REKLAMA

"Dziecko to wymagający, ale wierny czytelnik. Literatura dla najmłodszych łączy pokolenia"

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-06-28 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

O najważniejszych tytułach z kanonu literatury dla najmłodszych mówią: dr hab. Iwona Gralewicz-Wolny i dr hab. Beata Mytych-Forajter z Uniwersytetu Śląskiego, autorki książki "Po pierwsze. O literaturze dla dzieci i nie tylko".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM koniem się państwo ponownie, chcąc powitać naszych kolejnych gości są nimi panie dr hab. Iwana grali wicie wolny prof. Uniwersytetu Śląskiego wydział humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego dzień dobry dzień obrad nie jest z nami także pani dr hab. Beata my tych wczoraj ten prof. Uniwersytetu Śląskiego wydział humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego wystawili jacy są dość podobne dzień dobry kłaniał się również pani Rozwiń » profesor będą, jako że program jest stworzone też kontynuowane z myślą o dzieciach dziś rozmawiamy o książce pt. po pierwsze o literaturze dla dzieci i nie tylko no właśnie może być od tego fundamentalnego pytania, dlaczego tak istotne jest literatura właśnie wżyciu dziecka które, która to literatura naznacza dziecko no właśnie na kolejny etap jego życia aż do późnej dorosłości w zasadzie w tym pytaniu jest troszeczkę odpowiedzi ona dlatego jest tak ważna to jest taka literatura, którą nosimy ze sobą bardzo długo nie zawsze świadomie nie zawsze ani pamiętamy często jest także przypominamy sobie oni wtedy, kiedy w naszym życiu pojawiają się dzieci, ale z nami cały czas jest warto warto do niej wracać tam wiele ciekawych rzeczy znaleźć reguły ta książka jest tego dowodem o wiele więcej niż niż widziało się to onegdaj także no to tata literatura jest taki projekt na całe życie, jakby dodała jeszcze było to co powiedziała Iwona może jest ważna, dlatego że łączy nas międzypokoleniową, że to jest właściwie chyba dzisiaj jedynie od literatury, które czytali wszyscy, a o świetnie słychać np. na zajęciach ma zajęcia ze studentami, bo zdarza się, że nie znam książek współcześnie wychodzących albo nawet klasycznych kanonu literatury światowej natomiast klasyki literatury dziecięcej znamy wszyscy, a może sytuacja była o tyle prostsza, że wtedy ten kanon nie była tak szeroki łatwiej było go tak naprawdę opisać gdzieś zinwentaryzować, a w tej chwili jesteśmy pogubieni co do po pierwsze, liczby lektur, jakie okazują się na rynku wydawniczym, a po pierwsze, być może o tym powinien powiedzieć co do ich jakości co do tego co one za sobą niosą na dziecko jest ostatnim czytelnikiem które, które niekoniecznie tutaj myśli o kanonie w ogóle wartościuje w zasadzie dla dziecięcego czytelnika książka jest albo ciekawa albo jest nudna, ale musi pani profesor przyznać, że to rodzi jednak jestem pierwszym serwującym, że tak wyrażę ta tylko czasem serwowanie kończy się już w trzeciej minucie lektury, ponieważ dziecko nie jest ani w odróżnieniu od dorosłego zmusić do tego, aby odbierać książki, która go nudzi to znaczy, że bardzo prędko takie sygnały, że mam dosyć Niechcę coś innego, a jednocześnie jest dziecko czytelnikiem niesłychanie wiernym, ponieważ tylko dziecięce czytanie jest stanie 20× czytać tę samą książkę tak każdy, kto czyta swoim dzieciom to wie, że czasem, a czasem ta jest co wieczór ta sama prośba o tę samą lekturę także dziecko jest takim czytelnikiem albo całkowicie książka odrzuca albo ją całkowicie akceptuje i niekoniecznie przejmuje się kanonem tym co warto co wypada tak nie czytam recenzji to jest zupełnie inne bardzo wymagający odbiorcy ta bardziej w swoim pytaniu zmierzałem do tego, że właściwie ta podaż była naprawdę niewielka jeśli ze swoimi rówieśnikami 40 więcej datkami zmieniał się doświadczeniami z dzieciństwa to właściciel właściwy mieliśmy ograniczone pole manewru prawda to było w le raptem kilka lektura, a nawet po komiksy też sięgaliśmy tylko te, które aktualnie były na rynku, aby im niewiele, a w takim sensie rzeczywiście jest bowiem problem, bo wszystkiego zadłuża, bo wydaje się, że jest za dużo też myślę sobie, że takiej dobrej literatury, by użyć tutaj epitetów wartościującego to wcale nie jest tak wiele łączy to zawalona półki w Empiku nie świadczą o tym, salwa, że to wszystko są dobre książki warte czytając warte kupowania i dołącza się do głosu i wolne mówiącej że, że dziecko się nie przejmuje ani rankingami zwolnić premii ani ani kanonem, a czasami nawet wybierze to co z punktu widzenia literaturoznawcy będzie gorszą literaturą ku zgrozie matki literaturoznawczyni np. pani na warsztaty w swojej książce biorą takie pozycje powiedziałbym fundamentalne, z którymi spotyka się dziecko jeśli nie w wieku przedszkolnym to w wieku szkolnym później, sięgając po niektóre książki jako jako swoje lektury tak zastanawia mnie trzeba by to nie jest też przewodnik dla rodzica, żeby wiedzieć jak podać nawet najlepsze danie dziś, utrzymując się w tej analogii musi zostać podane jak najbardziej przystępny i też efektowny sposób dla to 1 z tytułem starałyśmy się tak oddać, że to jest książka o literaturze dla dzieci i nie tylko tu taka podwójna zależało nam, żeby to dziś wybrzmiało, że to jest, że to jest książka, którą adresujemy do Czytelników dorosłych i że ta literatura, której piszemy to jest też literatura dla Czytelników dorosłych zresztą chociażby internet doświadczą dostarcza mnóstwo takich ustawy z dorosłym zachwycony literaturą dziecięcą tych przyznających się, że wciąż książki czytają książki kupują także ten adres dziecięce dorosły tutaj jest taki no nie do końca precyzyjny i o to nam chodziło im na tym nam zależało zresztą sama chyba jesteśmy tego żywym dowodem, że za autentyczną pasją zainteresowaniem czytamy to tutaj pisze różne książki, aby faktycznie sporo klasyki także takiej, którą dzieci już w ogóle nie chcą spojrzeć, ale jest też są też noszą takie pozycje, na które warto zwrócić uwagę ani szkoda byłoby sprzedać, ale rzeczywiście tutaj także, zostając mógłby być przewodnik trochę trochę chyba za mało nowości jak nas jak na przewodnik moralnej klasyczna klasyczna pozycja taką przewagą chciałby mnie to wypieki dla stron, a projekt 3 odsłonach, za którą odpowiada natomiast na pewno próbowałyśmy pokazać frajdę czytania czytania tego typu literatury jeśli udało oby nam się trochę zarazić tą frajdą rodzica czytająca dzieciom to trwało to nam chodziło to nie jest pierwsza książka, której jesteście panie autorkami teraz takich, jakie macie macie plany wobec tego, o czym była ta, o czym była ta pierwsza, ale pierwsza nazywała się uwolnić lepiej twórczość dla dzieci wobec przemian kultury i to było trochę tak China debiut w zakresie pisania razem Książak pierwsza nasza wspólna książka i ona była o po w gruncie rzeczy w kwestiach było chyba tam więcej literatury takież świeżej zaczyna nową wydawana i nowo tłumaczonej nowo tłumaczone w Polsce potem wydało się książka taką reagowano zaprosiłem kolegów koleżanki zajmujących się albo nie zajmujące się literaturą dla dzieci, żeby się zastanowili nad ważnymi informacjami formujące dla nich książkami ma się nazywała Parker twórczość dla dzieci młodzieży oraz jeszcze mojej mamy nadzieję nie wiem czy mogę tak mówić o liczbie mnogiej, że ten tytuł po pierwsze, zapowiada po drugiej po trzecie w to było moje kolejne pytanie co oznacza po pierwsze na powyższe oznacza ten fundament, z którego wychodzimy to znacząca, ale nasze czytanie późniejsze jest zbudowana od tej literatury zaczynamy rzadko rzadko pamiętamy wielką szkodą w 100 to, jakimi czytelnikami stajemy jak i formujemy bowiem w naszym czytaniu to wszystko rozgrywa się rozgrywa się tam w tych naszych początkach tej lektury bardzo często i czytali nam jeszcze bardzo rozumiemy nie wiemy, o co chodzi o świecie a, a potem te samodzielne pierwsze próby składania liter, ale wszystko to co potem wiemy myślimy widzimy w świecie to się zaczyna tam to jest po pierwsze to pierwsza literatura czy panie podzielają zdanie takie stereotypowe wypowiadane także przez rodziców, którzy są temu w jaki sposób winni, że czytanie dzieci jest obecnie naprawdę źle brawo powiedział, że rodzice są winni 32 nie mógł, więc jest naprawdę jest dla nie na grupie docelowej postaci mojej córki testowana ma to dane jeśli rodzice czytają dziecku zostają w domu książek torba, a innego wyjścia niż rotacji jeśli rodzic nie wie jak zachęcić własne dziecko do czytania to samemu czytać po prostu Homo i pokazywali mnie jest nie jest nam znany przypadek dziecka, które nie lubiło, by w tej sytuacji, które się czyta i gdzieś widzieć to gdzieś potem mówimy pewnie z początkami szkolnej edukacji momentem, kiedy książki tracą ilustracje stają się tylko potokiem tekstu, do którego zostajemy w szkole przykuci nie można na siłę także widzimy to pytanie, gdzie lubimy natomiast bardzo np. mówią studenci kiedyś czytana zajęcia jest ten atak WIG 200 z nich odbywa i to duża przyjemność móc komuś poczytać bardziej to na myśli, że jednak książka zyskała wielką konkurencję w ostatnich latach właściwie dekada jeśli chodzi o postęp technologiczny, ale nawet nie mówię, że książka podawana jest teraz nie tradycyjny sposób tylko np. przez czytniki co też pewien sposób zaburza to oswajanie się z książką jako jako bliskim nam przedmiotem, ale muszą pani przyznać, że właściwie 10 obejrzymy tam tam mamy jakiś bodziec znaczy to jest pytanie na bliską przyszłość, bo ten postęp technologiczny do ministra na różyczkę bokiem wychodzi i myślę, że przyjemnie po tej sporej dawce ekranów komputerowych jest po prostu spojrzeć na papier na literę, a więc może się okazać, że jesteśmy akurat na jakimś zakręcie, który jest renesansem książki papierowe ale, ale może ona nigdy nie była w tak głębokim kryzysie nam chyba trudno ocenić bo, bo ta książka jest w naszym życiu tak obecna, że żona daje nam się, że ten okres osób po prostu nie ma tutaj inaczej postawie wobec tego sprawę czy okresy pandemię i związanego z nią LOK dawno może stać przyczynkiem do takiego do takiej rewolucji chyba złe słowa takiego renesansu właśnie po pierwsze, rodziny zaczęły spędzać ze sobą więcej czasu, a po drugie, właśnie, iż w będąc dziś znużony tymi tradycyjnym przekazem elektronicznym zaczęły zaczęli zaczęły całe rodziny sięgać po polityk, który po prostu książki, które dotąd tylko użyły tworzy to było świetnie, gdyby nigdy się tak zdarzyło natomiast na pewno jest coś zupełnie inna niż kontakt z nawet książką na czytniku oznacza, że zawsze za pośredniczenie w postaci ekranu jakiegoś szklanego plastikowego natomiast książka chyba najmniej przez bodźce wujem chyba mamy za dużo już tych wszystkich bodźców ze względu na nadmiar elektronicznych gadżetów którymi jesteśmy otoczeni być może właśnie konieczność spędzania większego czasu z rodziną własnymi dziećmi jest mnożenie elektroniką sprawi, że rząd nagle książka stanie się bardziej atrakcyjna oby tak było, bo tak on tym bardziej że książka dziecięca nasi nie do końca pozwala przełożyć na te elektroniczne media po no to jest jednak feeria kolorów papier grafik kraju ilustracja wszystko jak są te środki którymi ta literatura operuje, ale tego nie znajdziemy wbrew pozorom na komputerze oby tak było i życzenia owo właśnie zakończmy rozmowę właśnie w ten oto sposób dziękuję paniom za rozmowę doktor habilitowany i nagrali 3 wolne dr hab. Beata metek writer były moimi gośćmi dziękuję bardzo, się skłaniam się dobre nie dzieli państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA