REKLAMA

Kołobrzeg, Zielona Góra - festiwale wyklęte?

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
27-06-2020 21:00 (Powtórka: 17-10-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
41:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Ewa Podolska zaczynamy tak orkiestra tusz pamiętają państwo Tamara Mią Farrow zawsze niech będzie słońce wielki przebój to tego nie śpiewał nasz dzisiejszy gość napisał do końca PRL-u będzie się śpiewać w tym pieśni, której podmiotem lirycznym jest kilkuletni chłopiec domagający się na wieki wieków słońca nieba mamy i nieśmiertelności podczas szkolnych Akademii harcerskich zlotach, a także w domach przy goleniu czy pod prysznicem witam Rozwiń » naszego dzisiejszego gościa pany Bartosz Żurawiecki krytyk filmowy i dziennikarz chcę panu podziękować chcę panu podziękować za książkę, którą pan napisał za świetny fantastyczny reportaż książkę, która nosi tytuł festiwale wyklęty 4 bardzo dziękuję 4 były festiwale piosenki PRL 2 przetrwały Sopot i Opole zwani nie przetrwał kołobrzeski festiwal piosenki żołnierskiej i ten, na którym niemal zerowe, bo on do Zielonej Góry nie dotarła, ale śpiewali ją masowo uczestnicy festiwalu wtedy jeszcze konkursu, gdy piosenkarz po pojawiła piosenki radzieckiej w Zielonej Górze tytuł pana jest z książki festiwale w ZST zapomniane wymazane z pamięci niektórzy nie chcą się przyznać, że brali w nich udział, ale aż wyklęty te panie Bartoszu tak oczywiście tytułu nawiązuje nieco perwersyjnie ukrywa żołnierzy wyklętych to prawne i no tego, że prawica jak przyjęła to słowo i uczyniła żołnierzy, którzy walczyli systemem przyniesionym po czterdziestym piątym roku do Polski uczyniła z nich właśnie bohaterów takich żołnierzy wyklętych, a na tych, których naukę komunizm PRL skazał na zapomnienie o nich teraz przywracają do naszej pamięci zbiorowej, ale jest tak, że każda epoka ma jakieś spory właśnie żołnierzy wyklętych to znaczy nie o tym nie chce pamiętać oś wypiera ze swojej pamięci i myślę, że festiwale 2 festiwal, który pani wspomniała, który traktuje książka no to są właśnie takie festiwale wycięte niż niema przesady w tym tytuł lato jest to jest coś co tak naprawdę stanowi teraz białą plamę polskiej historii białe plamy polskiej historii, a przecież tam występowały wielkie gwiazdy tak jak Maryla Rodowicz Czesław Niemen Anna German Anna Janta Zdzisława Sośnicka Marek Grechuta naprawdę byłam zaskoczona, że Marek Grechuta nie nie nie wtedy nie kojarzyłem Halina Chomicka Halina Frąckowiak tam też zaczyna UE kariery znany później osoby pan rozmawiał z bardzo wieloma osobami, które brały udział festiwalach czy te czy czy ktoś z tych znany z nazwisk powiedział panu że, że spokojnie może ten temat rozmawiać, że że, że MAK mówiąc wprost nie wstydzi, że brał udział w tych festiwalach styki spośród tych piosenkarzy wokalistów wokalistek zwłaszcza, które no do dzisiaj są w obiegu kontynuują karierę estradową, bo wiadomo też po osiemdziesiątym dziewiątym roku parę karier się skończyło ludzie zmienili branżę wycofali Szal albo zarabiają jakiś inny sposób życia albo też nowe weszły narodowo dalszego biegu jakiegoś takiego raczej raczej domy kultury niż wielkie straty netto spośród tych najbardziej znanych bardzo niewiele bardzo niewiele osób odpowiedziało na mój apel mam prośbę rozmowa przeważnie ograniczały się jeśli już rodziły tam ograniczały się do bardzo zdawkowe odpowiedzi tak jak np. uczula Urszula Kasprzak, czyli Urszula później znana ze współpracy z budką Suflera i rockowych ba raczej przebojów albo bardzo nie prosiły no dobrze coś powiedzą np. na temat 1 z festiwali, ale bardzo proszę, żeby nie wspominać o tym, sprawę chciał drugi z festiwali i co ciekawe dużo większym tabu dzisiaj jest obarczony festiwal Kołobrzeg to jest dość zadziwiające, bo jednak tylko brzegową festiwalem piosenki żołnierskiej, ale żołnierskiej polskiej piosenki, a dano jednak sławił chwałę polskiego rynku, ale jednak z tym festiwalem mamy dużo większy kłopot niż w armii radzieckiej może dlatego festiwal piosenki radzieckiej był jednak przed wszystkim festiwalem amator tam występowali bardzo młodzi ludzie właściwie w wieku licealnym 16 lat to była taka rola to była taka dolna granica od szesnastego roku życia można było już startować w konkursie festiwalu piosenki radzieckiej, ale niektórzy oszukiwali i zaniżali sobie metrykę o to żeby, żeby w Zielonej Górze się znaleźć no i tłumaczenie tych ludzi, którzy do dzisiaj nie są młodzi prawda tylko już mają też swoje lata jest ca jest takie no do Zielonej Góry jechaliśmy po byliśmy młodzi głupi nie wiedzieliśmy, o co chodzi, bo nastał instruktor prawda wcisną, bo chcieliśmy mieć piątkę rosyjskiego na świadectwie, bo nie chcieliśmy się dostać na studia bez problemów, a może, by nam się piosenki podoba w USA lekturach przebojów tam zaistniał co dużo mówi o aktach czy to to też było także, zwłaszcza w latach sześćdziesiątych na początku siedemdziesiątych tak naprawdę nie mieliśmy dostępu do innego repertuaru poza repertuarem Radzieckim własne polską i to jesteś tak nużący na 3 dni miało tego co się lubi też musi to też ma oczy widzieli łosie piosenkę rosyjską radziecka się zaczęło zmieniać w drugiej połowie lat siedemdziesiątych latach osiemdziesiątych ewidentnie Zielona Góra Kołobrzeg straciły na znaczeniu potem zmieniły się usta młodzieży na minusie śpiewała z nami nie tak często pada ostrzega budzi sankcja tylko raczej śpiewała tam tylko kilka pamiętasz czy ta trafia na pan tutaj tych, którzy debiutowali, iż wspomniane Izabela Trojanowska i uczula także Małgorzata Ostrowska Janusz Panasewicz Mieczysław Szczęśniak pamiętam sama pamięć mają dała Bajora tak Renata Danel bardzo długo można, by wymieniać się do, kto w Zielonej Górze debiutował klub, kto próbował debiutować no bo np. Alicja Majewska dzisiaj tak jazda nie dostała się do finału Zielonej Góry taka ciekawostka to były takie eliminacje ogólnopolskie poszczególne szczeble itd. aktorzy tak tak łatwo się do starego także nie było takich osób jak donoszą gazety tam zdarzało się, że 1 000 000 osób startowało w eliminacjach festiwalu piosenki radzieckiej oczywiście to trochę trzeba brać cudzysłów prawda, bo propaganda PRL jak każda taka propaganda wraz z godnością dawnych dziejów przesady, ale myślę, że tam rzeczywiście startowało bardzo wiele bardzo wiele mu, a młodych, zwłaszcza osób w eliminacjach znajdzie same Zielonej Góry dostawało się tak też przeważnie 3041 w porywach 50 osób które, które już na ty w tym takim gra finalny występowały były oceniane przez międzynarodowe polsko radzieckie żyli w, a oprócz tego konkursu dla amatorów był, więc też koncerty gwiazd prawda jak to zawsze na każdym festiwalu nagle się zaczęły dopiero w latach siedemdziesiątych i tam też gwiazdy bardzo chętnie przyjeżdżały te koncerty realizowali bardzo znani realizatorzy Janusz Ryszewski, czyli szef redakcji rozrywki telewizji polskiej potem reżyser takich filmów jak Hallo Szpicbródka lata dwudzieste lata trzydzieste na pewno państwo znają albo przynajmniej kojarzą ty też filmy one były szalenie popularne w Polsce w latach osiemdziesiątych, a także nota zajmowali się tym naprawdę profesjonaliści najwyższej klasy, bo jeżeli np. poza tym były dobre były dobre przecież trawki tam się za nią dużo więcej niż tak powiem na co dzień i niż w takim obiegu nazwałbym to cywilnym prawo ta niekoniecznie związanym z piosenką żołnierską radziecki wzięli przy tym do sześćdziesiątego ósmego był Władysław Szpilman potem był tak już Wojciech Maklakiewicz to wszystko związki, by nie byle kto prawda w bardzo Henryk Debich radny Stefan Rachoń dyrygowali orkiestrami Czesław Majewski ta absolutnie to czas powiedzieć bez 2 zdań bez bez w ogóle jakikolwiek zastrzega za stronę techniczną artystyczną obu tych festiwali odpowiadali naprawdę profesjonaliści ludzie z wykształceniem muzycznym ludzie z dorobkiem to nie było także jakich prawda tak Bożej łaski ktoś kto, kto chciał sobie tam dorobić parę groszy się mógł dorwać do kierowania tymi festiwalami mienia to 1 z tabeli jednak fachowcy laureaci często nie robili ogólnopolskiej kariery natomiast wielu z nich związało swoje życie ze sceną ze strat bądź w ogóle po prostu trafiali do takich miejsc w prowincji artystycznej, że taką osobą, która była laureatką zdobyła nagrodę nie pamiętam jest Maria Barzyński prawda zaśpiewała serce na śniegu serce, lecz z niego chcę państwu przypomnieć od razu bowiem o nim piękna piosenka czarno prowadzenie tak, a tekst tekst tak tekst Polski Zbigniew Stawecki posłuchajmy takimi smakowitymi kąskami pana książce dla mnie to są z te recenzje krytyki festiwali np. czy są tutaj nazwiska mówią należało osób ustaw z Osowej wypowiadały na temat festiwalu np. pani Henryka Dobosz owad teraz to nazwisko poznałam nie jest także takie osoby ona była na to że, że to będą tak chwalić tak dalej tak dalej ona tutaj cytuje pierwszy festiwalu znajdą, bo ciepłe bezpretensjonalnie, ale zauważa NIK lub prawie nikt nie wykorzystał swoje możliwości czasowych g również dykcję młodych wykonawców z Warszawy wejść moja pieśń Śpiewak zabitym głosowane piosenkarka o nas temat strojów wyraża itd. o tym, myśleć w ogóle, a już w ogóle kpiono ostro jeśli idzie o festiwal piosenki żołnierskiej prawda, bo wie pani wiedzę, gdzie muszą państwo sobie jak uświadomić 1 rzecz, że te festiwale oczywiście no przyjmowane były, zwłaszcza na początku entuzjastyczne tak entuzjastycznie w cudzysłowie przez przez oficjalną pracę na innej wtedy prasy nie było i tam w tych wszystkich tekstach wszystkich, które ja przeczytałem przeczytałem prawie wszystko nam wszystkiego podniesienie, ale prawie wszystko co od tych festiwalach napisano to była pewna zasada na początku była tzw. jazda obowiązkowa to znaczy pisało się także ten w oba festiwale tam umacniają te pokazują propagują mają nie niesamowite wartość dydaktyczne, że są niesłychanie potrzebne i itd itp teraz, kiedy już tam miasta obowiązkową od wali orze tak nieładnie porwie to można było krytykować do woli to co się działo na scenie i rzeczywiście, kiedy co bądź nie patyczkował się zapisy pisali tak się właśnie kłopoty z dykcją, że młodzi ludzie nie utalentowani albo, że teksty grafomania skarg, że była zła akustyka albo, że duszno w tej hali ludowej na początku odbywała się Zielona Góra w tym sensie tak, by mu także tak jak było źle było parę to był pewien system ustrój fasadowy trzeba było tak powiem pomalować ten dom prawda na na zielono, a tak i pokazywać poza piękne akcje auto fasadę natomiast już, jakby za tą fasadą można było sobie cha się to właśnie robili recenzenci właśnie najpierw bardzo mocno chwalili idee natomiast krytykowali realia idea była nie nie do ruszenia fundament do samego końca nie podlega dyskusji natomiast już same szczegóły konkrety w jak najbardziej np. tutaj zacytuję Andrzej Ibis Wróblewski generalnie życzliwie nastawiony do idei festiwalu piosenki żołnierskiej już 60 dziesiątym roku wróży na łamach życia Warszawy co się stanie zmorą kolejnych edycji wyszła chęć do rdzy Pokrop krwią oświetla promienie słoneczne i wszystko to zlokalizuje w krajobrazie wierzbami to przepis na lirykę patriotyczną do oddziału leśnego do dziewczyny od mieć trochę pól zielonych dla efektu dożyć kanonady całość otulona na noc zamknij brzozowym szyby krzyżem to recepta na poz heroiczny oczywiście to przecież to byli inteligentni ludzie także oni doskonale, jakby czytali tę konwencję praw dlatego patriotycznego patosu czy tego patosu uchwalania relacji odwiecznej odwiecznej przyjaźni polsko-radzieckiej także znani doskonale potrafili punktować wszystkie ograniczenia tego typu stylistyki w co teraz posłuchaj piosenki, która zrobiła wielką karierę, a której bardzo pozytywnie wyrażali się Jarosław Mikołajewski Tomasz Raczek pan co mam namyśli ród forma myśli w ogóle był dość łaskawy jeśli chodzi o przeboje to, że to jest oczywiście Józef Nowak ten takiemu to dobrze oczywiście rację powiedział, że uwielbia tę piosenkę rozumie rozumie wszystkie argumenty, które padają a jakie analizy dokonał rosłem Krajewski takim dobrze zrobił na mnie wrażenie lekkością dobrą konstrukcją to jest skomponowany Grądy średniowieczne w tym dochodzi do zaprzeczenia panujących hierarchii są wielcy panowie nagle przychodzi śmierć, która odwraca porządek świata dalej cytować nie będę tak proszę się słuchać tekst tak jest proszę państwa NATO takiemu to dobrze śpiewa Józef Nowak oczywiście Jacek Mirosław Łebkowski Stanisław Werner muzyka Zbigniew Ciechan wykonawca ma na cały tekst do wykonawcy, który to był rok pamięta pan 70 pierwszym ten sam rok, podczas którego Maryla Rodowicz śpiewała powołania czyli gdy piosenka szła do wojska, ale co ciekawe żadna z tych piosenek ani Nowaka ani Rodowicz nie dostała główne nagrody, mimo że z tą autentyczne, ale los prawda taki atak rynek Łatka publiczności na pstrym koniu jeździ właśnie te 2 piosenki obejrzenie prawda z tym, więc nie podjął zdobyły największą popularność sława Józef Nowak należał do takich grup z artystów, która takimi etatowymi była dobrze myślę czy występach więcej razy na festiwalu tańca zmarł 80 czwartym roku do samego końca był na festiwalu na festiwalu piosenki żołnierskiej występował obok części powiedzieć, że oprócz no piosenkarzy tam też pojawiali się, śpiewając aktorzy i oni stanowili też mocno grupa taką właśnie z gwiazd festiwalu piosenki żołnierskiej z Józefem Nowakiem no to jest trochę to taka sprawa, że on miał tak i mieć w kinie to data wizerunek porządnego zaś grał choremu także żądnego mundurowego od zawsze grał rolę funkcjonariuszy jakiś milicji prawdzie wiosna panie sierżancie tam za autorytet film, który przyniósł największą popularność albo gra dziś księży albo właśnie wojskowych, tak więc na to chęć o tym, że niejako skazane na ten mundur także na tak jakby musiał do tego Kołobrzegu przyjeżdżać, bo on reprezentował właśnie dobrą twarz tego wojska potrafił uczynić z tych wszystkich funkcjonariuszy tych mundurowych postać sympatyczna ludzkie tak jest taką ciepłą z właśnie wykraczającą poza taką takich formalna reżim twarzą charakterem, kto jeszcze należą do takiej grupy osób, które stale pojawiały się na festiwalu, a jeszcze zanim, zanim pan odpowie na to pytanie to tu zacytuję takim taką wypowiedź Marii Wróblewskiej to była taka etatowe z kolei osoba prowadząca prawda oprócz Mikulskiego z tak wielka Poznania bardzo popularna w latach siedemdziesiątych naprowadziła nie tylko Kołobrzeg nie tylko Zieloną Górę, ale także festiwale w Opolu bardzo cieszyła się dużą sympatią publiczności, bo taka drobna bezpretensjonalna taka trochę taka pełna ktoś tam napisał uroczego zażenowania i do osiemdziesiątego pierwszego roku była ona na 2 festiwalach, a potem przez stan wojenny i trochę się to wszystko tak po kiełbasie sił w jak rozmarzona panu chętnie rozmawiała tak na to jest bardzo życzliwa osoba z Poznania, czyli z mojego rodzinnego miasta cały cały czas ona potem cały czas była aktywna zawodowo pracował w telewizji Poznań tylko tylko jak już niema wizji przygotowała programy dla dzieci to jest ona tak cudownie to ona też to było w niej wspaniały twarz ona jakby była po spoza tego świata estradowego nie była piosenkarką niebyła aktorką, więc ona ma taki bardzo zdystansowany z boku spojrzenie na da ten światek i bardzo kąśliwe i kiedy miała uwagi w stosunku właśnie do gwiazd jak też do samej formule łapówkarstwa no tak ona tutaj mówi to był fajny okres praca przy festiwalu tydzień tylko bywaliśmy w odbyt potem 2 tygodnie przyjeżdża mój mąż właśnie spędzaliśmy kolejne 2 tygodnie 3 tygodnie w lipcu nad morzem do tego nieźle zarabiają oczywiście, że to był polityczny propagandowy festiwal, ale tam na miejscu w ogóle się tego meczu nie było rozmów o polityce pion polityczny reprezentowali liczni pułkownicy, którzy jedli pili bawisz i rezydowali w Canpolu, a my robiliśmy swoje nikt z socjalizmem czy komunizmem nie przejmował no właśnie gwiazdach piosenkarze znani z pierwszych stron gazet pali się tam drzwiami oknami chcieli występować zarabiać dostawać nagrody ubezpieczeniami wiązały się spory apanaży przede wszystkim zaś chcieli głosować do mnie np. za kulisami mówi inną Marysia nie wychodzi jeszcze niższe w klasie uczą może uda mi się zapisywać w takie pojawia się czają się takie opowieści, że trzeba było wystąpić w Kołobrzegu bo gdy się nie wystąpił w Kołobrzegu to sankcje za to były znacznie wprost takie sankcje tylko np. potem artysta nie mógł pojechać do Stanów zjednoczonych czy gdzieś na ulice jak nie wierzę w to wszystkie powieści naprawdę jest taka martyrologia, którą się dopisuje już na potrzeby obecnych realiów i stworzenia sobie pewnej heroicznej biografii natomiast powiedzmy sobie szczerze światek estradowej świadkiem bardzo konformizm etycznym jako dziennikarze znają się różnymi środowiskami i na światek filmowy jest też bardzo informatycznych światek teatralne może troszkę mniej ale, ale też nie za bardzo taki powiedziałbym zbuntowany przeciwko systemowi natomiast światek estradowy to wszystkie wieki oportunizm i to to można wytłumaczyć czy tym, że może jednak, jeżeli i decyduje się na karierę estradową tak chcesz być piosenkarzem oklaskiwanym przez masową publiczność no to musisz się tej publiczności podobać, czyli musi zrobić coś co trafi do szerokiej widowni, a poza tym musisz być grzeczny uprzejmy miły czy służą czy nawet wobec tzw. decydentów, czyli tych, którzy ten festiwal organizują dając honoraria atak, zapewniając jakieś tournée występy na i wtedy ten decydentami tylko w Kołobrzegu było wojsko bardzo w Peru potężna instytucja bardzo szeroką infrastrukturą posiadającą zespoły wojskowe właściwie w każdym dużym mieście własne straty własne domy kultury i także no ci ludzie, którzy występowali w Kołobrzegu mieli potem zapewniony właśnie przez cały rok występ in ministra cywilnych i miejsca wojskowy, a w przypadku Zielonej Góry no to tutaj jakby ten strach był przed no tym, że ktoś może właśnie ze strony radzieckiej prawdę dzieci tyle pan Łask i prawie NATO pani tam sławą tak czy pani Irena ani tam odmówiła występu w Zielonej Górze na lata bardzo ładnie bardzo nieładnie, ale powiedzmy sobie szczerze otwarcie bezpośrednich sankcji takich typu wrzenie kogoś tam rozstrzelali wsadzili do więzienia wywieźli nas wie czy nawet komuś odmówili paszportu nie było nie było, a o żadnych takich historiach nie wiem to Power wszyscy, którzy tam występowali występowali na własną odpowiedzialność musieli powiedzieć tak i no mają swoich życiorysach w tym, że to podoba im się nie ja nawet z mównicy zdziwiłam się nie pamiętałam, że kiedyś pro prowadzącym był Krzysztof Materna, który potem część Chabry poligon, gdy Krzysztof Materna obśmiewał Chabry z poligonu już po osiemdziesiątym dziewiąty roku prowadzi już wolno było tak prowadził dwukrotnie był wtedy bardzo taką młodą gwiazdą sceny studenckiej z piły i nawet chwalono jego konferansjerkę, jakby wprowadza pewien jednak taką sztywną atmosferę tego Kołobrzegu na taki los takie ropa z przymrużeniem oka tutaj pół żartem pół serio wprowadził dwukrotnie 70 czwartym roku Andrzeja Jaroszewicza bardzo znanym dziennikarzem jazzowym przede wszystkim, ale podobno w tym 70 czwartym roku tam troszkę narozrabiali nieprędko za dużo wypili jak to się, bo tam Piła po prostu na umór prawda i odsunięta od prowadzenia festiwalu już na jeszcze w Kołobrzegu nie pojawili Krzysztof Materna wrócił to festiwal wkoło brzegu no właśnie w widowisku BIK piszą po osiemdziesiątym dziewiątym roku wyśmiewał idee festiwali piosenki ogólnie, a propos tego co pan powiedział tutaj decydent no mógł coś wymóc, a artysta uległ no to ta historia piosenki, gdy Polska da nam rozkaz i zmiana słów zaśpiewał to 800 pierwszym tak Adam z 80 pierwszym, a wiesz tak tak no to już 80 roku powstała Solidarność wiadomo 80 pierwsza sytuacja w Polsce była bardzo napięta stan wojenny wisiał w powietrzu to jest właściwie jedyna taka ingerencja raczej pewne tak jedyna ingerencja inny skandal przynajmniej, o który mija wiem no to może się zdarzały drobne zmiany w tekście Warta 2 ale, ale na taką dużą skalę to tylko w przypadku, gdy Polska na rozkaz piosenki, która zresztą no niestety stała się potem czy rodzaju hymnu stanu wojennego po ogłoszeniu stanu wojennego nieustannie leciała w radiu telewizji na położył się też cieniem nie ma co ukrywać na karierze Adama dla, który zgodził się na to, żeby zaśpiewać inne słowa prezesa posłuchajmy piosenkarza posłuchajmy przejętego momentu do refrenu z uważnie, gdy Polska na rozkaz to będzie refren i posłem jak się kończy ten refren słyszeli państwo, żeby socjalizmu bronić wraz w oryginale słaby innych atrakcyjnych napisał napisał, żeby wrogom spojrzeć miało twarz jest zresztą potem protestował i to dali można znaleźć ten proces autora prawda w trzeci i poeta zresztą z Poznania znany głównie jako autor tekstów piosenek Eleni pan co twierdzi ja z nim kar korespondowała rozmawialiśmy on twierdzi, że właściwie do dzisiaj wisi nad nim cień tej ingerencji, na którą nie ma oczywiście żadnego wpływu i tak właśnie, że piosenka, gdy Polska na rozkaz potem była bez ustanku nadawana w radiu telewizji ma tam nawet się pojawiają różne takie insynuacje natury powiedziałbym kryminalnej to to jest może, by temat na osobną dyskusję w każdym razie na pewno w przypadku Lecha Kaczyńskiego Adama zwierza no miało to bardzo silne reperkusje to ta zmiana w przypadku kompozytora Adama Wojdaka może mniejsze, bo wiadomo kompozytor naczep oraz uiszczeniu prawda zmienili melodyjna i nie zmienili melodię, chociaż on raczej na wodach twierdzi, że o 80 dziewiątym roku w właśnie z powodu piosenki, gdy Polska na rozkaz np. został zwolniony ze SO artysty centralnego zespołu artystycznego wojska polskiego, który od początku swojej kariery zawodowej pracował także no jak widzą państwo nawet rozrywka nie jest niewinna nawet ona może mieć różne konsekwencje natury politycznej i życiowej przypominam państwu, że rozmawiamy o festiwalach w Zielonej Górze festiwalu w Kołobrzegu, a punktem wyjścia do tej rozmowy jest książka, która powstała na autora książki gościmy w naszym radiu pana Bartosza Jureckiego książka ma tytuł festiwale wyklęty wydawnictwo krytyki politycznej i ją wydało mamy dla państwa kilka egzemplarzy proszę napisać do nas dla was małpa to kropkę to jest naprawdę zdanie tej książki to jest takie zanurzenie się dla tych, którzy pamiętają tamte czasy w wspomnienia być może dla tych, którzy urodzili się już po odkrycie świata, które być może nie mieli zielonego pojęcia tak jak tutaj na samym początku córka córka Tadeusza Kubiaka powiedziała jest teraz myślę, że był taki festiwal no wyjechała z tak jak idzie przecież był czołowym dostarczycielem tekstów Lacha na festiwal kołobrzeski tam się za czas no być może mecz może rzeczywiście nie wiedziała albo wyparł albo nimi istniały miała inną hierarchię takich jest niższy prawda zajmowanie się festiwalami jesień to były czasy, gdy pojawi się w Polsce big-beatu mocne uderzenie, a więc z uchwały zespołu Czerwono-Czarni Niebiesko-Czarni no co czerwone gitary tak ABC pojawiali się na festiwalu, ale oczywiście na zbyt duże Wala się pojawia, a wszyscy niewykluczone, że łącznie z bryka autem, choć to jest taka bardzo bym tajemnica, którą nie do końca udało się rozszyfrować to znaczy brak kaucji i innymi obrazami raty sąd będzie mógł zaśpiewać podia wydają się znacie, ale tak jak ja doszedłem do jakiego powodu po prostu oni mieli za długi włos i ta w pewnym momencie wszedł prawda, który tam funkcyjnych i powiedział na rzecz i albo te włosy obecną albo nie wystąpi tu na szczęście dla kart prawda ich jakby karty VITAY PL na tej po prostu wyjechali tak z Kołobrzegu i na festiwalu nie wystąpi natomiast czystej grzecznie występowali próbowali jakoś tam prowokować Halina Frąckowiak, która jakiś taki praw prawie goła ta albo jakiś taki czka sukienka oraz dla tak raz zbrojnych natomiast tak i nawet przez parę lat było organizowane osobne koncerty dla tzw. zespołów mocnego uderzenia były koncerty bardzo krytykowane obu stron to znaczy oczywiście ze strony tego środowiska młodzieżowego prawda no jednak nie wyglądało to dobrze, że te zespoły jak bez definicji, które powinny być zbuntowane występują na tego typu festiwalu, ale było też krytykowane ze strony takich propagandystów kołobrzeskich, bo oni uważali, że te zespoły nas tu jakieś dzikie krzyki i 4 realistycznej muzyki dary zamiast tutaj śpiewać piękne polskie patriotyczne piosenki także ostatecznie w już pierwsze powiat siedemdziesiątych zrezygnował raczej zespoły zostały usunięte Che, chociaż nadal nadal się pojawiały więcej szczęścia miały te zespoły z tej drugiej fali polskiego rocka czyli, czyli tej, która pojawiła się po Solidarności właśnie postanie wojennym ich zostawiono swojej je już zostawiono poprawę tak czy do Zielonej Góry czasami np. Lombard trafił czy Bajm natomiast do Kołobrzegu i nie targana, a jednak chyba po prostu dano sobie spokój tak stwierdzono, że nie ma się tu być koniec wykopalisk koniem a, a możemy po prostu już sami organizatorzy przestali wierzyć w kwestii na kołobrzeskiej myślę że, toteż jest też jest taka opcja w tej jako taką ubarwienie tego co pan powiedział zacytuję był trzeci w trzeci festiwal kołobrzeski tak żyć w tym, że zespoły bito pisze to Jan poprawki Pobrzeża ich obecny na festiwalu jest pożądana nigdy nie pojawiają się na nim broni chodzi tego towaru mającego podnieść handlowe walory imprezy nie przybywają z piosenkami żołnierskim skomponowanym i wykonanymi z młodzieńczej szczerej potrzeby wypowiedzenia się na ten właśnie temat jeśli takich utworów nie mają obejdzie się bez ich albo i Elbląg zdobyła to pewne kwadratura koła ponieważ, jeżeli ci wykonawcy chcieliby śpiewać rzeczywiście od serca z NATO, by musieli śpiewać takie piosenki bardzo krytyczna wobec rzeczywistości, a raz nawet może nie wobec ustroju, ale wobec rzeczywistości no, a wtedy już w ogóle dostali zakaz występów występowania w Kołobrzegu także także to tutaj trochę myślę, że ci ci krytycy i referencji nie bardzo wiedzieli co piszą natomiast jesteś tak taka 1 sprawa, że tzw. proces są to przecież był czas, kiedy trwa wojna Wietnamie prawda i i ten może jedyny moment cie jak PRL-u, kiedy to co się działo w stanach Zjednoczonych ten bunt młodzieży przeciwko imperialistycznym wojnie w Wietnamie i udziałowi amerykańskich wojsk tam jedno zgadzał się z oficjalną linią polityczną propagandową tzw. krajów demokracji ludowej także na protest songi m.in. takie dni śpiewało śpiew rubrykę tę bomby lecą na zdolność do danych no były tolerowane w Kołobrzegu przynajmniej przez parę lat były nagrodami w co go można było te rzeczy z Peweksu co było nagrodami tej na festiwalu w Zielonej Górze nagrodami od 71005. roku były tzw. samowarem złoty las Brodowe plus Marta dużo różnych nagród rzeczowych takich, o które były stanowi jakieś towary deficytowe magnetofon rozumie Magneto Fonu, a tam, ale też na komplet płyt Szala PIN nawet czy czy raczej radioodbiorniki czy adaptery no takie powiedziałbym rzeczy, które można się było pochwalić się rówieśników w no to też trochę na trochę jakieś pieniądze też tego było tak i trasach chyba prawda trasa potem tak teraz w związku Radzieckim pociągiem przyjaźni tzw. objazd tak turystycznej z 1 strony w związku Radzieckim z drugiej też połączony z koncertami, które laureaci dawali różnych radzieckich miast to kraje jak powiedziała szczerze, że pod zgłosiła na festiwal potem trasy pojechać tak tak tak tak zresztą potem całkiem niedawno wyciągnął jej starsze prawicowi też dziennikarze tej nie ma prawa nie ma prawa się wypowiadać krytykować obecnego ustroju, ponieważ wystąpiła na festiwal piosenki radzieckiej natomiast w Kołobrzegu przyznawano pierścienie złote srebrne i to faktycznie były pierścień, ale oprócz tego pana za pieniądze i po obu tak apanaże tak liście, które stawały wykonawca autor muzyki i autor tekstu i to były bardzo no powiedziałbym godziwe pieniądze nawet 1 ma rozmówczyni, która zdobyła taki pierścień w osiemdziesiątym piątym roku powiedział, że za te pieniądze, które dostała właśnie za zarówno na drodze w Kołobrzegu kupiła sobie na nieduże, ale zawsze domek nasi, czyli totalna, choć nie dba tylko legalne danych oraz dra za zasadne brat i tak dzisiaj dzisiaj ze świecą szukać takiego festiwalu, który by tak hojnie honorowała swoich laureatów na końcu chcemy jeszcze państwo później wielki przebój przebój Maryli Rodowicz, gdy piosenka szła do wojska oczywiście Marlenie za przychód z to był wielki przebój zaśpiewała to nie zaprzeczy to jest właściwy chyba największy przebój, jaki wyszedł z Kołobrzegu i znali ten przebój wszyscy podobno ktoś powiedział, że nawet Maryla Rodowicz ostatnio zaczęła go znowu świat, ale Niewiem, dopóki nie jest się to nie wiesz ale zanim usłyszą państwo to jest to motto na początku zaciera słowa ten, kto utracił naiwną radość banału nie znajdzie życiu żadnego smaku absolutnie się pod tym podpisuję obiema rękami nogami ludzie mieli znaleźć radość, nawet jeżeli krytykowano, bo tutaj o tym, żeby nie porozmawiali te dodatkowe widowiska, które były zgodne z festiwalu w Kołobrzegu prawda czasem tak ocierały się po prostu tandety Jokić straszną, a nad treścią do takich zbiorowych emocji nie było, a lato piękne lato patriotyzm prawda żywe obrazy na mnie jakiś Kosa można było ważne oraz skojarzy ważne było blisko siedzieć klaskać kołysać się nie było się i maseczek nie było maseczek ani wymaga 2m nie wszyscy się w Kołobrzegu pojawiliśmy i oklaskiwaliśmy domagaliśmy wpisów, nawet jeżeli była tam nie pierwsza czy druga w nocy także proszę państwa, a wszyscy jesteśmy częścią tych festiwali czy nam się podobać i to stawia kropkę nad to jest właśnie finał pan Bartosz Żurawiecki dziękuję panu bardzo bardzo dziękuję zapraszam zachęcam do przeczytania ja też bardzo zachęcam do przeczytania książki książka festiwale wyklęty, a my posłuchajmy na koniec Marii Daft Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA