pani Patrycja drugim nasileniem w odpowiedzi efekty drugim naszym gościem jest pani dr Karolina Wigura, która posiada doktorat zmysł współczesnych teorii politycznych przedtem ukończył Uniwersytet warszawski ten doktorat też inwestor Warszawskiego ukończyła wydział socjologii jest bardzo aktywna również znana jako 1 z filarów czasopisma kultura liberalna jest adiunktem na Uniwersytecie warszawskim i ma za sobą semestr lata spędzone na uczelniach zachodnich w tym na Uniwersytecie w Oksfordzie na konferencjach w Instytucie wylot, gdy w Wiedniu jest człon działaczka członkiem rady Kongresu kobiet i także była we władzach fundacji Batorego, czyli nie zamyka się tzw. szklanej wieży wieży kości Słoniowej niedawno spędziła chyba SMS na Uniwersytecie wyznacza z kolei to chyba nie jest możliwe tylko inna uczelnia w Berlinie pracowała na konferencjach otrzymywał ogromne granty ona jej współpracownicy tacy jak Timothy Garton nasz czy Jarosław Kuisz no i SA SMS na Uniwersytecie Oxford to wszystko brzmi jak jakaś podsumowanie kogoś, kto skończył jest Stolat i odbiera nagrodę na obrazie coś takiego mamy dużo mniej dużo mniej dostaliśmy nagrodę pana Tischnera za książkę wina narodów przebaczenie jako strategia prowadzenia polityki 2 najważniejsze właśnie książki pani Karoliny to wina narodów, czyli książka o przebaczeniu w polityce wynalazek nowoczesnego serca, czyli książka o rozwoju koncepcje emocji od starożytności po osiemnasty stulecie proszę państwa widzicie, że macie tutaj mamy tutaj do czynienia naprawdę poważnymi intelektualistami, który jednocześnie są młodymi kobietami, które znamy lubimy podziwiamy proszę pań, ponieważ panie spędziły dużej spędzają dużo czasu za granicą chciałbym najpierw zapytać co to jest poprawność polityczna nie dalej jak wczoraj chyba przeczytałem w internecie, że producenci mączki napęd kiełki panie na pewno wiedzą, że rząd ten wielki prawda jest częścią popularny popularna potrawa na śniadanie w Ameryce leśnicy takie naleśniki racuszki takie jony najbardziej popularny gatunek nas nazywał się, gdzie mają ma pękł jej pękł jej miejsce, a jeżeli chodzi o ryż i to było ilustrowane burzą tak młodej afro Amerykanki zadowolonej uśmiechniętej z kolei reż najbardziej popularny jest bardziej popularnych gatunków ryżu w stanach Zjednoczonych to był Ryś wujka Bena and Hell Angels będą Drive i ozdobiony z kolei podobiznę wizerunkiem buzi bardzo sympatycznej pewnego afroamerykanina oba wizerunki każą nam się domyślać, że mamy do czynienia chyba z personelem kuchennym czy z trenerami czy każe młodzieży z jakimi usługami i proszę sobie wyobrazić, że producenci obu tych produktów wycofali marki wycofali nazwy wycofali te wizerunki ze względu na poprawność polityczną jej co panią o tym, rządzącej czy to się jakieś wariactwo czy to da się wytłumaczyć może może pani Karolina wiersza muszę wskazywać, bo nie jesteśmy w 1 studiu bardzo proszę ja myślę, że to jest, bo tak co 2 właściwie pytania jedno pytanie to jest co to jest poprawność polityczna drugie pytanie jak ocenić tę konkretną sytuację tak MO, że poprawność polityczną pewnego rodzaju sporem w kulturze zachodniej ona to jest zjawisko albo może powiedzieć można powiedzieć zasada, która wywodzi się z pewnej ostrożności wobec uczuć grup uważanych za mniejszościowe mniejszościowe niekoniecznie w sensie liczebnym, ale często w sensie takim, że jakaś grupa ma mniejsze prawa np. historycznie ma mniejsze prawa tak jak Amerykanie i poprawność polityczną taką zasadą, która ma uczucia tych grup chronić, że proszę panią właśnie w sprawie ochrony ich użyć przepraszam, że pada słowo albo jak mówią przepraszam, że przerwie chodzimy też chwilę na początek naszego programu sprawić paniom jakieś komplementy, gdyby z całego serca, ale się bałem, ale się bałem, że jeżeli powiem jedno pochlebne słowo poza tym ścisłe Meritum zawodowym to, która z pań może się czuć dotknięta tak jak powiedział jak pani ma piękną sukienkę jak pani pięknie wygląda to to koniec bada może pani bardzo proszę to jest to jest konsekwencja z kolei nie tylko długi ślad rozwoju ruchu feministycznego, ale też w wielkiej mierze tzw. czwartej fali tego ruchu to znaczy związanej z mitu z czystym zwrotem przeciwko molestowaniu seksualnemu i nierówności ról seksualnych także wydaje mi się że, że jasne, toteż należy do tej poprawności politycznej, toteż jest ciągła dyskusja tak naprawdę co możemy powiedzieć nie możemy powiedzieć jak chciała tylko powinien je jeszcze skończy skoro skomentować tę kwestię tę anegdotę, o której Real zaczęliśmy tak ta ja bym powiedział w ten sposób, że przez te sfery rachunków anegdoty federacji szkół i ryżu tak tak to jest powiedziałabym taka może może to brzmi trywialnie, ale w gruncie rzeczy co się dzieje na tle zarówno protestów po śmierci George Floyda jak i protestów przeciwko rasizmowi w krajach takich jak wielka Brytania, gdzie jest wielki spór na temat pomnika rodząca osoby, która niechlubnie zapamiętana została jako rasista i brutalnego Kolonia lista i powiedziałbym w ten sposób przez bardzo wiele lat niewiele robiono, chociaż ten problemy rasizm mogły rozpoznane i dzisiaj kiedy, kiedy rzeczywistość też trochę pod wpływem Korona wirusa stała się o wiele bardziej plastyczne wszystko się zmienia cała rzeczywistość polityczna geopolityczna ma taką bardzo proste muszą twarz w tej chwili od bóstwa proteus sza dowiemy się co nie zmieniało przepraszam dowieść, że jak to wygląda w świecie, który bada pani Patrycja Sasnal czy w tym świecie nie za wiele jak poprawność polityczna znaczną nie nie chcę mówić w tej chwili poprawności politycznej na bliskim Wschodzie, bo to, jaki ma wejść tak mógłby być obcy po prostu naszym słuchaczom temat zbyt specjalistyczny, ale no ja chcę wrócić do tego jak pani pięknie wygląda albo, jaką pani tak jak sukienkę co powiedział Daniel nie to się państwa jednak wykręcone trochę to praca wtoku prawda poprawność polityczna w momencie, kiedy następują zmiany społeczne, a więc tutaj musimy wyczuwać te granice czasami sobie pozwolić to powiedzieć w zależności od tego do kogo, mówi że czasami sobie nie pozwolić będziesz patrzył na reakcję tak powinno być natomiast poprawność polityczna tak jak powiedziała Karolina to pewna czy uważa też pewna dbałość dbałość o to, żeby uniknąć obrazy, żeby uniknąć obraz drugiego człowieka i i w tym sensie jest to słuszne natomiast ciekawe, dlaczego coś nazywa poprawnością polityczną poprawnością społeczną i wydaje się, że dlatego nazywa poprawnością polityczną i słusznie, dlatego że polityka jest sferą kształtowania opinii najsilniejszą najmocniejszą i najpotężniejszą sferą kształtowania opinii dlatego szczególnie jak jakąś treść wpuszczamy do przestrzeni publicznej musimy być uważni na to jak ona brzmi dla drugiego ucha tu chodzi o to, że mamy mieć w sobie empatię, więc poprawność polityczną uważam za zdobycz cywilizacyjną naszą ja jestem ciekaw czy istnieje jeszcze Nowym Jorku nie tylko w innych Stanach barszcz ma szef Which, ponieważ nazwisko producenta tego barszczu też mogłoby być objęte poprawnością polityczną, ale muszę powiedzieć to był bardzo dobry barszcz byłoby szkoda gdyby, gdyby zniknął także cywilów, a mogę jeszcze do bardzo proszę, bo jest taka jest taka słynna seria Paula Newmana prawda różnych akta sprzed wyborów ma różnych swoich itd. tam twarz piękna białego Paula Newmana rozjaśnia te słoiki i jest wydają się, że to, o czym mówi tam Monka na te plany te placki pękają musi być jakiś taki to musi być jakiś taki, a jakaś starć lat pewnie pięćdziesiątych sześćdziesiątych rzeczywiście nieprzystającą w ogóle do do współczesności jak tak mało robiono jeśli chodzi o stosunki rasowe w stanach grobowca AK kadencja Obamy przygotowanie muzeum historii afroamerykańskich Waszyngtonie na wspaniałego rewelacyjnego osiągającego budynku na środku demo, który został otwarty 2 lata temu to jednak są takie starania w tej sferze symbolicznej bardzo ważny, które właśnie wpływają na to jak sami do siebie odnosimy, czego Amerykanie odnoszą natomiast to co się dzieje w stanach dotyczy sensu stricte systemowego rasizmu, który unaocznia się tej brutalności policji z bardzo konkretny problem noc ma swoje jakiś pokłosie historyczne nie przepracowanych nie przepracowanej wojny domowej amerykańskiej drugie nawiasem mówiąc muzeum na środku tego demo takie stare muzeum historii amerykańskiej pokazuje tę wojnę z taką dbałością, żeby nie powinni wyrazić żadnej opinii na temat po północy południa Unii Konfederacji-li czy Granta, więc dlatego, że wiedzą widać także, że pomysłodawcy tego muzeum starego czuli, że to jest sprawa tak to są wrażliwe nuty, że muszą tutaj bardzo uważać i wydaje się, że ta wystawa będzie teraz zmienia, bo ona jest po prostu start wysoka starodawne tu takie starodawne muzeum bardzo rzuca się, bo czyta starość tego muzeum historii amerykańskiej w porównaniu z nowoczesnością stojącego obok muzeum historii w amerykańskiej czy panie uważają, że w ogóle rasizm tego rodzaju uprzedzenia żonę dadzą się całkowicie usunąć z naszych mózgów mózgów naszych dzieci wnuków, bo ja mam wrażenie, że to jest zadanie na stulecia, że oczywiście policja nie ma prawa strzelać bez powodu itd. przejawy dorośli muszą bardzo bardzo dotkliwe, ale muszę wam powiedzieć, że moje doświadczenie na sen na Sejm mniej pesymistycznie to podzieli się 1 wspomnienie pani BCC powiedział, że to jest stare lata pięćdziesiąte sześćdziesiąte to jest za starość ja wtedy byłem na Uniwersytecie Princeton mieszkaliśmy w akademiku i siedziałem między 2 wybitnymi kolegami 1, by został historykiem profesorem historii sztuki drugi znanym filozofem, gdzie dziekanem wydziału filozofii na Uniwersytecie w Toronto ten Anglik właśnie filozof był pełen fantazji oraz w sobotę wieczór w akademiku na sobotni wieczór można było, żeby zaprosić gościa płaciło się 3USD sąsiada z nami przy stole jadu i kolega ten zaprosił afro Amerykankę wtedy mówiło się Murzynka młodą piękną dziewczynę z zasad doskonałego koledżu na co ten drugi kolega historyk sztuki później profesor dzisiaj sztuki na południu nazywał się sternik boi odwrócił się do nas plecami całkowicie plecami i przez całą kolację nie odezwał się ani słowem i tutaj mówimy o profesorze o studiach doktoranckich na 1 z najlepszych uniwersytetów w Ameryce i teraz przerzucę się na chwilę na nasz kontynent, jeżeli widzę wrażliwość powiedzmy sobie pani Patrycja mówi o różnych wystawa jak oceniane były wystawy powiedzmy sobie muzeum historii drugiej wojnie światowej czy wystawa na w muzeum Polin jak jak jak podnoszony jest każdy szczegół, że jego zdjęcia nie macie w Polsce jest mała część wyszli za filarem wydają się, że w ludziach jest coś takiego złego, że nigdy nie są bardzo proszę pani Karolina mówi też odpowiem anegdotą kilka lat temu miałam zaszczyt być na stypendium Czermin marszu sąd to jest tak jest panie, które na, które zaprasza młodych jak to nazywa się teraz takie popularne pojęcie liderów o Europę i mądrością tego stypendium było to, że nie tylko zabrano nas do Waszyngtonu nowego Jorku, ale także zabrano nas do formy Orski Ameryki w moim przypadku to był to był stan obrazka i tam rozmawialiśmy mieszkaliśmy tam urodzin rozmawialiśmy z nimi o rasizmie i dochodzić wspólnie do wniosku to był rok 2013, że to jest największy słoń spokoju, jaki się jak i jakie można znaleźć to znaczy, że może kiedyś np. kiedy ktoś kupował dom to agent nieruchomości mówił tutaj domu nie kupisz tutaj są Czarni nie chce mieszkać z czarnymi dzisiaj znaczy dzisiaj 7 lat temu, kiedy tam byłam oni mówili takim językiem już nikt nie mówi nie wolno tak powiedzieć, ale mówił to samo tylko innym językiem nie wystarczy, że ktoś powie tu nie chcesz mieszkać i to wiadomo, że chodzi o to, że będzie mieszkać z afro Amerykanach mi, że tego nie chce, więc to co było dla nas bardzo bardzo obejmujące to było w czasach jeszcze administracja Obamy i i dla mnie np. ten ten ten zwrot polegający na wygranej w Trumpie może mniejszym zaskoczeniem właśnie dzięki temu, że ja widziałam jak w jaki sposób tam być ze sobą rozmawiają oni też tłumaczyli nam różne kody tego języka swojego teraz w związku z bardzo szybko odpowiedzieć na to pytanie do mnie ludzie tym czasie można wyeliminować nasze mózgi lubią podziały szczególnie podziału na 2, jeżeli się jest taki wygodny podział, że można podzielić ludzi na na białych czarnych albo chrześcijan Żydów albo jakiś jeszcze tak łatwo podział ludzie to bardzo lubią to bardzo wiele działalności moim zdaniem coś takiego jak męstwem polityczne i ten jest polityczne, czyli główny nurt celnie tak może być bardziej tolerancyjne może być Cher może się sprzeciwić nazizmowi wszystkich jego przejawach albo może sympatyzować z rasizmem chciałem największe wyzwanie chciałem tutaj przejść do drugiego podziału właśnie nie to znaczy na podział pomiędzy tzw. elitą, a resztą populistami czy masami czy nie wie jak to nazwać w każdym bądź razie od pewnego czasu słowo lica jest wymawiane z pewną ironią trwa uparta praca nad dyskredytacji elit chyba głównie ze względów politycznych, ale wiem panie powiedzą, bo panie są tutaj specjalistkami niedawno czytałem, że słuchałem odczytu prof. Andrzeja Nowaka znanego historyka znanego również bardzo konserwatywnych przekonań z dużym przekąsek mówi o elicie mówił, że elita też we licie jest też dworskiego niedemokratycznego, bo wiedzieli nikt nie wybiera oddolnie tylko to jest elita, która się sama kokietuje, więc nie można mówić o członkach, jeżeli tylko kopcach od dokumentacji i dawał konkretne przykłady dla niego Adam Zagajewski wybitny poeta może najbardziej dzisiaj znany poeta Polski żyjący to jest, więc wiecznie czekający na nagrodę Nobla frustrat za Agnieszką Holland mówi pan prof. Nowak ona reprezentuje stalinowski sposób mówienia, jeżeli chodzi o Jana Hartmana to nie powtórzy tutaj, ale nie, dlatego że pan profesor powiedział coś niecenzuralnego tylko salach był chyba klub Ronina wybuchła na dźwięk tego nazwiska takim rechotem, że już nie przebiła się dalsza część jej końcówka zdania pana prof. Nowaka no moim zdaniem panie może się nie obrażali panie należą do elity do tej nowej elity, które zresztą uważam za imponującą to znaczy wykształcony bywały obracające się w świecie studiującej najlepszych uniwersytetach wydające w tej książki w obcych językach świetnych wydawnictwa dla mnie panie są elitą najlepszym tego słowa znaczeniu, a panie się wstydzą tego pani Patrycja czy pani się wstydzi ja mogę pani powiedzieć pani dla mnie należy delicje nie będzie, że pani zareagujemy powiedział, że mamy ładne pantofle z Lechem nie jest takie oczywiście wiem, że należy elity nie to, żebym się jakoś z tego powodu chciała szczycić oczywiście, że należą do elity i a czym, zanim odpowiem na to mogę jeszcze wrócić na chwilę tego rasizmu, bo bardzo proszę w tym, że jeszcze poważniejsze chciał powiedzieć zdecydowanie tak rasizm można leczyć i rasizm się leczy leczy się go bardzo łatwo wydaje mi się i jest taki słynny cytat Nigella da nam na takiego hiszpańskiego eseisty poety, że faszyzm leczy czytanie, a rasizm Black leczy podróżowanie i mi zajęło leczenie się z rasizmu mówi poważnie mu mówię poważnie już pochodzę jest nie wiem no lewicowego domu o korzeniach robotniczych itd. zajęło wie wiele lat leczenie się z tego, żeby np. nie wiem nie zauważyć albo starać się nim nie zauważyć nią koloru skóry prawda jest po prostu nienaturalny widzimy różnicę koloru skóry i od razu, więc ja myślę sobie, że nimi zajął zajęło to tak długo musiałam zrozumieć, że jak rozmawia nie wiem z Brytyjczykiem na konferencji międzynarodowej to on może być ostatnim po prostu chamem, a rozmawiam z jakimś egipskim islamistom i on może być najbardziej światłem mózg owce, jakiego spotkałam w życiu musiałem tego doświadczyć, żeby powiedzieć prawda tego nie da się po prostu powiedzieć właśnie kogo posłuchać trzeba przeżyć i ale to chyba to co się leczy to da się zmienić uda się udaje się zmieni swoje własne poglądy Frans van taki słynny no w bojownik o wolność Algierii, ale był psychiatrą francuskim czarnoskórym Martyniki taki teoretyk też reż rasizmu czy Lacha teraz bardziej o opisujący zjawisko rasizmu mówił, że szczególnie ten czarny kolor skóry prawda tego po prostu nie da się przejść, że oni już widzi jak jak biały spotyka czarnego człowieka, który nie wiem czytał Monteskiusza to ten biały się tak cieszy i on widzi w tej radości tego białego z białego, który spotkał czarnego wykształconego, że to, dlaczego tak niewiarygodne morze czarne czyta czarny czyta, więc ja się państwo co karania powiedział coś naturalnego w tym takim takich podziałach, które gdzieś tam może biologicznie lubimy jako zwierzę jako zwierzęta, ale da się to leczyć możemy leczyć jako ludzie i a teraz rolnicze no, więc tak ja, bo ja znam Andrzeja Nowaka i lub lubimy się jak akurat chce oceni go jako historyka jak rząd po prostu na myśli, że w tej elicie mogą być różni ludzie no i to nie ulega wątpliwości natomiast, mimo że 20 lat temu nic nie wskazywało na to, że ja będę częścią elity, bo nie nie wiem nie pochodzę z takich domów itd. to jednak mam przywilej ogromny przywilej takiego intensywnego wkładania treści do przestrzeni publicznej bardzo niewiele osób ma to, że teraz siedzę tutaj rozmawiam z Danielem Passent Karoliną Wigurą o tym, świadczy mam przywilej dostatku ekonomicznego przywilej oglądania świata jak powiedziałam no to jest mitów leczyło zdaje się leczył mnie to rasizmu mam przywilej wolnego czasu czy raczej właściwie czasu na czytanie książek pamiętam jak nie uderzyła lektura takiego tekstu Edwarda Abramowskiego z początku ubiegłego wieku to jest sztuka tam Abramowski to taki Polski filozof tam teoretyk spółdzielczość rolnicza szpital tak on on pisze jesteśmy w czasie pisze tam 900 ósmy czy coś takiego jesteśmy w czasie, kiedy za chwilę klasa robotnicza większość ludzi będzie miało więcej czasu na sztukę będzie miał wolny czas ja po prostu wiem, że to jest przywilej elity właśnie mój, że ja mam czas na przeczytanie książki przecież normalni ludzie nie mogą mieć czasu na sztukę nie mogą mieć czasu na na czytanie, więc jak najbardziej jestem elity i Unii i nie wiem czy się tym szczycą, ale myślę, że trzeba dobrze wykorzysta pytamy jeszcze panią Karoliny Wigury pani Karolina czy pani się czuję częścią elity ma z tego powodu jakieś skrupuły ja odpowiem tak nie tylko jeszcze chciałbym tak jak Patrycja wrócić do rasizmu to bardzo ciekawa pozycja powiedziała o o tym, o tym leczeniu rasizmu wjazd pomyślałam o swoich własnych doświadczeniach dzieciństwa i też o doświadczeniach moich małych synów i o tym jak jak dzieci reagują na inny kolor skóry i na co może trafić jak bardzo istotne to na co trafi jako zdziwienie innym kolorem skóry miał moim pierwszym najważniejszym doświadczeniem w podróży zagranicznej skoro mamy do Nigerii z dnia 5 lat mój tata pracował tam pojechałyśmy na 6 miesięcy moją małą siostrą i upamiętnieniem dzisiaj do dzisiaj pierwsza idziemy na Targ i ja mówię do moich rodziców, dlaczego oni wszyscy wyglądają tak samo, bo trafiłam rozpoznać różnych twarzy ciemnej skórze i na co moi rodzice odpowiadają, gdyby nigdy nic po prostu są różne kraje one są raczej biali to jest raczej czarny upaść nie ma nie ma tematu to jest doświadczenie, fundując nam nie i podobnie bardzo moi synowie, kiedy podróżowaliśmy po Europie, kiedy trafiali do różnych przedszkoli żłobków to opisywanie i kim jesteś w grupie mówi Anna ja mam i dzisiaj pamiętam mówi do mnie mój starszy syn wtedy w przedszkolu mówi tak mam tak się siedmioro dzieci z białymi skórami, bo jest nim z brązowymi skórami i dwoje żółtymi skórami i to jest po prostu taki opis rzeczywistości to jest tak jakby ocena jest zerowa to, że rozwój dobrze się, że to pat padnie na na taki grunt pt. opłat, bo wiesz po prostu w różnych krajach są różne kolory skóry koniec, ale pani opowiada tylko argument za tym, że człowiek nie rodzi się rasistą, ale ci chłopcy pili dzieci, a czasem się dowiadują czasem się orientują, że na tej ulicy jest brudno tam mieszkają biedni ludzie tak się składa, że oni są Kolorowi na tej ulicy jest czysto i fajna trawa można kopać piłkę i mieszka biali ludzie, którzy pilnują, żeby się nie wybito po prostu dzieci się uczą tego rasizmu i potem kupują mieszkania to wiedzą, że jeżeli ta dzielnica w cudzysłowie stopniowo czernieje to wychodzi to nie odzyska swoich pieniędzy to po prostu decydują się na uszczuplenie kupują dom za 100 000USD sprzedadzą za 60 i to chyba każdy człowiek, który uczył rachunków szkole rozumie, że są realia niestety to jest niewinnych dzieci potem dzień często brzydkich ludzi to znaczy powiedzmy, że to my jako dorośli mamy obowiązek odpowiedzialność nauczenia naszych dzieci, że ten kolor wiąże się z jakimi wartościami albo się z nimi nie wiąże po prostu ludzie są różni tak samo mają różne głosy natomiast jeszcze samo tej o tej elicie, którą zapytałem tak ja myślę, że po prostu żyjemy w czasie które, które po raz kolejny podważa to, o czym elita jest to się właściwie rozpoczęło w Europie w czasach rewolucji francuskiej to wtedy po raz pierwszy elita jest atakowane jako coś co właściwie mogłoby, że rolę mogłoby się odwrócić o rewolucji francuskiej przecież Alexis to Wilusz później później żyjący, ale rewolucji opisujące mówił, że ludzie jego pokroju patrzą z prawdziwym przez strachem jak równość rozprzestrzenia się nie niemal jak siła opatrznościowy on mógł, czyli coś prawie żywego prawie mającego własny charakter, a ja przypuszczam, że my żyjemy w kolejnym kolejnej odsłonie tego, że przy budowaniu tego czym jest elita jeszcze 2030 lat temu istniało znacznie lepiej zarysowane to co byśmy nazwali głównym nurtem po to, co wszyscy mają umieć to do czego wszyscy mają inspirować dzisiaj na świat wygląda zupełnie inaczej jesteśmy bardziej podzieleni na niewielkiej grupy, które mają swoje własne tożsamości swój własny zasób wiedzy i stąd elita jest o wiele bardziej spornym krytykowanym pojęciem a, a pewnego rodzaju politycy czynią z tego również kapitał polityczny, atakując dotychczasowe elity i oczywiście przemilczając, że sami również stanowią rodzaj krótka i chciałem zapytać o kolejną sprawę mianowicie panie niż spędzają dużo czasu za granicą, zwłaszcza na uniwersytetach i uczelnie czy jest prawdą, że w myśl myśli humanistycznej społecznej na Zachodzie dzisiaj dominuje tzw. marksizm czy czy Marcin zmiecie tam czasami konserwatywnych prawicowych publikacjach, że miał Marcin podnosi głowę, że marksiści nadają ton, że nie jest też nie jesteśmy rencistą do niej nie awansujesz i czytam to pewnym zdziwieniem, bo wydawało mi się, że komunizm upadł związek radziecki się rozleciał ideologią jest raczej skompromitowana, a tymczasem dowiaduje się, że no marksizm triumfuje przeciwne marsze to jest tutaj pojęcie bardzo szerokie, który obejmuje nawet takie okropieństwa jak gender, więc ja chciałem panie zapytać może po kolei teraz pani Sasnal czy pani zdaniem coś w tym jest trzeci taki jest, że inteligencja w ogóle jest lewicujący, a już na uniwersytetach wyższych uczelniach jak najbardziej no ci, którzy używają tego słowa na marksizm i tak piszą o tym, uniwersytetach myślę, że chcą tym słowem zdyskredytować uniwersytety z pewnością jest grupa ludzi, dla których to słowo nie będzie brzmiało jak dyskredytujące wręcz przeciwnie jak można, ale jak można zdyskredytować Oxford Cambridge czy Carver myślę, że tutaj chodzi o coś co rzeczywiście jest narzeczy to znaczy taką wrażliwość studencką i w ogóle intelektualną uniwersytetów na świecie no te, które znam, czyli francuskie niemieckie amerykańskie kilka bliskowschodnich no tak z pewnością to jest taka to jest to są miejsca i rozwoju Inter i intelektualistów lewicowych głównie, chociaż zdarzają się oczywiście tacy prawicowi np. Harvard ma wielu takich prawicy prawicy żyjących powiedziałabym, ale Uniwersytet jest na tyle specyficzny, że spełni się tkanka ludzka musi być lewicowa, dlatego że sam Uniwersytet jest strasznie i właśnie jako instytucja prawa każdy każdy szczególnie stare jest bardzo konserwatywny to znaczy, żeby cokolwiek zmienić na takim urocze pamiętam słowa profesora nie chce nie nie powiem tego, że zaszkodzą w każdej, żeby coś zmienić na tym Uniwersytecie Jagiellońskim to trzeba zacząć prace 10 lat przed spodziewanym rezultatem prawda, więc to jest pewien taki przemiał ciągły na Uniwersytecie tego konserwatyzmu instytucji takich tradycji wchodzimy w dziwnych strojach mamy dziwne obrzędy z taką stąd tkanką ludzką z tą krwią młodą krwią, która ciągle przychodzi odchodzi studentów, którzy z pewnością jednak większości jeśli nawet nie mają co nabywają poglądów lewicowych to jest bardzo dobre to topowy ten ferment powoduje jakąś kreatywność natomiast Hana oczywiście 19608maj we Francji to jest rewolucja studencka zamieszki studenckie w latach sześćdziesiątych na uniwersytetach amerykańskich wpuszcza na wejście czarnoskórych do uniwersytetów też powoduje ogromny ferment intelektualny wówczas i debatę, ale to jest bardzo potrzebne, dlatego że nie ma innych miejsc w społeczeństwie gdzie, gdzie ten nurt, by się rozwijał, bo po, bo polityczne centra albo jakiś ośrodki analityczne jednak mają taką tendencję w większości do bycia centrową takimi zachowawczym, więc jak widzę taką w ogóle ten marsz skończy, że kończy się dyplomem kończą się w bramie Uniwersytetu tak zapytajmy pani Karolina o tym, sądzi, więc tak to jest taki rodzaj krytyki, które w, który bierze coś co jest dosyć oczywistej i uczynić z tego zarzut to znaczy tak rzeczywiście Uniwersytet czynami te, na których była mają niestety pewnego rodzaju atmosfera lewicowa lewicujące to prawda, ale czy to znaczy, że to jest jakiś rodzaj nowego marksizmu nie sądzę raczej dostrzegam właśnie w tym rodzaju krytyki rodzaj marksizmu, a rebours to znaczy to jest przyjęcie, że jest jakiś rodzaj ciemni rządzącej elity i jakiś rodzaj zwykłego ludu, który nie nie myśli taki sposób myśli jakoś bardziej jakiś sposób bardziej taki normalny po ludzku zdroworozsądkowe także to to jest taki bardzo paradoksalny rodzaj krytyki, który sam reprezentuje to co zarzuca same panie same panie wyrosły z uniwersytetów uczelni polskich na nich pracują czy wydaje mi się, że tutaj niebezpieczeństwa wtedy człowiek nr 7 chyba nie ma, bo z tego, że słyszę z różnych rozmów ze znajomymi, którzy wykładają na uczelniach w Warszawie np. uważają, że raczej wśród młodzieży przeważają ten poglądy konserwatywne czy będzie na wydziale prawa czy na wydziale historii a jakie są nastroje zdaniem pani pani Patrycja no tak tutaj Polska jest szczególna, bo nie tak zgadzam się z tym, że on, że nie, że nie ma takiego no nie wiem nikt mnie powiedział, bo większość ludzi nie powiedzieliby, że mają poglądy marksistowskie jeśli chodzi o młodzież to jest różnica wydają się millenialsi, a to pokolenie SZ prawda no to najmłodsze pokolenie akurat badania uprzejmi badania dotyczące ich opinii na temat uchodźców na temat integracji Europejskiej na temat aktywności politycznej one pokazują, że nie jednak w tych ludziach jest bardzo dużo takiej wrażliwości społecznej co wskazywałoby moim zdaniem jednak na taki lewicujący poglądy, ale to pokolenie milenialsów taktyki średniej się troszkę starsze noże, czyli właśnie to są ludzie, którzy teraz ona na uniwersytetach to rzeczywiście tam jest jakaś pręta prawica ważne przede wszystkim podział między kobietami mężczyznami czy kobiety mają bardziej lewicowe poglądy mężczyźni prawicowi prawicowe i w Polsce no rozumiem, że rozmawiamy dzień wyboru, więc nie nie mówimy na ten temat nie ma, ale żadnych wyborach dla, ale tak uważam, że Polska jest tym sensie specyficzna i nie i nie do daczy i ja muszę powiedzieć, że czasami tak tematy prac doktorskich albo taki poszukiwanie takich na siłę moc z jakimś takim kątem społecznym prac nawet no z dziedziny medycyny jest pewne takie nasilenie się na taką oryginalność kierunku właśnie lewicowym bywa takie też są też to widzę, więc nie chcę całkowicie no uzyskanie ważnych głosów, które mówią, że to jest króciutko panie i Wigura czy pani pani sądzi o tych nastrojach na uczelniach w Polsce ja myślę, że to, że tak rzeczywiście były takie parę roczników, które były bardzo konserwatywne, bo akurat moim doświadczeniu teraz już tak nie jest to może być, bo to zawsze jest reakcją na aktualną władzę, czyli ponieważ u nas w tej chwili mamy przy władzy przewraca władzy prawicę, więc młodzi ludzie buntują się w naturalny sposób idą inną stronę dobrze my też musimy pójść inną stronę przepraszam bardzo, ale za blisko zbliża podchodzimy do ciszy wyborczej, więc postaram się panie w takim razie wyprowadzić z Polski na rynek międzynarodową i zapytać jak sobie te panie dają rady w takiej sytuacji, kiedy właściwie żyjemy w epoce kryzysu 1 kryzys zaś również prawda jest kryzys liberalizmu kryzys Unii Europejskiej kryzys Stanów zjednoczony kryzysy globalizacji kryzys jak kryzysy się wszystkiego co wspólne wzrost nastrojów nacjonalistycznych egocentryczni narodowe centrum danych jak pani to widział, że to jest normalne, że tak się kotłuje na świecie czy jednak da się z tego wyprowadzić jakąś prawidłowość np. spotkałem się z poglądem, że demokracja w Europie się cofa czy demokracja w ogóle na świecie się cofa, że Unia Europejska rozkładano jak panie to widzę pani Patrycja no tak uważam, że są, że są szczególne kryzysy w tej chwili czy jest taki element egzystencjalny, który wdarł się do naszej rzeczywistości społeczno-politycznej, które powoduje strach i niepewność, więc jest taka potrzeba kurczowego złapania się albo poszukiwania aksjomatów ratowania aksjomatów, które już stronie do uratowania jakiś stary naszych tradycyjnych nie ma nic nowego do złapania się Unia Europejska ona się reformuje reformuje przez kryzysy, więc wydaje się, że tutaj jest pewna szansa w Europie kryzys 2009 roku strefy euro 2015 migracji teraz ta pandemia też pierwsza reakcja no taka ogólna bardzo osobna prawda wszystkich państw, a dopiero potem działania wspólnotowe to pokazuje, że za mało integracji, a nie ani zadłużoną i stąd nowe inicjatywy listy tysięcy Federal listów za tym, żeby przekształcić w konferencjach o przyszłości Europy taką konferencję otwarciu traktatów i nowej wspólnoty jest tutaj, więc ja myślę, że należy w tej sytuacji czy kim jest, że państwo coś radzić, ale ja bardzo złej wierze bieg ofertę i intelektualistą, kto ma nam radzić jak pani czy bardzo dziękuję, więc więc, więc ja mam jedno słowo to słowo to nadzieja, ale nadzieja rozumiana bardzo szczególnie nadzieja jako postawa tak przypadkiem nie nadzieja jako emocja nadzieja jako postawa nadzieja racjonalna taka nadzieja, która nie o nich bez sensu filozofia tam Kanta jest kształtowana, ale nadzieja, czyli taka postawa, która kadzie każe nam decydował wybory każdego dnia jakaś każdego momentu życia dokonywać takich, jakie byśmy chcieli, żeby wszyscy dokonywali niejako, sprawiając przyszła sprawna, bo korzystamy tutaj tego z tej nieznajomości przyszłości nie wiem co będzie w przyszłości mówi się o pandemii, że ona jest wyzwalaczem jest lustrem albo runda mrożone z portalem sami zrobimy z pandemią z pandemią coś i ona tym będzie prawda no teraz taka postawa postawa nadziei to jest tylko taka jest bardzo ważne, bo żyjemy w tym takim mnie niepokoju prawda takim permanentnym niepokoju właśnie przez kryzysy ale gdyby tylko skupić się na tym co ja Robbie i mieć nadzieję, że ludzie, których nie znam nie wiem jak mają imieniny, jaką mają twarz i kolor skóry zrobią to samo co ja w innych miejscach świata to wtedy sami stwarzamy przyszłości to jest tzw. nadzieja racjonalna rak nie są w rozwoju korzysta też plany ma swoją długą historię kant from Solnica, a nawet Agnieszka Lichnerowicz z Radia TOK FM o tym, pisała bardzo cieszy jeszcze pani Karolina Wigura jak pani się na odnajduje w tych kryzysach czy widzi pani jakąś i jakąś nadzieję jest taka ciekawa książka Iwana Kostowa, która za chwilę będzie wydawana w Polsce ona się po angielsku nazywa czy to już od humoru Jet, czyli czy to już jutro w 2 klasy tam bardzo ciekawym, mówi że my właściwie od 2030 lat bezustannie jesteśmy karmieni zdaniami teraz już nas nasz świat bez całkowicie zmieni prawda przychodzi 11 września i wszyscy mają teraz już nas na świecie kompletnie zmienił potem kryzys finansowy znowu to samo teraz COVEC 19 i znowu to samo i na dobrą sprawę my musimy sobie powiedzieć, że nasz świat doznał olbrzymiego przyspieszenia, jeżeli chodzi o to jak się dzieją zmianę i że w gruncie rzeczy trzeba się rozstać z myślą, że doczekamy jakiegoś końca kryzysu jakiegoś jasnego końca, po którym wszystko wróci do normy albo być może wróci do tego co już było tylko bardziej akceptować to, że my już w tej chwili żyjemy w nowej rzeczywistości rzeczywistości jest tak jak powiedziałem wcześniej ma charakter proteus owych, czyli nasze bezustannie zmienia jedyne co możemy zrobić to zaakceptować to, że że, że jest jakiś zupełnie nowy rodzaj być dla nas nowa rzeczywistość oznacza również, że skończył się czas na naszą rozmowę chciałem bardzo serdecznie paniom podziękować porozmawialiśmy o świecie o wszechświecie o przyszłości i staraliśmy się do Kanta bardzo panią dziękuję za to, że odwiedziły nasze radio i naszymi gośćmi były pani dr Patrycja Sasnal pani dr Karolina Wigura wydawcę naszego programu jest Maciej Jarząb bardzo panią dziękuję za udział w panu Maciejowi współpracę i do usłyszenia za tydzień o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCIE PASSENTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA