REKLAMA

Scenografia dla demokracji

OFF Czarek
Data emisji:
2020-06-30 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:58 min.
Udostępnij:

O plakatach wyborczych, także tych z trwającej kampanii prezydenckiej rozmawialiśmy z dr Zofią Smełką-Leszczyńską, autorką książki "USUNĄĆ DO 30 DNI Semiotyka polskich plakatów wyborczych" Rozwiń »

Więcej: https://scholar.com.pl/en/glowna/3986-usunac-do-30-dnibr-semiotyka-polskich-plakatow-wyborczych.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie rozejrzał się państwo dokoła to mamy lato w pełni łąki pięknie kwitną kwiaty różnego rodzaju i kwitną też takie sezonowe kwiaty, które pojawiają się od czasu do czasu, czyli plakaty wyborcze teraz jesteśmy w środku kampanii prezydenckiej, a więc cały kraj jest pokryty plakatami wyborczymi, a tak się też składa Szanowni Państwo, że o plakatach wyborczych Rozwiń » wszystko albo prawie wszystko wie pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni autorka książki usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Scholar dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry dzień dobry witam wszystkich pana plakaty wyborcze wydaje się, że wiemy, o co chodzi, ale właściwie czym jest plakat wyborczy jak zdefiniować, bo może jak też prawnie czy w myśl przepisów ująć plakat wyborczy ja mam wrażenie, że plakat wyborczy ewoluuje tak szybko, że na użytek swojej pracy doktorskiej mu szansę wymyślić własną definicję, bo myśmy np. przywykli do tego, że plakat wyborczy jest rzeczą papierową, bo przez bardzo długie lata nią był natomiast teraz mam wrażenie, że plakatów winylowego taki polimer owej siatki jest dużo więcej niż plakatów papierowych w związku z dnia przyjął, że plakatem wyborczym wszystko to co jest umieszczone w przestrzeni publicznej wyprodukowane przez partię polityczną lub kandydata lub na jego zamówienie i właściwie tyle nie jest nieprzychylne internetowe rozumiem czy mamy plakaty wyborcze pani w swojej pracy doktorskiej na starała się przeanalizować wszystkie mówią starała się, bo idealnie byłoby dotrzeć do wszystkich plakatów wyborczych, które ma takiej możliwości no właśnie nie ma tak oczywiście, dlaczego to jest bardzo interesujące, ponieważ często nie mamy ustawy o egzemplarzu obowiązkowym, która narzuca wydawcom rozmaitych druków obowiązek przekazania do biblioteki narodowej natomiast to przypuszczam, że dość dobrze działa w wypadku wydawnictw książkowych natomiast, że chodzi o druki ulotne to zakładam, że zakłada raczej wiem, że sztaby wyborcze nie są specjalnie zainteresowane tymczasem w ferworze walki wygraną przekazywaniem swoich ma przekazywanie swoich materiałów były takie rodowej i tak naprawdę nie ma do końca ludzi w Polsce, którzy zajmowaliby się z kilkoma wyjątkami, ale naprawdę kilkoma, którym wadzi się pozyskiwaniem plakatów od sztabu w celu ich archiwizowania wyskoczył tak naprawdę ja musiałem bardzo mocno zrewidować założenia, które towarzyszyło mi na początku mojej pracy myślę, że jest takie miejsce, gdzie są wszystkie plakaty wyborcze po osiemdziesiątym dziewiątym okazał się takiego miejsca nie ma są różne archiwa są Archiwa Państwowe są biblioteki są muzea są galeria jest np. europejskie centrum Solidarności natomiast każda z tych instytucji ma w swoich zbiorach zupełnie różne zbiór plakatów pani zwracała się też do partii politycznych, aby przesłały pani plakaty z poprzednich lat nie był to specjalny sukces, ale może tutaj pochwalić 2 ugrupowania, które z rzadko występują w 1 zdaniu, czyli Prawo i Sprawiedliwość oraz partii zieloni tak dobrze to ruszajmy w takim razie do analizy plakatów wyborczych jak czytać plakaty wyborcze, jakie perspektywy są możliwe w jaki sposób można podchodzić do rozszyfrowania tego co poeta pragnie nam powiedzieć to jest w ogóle bardzo ciekawe pytanie czy poeta sam mam pragnie coś powiedzieć, bo ja nawet nie wiem czy mówi czy to jest tak, że grafik, którego rękami ten plakat wyborczy jest wykonywane on ma zadany z góry zestawy wartości symboli, które mają poprzez ten plakat emanować czy to jest raczej takie coś, że poprzez rzecz, że poprzez te plakaty kultura płynie taki powiedziałabym podświadomy sposób, więc jak przekonać się plakatem na 2 sposoby przyglądam się lokatą, jaką właśnie zestawu znaków oglądam ten plakat bardzo detalicznie każdy kolor każdy gest każdy rekwizyt każde słowo każdy element tła ewentualny brak tła, a każdy ornament i staram się z tych znaków po składać jakiś taki znaczeniowo klastry i poskładać troszkę większe chody, żeby tego rozproszonego znaku jak zrobić bez tych słusznych znaków, by stosować takie większe powiedziałabym genewski symbiotyczne, czyli np. polskość patriotyzm, a ideologię modernizacyjne ideologii konserwatywne znaki płci, ale są kilka bardzo ciekawe w jaki sposób, by prezentowane są ludzie, więc pierwsza moja perspektywa jest taką perspektywę właśnie syntetyczną natomiast druga perspektywa, którą przyjęłam też oglądanie plakatu jako materialnego obiektu, który ma jakiś cykl życia domy te plakaty widzimy tylko i wyłącznie w momencie, kiedy one są na ulicy natomiast one nikt przez niektóre z nich wjadą swój żywot jeszcze dużo dłużej np. plakaty z wyborów 81009. roku są dostępne do dziś w galeriach sztuki albo na aukcjach internetowych i potrafią osiągać zawrotne ceny no to mówimy o plakatach, które stają się plakatami kultowymi większość plakatów podejrzewam staje się śmieciami, ale są też takie, które można potem nosić jako nie wiem bluzki spódnice torebki jest krawcowa jest jest jest ich krawcowa bodajże w Katowicach, bo w Kielcach nie pamiętam w tym momencie, która postanowiła eksperymentować właśnie stanowi nową materią baneru wyborczego i eksperymentowała z, usiłując zrobić tego np. sukienki te sukienki oczywiście bardzo piękne bardzo niepokojące, bo np. cały desant wielkie oko polityka banera wyborczego ja troszeczkę przeskoczy do tego gorącego okresu wyborczego albo powyborczego, bo oczywiście te plakaty wiszą i one mają jakieś zadanie od tych zadaniach rozmawiamy mam nadzieję trochę później, ale są też odbiorcy tych plakatów i odbiorcy, kiedy czytają docierają do nich jakieś informacje są, by wyborcy, którzy odbiorcy, którzy reagują reagują taki sposób, że postanawiają ten plakat no jakiś inny sposób, żeby zmodyfikować przekaz tego plakatu np. bardzo interesujący rozdział pani książce dotyczący tego w jaki sposób niszczymy plakaty czy w jaki sposób zmieniamy znaczenie co opisujemy co, jeżeli niszczymy plakat to co najczęściej, jakie są, jakie są najczęstsze sposoby niszczenia plakatów tak to Super ciekawy wątek właśnie na ne to tata tam to mnie strasznie tam jest raczej zainteresowało tzw. społecznej biografii plakatu w jaki sposób ludzie chodzą w nim interakcje zwykła, jakby pod dużym dokonaniem antropologii kultury jest stwierdzenie, że jeżeli ludzie niszczą jakiś obiekt to to nie jest zwykły akt wandalizmu w sensie to nie jest to to nie jest akt głupoty ignorancji tylko to jest działanie mające to też działanie, które mamy cen sprawdź, więc jeżeli w tym wizerunek jako polityka to warto się już sposobom, które on jest niszczony oprócz oczywiście dopisywania na plakatach różnych różnych sformułowań albo będących np. kontynuacją sloganu jak to miało miejsce np. na plakacie Hanny Suchockiej bodajże 90 tego pierwszego po trzeciego roku nie powinna w tym momencie natomiast o to to bardzo nieszczęść nieszczęśni zaprojektowane plakat myśmy się dopiero uczyli komponowania komponowania billboardów, ponieważ była tam duża Hanna Suchocka i nadal planami po pierwsze, gospodarka, a pod tym napisem rozciągało się może bieli i może być w Polsce wręcz zachęcał, żeby dopisać coś od siebie, więc np. ludzie zapisywali pośród baniek radni, więc to nie jest zwykły akt wandalizmu, żeby zniszczyć plakat ja pamiętam, że wyczytała w pracy prof. Eddy pierwszy dzień niewielka zresztą przed sekundą była obecna na antenie tak już takie taką taką też taką myśl, że to niszczenie plakatów wyborczych to właściwie sposób w jaki publiczność usiłuje nawiązać z politykami dialog pamiętajmy, że plakaty także przemocowych medium tutaj 1 pewnie nasi słuchacze znają np. niszczenie twarzy tak, czyli za zamówimy oczy albo zbieramy oczy potem w jaki sposób oblanie, bo to, by farbą błotem uzyskanie tak dalej dodawanie różnego rodzaju dopisał typu com napisy typu komunista oczywiście różnego rodzaju symbolika nazistowska, która się pojawia wulgarne słowa oszpecenie i do malowania np. właśnie ku kolczyków okularów i tutaj ciekawy plakat czy przykład taki, który znalazł się w pani książce dzisiaj to jest zdaje się radny pan Zbigniew Łopusiewicz, ale wtedy kandydował na stanowisko burmistrza Stronia Śląskiego na plakacie domalował sobie brwi Wąsik i bródkę napisał chciałem wyprzedzić przypadki niszczenia plakatów takie uwielbiam pana Zbigniewa Zapasiewicza ubiegam się całkiem zdanie, ponieważ nikt nie poznałam natomiast ten człowiek ma wyjątkowo wyjątkową czujność wyjątkowy zmysł rozumienia jak bardzo plakaty wyborcze irytują publiczność, więc po pierwsze, trochę usiłował rozbroić ten gniew, demolując sam sobie wąsy, ale na tle innych wyborach ten sam pan Puszczewicz umieścił zdjęcie siebie jako dziecka, żeby właśnie jakoś troszkę troszkę troszkę powiedziałabym przebłagać publiczność, która tych plakatów wyborczych najzwyczajniej świecie dosyć i takie tam powiedział można te lata przemoc często ogniskuje wokół oczu tak, jakbyśmy uważali jako społeczeństwo jak wiele społeczeństw, że oczy są tym czym COS co ogniskuje moc danej osoby, więc jeżeli zniszczymy wizerunku oczy to odbierzemy jakąś potęgę bardzo często te etykiety, które dopisuje na plakatach one się zmieniają historię dzisiaj pewnie nigdy już dzisiaj pewnie sformułowania żydokomuna nie miał takiej popularności, jaką miał lat dziewięćdziesiątych, a zdziwiła się, by pani pani doktor wrócimy do tych wątków tylko dodam, że Zbigniew Łopusiewicz był burmistrzem Stronia Śląskiego do 21000 do 2018 roku od 1000 dziewięćdziesiątego czwartego, więc kawał czasu teraz bez radnym w tymże, ale wrócimy do naszej rozmowy o plakatach wyborczych po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni autorka książki usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy które wracamy do plakatów wyborczych państwa i moim gościem jest pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni i autorka książki usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Schola wspomniała pani o płci w jakim kontekście występują kobiety w jakim kontekście występują mężczyźni, jakie role pełnią mężczyźni na plakatach wyborczych a jakie kobiety w ogóle mężczyźni w polityce pełnią rolę takich osób, które obecności się nie kwestionuje, bo ona jest kompletnie naturalna to słychać np. w słowie prezydent, który ciężko na miejsce realizować swą prezydencka ciężko przychodzi ludziom przez gardło, o ile jeszcze są w stanie zapanować nad takimi słowami jak posłanka albo albo radna tutaj mamy więcej, chociaż poprawna wersja testowa poszli ca były poseł, jaki przed wojną był już piosenki, więc w pewnym, więc poprawność tego wymienia też chyba zależy od momentu historycznego w każdym razie w każdym razie mam wrażenie że, o ile np. na szczeblu właśnie parlamentarnym albo samorządowym kobiety już naturalizowany w języku o tyle np. prezydencka przychodzi nam przez usta pewnym takim z perspektywy na taką żywnością w stan naturalny mężczyzn jest w plakacie jest jednak polega plakacie wyborczym na tym, że mężczyzna w ogóle polityce nie musi się ze swojej ze swej roli ze swej obecności w żaden sposób tłumaczyć on jest od zawsze natomiast, jakby pokłosiem tej naturalności mężczyzny jest bardzo wysoki stopień konwencja realizacji sposobu w jaki się przedstawia mężczyznę na plakacie wyborczym prawie zawsze jest w garniturze to jest taki symbol statusu symbol ważności symbol pozycji społecznej, z którego mężczyźni się właściwie na plakatach nigdy nie uwolnieni, wyjąwszy oczywiście jakieś takie śmiesznostki w plakatach wyborów samorządowych, które mam wrażenie jest największą otwartość na na na nagranie z konwencją to ewentualnie mężczyzna może wystąpić bez marynarki spodnie od garnituru i koszuli i wtedy jest to polityk przy pracy wtedy jest polityk od kuchni tak np. prezentował się prezydent Lech Kaczyński sfotografowany w swoim gabinecie w swoim domu przy pracy z piórem wiecznym i właśnie kosztuje, ale bez marynarki i tak np. prezentował się Donald Tusk, kiedy był taki plakat, którym szedł w kierunku widza razem z Bronisławem Komorowskim i Hanna Gronkiewicz Waltz i oni szli w kierunku widza jako tacy właśnie ludzie pracy politycy, którzy właśnie zakasali rękawy Drożdż roboty na tym tak naprawdę jak my się sposobom na jakie prezentują mężczyźni to jest właściwie cały czas 1 ten sposób z kobietami, które jest kompletnie inna udało mi się wyżej co najmniej kilka typów prezentacji kobiet począwszy od takiego właśnie typu typu kobiety, które usiłuje prezentować jak mężczyzna ewentualnie jest prezentowane jak mężczyzna też bardzo trudno jest powiedzieć, do którego momentu osoba na plakacie kontroluje swój wizerunek a w jakim stopniu ten widok jest kontrolowane przez inne osoby nie wszystkie osoby na plakatach są właścicielami właścicielkami swojego wizerunku, a więc mamy taki typ kobiety, które nazywa się politologii on Rejman, czyli kobieta funkcjonujące jak mężczyzna on najczęściej na sobie kobiecą wersję garnituru męskiego czy białą koszulę i garsonka marynarkę i tak np. wyglądała pani Małgorzata Kidawa-Błońska na swych plakatach kampanii, żeby dodać jeszcze więcej bez kości miała właśnie formowanie prawdziwa prezydent w tym i w tych 2 w wyrazach mieszał się gender prawdziwe była kobietą, ale prezydent mężczyzną, więc tutaj pani Kidawa-Błońska funkcjonowała w takim właśnie rozkroku pomiędzy pomiędzy kobiecością siebie męskością swojego stanowiska i męskością ważnych funkcji polityk ze istnieją też kobiety, które z kolei prezentowane są w sposób ultra kobiece np. takim tak często prezentuje się Pani Poseł Joanna Mucha Pani Poseł Joanna Mucha bardzo często jest dobra Wola taki sposób że, gdyby odjąć jej identyfikację partyjną Toma można, by spokojnie przyczepić nie logotypu Real i sposób fotografowania jej twarzy byłby wiarygodny jako reklama modową albo albo rodowa są też plakacie kobiety symbole oby te, które nie są tam kandydatkami tylko są wciągnięte na plakat jako ilustracja pewnej tezy np. matki z dziećmi matki z dziećmi, które nie są kandydatkami natomiast one w zależności od tego jakie ugrupowanie na swój plakat wciąga on właśnie ilustrują taką opiekuńczość danego ugrupowania tak takie właśnie skupienie na rozwoju kobiet ani jakie można kobiety tak właśnie jest kobieta aniołek to jest taki interes takie najsmutniejsze najsmutniejszy sposób prezentowania, bo wcale nie auto prezentowania kobiet flagowym przykładem takiego prezentowania kobiet jako właśnie aniołków, czyli takich nie kandydatek właściwie tylko ilustracji tylko takich kobiet użyte jako kompozycja był 2011 roku plakat Prawa i Sprawiedliwości, na którym widniało 7 kobiet ustawionych w szeregu ubranych przez kogoś sukienki, które były różne, ale też miały do siebie pasować i tam był i każda z nich była kandydatką z jakiego nie biorącego miejsca na jakiej liście w wyborach parlamentarnych natomiast kompletnie nie były istotne postaci na tych listach będą one kształtowały jest bardzo głęboko niebiorących podpisane były na tych plakatach tak małymi literkami, że on tak naprawdę to tam kompletnie nie chodziło oni nie chodziło ich program chodziło dokonania chodziło o to, aby kobiety właśnie łożyć na plakacie kompozycję i rozdać im włosy jakoś dmuchawą z obiektywu i one stworzyły taką samą kompozycję kobiet, jaką można reklamować seria na powołanie albo kolekcję modową Lidlu to jest chyba część szerszego problemu, jeżeli chodzi o wymazywanie kobiet przypomnę plakat, o którym pani wspomina 1 właśnie tych kultowych plakatów, które to zyskały na wartości myślę o kupnie lub sprzedaży to jest plakat, jeżeli ktoś np. poszuka tego plakatu to właśnie wyborów 1500 osiemdziesiątego dziewiątego roku poszuka galerii plakatu czy jakiś sklep internetowy to może się do wiedzieć, że autorem tego plakatu jest Jacek Marczewski i Aleksander król była to rzeczywistość Aleksandra król to jest to taka literówka, która oczywiście może się wydawać win na temat jest symptomatyczne, że jednakowoż to kobieta ani mężczyzna została przez trojkę usunięte ze zbiorowej pamięci o twórcach tłuczeń plakatów tak też plakat głosu z nami z 1989 roku Aleksandra król i Jacek Marczewski są autorami tego plakatu czy mamy różne nawet na plakatach wyborczych mamy, gdyby różne role różne zadania przeznaczone dla kobiet mężczyzn, ale 1 z rzeczy, o których też możemy wnioskować z plakatów czy na podstawie taka wyborczy jest czas jak wygląda jak ujmowany jest czas na plakatach wyborczych jak w zjawisku skonstruować taką tezę po analizie plakatów właściwie każdy plakat w jaki sposób odnosi się do czasu jest czas przyszły albo czas przeszły bardzo rzadko jest to czas teraźniejszy właściwie czas teraźniejszy udałam się napotkać najgęściej był ten czas teraźniejszy rozmieszczone właśnie osiemdziesiątym dziewiątym roku, gdy rzeczywiście teraz był moment decyzji i teraz był moment transformacji i początek natomiast teraźniejszości mam mam wrażenie, a potem tych plakatów wyborczych do tarczy wyciekła, aby z kolei wrócić np. w postaci takiego bardzo sprytnego sloganów, które miał PiS w 2019 roku dobry czas dla Polski dobrze tak jak dobry czas dla Polski był teraz byśmy Stali po kolana w strumieniu świetnego czasu dla Polski jednak wyborca może zrobić to temu czasowi nie przeszkadzać i rozwoju płynąć dalej natomiast, jeżeli chodzi o to, jaką jesteś piękna oto właśnie wtedy, jeżeli chodzi o klasyczny plakat wyborczy to on często odwołuje się do przyszłości np. nie wiem w organie Krzysztofa bosaka naprzód polsko to jest taki taki jest taki slogan zagrywający, który pcha Polskę jakąś przyszłość każe troszkę szybciej, a natomiast to na ile plakaty odwołują się do przyszłości jak miały wizję kreślą zależy w dużej mierze od dynamiki zadowolenia społecznego to świetnie też na plakatach z lat dziewięćdziesiątych, że wraz z sytuacjami dobro poczucie dobrobytu oraz poczucie zadowolenia, kiedy Polacy byli wściekli na władze to kto retorykę tych plakatów odniesień do przeszłości była bardzo ostrożna mówiło się o powrocie normalności KPN np. mówił bardzo ostrożnie proponujemy bezpieczeństwo i uczciwość to było takie bardzo bardzo powiedziałabym bardzo wyważone właściwie nic nie obiecujące pozować normalnością slogany natomiast większe zaufanie społeczne, tym bardziej te wizje są śmiałe np. mówi wygrajmy przyszłość i są oczywiście takie plakaty i to i to obserwuje np. na plakatach na plakatach prawicy, gdzie z kolei różne symbole naszej na naszej przyszłej wielkości takie jak nie wiem takie jak Husaria albo albo Lwów mieszają się w takim w takim po prostu historycznym strumieniu znaków, które miło jest pokazać na plakacie, żeby przypomnieć, że to jest wielka Polska, której tak naprawdę czujemy najlepiej czy ten czas mityczny ja nazywam czasem mitycznym, ponieważ tam właśnie w sposób kompletnie historyczne mieszają się znaki takiej minionej polskiej wielkości no właśnie, czyli te wszystkie zwycięstwa jakieś ważne dokonania ale, ale jako jako pewien moment, który właściwie można, by pomyśleć, że był w 1 momencie tak jak to jakiś taki i latem pory ten czas miniony ten czas, do którego chcielibyśmy powrócić ten czas, który z czasem obrady orzeczenie życie schodach np. to jest taki czas cykliczny już od komentuje my sobie np. naszą naukę każdego 4czerwca we wszystkich gazetach we wszystkich telewizjach od komentuje my założycielskiej moment dla naszej aktu dla aktualnej edycji naszej demokracji no dobrze rozmawiamy dzisiaj o plakatach wyborczych Szanowni Państwo myślę, że to jest dobry moment, aby rozejrzeć dokoła i zobaczyć spojrzeć na te plakaty i zastanowić jak można je czytać no bo wspomniała pani też o tym, że czasami mamy do czynienia z przemyślaną akcją pt. dobrze to jest zestaw wartości i przekazy, które chcielibyśmy, aby dotarły do naszych wyborców do potencjalnych niezdecydowanych wyborców, a czasami grafik dostaje polecenie służbowe tak albo zamówienie coś tam robi no i i teraz mamy dzieło i z racji tego, że autor jest, toteż poeta swoich przeze mnie jest niedostępny to każdy sobie czyta i próbuje zastanowić co oznacza kolor niebieski co oznacza właśnie garnitury co oznacza dumne spojrzenie co oznacza szafka pełna książek za plecami albo co oznacza flaga biało-czerwona o tej ślad kolorach też warto porozmawiać, ale proponuję, abyśmy do tego wątku powrócili po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska rozmawia o swojej książce usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Scholar informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek wracamy Szanowni Państwo do plakatów wyborczych państwa i moim gościem jest pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni autorka książki usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych co z kolorami co symbolizują czy co mają nam przekazywać kolory używane na plakatach wyborczych najbardziej interesującym kolorem raczej zestawem kolorów, którego używa komunikacji politycznej są takie kolory pomarańczowy żółty potem poznaje osoby debiutujące np. widać teraz w komunikacji w komunikacji Szymona Hołowni, którego cała identyfikacja wizualna jest żółta, chociaż w ostatniej fazie kampanii zrobił coś, czego nie robił wcześniej, czyli miał plakaty z biało-czerwoną flagą to jest także nie mają tej biało-czerwonej flagi w tle komunikował jestem troszkę inny niż wszyscy inni kandydaci, który jak na, którzy jak na rasowych polityków przystało mają zarządy równowagę jestem kimś innym natomiast ostatniej fazie kampanii, bo już na tydzień przed wyborami pojawił się plakat z biało-czerwoną flagą w tle, które miały komunikować jestem inny, ale jestem tak samo poważny tak samo dobrze będę grał wtedy re jak pozostali kandydaci, mimo że jest nas jakimś nowym to nie jest przypadek jak spojrzymy np. na historii identyfikacji wizualnej partii politycznych głównego nurtu to zarówno np. Platforma Obywatelska jak i Prawo i Sprawiedliwość zaczynały od identyfikacji skoro pomarańczowym to jest takiego, który nam się z energią świeżością być młodym dynamicznym natomiast gdy te partie starzeją to przechodzą wszystkie w kierunku kolorów powiedziałabym bardziej bankowych jak się przyjrzymy jak przeżyć np. identyfikacji takich banków, które usiłują właśnie sprawiać wrażenie starych solidnych i pewnych one bardzo często są gruntowe identyfikacji wizualnych granat jeszcze tak właśnie kolorem solidności możliwości niezawodności i kompetencji jak się przyjrzymy np. identyfikacji wizualnej zarówno Platformy Obywatelskiej jak i plakatu Prawa i Sprawiedliwości to one w ogromnej mierze właśnie granatowe i politycy np. występując do wydarzeń, które bardzo często są oczywiście bardzo dobry kolor jest przypisane na stałe np. PSL musi zawsze mieć w sobie coś zielonego zielonego Krzysztof Kamil Baczyński swoją wieś Mazowsze i są m.in. piasku to tobie szeptali leżąc wracając z ciebie krwi nicią wąską dzieci kobiety chłopi żołnierze polsko odezwij się polsko co z tą polską zapytam, jaka jest Polska czym jest Polska kim jest Polska, jaka jest Polska na plakatach wyborczych Polska jest najbardziej w ogóle uniwersalnym to poseł plakatów wyborczych i ona ma sobie taką magiczną jako dzień bardzo często przed oczami widzimy w tym plakacie różne rzeczy widzimy słyszymy słyszymy slogany widzimy widzimy wyrazy twarzy itd. natomiast bardzo często przeoczono właśnie te wszechobecne nawet na obecność polskiej flagi, ponieważ Polska flaga bardzo często występuje w tle plakatu albo taki graficzne geometryczne to zabieg jak na plakacie Hołowni, który jeszcze może można zobaczyć, ale duża część jest flaga sprawę na taki sztuczny kłopot w Photoshopie za plecami kandydata sztuczność tego po to, można można zdiagnozować, przyglądając się przyglądają się tym plakatem bardzo bliska no i wtedy taką tocząca flaga wiadomo, że pod łączącą flagą polską zetrą się tylko włącznie mężowie stanu ludzie naprawdę istotni, więc poprzez zbliżanie tej polskiej flagi kandydat oprócz tego oczywiście mówi Hej, Hej był kocham Polskę jest najwyższa to jestem patriotą także daje sobie troszkę ważności byle kto nie pojawia się w kontekście rozwiane na wietrze polskiej flagi są zazwyczaj właśnie najważniejsi oficjele i bardzo śmieszne jest np. plakat plaga pani Anny Sobeckiej z 2005 roku, którą widzimy elegancko ubraną w trakcie podpisywania jakiś księgi kompletnie nie wiadomo, jaka jest księga jest księga pamiątkowa muzeum czy jest księga księga z wypisanymi życzeniami natomiast na ten plakat dorzucono postprodukcji polską flagę, która w tym Tęczy wcale nie wisiała i też bardzo śmieszne, ponieważ dotyczy ona w Photoshopie Polska rada natychmiast ich kontekst zaczynamy sobie wyobrażać, że pani Anna Sobecka podpisuje jakiś ultra w ogóle strategiczne dla polskiej racji stron dokument księga pamięci różne rządowe no właśnie ten temat lata są bardzo śmieszne, ponieważ słowo Polska zostało tam wymienione Polska Polski polskie bodajże przez 10× w ramach 1 długiego sloganu, więc obecność polskich plakatach wyborczych jest z 1 strony mają mieć często widzimy, a z drugiej rynek muzyczny miał zapowiedzieć to ona jest nadmierna Polska flaga jest używana plakatach jako jako ornament jako 8 jako wstążeczki jako sposób podkreślania, jakiej partii tekstu, gdyby przyjrzeć się tym plakat tom od strony artystycznej czy raczej mamy do czynienia z kategorią grafik płakał jak projektował czy też o coś się to nadaje się do dobrego muzeum plakatu to jest bardzo trudne pytanie, bo oczywiście to jest także, że artyści straciła na nich plakatów politycznego bardzo rzadko i właściwie kampanii Rafała Trzaskowskiego była była taką właściwie była takim przypomnieniem to bardzo dziwny moment, w którym odezwali się artyści od dawna politycy widziani np. w kampanie Trzaskowskiego zaangażował się Andrzej budek artysta plastyk, który wykonał 2 istotne słynne i kosztowne dzisiaj plakaty do wyborów osiemdziesiąte dziewiątego roku zaangażował się także ukraiński, który skonstruował grafikę żeby, żebym teraz nie skłamała czas start, która miała nawoływać do do zbierania podpisów więc, ale zazwyczaj artyści są bardzo głęboko w tym lekarze obecni zaznacza rzeczywiście można, by uderzy plakaty polityczne są brzydkie, że one nie mają wartości artystycznej natomiast też mam wrażenie, że one nie od tego są kompletnie czy chodzi o to, żeby trochę zarzucić przestrzeń i żeby nazwisko kandydata kandydatki otaczało nas ze wszech stron nie mam taką teorię, że plakaty są w ogóle emanacją siły on może kiedyś były medium komunikacji politycznej w takim uczciwym sensie komunikacji rozumianej jako zdradzanie szczegółów swojego programu takie plakaty zdarzały się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych natomiast w tym momencie mam wrażenie, że funkcja plakatów politycznych nie jest komunikacyjna w takim sensie, żeby się porozumieć co do szczegółów oferty politycznej tylko jest to pewien rodzaj wizualnej przemocy i potem się właśnie poznaje silnych słabych trzymają plakaty czy nie słaby ugrupowania wobec Stronnictwa plakatów nie posiadają co się pisze pani w swej książce o tym, że właściwie dzisiaj tzw. dzisiejszych czasach można, by stawiać na inne sposoby dotarcia do wyborców no bo komunikacja elektroniczna bardzo precyzyjne dotarcie do bardzo precyzyjny grup być może z różnych przekazem do różnych grup w zależności od wykształcenia wieku zarobków tak dalej tak dalej tymczasem te plakaty, które wydaje się trochę anachroniczne wciąż rządzą one rządzą ze względu na swoją taką nieuchronność my jesteśmy w stanie od od Targu towar się na Facebooku jesteśmy w stanie wyłączyć telewizję jesteśmy w stanie słuchać Radia jesteśmy wstanie odholować fanpage na Facebooku, które nas interesują jesteśmy w stanie przestać śledzić irytujące nas użytkowników Twittera, ale nie jesteśmy w stanie przestać wychodzić z kampanii wyborczej na ulice i nie jesteśmy często w stanie nie widzieć plakatów wyborczych plakaty wyborcze wydają się tak jak powiedziałaś nie anachroniczne nieprzystające do tej precyzyjnej cyfrowej epoki natomiast one mają po pierwsze, największe największe dotarcie, a po drugie, one są też bardzo one są bardzo sprytne np. w ciszy wyborczej nic już nie wolno, ale plakatów nikt nie kazał ściągnąć w związku z tym bardzo możliwe, że to właśnie ten anachroniczny papierowy obdarty plakat będzie ostatnim sprzętem komunikacji politycznej, którą zobaczymy na drodze do lokalu wyborczego jak zadziała nie wiadomo ale kiedy nic innego nie ma, bo jest duża to ten plakat to właśnie jest to byłoby ciekawe sprawdzenie czy właśnie w okolicach wyborów odbiorcy czy potencjalni odbiorcy nie wytwarzają takiego uodpornienia zwanego bene bla inne tak, czyli pewna pewien brak zauważenia plakatów, czyli traktowanie tych plakatów jako po prostu kolorów tła, a niekoniecznie zatrzymywanie się na kolejnych twarzach przekazach myślę, że myślę, że takie zjawisko mogłoby być psychologicznie uzasadnione natomiast zbadaniem w ogóle percepcji skuteczności plakatów politycznych jest gigantyczny kłopot z moim drugim istotnym jest psychologia agencja rości sobie pewne prawa do do wypowiadania się w tej sprawie nie jesteśmy w stanie stworzyć takich warunków badawczych eksperymentalnych, których moglibyśmy sprawdzić jak ludzie reagują na plakaty i czy one są skuteczne jak one są widziane, ponieważ pamiętajmy, że plakaty są tylko 1 z mediów komunikacji politycznej nie jesteśmy w stanie wytworzyć takiej grupy musieliśmy zamknąć 9 lat więzienia, żeby móc eksportować ze stopu populacji grupę, która jedyne co widziała to właśnie tylko plakaty wyborcze nie słuchała Radia nie oglądała telewizji i nie gadał ze znajomymi w związku z tym specyfika plakatu wyborczego polega na tym, że jego skuteczność, gdyby udało się w jaki sposób eksperymentalnie potwierdzić mogłoby okazać się dramatycznie niska, aczkolwiek nie jesteśmy w stanie wytworzyć tzw. takiej trafności ekologicznej, czyli przedstawiania warunków eksperymentalnych do rzeczywistości społecznej, żeby móc pewnością stwierdzić, że skuteczność plakatów jest konkretne policzalne niska, bo wysoka może to może te plakaty stają się częścią pewnej tradycji wyborczej, jeżeli trudno wnioskować o skuteczności to może to jest po prostu taka tradycja, że są wybory są plakaty są święta są nie wiem baranki w Gorzyczkach lub jest krajem na imprezę trochę tak mi się właśnie wydaje wydaje mi się, że plakaty to jest taki rodzaj Demokratycznej scenografii, że my sami siebie jako społeczeństwo poprzez właśnie ten tt tt wystrój miast wsi informujemy o tym, że jako społeczeństwo znajdujemy się w pewnym momencie przejściowym istotnym dla nas samych, że to jest trochę jak jak na te trochę ze świętem to jest moment razem dla społeczeństwa tak, ale z drugiej strony chyba w tych plakatach też widać takie przywiązanie do tradycji, chociaż tu transowe słowo tradycja używa w cudzysłowie dlatego, że kiedy przyglądamy się np. kampaniom wyborczym w innych państwach za ocean za oceanem np. w Ameryce północnej no to tam raczej te plakaty czy też powiedziałbym komunikacja wyborcza pojawia się na prywatnym terenie i ona musi spełniać określone normy tak to nie mogą być wielkie płachty przykrywające co się da tylko to są często bardzo małe tabliczki umieszczone za zgodą właściciela terenu już u nas mam wrażenie, że trochę nam wszystko jedno czy to szpeci krajobraz czy ktoś jest właścicielem przestrzeni czy pytaliśmy o zgodę czy nie po prostu wieszamy plakat już, więc jest to też pewien znak czasów znak, jakby zupełnie nie zaakceptowania tego, że czas, że świat się zmienił także zaśmiecanie przestrzeni, że właśnie taki pokaz siły jest anachroniczny z 1 z tak i władza słusznie wspomniał o tym, co, bo też nas Wasilija swoim, czyli takie małe tabliczki, na który które ktoś wbija w ziemię przed prze przed domem natomiast mam wrażenie, że to się w Polsce teraz bardzo upowszechniło nawet nie pamiętam jak do tego nie było 10 lat temu, czyli banery wieszane na balkonach na płotach prywatnych posesji, ale oczywiście dużo większe i przez to można wobec rządu bardziej śmieciowe, ale uraz funkcjonalnie to jest właściwie to one są troszkę tym samym co amerykańskiej wracając, ponieważ takiej przestrzeni publicznej niczyjej, czyli albo legalnie kupionych nośników albo nielegalnego mieszania się nam na na nie wiem na ogrodzeniach jakieś publiczne instytucje mamy teraz konkretnych obywateli, którzy poprzez teren swojej posesji swojego trawnika w stanach albo swojego balkonu albo płotu w Polsce komunikują, że oni jak ja jako oni prywatnie znam swoje lokalne społeczności podpisują się pod postulatami któregoś kandydata to jest swoista nowość tego wcześniej nie było więc, o ile oczywiście można uznać, że format tych mediów jest inny i uporządkowanie przestrzeni jest odmienne, że ja trwającą mniej śmieciowe inni zaburzające krajobraz niż nasze banery to mam broń funkcjonalnie to jest to samo to jest 1 ze sposobów, na które Polska polityka się właśnie Amerykanie czuje bardzo bardzo pani dziękuje pani dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni i autorka książki usunąć do 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych książka wydana nakładem wydawnictwa naukowego Schola była państwa i moim gościem dziękuję serdecznie pani doktor i w roku 2 FM informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA